Strana demokratického socialismu Přípotoční 869/19 101 00 Praha 10 Návštěvy po předchozí dohodě tel.: (420) 608 630 506 (420) 608 181 054
(420) 728 074 253 (nejlépe SMS) Bankovní spojení - transparentní účet pro příjem darů: 2101181284/2010 Případné dárce žádáme, aby ve "zprávě pro příjemce" uvedli účel daru, např.: "příspěvek na činnost SDS" a identifikovali se jménem a příjmením. Děkujeme. secret@sds.cz (c) SDS
Holt podobné články ukazují celou tuto problematiku jako jakési zrcadlo, ve kterém vidíme, jak kapitalistická společnost cosi podvědomě neustále vynuceně řeí (ale co ?) a pohybuje se po trajektorii, která vede ne k nějakému cíli, ale prostě určitým směrem (ale kam?)
Komentář ze dne: 31.10.2008 09:33:07 Reagovat Autor: [milan] - Milan Neubert (neubert@sds.cz) Titulek: Re:
Kdy jsem se snail v diskusi snadno slíbený příspěvek napsat, postupně jsem zjioval, e objektivních souvislých informací je málo a e toho spoustu nevím.
DJI a CPI jsou jedny z mála informací, které se sledují dostatečně dlouho. Mimochodem, z chování CPI v 19. století mi dolo, proč některé záleitosti nebyly pro Marxe vůbec otázkou, proč neměl nutkání je řeit.
Ta kapitalistická společnost asi opravdu něco řeí podvědomě, ale v tomhle případě (emise peněz, cílování inflace) si myslím, e jde o vědomé konání. Dokazovala to ostatně i diskuse v posledních 14 dnech.
Federální rezervní nevznikla podvědomě. To byl setsakra vědomý čin. Jen pátrám po důvodech. Čí zájmy to chránilo a dodnes chrání.
asi máte rád tenhle esejistický styl, ale jinak je to jen obecné mudrování na téma jak ochočit kapitál či kapitalismus bez kapitálu a jiné vtipnosti. Chybí analýza, empirie a bez té se nepřiblííme ani té půldruhé století staré analýze Marxově.
Co dělat konkrétněji bohuel nic - nejde to o nic dál ne debaty na tomto webu. Na hromadu vech těch Wallersteinů, Kellerů a dalích přibil jen jeden propagandistický článek e neoliberální konsensus končí.
I ty eseje si je vhodné čas od času přečíst - a to děla ?
Ono toho asi moc vymyslet nejde :
Pokud ředitel Anglické banky Joua Stamp říká v roce 1927 "bankéři mají zeměkouli. Vemte jim ji a nechte jim právo dělat peníze z ničeho (out of air) a oni si jí za chvíli koupí zpět."
Take - aby to nebylo revoluční braní něčeho někomu - řečeno naopak :
Nechte jim tedy tu zeměkouli, ALE vezměte jim právo na výrobu peněz (neplést s likviditou - likvidita jsou ta troka státních peněz (teď u budipeněz) základní peníze a absolutní oběivo, peníze last resort) a oni to své právo na zeměkouli nebudou schopni trvale reprodukovat.
Tady vidíte, e něco zvlá převratného nikdo nevymyslí - jde o to, k čemu z toho, co víme, vlastně budeme mít nakonec odvahu ...
Komentář ze dne: 04.11.2008 10:37:15 Reagovat Autor: [milan] - Milan Neubert (neubert@sds.cz) Titulek: Re: Re: Re: Re:
Kdy jsem se astreame podíval poprvé na vývoj indexu DPI (první obrázek), myslel jsem si, e se podařilo ve druhé polovině 20. století zabránit opakování hospodářských krizí z 19. století, snad pod dojmem velké hospodářské krize.
Jene po očitění od inflace (poslední obrázek) to vypadá, e se cykly jen "roztáhly" v čase a "rozostřily". To, co se JEVILO jako stagnace (1967-1981), nelze podle mne hodnotit jinak ne jako krizi.
