Demokratický právní stát

Rozvíjení demokratického právního státu, založeného na hodnotách, kterými jsou svoboda, rovnost, spravedlnost, demokracie, tolerance k odlišnostem a především solidarita se slabšími, ohroženými a bezbrannými, je prvořadou prioritou úsilí vlády.

Demokratický právní stát vnímá tato vláda jako stát, který svým právním řádem a jeho skutečnou uplatnitelností poskytuje všem občanům i právnickým osobám rovný přístup k právům a svobodám, zaručeným Listinou základních práv a svobod a ratifikovanými úmluvami o lidských právech. Cestu ke skutečně emancipované společnosti spatřuje v pojímání státu, bezvýjimečně vázaného zákony a sloužícího občanům, kterým poskytuje jistotu svobodného rozhodování o jejich přítomnosti i budoucnosti. Vláda bude usilovat o vytvoření právního prostředí, které omezí nejrůznější diskriminace a vylučování větších skupin občanů z civilizačního prostředí. Cílem vlády je humanizace společenských vztahů a změny, které povedou k prohlubování sociálního rozměru transformace i demokracie jako záruky svobodného sebeurčení občanů.

Vláda je rozhodnuta pokračovat v zásadních krocích směřujících k:

Lidská práva

Za svůj cíl považuje vláda zajištění rovného přístupu ke všem právům, zaručeným Listinou základních práv a svobod a ratifikovanými úmluvami o lidských právech. Je rozhodnuta důsledně analyzovat konkrétní doporučení mezinárodních kontrolních orgánů smluv o lidských právech a naplňovat je při realizaci své politiky s cílem dále zlepšovat úroveň ochrany lidských práv na vnitrostátní úrovni a současně pokračovat v konstruktivním dialogu s těmito mezinárodními kontrolními orgány. Dále vláda vytvoří vnitrostátní mechanismy k realizaci rozhodnutí všech kontrolních orgánů smluv o lidských právech v individuálních případech. Vláda rovněž navrhne právní úpravu pro naplnění rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva.

V demokratickém právním státě se do popředí ochrany lidských práv zákonitě dostává postavení osob, oslabených ze samé povahy věci - např. dětí, seniorů, zdravotně postižených, osob, trpících duševní poruchou. Vláda bude věnovat pozornost zejména situaci v ústavních zařízeních.

K zajištění rovného přístupu k právu, a tedy efektivnější ochrany lidských práv, předloží vláda návrh ke zdokonalení právní úpravy bezplatné právní pomoci.

Jedním z hlavních cílů v politice vlády, týkajících se lidských práv, bude další zdokonalování právního řádu tak, aby obsahoval nejen zákaz diskriminací všeho druhu, ale poskytoval i efektivní prostředky k vynucení jeho dodržování. V souladu s usnesením předchozí vlády a se závazkem k implementaci příslušné směrnice Evropských společenství dojde k potřebným změnám právního řádu.

Za nedílnou součást ochrany základních lidských práv považuje vláda ochranu práv národnostních menšin. Pozornost bude věnovat zejména podpoře kulturních aktivit, zajištění rovného přístupu ke vzdělávání v jazycích národnostních menšin, zajištění účasti na řešení věcí, které se jich týkají, včetně užívání menšinových jazyků, podpoře účasti na vysílání veřejnoprávních médií a interkulturní výchově ve společnosti. Vláda se zaměří rovněž na vytvoření podmínek pro ratifikaci Evropské charty regionálních či menšinových jazyků.

Zvláštní úsilí bude vláda věnovat integraci Romů a snaze čelit pokusům o sociální vylučování romských komunit z občanské společnosti. Bude pokračovat v dosavadních opatřeních, vyplývajících z přijaté koncepce romské integrace: podporovat specifické programy v oblasti vzdělávání, jako je rozšiřování sítě asistentů a přípravných ročníků či podpora romských studentů, a v oblasti sociálních věcí dále rozvíjet program terénní sociální práce. Koncepce romské integrace bude rozpracována i pro další oblasti, jako je přístup k výdělečné činnosti a bydlení. Dosavadní opatření budou doplněna o mechanismy, ovlivňující politiku samospráv vůči romským komunitám, které umožní koordinovanou podporu projektů v oblasti sociální politiky a budou motivovat samosprávy k aktivnímu přístupu a konstruktivním řešením. Vláda bude podporovat vytváření komunitních center a na ně navazujících sociálních programů, umožňujících řešení bytové a zaměstnanecké situace Romů, s využitím zkušeností členských zemí Evropské unie. Bude zachována síť poradců na vybraných místech, pověřených státní správou, a dotvořena síť krajských romských koordinátorů. Vláda bude dávat přednost prevenci a nejrůznějším sociálním a kulturním programům určeným nejen Romům, ale i jiným etnickým skupinám obyvatelstva. Rozhodně a důsledně bude vystupovat proti xenofobii, kulturní a sociální netoleranci a jakýmkoli rasistickým projevům. Bude dbát na to, aby státní orgány postupovaly důsledně v represi vůči pachatelům rasově motivovaných trestných činů.

