Marxova společenská teorie[1] se vyznačuje snahou vytvořit celostní teorii společnosti, která postihne vnitřní rozpory, dějinnou dynamiku a zásadní proměny společenské organizace a forem produkce. Marx zkoumá moderní společnost ve vztahu k předcházejícím formám společnosti i ve vztahu k jejím vnitřním tendencím, které mohou vést k nové společenské transformaci. Marxova teorie spojuje pohled sociologický, ekonomický, antropologický, historický, futurologický a ekologický. Marx pojímá společnost jako vnitřně rozporný a dynamický celek, ve kterém se základní společenské instituce (vlastnictví, politický systém, stát) dostávají do konfliktu s ivotním procesem jednotlivců. Společnost není souhrn individuí, nýbr vyjadřuje sumu vztahů, poměrů, v nich jsou tato individua k sobě navzájem.[2] Celek společenských vztahů vymezuje základní určení jednotlivce (občan, otrok, námezdně pracující), ale jednotlivec svou ivotní činností (praxí) na tento celek zpětně působí. V Marxově teorii společnosti se propojuje mikroanalýza (zaměřená na jednotlivce) a makroanalýza (orientovaná na obecný charakter společnosti).
Přírodně-lidské individuum jako východisko sociologie
Marxova společenská teorie vychází z předpokladu, který je obtíné zpochybnit. Tímto předpokladem je existence ivých lidských individuí.[3] Marx volně navazuje na antické, předevím Aristotelovo pojetí člověka, ve kterém je člověk chápán jako animal rationale (ivočich obdařený rozumem), jako bytost spojující přírodní a lidskou sloku. Marx na rozdíl od větiny novověkých filosofů pojímá člověka nejen jako bytost zaloenou na rozumu, vědomí, morálním cítěním, nýbr také jako bytost smyslovou a tělesnou.[4] Člověk je bytost, která je částečně součástí přírody (jsou v něm pudy, zvlátě pud sebezáchovy, hlad a sex), které má člověk spolu s ostatními ivými tvory, ale zároveň je to lidská bytost, která má lidské schopnosti a vlastnosti je to přírodně-lidská bytost. Marx se vyhýbá oběma typům antropologického redukcionismu: redukcionismu biologickému či sociobiologickému, který člověka převádí na bytost determinovanou přírodou (lidství člověka není nic ne genetická výbava nebo sí neuronů; člověk je svou přirozeností dravec, nebo jeho přirozeností je zápasit s ostatními a prosazovat se na úkor slabích), tak i redukcionismu idealistickému, který člověk pojímá jen jako racionální nebo morální bytost (jak je tomu např. v politické teorii Johna Rawlse).
Marx rozvíjí své pojetí člověka v raných spisech, v Ekonomicko-filosofických rukopisech a v Německé ideologii. Člověk jako bytost smyslová, pudová, tělesná je závislá na vnějích, materiálních předmětech, které nemá k dispozici.[5] Její bytí je podmíněno předměty, které si nemůe vyspekulovat, nýbr je musí získat svou činností. Základním rysem člověka je, e je to bytost nedostatku (Mängelwesen, jak říká Herder). Předměty, které jí chybí, nejsou věcí její volby, jak naznačuje liberální teorie, nýbr jsou předmětem jejích pudů. Jistý okruh materiálních předmětů musí nabývat kadý člověk, aby mohl reprodukovat svůj ivot. Jestlie je člověk smyslovou bytostí pociující utrpení, je bytostí vánivou, která energicky prahne po svém předmětu.[6] Kdybychom člověka chápali tak, e je to bytost, která nepotřebuje vnějí předměty, tj. je to bytost nepředmětná, byla by to bytost netělesná byl by to přízrak, Unwesen[7]. Člověk je předmětná bytost (bytost, její existence je podmíněna vnějími, smyslovými předměty), protoe je to bytostí přírodní, tělesnou, skutečnou, tj. není to jen součást nějaké teorie.[8]
Marx zároveň člověka pojímá jako lidskou bytost jako bytost, která má schopnosti a vlastnosti vznikající v dějinách na základě lidské činnosti: rozum, vůli, lásku, řeč. Marx si jasně uvědomoval, e tyto schopnosti nevznikají pouze činností individua, nýbr jsou to schopnosti rodové. Člověk je rodová bytost .[9] Tyto rodové schopnosti jsou základem lidství individuálního člověka.[10] Člověk se vztahuje nejen k předmětům přírodním, ale také k přírodním předmětům přetvořeným lidmi (metamorfovaným lidskou prací). Marx dále hovoří o tom, e také samotný vztah k předmětům, je ji přetvořen lidskou činností, tj. nemá čistě přírodní formu. Přírodní předměty, ke kterým se člověk vztahuje, jsou vdy ji zlidtěné, u proto, e lidské smysly nejsou bezprostředně přírodní, nýbr se přetvářejí v lidských dějinách, a jsou rodové.[11] Utváření [Bildung] pěti smyslů je práce celých dosavadních světových dějin.[12] Jejich a udrování a rozvíjení opět závisí na vnějích předmětech, na kterých se tyto smysly mohou uplatnit, afirmovat. Smysl pro hudbu rozvíjíme jenom tehdy, kdy tu je předmět, tj. hudební skladba, kterou posloucháme. Podobně je tomu s rozumem rozvíjí se jenom tehdy, kdy má předmět: mylenku nebo téma.[13]
Základní pojmy Marxovy teorie společnosti
Marx zavádí několik vzájemně se prostupujících tematických okruhů:
A. předmět, k němu se člověk vztahuje (ten je buď přírodní surovina, nebo přetvořený, tj. naturálie metamorfovaná prací). Dají se rozliit tři druhy předmětů: praktické, umělecké a teoretické předměty.[14]
B. vztah člověka k tomuto předmětu. Ten je vdy přírodně-lidský. Hlavní formou tohoto vztahu je činnost účelově přetvářející předmět, tj. práce.