V tomto ohledu mně vůbec nepřijde, e by ustavení federální rezervní přispělo ke stabilizaci ekonomiky, její REÁLNÉ výkyvy jsou podle mne větí ne byly do jejího vzniku.
Musím ale přiznat, e nejsem schopen posoudit, zda vůbec a případně jaké pozitivní celospolečenské důsledky má existence federální rezervní a nakonec i dalích (na lidech téměř nezávislých) centrálních bank.
Odtrení peněz od zboí představuje podle mne jejich subjektivizaci, vypadá to, e je to opravdu klíčový nástroj v rukou kapitálu (asi neobjevujeme nic nového).
Mimochodem - myslím, e nemáte pravdu, e by likvidita byla jen "ta troka státních peněz", to já bych zase ty agregáty M1, M2 atd. moc nezatracoval.
Ale k tomu pro mne hlavnímu: zdá se mi, e se zavedením inflace 2-3% podařilo kapitálu rozbít historicky vzniklé dělnické hnutí. Dělníkův osobní kapitalista u toti nemusí v době krize sniovat jeho plat nebo ho propoutět z práce. Dělníkův plat prostě automaticky neustále klesá a jemu se to JEVÍ jako dílo nějakého přírodního zákona, proti kterému nelze bojovat. Zkuste bojovat proti zemské přitalivosti.
A tady taky vidím průvih sociální demokracie ve 20. století. Podporou tohohle systému (bez jeho ovládnutí jako nástroje) si toti pod sebou neustále podřezává větev.
Evidentně by to tu chtělo zřídit rubriku kde by se tu SYSTEMATICKY diskutovalo o rozboru globální krize a o moných řeeních. Nesouhlasím, e se nedá nic vymyslet, ale tohle letem světem nemá cenu. A patlat tu nějaký propagandistický Eintopf jako levicové náboenství taky ne.
Jinak se tu budou pod různými články (od marxe přes posvětim a po dějiny USA) vytahovat jak papouek planety různé exotické nápadíčky, osamělé výkřiky na adresu "zlých bankéřů" a antikapitalistické modlitbičky. A opisování někomu sympatických citátů, aby jeho nahodilý vstup vypadaly světácky, je také dost o ničem.
Hrome co dělá levicová inteligence ? To z ní zbyli u jen zmatení glosátoři a opisovači z internetu ? Copak si nedá někdo z expertů tu práci aby materii utřídila ? Tenhle způsob debaty u začíná být vyčerpaný a únavný.
já bych se systematičtejím přístupem byl také spokojenějí... nemusí to hned být vědecké opusy.
Jste nějak agresivní, astreame - přeci nejste raněn ve své intelektuální píe ? Viml jsem si takových arogantně vypadající vstupů i na LAVKA.info, kam se také chodíte odreagovat. Take relax !
Ale připoutím, e zde je debata o něco věcnějí. Tak u toho zůstaňme, ale zlepit by se to utříděním dalo (třeba i ten vá kapitál bez úroků jako bič na idovskou plutokracii by tu pak nevyčníval tak exoticky).
A něco specielně pro vás - milovníka lorda Keynese a jeho ideových zdrojů - jeden starí Ransdorf : http://www.ransdorf.com/články/Cl07/Cl03_07.html.
Má to typicky ransdorfí nadhled a bude se vám moná líbit i ten jeho přezíravý přístup, e ekonomie je příli váná věc, aby se nechala ekonomům a dala se raději filosofům.
Ve skutečnosti ádní ani filozofové ani ekonomové - pokud fuovali do politiky, kandidovali a chopili se kormidla a pák - ádnou díru do světa nepředvedli.
Spí naopak - a často dobře vládli lidé vybavení přirozenou inteligencí - ani to nebyli supervědátoři ...
Přeceňujete tzv. vědu.
Vezměte si příklad z takového Ricarda, praktika - hledání základních závislostí.
Předseda SDS se, jak vidím, příli nezúčastňuje naeho dohadování - asi se mu to jeví jako argumentace pořád dokola.
