Výsledkem těchto chyb či iluzí je, e mu byly odebrány děti a nyní mu hrozí trest smrti, který je podle islámského práva aría udělován kadému odpadlíku od víry. Je moné, e pod mezinárodním nátlakem současná vláda v Afghánistánu tomuto rozsudku zabrání, a to ji proto, e bez zahraniční vojenské podpory by se sama dlouho u moci neudrela.
Bylo by ovem velkou chybou povaovat tento rys naprosté netolerance jen za projev fanatických vyznavačů islámu. Kdyby il Abdul Rahmán ve středověké Evropě a chtěl vystoupit z křesanské církve, byl by upálen zcela jistě. A byl by upálen i tehdy, pokud by se jeho křesanství odchýlilo od oficiální verze platné v danou dobu. Co je touto zrovna platnou vírou, pak určovala katolická církev sama, resp. její církevní hierarchie s papeem v čele. Přes vechny změny církevní nauky toti stále platí, e církev je ve věroučných otázkách neomylná, stejně jako samotný pape.
Ale takto tomu nebylo jen ve středověku. Kdy chtěl český filosof Augustin Smetana roku 1850 vystoupit z církevního řádu i katolické církve samotné, dal oznámení o tomto rozhodnutí nejprve do novin, jak píe ve svém ivotopise Osudy kněze vyobcovaného z církve. Vedla jej k tomu obava z pronásledování a celoivotního násilného uzavření do klátera. Měl těstí, v té době ji platila ústava, přijatá v revolučním roce 1848, která mu zaručovala svobodu vyznání. Avak jetě roku 1864 vydává pape Pius IX. svůj katalog omylů, mezi ně počítá vedle demokracie a liberalismu také názor, e kadý můe svobodně vyznávat jakékoliv náboenství a církev by se měla vzdát světské moci (Rosa de, P.: Temné papeství).
Zde by bylo moné vznést námitku, e se jedná o církevní názor či o přesvědčení těch či oněch duchovních a ji jakékoliv víry, nikoliv o vyjádření podstaty monoteizmu. To oni víru zkreslují, ta, sama o sobě, je dobrá. Otázkou ovem je, co ono dobrá znamená.
Vimněme si jiného překvapivého projevu tohoto monoteistického smýlení. Za vlády jediné strany, a to komunistické, nebylo moné z této strany vystoupit, člověk mohl být jen vyloučen (vykrtnut a mít pozastavené členství, abychom byli přesní) a takové rozhodnutí stranických orgánů mělo pro něj dramatické sociální následky. Nepřipomíná osud mnoha takto postiených lidí pronásledování Augustina Smetany, kterému byl vystaven po svém odchodu z klátera? Kdy v roce 1918 připravoval Zinověv Leninův oficiální ivotopis, pouil výrazů jako apotol komunismu a vůdce z milosti boí. Ilja Erenburg se ve svých pamětech přiznává, e Stalina měl před sebou jako starozákonního boha. Andrej Siňavskij psal o rozhovoru se svým přítelem, členem strany, v něm se jej ptal na mučení vězňů v SSSR. Upřímná odpověď tohoto člověka zněla: O mučení mi nic neříkej. I kdyby to byla pravda, nechci to vědět. Protoe já chci věřit, já víru potřebuju.
Podivné, k materialismu se hlásící strana má vechny rysy hierarchické církve včetně neomylného vůdce v čele a oddaných jej zboňujících věřících spolu s církevními hodnostáři resp. nomenklaturními kádry. Mohli bychom ovem přijmout závěr, e komunistické strany východního typu jen převzaly vyzkouený a fungující mocenský model a toto ve nemá nic společného s podstatou monoteismu. Zvlátě proto ne, e toto slovo přeloené do četiny jen vyjadřuje skutečnost víry v jednoho (mono) boha (theos). A jak známo, komunisté v ádného boha nevěřili a nevěří. Avak ve skutečnosti je zde společného mnohem více, ne se zdá. To se nám objasní, kdy se podíváme na historii vzniku monoteizmu, kterou skvěle popisuje francouzský autor Gerald Messadié ve své knize Obecné dějiny ďábla. Nelekejme se názvu, jedná se skutečně o seriozní vědeckou knihu a nikoliv o nějakou esoteriku.
Kořeny evropského monoteizmu sahají podle něj do daleké minulosti naich Indoevropských předků, do starověkého Íránu a Mezopotámie. Odráejí zápas jednotlivých skupin kněí se světskými panovníky o moc i snahu těchto orientálních despotů posvětit svou moc a vyhlásit ji za boskou.