C. vztah člověka k lidskému rodu. Tento vztah se zakládá na tom, e schopnosti a monosti člověka jsou vytvořené lidským rodem. Vztah k lidskému rodu se proto uplatňuje v kadé aktivaci těchto schopností, tj. v kadé činnosti individua. Při své práci individuum pouívá předměty (nástroje), na jejich genezi se podílel celý lidský rod. Čím více se individuum stává rodovou bytostí, čím více rodových schopností a předmětů si osvojuje, tím více je člověkem a větí individualitou.
D. vztah k sobě samému. Předchozí okruh, vztah k lidskému rodu, osvojení a rozvíjení lidských schopností, proměňuje vztah jedince k sobě samému. Vzniká médium komunikace (řeč), pojmy, vědomí, sebevědomí, které jsou předpokladem svobody a identity.[15]
Marx vechny tyto čtyři okruhy sjednocuje. Jednotícím momentem je skutečnost, e člověk jako ivá deficitní bytost musí reprodukovat materiální podmínky své existence reprodukovat svůj ivot. Toté platí u vech druhů pospolitostí, komunit, společností. Marxova teorie stojí na předpokladu, e kadý jedinec, a tím i kadá společnost musí neustále zabezpečovat svou vlastní ivotní reprodukci.[16] To je základ materialistického pojetí dějin a společnosti historického materialismu.[17]
Z tohoto základního předpokladu samozřejmě vyplývá, e prvořadou otázkou je způsob, jakým jednotlivec nebo společnost získává prostředky (předměty) ke své reprodukci.[18] Marx se zaměřuje na to, jaký je způsob produkce, která umoňuje reprodukci jedince i společnosti.[19] Z toho plynou základní hlediska jeho zkoumání. Pokud vyjdeme z výe uvedených tematických okruhů a spojíme je s produkcí jako jednotícím momentem, získáme základní pojmy Marxovy teorie společnosti. Tyto pojmy Marx zavádí v pozdějích spisech, zvlátě v Kapitálu, a protoe je Marx rozvíjí v jiných souvislostech, nezapadají přesně do tematických okruhů raného Marxe. Nicméně se je pokusme systematizovat.
V okruhu A. se objevují předměty, které jsou buď určeny k přetvoření prací, tj. pracovní předměty (předměty získané z přírody jako půda nebo surovina), anebo jsou to výsledky přetváření přírodních předmětů, tj. produkty lidské práce. V kapitalistické společnosti jsou tyto předměty větinou určeny ke směně (k prodeji), a tedy mají povahu zboí.
U okruhu B., ve kterém běí o vztah mezi člověkem a předmětem (pracovním předmětem), vystupují předměty, které se uplatňují při přeměně jedné věci v druhou, jsou to tedy pracovní prostředky. Tyto předměty se při produkčním procesu vkládají mezi činného, pracujícího člověka a pracovní předměty. V irím smyslu jsou to vechny materiální podmínky, jich je zapotřebí k produkčnímu procesu. (Jak říká Marx, veobecným pracovním prostředkem je sama země.) Na pracovní prostředky klade Marx obzvlá velký důraz. Ekonomické epochy se nelií tím, co se produkuje, nýbr tím, jak, jakými pracovními prostředky se produkuje. Pracovní prostředky jsou nejen měřítkem vývoje lidské pracovní síly, nýbr i ukazatelem společenských vztahů, za nich se pracuje.[20] Charakter pracovních prostředků a jejich vyuití vyjadřuje něco zásadního o charakteru společnosti. Parní stroj, vynález řeckého vynálezce Heróna, se v antice nestal produkčním prostředkem, protoe charakter společenských vztahů nebyl příznivý pro zavedení a rozíření parního stroje (nebylo zapotřebí vyuít síly parního stroje, nebo tu existovala velmi levná pracovní síla otroků). Spojíme-li pracovní předměty a pracovní prostředky, dostáváme to, čemu Marx říká produkční prostředky.
