Obrana a vnitřní bezpečnost

Vláda bude upevňovat bezpečnost a obranu České republiky jako systém vzájemně se doplňujících a provázaných opatření, vedoucích k zajištění životních a strategických zájmů České republiky, zejména pak bezpečnosti všech jejích obyvatel proti spektru potenciálních hrozeb vojenského i nevojenského charakteru.

Vláda bude zajišťovat bezpečnost a obranu České republiky a rozvíjet její obranné schopnosti v reakci na nové bezpečnostní výzvy. Vláda využije v souladu s prioritami zahraniční a bezpečnostní politiky členství České republiky v mezinárodních organizacích, zejména v NATO, Organizaci spojených národů, Organizaci pro bezpečnost a spolupráci v Evropě, a úsilí o vstup do Evropské unie k tomu, aby minimalizovala rizika ohrožení území České republiky. Vláda dokončí proces vojenské integrace do NATO a vytvoří podmínky pro začlenění do bezpečnostních a obranných struktur Evropské unie.

Vláda bude podporovat procesy, vedoucí k posílení systému kolektivní obrany a bezpečnosti v podmínkách 21. století. Konání summitu NATO v Praze považuje vláda v tomto kontextu za historickou a neopakovatelnou příležitost.

Přednosti systému kolektivní obrany v rámci funkční a efektivní aliance umožní vládě budovat obranu tak, aby Česká republika byla aktivním přispěvatelem systému a zároveň pokračovala v rozvoji svých individuálních národních schopností na základě principu rozumné dostatečnosti. Proto bude vláda i nadále podporovat a vytvářet podmínky pro aktivní zapojení ozbrojených sil České republiky do protiteroristických operací, operací na podporu míru a humanitárních akcí. Zároveň bude rozvíjet ozbrojené síly jako systém vnitřně vyvažující na jedné straně zdroje, které je Česká republika schopna pro potřeby obrany vyčleňovat, se schopnostmi ozbrojených sil na straně druhé.

Vláda považuje zásadní reformu a profesionalizaci ozbrojených sil za základní systémový krok, vedoucí k postupnému vybudování efektivního systému obrany a bezpečnosti státu. Reformované ozbrojené síly České republiky budou menší, modernější a výkonnější než současné ozbrojené síly. Díky své mobilitě, interoperabilitě, rozmístitelnosti a systému zabezpečení budou použitelné na území České republiky i mimo něj. Myšlením i jednání to budou ozbrojené síly mladé, které budou schopny nejen reagovat, ale i svojí případnou účastí v mnohonárodnostních silách pozitivně ovlivňovat vývoj bezpečnostního prostředí.

Vláda vytvoří podmínky, aby Armáda České republiky dosáhla do konce roku 2006 počátečních operačních schopností, které jí umožní splnit úkoly vycházející z politicko-vojenských ambicí České republiky. Ke stejné době zruší vojenskou základní službu. Plně profesionální armáda bude mít 34 až 36 tisíc profesionálních vojáků a do 10 tisíc občanských zaměstnanců. Vláda sníží množství posádek na celkový počet kolem padesáti. Plných operační schopností dosáhne Armáda České republiky v závislosti na dostupnosti přidělovaných prostředků v horizontu roku 2010.

Vláda považuje za naprosto nezbytné, aby reformované ozbrojené síly České republiky byly vždy vnitřně vyvážené, aby je tvořily jednotky pozemních i vzdušných sil, které budou mít kvalitní podporu a zabezpečení, a jednotky zajišťující pomoc v regionálním měřítku při zvládání eventuálních krizových situací. Vláda dokončí proces pořízení víceúčelových nadzvukových letadel tak, aby bylo zabezpečeno nepřetržité střežení vzdušného prostoru České republiky těmito národními prostředky a aby byla zároveň zajištěna reakce na vojenská ohrožení s využití možností, které poskytuje České republice systém kolektivní obrany.