Řekl bych, e ho taky spí láká základní kostra závislosti a příčinných souvislostí - podobně jako toho Ricarda ...
Co takhle uvaovat o obsahu toho článku, za kterým visí tento thread ?
Take raději právníci (neboe by policajti či vojáci) ? Já bych ádnou profesi v politice raději nediskriminoval, ale hledal bych něco současnějího ne 18. či 19. století.
Pokud jde o globální finační krizi, raději bych těmi ekonomy (má-li levice nějaké pořádné) začal - i kdy papá Marx se vyučil právníkem a pak se celý ivot do té filosofe také pletl.
Právníci se do politiky pletou relativně nejvíc - ale to rovně není ádný důvod, aby byli preferováni nebo naopak diskriminováni.
Papá Marx odbyl univerzitní studia jak to jen lo rychle.
Práva sice studovat začal - ale s ohledem na to, e doktorskou disertační práci udělal na (mimochodem podřadné) univerzitě v Jeně (kde nikdy nestudoval) na téma antických materialistických filozofů, řekl bych, e to byl vzděláním asi filozof. A prvním povoláním redaktor.
Jako právník by asi začal kariéru jinak ...
Co to je - současnějí ?
Mně připadá, e názorová kostra po nějakém čase stráveném "na střídačce" si prostě oblékne nový kabát - jako teď končí neoliberální diktát washingtonského konsensu a jako byla doba, kdy končila éra neokeynesiánských receptů jako dominantních - v takovém roce 1988 i socialistická (a to nekoaliční, ryze socialistická) Rocardova vláda ve Francii prováděla monetaristickou politiku a naopak pravicové vlády 60. a 70. let prováděly obvykle neokeynesiánskou politiku ...
Co to je současnějí ?
Jenom jména dríme ve své moci řekl frantikánský detektiv Umberta Eca Vilém z Baskervillu
to s tím bachařem byl samozřejmě prajc - i kdy tam nahoře asi podobní lidé vdy budou, fízly opravdu do politiky nenavrhuji.
Ale postmoderní gulá, by by ho navrhoval Umberto Ecco nemusím. To patří spí do umění ne do politiky (a místní experti by snad potvrdili, e do vědy u vůbec ne).
A agentům je pak v té veobecné relativizaci veho jako rybám ve vodě.
názorovu kostru (tu vai) máte za správnou a nad vědou obecně ohrnujete nos - to není příli objektivní přístup.
Také nerozumím tomu e kapitál bez úroků popř. vzetí bankéřům právo na své peníze máte za to pravé. To chcete zakázat podnikání v peněnictví ? Pokud ne, tak jsme u té "pouhé" regulace. Vývoj finačních produktů asi nezastavíte, tak hledejte (kromě majetkových přesunu) hlavně tu efektivnějí regulaci.
Zlepit regulační standardy v EU i v globálním měřítku je moná příli nuda, moná e si mimořádná situace vyádá i mimořádná (dočasná) řeení. Ale hlavně konkrétně - bez rádoby revolučních frází.
Např. německá Die Linke schválila u 29. září 2008 svůj 13 bodový "Sofortprogram zur Stabilisierung und Reform der Finanzmärkte" - vesmes striktnějí kontrola či regulace přes daně. Pokud máte rád zákazy, tak je tam konkrétně např. :
a) dauerhafte Verbot von Leerverkäufen
b) Verbot von geschäften deutscher Bank mit ausländischen Hedgegonds
c) Verbot von Aktienoptionen des Managements.
A ta věda je tu prostě na zobecnění těchto změn bez ideologického blouznění a rozliení plameně popisovaných rádoby objevů bez racionálního gruntu.
Měl jsem na mysli různé názorové kostry (nejen moji) - e se střídají a vdycky na sebe navléknou nějaký dobový oblek.
Ostatně i moje názory jsou zas asi jen oblekem na nějaké obecnějí názorové kostře.
Já bych bankéřům nic nezakazoval - pokud by si při poskytování půjček vystačili se svými vklady ...
Vlastně bychom je ochránili před insolvencí v době runu - takoví bychom byli dobráci ...