K okruhu B. patří také lidská činnost, práce na přeměnu předmětu zaměřené vynakládání fyzické a psychické energie, schopností, dovedností, znalostí. Opět platí, e forma a úroveň těchto schopností, dovedností atd. závisí na charakteru dané civilizace, na kulturních tradicích, na úrovni průměrného vzdělání obyvatelstva.[21] Souhrnu fyzických, duevních, morálních, kulturních dispozic, které se mohou uplatnit v činnosti transformující předmět, v práci, se říká pracovní síla.
Pokud propojíme produkční prostředky a pracovní síly ve vech uvedených aspektech (z okruhu A. i B.), vzniká pojem produkčních sil.[22]
U třetího a čtvrtého okruhu se setkáváme s tím, e člověk je společensky podmíněná bytost. Pokud okruh C. a D. spojíme s otázkou produkce, pak se jasně ukazuje, e reprodukce individuálního ivota závisí na reprodukci společnosti (tj. na produkční síle dané společnosti). Ale jaký je vztah individua ke společnosti, pokud uvaujeme o produkci? Individuum produkuje v součinnosti s větím mnostvím individuí. Produkce je vdy společenský vztah. (A způsob součinnosti je produkční silou).[23] Produkce má společenský charakter. Otázkou je, jakým způsobem jsou tyto vztahy uspořádány, nebo v dějinách se jejich uspořádání proměňuje. Marx je nazývá jako produkční vztahy. Hlavním kritériem je, kdo má právo disponovat produkčními prostředky, tj. otázka vlastnictví. Forma produkčních vztahů je základní strukturou, která určuje vztah jednotlivce k ostatním lidem a k produktům lidského rodu. Tyto vztahy jsou základním kritériem pro klasifikaci různých typů společnosti.
Produkční vztahy existují objektivně v tom smyslu, e jednotlivci do nich vstupují jako do něčeho předem daného. Tyto vztahy určují místo jedince ve společenské struktuře (jeho sociální pozici). V kadé společnosti vedle sebe působí několik typů produkčních vztahů, ale vdy tu jeden typ převládá a dominuje nad ostatními. Je to dominantní typ produkčních nebo vlastnických vztahů. Obecně se dá říci, e dominantním se stává ten typ produkčních vztahů, který umoňuje lepí uplatnění daných produkčních sil. (Marx vak celou věc pojímá v jejím historickém kontextu, take tu vdy mohou působit dalí činitelé, které na dlouhou dobu tuto logiku blokují.) Mezi produkčními vztahy a produkčními silami můe být rozpor vznikající tím, e převládající produkční vztahy začnou omezovat nahromaděné produkční síly, take je stále obtínějí reprodukovat danou společenskou strukturu. Tak roste tlak na změnu převládajícího typu produkčních vztahů.
Vrátíme-li se k individuu, můeme individua rozliit také podle jejich vztahu k samotné produkci. Jednak jsou zde lidé, kteří vynakládají svou fyzickou a psychickou energii na vytváření produktů nebo na organizaci produkce umoňující společenskou reprodukci. Ten, kdo produkuje prostředky k ivotu společnosti, se nazývá buď producentem (bezprostředním výrobcem) nebo pracujícím (Arbeiter).[24] Potom jsou zde ti, kteří se mohou věnovat činnosti, která k materiální reprodukci společnosti bezprostředně nepřispívá (vojenství, vědě, umění, náboenství, lovu, zábavě). Tito jedinci jsou buď v nějakém neekonomickém vztahu k vlastníkům produkčních prostředků nebo jsou to přímo tito vlastníci. Jakmile se produkční síly rozvinuly natolik, e umonily vytvořit tolik prostředků k ivotu (produktů), e nebylo nutné, aby se kadý práceschopný člen společnosti bezprostředně podílel na produkci, vznikl základní předpoklad k tomu, aby část společnosti začala konat činnosti, které bezprostředně nesouvisejí s produkcí, tj. aby se rozvíjela dělba práce.[25] Některé rodiny nebo jednotlivci se potom změnili ve vlastníky produkčních prostředků (stád, půdy, otroků).
