logo SDS
Dnešní datum: 01. 05. 2025   | Hlavní stránka | Tématické skupiny | Seznam rubrik | Download |  
zelené návěští   Hlavní menu zelený nadpis
Hlavní stránka
Kdo jsme - něco o SDS
Stanoviska SDS
Tiskové zprávy SDS
International
Staré stránky SDS

Ankety
Download
TOP 50
Tématické skupiny
Seznam rubrik (témat)

červené návěští   Rubriky červený nadpis

zelené návěští   Čtenář zelený nadpis

Jméno (přezdívka)
Heslo


Úprava osobního účtu

červené návěští   Evropská levice červený nadpis


Na web SEL

Manifest SEL
Čtěte o SEL u nás


zelené návěští   Nejčtenějąí/rok zelený nadpis

Neexistují vhodná data!


červené návěští   SDS červený nadpis
Strana demokratického socialismu
Přípotoční 869/19
101 00 Praha 10
Návątěvy po předchozí dohodě
tel.:
(420) 608 630 506
(420) 608 181 054
(420) 728 074 253 (nejlépe SMS)
Bankovní spojení - transparentní účet pro příjem darů: 2101181284/2010
Případné dárce žľádáme, aby ve "zprávě pro příjemce" uvedli účel daru, např.: "příspěvek na činnost SDS" a identifikovali se jménem a příjmením. Děkujeme.
secret@sds.cz
(c) SDS

Kanál RSS

TOPlist

zelené návěští   Interní statistika zelený nadpis
Denni
Max. 22
Prům. 15.5
21 denni
Max. 2141
Prům. 288.8

Nyní si čte web : 58 uživ.

Komentáře
ke článku: Proč současná ekonomie krizi nepředpověděla? Že by to nebyla věda?
(ze dne 22.03.2009, autor článku: Milan Neubert)

Komentář ze dne: 23.03.2009 14:58:39     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Pytel (@)
Titulek: přesně vyjádřeno
Ano. Stojí za tím ty "fúrie soukromých zájmů", jak napsal klasik.

Na rozdíl od klasika dnes máme jednoduchý klíč, jak zjistit, zda je daná nauka vědou - SI měrných jednotek. Ta nauka, ve které se dá každý pojem ztotožnit s reálným jevem, který je možno měřit jednotkou SI, ta nauka je vědou.

Mezi metafyzické a nevědecké pojmy patří například "svoboda", "trh", "nabídka", "poptávka", "cena práce", atd. Ačkoli i tyto pojmy se dají nadefinovat vědecky a následně vědecky používat. Sám klasik si, nemýlím-li se, střihl tu "cenu práce" :-)

  
Komentář ze dne: 24.03.2009 08:17:23     Reagovat
Autor: [milan] - Milan Neubert (neubert@sds.cz)
Titulek: Re: přesně vyjádřeno
Jdete odvážně podstatně dál než já. Já bych se jednotkami SI neomezoval. A na druhou stranu: taková "svoboda" byl důležitý - byť těžko měřitelný parametr - kterým Marx klasifikoval ekonomicko společenské formace.

    
Komentář ze dne: 24.03.2009 10:18:11     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Pytel (@)
Titulek: Re: Re: přesně vyjádřeno
No. Já svobodu měřím. V sekundách :-)

(pokud byl někdo postaven do situace, ve které musel strávit půlku života prací, aby získal nutné životní prostředky pro své přežití, tak měl jen polovinu svobody toho, komu stačila pouze čtvrtina, a jen čtvrtinu svobody toho, komu k tomu stačila pouze osmina života)

      
Komentář ze dne: 24.03.2009 13:46:59     Reagovat
Autor: [milan] - Milan Neubert (neubert@sds.cz)
Titulek: Re: Re: Re: přesně vyjádřeno
Zdá se, že i v tomto jste na tom líp: já dokážu sekundami změřit tak maximálně volný čas.

Ale svobodu, to neumím :-)))

        
Komentář ze dne: 24.03.2009 15:25:00     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Pytel (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: přesně vyjádřeno
:-)

Ale jistě jsme si všimli, jak asi před patnácti lety modrá propaganda (Klaus tehdy oponoval Zemanově "spálené zemi") vykřikovala, že sice není všechno OK, ale to vůbec nevadí, protože se zvětšila "svoboda" lidí (poněvadž jim v podstatě nikdo nebránil jet se válet třeba na maledivy).