Samozřejmě e by to urychleně zabalili sami - ale to by bylo na nich. Třeba by vymysleli jiné finanční produkty a naučili by se ít jako jejich dávní nesmírně dávní předchůdci.
Quien sabe ...
Nejde o to něco regulovat - jde o to zmocnit se určitého zdroje a přiroubovat hadici od něj k veřejnému sektoru, chronicky podfinacovanému
matematicky jako MN popisovat fakt, e ekonomika osciluje a e tyto výkyvy mají podobu krizí samozřejmě lze. Jestli to oslovuje vá "přirozený politický talent", prosím.
Ale pokud se chcete dostat k poučení kam tento svět kráčí a co s ním, asi se bez té vědy neobejdete, astreame. Take proč hned "takzvaná věda" ? Opravdu je to pořád dokola - ale včetně vás samotných. To není výtka, to je konstatování. A neumsíme z toho dělat MARATHON, který také nemá moc pevnou fazónu.
Pdívejme se raději na VIP ekonomy naí politické levice.
a) ČSSD měla Metrlíka, Rusnoka, nyní bývá citován pan Sedláček z ČSOB. Asi pro vás příli spojeno s bankovnictvím. Take např. doc. Jiří Havel a jeho článek www.blog.aktualne.centrum.cz/blogy/jiri-havel.php? itenid=4860
b) KSČM je na tom jetě hůře - v HaNO publikuje jen stařičký Věrtelář zaujatý svými plánovačskými pohledy a la 70. léta a rétorice elépe u bylo. Take např. ing. Jiří Doleja k tématu jeho článek
www.blog.aktualne.centrum.cz/blogy/jiri-dolejs.p hp?itenid=4961
Nic lepího ne tyhle odkazy na www.aktualne.cz jsem zatím nenael a taky mne to moc neuspokojilo - i kdy je to konkrétnějčí ne ten rok starý Ransdorf.
P.S. debatu jestli do politiky patří fízli a agenti doporučuji opustit
hm, on ten "konzervativněsocialistický" docent Sirůček není komunista ?
Já myslel, e je ...
Na tom Havlovi se shodneme vdycky.
Ten je mně asi nejblí - respektuji i ostatní dva z ČSSD.
A pořád ani zmínka o Valenčíkovi ...
Tento "matematik z Oděssy" se asi tak nejvíc přiblíil tomu, čemu se říká konzistentní mylenkový útvar a koncepce ...
Jinak MN v posledním svém příspěvku NA VLÁKNĚ se u dostávala za pouhá konstatování ...
on ten pantheon levicových ekonomů opravdu je problémový - o doc. Sirůčkovi neznám víc ne jeho aktivity na VE a v MARATHONU - tj. vyhledatelné na netu (osobní politické názory jsou mi neznámou, konzervativní inklinace jevově levicové tam asi budou), ale doc. Valenčík - to je jiné kafe. To je myslím docela mezi pamětníky proslulá figurka a určitě ne levicová.
V 80. letech byl tuhý nomenklaturní kádr působící na Ústavu marxismu-leninismu a člen Lidových milicí. Kdy pak po roce 89 byl v podezření ze spolupráce s StB i KGB, někam se zaumloval a vylezl a jako poslanec Federálního shromádění za Levý blok. Kdy neuspěl odeel do ČSSD a odsud směřoval dále do prava. Moná i někam na východ k Putinovi.
O konzistenci jeho mylení svědčí vývoj od usilovného obhájce Souboru opatření (komouská reforma někdy z roku 1980) a po sběhnutí z perestrojkových pozic a někam k liberálně konzervativním názorům a zavádění kolného. Chytrý asi bude, ale na piedestal bych ho raději nedával. A do leva u vůbec ne.
Mám doma i ta čísla Politické ekonomie 80. let, kde jsou Valenčíkovy články z tehdejí doby.
