V. Předchůdci socialismu

1. Proroci Starého zákona.

Snad to některého čtenáře překvapí, kde až hledáme kořeny socialismu, který přece je vyhlašován za plod století devatenáctého. Jistě málokdo začne studium socialismu podrobným studiem proroků; ale máme-li porozumět některým zcela základním myšlenkovým proudům u sociálních reformátorů dnešní doby, nezbývá než jíti hodně nazpět. Najdeme totiž na př. v bolševismu nejen stopy ale silnou žílu mesiášství a v t zv. křesťanském socialismu k nám nemluví jen Kristus ale i nejstarší proroci Starého zákona.

Čteme-li význačné proroky a snažíme-li se jejich projevy chápat s hlediska jejich doby, shledáváme, že to byli radikální reformátoři mravních, politických a v neposlední řadě i hospodářských poměrů své doby. Přirovnali bychom je dnes k vůdcům politických stran anebo k redaktorům velkých novin, vlivným filosofům a spisovatelům.

Skoro všichni se obracejí proti mravním zlořádům ať v lidu, ať u králů a kněží, zatracují modloslužbu, bezuzdnost pohlavního styku, ale zhusta se soustřeďují na nepravosti v hospodářském životě.

Proroci vyvstávají, když mravní úpadek lidu israelského nabýval nebezpečných rozměrů. Proroci někdy chápali přepych, chamtivost a útisk pracujících chudáků jako následek toho, že bohatí odpadli od Hospodina, ale nezřídka čteme už u proroků, že náboženství samo záleží v spravedlivém plnění sociálních funkcí, že Bohu se nelíbí oběti zápalné a složité obřady, Bůh nestojí ani o zlato a kadidlo, ale o to, aby lidé byli spravedlivě živi.

Nejstarší z proroků starozákonních, Amos, praví: "Slyštež to vy, kteří shlcujete chudého, abyste vyhladili nuzné ze země, říkajíce: Skoro-liž pomine nov měsíce (= svátek), abychom prodávali obilé, a sobota, abychom otevřeli obilnice, abychom ujímali efi a přivětšovali váhy a faleš provodili vážkami falešnými, kupujíce za peníze nuzné a chudého za pár střevíců, nad to, abychom plevy obilné prodávali?" (8, 4.) - Viděti z těchto slov, že v době Amosově (střed osmého století př. Kr.) převládali v Izraeli výdělkáři, kteří nechtěli zachovávat dnů svátečních, pracovali s falešnými vahami, falšovali zboží a ukrutně vymáhali své pohledávky - když třeba k vůli nezaplacení páru bot musel chudý člověk do otroctví. "Poklady skládají z nátisku a loupeže na palácích svých," "lehají na ložcích slonových..., jídají berany ze stáda a telata nejtučnější..., pijí z bání vinných a drahými mastmi se maží, aniž jsou čitelni pro potření Josefovo;" "... dí Hospodin: V ohavnosti mám pýchu Jakobovu i paláců jeho nenávidím, pročež vydám město i vše, co v něm jest." "Nebo jste proměnili soud v jed a ovoce spravedlnosti v pelyněk, vy, kteří se veselíte, ano není z čeho, říkajíce: Zdaliž jsme svou silou nevzali sobě rohů?"... To jsou citáty z Amosa, ale u jiných proroků to nezní mírněji, na př. Ozeáš (asi 25 let po Amosovi) praví: "Zpurné je činí nápoj jejich, velice smilní, milují: Dejte." U Izaiáše (740-700 př. Kr.) čteme slavná slova proti hromadění pozemkového vlastnictví: "Běda vám, kteříž připojujete dům k domu a pole s polem spojujete, takže místa jiným není, jako byste sami rozsazeni byli k přebývání uprostřed země" (5, 8). Stačí jen připomenouti, že už u proroků se najdou mnohá místa proti ženské modě: "Proto, že se pozdvihují dcery sionské a chodí s vytaženým krkem a pasou očima protulujíce se a zdrobna kráčejíce, i nohama svýma lákají, protož okydne Pán prašivinou vrch hlavy dcer Sionských, a Hospodin hanbu jejich obnaží. V ten den odejme Pán okrasu těch nástrah, totiž poučníky a halže, jablka zlatá a spinadla, čepce, biréty a zápony, tkanice, punty a náušnice, prsteny a náčelníky, proměnná roucha i plášťky i roušky i váčky í zrcadla i čechlíky i věnce i šlojíře" (Izaiáš 3, 16-23). -

U proroka Aggea nalézáme ostré výtky Židům, že pro soukromý přepych ve svých "táflovaných domech" nechtějí přispět na znovuzřízení chrámu jeruzalemského, v jehož výstavbě se viděl zájem veřejný. U Izaiáše I, 11-17, (stejně i většiny proroků) čteme: "K čemu jest mi množství obětí vašich? dí Hospodin. Syt jsem zápalných obětí skopců a tuků krmných hovad a krve volků a beránků a kozlů nejsem žádostiv... Učte se dobře činiti, hledejte soudu, pozdvihněte potlačeného, dopomozte k spravedlnosti sirotku, zastaňte vdovy." Tato slova jsou zrovna motem dnešního křesťanského socialismu. Teprve někteří proroci pozdní, úpadkové doby kladou důraz na náboženské obřady, na "čistotu" obětí a pod. Celkem zdůrazňují bratrství a vzájemnou pomoc (ovšem mezi Židy).