Na tom by nebylo nic až tak vtipného, kdyby v té samé době (a stále to pokračuje) nebyl toutéž propagandou ideální "svobodný" pracovník ukazován jako natolik mobilní, že se odstěhuje nebo cestuje "za prací" tam, kde kapitalista dostane vládní pobídku, a natolik flexibilní, že bude pracovat šestnáct hodin denně včetně víkendu, kdykoli kapitalista laskavě sežene odbyt. Jinými slovy, kdy se ta "svoboda" bude rovnat pracovní a cestovní době, a kdy se konečně z podstatné části Čechů podaří udělat Ukrajince nebo Vietnamce.

Ano. Já svobodu definuju jako volný čas.

  
Komentář ze dne: 24.03.2009 10:11:31     Reagovat
Autor: neregistrovaný - ALF (@)
Titulek: Re: přesně vyjádřeno
říci, ře trh jnebo cena e nedefinovaný a metafyzický pojem není odvaha ale hloupost. Je definován dokonce i positivní ekonomií, tj. kvantitativnímu chápání jevů a procesů blízkým oborem. Asi by to chtěšlo si udělat obrázek nejen z četby novin a disoputací ideologických liberálů.

    
Komentář ze dne: 24.03.2009 11:16:22     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Pytel (@)
Titulek: Re: Re: přesně vyjádřeno
Pokud už někdo pojem "trh" vymezil jako reálný jev a tento pak měří v jednotkách SI, tak mi to vážně uniklo.

      
Komentář ze dne: 24.03.2009 13:23:12     Reagovat
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek: Re: Re: Re: přesně vyjádřeno
subatomární strukturu hmoty byste také měřil v SI jednotkách ?

        
Komentář ze dne: 24.03.2009 15:48:20     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Pytel (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: přesně vyjádřeno
Jo. To bych měřil. Co tak vím, tak se tam hodně pracuje s
E[J] = m[kg] * c[m/s] * c[m/s]

          
Komentář ze dne: 24.03.2009 19:16:12     Reagovat
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: přesně vyjádřeno
tohle ale není o nějakém hmotaření na úrovni částic. Tohle je daleko blíž k dynamice tržních vztahů.

            
Komentář ze dne: 16.11.2009 01:49:32     Reagovat
Autor: neregistrovaný - nic (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: přesně vyjádřeno
břídilové! investuje někdo z vás na burze?:) prý se na tom dá i vydělat na nutné životní prostředky, podmínkou je jediné: věnovat několik měsíců studii vztahů, které obecně v ekonomikách nám blízkých fungují a osvojit si dovednosti uvažovat a jednat ekonomicky see yaa

              
Komentář ze dne: 16.11.2009 09:18:45     Reagovat
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: přesně vyjádřeno
pokudjste o burze jenom slyšel (to vaše prý tak vypadá), raději si vydělávejte jinak ... ono všechno chce své.

Komentář ze dne: 23.03.2009 15:29:43     Reagovat
Autor: neregistrovaný - tejkl (@)
Titulek: potlačují, ale spíš ignorují

"Dnes si kladu otázku, zda dnešní ekonomie jako institucionalizované bádání podporuje existenci všech stávajících ekonomických proudů. Bylo by to totiž v rozporu se skutečně vědeckou metodou, pokud by se postupovalo tak, že se některé přístupy potlačují."

Ony se spíš některé přístupy ignorují.

Ale jejich stoupenci by také měli projevit trochu elán - rakušáci (taky minorita) ho projevují, stoupenci postkeynesiánství nebo neoricardiánci sami dělají co mohou, aby se na ně pokud možno co nejdřív zapomnělo.

S marxisty je to poněkud lepší ... poněkud ...

  
Komentář ze dne: 23.03.2009 21:46:27     Reagovat
Autor: neregistrovaný - E.T. (@)
Titulek: Re: potlačují, ale spíš ignorují
jeslti chcete jednotlivé proudy cejchovat, můžete. Ale vědu z nich dělá předmět zkoumání a metoda.
V každé vědě jsou různé školy a žádná škola nevyčerpává pravdivost, jen je občas ta či ona škola blíž a občas se s pravdivým poznáním rozchází.
Ale ani marxismus nemá patent na všechno. Jinak by to nebyl myšlenkový proud ale katechismus. ve vývoji marxistického mylšení jsou všelijaké zákruty a stagnace, zpětné (reakční) proudy a zase uvolnění.
Takových 200 let po Marxovi by možná ani karel Marx nepoznal čemu všemu se také mže říkat marxismus. Navíc KM by asi byl na pojem marxismus sám alergický.