Při rozvoji ozbrojených sil bude vláda podporovat spolupráci s obranným i ostatním průmyslem České republiky. Zároveň bude usilovat o specializaci ozbrojených sil v rámci aliance v oblastech, v nichž má Česká republika tradici a potřebný lidský, vědecko-výzkumný a ekonomický potenciál. Jde zejména o schopnosti v oblastech ochrany proti chemickým, biologickým a radiologickým zbraním a pasivních sledovacích systémů.

Hlavní prioritou bude vždy člověk a jeho komplexní zabezpečení, ať již se jedná o vojáka z povolání, občanského zaměstnance, stejně jako veterána nebo důchodce po skončení aktivní vojenské služby. Profesionální ozbrojené síly bude vláda vytvářet jako integrální součást společnosti. Vláda bude spolupracovat s regiony při zmírňování možných dopadů redukce nadbytečných struktur armády a vytvářet podmínky pro vzájemně prospěšné vztahy mezi ozbrojenými silami a místním obyvatelstvem. Vláda bude v maximální možné míře využívat všech možností pro tvorbu sociálních programů. Bude otevřeně a s dostatečným předstihem informovat veřejnost o chystaných změnách a aktivně spolupracovat se sociálními partnery.

Prioritou vlády bude prohloubení a kvalifikované uplatňování civilního řízení a kontroly armády při provádění reformy ozbrojených sil. Pro vládu to představuje také vyjádření odpovědnosti za poskytnutí potřebných zdrojů a vytvoření nezbytných, zejména legislativních podmínek pro reformu a profesionalizaci ozbrojených sil.

Vnitřní bezpečnost

Vláda považuje za svou prioritu zajištění bezpečnosti občanů a ochranu jejich práv, životů, zdraví a majetku, stejně jako ochranu celospolečenských zájmů.

Vláda preferuje organizaci policie jako jednotného bezpečnostního sboru v čele s policejním prezidentem, s jednoznačnou územní odpovědností příslušných policejních funkcionářů, doplněnou o nezbytnou existenci celorepublikových specializovaných útvarů.

Vláda se zasadí o to, aby policie splňovala nároky kladené na moderní evropský bezpečnostní sbor a aby se ve svých řadách dokázala účinně vypořádávat s jakýmikoliv projevy korupce, xenofobie a neprofesionality. Bude nadále akcentována role policie jako orgánu veřejné služby. Pro posílení personální stabilizace policie se vláda zasadí o přijetí zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Vláda bude podporovat intenzivní komunikaci mezi bezpečnostními složkami a veřejností.

Vláda bude podporovat prohlubování mezinárodní policejní spolupráce a zapojování Policie České republiky do mnohostranných mezinárodních policejních aktivit.

Pozornost vlády bude upřena na boj proti závažné hospodářské kriminalitě a korupci. Budou vytvořeny legislativní předpoklady pro předcházení korupce ve státní správě, přičemž hlavní důraz bude kladen na maximální odolnost vůči korupci v orgánech činných v trestním řízení a v kontrolních složkách státní správy. Posilování samočistících mechanismů v rámci bezpečnostních sborů musí podpořit nová úprava služebního poměru příslušníků bezpečnostních sborů zakotvující pro ně zřetelné pozitivní materiální stimuly.

Předmětem úsilí vlády v oblasti boje s organizovaným zločinem bude aktivní reakce na rychle se rozvíjející kriminalitu v oblasti informačních technologií a na kriminalitu páchanou na životním prostředí. Na zřeteli samozřejmě zůstanou i "tradiční formy" organizovaného zločinu, například finanční kriminalita, organizovaná prostituce a obchod se ženami, převaděčství, obchod se zbraněmi.

Vláda pokládá za potřebné sáhnout v rámci boje proti nejzávažnějším formám organizované kriminality také k některým novým, ve světě již vyzkoušeným institutům, které jsou způsobilé přispět k potírání této kriminality, například k takovým, které budou motivovat členy organizovaných zločineckých skupin k jejich vystoupení z kriminálního prostředí a aktivní spolupráci se státními orgány při odhalování trestné činnosti, tzv. institut korunního svědka.