Charakteristickým znakem proroků je, že považují udržování sociálního zla za hřích anebo následek hříchu, a proto bojují proti sociálním zlořádům hrozbami, že Hospodin strašně ztrestá hříšníky a s nimi celý národ. Ale skoro v každém proroctví se objevuje smírný akord: až národ odpyká tresty za své hříchy, Hospodin se slituje, "zdvihne stánek Davidův a vzdělá jej jako za dnů starodávních".

Proroci nebouří lid proti vykořisťovatelům sociálním, oni jen vyhrožují pomstou boží. Jenže tato pomsta čili trest stihá pak vinné s nevinnými (aspoň podle starší představy o společné odpovědností celého kmene za přestupky jeho členů a dětí za viny otců). Teprv u Jeremiáše (činný asi v letech 656-586 př. Kr.) shledáváme myšlenku osobní odpovědnosti: "Těch časů nebudou říkati více: Otcové jedli hrozen trpký, pročež zubové synů laskominy mají, nýbrž raději: Jeden každý pro nepravost svou umře." (31, 29-30.) Ještě jasněji to řekl Ezechiel (působil asi v l. 593-570 př. Kr.): "Duše, která hřeší, ta umře. Syn neponese nepravosti otcovy, aniž otec ponese nepravosti synovy; spravedlnost spravedlivého při něm zůstane, též bezbožnost bezbožného na něj připadne..." (18, 20). - Tato myšlenka osobní odpovědnosti za hříchy byla zvrácena v křesťanství mythem, že Ježíš se musil obětovati za hřích prarodičů v ráji (za který ostatně pykala všechna následující pokolení). -

Není pochyby, že hrozby proroků bývaly velmi nepříjemné králům a bohatým šlechticům. Neboť snadno mohly ponouknouti někoho, aby jako "nástroj Boží" (za jaký také proroci se vydávali) provedl trest Hospodinův na hříšnících. Nejeden král izraelský zahynul násilnou smrtí - "za své hříchy". Proto bývali proroci krutě pronásledování, obviňování ze zrady národa, i popravování - zcela jako sociální reformátoři novověcí.

Hojně se také vyskytovali "falešní proroci", jež bychom nazvali moderním slovem "demagogové". Ti lichotili králům anebo "majestátu lidu", chválili mu jeho neřesti a tupili proroky, kteří horlili pro rozumný, spravedlivý čili zbožný život. Falešní proroci věděli, proč to dělali: byli rádi viděni u těch, jimž lichotili, a měli se dobře, když velebili neřest, zatím co mravokárci byli zesměšňováni, žalářováni a kamenováni. - Tito proročtí příživníci se v některých dobách tak rozmohli, že jejich způsoby byly příliš křiklavé a proto upadali do opovržení sami, chodili z města do města a "prorokovali" asi jako potulní šumaři. Některé "prorocké školy" zřídily si společné osady se zvláštní organisací a životosprávou připomínající buď kláštery anebo "socialistické obce" z posledního století. -

V projevech proroků zasluhuje zvláštní zmínky myšlenka Mesiáše. Pod Mesiášem si představovali proroci židovského knížete, který vyvstane v době tísně, vytrhne národ z područí cizáků i z neřesti a bídy, a nastolí rázem zlatou dobu izraelskou, která pak už potrvá až do konce. Věštby tohoto způsobu nalézáme u Izaiáše (11-12), Deutero-Zachariáše (9, 9) a j. Někteří jej líčí jako hrozného učtovatele s těmi, kdo do té doby hřešili a křivdili národu izraelskému, jiní zdůrazňují, že to bude kníže pokoje, "spravedlivý, spasení plný, chudý a sedící na oslu"; "rozhlásí pokoj národům a panování jeho bude od moře až k moři a od řeky do končin země".

Nejeden prorok představuje si spravedlnost jako obrácenou křivdu (na př. Ioel, Trito-lzaiáš): ti, kdo bili, budou biti, kdo hodovali, budou hladovět, a kdo byli utiskováni, budou pak utiskovat - to bude spravedlnost! - Neslyšíme v těchto názorech tytéž myšlenky, které byly nedávno hlásány v programu "diktatury proletariátu"? -

Z představ o Mesiáši se časem vytvořily celé báje o zlaté době, která jednou přijde. Těmto skladbám se říká apokalypsy. Velká většina jich jsou podvrženiny a nebyly pojaty do Písma - kromě Zjevení Janova. Apokalypsy přehnaně krásným, třebas hodně zmateným a podivínským líčením budoucnosti dodávaly naděje lidem těžce zkrušeným, ale nebudily je k činnosti, neboť neukazovaly žádných prostředků k uskutečnění "ideálů" přespříliš fantastických. Tím hlavně se lišili jejich skladatelé od proroků, kteří se snažili o zlepšení současného stavu mravním otřesem, hrozbami a sliby boží odplaty. -

Kdo se začte do starozákonních proroků, sezná, že tito společenští reformátoři považovali "otázku sociální" ve svých dobách především za otázku náboženskou. Jejich představa o Bohu a jeho poměru k vyvolenému národu i jeho členům, určovala jejich myšlení o podstatě sociálního zla a jeho prostředcích. Toto hledisko nalezneme také v evangeliích.