V úterý 6. října 1992 se v moravském městě Jihlavě uskutečnilo sedmé setkání vítězných politických stran - Občanské demokratické strany a Hnutí za demokratické Slovensko. Došlo k němu místo k plánovanému setkání vlád ČR a SR po komplikacích ve Federálním shromáždění, o kterém jsme již psali.
V přímém televizním přenosu 15 minut po půlnoci informovali na tiskové konferenci Václav Klaus a Vladimír Mečiar diváky o tom, že si hluboce uvědomují nesmírnou odpovědnost, která na nich leží, a že usilují o to, aby vztahy obou republik byly i po rozdělení takové, aby z toho měli prospěch občané obou republik. Na jednání byly přijaty tato závěry:
Tím byla překonána roztržka mezi ODS a HZDS. Dva dny na to byl ve Federálním shromáždění přijat zákon o převodu kompetencí z federace na republiky. ODS označila všechny pokusy o tvorbu unie za úskočné kroky. Situaci Vám připomenou články Rudého práva a Lidových novin z 9. října 1992. Doporučujeme i statě Jiřího Pelikána Nevyslyšená výzva a Miloše Zemana Staneme se prvním státem mafií? z téhož dne.
Milan Neubert, 9. října 2002
Republiky přebírají od federace další pravomociPlyne to z litery schválených kompetenčních zákonůPRAHA (Vlastní zpráva) - Republiky přebírají od federace další pravomoci. Stanovuje to zákon o přesunu některých kompetencí z federace na republiky, schválený ve čtvrtek Federálním shromážděním. To zároveň odhlasovalo usnesení, kterým žádá vládu o předložení zákona, jímž budou do konce roku na republiky převedeny všechny zbývající kompetence. Schválen byl i další, tzv. malý kompetenční zákon, jímž se upravují pravomoci v záležitostech bezpečnosti a vnitřního pořádku, jakož i tisku. Na rozdíl od prvních dvou bodů byl malý kompetenční zákon schválen až napodruhé. po dohodovacím řízení. Pro kompetenční zákon, tzv. velký, hlasovali všichni poslanci SDL. KDH, ODS-KDS, HZDS a SDSS. s výjimkou svého jednoho člena byly pro kluby SNS a ČSSD, s výjimkou dvou pak klub LSU. Nejednotně hlasovaly kluby KDU-ČSL, LB a SPR-RSČ. Jednoznačně nepodpořili tento zákon pouze poslanci maďarských stran a hnutí. Podle tohoto zákona se ruší pět federálních ministerstev - zahraničního obchodu, práce a sociálních věcí, dopravy, spojů a strategického plánování, ruší se i Federální výbor pro životní prostředí a Federální úřad pro hospodářskou soutěž. V původním vládním návrhu se počítalo i se zrušením federálního ministerstva kontroly. Protože však poslanci nesouhlasili s tím, aby jeho pravomoci převzalo ministerstvo financí či úřad vlády, zůstává ministerstvo zachováno. Vedle něj bude ve federaci působit dalších pět ministerstev: financí, zahraničních věcí, obrany, vnitra a hospodářství. Federaci dále zůstávají kompetence v obraně, s výjimkou její civilní složky, zahraniční politika, měnová politika a správa měnových rezerv ve zlatě a v devizových prostředcích. Ve většině dalších oblastí federaci zůstává právo pouze přijímat zákonné úpravy. Jde například o energetiku, hospodářské vztahy se zahraničím, dopravu, pošty a telekomunikace. Republiky mohou - podle zákona - v souladu se zahraniční politikou a mezinárodními smlouvami uzavírat dvoustranné mezinárodní dohody. Mohou vytvářet své emisní banky - ovšem až po rozdělení SBČS. Republiky také dostávají možnost zřizovat si vlastní bezpečnostní služby. Čtvrteční jednání parlamentu bylo plné taktizování a hledání kompromisů. A to nejen mezi koalicí a opozicí, ale zejména uvnitř vládní koalice. Ještě před zahájením hlasování o kompetencích došlo podle