Strana demokratického socialismu Přípotoční 869/19 101 00 Praha 10 Návštěvy po předchozí dohodě tel.: (420) 608 630 506 (420) 608 181 054
(420) 728 074 253 (nejlépe SMS) Bankovní spojení - transparentní účet pro příjem darů: 2101181284/2010 Případné dárce žádáme, aby ve "zprávě pro příjemce" uvedli účel daru, např.: "příspěvek na činnost SDS" a identifikovali se jménem a příjmením. Děkujeme. secret@sds.cz (c) SDS
Komentář ze dne: 11.03.2008 13:47:07 Reagovat Autor: neregistrovaný - Josef (@) Titulek: Ekologie a kapitalismus
Ano, kapitalismus problémy neřeí ale způsobuje. Vládnoucí politici ODS na vech úrovních, zřejmě pod vlivem svého čestného předsedy, věnují malou pozornost existenčnímu ohroení mnohotvárné lidské kultury, které nevyplývá jen z vyčerpání zdrojů a z rostoucího znečitění ivotního prostředí, jak se obvykle uvádí. Dvojím nezvratným způsobem je dle současných vědeckých poznatků v interpretaci prof. Josefa majse, destruován samotný biologický základ kultury lidské fyzické a psychické zdraví:
Za prvé tím, e ivelný civilizační rozvoj nutí biosféru přejít na takovou úroveň dynamické nerovnováhy, která u nebude příznivá pro lidskou biologickou reprodukci.
Za druhé tím, e převaha umělých faktorů lidského ivota nad faktory přírodními vyvolává pozvolný, obtíně měřitelný úpadek lidskosti, tj. produkuje příli velký nesoulad umělého prostředí s biologicky předurčenou lidskou přirozeností. Jedná se o problém naturalizace lidské ontogeneze a naturalizace krajiny a lidských sídel.
Komentář ze dne: 12.03.2008 23:26:52 Reagovat Autor: [Egon] - (@) Titulek: Re: Ekologie a kapitalismus
no A. Sabličovi vůbec nerozumím (hájí totalitu a nebo ne ?), ale taky nerozumím jak můe někdo tak jednodue spojovat ekologické kody a kapitalismus a vůbc tak mytyzovat vcleku věcné záleitosti. trochu styl pseudoodborníků typu rasového experta P. Bakaláře apod.
Váné pokozování přírody začalo v průmyslové éře ve vech reimech. Nejen v kapitalismu ale i v SSSR, NDR i u nás - bylo to dokonce v mnohém horí. Nedemokratický systém ve fázi velkovýroby kale na přírodu také, přes vechny ty idealistické řeči vůdců.
Obdobně je tomu s úpadkem lidskosti - kapitalismus byl krokem vpřed a jeho dekandenci v mnohém překonaly reimy jako ten polpotův či stalinův. A ideál lidské přirozenosti velebil reim nejzrůdnějí - německý nacismus.
Pokud jde o lidské zdraví ... v ivotě se lidé nedoívali takového věku a v takovém zdraví jako nyní. Civlizační choroby samozřejmě jsou novum, sniují se ale ty tradičnějí problémy starých kultur. Mění se morbidita, sniuje mortalita - ádný konec světa.
Komentář ze dne: 13.03.2008 08:55:51 Reagovat Autor: neregistrovaný - astream (@) Titulek: Re: Re: Ekologie a kapitalismus
Egone, pan Sablič svým rozcestím jenom akcentuje pravděpodobnou okolnost, e pokud by nedolo k Únoru 1948, ná systém by zůstal kapitalistickým v rozsahu silně socializovaného státu, nicméně kapitalistického státu typu Británie nebo Rakouska. Lidová demokracie z roku 1947 by pak přirozenou cestou nereprodukovala velký podíl zespolečentěného vlastnictví na shodné úrovni - klesal by jako se to dělo i jinde, kde byl navíc i podstatně mení ...
Poválečné změny vlastnictví by ekonomika nereprodukovala protoe přirozeným systémem v roce 1948 a dále byl KAPITALISMUS a výrobní síly by tomu přizpůsobily vlastnickou strukturu samotnou reprodukcí v jednotlivých sektorech ...
Na rozdíl od Rakouska a Británie byla v ČSR dokonce větina produkce u ze znárodněných fabrik nebo z podniků v národní správě (snad jen Izrael měl tak velký podíl ne-soukromého vlastnictví výrobních prostředků) - ale ani to by nezměnilo na reprodukci vlastnických struktur nic podstatného.
Kdyby nebylo Února 1948 byly bychom postupně reprodukováni v kapitalistickou zemí se silnou mocí odborů a státu silně ovlivňovaného pracovní silou. "Pouze".
U sice bylo řečeno, ale asi jste přehlédl.
"...iroká demokratická platforma a zhoda záujmov skončila a ilo o to, kto z koho! Spoločnos sa dostala do polovice cesty a zrejme otázka znela pokračova v znárodňovaní alebo zača parcelova a rozkráda u znárodnené."
Máte pravdu, společnost (resp. lidově demokratická koalice) se dostala na rozhraní, ovem nikoli z důvodů, které uvádíte, ale z ji neskrývané mocichtivosti KSČ.
"Február neznamenal revolučný krok, ten začal u v roku 1945, ale len odstránenie prekáky na spoločnosou vytýčenej ceste..."
Společností vytyčená cesta nebyla ta komunistická (vzoru 47/48; ve volebním roce 46 byl program KSČ k nerozeznání od ostatních stran). Myslíte, e ve Vámi vzpomínaném prohláení z Humenného lo Beneovi o to, ukrást rolníkům půdu? (No nikoli, byl pro pozemkovou reformu tak, jak ji chtěla "stará" NF). A e by únorové a poúnorové události bylo mono interpretovat jako "predstavu irokej verejnosti v čele s Eduardom Beneom", tomu snad nevěříte ani Vy:-).
"...február vyprovokovala prokapitalistická čas vlády a nie žavica..."
A čímpak? Podání demise v komunistickém pojetí znamená signál k uchvácení moci a absolutní likvidaci jiného názoru?
"V priebehu ďalích cca 10 rokov sa dokončila najaia etapa socializácie výrobných síl, pretoe sa dotýkala irokých buroáznych vrstiev, ale aj malovýrobcov a malorožníkov.
Bolo to obdobie obojstranne mimoriadne kruté"
Jak to myslíte "oboustranně mimořádně kruté"? V tom smyslu, e v západní Evropě byli lidé také popravováni a vězněni pro svůj původ/přesvědčení? Nebo snad to, e k desetitisícům perzekvovaných komunisté přidali (v intencích bolevické tradice) i pár soudruhů?
Komentář ze dne: 13.03.2008 09:33:01 Reagovat Autor: neregistrovaný - Míla (@) Titulek: JAK DÁL?
V roce 1948 ukradl pracujícím revoluci řídící aparát, a v roce 1948 buroazie, se kterou čile kolaboruje údajně levá ČSSD. Kapitalismus je zdrojem morální patologie. Jsme přesvědčeni, e alternativa je moná. Nejsme sociální inenýři ani dogmatici, abychom tvrdili, jak by měla přesně vypadat. Jsme ji dvěma ukradenými revolucemi poučení komunisté, a tak chceme o alternativách předevím vyvolat celospolečenskou diskusi. Společně s dalími občany se vak domníváme, e má-li jít o skutečnou alternativu a ne o pouhou variaci na poznané autoritářské systémy, měla by být zaloena na následujících principech levicového programového minima:
samospráva (kadý se můe podílet buď přímo, nebo prostřednictvím úkolovaných a kdykoli odvolatelných zástupců na záleitostech, které se jej týkají),
svoboda (kadému je umoněn jeho osobní rozvoj, pochopitelně s respektováním svobody druhých)
a sociální spravedlnost (spravedlivá organizace ekonomiky, která by měla uspokojovat potřeby kadého místo toho, aby slouila zisku úzké skupiny).