K potlačování polyteizmu pak dochází v důsledků centralizace moci, tj. potlačování moci a významu konkurenčních skupin kněí, stejně jako samostatnosti lechty a jejich podřizování moci jednoho centra hlavního kněze či panovníka. Tato centralizovaná moc je pro své dritele jistě dobrem a je politicky výhodné ji i veřejně prezentovat jako absolutní dobro, nebo se tím získávají sympatie a utvrzuje poslunost poddaných. Víra v jediného a absolutně dobrého boha, která zde ve sloitých procesech vzniká z původních polyteistických náboenstvích, je tak jen přenesením pozemské skutečnosti absolutní panovnické (resp. kněské) moci do imaginárního světa bohů (mnoné číslo je zde vdy na místě, jak jetě uvidíme), který je reálnému světu nadřazen a je vůči němu určující.
Kdo by neznal onen středověký výrok bůh na nebi, král na zemi a pape v Římě, dodejme, abychom nezapomněli na dalí vnitřní rozpor této víry. Vzpoura proti světské moci se pak stává vzpourou proti samotnému bohu. Avak jen s tímto bohem dobra nevystačíme, i kdy mu přičteme takové do krajnosti vystupňované lidské vlastnosti a touhy, jako je vevědoucnost, vemocnost, věčnost a dokonalé dobro, a ji pod těmito pojmy rozumíme cokoliv.
Vzhledem k moci kněí a panovníků existují vdy i protikladné síly, které se jim snaí tuto moc odejmout. I tuto skutečnost je nutné zahrnout do vznikajícího teologického systému, nebo by jinak nevyhovoval praktickým politickým potřebám a byl by v příliném rozporu s kadodenní zkueností, která by jej usvědčovala z nedokonalosti. Z hlediska této absolutistické moci pak to, co se jí podrobuje, získává tímto svým podrobením účast na boském dobru, ve, co se jí vzpírá, je jejím opakem, tedy zlem. Něco takového je ovem vdy, a to přes značnou snahu panovníků rozířit jejich moc za vechny hranice, ovládat ve jsoucí. Vedle boha absolutního dobra musí tedy kadé, dokonce i monoteistické náboenství uznávat jetě boha absolutního zla ďábla.
Z touhy po absolutní moci nad lidskou společností a z jejího více méně úspěného uskutečnění se rodí tato dvojice zápasících bohů, vlastní kořen dichotomického evropského mylení pohybujícího se ve vzájemně se vylučujících protikladech.
Jestlie jen malinko odbočíme k naí současnosti, vidíme hlubí logiku výroků prez. Bushe i premiéra Blaira, kteří odmítají kontrolu veřejnosti nad svými činy a podvody v souvislosti s válkou v Iráku a odvolávají se na vyí autoritu boí, je má být údajně jejich jediným oprávněným soudcem.
Vrátíme-li se nyní ke světu orientálních despocií i vech následujících systémů zaloených na té či oné míře ovládání větiny mocenskou elitou, vidíme, e skutečnost této moci vrhá masu ovládaných lidí stavu, v něm nemohou zcela, občas vůbec ne rozhodovat sami o sobě. Jednají pak nikoliv ze své vůle, ale přinuceni vůlí jejich vládců, vlastně odevzdávají své tělo i svou mysl těmto svým pánům a takto ztrácejí sami sebe ve svém podřízení jinému. Opakovaná zkuenost této vlastní bezmoci v podřízenosti se pak v důsledku trvalosti tohoto stavu ustavuje jako psychologický rys osobnosti ovládaných. Toto roztrení sebe sama na část, v ní náleím sobě samému a na část, v ní patřím jinému, tomu, kdo má moc nade mnou, byla v dějinách filozofie pochopena jako sebeodcizení a rozpracována ve slavné Hegelově dialektice pána a raba.
U Hegelových následovníků Ludvíka Feuerbacha a Karla Marxe pak byla vyloena jako pravá příčina lidové náboenské víry, v ní se v abstrakci zrcadlí skutečnost tohoto rabského ivota v jeho podřízenosti nadřízené moci, je pak v mylení lidí ztrácí svůj pozemský charakter. V tomto se setkává s náboenstvím jako mocenskou ideologií, jak byla popsána výe, i kdy toto setkání není bezrozporné, o čem svědčí mnohá lidová heretická hnutí.
Nejen tento fakt různých zdrojů monoteistické víry, ale také skutečnost, e s k ní hlásí lidé s různou psychologickou minulostí, je příčinou toho, e jsou věřící, kteří jsou upřímnými humanisty, stejně jako ti, kteří jsou upřímnými totalitáři. Avak vzhledem k vnitřní logice monoteistické víry jsou ti druzí ve shodě s jejím vlastním jádrem. Proto vdy, kdy se víra a moc spojí a tím pominou vnějí tlaky zabraňující plně rozvinout podstatu víry, jsou první odvreni, často také pronásledováni, kdeto druzí jsou povyováni. Symbolem a uměleckým vyjádřením tohoto procesu je i postava skutečného inkvizitora Boblika ze známého filmu Kladivo na čarodějnice, ale rovně prokurátora Urválka z procesů v padesátých letech a mnozí dalí.
