Pětkrát o roce 1968

Vzpomínku na rok 1968, od kterého nás dnes dělí neuvěřitelných 35 let, činí dnes redakce serveru Strany demokratického socialismu zveřejněním pěti krátkých pasáží z různě starých textů. Zaujmou-li Vás, úplná znění jsou k dispozici.

Milan Neubert, 17. srpna 2003


Zdeněk Mlynář bilancoval politiku Pražského jara po dvaceti letech:
"Pražské jaro bylo událostí jedinečnou a neopakovatelnou, mohlo se odehrát jen v Československu šedesátých let. Nebyl to výbuch masové nespokojenosti, nebyla to revolta ovládaných proti vládnoucím, s nimiž lid už nemůže najít společnou řeč a kteří ustupují jen před silou potenciálního povstání. To charakterizovalo vývoj v Polsku a Maďarsku 1956 (a později také v Polsku 1980-81), ale ne "pražské jaro." Na rozdíl od Chruščovových reforem nebylo však "pražské jaro" pokusem o změny převážně jen v aparátech moci; byl to zároveň společný pohyb v masách obyvatelstva, ve všech sociálních vrstvách - byl to pohyb jak "shora", tak také "zdola".
Ačkoli představy o povaze, posloupnosti a tempu nutných změn nebyly při tom "shora" a "zdola" shodné a v praxi docházelo ke střetu různých zájmů, který by se do budoucna jistě změnil i v konfliktní situace, nerušilo to možnost vzájemné komunikace. Existovala možnost najít společnou řeč a potřebnou míru vzájemné důvěry mezi iniciátory reformy "shora" a mezi úsilím o změnu systému "zdola". Průzkumy veřejného mínění v červenci 1968 ukazovaly takovýto obraz: důvěru v politiku KSČ vyslovilo 51% občanů, 33% jich bylo neutrálních (ani důvěra, ani nedůvěra) a jen 16% vyslovovalo KSČ nedůvěru. Pro srovnání byla těmže dotazovaným položena otázka, zda měli důvěru v KSČ před rokem 1968, a odpověď zněla: 23% ano, 29% neutrální, 48% ne. Myslím, že to byly vnitropolitické podmínky, za kterých byl reformní program realizovatelný.
Tyto podmínky však byly plodem zvláštních okolností. Rozhodující roli ve veřejném životě oné doby hrály generace, které ještě pamatovaly jiné než stalinské poměry - a to jak ve společnosti, tak také v KSČ. Reformní proud uvnitř KSČ tvořili v rozhodné míře lidé, kteří se stali členy strany před rokem 1948, tj. před uchopením monopolní politické moci. Zejména léta 1945 - 1948 měla velký význam pro politickou zkušenost této generace. Na rozdíl od jiných zemí sovětského bloku nebyla v Československu komunistická strana ani před II. světovou válkou bezvýznamnou sektou, ale silnou politickou stranou, zastoupenou v parlamentě."


Václav Bělohradský hodnotil význam Pražského jara pro evropské dějiny takto:
"Mysleme na nepodařenou reformu z roku 1968 jako na jeden z řady evropských pokusů obnovit v tomto krvavém století jednotu rozumu a svědomí. Západní dějiny jsou v rozhodující míře určeny filosofií, z ní čerpají svůj základní nárok, svou ideu — totiž podřídit lidský život v celku, tedy ve všech svých aspektech, rozumu. Z tohoto nároku vyrostla v naší civilizaci víra v pokrok, ve svobodu jednotlivce, v moc vědy a techniky, v možnost neustále zlepšovat kvalitu lidského života. Vyrostl z ní ale i imperialismus, který prosazoval po celém světě „moc, vědění a zákony nás bílých lidí“ jako zákony rozumu, platné „pro každého člověka“. Komunismus byl jednou z jeho odrůd.
... V tom, jak roste rozpor mezi demokratickou literou a oligarchickou skutečností se současný globální kapitalismus stále více podobá komunismu. Myslím, že nejlépe zachytil základní rozpor současného kapitalismu Václav Havel svým pojmem „samopohyb“. K čemu je nám svoboda, rozum, vzdělání, když jsme všichni stejně vlečeni neúprosným samopohybem ekonomického růstu, kterému nikdo neumí dát smysl? Ekonomický růst byl kdysi podřízen nějaké ideji — měl smysl, protože něčemu sloužil, třeba emancipaci lidstva od nedostatku. Znakem naší doby je, že ekonomický růst je nesmyslný, nelze jej nijak ospravedlnit rozumem. Může mít nějaký smysl nekonečná devastace planety, proměna světa v hromadu odpadků, tyranie nastolované v Třetím světě v zájmu kontroly zdrojů surovin? Růst není univerzální dobro, jak tvrdí globalizační koncil, scházející se v Bruselu či Washingtonu.
... V roce 1998 jde o totéž jako v roce 1415 či 1968: nevyznat s koncilem, že máme jen jedno oko, když máme oči dvě. Komunismus byl nereformovatelný, protože nedokázal obstát před lidmi, kteří se nevzdali víry v jednotu rozumu a svědomí. A co kapitalismus? Obstojí?"