Naím cílem je emancipovaný člověk ijící ve společnosti zaloené na uvedených principech, kde se můe plnohodnotně spolupodílet na jejím fungování a v co největí míře rozhodovat o svém ivotě!
Jak na to?
Abychom se mohli postavit tomu, co se nám nelíbí, a pokusit se realizovat to, co bychom rádi, cítíme potřebu spojit se v tomto snaení s kadým, komu jde o pozitivní změny. Pokud se podaří, bude moné:
1. Zaměstnat kadého, kdo chce pracovat a je schopen pracovat.
2. Zlikvidovat chudobu.
3. Formulovat a vyřeit problémy v zemědělství.
4. Poskytnout kadému dobrou lékařskou péči.
5. Zastavit kriminalitu mládee.
6. Obnovit nae malá i velká města a přeměnit pinavé čtvrti na lidská společenství.
7. Vyplácet vem rozumné penze.
8. Nahradit stovky vládních nařízení mnohem účinnějími kodexy chování, které by přísně prosazovala kadá profese a bdělý tisk.
9. Zvládnout vekeré výzkumné úsilí národa.
10. Rozířit vlastnění kapitálu na cel
Komentář ze dne: 13.03.2008 10:35:01 Reagovat Autor: [Ronny] - Ronny (@) Titulek: Re: JAK DÁL?
Koukám, e se komunistický řídící aparát vyznamenal vlastně hned dvakrát - poprvé ukradl revoluci v roce 1948, podruhé zradil v roce 1989 a jaksi se nám tie transformoval v lumpenburoazii.
Dvakrát je dvakrát. To není málo. Take moná by to chtělo nějak upřesnit a ujistit, e se to nestane potřetí. Jinak to jsou jen kecy, kecy, kecy...
Komentář ze dne: 13.03.2008 12:06:29 Reagovat Autor: [ALF] - ALF (@) Titulek: Re: Re: JAK DÁL?
a není to logické kdy jde jenom o moc ? Dodnes v bývalém sovětském bloku tvoří páteř nové třídy staré nomenklatury (V Rusku asi nejvíc ze vech).
Ovem s tou ukradenou revolucí je to od Ransdorfa dost mediální klié navíc inspirované opusem Zrazená revoluce páně Bronsteina. ádná diktatura nenastolí demokracii - ani ta proletářská.
Pokud systém nemá demokratickou pojistku - a tu nemá ani ve svých dílech Lev Davidovič - pak zdeneneruje vdy. At se jednalo o sovětský import a nebo o vlastní mocichtivé hajzlíky schovávající se za vlastenecké řeči
Komentář ze dne: 13.03.2008 12:36:51 Reagovat Autor: neregistrovaný - Jiří (@) Titulek: Re: Re: Re: JAK DÁL?
Demokratické pojistky v díle Lva Davidoviče jsou. Stačí se podívat do marxistického internetového archivu.
Komentář ze dne: 13.03.2008 12:48:18 Reagovat Autor: [Egon] - Egon (@) Titulek: Re: Re: Re: JAK DÁL?
Trockij byl v mnohém jako Stalin, s kterým jen prohrál v konkurenci. A u obou byl jejich marxismus prosáknutý terorem. A tyhle geny se sem dostali právě v únoru 48.
Nikdy nenaplněné vize o dělnických sovětech mi připomínají kdy ve Výboru pro veřejné blaho po roce 1793 organizoval Saint-Just teror v ivém styku s "revolucionáři".
Ano, opravdoví přátelé lidu -a to největí pojistkou demokracie asi má být ta váen poírat se mezi sebou.
Komentář ze dne: 13.03.2008 13:02:39 Reagovat Autor: neregistrovaný - Ehud (@) Titulek: Re: Re: Re: Re: JAK DÁL?
Lev Davidovič vybudoval Rudou armádu, která porazila nejen interventy, ale později pod Stalinovým velením německé nacistické hordy, které pod diletantským velením Hitlera zákeřně přepadli Sovětský svaz. Bez Trockého a Stalina byste tady Egone nemohl ířit svou zátiplnou propagandu, nebo by Vás nebo Vae rodiče Hitlerovi pohůnci v černých unifiormách SS dávno zlikvidovali ve vyhlazovacích táborech. Svými neuváenými výroky jen děláte and sluným lidem.
Komentář ze dne: 13.03.2008 15:28:35 Reagovat Autor: [ALF] - ALF (@) Titulek: Re: Re: Re: Re: JAK DÁL?
nechce se mi řeit jestli Trockij zradil Stalina a revoluci a nebo naopak. Ani jaké jsou sociální jistoty nacionálního bolevismu. Spíe jde o to, kde revoluce unne a stane se uzurpací moci.
Kdy jakobíni vydali dekret o půdě a zruili feudální povinnosti li lidé za nimi. Kdy začali s revolučním terorem sociální základna jim tála.
Shovívavý Danton byl nahrazen Robespierem - výbory bdělosti začali hledat zrádce a vlna zběsilých nakonec skončila tak, e sám Robespier skončil pod gilotinou bez soudu.
Podobnost čistě náhodná ? Pokrok civilizace by měl bý někde vidět - m.j. i na revoluční teorii a praxi. A ten pokrok od roku 1948 k roku 1989 vidět myslím byl. Alespon popravených bylo jaksi méně.
Komentář ze dne: 17.04.2008 23:09:58 Reagovat Autor: neregistrovaný - Trokytka (@) Titulek: Re: JAK DÁL?
Rokytko, kdes to opsal?
Komentář ze dne: 13.03.2008 10:31:54 Reagovat Autor: [ALF] - ALF (@) Titulek: opravdu jiný úhel ?
Jesti se soudruhům v starém reimu něco nepovedlo, je třeba jasně říci co - to jsem se od pana Sabliče nedozvěděl.
Má tam jakési abstraktní úvahy o společenskost ia demokratičnosti - nojo, ale proč to teda po roce 1948 nevzniklo. Sociální jistoty začal dávat lidem uz kancléř bismarck, koneckonců i Hitler ne začal válčit sniil nezaměstnanost atp.
Obvám se e to není ani tak jiný zorný úhel jako zamlení - akosi bolo (v dobrom aj v zlom) a poondili to asi jen přehmaty a kádrové chyby. Tohle se dá krásně zneuít k revani těch bývalých a tragikomické zopakování tého.
no jo, z revolučních profíků se někdy stávají pacholci a slouhové nových mocenských poměrů. A ten Trockij by asi ná Vítězný únor po sovětsku moc neoslavoval. Ostatně levičák Kalandra, který měl blízko k jeho kritice stalinismu dostal ibenici spolu s Horákovou.
Ale já Trockého a celou IV. internacionálu moc nemusím - levý komunisté ze kterých vzeel, byli svou psychologií velmi orthodoxní a jejich socialistické přesvědčení mi přilo více vírou ne projektem pro lidi.
To paralela s francouzskou revolucí je insiprujcí. O bolevicích se říká e byli ruskou odnoí jakobínů, o perestrojce se říká e byla opoděným thermidorem k VŘSR.
Ze jmen jako je miláček lidu Marat, divoký Saint-Just nebo u v podstatě diktátorský Robespier bych asi jako nejvíc signifikantního pro rozpory revoluce volil toho posledního.
Nejznámějí hlava jakobínské diktatury. A sám zemřel na popraviti jako později mnozí komunisté za Stalina a Gottwalda. Někteří o něm říkali, e se brodil v krvi ale e se jí nepotřísnil - no minimálně se potřísnil svou vlastní u gilotiny.
Komentář ze dne: 15.03.2008 15:26:25 Reagovat Autor: neregistrovaný - Andrej Sablič (sablic@minet.sk) Titulek: aty robia človeka?