našich informací k roztržce v klubu ODS, kde šest jeho poslanců odmítlo zákon podpořit s obavou, že nelze věřit HZDS. že poté podpoří návrh usnesení. Stanoviska klubu se nakonec sjednotila, avšak svůj postoj nezměnili poslanci KDU-ČSL. kteří z taktických důvodů v jedné sněmovně kompetence podpořili a v druhé nikoli. V druhém případě, před hlasováním o návrhu usnesení, se pokusila jeho znění změnit ČSSD v tom smyslu. že by vláda měla nejdříve předložit zásady navrženého zákona. Tento návrh však sněmovny odmítly. FS ve čtvrtek rovněž schválilo novelu zákona o hospodářské soutěži. Podle ní přecházejí kompetence Federálního úřadu pro hospodářskou soutěž plně na republiky. Parlament ve čtvrtek zamítl návrh novely zákona o úpravě vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech. Poslanecká novela reagovala na fakt, že dokazování vlastnického práva k zemědělským nemovitostem bylo pro vlastníky do zákonem stanoveného termínu nemožné. A to zejména na Slovensku, kde byly nedostatečně vedeny zápisy v pozemkových knihách. Vzhledem k rozdílnému výsledku hlasování v obou sněmovnách čeká návrh novely dohodovací řízení. (ada, nig) "Přechod kompetencí je nutné řešit spolu s rozdělením federace a majetku," sdělil předseda KDU-ČSL J. Lux na čtvrteční tiskové konferenci důvod, proč jeho struna nepodpořila zákon o kompetencích. Jeho podpora lidovci by podle Luxe přicházela v úvahu jedině s podmínkou, že by platil do konce letošního roku. "Necítíme se být vázáni dohodou ODS-HZDS, neboť s ohledem na vystupování V. Mečiara před jihlavským jednáním nevidíme záruky dodržení dohod v celém rozsahu," vysvětlil Lux. (kj) |
KOMPETENCE SCHVÁLENYVětšina dosavadních pravomocí federace se předává republikámPRAHA (uk, nel) - Sněmovny Federálního shromáždění včera schválily vládní návrh tzv. velkého kompetenčního zákona, jimž se přesouvají některé další federální kompetence na úroveň republik. Pro tento zákon se vyslovili všichni přítomní poslanci HZDS, ODS, SDL a KDH, podpořila ho i většina poslanců SNS, SDSS, ČSSD a LSU. Poslanci Levého bloku hlasovali zčásti pro a zčásti se zdrželi, poslanci KDU-ČSL byli ve SL pro, ve SN proti. Proti se postavila i většina poslanců koalice maďarských stran. Před závěrečným hlasováním o velkém kompetenčním zákonu přijaly sněmovny tři pozměňovací návrhy z celkového počtu 34. Prošel např. návrh Igora Lenského (SDL), podle něhož patří do působnosti federace zákonná úprava pracovních vztahů a služebních poměrů zaměstnanců v orgánech ČSFR, jakož i jejich nemocenského a důchodového pojištění. Podle dalšího schváleného návrhu Karla Kobese (ČSSD) nebude zrušeno federální ministerstvo kontroly, jak to předpokládala vládní předloha. Schválený kompetenční zákon v podstatě odebírá federaci ty pravomoci, které mohou obstarávat republiky samy. V mezinárodní oblasti tedy budou moci republiky uzavírat dvoustranné mezinárodní vztahy. Republiky si mohou zřídit své vlastní emisní banky (podmínkou je ovšem zánik Státní banky československé). Z federální působnosti dále odcházejí mj. železnice, pošty, telekomunikace, životní prostředí a bezpečnostní služby. V ostatních oblastech, např. jde-li o mzdy, pracovní příležitosti a sociální politiku, zůstává federaci pouze právo zásadní zákonné úpravy. Poslanci včerejším hlasováním rozhodli o tom, že na federální úrovni bude nadále existovat šest ministerstev: financí, zahraničních věcí, obrany, vnitra, hospodářství a již zmíněné ministerstvo kontroly. Při hlasování o malém kompetenčním