Je to zajímavé čtení. Doktor Stehlík vyzdvihuje v té době von Thunena, Klaus a Tříska ve jménu neoklasiky (obsahem ne názvoslovím) polemizují s právě zemřelým Mikuláem Kaldorem (1986) za jeho koncepci výrobce jako quantity-takera a price-makera (neparametrické ceny) a za příliné bagatelizování poptávky.
Pokud jde o Vlančíka - není to nic proreimního ani bolevického a celkem u lze rozpoznat jeho pozdějí koncepci aspoň v zárodku.
Myslím, e Radim Valenčík starí pořád jetě je členem ČSSD.
jestli láska mezi agenty KGB a nebo pochopení k slovanskému postfaimu - vae věc. Agent Roco z praského RáJe nebo ten druhý z UMLu - zapomenutí milicionáři, nársoc brkouni či jiná rezidua. Bon apetit ! Ale oddělit intelekt od lokajských závazků v tomhle případě bude těká věc.
Doc. Sirůček je ručitě dost inteligentní aby nevstoupil do nějaké Dělnciké strany či jiné primitivně faistické struktury. A doc. Valenčík je pro mne v podstatě dnes u pravicový učitel (po té co proel KSČ a ČSSD) na soukromé vysoké kole (VFS v Praze) a dál bych v tom kádrování nepokračoval.
Jestli někdo naráí na nacionální vlnu, která jde Ruskem a jaký by mohla mít vliv na nás, opět je to téma na samostatnou debatu jinde a ne zde, kde by se mělo uvaovat o trendech v systému světové ekonomiky.
Mrzí mne, e jsem se v posledních dnech diskuse moc nezúčastňoval, ale není to proto, e by se mi "jevila jako argumentace pořád dokola" - jen jsem se musel systematicky věnovat čínské delegaci, která byla v Česku. Dneska odpoledne odletěli, tak to bude lepí, i kdy se mi zase nahromadila jiná práce.
Jinak si myslím, e z diskuse o problému financí by neměl být vynechán nikdo, komu jde opravdu o pochopení příčin a kdo má k dispozici metodu (jakoukoliv), kterou můe při rozklíčovování problému racionálně argumentačně pouít. Kdokoliv, kdo bude schopen přijít s hypotézami, které vysvětlí historická ekonomická data.
Podívám se brzy určitě na ty články, jejich odkazy tu padly.
Taky se pokusím najít historická data cen zlata - to souvisí s argumentací ekonomů, e je vazba peněz na zlato (nebo jiné zboí) dneska neudritelná. O tom mám toti určité pochybnosti, ale data jsou data. Ta se "okecávají" dost těko.
o návratu k zlatému standardu bych opravdu nemluvil. Rostoucí ekonomika si rozvoj financuje přes dluhy a to znamená monost, e se penění ekonomika můe oddělit od reálné výroby. To je v pořádku, jen se to nyní stalo ve větí míře i kdy ztráta výkonu v realtivních hdnotách ani z části nedosauje propadu z 30. let..
Paní vihlíková (ta citovaná mladá paní z VE) v tomto ohledu ke svému tzv. systémovému pohledu podle mne neřekla a tak něco nového. Jenom připomněla e USA svůj rozvoj financují dluhy a e přitom logicky vyuívají své globální pozice.
Ale hořekovat jako ruský prezident Medveděv, e za problémy ruské ekonomiky mohou američani, nemá cenu, to bychom mohli zase my hořekovat e nás ropné státy sdírají v cenách ropy.
Stejně tak nemá cenu vymýlet kterak sebrat bankám právo na emise dluhopisů či jinak se "zmocnit" (?) číchsi zdrojů. To je z hlediska stability v systému irelevantní a nastolovat nějaký konflikt esaklující globální napětí smrdí válkou.
Podle mne jde nyní o tři záleitosti a řeit to jistě bude i zasedání G20 za 10 dní ve Washingtonu:
1) bezrpostředně zabránit íření nákazy - tj. stop zvlátě destabilizuícím praktikám a dohnat deficit v kontrole
2) střednědobý boj s recesí tj. přeměnou finančí krize na hospodářskou krizi znamená restrukturalizaci trhu, restrukturalizaci výroby
3) fakt globalizace ekonomiky nezměníme, take reforma brettonwodských institucí a společný postup v EU je podmínkou dlouhodobějího řeení.
