Přílohy

Reforma financování investic do vysokoškolského vzdělání: Cíl a schéma

Po invazi do Afganistánu, když vyhlásily některé země bojkot
Moskevské olympiády (v roce 1980), se zamýšlelo politbyro,
jak udělat akci přitažlivou. Rozhodlo se, že ji spojí s volbou
královny krásy Sovětského svazu. Nejdůležitější bylo řádně
vybrat, připravit a nakonec otestovat porotu, aby skutečně
byla vybrána ta nej nej miss. Výsledky testu rozebírají s Ivanem
Ivaničem a sdělují mu: "Takový starý zkušený stranický pracovník,
na Malé zemi jste bojoval, celiny rozorával, ale jak jste to zvoral!
Tak například na otázku "Kde jsou ženy nejkudrnatější?"
komsomolec Kolja správně odpověděl, že ve střední Africe,
ale co vy jste napsal! Nebo na otázku "Po čem ženy nejvíce touží?"
komsomolec Kolja správně naspal, že po životě v míru, ale co vy jste
napsal! A nakonec na otázku "Který ženský orgán je nejdůležitější?"
komsomolec Kolja správně napsal, že Světová federace žen, ale co vy
jste napsal! A kdyby jenom napsal. Vy jste nám to
namaloval!!"
(Vousatý vtip z doby totáče.)

V diskusích o fondově-investičním přístupu k financování vzdělání se ukázalo, že pro lepší pochopení podstaty problému je vhodné nejen popsat, o co jde, ale také to „namalovat", tj. vyjádřit prostřednictvím názorného schématu. Základní pojmové charakteristice a názornému vyjádření je věnována tato část přílohy.

Vysokoškolské vzdělávací zařízení (vysoká škola či její organizační jednotka) poskytuje studentovi vzdělání. Student se po skončení vysoké školy stává absolventem. Své schopnosti, včetně těch, které jako „přidanou hodnotu“ získal v procesu vzdělání, uplatňuje na trhu profesí. Jeho mzda (přesněji vývoj jeho mzdy) je oceněním jeho schopností (těch, které nabyl jako soukromý statek) po absolvování vysoké školy. Vzdělání je rovněž zčásti veřejným statkem a úměrně tomu je adekvátní jej financovat i z veřejných zdrojů.

Cíl: Zabezpečit, aby se podstatným zdrojem financování jednotlivých vzdělávacích služeb v oblasti vysokého školství poskytovaných vzdělávacím zařízením (vysokou školou či její organizační jednotkou) stalo uplatnění absolventů (té či oné vysoké školy či její organizační jednotky) na profesních trzích (a to v přímé vazbě na ocenění produkce té či oné vysoké školy či její organizační jednotky na těchto profesních trzích).

K tomu:

Prostředek: Dosáhnout toho, aby školné jako cena vzdělávacích služeb (dnes existující v podobě prostředků poskytovaných státem formou dotací podle určitých administrativně stanovených předpisů) měla ekonomický obsah, poskytovala tak účastníkům vysokoškolského vzdělávacího procesu (vysokým školám, studentům, jejich domácnostem, investorům, zaměstnavatelům absolventů, státu) potřebné informace a motivace o efektivnosti vzdělávacího procesu i cestách jejího zvyšování z hlediska uplatnění absolventů na profesních trzích.

Pokud má školné jako ekonomicky generovaná cena informovat o možnostech optimálního využití disponibilního lidského potenciálu (schopností uchazečů o studium), nesmí existovat bariéra rozpočtového omezení domácností (či jednotlivců) při investování do vzdělání, tj. musí být dostatečně rozvinut kapitálový trh v dané oblasti investování.

K tomu:

Podívejme se nyní na stávající systém financovaní investic do vysokoškolského vzdělání a návazně na něj pak na navrhovaný prostřednictvím několika na sebe navazujících schémat.