Soudnictví a vězeňství

Vláda dokončí proces reformy soudnictví, včetně zřízení Nejvyššího správního soudu a specializovaných správních senátů u soudů krajských tak, aby došlo k posílení právních jistot občanů a právnických osob a zreálnění jejich možností dovolat se v reálném čase svých práv, nároků a svobod. Pokud jde o systémové postavení soudní moci, vláda projedná v návaznosti na nález Ústavního soudu se zástupci všech parlamentních politických stran možné varianty řešení, které získají dostatečnou podporu v zákonodárném sboru, neboť způsob řešení si patrně vyžádá i změnu Ústavy. Vláda provede zásadní analýzu činnosti obchodních rejstříků a v závislosti na zjištěných skutečnostech učiní kroky, vedoucí k urychlenému odstranění kritických míst systému, včetně možných korupčních rizik. Vláda připraví právní úpravu, která zajistí urychlení zápisů do obchodního rejstříku; v I. stupni nebude tato agenda vykonávána soudy a podmínky zápisu do obchodního rejstříku budou zjednodušeny. V oblasti trestního soudnictví je nezbytným předpokladem úspěšného pokračování reformy kvalitní technické zázemí soudů. Vláda učiní vše pro ratifikaci Římského statutu Mezinárodního trestního soudu; je si přitom vědoma, že tento krok nebude možný beze změny ústavního pořádku v oblasti imunity ústavních činitelů a zákazu vydávání českých občanů k trestnímu stíhání do ciziny. Za tím účelem je připravena vést se všemi parlamentními politickými stranami otevřený dialog. Vláda dokončí legislativní proces, zahájený v předchozím období, týkající se speciální právní úpravy odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a soudnictví ve věcech mládeže. Vláda hodlá posílit administrativní zázemí soudů, včetně zavedení funkce asistentů soudců.

V zájmu zajištění bezpečnosti občanů před pachateli trestných činů bude zhodnocena struktura věznic a vězeňského personálu a vytvořen systém vzdělávání, hodnocení a s ním spojeného kariérního růstu. V souvislosti s rozšiřováním organizované závažné trestné činnosti a jejímu průniku na naše území ze zahraničí dojde k vnitřní proměně vězeňské populace směrem k nebezpečným skupinám narušených pachatelů závažných trestných činů a organizovaného zločinu, a vláda proto připraví vězeňství na efektivnější způsoby jejich střežení a kontroly chování.

Státní zastupitelství

Nové úkoly státního zastupitelství, vyplývající zejména s rozsáhlých změn pravidel trestního řízení, je nutno podpořit urychleným doplněním komunikačních systémů, informačních technologií a kancelářské techniky tak, aby byl zajištěn nepřetržitý operativní přístup k informacím a jejich výměně mezi všemi orgány činnými v trestním řízení a dalšími státními orgány a institucemi a aby postup státního zastupitelství byl v souladu se zákonem rychlý a účinný. Pozornost bude soustředěna na přípravu, výchovu a další vzdělávání s cílem postupně dosáhnout doplnění potřebného počtu státních zástupců.

Vláda dobuduje zvláštní útvary státních zastupitelství pro postih finanční a hospodářské kriminality, prohloubí jejich vnitřní specializaci a zaměří se v dalším období též na účinný postih organizovaného zločinu, korupce, terorismu, sexuálního, zejména komerčního zneužívání dětí, obchodu s lidmi a všech projevů národnostní a rasové intolerance a extremismu. Státní zastupitelství zintezivní naplňování již uzavřených dohod a dalších forem mezinárodní spolupráce a posílí koordinaci konkrétních postupů při odhalování a vyšetřování nebezpečných forem trestné činnosti přesahující hranice jednotlivých států.

Veřejná správa

Vláda dokončí reformu území veřejné správy a zahájí modernizaci ústřední státní správy. Cílem je zefektivnění, racionalizace a zvýšení horizontální koordinace činnosti veřejné správy za širšího využití moderních technologií (elektronické veřejné správy), manažerských metod řízení s důrazem na dosažení celkového zvýšení kvality výkonu veřejné správy jako služby pro občany. Vláda se dále soustředí na implementaci služebního zákona a zákona o úřednících územních samosprávných celků.

V rámci dokončení reformy územní veřejné správy je výzvou územní optimalizace výkonu státní správy i vytvoření příznivého právního a ekonomického prostředí pro rozvoj malých obcí.

Celostátní rozvojové koncepce se budou připravovat a realizovat prostřednictvím partnerství mezi ústřední úrovní státní správy a krajskými a místními samosprávami a občanskou společností.

Proběhne revize správních agend se záměrem snížit administrativní zatížení občanů a zjednodušit správní postupy. Vláda prohloubí analýzy ekonomických, sociálních a environmentálních dopadů závažných společenských rozhodnutí na základě principů Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj a využije aktivní roli kontroly v systému řízení tak, aby působila jako zpětná vazba řízení, zejména systematickým vyhledáváním rizik, včetně korupčního prostředí, spojených se zajišťováním jednotlivých činností státní správy a přijímáním adekvátních opatření k odstraňování zjištěných nedostatků.

Vláda připraví nový správní řád jako univerzální procesní normu pro oblast veřejné správy a dokončí novou koncepci správního trestání, která posílí efektivitu správně trestní odpovědnosti.

Vláda připraví a předloží návrh stavebního zákona, který účinně zajistí činnosti veřejné správy ve věcech územního rozvoje, územního plánování a stavebního řízení a současně výrazně zjednoduší stavební řízení.