    
Komentář ze dne: 24.03.2009 08:09:41     Reagovat
Autor: [milan] - Milan Neubert (neubert@sds.cz)
Titulek: Re: Re: potlačují, ale spíš ignorují
V druhé půlce máte zcela pravdu. K marxismu se hlásím, ale přesto si myslím, že zůstáváme ve sféře kritického myšlení a k vědě je to ještě kus cesty ... A projevilo se o právě v období desítek let budování socialismu. To byl katechismus jako řemen.

Ale obecně: souhlasím, že vědu dělá vědou předmět a metoda, jenže ne snad jakákoliv. I ta alchymie má svůj předmět a metodu a vědou být kvůli tomu ještě nemusí.

      
Komentář ze dne: 24.03.2009 09:27:06     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Janus (@)
Titulek: Re: Re: Re: potlačují, ale spíš ignorují
ano, zajimavá by to byla debata o vědeckých metodách s přírodními vědci jak je to s tou metodou ve společenských vědách (například v právu či ve filosofii).
Rozšířená představa že tady stačí psát bystré eseje opravdu kazí dojem vědeckosti. A bohužel se téhle chyby dopouštejí i hlavy pomazané (u nás Keller, ve světě Chomsky a další).

        
Komentář ze dne: 24.03.2009 10:54:12     Reagovat
Autor: neregistrovaný - astream (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: potlačují, ale spíš ignorují

na skutečně poctivou vědu není pokaždé čas.

Keynesovo Pojednáno penězích je z roku 1930, prý vědecky zcela neuspokojovalo, cambridgský "Kroužek" disputoval, vznášel připomínky, a Keynes vědecky bádal a bádal a když dobádal, krize už byla nějak instinktivně ztlumena - a za pomocí toho, co slavná General Theory beztak navrhovala.

A u Keynesova parťáka z marxistického břehu to bylo ještě horší - vzhledem k tomu, že polština jaksi není světový jazyk, se klíčové dílo objevilo v angličtině dokonce až roku 1939 ...

Pochopitelně je dobré mít solidní základy, ale předem vyslané průzkumné čety a rekognoskace terénu není taky pokaždé k zahození ...

Ostatně uvědomují si to i skuteční vědci - často to dělají sami a intelektuální produkt nazvou např. "Úvod do něčeho ..."


        
Komentář ze dne: 24.03.2009 13:45:01     Reagovat
Autor: [milan] - Milan Neubert (neubert@sds.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: potlačují, ale spíš ignorují
Já nemám nic proti bystrým esejům, ale taky si nemyslím, že vědu dělá vědou složitý komplex pojmů vzdálených běžné mluvě. I za esejí se může skrývat věda. Ale nemusí, jak tomu nezřídka bývá...

Mně šlo spíš o to, abychom s tím pojmem "věda" nakládali uvážlivě. Mnohdy jde jen o filozofii nebo jen o to, čemu Němci říkají "Lehre" či "Kunde" - my máme ostatně také pěkné slovo "nauka". A to se mi pro dnešní ekonomii docela líbí. Nic nepředstírá, žádné nadstandardní jistoty neposkytuje...

          
Komentář ze dne: 25.03.2009 08:44:59     Reagovat
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: potlačují, ale spíš ignorují
typoval bych vás na přírodovědce. Ti často mají problém se společenskými vědami - to rozlišování nauka vers.věda je sice hezká sémantická nuance, ale jde vlastně jen o starší výraz pro totéž. Pokud ybste si liboval v archaismech lze nabídnout slovo "zpyt" (silozpyt byl výraz pro fyziku).

            
Komentář ze dne: 25.03.2009 13:17:10     Reagovat
Autor: [milan] - Milan Neubert (neubert@sds.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: potlačují, ale spíš ignorují
Tip vám vyšel. A ta přípomínka slova "zpyt" je taky dobrá, děkuji. Na druhou stranu o archaismus mi moc nešlo, spíš o to, jaké mají lidé představy a očekávání, když se řekne "věda".