Sebeodcizení, tj. náleení někomu jinému ne sobě samému, je i příčinou odcizení druhým lidem, nemonosti být cele s druhými. Vedle proitku vudypřítomné moci, je jej ovládá, tak má nesvobodný člověk i neuspokojenou potřebu být s druhými, její naplnění proto hledá v neautentických formách sdruování v hierarchických církvích, nověji pak i v politických stranách. Neautentické jsou tyto organizační formy proto, e jsou zdola tvořeny sebeodcizenými lidmi a jako hierarchické mocenské organizace toto sebeodcizení neruí, ale jen prohlubují a utvrzují. Emocionální potřeby sobě samým odcizených lidí proto zůstávají neuspokojeny a vyvolávají potřebu nalezení viníků přetrvávajícího utrpení. Opět se nám zde objevuje mylenka ďábla a jeho lidských pomocníků, jejich existence se stává vysvětlující příčinou naí nespokojenosti. Čím silnějí víra v absolutní dobro, tím silnějí potřeba nositelů zla. Víra v jejich existenci dále utvrzuje společenství dobra v jeho výjimečnosti a nadřazenosti nad těmi, kteří do tohoto společenství nepatří a vytváří tím mezi jeho členy silné psychologické pouto.
Pokud jsme si takto ukázali pozemské příčiny a pozemské zdroje náboenské víry (jistě ne vechny, ale ty hlavní snad ano), můeme ji více pochopit ono neuvěřitelnou mentální podobnost hierarchických církví a komunistických stran i jejich podobnost strukturální. Toto ve má společné kořeny v třídní společnosti, v ní je větina podrobena vládě meniny. Historicky pak církve předcházejí vzniku východních komunistických stran a tvoří jejich kulturní zázemí, z něho ony vyrůstají jako církve sice bez boha, ale se zbotěním svých nejvyích představitelů i se stejně silným elitářským principem vztaeným ke svým vůdcům a se stejnou masou bezprávných a posluných věřících dole.
Monoteistická víra má vak jetě dalí nepříjemné vlastnosti. Víra v jednoho boha, jakoto víra v jednu dokonale dobrou bytost (vemocnou, vevědoucí) nejen, e je neslučitelná s realitou tohoto světa a vede k logicky neřeitelným rozporům, jak na to poukázal ji antický materialistický filozof Epikuros, ale předevím nepřipoutí, e by jiná víra či jiný bůh mohl existovat na tomto světě souběně s oním, kterého jsme zvolili my, a být stejně dobrý. Kadá jiná víra pak musí být vírou falenou, vírou v neexistující bohy, spíe vak satanským klamem. Jak jsme si ji ukázali výe, pozemským kořenem monoteistické víry je absolutistická moc, která zná jen dva moné vztahy k sobě samé, a to poslunost nebo vzpouru. Jedno je dobré, druhé zlé.
Jestlie je ná bůh dobrý, je kadý jiný jen formou vzpoury proti tomuto, je faleným bohem zla. Ateisté pak jsou ji naprostým zlem, nebo jsou odpadlíci od dobra. Obě tyto skupiny musí být proto buď přivedeny na cestu víry pravé, nebo zlikvidovány. Ne náhodou se v evropských dějinách objevuje inkvizice, stejně jako vechny dalí a pozdějí formy tajných policií pro pronásledování jinak věřících a smýlejících.
Monoteizmus takto nepřipoutí alternativu, vynucuje si uniformní víru v jediné dobro pro vechny a potlačuje tak přirozenou pluralitu lidské společnosti, jí se snaí podřídit jediné pravdě a moci jejích hlasatelů. To je také důvod, proč postmoderní filozofové píí o tom, e kadé snění o jednotě je uvnitř prodchnuté pachem smrti, či e z vět, v nich se hlásíme k nějakým veobecně platným pravdám, se kouří jako z komína osvětimského krematoria. Přes vechnu jednostrannost těchto tvrzení nejsou mylná sama o sobě, jsou skutečně jen jednostranná, a to předevím proto, e reagují na nai historicky nedávnou zkuenost s totalitními reimy.
V těchto vyjádřeních vak postmodernisté neútočili jen na teology, ale předevím na evropské filozofy, kteří jsou ve svém mylení mnohem více zavázání mylení Platonovu, reprodukujícímu ve své filozofii monoteistický princip víry jako teoretický základ totalitní moci ne demokratickému a pluralitnímu mylení antických atomistů či nověji Marxovu.