A to já bych zase rád o zlatém standardu mluvil - neříkám, e se k němu vracel, to zatím jetě nevím.
Ale rozhodně u vím, ekonomika ke svému rozvoji dluhy nepotřebuje - historie to přesvědčivě ukazuje. Moná e můe vyuít dluhy k urychlení rozvoje, to klidně připoutím.
e se můe "finanční ekonomika" oddělit od reálné výroby - o tom taky není spor, to vidíme kolem sebe. Je ale otázka, zda se můe odpoutat trvale, zda to nejsou jen "bubliny", dočasné odchylky od zákonitého sepětí s onou reálnou ekonomikou.
Slíbil jsem pohled na vývoj cen zlata. Nael jsem si je a "očistil" je od inflace peněz, stejně jako index DJI. Vývoj cen zlata v dolarech z roku 1965 připojím k textu příspěvku. Je a z podivem, e se střední cena zlata za 200 let ani nehnula. O jakém dlouhodobém odtrení "finanční ekonomiky" od reálné ekonomiky vlastně mluvíme?
Proti Vaim třem bodům/záleitostem nemám argumenty, v zásadě se s nimi dokonce i ztotoňuji. Jen mi přijdou straně obecné, třeba: jak chcete dohnat deficit v kontrole? jak chcete reformovat instituce?
kdy na něco přijdete, tak dejte vědět .. já to mám za mrtvou věc. Ale k těm srovnáním s předchozímim krizemi. Ona bublina "New economic" v roce 2000 sice nebyla typicky cyklickou krizí, ale neměla ten světový rozměr o kterém se tu hovoří.
Takové se objevují jenom jednou za několik desítek let někteří mluví o tzv. long wave, jiní o systémové krizi startující systémovou transformaci. První váná byla v roce 1873 a vedla ne k ohoeníkapitalsimu - naopak. Nastartovala velkou koncentraci kapitálu na jejím konci byl vznik monopolního kapitalismu.
A tak současná krize washingtonského konsensu z roku 1989 o které hovoří jak pragmatičtí pravicoví ekonomové, tak socialisté ale i různí fanatičtí antiglobalisté můe vést k dalímu vyhoupnutí na novou úroveň fungování světové ekonomiky.
Take ona reforma brettonwoodských insititucí stejně jako globální regulační standardy jsou řeením, pokud za nimi budou stát síly, které na něm vydělají. Asi to nebudou nějaké syndilakistické fantasie, leč zamotivovat plebs je také třeba.
vihlíková na VE dokonce přednáí - a klade si otázku, jestli nějaké regulace jsou podstatou problému a jinak, tedy lépe řízená penění ekonomika je podstatou řeení.
Odpovídá na tuto otázku sice opatrně, ale přece jen dostatečně zjevně - asi ne, nic nám nepomůe, výnosová míra prostě klesá a tak se - řečeno hodně hnusně a expresívně - na uhnívající hnátu zisku přivazují umělé protézy zisku, které vynalézají nae geniální nesmírně tvůrčí finanční instituce, vesměs soukromé ...
velmi espresivně řečeno - ale lakonicky ta odpověď zní čitelněji : ano, jde o řízení, tedy regulaci - "Das ist di Hauptsache !".
Odejít od zboně penění ekonomiky se nechystáme a zcela zakázat finačníkům podnikat s penězi (směnkami, zástavními listy, různými colateraly aj.) také ne.
Take chutě k té podstatě.
Tak tedy k té hauptzache: od zboně penění ekonomiky neodcházíme, o tom jsem se přesvědčil sám, ku svému velkému překvapení (a moná i dalích).