              
Komentář ze dne: 25.03.2009 13:55:26     Reagovat
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: potlačují, ale spíš ignorují
dokončil bych tenhle směr jazykových a pojmoslovných úvah ještě upozorněním na české ekvivalenty názvů oborů nekončící obvyklým -logie ale -graphie (oboje z řečtiny).
Příkladem je např. obor historiographie, tedy dějepis či dějeprava. Spíš popisností než poznáváním tématu se už blíží tomu vašemu odkazu na německé "Lehre" i když to bych viděl ještě přesněji jako pojem učení o něčem.
Jak moc pouze jevově popisné je už samozřejmě věc další.

P.S. jako přírodovědce vás možná zaujme případ třetího řeckého základu : - nomos (vedle logos či graphos) a posuny jeho významu v pojmenování různých oborů.
P.S.S. Možná byste to uměl pikantně rozebrat na rozdílech mezi vědou a pseudovědou u oborů zvoucí se astronomie a astrologie. Inu hvězdopravec není hvězdář a nemusí být ani hvězdoznalec.

Komentář ze dne: 06.04.2009 17:53:22     Reagovat
Autor: neregistrovaný - -ik (@)
Titulek: Nad nikým ševče nepovyšuj...
"My Češi máme v tomto ohledu neocenitelnou zkušenost. Viděli jsme, s jakou lehkostí dokázala řada bývalých guru marx-leninské politické ekonomie konvertovat do dnešního ekonomického mainstreamu."(M.N.)
Jednak se mi nelíbí, když se někomu něco nepozdává, že to hned odneseme všichni "my Češi". Také mi přijde normální, že ten, kdo zná ekonomii, snadno chytí vítr do plachet, v tomto případě snadno přejde k jinému zaměstnavateli.

"Vraťme se však k tomu podstatnému. Zatímco ...urazila fyzika obrovský kus cesty vpřed a jí zajišťovaný technický pokrok je nezpochybnitelný, ekonomie je podle mne stále neschopna predikce, stále tápe, ..."(M.N.)
Jo jo, buď stále tápe a nebo ji někteří Goeblsové, třeba někdy i nevědomky, stále a stále přemordovávají dle momentální potřeby. Jinak se mi nezdá, že by ekonomie byla až taková astrologie.
"Asi to bude chtít nějaký revoluční obrat."(M.N.) Tak v tom Vám poradí v TAPu, tam jsou na to mistři. Jen kdyby zase říkali, že Gottwald nebyl tak špatnej, tak, prosím, nebrat!

červené návěští   Hlavní zprávy červený nadpis

zelené návěští   Novinky zelený nadpis
16.04.2018: Letní univerzita Evropské levice 2018
Letní univerzita EL se koná ve dnech 11. aľ 15. července 2018 ve Vídni pod mottem "Dialog pro pokrok v Evropě. 200 let od narození Karla Marxe, 100 let od konce 1. světové války. Bliľąí informace o účastnickém poplatku a registrační formulář jsou k dispozici na stránkách Evropské levice.

16.06.2017: Opět útoky spamovacích robotů
Doąlo k opakovaným útokům robotů sázejících do komentářů texty s podivnými "inzeráty" (podle vąech známek činskými). Jen poslední dvě dávky představovaly více neľ 200 těchto pseudokomentářů, které maľeme. bahis siteleri

16.06.2017: Někdo/něco zde krade ľ a ą?
V uplynulých dnech doąlo k technické závadě, v jejímľ důsledku se "beze stop" z některých článků (ale i z větąiny komentářů) ztratila vąechna písmena "ľ" a "ą" (nebo jenom jejich emosčást). Za závadu se omlouváme a na jejím odstranění pracujeme (zatím pátráním po příčině).

09.05.2017: Pietní akt na Oląanech
Jako kaľdoročně, i letos poloľila 9. 5. v 9 hodin delegace zástupců CV SDS a výboru praľské organizace SDS květiny k památníku padlých rudoarmějců na oląanském hřbitově. Při té přileľitosti jsme pietně vzpomněli i padlých daląích armád (včetně československé), kteří jsou na Oląanech uloľeni.

červené návěští   Anketa červený nadpis
V současnosti rozvířil hladinu návrh přijmout do ČR 50 syrských válečných sirotků. Co si o něm myslíte?