Přemysl Janýr se vrátil k roku 1968 těmito slovy:
"Nezbytnost ekonomických reforem byla pouze jedním z motorů vývoje, jehož počátek lze sledovat nejpozději od hospodářské krize 1961-64. Ta byla pouze měřitelným aspektem hlubší, strukturální a kulturní krize režimu. Z pohledu dnešní apatie a rezignace lze ztěží uvěřit, že v šedesátých letech ještě peníze nebyly až na prvním místě, že převažovaly jiné, společné hodnoty, demokracie, kvalita života, identifikace s vlastní zemí, potřeba zařídit si ji tak, aby se v ní dalo žít. V tom si byli zajedno řadoví občané s členy komunistické strany až po převážnou část Ústředního výboru. Představa vládnutí proti vlastnímu lidu by byla popřením legitimity systému. Jeho smyslem bylo přece vybudování lepšího společenského řádu pro všechny a to ještě nebyla prázdná fráze, chyby či dokonce krize bylo nutno brát vážně a vyvozovat z nich závěry a poučení. Vědomí nezbytnosti reforem bylo sdílené napříč celou společností a dělení národa na komunisty a nekomunisty dosud nedávalo valný smysl. Odlišné názory se týkaly nejvýše šíře a hloubky požadovaných reforem.
... Dělící linie probíhala mezi národem a částí mocenského aparátu KSČ, v tehdejším úzu zvaným konzervativci. Nebyla nikterak ostrá, i oni si byli vědomi neúspěšnosti dosavadního modelu a nutnosti reforem. Neuralgickým bodem byl mocenský monopol KSČ. Skupina stranických teoretiků kolem Mlynáře sice dospěla až k modelu politické plurality, to ovšem byla pro stalinistické aparátčíky nepřijatelná představa.
... Obrodný proces šedesátých let je prakticky jediné neproblematické období českých a československých dějin. Vznikl z vlastní, vnitřní potřeby společnosti, bez prokazatelného ovlivnění zvenčí. Přesvědčivě vyvrací neoliberalistickou tezi o ekonomickém egoismu jako základním hybném motivu společnosti. Prokázal, že demokratická podstata národní kultury dokázala přežít třicet let protektorátu, nacionálního šovinismu i komunistické diktatury, aby se znovu vynořila jako formující společenská síla. Byl obdobím zdravého národního sebevědomí, schopného vypořádávat se vlastními silami a bez vnějších tlaků i s temnými stránkami vlastní minulosti. Obsahuje základní prvky moderní občanské společnosti, založené nikoli na konkurenčním modelu soupeřících politických stran, ale na širokém, z otevřené diskuse vyplývajícím konsensu. Prokázal její obranyschopnost i proti hrubé vojenské přesile."