V hranicích monoteistické víry není proto moné zdůvodnit demokracii jako vládu mnoství lidí s různými názory a přesvědčeními. Nejen, e je to v rozporu s jejím historickým vznikem jako ideologického vyjádření absolutní moci jednoho vládce, ale je to v rozporu i s její vnitřní logikou, která připoutí jen vládu jedné pravdy, jednoho boha, a tím nutně i jen jednoho nositele, zástupce této pravdy zde na zemi.
To je patrné i z potíí, které mají monoteisticky věřící lidé s uznáním stejné morální hodnoty lidí jinak věřících či v boha nevěřících vůbec. Předevím vak nemohou přijmout tvrzení o schopnosti ateistů zastávat stejně hodnotná morální stanoviska jako lidé věřící, z něho se odvozuje právo ateistů podílet se na tvorbě zákonů platných následně pro celou společnost. Zde ovem nemluvím o praxi, která není závislá na názorech té či oné skupiny občanů, ale na vzájemném poměru jejich sil, projevujícím se např. ve volbách. To, o čem je zde řeč, jsou vnitřní principy určitého typu přesvědčení.
Vlastní monoteistické víře právě z těchto důvodů mnohem více vyhovovala monarchie, jí je jen náboenským vyjádřením a stála proto zpočátku v ostrém protikladu k rodící se buroazní společnosti. Kapitalismus svou dynamikou, svým principem konkurence rozbíjel dosavadní strnulé hierarchické struktury a místo vlády jedné strany a věčných pravd nutně, jako vyjádření své vnitřní pluralitní ekonomické podstaty, vytvářel parlamentarismus i s jeho kompromisy jako formu zastupování a vyjadřování různých a do jisté míry i protikladných zájmů jednotlivých podnikatelských skupin.
Církevní představitelé vech moných církví proto usilovně kritizovali ne jen demokracii, ale občas i samotnou ekonomickou podstatu kapitalismu. Tato skutečnost byla dobře známa v počátcích levicového hnutí a vyjádřili ji ji Marx s Engelsem ve svém Komunistickém manifestu, zvlátě v pasái o feudálním socialismu. Moná, e by pro dnení obhájce minulého tzv. komunistického reimu byla velmi uitečná i četba části věnované německému aneb pravému socialismu. A ji si myslíme o mylenkách těchto autorů cokoliv, přece jen nás můe překvapovat, s jakou výstiností v této práci v kapitole nazvané Reakční socialismus popsali v roce 1848 nai budoucí zkuenost s komunistickou ideologií.
V 19. století tedy nebylo ádným překvapením, e skupiny, které bytostně tíhly zpět k feudálním říím s centralizovanou mocí, kritizovaly kapitalismus. Ostatně ji zmíněný antický filozof Platon byl silným odpůrcem soukromého majetku. Tím vím ovem nechci obhajovat kapitalismus, nebo nesrovnávám přítomnost s monou budoucností, ale srovnávám přítomnost a minulost s jetě dávnějí minulostí.
Obrátíme-li nyní svou pozornost k budoucnosti, stává se zřejmé, e její kadý projekt, který chce být nositelem humanismu a demokracie, musí vycházet z uznání pluralitního charakteru lidské společnosti a doplnit postmoderní negaci monoteizmu v náboenství i filozofii pozitivním projektem pluralitní a humánní společnosti, v ní nejvyí hodnotou budou lidé, a to právě v tomto mnoném čísle.
Ve své knize o Marxově filozofii dějin jsem doel k závěru, e právě toto byl základní prvek jeho mylení. e to rozčílilo zastánce minulého reimu mne neudivuje, e vak podléhá iluzím o pravých motivech vystupování vnitřně naprosto nedemokratické katolické církve i k levici a marxismu se hlásící praský filosof Michal Hauser, to povauji za důvod k zamylení.
Klade to před nás otázku, nakolik vlastně levicoví myslitelé zhodnotili či vůbec nezhodnotili zkuenost s totalitními reimy, nakolik stále sní o platónském centralizovaném státě řízeném osvíceným monarchou a vládnoucím nám vem pro nae vlastní dobro a nakolik ji vstřebali tomuto snu zcela protikladný radikální demokratismus Marxův.
Lze docela oprávněně předpokládat, e ijeme v přelomové době, z ní se zrodí zcela nový svět. Pokud v něm má levice a levicové mylení hrát nějakou roli, musí být radikální, co znamená jít na kořen věcí, a nespokojovat se s pouhým zdáním a vnějími projevy. Musí být také radikálně demokratická, nebo nebude vůbec.
Britské listy, 29.3.2006, Milan Valach
Pozn. red. BL: Abdul Rahmán byl nyní proputěn z vězení, z "technických" důvodů - e je "mentálně neschopen" být postaven před soud. Znamená to vak, e afghánská vláda neudělala nic, aby v budoucnosti zabránila takovýmto procesům ani pro budoucnost neochránila samotného Rahmána.