Kto veril naím učitežom tak jednoznačne odpovie ÁNO a zároveň v diskusii bude dokazova, e Tarzan je opica a opica oblečená vo fraku je vzdelaný človek. iaž takto hlúpo chápeme a rozoznávame spoločensko ekonomické formácie, teda delíme ich podža ich oblečenia (politickej nadstavby) a nie entity (ekonomickej podstaty).
- Diktatúra či demokracia rovnako pristanú a sú pouívané v otrokárskej, feudálnej, kapitalistickej a teda sú moné aj socialistickej spoločnosti
- Kadá spoločensko ekonomická formácia začínala svoj ivot s diktátorskou politickou nadstavbou pretoe bez nej by vládnúca trieda predchádzajúcej formácia nebola pustila k moci novú vládnucu triedu. A teda aj socializme kapitalisti triedu byrokratov.
- Tak ako kapitalisti po buroáznej revolúcii obrali proletariát (nositeža revolúcie) o právo vládnu (rozhodova) v ekonomických otázkach a tým stanovili, e len a len oni môu rozkráda spoločenskú produkciu, tak to isté sa stalo aj v socialistickej ale aj po kontrarevolučnom kroku po roku 1988. źud bol okradnutý a jeho sny o spravodlivej spoločnosti za ktorú bojoval sa naplnili len čiastočne.
- Socializmom spravilo žudstvo krok vpred k spravodlivosti pretoe v kapitalizme sa spoločná produkcia rozkráda podža sily kapitálu zatiaž čo v socializme rozdežuje podža platných zákonov. V kapitalizme to vedie ku rozvoju antagonizmu zatiaž čo v socializme ekonomický antagonizmus je na uzde zákonnosti.
Určite krok posledný to nebol ale krok vpred to jednoznačne bol!!!
Jene po té diktatuře buroazie mohly nastoupit buroazní demokracie, nakonec i s veobecným volebním právem a běnou existencí redikálních antisystémových stran.
To se v reálném socialismu nikdy nestalo. V reálném socialismu nikdy nesměla být ani opozice systémová - o té antisystémové ani nemluvě.
Buroazie měla svou upevňovací diktátorskou fázi - ale nic nebránilo tomu, aby pak přela v třídní demokracii, která nakonec umoňuje dokonce legální antisystémovou opozici.
Reálný socialismus zůstal umělým. Pořád ho muselo udrovat násilí - i kdy čím dál sofistikovanějí násilí. A protoe jak el čas, byl reálný socialismus ne více a více v souladu s rozvojem výrobních sil, ale NAOPAK méně a méně, byl reálný socialismus JEDNOZNAČNĚ reakčním společenským řádem, suchou větví vývoje z marxistického hlediska.
Empirická fakta na nás toto poselství doslova řvou a jen ten, kdo si zacpe vechny ui a zakryje oči, toto nevidí.
Ale kapitalismus je taky na konci své cesty a jde o vechno - nyní u je třeba být revolučně úspěný, protoe ekologická katastrofa se blíí a hladové miliardy nebudou navdy ztlumeně jen přeívat ....
Komentář ze dne: 16.03.2008 19:02:46 Reagovat Autor: [Egon] - Egon (@) Titulek: Re: Re: aty robia človeka?
to e A.S. popisuje známý fakt, e po roce 48 tu vznikl tzv. reálsocík a e pouívá klíčová slova jako socialismus a revoluce mi tím není příli srozumitelnějí. A konec cesty kaptalismu byl ohlaovaný u před sto lety - take bez eschatologie by to asi bylo lepí.
Někteří tu zmiňují jakobínský teror z konce XVIII. století, ale nevím - pochybuji, e je to forma pro 21. století nutná, stejně tak jako e bylo nutné v té podobě revoluční násilí o jeden a půl století později, které stejně pak přerostlo v státní teror vůči opozici. V tomhle kontextu se ptám proč mluvit o socialistické demokracii a hladových miliardách jedním dechem.
Faktem je e socialistická demokracie a ji při výkonu veřejné správy nebo společenského vlastnictví je A.S. neobjasněný pojem a e prostě mám pocit, e spíe tu totalitu obhajuje ve stylu - kácí-li se les, létají třísky. Ale ona ta diktatura proletariátu bez proletariátu vlastně nikdy etapou demokracie nebyla. Ono to toti chce začít právě v té vyspělejí části světa a ne v té nejhladovějí.
Komentář ze dne: 17.03.2008 05:40:38 Reagovat Autor: neregistrovaný - Andrej Sablič (sablic@minet.sk) Titulek: Nae spoločenské poznanie o spoločnosti je na úrovni materskej kôlky?!
Prepáčte ale, učitežka vysvetžuje deom, e ten ujo čo im hral Mikuláa je zlý a ten ktorý hral čerta v skutočnom ivote je dobrý. Deti sa smejú a povaujú učitežku za bláznivú.
Telu človeka sa venuje lekárska veda, telu spoločnosti sa venuje politická ekonómia (v podaní Marxa veda), oblečeniu človeka sa venuje krajčírske umenie, politickej nadstavbe sa venuje politológia (politické umenie). Keď hovorím o kapitalizme či socializme hovorím o spoločenskom tele, keď hovorím o diktatúre či demokracii hovorím o politickej nadstavbe (oblečení). Alebo ináč ak horím o kapitalizme hovorím o dopravnom prostriedku na naftu ak o socializme tak na elektrickú energiu, teda hovorím o podstate pohonu a jeho kodlivosti, hoci viem, e elektrický pohon je zatiaž nerentabilný a akopádny ale aj tak mu fandím a spravím vetko preto aby dostal v ivote ancu. Kapitalizmus je na svete 300 rokov socializmus 70, kapitalizmus je dospelý, socializmus v pubertálnom (zatiaž nerozvinutom, neproduktívnom) veku, kapitalizmus je rozvinutý kvet socializmus karedý zelený puk. Keď hovorím o kapitalizme hovorím o podriaďovaní sa človeka ivelnému trhu ak hovorím o socializme hovorím o snahe človeka zobra svoj osud do vlastných rúk, ak hovorím o kapitalizme hovorím o rozkrádaní spoločenskej produkcie, ak o socializme tak o snahe po spravodlivom rozdežovaní. Ak hovorím o kapitalizme hovorím aj o I. a II. Svetovej, hovorím o Vietname, hovorím o zbytočných 3 biliónoch USD na vojnu v Iraku a milióne mŕtvych teda o javoch plynúcich zo ivelnej ekonomickej podstaty kapitalizmu (potreby i na úkor iných a chráni či dobýva nové zlaté bane na úkor iných), ak hovorím o socializme aj tu hovorím rovnako otvorene o násilnostiach, ale tie nevyplývali z ekonomickej podstaty socializmu ale nerozvánosti politickej nadstavby a nie podstaty atď. atď. Keď hovorím o kapitalizme hovorím o nezastavitežnom ekonomickom antagonizme ktorý môe privodi III. Svetovú a o tom sú tabužky na konci!!!
Komentář ze dne: 17.03.2008 07:18:13 Reagovat Autor: neregistrovaný - (@) Titulek: Re: Nae spoločenské poznanie o spoločnosti je na úrovni materskej kôlky?!
"Kapitalizmus je na svete 300 rokov socializmus 70, kapitalizmus je dospelý, socializmus v pubertálnom (zatiaž nerozvinutom, neproduktívnom) veku, kapitalizmus je rozvinutý kvet socializmus karedý zelený puk."
Pane Sabliči, tato argumentace prostě neobstojí.
Není toti důleité, e tu reálný socialismus byl pouze krátce.
