1. kapitola
(práce Michaela Brieho a Dietera Kleina Jak: Způsoby - revoluce, reformy, transformace - marxisticky inspirované úvahy)1. K prehistorii problému: Rosa Luxemburgová a následky
V roce 1899 vyel spis Rosy Luxumburgové Společenská reforma nebo revoluce?, která ji proslavila v německých i mezinárodních dělnických hnutích. Bylo jí právě 28 let, kdy se tímto zapsala do análů mezinárodní sociální demokracie. Před Revizionizmem Eduarda Bernsteina, jednoho z bezprostředních áků Marxe a Engelse, hájila, jak to tvrdila, základní pojetí marxismu. Bernsteinovi vytýkala rezignaci na společenskou přeměnu, na konečný cíl sociální demokracie, a to, e naopak společenskou reformu proměnil z prostředku třídního boje v jeho cíl.[1] U v úvodu svého díla objasňuje: Pro sociální demokracii představuje kadodenní praktický boj za společenské reformy, za zlepení postavení pracujícího lidu jetě za stávajících podmínek, za demokratické instituce spíe jediný způsob, jak vést proletářský třídní boj a jak usilovat o konečný cíl, tedy o získání politické moci a odstranění námezdního systému. Pro sociální demokracii existuje mezi společenskou reformou a společenskou revolucí nerozlučný vztah, e toti boj za společenskou reformu je prostředkem, zatímco společenská přeměna je účelem.[2] V tomto pojetí nejsou myslitelné ádné společenské reformy, které by představovaly nějakou společenskou přeměnu.
Síla stanoviska Rosy Luxemburgové spočívala v tom, e za kadou cenu chtěla spojovat sociální demokracii a dělnické hnutí s rolí systémové opozice a antikapitalistické síly. Chtěla zcela zamezit tomu, aby se toto hnutí podřizovalo částečnými ústupky cílům vládnoucích aristokratických a buroazních tříd Německa. Získala kvůli tomu také rozsáhlou podporu od vedení tehdejí německé sociální demokracie, podporu, která po revoluci v Rusku roku 1905 neustále ochabovala a která byla později nahrazena politikou marginalizace a vytlačení na okraj. V roce 1913 ji neměla Rosa Luxemburgová ádný skutečný vliv na stranický tisk sociální demokracie.
Příčina toho je i v tom, e je s postojem Rosy Luxemburgové spojena podivná slabina: Zdálo se, e zastává takové stanovisko, které redukovalo boj za společenské, kulturní a politické zájmy dělnictva a dalích částí obyvatelstva na pouhý prostředek příprav k revolučnímu boji, i kdy to tak ona ani neviděla, ani nepraktikovala. Vekerá parlamentní i mimoparlamentní práce měla být, dle konsensu Druhé internacionály a do prvního desetiletí 20. století, podřízena cíli budování duevní a organizační opoziční moci, která by potom ve stanovenou chvíli převzala politickou a hospodářskou moc, a u pokojným způsobem, nebo i násilím, pokud by to bylo nevyhnutelné. V této teorii nebyla přiznána ádná vlastní hodnota reformám, bezprostředně dosaitelným společenskými a politickými boji. lo předevím o to, posilovat a udrovat pohromadě zástupy násilí. Boj za reformy byl jen jedním z prostředků.