Dokáe mi tady někdo vysvětlit změny parametrů "náhodné procházky" cen zlata? Je to jen rozvolněním vazby peněz na zlato jako zboí nebo je to spí vědomým působením centrální banky? Určité "lokální trendy" jsou tam toti patrné - o bílý um se rozhodně nejedná. A pak ty návraty ceny zlata k jeho střední hodnotě jsou jakoby nechtěné....
zlato jako komodita podléhá prostě různým trním situacím - od intervenčních transakcáí, přes atmosféru tezaurace, po situaci nejen zlatých zásob, ale i těby zlata v klíčových zemích.
Úplně stejně by za jádro ekvivalence mohlo slouit třeba lahvové pivo, ale to je přeci jenom více cloumáno různými vánky i poryvy. A pak dovedete sei představit tu správu rezerv ?
No tak lahvové pivo bych za jádro ekvivalence moc nebral, i kdy zrovna v Čechách by se pak za guvernéra ČNB určitě hlásila spousta lidí. Ale s dělitelností lahváčů je to patné, dobrá není ani funkce drení hodnoty ve trozoku. I kdy v poslední době ta chemie dost k thesauraci vede.
Pokud jde o ten výčet trních situací, s tím samozřejmě souhlasím, ale moje otázka zněla na důvody, které vedly v minulosti k nenáhodnému chování. Minulost musím být schopen alespoň ex post vysvětlit, abych mohl obhájit svou vůli řídit inflaci...
e by třicetiletá dáma řekla "nic nám nepomůe" ? To je dost fatální... já věřím, e to své nevědění rozvinula ířeji a ne tak eschatologicky pregnantně jako zdejí věrozvěsti.
Nic Vám nebrání si tu dámu přečíst - toti její článek.
Před koncem článku hovoří o poklesu ziskové míry jako o něčem, co je moná příčinou toho veho ostatního.
Ostatně jako udatný bojovník za maximální respektování reality a zapuzení utopií jistě víte, e jak neoklasický mainstream tak marxistická ekonomie počítají s klesající mírou zisku - kadá, pravda, z poněkud jiných důvodů ...
ale vdy já ten článek četl.... no a co ?
Ani s té klesající míry výnosů bych nedělal nějaké udatné závěry. Vy snad ano .... zase nějakou obdobu nerůstové ekonomiky ?
Nerůstový Rozvoj samozřejmě - saturostacionární Stehlíkova představa příli připomíná rustikální idylu nejen nulového růstu, ale i ztlumeného "rozvoje" ...
Nějak si nevzpomínám, e by do Pantheonu utopických socialistů patřil John Stuart Mill a David Ricardo.
Pravda jejich důvody (zákon klesajících výnosů v zemědělství silnějí ne technologický pokrok) odvál čas .... třeba se mezitím objevily jiné ...
Ve skutečnosti jde o obrovskou stínohru, ta finanční ekonomika - jeden ruský bouřlivák, Chazin, nedávno citovaný v interwiev rovně v blistech, uvádí (jde jen o parafrázi, smysl a kontext lze ověřit - 5.11.2008, Michail Chazin : USA budú čoskoro čeli Velkej depresii) :
Fiktivní finanční aktiva mohou být sebevětí, ale není po nich ádná reálná konečná poptávka. Dá se jich kolik jen chcete směňovat mezi dvěma finančními institucemi. Ale prodat jich konkrétnímu člověku nedokáete.
A hybný motor ekonomiky je konečná poptávka konzumenta nebo státu - nebo abych pouíval svou terminologii zaloenou na klasické ekonomii - reprodukční deficit, tempo reálné spotřeby.
Je to jakýsi Vančurův Barbucha nebo obrovský stín na projekčním plátně - ten stín taky není moje vnitřní fantazie - i ostatní vidí stín na projekčním plátně, take to má svou objektivní realitu ...
Letní univerzita EL se koná ve dnech 11. až 15. července 2018 ve Vídni pod mottem "Dialog pro pokrok v Evropě. 200 let od narození Karla Marxe, 100 let od konce 1. světové války. Bližší informace o účastnickém poplatku a registrační formulář jsou k dispozici na stránkách Evropské levice.