Mnohem důleitějí je to, e tu krátkou dobu, co tu byl, mu to lo s ohledem na civilizační rozvoj výrobních sil, na začátku lépe a pak hůře, jeho systím byl s tímto rozvojem výrobních sil pořád ve větím nesouladu a nikoli souladu a to měl k dispozici dost přes miliardu lidí a obrovské prakticky nekonečné přírodní zdroje, sympatie veřejnosti, záúpadní inteligence, naděje, elán ... vechno na co pomyslíte měl tento "zelený puk".
A přesto nerozkvetl.
Nizozemí nemělo nic z toho, jen své lodě, prince Viléma jako místodrícího, obrovskou vůli a podívejte se na ně po 70 letech od roku 1580 (buroazní a národní revoluce proti panělům)
To dalí toti, co měli, byl pokrokovějí řád.
A podívejte se na Rusko, které se konečně teď rozvíjí pod Putinem přrozenou cestou ....
A navíc : co to je za divný argument krátká doba ?
Ve vztahu k feudalismu tu byl kapitalismus zhruba stejně krátce, feudalismus ve vztahu k otrokářství jakbysmet.
Zkuste něco jiného, třeba sociální rozměr zřízení - jen proboha nemluvte o tom, e byl reálný socialismus progresívnějí řád z marxistického hlediska
Komentář ze dne: 17.03.2008 08:48:21 Reagovat Autor: [Janus] - (@) Titulek: Re: Re: Nae spoločenské poznanie o spoločnosti je na úrovni materskej kôlky?!
take vychvalujete reim co vedl k nedemokratické totalitě, gulagům a prohrál i v ekonomické soutěi a nebo nevychvalujete ? Na pubertu bych to nesváděl - jestli sopcialismus, tak jinak. To není o zrání a odstranění drobných přehmatů
Komentář ze dne: 17.03.2008 09:28:11 Reagovat Autor: neregistrovaný - astream (@) Titulek: Re: Re: Re: Nae spoločenské poznanie o spoločnosti je na úrovni materskej kôlk
To reagujete na mě ?
A proč jako ?
Komentář ze dne: 17.03.2008 11:32:37 Reagovat Autor: [Janus] - (@) Titulek: Re: Re: Re: Nae spoločenské poznanie o spoločnosti je na úrovni materskej kôlk
jde mi o to, co nastolil pan Sablič - pořád z něj mám pocit, e abstraktně (tedy nekonkrétně) obhajuje tezi, e období 1948-1989 bylo to nejlepí a nejprogresivnějí v dějinách. Vy mu sice oponujete, ale tak nějak směrem od socialismu.
Komentář ze dne: 17.03.2008 12:24:50 Reagovat Autor: [milan] - Milan Neubert (neubert@sds.cz) Titulek: Re: Re: Re: Re: Nae spoločenské poznanie o spoločnosti je na úrovni materskej
Ne tak úplně přesně. Mé chápání argumentů Andreje Sabliče je takové, e vykročení v roce 1948 bylo správným směrem a e následnou diktaturu chápe jako nutnou k udrení tohoto směru. Řekl bych, e trochu nedoceňuje nedostatečnou rozvinutost teoreticky předpokládaného nového výrobního způsobu, díky čemu tato diktatura nespustila rozvoj "nových" výrobních sil. Druhou otázkou je, zda se opravdu jednalo o diktaturu větiny nad meninou, tedy o proletářskou diktaturu. Pro Andereje to ale nejsou klíčové problémy - pro něj je rozhodující a selhání (vědomý krok?) elit v roce 1988, kdy byl národní majetek přeměněn na státní.
Pokud jde o astreama, ten podle mne období 48-89 nechápe jako socialismus, jako něco pokrokovějího ne předchozí kapitalismus, protoe nebylo dosaeno (ani v perspektivě) cíle osvobození pracujícího člověka, e prostě svobody člověka nerostly a e ten proto ani neměl ádný důvod "socialismus" spontánně bránit.
Sablič klade důraz na charakter ekonomické základny (vlastně ve smyslu historického materialismu) astream přímo na východisko marxistického přístupu.
Moná by bylo dobře, kdyby Andrej napsal, proč podle něj dolo k oné etatizaci - tím bychom se dostali blíe ke kořenu věci.
Komentář ze dne: 17.03.2008 20:50:33 Reagovat Autor: neregistrovaný - Andrej Sablič (sablic@minet.sk) Titulek: Dokedy budeme veri klamstvám?
I. Vetci opakujete lo ktorú vymysleli komunistický bossovia v 80-tich rokoch aby mohli zlikvidova socializmus, zmocni sa majetku žudu a vyrovna sa v príjmoch touto cestou bossom kapitalistickým!!!
Ekonomická pravda o socializme a kapitalizme:
Index priemyselnej výroby 1980-89/1990-99: ČSSR 125/ČR (90-99) 80,9; SR 83,8; Holandsko 112/116,5; Francúzsko 112/114; Belgicko 118/110,8 (indexy 1990-99: Rusko 45,4 Estónsko 54,8; Lotysko 39). Požnohospodárska výroba: ČSSR 124,8/ ČR 81,6; SR 77,7; Holandsko116,5/104,2, Francúzsko 106,3/107,9; Belgicko 118,3/114,3. Bytová výstavba počet novopostavených bytov na 1000 obyv.: ZSSR 7,4/?; ČSSR 5,6/ČR 2,2; SR 2; Belgicko 4,4/?; Holandsko 7,5/5,3; Francúzsko 5,7.
Pokiaž tát obchodoval so zahraničím v mene žudu tak sme dorábali v roku 1988 1.- USD za 5,32 Kčs avak v roku 1998 za 35,24 Sk. Naozaj krásne sa prezentovalo za 10 rokov budovanie kapitalizmu na ekonomickom raste!
II. Je mi u trápne opakova ako v M, e socializmus to nie je diktatúra. Túto lo vymysleli komunistický bossovia aby mohli osta pri moci a opakujú kapitalistický prisluhovači aby mohli kyda cez diktatúru na spoločenské vlastníctvo a bezuzdne ho rozkráda.
III. Socializmus (z marxistického hžadiska) je o hžadaní cesty k sociálne spravodlivej spoločnosti a nie o prosperite zlodejov!!!
IV. Milanovi: cca koncom 50 tich rokov boli u podmienky na budovanie demokratickej politickej nadstavby nad socializmom, zbavenie triedy byrokratov ochrany zo strany KSČ a ich podrobenie verejnej kritike aby sa tak odhalila ZÁKLADNÁ BUNKA socialistickej spoločnosti a sformoval ďalí revolučný krok.
V. Socializmus ete nie je komunistická spoločnos ani jej prvá etapa!
Vežmi by ma poteilo keby diskutujúci pri čítaní mojich mylienok na chvížu zabudli na účelový (prokomunistický či prokapitalistický) výklad histórie a marxizmu.
e socialismus se lépe rozvíjel, kdy plnil industrializační úkoly a pak kdy vyspělá část civilizace - kam východní Evropu a SSSR počítám také - přela na dráhu vědeckotechnické revoluce, tak to s tím ekonomickým rozvojem socialismu bylo rok od roku horí a horí ?
soutě v produktivitě práce tzv. reálný socialismus s yvsělým kapitlaismem prohrál ... to je fakt.
Ale v argumentech pana sabliče se poněkud utápím. Co tedy vlastně kritizuje ?
Komentář ze dne: 18.03.2008 22:16:33 Reagovat Autor: neregistrovaný - Andrej Sablic (sablic@minet.sk) Titulek: Re: Re: Re: Dokedy budeme veri klamstvám?
>>>Ale v argumentech pana sabliče se poněkud utápím. Co tedy vlastně kritizuje.<<<
Kritizujem spoločenskú prax vo veobecnosti. Pre vedecký postoj k spoločnosti iadna prax nedosahuje kvalitu ktorá by si zaslúila súhlasné mlčanie. Otáznou preto ostáva len hodnota kritiky a nie jej ciež.