zákonu (nejde o zákon ústavní, a proto stačila ke schválení nadpoloviční většina hlasů, ovšem s uplatněním zákazu majorizace) zaujaly sněmovny odlišná stanoviska: v SL zákon podpořilo 121 poslanců a byl zde tedy přijat, v SN hlasovalo pro pouze 29 poslanců. Sněmovny proto rozhodly, že tento nesoulad bude řešit dohodovací řízení. Při něm se zástupci SL a SN dohodli na tom, že do zákona bude zapracován pozměňovací návrh Pavla Dostála (ČSSD), který de facto ruší monopol Čs. státního filmu zavedený jedním z tzv. znárodňovacích dekretů z roku 1945. Pravomoci v kinematografii totiž přejdou na republiky, které se s příslušným dekretem budou muset právně vypořádat. Na tomto návrhu se obě sněmovny nakonec shodly a celý návrh zákona odsouhlasily. V parlamentu se poté rozvinula debata o návrhu poslaneckých klubů ODS a HZDS přijmout usnesení, jímž parlament žádá vládu, aby co nejdříve předložila návrh ústavního zákona o přechodu zbývajících kompetencí federace na ČR a na SR k 31. prosinci. Levicoví poslanci mj. namítali, že to je pokus obejít neschválený zákon o způsobu zániku federace. Sněmovny odmítly pozměňovací návrh Ivana Fišery (ČSSD) požádat vládu pouze o zásady zákona i návrh Igora Lenského (SDL) nahradit datum slovy "pro případ zániku federace" a schválily usnesení v původně navrženém znění. Téměř bez rozpravy pak sněmovny schválily návrh novely zákona o hospodářské soutěži, který mj. převádí dnešní pravomoci Federálního úřadu pro hospodářskou soutěž na příslušné republikové instituce. Schůze FS pak pokračovala rozpravou k návrhu novely zákona o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech, předloženému poslanci ČSSD, HZDS, SDSS, LB, LSU, SDL a SNS. Novela řeší to, že dokázání vlastnického práva k zemědělským nemovitostem do 28. července (termín daný zákonem) bylo pro naprostou většinu vlastníků nemožné, zejména pak na Slovensku, kde záznamy v pozemkových knihách byly prakticky od vzniku republiky zanedbány. Změna zákona by umožnila národním vládám prodloužit již prošlou lhůtu s tím, že přiznaný majetkový podíl bude oprávněným osobám nadále rezervován a spravován. Při hlasování tento návrh novely podpořili jen poslanci ve Sněmovně lidu a ve slovenské části Sněmovny národů. Mělo by tedy následovat další dohodovací řízení. Schůze pokračuje dnes jednáním o novele zákona o bankrotu. |
|
Stráský: Nejlepší obrana proti uniím a jiným úskokům je rychlá demontáž státuPRAHA (de) - "Nejlepší způsob, jak se bránit proti uniím a jiným úskočným krokům, je rychle pokračovat v demontáži tohoto státu." Ve čtvrtek to na tiskové konferenci ODS řekl federální premiér J. Stráský. Schválením kompetenčního zákona se federální majetek ztenčí o několik desítek miliard korun, dodal. Na otázku RP, v čem je rozpor, když V. Klaus hovoří o nutnosti uplatnit princip spravedlnosti, zatímco J. Stráský uvádí, že logika spravedlivého dělení být nemůže, federální premiér řekl, že je třeba vždycky definovat, o čem se mluví. Pojem spravedlnosti je třeba vztáhnout na určité objemy a komodity. V těch velkých objemech budeme uplatňovat princip územní, který podle místopředsedy ODS J. Zieleniece v Jihlavě HZDS uznalo. Vyjdeme ze zásady, že to, co je na území republiky, to jí také zůstane, uvedl Stráský. Spor jde o určení movitého majetku, toho, co je funkčně spjato s daným objektem: například, zda vozy v garážích FMV patří k objektu podle územního principu, nebo jestli je to movitost dělená v poměru 2:1. Doslovné uplatnění principu spravedlnosti je pro mne určitou