Tato skutečnost vytvořila produkční vztahy, které nejsou vztahem mezi individui se stejným podílem na produkčních prostředcích, na zdrojích společenského bohatství. Vztah k těmto zdrojům bohatství se rozrůznil. (Jsem jejich vlastník, nájemce nebo na ně nemám ádný nárok?) Tento vztah vytvořil základní společenské určení daného individua, které individuum sdílí s jinými. Tento společný vztah k produkčním prostředkům zakládá zvlátní sociologickou kategorii, která se označuje jako společenská třída. Ta zahrnuje jedince, kteří mají stejný vztah k produkčním prostředkům. Zvlátností je, e jednotlivci si existenci třídy nemusí uvědomovat. Existence tříd se vak projevuje tehdy, kdy individua se stejným vztahem k produkčním prostředkům začínají mít potíe s reprodukcí svého ivota, ivotní formy nebo svého bohatství, anebo se snaí prosadit svůj produkční způsob na úkor jiného a společně bojují proti jiné třídě. Tehdy vzniká specifický fenomén rozptýlení jedinci s různými názory a osudy si uvědomují, e mají společně zápasit za nějakou věc. Vzniká u nich vědomí, e tu je jistý společný zájem. Tomuto vědomí se říká třídní vědomí. Pokud třída dříve existovala pouze objektivně, o sobě, (an sich), tj. existoval jenom empiricky prokazatelný stejný vztah určitého mnoství individuí k produkčním prostředkům, tak nyní dochází k uvědomění si společných zájmů, ke vzniku třídy pro sebe (für sich). Marx nicméně analyzuje pouze třídy v kapitalistické společnosti, nebo v předchozích formách společnosti třídy nemohou dostatečně vykrystalizovat. Produkční prostředky toti jetě nejsou zcela odděleny od práce (středověky rolník je poddaný, ale zároveň disponuje nějakou půdou, větinou obecní).[26]
K okruhu D. patří jetě otázka, jak se to má s produkcí vědomí, pojmů, představ, mylení. Marx v Německé ideologii píe o tom, e produkce idejí, představ, vědomí se zprvu bezprostředně prolíná s materiální činností a s materiálními styky lidí, je to řeč skutečného ivota. [ ] Toté platí o duchovní produkci, jak se zračí v řeči politiky, zákonů, morálky, náboenství, metafyziky atd. určitého národa. [ ] Vědomí nemůe být nikdy nic jiného ne vědomé bytí, a bytí lidí je jejich skutečný ivotní proces.[27] Způsob produkce, forma styků mezi lidmi, způsob bytí, tj. forma společenské existence, utváří ideály, představy, mylenky lidí. Lidé mění svou materiální produkci a své materiální styky, a tím se mění jejich mylení, ideály a normy. ivot není určován vědomím, nýbr vědomí je určováno ivotem.[28] Tak lze vysvětlit skutečnost, e mylení a ideály nejsou v dějinách konstantní, nýbr se mění ve vztahu k formě ivota dané společnosti.
Dominantní forma produkce a styky mezi lidmi (vztahy) utváří vědomí větiny lidí. Vědomí a soubor idejí, které je výrazem převládající formy produkce, se nazývá ideologií. Ideologie je dominantní mylenkový a normativní systém, který vyjadřuje základní způsob materiální reprodukce společnosti a napomáhá jejímu průběhu. Zároveň je to systém spjatý s třídou, která je v daném způsobu produkce dominantní. Hlavní funkcí ideologie je legitimovat daný produkční způsob tak, aby i ty skupiny a třídy, které jsou utlačované nebo okrajové, povaovaly daný systém produkce a rozdělování za právoplatný a přirozený. Marx proto říká, e mylenky vládnoucí třídy jsou v kadé epoe vládnoucími mylenkami, tj. třída, která je vládnoucí materiální silou společnosti, je zároveň její vládnoucí duchovní silou.[29]
Je vak třeba zdůraznit slovo ideje, nebo idea se můe stát vládnoucí tehdy, kdy i skupiny a třídy utlačované v ní objeví výraz svých zájmů. Jak říká Slavoj iek, vládnoucí ideje nejsou jenom idejemi těch, kteří vládnou.[30] Kadá třída, která chce nastoupit na místo třídy, která vládla před ní, musí svůj zájem vydávat za zájem vech členů společnosti.[31] V povaze ideologie jako souhrnu právních, etických, ekonomických, uměleckých, filosofických názorů a postojů, je zastírání a prosazování partikulárních zájmů určité třídy. Ideologie se snaí vyvolat falené zdání o své univerzální platnosti, o neexistenci ideologie. Funkční ideologie má proto sklon zastírat existenci tříd a zahalovat skutečné příčiny společenských procesů. Ideologie je falené vědomí nebo, jak to vyjadřuje Louis Althusser, imaginární vztah k reálným podmínkám individuální existence. Myslitel vězící v síti ideologie zpravidla odvozuje proces mylení výhradně z čistého mylení a zapomíná na irí souvislosti. Pracuje výhradně s mylenkovým materiálem, který bezděčně bere jako materiál vytvořený mylením a nijak u nepátrá po vzdálenějím, na mylení nezávislém původu, a to s naprostou samozřejmostí, nebo se mu kadé jednání, protoe je zprostředkováno mylením, zdá také v poslední instanci zaloeno na mylení.[32] Ideologie je převrácené vědomí, které se samo sobě jeví jako pravé. Toto převrácené vědomí je vak do jisté míry nutné. Pokud má nerueně probíhat produkční proces zaloený na určitých produkčních vztazích, je zapotřebí, aby větina lidí hleděla jiným směrem, ne jsou dané produkční vztahy. K reprodukci třídní společnosti je nutné, aby větina lidí měla falené vědomí.