A. Najvyiu mieru kritiky smerujem ku kapitalizmu. Ide o ivelne sformovanú spoločensko ekonomickú formáciu (SEF), ktorá ivelným spôsobom prehlbuje vnútrotátne i celosvetovo priepas medzi chudobnými a bohatými. Ako vidie z tabuliek v článku tento proces ak sa nezastaví tak pravdepodobne skončí III. Svetovou. Z pohžadu vývoja za posledných 10 rokov sa snaha politikov tento problém riei javí ako hrozba myky slonovi! Jednoducho žudstvo tento proces ktorého iniciátorom (hnacím motorom) je súkromné (nedotknutežné) vlastníctvo (kapitalizmus) a z neho plynúca ekonomická megalománia, nezvláda a nezvládne.
B. Na druhom mieste kritizujem komunistov nie za záchranu (v 1948) a poloenie základov socialistickej SEF (celospoločenského vlastníctva), ale za: 1. nepochopenie Marxa a zachovanie diktátorských metód aj po roku 1960 keď socializmus u bol realitou. 2. za likvidáciu socializmu v ČSSR 15.6.1988
C. Na treom mieste a teda najmenej kritiky smerujem ku socializmu (nie vak pre spoločenské vlastníctvo - kladnému pólu SEF ale k zatiaž vedecký nedefinovanému zápornému pólu tejto SEF ). Kto pozná ekonomické ukazovatele a rozumie im tak musí jednoznačne uzna, e spoločenské vlastníctvo je zatiaž jediný poznaný a overený liek na zastavenie antagonizmu v akejkožvek spoločnosti. Socializmus na ceste ku ekonomickej spravodlivosti oproti kapitalizmu spravil výrazný krok vpred a zatvára pred tým oči je vedecký analfabetizmus či politický primitivizmus!!! Naviac sa ukázalo, e človek sa nemusí krči pred ivelným vývojom ale môe ovláda svoj osud.
Pan Sablič stručně řečeno zakládá své argumenty o "schopném reálném socialismu" na těkém propadu bývalých socialistických zemí. Sovětský svaz a třeba taková Moldova speciálně - to byl vysloveně volný pád.
Ale dokazuje to co ?
e reálný socialismus byl schopen soutěe ?
Pan Sablič mě připomíná jihoafrické kmeny, která nedají nemocného včas do nemocnice, nakonec ho tam odvezou, kdy je opravdu zle a pak, kdy dotyčný v nemocnici zemře, křičí :
"Kdy jsme ho do té nemocnice vezli, tak byl iv !
To v nemocnici ho zabili darebáci !!"
Obyčejný dělník je v tomto moudřejí, protoe co vidí, to vidí.
Ví, e Rakousko se vyvíjelo jednou cestou a my druhou.
Ten sečtělejí ví, jak na huntě to Rakousko po válce bylo, jak je na tom teď a e v jeho případě se nedá vysvětlit vechno Marshallovým plánem.
Pan Sablič spojuje likvidaci socialismu s přeměnou národních podniků a VHJ na podniky státní (paradoxně Budvar je nadále národní podnik nikoli státní).
Take kdy tedy zanikl socialismus v těch ostatních socialistických zemích, kde se tato operace neprovedla ?
A jakým vůbec způsobem zanikl socialismus v Jugoslávii ?
Ve Slovinsku zřejmě tedy někdy v roce 1992, kdy se zestátnily samosprávné podniky (aby se daly podniky částečně privatizovat a načerpat do nich kapitál - Slovinci, ale nespěchají s předáváním kontrolních balíků mimo státní vlastnictví) ?
Komentář ze dne: 18.03.2008 22:12:36 Reagovat Autor: neregistrovaný - Andrej Sablič (sablic@minet.sk) Titulek: Re: Re: Dokedy budeme veri klamstvám?
Ste dokonalý politik, neberiete iaden ohžad na mnou uvedené ekonomické fakty v článku ani v diskusii a opakujete politické frázy ktoré pouili komunisti aby mohli národ okradnú o jeho majetok a zároveň zbavi tát a jeho byrokratický aparát zodpovednosti pred národom za jeho spravovanie. Prosím Vás platia Vám za to aby Ste obhajovali ich nehanebný postup?
Já vím, co jste napsal, nebojte, číst umím - ale to nejsou ádné argumenty. Pokud je Vaim argumentem index průmyslové výroby, tak se skutečně není o čem bavit. Nehledě k tomu, e tempo růstu GNP /pokud by bylo vytvořeno z údajů - tehdy se pouívaly jiné kategorie/ klesalo i v socialistických zemích - jak el čas ....
O tom, e viete číta a písa nepochybujem, pretoe v socialistických tátoch to bolo normálne, zatiaž čo v kapitalistických vrátene niektorých vyspelých to zase tak normálne nie je ani dnes. Problém je vo Vaom nazeraní na svet. Vy na svet pozeráte očami bohatých a úspených pričom pre Vás nie je podstatné akým spôsobom zbohatli. Pre Vás nie je podstatné kožko bytov sa postavilo pre žudí, kožko mäsa a mlieka spotrebovali, nie je podstatné kožko žudí ivorí pod hranicou chudoby, kožko deti umiera od hladu a nedostatočnej lekárskej starostlivosti. Pre Vás sú fakty o tom, e kapitalizmus zruinoval v postsocialistických tátoch priemysel, požnohospodárstvo, filmový priemysel či stavebníctvo ktoré produkovali potreby pre radového občana (napríklad králikárne v Petralke) je na smiech pretoe problém vidíte v tom, e neprodukovali luxusný tovar pre horných 10 tisíc, ktorí tu vlastne kvôli socializmu ani neexistovali (aká hanba). Vy si nevímate fakty o tom, e produktivita práce v USA a pod. nerastie v USA ale v Ázii či Junej Amerike a v USA sa na ňu pribažuje len pečiatka made in USA a pridaná hodnota ktorá predstavuje 95% predajnej ceny. Nárast antagonizmu tohto sveta z z čísla 72 v roku 1992 na 583 v roku 2003 to nie je zásluha zvyovania reálnej produktivity práce v Nórsku, vajčiarsku či USA ale v kapitalovo finančných operáciách inými slovami v legálnom okrádaní ostatku sveta. Vy si neviete alebo nechcete spočíta, e 3 bilióny USD ktoré venovali USA na vojnu v Iraku čo spôsobilo smr cca 1 mil. žudí ak by sa venovali na očkovanie a stravu deom v Afrike tak sa naopak mohlo zachráni niekožko miliónov žudí.
Nechcem zmeni Vá pohžad na svet, ten nech Vás hreje pri srdci ale ja sa budem pozera na svet vdy očami nezamestnaného, chudobného a okradnutého človeka. Pre mňa znamená takýto človek vdy viac ako Vae zlaté teža.
Zbytečně mnoho slov - prostě minulý reim účelové obhajujete a kritické výhrady přehlííte. Obdobně vidíte ve svém antikapitalismu jen negativa, ale propaganda spálené země a realita není toté.
Buď se tu bude kázat náboenství a nebo poběí věcná debata. BUdte k astreamovi spravedlivějí. Mějme ideál socialismu, ale od ideálu k fungujícímu projektu je daleko. Nejde o zalté tele, ale ani o rovnost v chudobě.
Přeci nelze přehlíet e nikde na světě není socialistický (postáněný) sektor, který by vykazoval potřebnou produktivitu. I ta lidová Čína je taená zejm. sektorem kapitalistickým. Tak by to asi chtělo z nebe nazem.
Tento vstup nemal nič spoločné s naboenstvom ale bol postavený na tatistických ukazovatežoch, ktoré astream zhodil spochybnením jediného indexu.