Z loňského článku Věnka Šilhána vybíráme:
"... Mimořádný sjezd se totiž měl konat 9. září a delegáti pro něj už byli zvoleni. Podle připravovaného programu tohoto sjezdu a nově se rodící politické orientace v naší zemi bylo v Moskvě jasné, že vojenský zásah, pokud by měl přijít, musí přijít ještě před tímto sjezdem, aby zabránil jak pokračování politických reforem, tak zejména personálním změnám ve vedení strany i státu, které by býval sjezd v zájmu pokračování politických reforem nepochybně přijal. Sověti si byli vědomi významu připravovaného sjezdu. Proto datum 21. srpna, zvolené pro invazi, nebylo podle mého soudu náhodné. Muselo být zvoleno dokonce ještě před slovenským sjezdem, který se měl konat koncem srpna. Již od rána 21. srpna začala řada lidí (ve zcela mimořádných podmínkách) okamžitě pracovat na organizaci sjezdu. Tento postup schválilo i shromáždění delegátů z Prahy a Středočeského kraje, které se konalo v podvečer 21. srpna v budově Vysoké školy ekonomické v Praze.
...  svůj názor na vstup vojsk velmi kategoricky projevili občané republiky bez rozdílu věku a povolání. Spontánně a rozhodně odsoudili okupaci. Oni to byli, kdo vytvořili obdivuhodnou, dramatickou atmosféru těch dní. Svou intuicí vytušili, kdo jsou pravděpodobně ti, kteří jsou ochotni vytvořit kolaborantskou vládu a nahradit tak legitimní ústavní orgány. Začali je pojmenovávat. K tomu dopomohlo i prohlášení brežněvovského vedení, že jejich vojska vstoupila do Československa na pozvání státních a stranických činitelů, kteří žádali o pomoc proti kontrarevoluci. "Kdo je pozval?" ptali se lidé. Vždyť Dubčeka, Černíka, Smrkovského a další sověti zatkli a nikdo nevěděl, kam je odvezli a co s nimi je. Znovu tu byl hrdý a sebevědomý národ, který věděl, co chce, který si váží své suverenity a svobody a je ochoten k obětem. Celou noc z 21. na 22. srpna se ve velmi obtížných, okupačních podmínkách uskutečňovala náročná, vynalézavá a přesně fungující organizace mimořádného 14. sjezdu KSČ.
... Celá skutečnost konání mimořádného 14. sjezdu ve Vysočanech je z hlediska posuzování neúspěchu sovětské politické strategie vojenského zásahu v Československu a jeho očekávaných výsledků nesmírně důležitá. Reakce Moskvy na konání sjezdu byla okamžitá. Celé desítky let učili své i jiné soudruhy respektu a podřizování usnesením komunistických sjezdů. A nyní...? Co s vysočanským sjezdem a jeho usneseními?


Z oficiálního stanoviska PDS k srpnové intervenci v roce 1968:
"Když před 30 lety vojska Varšavské smlouvy vpochodovala do ČSSR, uzavřela se jedna kapitola historie státního socialismu. Nejen proto, že tím byla porušena národní práva, že zvolení představitelé byli zatčeni, odvlečeni a posléze donuceni ponížit se před moskevskými mocipány. Nejen proto, že se NDR fakticky podílela na intervenci, i když nakonec se divize NLA přímo na vpádu nepodílely. Rozhodující bylo, že vedení SED si účast NDR přálo.
PDS se plně připojuje k prosbě o odpuštění za spoluúčast NDR na vojenských akcích států Varšavské smlouvy, se kterou se obrátila 1. prosince 1989 sněmovna NDR k lidu a Federálnímu shromáždění ČSSR, a kterou jednomyslně podpořili i poslanci za SED.
Pro nás jako demokratické socialistky a socialisty označuje 21. srpen 1968 především konec pokusu - jak se ukazuje dnes, posledního pokusu - o demokratickou obnovu reálného socialismu. Vládnoucí komunistická strana nejenže zaváděla z vlastní moci "reformu shora", ale získala pro tuto politiku i podporu nejširších vrstev obyvatelstva. Pražští reformátoři se chtěli radikálně rozejít se sovětským modelem, který se od r. 1944/45 prosazoval ve všech východoevropských státech. Přes mnohé změny po Stalinově smrti se stále jednalo o administrativně-centralistický model socialismu, který omezoval demokratické aktivity lidu stejnou měrou, jakou potlačoval individuální svobody. Reformátoři v ČSSR to pochopili. I když se původně pokoušeli o překonání hospodářské krize tržně orientovanými reformami, rychle poznali, že tyto reformy budou odsouzeny k neúspěchu, nepřinesou-li více demokracie, rezignaci KSČ na monopol pravdy i moci, rozvoj socialistického parlamentarismu a hospodářské demokracie.
... Vojenským vpádem byla zmařena v přelomovém historickém okamžiku šance na hlubokou proměnu reálného socialismu. Na dlouho byla opuštěna demokratizace a prvky tržní orientace. Až v perestrojce a při hledání východiska z krizových procesů 80. let se znovu objevila potřeba takových reforem. Tehdy ovšem nebyl k dispozici ani čas, ani koncepce. Především ale už byl definitivně zlikvidován vývojový potenciál této společnosti. Místo ke změně modelu tak došlo ke změně systému. Po 30 letech od onoho srpna 1968 jde stále o bolestnou, ale velmi poučnou událost: socialismu je možno dosáhnout jen z vůle a díky demokratické účasti většiny při utváření společenských alternativ ke kapitalistickému systému."