Konkrétní analýza celku
Marx neustále usiluje o to, aby vechny uvedené okruhy (A.,B.,C.,D) vytvořily ivý, vnitřně členitý celek, ve kterém vystoupí jejich vzájemné vazby. Jenom tak je moné skutečně nereduktivní poznání společenské skutečnosti. Marx označuje určitý historický celek těchto vazeb jako společenskou formaci.[33] Protoe kadá společnost musí zajistit produkci prostředků ke své reprodukci (reprodukci svých členů, základních institucí ), produkce zůstává vdy základní podmínkou existence kadé formace. Můeme říci, e společenská formace představuje sjednocující formu dynamické a vnitřně rozporné struktury s dominantou, která je tvořena hlavním rozporem (mezi produkcí, resp. produkčními silami, a produkčními vztahy) a rozpory vedlejími, které se vyskytují mezi relativně samostatnými sférami.[34] Hlavní rozpor vak není rozporem mezi dvěma fixními instancemi (produkcí a produkčními vztahy), které se dají izolovat a jednoznačně určit. Produkční síly a produkční vztahy si nelze představovat jako dvě ozubená kola, která do sebe buď zapadají nebo nezapadají. Jak zdůrazňuje Althusser, podle Marxe je tento hlavní rozpor ve vztahu ke komplexnímu celku celé struktury, je touto strukturovanou komplexitou determinován.[35][36] V této skutečnosti hraje roli také nahodilost, která se váe ke geografickým, historickým, kulturním podmínkám nebo k politickému ivotu, zvlátě k politické události, která nastoluje novou hodnotící perspektivu skutečnosti.[37] Althusser pro tento zvlátní vztah razí termín naddeterminace nebo strukturální příčina. Roli tu hrají vdy dalí rozpory i relativně samostatné sféry, které nemusí mít bezprostřední vztah k dominantnímu rozporu. Je to například rozpor mezi ideologickou a emancipační funkcí křesanství ve středověku nebo rozpor mezi středověkou a renesanční oficiální a lidovou kulturou, jak o něm píe Michail Bachtin, nebo rozpor mezi různými vedle sebe existujícími politickými formami (městské státy a feudální království v pozdním středověku). Marx usiluje o to, aby se chaotické společenské procesy a události staly prvky komplexní, rozporné a dynamické struktury. Hlavní důraz klade na to, abychom společnost chápali jako ivou strukturu, kterou nelze plně vystihnout ádnými izolovanými abstraktními pojmy (jednotlivec, ekonomika, status ).
Marx vytváří teorii dějin a společnosti, která se vyhýbá oběma extrémům, jak positivistickému přístupu, který registruje fakta, ani hledá jejich hlubí souvislosti (tento přístup nakonec vidí v historii a společnosti agregát nespojitelných faktů, které mají víceméně stejný význam. Záleí pak čistě na osobní preferenci badatele, pro který fakt nebo okruh faktů se rozhodne, to znamená, e positivismus vede k čistému subjektivismu). Vyhýbá se také opačnému přístupu, který v dějinách a ve společnosti vidí předem danou logiku nebo vyí smysl a ivou a sloitou tkáň společnosti nanáí na předem připravenou osnovu (osvícenský humanismus, např. Herder, podle které se lidstvo rozvíjí k větí lidskosti, náboenské pojetí nebo sociálně darwinistické chápání, patří sem i bernsteinovský nebo stalinistický marxismus, tzv. marxismus-leninismus).[38]
Marxova analýza, její nástrojem je Hegelova dialektika, usiluje o pojmové uchopení společnosti v jejím pohybu (Werden). Brání se statickému pohledu. Jednotlivé sociologické kategorie pojímá tak, e v sobě reflektují celek společenské skutečnosti. Obecné formy a vztahy vytvářející tento celek vak nemají ontologickou povahu, tj. nepředstavují entity existující samy o sobě, nebo obecné a zákonité souvislosti existují jen ve zvlátním a jedinečném.[39] Zkoumání společnosti se provádí tak, e se podstupuje dvojí cesta: od konkrétních pojmů k obecným a od obecných ke konkrétním. Je to proto, aby se rozvinuly vechny skryté potenciály pojmu a společnost byla reprodukována ve své ivé plnosti a celistvosti.[40]
Společnost jako konkrétní strukturu potom můeme zkoumat ve dvou jejích aspektech, které spolu úzce souvisí, v jejím aspektu strukturálním a genetickém.[41] První se týká poznání dané společenské formace jako konkrétní struktury, druhý aspekt se váe k poznání jejího vzniku. Úplné nereduktivní poznání společnosti je moné teprve spojením obojího anatomie moderní společenské struktury i poznání obecnějí struktury celých lidských dějin struktury struktur.
