Vláda podpoří další rozvoj dopravní infrastruktury z veřejných i soukromých zdrojů s využitím fondů Evropské unie. Zaměří se na modernizaci železničních koridorů a výstavbu nových úseků dálnic a rychlostních komunikací zejména ve vazbě na transevropské dopravní sítě.
Podpoří přestavbu velkých železničních uzlů a rozvoj dopravně logistických center v návaznosti na hospodářské zóny.
Vláda připraví novou dopravní politiku, vycházející ze současných potřeb státu a evropských zkušeností. Bude usilovat o minimalizaci negativních vlivů dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel. V rámci tohoto cíle bude všestranně podporovat veřejnou osobní a kombinovanou nákladní dopravu. Podnikne kroky i k rozvoji vnitrozemské říční dopravy. Podpoří zavádění moderních technologií, včetně inteligentních dopravních a logistických systémů.
Vláda podpoří programy ke zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti dopravy s cílem snížit dopravní nehodovost na úroveň vyspělých evropských států.
Vláda dokončí transformaci Českých drah a vytvoří podmínky pro vznik prosperujícího a konkurenceschopného subjektu. Vláda bude i nadále podporovat sociální program nezbytný pro jeho další restrukturalizaci.
Vláda bude spolu s krajskými samosprávami hledat možnosti efektivního využití regionálních drážních komplexů a ve spolupráci s kraji bude podporovat zlepšení dopravní obslužnosti a rozšíření systémů integrované regionální osobní dopravy.
Vláda bude usilovat o prosazení rovnocenného postavení českých dopravců na evropském přepravním trhu.
Vláda bude podporovat výstavbu nového terminálu na letišti Praha-Ruzyně a zajistí přípravu českých mezinárodních letišť na aplikaci Schengenských dohod.
Pro zlepšení dopravní obslužnosti podnikne vláda účinné kroky ke zkvalitnění plnění závazku veřejné služby v silniční i železniční dopravě. Ve spolupráci s krajskými samosprávami zabezpečí zlepšení přístupu občanů k veřejné dopravě z hlediska jejího rozsahu a kvality.
Vláda vypracuje koncepci konvergence spojů a informatiky v souladu s trendy ve vyspělých zemích světa, včetně implementace nové směrnice Evropských společenství o elektronických telekomunikacích. Připraví návrh novely zákona o telekomunikacích, která umožní zpřístupnění místních vedení i alternativním operátorům a vytvoří odpovídající právní prostředí pro zemské digitální vysílání.
Vláda považuje za nezbytné pomocí legislativních i nelegislativních aktivit dotvořit podmínky pro rozvoj efektivního konkurenčního prostředí na telekomunikačním trhu.
V oblasti poštovních služeb bude vláda usilovat o dodržení kvality a zachování územní dostupnosti poštovních služeb.
Základním cílem vlády v oblasti ochrany životního prostředí je zlepšit kvalitu života občanů, zajistit šetrné hospodaření s přírodními zdroji a energiemi, uchovat a obnovit ekologickou stabilitu a druhovou rozmanitost, rozhodovat s respektem k přírodě a krajině a převzít část globální odpovědnosti za stav životního prostředí naší planety. Politiku udržitelného rozvoje bude vláda prosazovat jako celek.
Ekologická politika se neobejde bez podpory a účasti občanů. Vláda se zasadí o ratifikaci Aarhuské úmluvy o účasti veřejnosti na rozhodování ve věcech životního prostředí. Vytvoří elektronický informační systém o životním prostředí, který bude běžně přístupný každému občanovi. Vláda vytvoří podmínky pro zvýšení účasti nestátních neziskových organizací v praktické péči o chráněná území a přírodně významné pozemky. Dojde k rozšíření značení potravin o některé dosud neuváděné údaje, například používání pesticidů, způsob chovu a pěstování.
V oblasti ochrany přírody vláda připraví novelu zákona o ochraně přírody a krajiny, zahrnující požadavky evropské soustavy chráněných území sítě NATURA 2000, včetně odpovídajícího zajištění finačních prostředků pro vlastníky pečující o dotčené pozemky. Pro národně významná chráněná území a soustavu NATURA 2000 zajistí jednotnou a místně vykonávanou speciální státní správu v ochraně přírody a krajiny. Vláda navrhne zákonnou úpravu pro národní parky s vyloučením možnosti jejich plošného zmenšení. Tato úprava nepřipustí převod chráněných krajinných oblastí a správ národních parků na kraje. Vláda bude naplňovat a aktualizovat stávající Státní program ochrany přírody a krajiny. Doplní soustavu chráněných území zejména o Chráněné krajinné oblasti Novohradské hory, Český les a Střední Poohří. Vláda nepřipustí převod lesů ve správě státního podniku Lesy České republiky na kraje a zachová vlastnictví lesů v majetku státu.
Vláda zpřehlední svou dotační politiku ochrany životního prostředí a bude podporovat rozvoj perspektivních ekologických technologií. Připraví novou "Strategii ochrany klimatického systému Země v České republice", jejímž cílem bude dále snižovat emise skleníkových plynů. Vláda předloží zákon na podporu výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie.
