V této době, kdy se vlna sociologie jakožto módy vysoko vzedmula, kdy se uvolňují ventily po léta uměle přiškrcené, kdy se desítky a stovky společenskovědních pracovníků v Československu často poprvé seznamují se skutečnou existencí západoevropské sociologie; kdy se vedou desítky více méně zasvěcených diskusí o základních teoreticko-metodologických přístupech a postupech; kdy se očekává od rozvoje sociologického bádání někde velmi mnoho a jinde se opět varuje před možnými zklamáními; kdy jedni bezhlavě opouštějí co po léta drželi a kdy opět jiní stejně bezhlavě drží neudržitelné jen proto, že je to součástí jejich minulého života; kdy ti jednotliví - stažení po léta do sebe a do minimálního prostoru své individuální pracovny trpělivě pracovali na procesu poznání a dnes přece jen mají s čím přijít a přispět, a jiní, kteří se oddali pohodlí existence a čas od času přeškolování svých mozků, jakožto jediným impulsům svého intelektuálního vzmachu - zkrátka v této době, kdy se zdá, že všechno začíná znovu a od začátku. V této době chaosu zdánlivého a skutečného, umělého a přirozeného, v němž se mísí pokrokové s reakčním, staré s novým, možnosti s nutnostmi - v té době je mnohé zamlženo. Kdo v takové době neupadne v podezření z některých možných krajností? Z pokrokovosti přílišné nebo nedostatečné. Z iniciativy malé nebo podezřele velké. A z čeho všeho ještě?
Je ovšem jeden druh lidí, kteří jsou mimo jakákoli podezření. Vždycky. Je jich příliš mnoho, než aby mohli být jakkoliv značkováni. A tak značkují oni. Jsou lhostejní - to je pravda. Ale pravda je také, že jsou lhostejnými jen "vocaďpocaď". Ale mimo mnohého ostatního se vyznačují tím, že je nesmírně vzruší křivda spáchaná rozhodčím na hokejovém nebo fotbalovém hřišti, ale naprosto lhostejnými je nechává křivda spáchaná v dramatičtější aréně života. Mohou za to? Mohou i za své běsnění? To je otázka.
Jisto je, že nejsou kolektivem. Neboť se příliš izolují jeden od druhého. Ale nejsou také individualitami. K tomu jim chybí základní znaky individuality, které tak ochotně směňují za standardní spotřební zboží, jehož získání ztotožňují se smyslem života. Nejsou nevzdělaní, ale vzdělaní rovněž ne. Nejsou bezcitní, ale citliví také ne. Jsou sobečtí. Ale může jím to mít někdo za zlé? Jsou věční: přečkali kontrarevoluci a revoluce. A všemu vtiskli a vtiskují svůj charakter a ráz.
Jsou skutečně věční?
Něco tu ale chybí. Prozatím jsou totožní se všemi. Ale jak je diferencovat, jak je specifikovat, podle čeho je určit - jako přírodovědec určuje druhy téhož rodu.
Tedy: jsou totožní s lidem?
Je maloměšťák a lid totéž?
V této době, kdy se vlna sociologie jakožto módy vysoko vzedmula, snadno upadne člověk, který staví takto a takové otázky, do podezření z nedostatečného překonání "evidentně" minulých názorů ("maloměšťáctví" jako "překonaný pojem" spjatý s existencí období kultu osobnosti). Na straně druhé - mezi námi řečeno - jak je to vlastně s jeho poměrem k pracujícímu lidu? Neboť maloměšťák je přece také lid. A potom: jaký má takový tazatel vztah k nové soustavě řízení národního hospodářství, k té či oné osobě: Je pro nebo proti?
Maxima Gorkého "Měšťáci" poznali hloubku své lidské sterility a nutnost se rozejít sami se sebou, Alberta Moravii "Lhostejní" byli ještě buržoazií, ale fundamentem své lhostejnosti na straně jedné a přetvářky na straně druhé to byli hodnototvorní připravovatelé miliónových mas lhostejných, Bruna Jasenského lhostejní již byli lidmi nového věku, kteří už dovedli žít v masách zbavených vědomí hodnot. Ale u Jasenského už proti nim (i když v nedokončené podobě) stáli aktivní nelhostejní, nebyli už jen slyšet pod okny, ale byli tu, celí a živí, a jejich hlavy padaly. Evropa se rozštěpila a hranice neprobíhaly podél hraničních potůčků a zátarasů.
Přes aktivitu lidských bojů malomoc lhostejnosti stoupá. Její existence je příznakem nových kvalit člověka, její překonání nutností: vyžaduje si nových metodických postupů a nového myšlení. A vytvoření nového systému hodnot. Při pokusech o toto nové se nelze vyhnout starým pojmům, přestože a právě protože v nich už žijí nové obsahy.