Ak sa mame bavi vecne tak je potrebné presta porovnava neporovnatežne. Zdroje ekonomického rastu môu by rôzne, teda nielen okradanie sveta, môe to by akumulovaný finančný či duchovný kapital z minulosti, prírodné zdroje zodpovedajúce súčasným potrebam, rast priemyslu na úkor rastu ivotnej úrovne obyvatežstva (napr. Čína), politická diktatúra a mnoho iných, ktoré môu tu ktorú krajinu dosta do rýchleho ekonomického rastu. Porovnava preto socializmus len s kapitalistickou pičkou a nevidie pritom kapitalistický chvost, je z vedeckého hžadiska neseriozne a neuvaené. Skôr ako MMF nám naordinoval privatizáciu a TRH skúal to v rozvojovom svete a Junej Amerike pričom väčina pokusov skončila ekonomickou katastrofou. Nu a zatiaž kapitalizmus nepresvedčil ani byvali socialistický tábor ako celok. Väčina jeho občanou ani po 15!!! rokoch nedosiahla ivotnú úroveň ktorú mala na konci 80-tich rokov. Krach tohoto (ako celku, pretoe vynimky len potvrdzjú pravidlo) experimentu priznavajú aj ekonomovia ktorých som menoval v článku. Ja neobhajujem (ako som reagovel aj na Va podnet) socializmus, ja len volám po jeho očistení od politickej piny do ktorej sme ho zabalili a tak zabranili nielen jeho objektívnej analýze, ale aj slobodnému vedeckému pohžadu do buducnosti (v tom aj degeneraciu žavicového myslenia a citenia)
Rád bych upozornil, e to Rakousko nebo Skandinávie jsou rovně zóny kapitalismu a to, e kdyby nebylo kořistění Třetího světa, tak by tyto země na tom byly hůř ne reálný socialismus - tomu přece nemůete věřit ani Vy sám ...
A nepokouejte se o citové vydírání - já se na svět nedívám očima bohatých, protoe já jednak doufám a jednak jsem přesvědčen o tom, e kapitalismus skončí - ale na základě svých vlastních rozporů, které reprodukuje a e to nebude zdaleka trvat tak dlouho, protoe - na rozdíl od minulých předpovědí - teď u je naplňována kritická akumulace lidských schopností a diferenciální renta II. prostě musí stoupat vude, kde stagnuje nárůst obyvatelstva, co je čím dál víc světa. Ani konkurence onoho oblíbeného "indického programátora" v propojeném světě jednou kapitálu nepomůe - kdo má nějaký lidský kapitál, velmi rychle si zvyká a čím dál rychleji, co můe ádat, informace proudí obrovskou rychlostí, ten z Thajska ví, kolik můe ádat, časová mezera se zkracuje, jak je svět čím dál mení.
Kapitalismus skončí tehdy, a bude lidský kapitál příli drahý, ne aby mohl být beně najímán a tak nezbyde, ne aby byl majitel produkce taky zároveň vlastník lidského kapitálu - protoe pak ono rostoucí břemeno nájmu pracovních schopností v silně akumulované poloze odpadá a ziskové reziduum bude oiveno na slunou výi a majitelé peněz se přesunou do stejné polohy jako byl za marxosvských dob pozemkový vlastník - t.j. budou těit rentu. A protoe tu nemáme otrokářství, nevidím jinou modelovou formu, ne aby zpočátku "aristokracie práce" a postupně dalí a dalí vrstvy lidí práce roziřovali novou ekonomicky panující třídu.
Vy se naopak domníváte, e nastoupí něco zásadně odliného jako základní buňka nového systému, která bude odmítnutím právě zboních, trních a ziskových kategorií.
Tomu já nevěřím - v minulosti to tak neprobíhalo nikdy a argumenty, e tentokrát to proběhne jiným způsobem ne vdycky předtím, by musely být jaksepa
"Vy se naopak domníváte, e nastoupí něco zásadně odliného jako základní buňka nového systému, která bude odmítnutím právě zboních, trních a ziskových kategorií."
Ja sa nedomievam, ja som o tom presvedčený (naviac mne je aj ta bunka jasná)!!!
Mne hovorí história pravy opak toho čo tvrdite Vy a mám k tomu celu radu indicii práve z histórie vyvoja žudskej spoločnosti. Naviac tento môj názor nie je výsledkom akehosi jednorazového vnuknutia ale takmer 30 ročného pozorovania v ktorého základoch stala veta z ktorou som začinal odpoveď na ASV pri UV-KSSZ na tatniciach z politickej ekonómie "Politická ekonómia socializmu nie je veda ale kniha rozprávok o socializme".
Vaa otázka je pre nae vzajomné pochopenie podža mňa kžučová ale presvedči Vás o svojej pravde v kratkom diskusnom vstupe si netrufam.
Tak ony existují některé styčné body, i kdy nebudou zásadní :
Tak třeba vládu kapitálových fondů, větinou peněz, povauju stejně jako pan Sablič za svého druhu rakovinu - ale to si myslí i radikální ekologové /viz Naďa Johanisová z jihočeské univerzity - Sedmá generace atd./.
Kapitalismus jako extraktivní, tedy člověka a přírodu drásající exploatační ekonomika je jistě tedy společná pozice.
Problém jsou ovem východiska. Pan Sablič odmítá trh, mně na něm nevadí horizontální směnný a informační mechanismus /lepí ne hierarchické přidělování/, ale nerovnost vyjednávacích pozic.
Pro pana Sabliče je změna jedné formace v druhou něčím nespojitým - prostě základní buňkou kapitalismu je soukromé vlastnictví nebo "svobodný člověk" (p.Sablič tu základní buňku kapitalismu definuje tak i tak), základní buňkou socialismu by mělo být podle něj nestátní bezpodílové společenské vlastnictví vech občanů, které tu u bylo nadějně nakročeno, ale pozdní reálně socialistický a perestrojkový Adamcův kabinet toto vlastnictví reakčně vyvlastnil a zestátnil a tím připravil k privatizaci a velkolépe zlodějské show.
Ale a řeknou taky jiní diskutéři nakolik se s tímto pojetím ztotoňují.
Komentář ze dne: 22.03.2008 06:27:10 Reagovat Autor: neregistrovaný - Andrej Sablič (sablic@minet.sk) Titulek: Konečne rozumná reč
Začal som nový vstup do diskusie ale ide o reakciu na astreama z 21.03.2008 09:50:12
Tento vstup astreama si vysoko váim, toto je ukáka diskusie a nie dogmatické negovanie protihráča.
>>>Pro pana Sabliče je změna jedné formace v druhou něčím nespojitým - prostě základní buňkou kapitalismu je soukromé vlastnictví nebo "svobodný člověk" (p.Sablič tu základní buňku kapitalismu definuje tak i tak),<<<
Áno! Vývoj žudskej spoločnosti povaujem za nespojitý, teda sa opieram o revolučné učenie K. Marxa. Problém je, e toto učenie väčina nevidí dialekticky.
Protirečenie a tým aj vývoj nemôe existova ak neexistujú protipóly (kladný a záporný). Takto to je aj so SEF. Ak sme nedosiahli dokonalú SEF (komunizmus) a vyskytujú sa problémy tak to znamená, e vývoj neskončil a napriek tomu, e sme nahradili negatívnu bunku SEF pozitívnou v novej SEF sa objavila nová negatívna bunka ktorá spôsobuje problémy a bude spôsobova do jej odstránenia. Kapitalizmus je pokrokovejia SEF ako feudalizmus lebo negatívna základná bunka feudalizmu (poddanstvo) bola odstránená a vznikla SEF s celospoločenský objektívnou, teda kladnou bunkou slobodný človek. Marx odhalil, e negatívnym polom kapitalistickej SEF je súkromné vlastníctvo a preto socialistická revolúcia odstránila súkromné vlastníctvo (subjektívne) a nahradila spoločenským (objektívnym). Zo spoločenského vlastníctva ako entity SEF nemôu vyviera voči spoločnosti negatívne javy. Samozrejme spoločenské vlastníctvo nám môe spôsobova problémy nepriamo a to tak, e nevieme sa v tomto objektívnom prostredí správa ale toto je ná problém, teda problém náho poznania ale nie objektívnej entity. Komunisti v čele s Gorbačovom, keď nevedeli ako ďalej tak vyhodili najprv zdravé diea aby zistili, e to nestačí a tak mame pred sebou vykali socialistickej SEF vrátané komunistickej diktatúry v ktorých je ukryté aj spoločenské vlastníctvo.