hrozbou, že by mohl znamenat mnohaleté a drahé oceňování každého
majetku, dodal premiér. Pří předpokládané účasti našich republikových reprezentací na jednáních s ES v Londýně 28. října by podle Zieleniece mohlo být předloženo memorandum, v němž by se ČR a SR zavázaly, že vytvoří zónu volného obchodu, dodrží podmínky asociační dohody s ES a že se dohodnou na rozdělení obchodních kvót. Podle Stráského se již jedná o dělitelnosti ve čtyřech skupinách - oceli, uhlí, textilu a potravinách. |
O spravedlnostiPRAHA (rk) - Premiér J. Stráský uznává princip spravedlnosti při dělení federálního majetku, ale ten je zároveň pro něho hrozbou mnohaletého oceňování každého majetku. Místopředseda ODS J. Zieleniec k tomu na včerejší tiskové konferenci dodal: "Je politicky nebezpečné jít v celém procesu dělení do příliš velkých detailů. Musíme se dohodnout jednoduše, obecně, a tedy i spravedlivě." Některé sporné položky by podle jeho názoru mohly být řešeny v doprovodné smlouvě, ale se slovenskou stranou o tom dosud ODS nejednala. Po Novém roce se nepočítá s žádným česko-slovenským politickým orgánem, ale pouze se smíšenými komisemi a delimitačními orgány, možná i se společným orgánem celní unie. Pouze pro tyto účely bude sestaven společný rozpočet. Podle sdělení tajemníka P. Havlíka ODS opět organizuje týdně až 30 mítinků s občany. |
Indruch soudí, že KSČM by měla změnit název.PRAHA (gö) - "Kolem programu může dojít na 2. sjezdu KSČM ke střetu názorových proudů," prohlásil na čtvrteční tiskové besedě Levého bloku předseda DL L. Indruch. "Pokud převládne pokračovaní olomouckého programu, musí dojít i ke změně názvu," řekl. Podle jeho názoru program se musí odrazit v názvu a strana musí být čitelná. L. Indruch uvedl, že v souvislosti s causou Štěpán stoupá i zájem o vstup do Demokratické levice a že řada lidí míní přejít, pokud nebude návaznost na olomoucký program, do DL. Předseda KSČM J. Svoboda na dotaz RP uvedl, že novinářům nejde ani tak o programová východiska KSČM, ale o změnu názvu. "Domnívám se stále, že nejde dělit stát bez referenda a není možně změnit deklarací předsedy, ústředního výboru nebo jiného orgánu název." prohlásil Svoboda. Nevyloučil, že otázka změny názvu strany může být nastolena a že ji může řešit opakované referendum. V případě, že nastávající sjezd KSČM zpochybní olomoucký program a z něj vyplývající východiska, budou ostatní organizace v Levém bloku pokračovat samostatně," řekl ve čtvrtek zpravodajce RP tajemník Levého bloku M. Taraba (z koaliční Demokratické levice ČSFR). |
Není Patočka jako PatočkaPRAHA (em) - Předseda KSČM J. Svoboda vyjádřil lítost nad tím, že Jan Patočka, publikující v Českém deníku, je synem filozofa Jana Patočky, kterého si on sám vždy vážil a který vynikal pochopením smyslu evropských dějin a étosu demokracie. Jan Patočka mladší je ve svých komentářích natolik arogantní a nevkusný, že J. Svoboda, kterého např. ironizuje za kulhání, se domnívá, že otcovou výchovou nemohl projít. Předseda Demokratické levice ČSFR L. Indruch upozorňuje, že rozdělení státu není přáním většiny veřejnosti a jeho strana proto bude vyzývat občany k protestům proti tomuto aktu a obrátí se s protestem i k mezinárodním institucím. Vstup M. Štěpána do KSČM, s nímž ze 108 členů ústředního výboru souhlasí pouze dva, může dle mínění představitelů Levého bloku urychlit polarizaci ve straně, která by se již po listopadovém sjezdu mohla stát skutečnou demokratickou levicí včetně změny názvu. |