Vláda předloží novelizaci zákona o Fondu národního majetku, na jejímž základě bude převedena částka 15 mld. Kč do Státního fondu životního prostředí, kde budou tyto prostředky využity na revitalizaci oblastí, narušených těžbou hnědého uhlí v Ústeckém a Karlovarském kraji. Vláda bude důsledně vyžadovat od orgánů veřejné správy a státních institucí plnění programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a stanoví konkrétní časový harmonogram jeho realizace.
Vláda se hlásí k myšlence podpory a rozvoje informační společnosti jako důležitého nástroje pro rozvoj vzdělanosti, ekonomiky a služeb veřejné správy. Vláda si uvědomuje, že informační systém veřejné správy je základním nástrojem pro snížení nákladů výkonu veřejné správy, řízení a správu znalostí a zvýšení komfortu vztahu občan - stát. Získání informační gramotnosti se může stát i pro handicapovanou skupinu spoluobčanů - rizikovou na trhu práce - prostředkem k rekvalifikaci, k nové kompetenci a kvalitě životě. Informační technologie budou dalším nástrojem ke zvýšení zaměstnanosti v oblastech s vysokou nezaměstnaností, a to podporou možnosti práce a vzdělávání na dálku. Vláda bude podporovat zavádění informačních technologií do běžného života občanů a veřejné správy. Při realizaci těchto cílů bude vláda vycházet z principů a postupů obsažených ve Státní informační politice, kterou bude vláda pravidelně aktualizovat, a z dokumentů Evropské unie, zejména pak obsažených v iniciativě "e-Europe".
Vláda chápe problematiku podpory a zavádění informačních technologií do veřejné správy jako průřezový, nadresortní úkol. Vláda navrhne spojení současného Úřadu pro veřejné informační systémy a příslušného úseku spojů Ministerstva dopravy a spojů a v tomto smyslu neprodleně předloží Poslanecké sněmovně návrh změny kompetenčního zákona. Při budování informačních systémů veřejné správy pak bude vláda vycházet z programového financování a řízení výstavby informačních systémů. Cílem vlády je vytvoření podmínek pro postupné propojení většiny registrů prostřednictvím referenčního rozhraní, kde přístup k datům a jejich výměna probíhá na základě určených pravidel a odpovědností. Vláda považuje za nezbytné rovněž zpřesnit právní úpravu informační společnosti, zejména v oblasti telekomunikačního trhu, přístupu k informacím, ochraně osobních dat a využívání elektronických dokumentů a identifikátorů ve veřejné správě i obchodním styku.
Vláda bude pokračovat v naplňování cílů stanovených Státní informační politikou ve vzdělávání. Bude podporovat rovný a svobodný přístup občanů k informacím a bude podporovat celoplošné vybavení veřejných knihoven informačními a komunikačními technologiemi a zřízení kontaktních míst informačního systému veřejné správy. Cílem vlády je zamezit vzniku nových sociálních bariér, a proto zváží využití nástrojů, které napomohou k větší dostupnosti informačních technologií a připojení na internet.
Vláda bude usilovat o zajištění lepších podmínek přístupu českých výrobků na zahraniční trhy svým jednáním jak na dvoustranné, tak i mnohostranné úrovni. Soustředí se na hlubší a aktivnější zapojení do mnohostranného obchodního systému Světové obchodní organizace, zejména v rámci mnohostranných obchodních jednání o realizaci Rozvojového programu Světové obchodní organizace. V oprávněných případech bude za podmínek stanovených mezinárodními obchodními pravidly zajišťovat též ochranu domácích výrobních odvětí uplatněním mimořádných obchodně politických opatření.
Vláda připraví novou koncepci podpory českého exportu, spočívající v prohloubení účinnosti existujících nástrojů proexportní politiky a v koordinaci činnosti všech věcně příslušných resortů a institucí. V souladu se všemi mezinárodně přijatými obchodními pravidly stanoví vláda své teritoriální zahraničně obchodní priority a bude posilovat ekonomicko-obchodní aspekty činnosti českých zastupitelských úřadů v zahraničí.
Vládní proexportní politika se bude rovněž opírat o činnost Exportní garanční a pojišťovací společnosti a České exportní banky, směřující k podpoře exportu nejen velkých průmyslových subjektů, ale stále více také k podpoře menších a středních podniků. Bude podporovat zejména zvýšení vývozu investičních celků za výhodných podmínek dlouhodobých úvěrů se státní podporou dle pravidel Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj.
Vláda bude nadále podporovat možnosti dalšího rozvoje českého obranného průmyslu, které vychází z členství České republiky v NATO. V tomto směru bude uplatňovat při svých nákupech vojenského materiálu v zahraničí politiku tzv. "offsetů" se zaměřením na podporu přímých zahraničních investic, exportu a podporu české ekonomiky.
Vláda bude podporovat zvýšení účinnosti propagace České republiky jako významné destinace cestovního ruchu, a to především v závislosti na aktivitách spojených se vstupem České republiky do Evropské unie. Vláda bude dále rozvíjet Koncepci státní politiky cestovního ruchu včetně Státního programu podpory cestovního ruchu. Bude podporovat zvyšování kvality služeb cestovního ruchu, standardizaci a statistické sledování v souladu s vývojem v Evropské unii.