Socializmus nie je komunizmus pretoe nezávislé na politi
Komentář ze dne: 22.03.2008 06:30:05 Reagovat Autor: neregistrovaný - Andrej Sablič (sablic@minet.sk) Titulek: Re: Konečne rozumná reč
Pokračovanie,
Socializmus nie je komunizmus pretoe nezávislé na politickej nadstavbe sa prejavoval nedostatkami v ekonomike. Toto znamená vak, e socializmus mimo kladnej bunky ktorou je spoločenské vlastníctvo má aj svoju vlastnú negatívnu bunku ktorú sa Marxovi nepodarilo odkry nakožko bola krytá súkromným vlastníctvom. Z daného pohžadu socializmus je dokonalejia SEF ako kapitalizmus ale toto nie je konečné tádium a naviac ak chceme ís vpred tak musíme skúma socializmus a nie kapitalizmus ktorý môe porodi len a len socializmus.
V Moskve existovali 3 vysoké koly pričom kadá z nich tvrdila, e základnou bunkou socializmu je niečo iné (spoločenské vlastníctvo, plánovitos a tuím kolektivizmus) ale ani jedná z nich nehžadala negatívnu bunku.
Toto je logika ktorú som pouil keď som obhajoval na tátnici svoj názor e politická ekonómia socializmu je kniha rozprávok o socializme ale nie veda (marxizmus).
Skôr ako som si prečítal vstup astreama som začínal písa list s názvom Dve politické demagógie ktoré degenerovali žavicové (vedecké) myslenie spoločnosti mal som na mysli kapitalistickú a komunistickú, ktoré z opičej lásky nevideli a nevidia, e stoja v ceste serióznej vede a snahe žudstva po pokroku. Toto vak povaujem za kvalitnejie.
Ďakujem.
Komentář ze dne: 25.03.2008 10:11:33 Reagovat Autor: neregistrovaný - astream (@) Titulek: Re: Re: Konečne rozumná reč
To, pane Sablič, pokud bych uvaoval v rámci Vaich kategorií, zbývá ovem definovat tu negativní buňku socialismu, který je - jak sám zdůrazňujete - samostatnou společenskoekonomickou formací.
K Vaí dvojici kladné a záporné buňky v případě kapitalismu, tedy
"svobodný člověk - soukromé vlastnictví"
byste tedy vymezil obdobnou dvojici u socialismu
"společenské vlastnictví - negativní buňka socialismu"
s označením oné negativní buňky ...
Nevím, nevím, mně se ta Vae nespojitost systémů zdá příli suverénní. Konec předposlední kapitoly prvního dílu Kapitálu vyznívá tak nějak zvlátně - jako kdyby Marxovi nevadilo soukromé vlastnictví, ale tzv. monopol soukromého vlastnictví, co je málo platné určitý sémantický posun. Jeho vize dialektické obnovy individuálního vlastnictví zaloeného na práci na vyím stupni z těchto řádek vypadá z hlediska pouitých výrazových prostředků dost provokativně, ale to pochopitelně neznamená, e co kdy Marx řekl, je nějaký boí zákon ... Otázka ovem je, jestli se nemýlil právě zde méně ne jinde. Jeden způsob, jak ho přečíst, se u vyzkouel - lumpenkapitalistický přerod východní Evropy (vysoká cena za odblokovaný vývoj), kapitalizace Číny a Vietnamu pod vedeném tamějích KS a zrůdně zakrnělý neofeudalismus severní Koreje jsou přísluné odpovědi Matky Historie ...
Komentář ze dne: 25.03.2008 22:45:04 Reagovat Autor: neregistrovaný - Andrej Sablič (sablic@minet.sk) Titulek: Re: Re: Re: Konečne rozumná reč
>>>Nevím, nevím, mně se ta Vae nespojitost systémů zdá příli suverénní.<<<
Skúsme to spolu pohžadom na historický vývoj. Vežký tresk v spoločnosti priiel pri rozpade rodového zriadenia (I. negácia likvidácia rodu) a vzniku otrokárskej spoločnosti. Objektívne (rozumné!!!) rozdežovanie spoločnej produkcie v rode sa rozpadlo. Aby primitívny človek zabezpečil ivotaschopnos väčích ako rodových celkov sformoval otrokársku spoločnos ktorá bola postavená na triede otrokárov s neobmedzeným právom ale aj povinnosou voči otrokom. Prvý malý revolučný krok prináa poznanie, e stara sa o otroka je náročné a ciež donúti človeka pracova pre spoločnos mono aj jednoduchie. Otrok dostane určitú mieru slobody a teda otrokár sa zbaví povinnosti ho ivi keď mu dovolí hospodári samostatne za podmienky, e bude drie nielen na seba ale aj na feudála. Ide teda o prvý malý revolučný krok. Vo chvíli keď človek si dokáe zabezpeči dosiahnutú ivotnú úroveň len za pomoci výrobných prostriedkov tak vzniknú podmienky na jeho slobodu. U ho netreba dra na statku, sám prichádza k válovu aby ho tam podojili a znova môe ís svojou cestou. Doba teda dozrela na druhý buroázny revolučný krôčik. Porieilo sa tým protirečenie ktoré vzniklo po vežkom tresku vládca kontra ovládaný? Neporieilo lebo napriek pokroku vo fyzickej slobode človeka ten na pracovisku je rovnako hračkou v rukách kapitalistu ako bol u otrokára. Jadro ktoré toto protirečenie spája a formuje sú výrobné prostriedky v rukách kapitalistu.
Tak a teraz zabudnem na Marxa a opriem sa o Krista, ten hovorí pole patrí tomu kto si ho prisvojí svojou prácou!!! Podčiarkujem prácou!!! Ak sa má naplni táto idea tak výrobné prostriedky musia by slobodné!!! Nu a to je tretí malý revolučný krôčik vpred, teda vstupujeme do socializmu. Máme za sebou tri revolučné krôčiky, ale dolo k negácii I. negácie? NIE!!! Naplnil sa sen Marxa o celosvetovej revolúcii? NIE!!!
Bola socialistická revolúcia omylom? Oso
Komentář ze dne: 25.03.2008 22:48:27 Reagovat Autor: neregistrovaný - Andrej Sablič (sablic@minet.sk) Titulek: Re: Re: Re: Konečne rozumná reč pokrač.
Pokrač.:Bola socialistická revolúcia omylom? Osobne som presvedčený e nie, zastavila antagonistický rozklad spoločnosti v socialistických tátoch, výrobné prostriedky prestali by nástrojom k nadvláde človek a nad človekom, prestal ivelný vývoj a spoločnos ako celok začala hžada cestu ako rozumne spoločne!!! hospodári. e sa jej to nie celkom darilo? Je to aj nie je pravdou ako som uviedol v tatistických ukazovatežoch. Naviac je to po tisícročiach prvý pokus o niečo čo bolo v malom rode samozrejmosou ale teraz na vežkom priestore. Socializmus je teda iný ako kapitalizmus v ekonomickej rovine a nie politickej. Znova a znova musím upozorni, e tu neide o prosperitu za kadú cenu ale o hžadanie cesty k spravodlivosti, ciežavedomosti na úkor ivelnosti a nespravodlivosti. Teda nič nové pod slnkom, rodové zriadenie to dokázalo a treba to dokáza v celosvetovom priestore skôr ako sa žudstvo zničí pod archou ivelného vývoja.