16.06.2017:Opět útoky spamovacích robotů
Došlo k opakovaným útokům robotů sázejících do komentářů texty s podivnými "inzeráty" (podle všech známek činskými). Jen poslední dvě dávky představovaly více než 200 těchto pseudokomentářů, které mažeme. bahis siteleri
16.06.2017:Někdo/něco zde krade ž a š?
V uplynulých dnech došlo k technické závadě, v jejímž důsledku se "beze stop" z některých článků (ale i z většiny komentářů) ztratila všechna písmena "ž" a "š" (nebo jenom jejich emosčást). Za závadu se omlouváme a na jejím odstranění pracujeme (zatím pátráním po příčině).
09.05.2017:Pietní akt na Olšanech
Jako každoročně, i letos položila 9. 5. v 9 hodin delegace zástupců CV SDS a výboru pražské organizace SDS květiny k památníku padlých rudoarmějců na olšanském hřbitově. Při té přiležitosti jsme pietně vzpomněli i padlých dalších armád (včetně československé), kteří jsou na Olšanech uloženi.
Anketa
V současnosti rozvířil hladinu návrh přijmout do ČR 50 syrských válečných sirotků. Co si o něm myslíte?
[15.05.2018 19:15:23] josef mikovec
Bohumír Šmeral - Mučedník ztracených a vysněných příležitostí
http://www.novarepublika.cz/2018/0 5/frantisek-ferdinand-s ... [15.05.2018 18:54:53] josef mikovec
Zde jest zkušební kámen, na němž se dokáže, zdali jsme opravdu v dost zralí, dost socialističtí, abychom opravdu stali se v Rako ... [21.03.2018 17:10:12] n
Snad se něco doví,! [19.11.2016 10:28:45] l&s
Doplnění k Peroutkovi - Zemanův projev byl míněn dobře, bohužel se v něm dopustil dehonestujícího přešlapu, když prohlásil, že Per ... [27.02.2016 10:01:56] l&s
Článek pana Bělohradského není k dispozici, tak jen pár postřehů k této stati.
Paní Neudorflová sice správně píe, e je chyba, k ... [28.10.2015 09:08:14] -ik
Dobrý den pane Šlemendo!
To, co jste napsal, je konstatování stavu. A co navrhujete jako pokus o naznačení cesty?
Já mysl ... [04.09.2015 14:20:12] n
Samozřejmě, že již těším na shromáždění, jako posledně na Václaváku. Doufám, že nebude chybět pán Šafr, kterého tímto srdečně zvu. ... [13.08.2015 13:11:01] n
SDS leí v aludku tomu zoufalému tapetáři, take je moc známá a okolí se musí postarat o její prosazení. Prohra s US a tím i se s ... [13.08.2015 01:44:03] -ik
Jestli e se mi zdá, e militantní skupiny dosahují lepích výsledků, měl byc se podívat na sebe, zda nepracuji patně. Oni mohou ... [08.06.2015 21:05:37] -ik
"význam evropské levice pro vývoj ve světě a její podíl na jeho spoluutváření (globalizace, přenos zkueností z jiných čá ... [25.05.2015 14:58:27] n
Lidstvo v rozvinutých zemích a tím myslím i naši zemi, již dosáhli hranic dalšího materiálního pokroku a jeho další zvyšování je n ... [25.05.2015 08:21:23] l&s
"Proč se mylenka lidové fronty boje proti faismu prosadila v naem hnutí, a kdy bylo fakticky pozdě? Bylo vůbec moné, ab ... [13.05.2015 09:45:10] Milan Neubert
-iku, napsal jste víc věcí, s řadou souhlasím. Jednu námitku ale mám: dospěli jsme k závěru, e virtuální diskuse na webu nebo na ... [10.05.2015 23:25:51] -ik
Mám pocit, pane Neuberte, e jste se o kontakt s lidmi ani moc nesnail. Diskuse na stránkách SDS je nulová. A i v minulosti jst ... [06.05.2015 10:38:48] n
Vítám tapetáře. Čest tvoji práci. Podle mnoství zbytečné práce opravdu stojí ...