Pojednání o člověku

IV. TEORIE ČLOVĚKA

ČLOVĚK JEDINEČNÝ

Na první pohled se zdá, že se člověk chápe jakožto jedinečný zcela přirozeně. Ve skutečnosti je to "vůbec nejnovější" forma lidského sebepoznání. Konečný tvar jakožto problém dostala existencialistickou filosofií. Přes "cizost", s jakou existencialistická filosofie tento problém formuluje, nebo právě proto, jsme nuceni se s ním vyrovnávat: nikoli jen proto, že jde o filosofickou formulaci, ale především proto, že jde o formu existence lidského života.

Pojem jedinečnosti je vázán na pojmy neopakovatelnosti a nereprodukovatelnosti a ve skutečnosti není ve vztahu k člověku definovatelný jinak, než všemi ostatními určeními a vyjádřeními člověka, přičemž to, co ho tvoří jakožto jedinečné, zůstává za hranicí těchto pojmů.

Existencialistická filosofie váže tohoto jedinečného člověka dále na pojmy determinismu a indeterminismu. Existenciální cizota a hnus je takto důsledkem roztržky mezi tím, čím člověk je a tím, čím by podle takto dosaženého stupně sebepoznání mohl, chtěl nebo měl být: pojem a problém svobody a svobodného jednání se tak stává hlavní otázkou, ale i kamenem úrazu nejen existenciální filosofie, ale i existenciální existence. Není, uvnitř takto vymezeného a vytrženého pole problému řešitelný, a vyplývá proto do prázdna, protože neoddělitelným protikladem tu zůstává forma průměrné existence.

Řekli jsme, že jedinečný člověk není pojmově definovatelný: je určitelný metricky a graficky. Je ho možné změřit a popsat. Je to veličina, která svými vlastnostmi určuje historiografii jakožto metodu. Je to reálně existující forma hmotné existence, v které jsou více méně obsaženy základní prvky všech průměrných hodnot, které člověka vyjadřují na dané rovině vývojového stavu. Jedinečný člověk je stavem univerzálního člověka, i když je mu dán vlastní vývoj, počatý a uzavřený. Vývojové zákony, kterým je podřízen, jsou obecnější a určující ve vztahu k vývojovému zákonu, kterému podléhá jakožto zákonu svého jedinečného života. Jakkoliv je jedinečný člověk reálně existující formou hmotné existence, i on, ve stavu své izolované jedinečnosti není buď ničím, nebo jednostranným degenerátem.

V potřebách jedinečného člověka se sumarizují potřeby všech jeho ostatních určení a vyjádření (v historickém průmětu a souvislostech - tedy vzhledem ke stavu vývoje) a ono "něco navíc" (nebo "něco méně") co ho činí netotožným s ostatními jedinečnými jedinci všeobecně probíhajícího stavu. Na jiném místě ještě ukážeme, že uspokojování těchto jedinečných potřeb je pro lidstvo a jeho vývoj přinejmenším stejně důležité jako uspokojování potřeb průměrných: začlenit je do sekundární, terciální etc. řady je proto zhola nesmyslné. Nelze je vyčlenit ani z řady reprodukčních potřeb, protože právě v nich je ukryto tajemství perspektivní adaptability člověka jakožto druhu a rodu do perspektivních životních podmínek, a stejně tak adaptability materiálních podmínek pro člověka.

Proto už na tomto místě musíme zamítnout prosté členění potřeb na primární, sekundární atd.; členění na reprodukční a nereprodukční je vzhledem k jedinečnému člověku neurčitelné, protože v rozmezí jeho uzavřeného vývoje je každá realizovatelná potřeba podmínkou jeho jedinečné existence; dokonce i každá nerealizovatelná nebo nerealizovaná potřeba je neodmyslitelným rysem jeho jedinečnosti a souhrn těchto nerealizovaných nebo nerealizovatelných potřeb ho určuje zpravidla podstatněji než potřeby realizovatelné nebo realizované. Právě to bývá zpravidla ono "něco navíc" nebo "něco méně", co z člověka činí člověka.