S ohledem na aktuálnost problematiky mezinárodního terorismu se vláda v rámci komplexu protiteroristických opatření zasadí o modifikaci systému potírání praní špinavých peněz tak, aby účinně bránil také financování terorismu z aktivit dotýkajících se území České republiky.

Příslušné státní orgány budou pokračovat v nekompromisním postupu proti všem formám extremismu. K tomu vláda vytvoří systém koordinované spolupráce mezi policií, státními kontrolními institucemi a obcemi.
V protidrogové politice bude vláda usilovat jak o snižování nabídky drog zejména postihem a potíráním organizovaného zločinu a pouliční kriminality, která s užíváním drog souvisí, tak o snižování poptávky po drogách preventivními aktivitami v oblasti užívání drog zejména dětmi a mladými lidmi.

Vláda přijme zásady migrační politiky státu, vycházející z kvalifikovaného odhadu vývoje migrační situace v dlouhodobém horizontu. Vláda dokončí harmonizaci migrační a azylové politiky se standardy Evropské unie, bude pokračovat v naplňování Schengenského akčního plánu. Vláda se bude intenzivně zabývat problematikou nelegální migrace, nelegálního zaměstnávání cizinců a všech souvisejících jevů. V souladu s mezinárodními závazky České republiky bude vláda usilovat o spravedlivé a efektivní azylové řízení a zároveň bude přijímat opatření k omezení zneužívání azylového systému. Vláda vytvoří podmínky pro další rozvoj koncepce integrace cizinců na území České republiky, včetně dopadů na trh práce.

Vláda se bude důsledně zabývat některými znepokojujícími projevy obecné kriminality, jako jsou např. ozbrojené loupeže, krádeže aut a věcí z nich a vloupání do bytů a rekreačních objektů. Důležitým prvkem bude podpora dalšího rozvoje situační a sociální prevence kriminality, včetně podpory preventivních programů na místní úrovni. Trvalá pozornost bude věnována systémovému přístupu k práci s delikventní mládeží.

Postavení obětí kriminality vláda nepokládá za uspokojující a bude hledat další možnosti jejich účinnější podpory.

Vláda pokládá za svůj úkol také zdokonalování existujícího systému koordinace zpravodajských služeb, a to zpřesněním tohoto systému a vytvořením organizačních a technických podmínek pro jejich bezproblémovou komunikaci. Součástí těchto opatření bude také vytvoření předpokladů pro zintenzivnění spolupráce policie a zpravodajských služeb.

Vláda si uvědomuje, že v oblasti zajišťování bezpečnosti a pořádku plní určitou roli soukromé subjekty, proto hodlá průběžně analyzovat právní podmínky jejich působení a v případě potřeby navrhnout potřebné změny.

Integrovaný záchranný systém a krizové řízení

Snahou vlády v následujícím období bude zajistit trvalou materiální a organizační připravenost a akceschopnost Hasičského záchranného sboru a ostatních složek Integrovaného záchranného systému k likvidaci následků přírodních katastrof a jiných mimořádných událostí s důrazem na zintenzivnění všech forem ochrany obyvatelstva a majetku při krizových událostech. Vláda bude podporovat pokračující budování informačního a komunikačního systému Integrovaného záchranného systému.

V oblasti krizového řízení se vláda zasadí o sjednocení postupu subjektů veřejné správy, právnických a podnikajících fyzických osob při zpracování krizových plánů a při přípravě na krizové stavy. Vláda se zaměří na prohloubení veřejné informovanosti, modernizaci jednotného systému varování a vyrozumění.

Vláda posoudí možnost co nejefektivnějšího financování složek Integrovaného záchranného systému, včetně možnosti zavedení vícesložkového financování.