Tak a teraz >>> zbývá ovem definovat tu negativní buňku socialismu<<< tu definoval jednoznačne Marx: TOVAR ako kategóriu hieroglyf ktorý sa zatiaž nikomu a teda ani jemu nepodarilo rozlúti!!! KAPITÁL je len snahou o jeho rozlútenie ale nie jeho rozlútením! Viem som voči nemu krutý ale toto je pravda! Lenin keď začal budova socializmus tak KAPITÁL mu bol nanič.
Ak sa žudstvu podarí na základe analýzy socializmu rozlúti TOVAR tak asi bude môc uskutočni NEGÁCIU NEGÁCIE a vybudova celosvetovú spoločnos na rovnako objektívnych (ekonomických) vzahoch ako boli v rode.
Viem zatiaž nikto nedefinoval, e vývoj medzi negáciou a negáciou negácie prebieha v tyroch cykloch oddelených troma malými revolučnými krokmi ale v prírode by sa takéto prípady určite nali.
Viem, e som neodpovedal na vetko čo s tým súvisí, ale cez ďalie otázky sa mi to mono podarí.
1. Bene bol český ovinista, človek bez cti a zločinec - minimálne spoluvrah tefánika
2. "Znárodňovanie" malých podnikatežov a remeselníkov mohlo ma jediný účel - zabezpečenie diktatúry tých, čo sa vydávali za hlas žudu. Boli to väčinou žudia mimo slovenského či českého národa
3. Podobne aj násilná kolektivizácia požnohospodárstva
4. Krátko pred tým, ne bol Stalin zavradený, na svoje narodeniny 21.12.1952 sa pred najvyím sovietom verejne zriekol marxizmu-leninizmu slovami:
Marx vypracoval slogan: Náboenstvo je ópium žudí. Tým z žudí vystrihol svedomie. A človek bez svedomia nepozná iadnu zodpovednos pred Bohom. Ja, vá vodca Stalin, dobre poznám náboenstvo; veď som bol, ako viete, kedysi v Gruzínsku v kňazskom seminári, ale dal som si Marxom a Leninom svedomie vyreza."
Tento Stalinov akt zrejme spôsobil, e sa ho poponáhžali 5. marca 1953 zavradi (zejme pripravovali sa na to u skôr zlikvidovaním jemu blízkych leningradských komunistov). Stalin u roku 1935 prikázal Chručovovi oslobodi vetkých duchovných, proti ktorým tento zorganizoval proces za účelom ich likvidácie.
5. Bez kresanstva nie je moné udra spravodlivú spoločnos.
Kdybyste nebyl Slovák, Miloslave, zeptal bych se Vás, jestli jste nepůsobil v časopise Mladá demokracie, co byla mládenická radikální skupina křesanských demokratů někdy v 90. letech.
Na Slovensku je tento názor rozířen asi víc ...
Komentář ze dne: 25.03.2008 20:41:10 Reagovat Autor: neregistrovaný - Andrej Sablič (sablic@minet.sk) Titulek: Re: Niekožko poznámok
Môem Vám len doporuči aby Ste si prečital aspoň od pápea, Jána Pavla II.:Encykliku CENTESIMUS ANNUS, skôr ako vyrazite s mečom za spravodlivosou.
Letní univerzita EL se koná ve dnech 11. až 15. července 2018 ve Vídni pod mottem "Dialog pro pokrok v Evropě. 200 let od narození Karla Marxe, 100 let od konce 1. světové války. Bližší informace o účastnickém poplatku a registrační formulář jsou k dispozici na stránkách Evropské levice.
16.06.2017:Opět útoky spamovacích robotů
Došlo k opakovaným útokům robotů sázejících do komentářů texty s podivnými "inzeráty" (podle všech známek činskými). Jen poslední dvě dávky představovaly více než 200 těchto pseudokomentářů, které mažeme. bahis siteleri
16.06.2017:Někdo/něco zde krade ž a š?
V uplynulých dnech došlo k technické závadě, v jejímž důsledku se "beze stop" z některých článků (ale i z většiny komentářů) ztratila všechna písmena "ž" a "š" (nebo jenom jejich emosčást). Za závadu se omlouváme a na jejím odstranění pracujeme (zatím pátráním po příčině).
09.05.2017:Pietní akt na Olšanech
Jako každoročně, i letos položila 9. 5. v 9 hodin delegace zástupců CV SDS a výboru pražské organizace SDS květiny k památníku padlých rudoarmějců na olšanském hřbitově. Při té přiležitosti jsme pietně vzpomněli i padlých dalších armád (včetně československé), kteří jsou na Olšanech uloženi.
Anketa
V současnosti rozvířil hladinu návrh přijmout do ČR 50 syrských válečných sirotků. Co si o něm myslíte?
[15.05.2018 19:15:23] josef mikovec
Bohumír Šmeral - Mučedník ztracených a vysněných příležitostí
http://www.novarepublika.cz/2018/0 5/frantisek-ferdinand-s ... [15.05.2018 18:54:53] josef mikovec
Zde jest zkušební kámen, na němž se dokáže, zdali jsme opravdu v dost zralí, dost socialističtí, abychom opravdu stali se v Rako ... [21.03.2018 17:10:12] n
Snad se něco doví,! [19.11.2016 10:28:45] l&s
Doplnění k Peroutkovi - Zemanův projev byl míněn dobře, bohužel se v něm dopustil dehonestujícího přešlapu, když prohlásil, že Per ... [27.02.2016 10:01:56] l&s
Článek pana Bělohradského není k dispozici, tak jen pár postřehů k této stati.
Paní Neudorflová sice správně píe, e je chyba, k ... [28.10.2015 09:08:14] -ik
Dobrý den pane Šlemendo!
To, co jste napsal, je konstatování stavu. A co navrhujete jako pokus o naznačení cesty?
Já mysl ... [04.09.2015 14:20:12] n
Samozřejmě, že již těším na shromáždění, jako posledně na Václaváku. Doufám, že nebude chybět pán Šafr, kterého tímto srdečně zvu. ... [13.08.2015 13:11:01] n
SDS leí v aludku tomu zoufalému tapetáři, take je moc známá a okolí se musí postarat o její prosazení. Prohra s US a tím i se s ... [13.08.2015 01:44:03] -ik
Jestli e se mi zdá, e militantní skupiny dosahují lepích výsledků, měl byc se podívat na sebe, zda nepracuji patně. Oni mohou ... [08.06.2015 21:05:37] -ik
"význam evropské levice pro vývoj ve světě a její podíl na jeho spoluutváření (globalizace, přenos zkueností z jiných čá ... [25.05.2015 14:58:27] n
Lidstvo v rozvinutých zemích a tím myslím i naši zemi, již dosáhli hranic dalšího materiálního pokroku a jeho další zvyšování je n ... [25.05.2015 08:21:23] l&s
"Proč se mylenka lidové fronty boje proti faismu prosadila v naem hnutí, a kdy bylo fakticky pozdě? Bylo vůbec moné, ab ... [13.05.2015 09:45:10] Milan Neubert
-iku, napsal jste víc věcí, s řadou souhlasím. Jednu námitku ale mám: dospěli jsme k závěru, e virtuální diskuse na webu nebo na ... [10.05.2015 23:25:51] -ik
Mám pocit, pane Neuberte, e jste se o kontakt s lidmi ani moc nesnail. Diskuse na stránkách SDS je nulová. A i v minulosti jst ... [06.05.2015 10:38:48] n
Vítám tapetáře. Čest tvoji práci. Podle mnoství zbytečné práce opravdu stojí ...