Od moderní společnosti k archaické a zpět
Marx postupuje tak, e vychází od dané společnosti, směřuje ke společnosti původní a odtud se vrací zpět k současnosti, aby spatřil její náběhy ke společnosti budoucí. Jedná se o duchovní reprodukci dějin společenských formací jako struktury struktur. Ve známé pasái v Rukopisech Grundrisse nejprve navrhuje provést anatomii moderní buroazní společnosti, nebo je to nejvyvinutějí a nejrozmanitějí historická organizace produkce. Kategorie, které vyjadřují její vztahy, pochopení její struktury, dovolují proto zároveň proniknout do struktury a produkčních vztahů vech zaniklých forem společnosti, z jejich trosek a prvků je vybudována [ ] Anatomie člověka je klíč k anatomii opice. [ ] Tak buroazní ekonomie poskytuje klíč k antické atd. Naprosto vak ne tím způsobem, jak to chápou ekonomové, kteří stírají vechny historické rozdíly a ve vech formách společnosti vidí formy buroazní.[42] Marx říká, e poslední epocha vdy nejprve chápe předcházející formu jednostranně, nebo v ní spatřuje pouze svůj předstupeň. Tak je tomu v době, kdy je tato epocha nová a nabitá tvůrčí energií. Začne-li se vak povaovat za dobu úpadku a kritizuje sama sebe, je schopna objektivně porozumět předchozím formám. Tak dospěla buroazní ekonomie k porozumění feudální, antické, orientální společnosti teprve tehdy, a začala sebekritika buroazní společnosti.[43] Takto můeme dospět a k výchozímu stavu, ze kterého se vyvíjely následující epochy.
Archaická společnost
Marx rozebírá dějiny společenských formací předevím v Německé ideologii a v Rukopisech Grudrisse. Jeho postup je takový, e klade otázku předpokladů ptá se, jaké tu musely být předpoklady, aby vznikla daná společenská forma. Současná společenská forma předpokládá středověkou, nebo vzniká z politických, ekonomických, ideologických útvarů, které se rozvíjely u ve středověku. Toté platí pro středověkou formu společnosti. Ta předpokládá antickou formu společnosti. Co je vak předpokladem antické (nebo asijské) společenské formy? Při zkoumání předpokladů antické (nebo asijské formy) dospějeme k formě, která u nepředpokládá ádnou jinou formu a která je původní. Jako první předpoklad se jeví předevím přirozeně vzniklé společenství. Rodina, rodina rozířená v kmen nebo [kmen vzniklý] vzájemnými sňatky mezi rodinami, nebo spojení kmenů.[44] Na začátku je to kmen, vyrůstající z meních pospolitostí, z rodin a rodů, kdo je vlastníkem. Prvotní formou vlastnictví je kmenové (tribální) vlastnictví. Setkáváme se zde s původním produkčním procesem a původní formou společnosti. Tato přirozeně vzniklá pospolitost, nebo chceme-li stádnost, je prvním předpokladem pospolitost krve, řeči, mravů atd. přivlastňování objektivních podmínek jejich ivota a reprodukující se a zpředmětňující se činnosti tohoto ivota (činnosti pastevecké, lovecké, zemědělské atd.)[45]
Jakým způsobem si takové společenství zajiovalo svou reprodukci? Marx říká, e produkční proces byl naprosto závislý na přírodě. Země, jako velká laboratoř poskytovala lidem dostatek pracovních prostředků, pracovního materiálu a sídli. Tyto předpoklady nejsou produktem práce. Země a pracovní prostředky a materiály, které lidem poskytuje, jsou tím, co je dáno přírodou. Produkční proces měl podobu sběru, lovu, pastevectví. Tato první forma společnosti (pospolitosti) byla nomádská. Kmen putoval z místa na místo. Lidé se neusazovali na jednom místě, ledae by se dostali do zvlá úrodného přírodního prostředí, take by seděli jako opice na stromě.[46] Tato produkce je spojena s nepatrnou dělbou práce, která je dána víceméně rozdělením práce v rodině.[47] Forma této pospolitosti odpovídá rodinným vztahů, je to rozířená rodina, ve které nicméně existuje jistá hierarchie (matriarchát, patriarchát) a vysoký stupeň osobní závislosti. Tato forma produkce nenaráí na ádnou překáku, pokud je dostatek volného místa a příroda poskytuje objektivní podmínky pro reprodukci pospolitosti. Pospolitost setrvává na jednom místě tak dlouho, dokud toto místo poskytuje pracovní prostředky a pracovní materiály: kameny, dřevo, zvěř, ryby, plody apod. Kdy pospolitost z tohoto místa získá ve potřebné, putuje na jiné místo, na něm bude postupovat stejně. Rod a kmen jako původní forma produkčních vztahů není třídní. Pastevectví, sběr a lov jako původní produkční proces nevytvářejí dostatečný nadprodukt, aby se rozvinula dělba práce a vznikly podmínky pro třídní rozrůznění společnosti.
Dostatečný nadprodukt můe vzniknout a tehdy, kdy se pospolitost usadí na jednom místě. Proč se usazuje, to záleí na různých vnějích, klimatických, zeměpisných, fyzických atd. podmínkách a rovně na jejich kmenovém charakteru jak se tato původní pospolitost více či méně modifikuje.[48] Uvedení činitelé jsou více méně kontingentní.
Usazováním kmenů narůstá nedostatek volných míst příhodných k obivě a dosud putující kmeny o to víc tíhnou k usazení. Zvětuje-li se počet obsazených míst, roste tlak kmenů na kmeny, které se u usadily, a dochází k válečným střetům. Při těchto střetech se vytváří dalí předpoklad pro novou formu společenských vztahů z poraených, kteří nebyli utraceni, se stávají otroci. V této době, zhruba v období neolitické revoluce, začínají třídní dějiny společnosti.