1. Produkční aspekt:

Vysoká škola či její organizační jednotka (fakulta apod.) přidává ke schopnostem studenta formou poskytování vzdělávacích služeb další (dochází k nabývání lidského kapitálu studentem). Výsledným produktem poskytnutí vzdělávacích služeb je absolvent. Ten vstupuje na profesní trhy, kde si jeho schopnosti (lidský kapitál) pronajímá zaměstnavatel (v případě osob samostatně výdělečně činných je absolvent jako fyzická osoba svým vlastním zaměstnavatelem).

Nabytý lidský kapitál (původní + přidaná hodnota) je oceněn formou mzdy.

K tomu:

2. Stávající systém financování (daňově-dotační)

Ve stávajícím systému stát plně hradí cenu vzdělávacích služeb poskytovaných studentům, tj. školné (1.0). Prostředky získává z daní placených (přímo či nepřímo) absolventy (2.1) či zaměstnavateli (2.2). Neexistuje přitom žádná dostatečně efektivní vazba mezi produkcí té či oné vysoké školy a zdroji jejího financování (a neexistují tudíž ani dostatečné motivace), především však neexistuje přenos informací týkající se toho, co absolvent z hlediska svého uplatnění na profesních trzích potřebuje. (Daňově-dotační systém postrádá zpětné vazby a ruší informace.)

K tomu:

3. Fondově-investiční systém

Zde:

Přitom:

Všimněme si, že finanční toky 1.1 a 1.21, 1.22 současného systému jsou plně zachovány. K nim je v systému dodána „forsáž“ v podobě dodatečných přímých zdrojů, tj. toků 2.1 a 3.1, dále pak toků daných úhradami z budoucích výnosů 2.2, 3.2, 4.1. Doplněný systém obsahuje rozvinuté zpětné přenášející informace o uplatnění absolventů i zdroje vznikající při uplatnění absolventů, tj. vytvářející podmínky a motivace pro zvyšování efektivnosti vzdělávacího procesu.

V tomto systému jsou vysoké školy skutečně financovány (a to adresně a individuálně) podle toho, jak je jejich produkce oceněna na profesních trzích, tj. podle toho, jak schopnosti nabyté absolventem mu umožňují zvýšit produktivitu jeho činností. Právě o to jde především.

Jak by to fungovalo:

  1. Stát (formou dotace) platí plný normativ každé škole.
  2. Stanoví se výchozí školné (zvažuje se částka 15.000, - Kč ročně). Vznikají tři možnosti:
  1. V rámci předepsaného limitu má student na tuto půjčku od školy nárok, resp. škola musí přijmout ty studenty, kteří jí budou hradit školné až z budoucích výnosů (ale proč by to neudělala, i tak to pro ni bude výhodné).

V systému působí několik informačně-regulačních mechanismů:

1. Z hlediska výše školného:

2. Z hlediska nastavení podmínek splácení:

K tomu některé detaily:

  1. Všechna aktiva tohoto typu, která školám budou vznikat, mohou být (a měla by být) jednotně evidována.
  2. Školy by mohly dostávat metodickou pomoc.
  3. Prostředky „navíc“ od domácností a soukromých investorů mohou být zatíženy určitým odvodem (do cca 20 %), aby docházelo k určitému vyrovnání startovních podmínek a současně se řešil např. problém úhrady úroků z půjček studentům-absolventům např. pedagogických fakult, kteří nastoupí v sektoru školství (obdobně i u dalších oborů, jejichž absolventi se uplatní ve veřejné sféře). Odvod může být diferencovaný (větší z části, kterou budou hradit domácnosti, menší či žádný z části, kterou budou hradit soukromí investoři). Tyto prostředky by mohly být použity i k případnému dotování úroků půjček od soukromých investorů (aby se systém rozjel).

Za této situace by bylo možné spustit systém bez větších rizik patrně bez jakékoli regulace výše školného, ale nějaká regulace v prvních létech bude spíše užitečná, aby se předešlo vzniku nějakých nepředvídaných problémů.