V Sýrii ani ľádní váleční sirotci nejsou.
2019 (2019 hl.)
Nebrat! Jeątě by nás podřezávali.
1565 (1565 hl.)
Konečně někdo uvaľující lidsky.
1653 (1653 hl.)
A» se kaľdý stará o sebe, nic nám do nich není.
1042 (1042 hl.)
Je to sice politikum, ale krok správným směrem.
1664 (1664 hl.)
Raději bychom měli zvýąit svou ostudně nízkou rozvojovou pomoc.
1607 (1607 hl.)
Prohnilý humanismus !!
1053 (1053 hl.)

Celkem hlasovalo: 10603


zelené návěští   Vyhledávání zelený nadpis


na nových stránkách

Rozšířené vyhledávání
Tématické skupiny
Seznam autorů


Google

web
sds.cz
blisty.cz
bbc.co.uk

zelené návěští   Vaąe komentáře zelený nadpis
[15.05.2018 19:15:23]
josef mikovec
Bohumír ©meral - Mučedník ztracených a vysněných příleľitostí http://www.novarepublika.cz/2018/0 5/frantisek-ferdinand-s ...

[15.05.2018 18:54:53]
josef mikovec
Zde jest zkuąební kámen, na němľ se dokáľe, zdali jsme opravdu v dost zralí, dost socialističtí, abychom opravdu stali se v Rako ...

[21.03.2018 17:10:12]
n
Snad se něco doví,!

[19.11.2016 10:28:45]
l&s
Doplnění k Peroutkovi - Zemanův projev byl míněn dobře, bohuľel se v něm dopustil dehonestujícího přeąlapu, kdyľ prohlásil, ľe Per ...

[27.02.2016 10:01:56]
l&s
Článek pana Bělohradského není k dispozici, tak jen pár postřehů k této stati. Paní Neudorflová sice správně píše, že je chyba, k ...

[28.10.2015 09:08:14]
-ik
Dobrý den pane ©lemendo! To, co jste napsal, je konstatování stavu. A co navrhujete jako pokus o naznačení cesty? Já mysl ...

[04.09.2015 14:20:12]
n
Samozřejmě, ľe jiľ těąím na shromáľdění, jako posledně na Václaváku. Doufám, ľe nebude chybět pán ©afr, kterého tímto srdečně zvu. ...

[13.08.2015 13:11:01]
n
SDS leží v žaludku tomu zoufalému tapetáři, takže je moc známá a okolí se musí postarat o její prosazení. Prohra s US a tím i se s ...

[13.08.2015 01:44:03]
-ik
Jestli že se mi zdá, že militantní skupiny dosahují lepších výsledků, měl byc se podívat na sebe, zda nepracuji špatně. Oni mohou ...

[08.06.2015 21:05:37]
-ik
"význam evropské levice pro vývoj ve světě a její podíl na jeho spoluutváření (globalizace, přenos zkušeností z jiných čá ...

[25.05.2015 14:58:27]
n
Lidstvo v rozvinutých zemích a tím myslím i naąi zemi, jiľ dosáhli hranic daląího materiálního pokroku a jeho daląí zvyąování je n ...

[25.05.2015 08:21:23]
l&s
"Proč se myšlenka lidové fronty boje proti fašismu prosadila v našem hnutí, až když bylo fakticky pozdě? Bylo vůbec možné, ab ...

[13.05.2015 09:45:10]
Milan Neubert
-iku, napsal jste víc věcí, s řadou souhlasím. Jednu námitku ale mám: dospěli jsme k závěru, že virtuální diskuse na webu nebo na ...

[10.05.2015 23:25:51]
-ik
Mám pocit, pane Neuberte, že jste se o kontakt s lidmi ani moc nesnažil. Diskuse na stránkách SDS je nulová. A i v minulosti jst ...

[06.05.2015 10:38:48]
n
Vítám tapetáře. Čest tvoji práci. Podle množství zbytečné práce opravdu stojíš ...


Teze programu SDS
Teze programu SDS

Bahisikayet.com Extrabet Deneme bonusu Denemebonusuz.com

Deneme Bonus Veren Bahis Siteleri 2022

en iyi bahis siteleri

jetbahis-girisi.com

Rexbet-girisi.com

hovarda-girisi.com

mobilbahis giris

sekabet guncel adres

asyabahis guncel adres

Maltcasino

pinbahiskayit.com

Tyto stránky byly vytvořen prostřednictvím redakčního systému phpRS.