Asijská a antická formace
Z archaické formy společnosti vyrůstají dvě formace, které existují vedle sebe. Je to asijská a antická formace. Obě vznikají usazením původně kočovných kmenů. Během neolitické revoluce lidé objevují nový způsob produkce zemědělství vedle něho existují dalí způsoby produkce, zvlátě pastevectví. Hlavním produkčním prostředkem se stává půda. Vlastnictví půdy (pozemkové vlastnictví) je proto rozhodující. Jaká je forma tohoto vlastnictví? Asijské a antické formy vlastnictví[49] jsou dvěma monými transformacemi kmenového vlastnictví, které se vyznačovalo tím, e jedinec je vlastníkem nebo dritelem ivotních prostředků jenom jako člen pospolitosti.[50] V asijské formě vlastnictví se původní forma pouze dále rozvíjí. Asijská forma vlastnictví vzniká spojením jednotlivých pospolitostí takovým způsobem, e nad nimi stojí shrnující jednota, která se jeví jako vyí vlastník nebo jako jediný vlastník, e se tedy skutečné obce jeví jen jako dědiční dritelé.[51] Objevuje se tu zvlátní paradox: kmeny a obce vytvářejí vyí jednotu, ale představitelem této jednoty není něco obecného (stát, instituce), nýbr konkrétní jednotlivec, orientální despota. Vyí pospolitost existuje jako osoba, kterou je jednak skutečný despota a jednak pomyslná podstata, bůh.[52] Orientální despota proto není nezávislým vlastníkem, nýbr závisí na této obecné jednotě. Jeho vlastnictví není jeho osobní vlastnictví, nýbr je vlastníkem jako osoba, která ztělesňuje obecnou jednotu. Vlastnictví jednotlivců, kteří jsou členové nějaké zvlátní obce, je potom zprostředkované společnou jednotou stojící nad jednotlivými obcemi a ztělesněnou v despotovi. Jednotlivec jakoto jednotlivec fakticky nic nevlastní. Individua jsou tu akcidenty substance, tj. vyí jednoty vech pospolitostí.[53]
Druhá společenská formace vyrůstající z archaické pospolitosti je formace antická. Pokud je soudrnost kmene podlamována putováním, kmen zabírá cizí půdu a vyvíjí se energie jednotlivce,[54] pak vznikají podmínky k tomu, aby se jednotlivec stal soukromým vlastníkem půdy. Zároveň je vak toto individuální vlastnictví umoněno tím, e jednotlivec je členem obce. Obec je předpokladem vlastnictví půdy. Obec je tvořena jednotlivci individuálně vlastnícími hlavní produkční prostředek půdu ale jejich individuální vlastnictví je dáno tím, e tito vlastníci tvoří pospolitost.[55] V Německé ideologii Marx říká, e je to společné soukromé vlastnictví aktivních státních občanů.[56] Hlavním důvodem existence této formy vlastnictví je přítomnost otroctví, a třídní společenský vztah. Pospolitost občanů se udruje proto, e společnost je roztěpena na třídu svobodných občanů a otroků. Ti představují zdroj pracovní síly, který je ve vlastnictví těch, kteří vlastní produkční prostředky (svobodných občanů). Svobodní občané mají moc nad otroky jenom jako celek, a proto jsou vázáni na formu obecního vlastnictví.
Pouze tato antická formace se dále vyvíjí a mění ve formaci feudální. Asijská forma vlastnictví představuje jakousi slepou větev ve společenských dějinách, nebo se stabilizuje natolik, e se přes vechna pnutí mezi produkčními silami a produkčními vztahy (která občas zajiskří v podobě sociálních nepokojů a povstání) nepřevrátí na jinou formaci. Společnost stabilizovaná asijskou formou musela být poraena vojensky nebo ekonomicky (levným zboím), aby se její struktura proměnila. Asijská formace by nejspí existovala jetě mnoho staletí, kdyby se neobjevila cizí civilizace, silnějí a jinak organizovaná. Dá se uvaovat o tom, e asijská forma vlastnictví ovládla produkční síly natolik, e se nemohly rozvíjet rozpory, které vedou k zániku formací. Je ovem pravda, e produkční síly se v asijské formě vlastnictví (zvlátě v Číně) vyvinuly mnohem více ne ve středověké a raně novověké Evropě, jak o tom svědčí např. vynález papíru, kompasu nebo střelného prachu. Na vyím stupni byla i dělba práce a celková organizace společnosti (administrativa, komunikace, produkce).
Antická formace se ve srovnání s formací asijskou jeví jako méně stabilní. Antická formace v sobě obsahovala základní rozpory, které nedokázala natrvalo harmonizovat. Marx zdůrazňuje koncentraci vlastnictví půdy v pozdní antice a skutečnost, e svobodní občané postupně pozbývali půdu, a tím se rozkládal jejich vztah k oné pospolitosti i ke společným ideálům. Antická forma se rozpadá tehdy, kdy mizí pospolitost vlastníků vymezená vůči otrokům, a vzniká úzká elita vlastníků gigantických pozemků, mezi nimi jsou také proputění otroci. V této době jsou lidé definováni spíe svým majetkem ne občanstvím (otrok, který nahromadil dostatečný majetek, se mohl z otroctví vykoupit a získat privilegia, která jeho bývalý pán neměl.)
Tato situace začala od kořene naruovat antickou formu vlastnictví. Římská říe se stala zranitelnou. Po rozkladu pospolitosti se občané zaměřili na své individuální zájmy a společná věc jim byla lhostejná. Západní část říe podlehla náporu germánských kmenů. Pouze východní část, ve které se podařilo přetvořit antickou formu ve formu de facto asijskou, se zachovala do druhé poloviny patnáctého století.
Feudální formace
Po konci antiky přichází strmý civilizační pád, tzv. temná staletí (saeculi obscuri). Tehdy se rodí formace nazývaná jako feudální, stavovská nebo té germánská. Zde se jasně ukazuje, e Marx nezastával jednoduché lineární pojetí vývoje společnosti, podle kterého v dějinách existuje neustálý pokrok a kumulace humanity, poznání a kultury. Marx píe o tom, e na konci Římské říe bylo zničeno mnoho produkčních sil, průmysl a obchod byl rozvrácen, mnoho civilizačních výdobytků (technologie, vědy, filosofie, lékařství, umění, stavitelství, sportovitě) bylo zničeno a zapomenuto.[57][58] Marx hovoří o tom, e tato formace se vytvářela pod vlivem společenské organizace, kterou měly germánské kmeny. Jejich organizace vak mohla být jiná nebo místo germánských kmenů mohly nad Římskou říí zvítězit kmeny keltské nebo slovanské. Vítězství germánských kmenů nebylo nijak zákonité. Zkrátka vdy je tu nevyzpytatelný faktor kontingence a konkrétní konstelace sil, kterou nelze vyčíst z povahy produkčních sil a produkčních vztahů.[59] Feudální formace vzniká v těchto podmínkách. Jaké jsou její hlavní rysy? Tak jako antická a asijská formace má i formace feudální (stavovská) jako svůj hlavní produkční prostředek půdu, ale pracovní síla u není pracovní silou otroků, nýbr nevolných samostatně hospodařících rolníků. Opět tu není nic zákonitého v tom smyslu, e tu působí předem dané vývojové schéma.
Marx v obou hlavních textech, ve kterých se zabývá společenskými formacemi, staví do popředí formu vlastnictví. Těitěm této formace je venkov. Tato formace začíná na mnohem rozsáhlejím území ne formace antická. Rozhodující je charakter obce, její transformace. Velké vzdálenosti mezi jednotlivými rodinami (zárodky lechtických rodů), jejich odloučení, způsobuje, e obec navenek existuje pouze při občasných shromáděních členů obce. Obec se projevuje jako spojování samostatných subjektů a ztrácí charakter státu, který měla u antických národů, nebo neexistuje v podobě města.[60] Obec v této germánské formaci získává reálnou existenci, jenom kdy se koná shromádění jejích členů, pozemkových vlastníků. Vlastnictví jednotlivce se nejeví jako zprostředkované obcí. Rodina (lechtický rod) vystupuje jako samostatná ekonomická jednotka. Obec nicméně existuje tak řečeno o sobě. Je to pospolitost řeči, krve, zvyků (její členové původně příslueli k jednomu kmeni). Rody a jednotlivci si poskytují vzájemné ručení jakousi solidaritu v případě nějakého ohroení (jako je válka nebo povstání).[61] Povaha této obce dává třídě pozemkových vlastníků specifický ráz. V této formaci vládne vyhraněná stavovská hierarchie. Pozemkoví vlastníci mají moc nad nevolnými drobnými zemědělci, kteří jsou vázáni k danému panství a odvádějí práci za to, e mohou vyuívat půdu. Svoboda jednotlivce se odvíjí od pozemkového vlastnictví. Ale hierarchie je rovně uvnitř třídy pozemkových vlastníků (kníata, hrabata, baroni, rytíři, zemani).[62] Mezi městským obyvatelstvem existuje rovně přísná hierarchie. Jsou tu pospolitosti řemeslníků cechy, které se skládají z mistrů, ale vedle nich ijí tovaryi, učni a nádenická chátra[63] Dělba práce a směna je nepatrná. Jednotlivé zemědělské jednotky (rodiny, vesnice, panství) jsou téměř zcela soběstačné.
Marx shrnuje základní společný rys vech těchto tří formací (antické, asijské, feudální), tedy formací, ve kterých je základním produkčním prostředkem půda a hlavní formou vlastnictví je vlastnictví pozemkové: pro vechny tyto tři formace platí, e účelem jejich produkce je vytváření uitných hodnot vytváření věcí, které jsou určeny k bezprostřednímu vyuití, ne ke směně. Cílem produkce je reprodukce dané společnosti.[64]
Pokračování ZDE.