Vycházeje z tohoto stanoviska, Rosa Luxemburgová definitivně odmítala jakoukoli účast sociálnědemokratických stran ve vládě. Ty samé reformy, které by byly poadovány z hlediska socialistické opoziční strany jako nutné, nesměly být v kapitalismu prosazovány sociálnědemokratickou vládní politikou, protoe tím by byl podpořen buroazní stát jako celek.[3] Revoluční reálná politika je moná jen třemi cestami: tím, e připraví svými nejdalekosáhlejími poadavky nebezpečnou konkurenci buroazním stranám a e je bude prosazovat pomocí masy voličů; dále tím, e bude vládu kompromitovat a ovlivňovat ji veřejným míněním; a konečně tím, e bude kolem sebe kritikou vně i uvnitř sněmovny seskupovat stále větí masu lidí, a e se tak stane respektovanou silou, se kterou by vláda a buroazie musely počítat.[4] Dále tvrdí, e v kapitalismu není moná ádná socialistická vládní politika: Kapitalistické jednotě v ekonomice
odpovídá buroazní jednota ve vládní politice.[5]
Toto stanovisko Rosy Luxemburgové a marxistické ortodoxie Druhé internacionály se opíralo o předpoklad, e existuje historicky neodvratně se prosazující tendence k vyhrocení rozporu mezi společenským charakterem výrobních sil a kapitalistickými vlastnickými a mocenskými vztahy, jak jej formuloval ji Bedřich Engels[6]. Principiálně neexistuje monost, jak píe ironicky Rosa Luxemburgová proti Bernsteinovi, proměnit moře kapitalistické hořkosti přiléváním společensky reformní limonády ve sladké moře socialistické.[7] Navzdory vývoji společenských reforem a demokracie by byla zeď mezi kapitalistickou a socialistickou společností stále vyí a pevnějí. Mohla by pak být zbořena pouze úderem kladiva revoluce, tedy dobytím politické moci proletariátem.[8] A jak píe dál: Socialismus není nikterak vlastní kadodennímu boji dělnické třídy jako nějaká tendence, je vlastní jen zde se neustále přiostřujícím objektivním rozporům kapitalistického hospodářství, a v něm potom subjektivnímu poznání dělnické třídy, e odstranit takové hospodářství lze jen skrze společenskou přeměnu.[9]
Takovéto pojetí socialistické politiky měla nečekaný vedlejí efekt. Mělo zajistit revoluční charakter dělnického hnutí a devalvovalo tak celou oblast kadodenního boje, i kdy ústil do demokratických, kulturních a společenských úspěchů, které reálně zlepovaly postavení dělnických tříd, na pouhý prostředek jakýchsi vyích cílů. Přinejmením ideologicky bylo přenechán na tzv. oportunisty a reformisty, aby zdůrazňovali vlastní hodnotu těchto reforem. Tak byl nechtěně vraen klín mezi ty, co pevně setrvávali na socialistických cílech, a takové, kteří se upsali boji za vyí mzdy, lepí pracovní podmínky atd. Zároveň s tím ztratil zpětně tento kadodenní boj svůj rozměr vyvádění z kapitalismu, nebo byl v nejlepím případě povýen na duevně revoluční kolení proletariátu. V ostré formulaci: Revoluční stanovení cílů ztratilo svou oporu v reálných zájmech dělnic a dělníků, v irokých třídách a vrstvách pracujících. A boj za reálné zájmy nebyl ji veden v duchu antikapitalismu, antiimperialismu a antimilitarismu. Spoutáni Engelsovou koncepcí evoluční přípravy na rozhodující den a koncepcí antinomie mezi revolucí a reformou ztratili revolucionáři německého dělnického hnutí svou neschopností prakticky sloučit reformu a revoluci reálné vedení dělnictva ve prospěch oportunistů, kteří pak v rozhodující hodině, v srpnu 1914, tyto dělníky vydali bez odporu napospas imperialistické světové válce.
Rosa Luxemburgová byla velmi vzdálena tomu, abychom ji mohli označit za sektářku. Uprostřed ruské revoluce napsala: Pro opravdovou dělnickou stranou, jakou je sociální demokracie, pro kterou dělníci nepředstavují prostředek pro její politické cíle, ale třídu, její vyzdviení a osvobození je jejím konečným cílem, pro takovouto stranu nesmí být ani to nejmení zlepení denního osudu proletariátu lhostejné.[10] Radikálněji ne mnozí ostatní se zasadila o společenské reformy a demokracii. Neustále upomínala důsledné zastupování poadavku na osmihodinovou pracovní dobu, uvedla na pořad dne otázku republiky, zatímco vedení sociální demokracie by zůstalo raději a do podzimu 1918 při monarchii, protoe si chtělo ponechat co nejvyí hráz proti moci lidu a v ádném případě nechtělo přenechat rozhodnutí o republice ulici. Energicky poadovala prosazení veobecného volebního práva v Prusku, kde na rozdíl od císařství stále panoval systém nerovného volebního práva, tzv. Dreiklassenwahlrecht. Brilantně analyzovala, jak nedostatečné společenské reformy byly provedeny tam, kde se na vládě podíleli socialističtí ministři.[11] Velmi dlouho ale zastávala názor, e lze začít budování socialismu a po zhroucení kapitalistického řádu.[12]
Rosa Luxemburgová nerozvinula ádnou teoretickou koncepci, která by se pokusila překonat rozpor mezi revolucí a reformou emancipativně. Dokud povaovala reformy za něco, co v ádném případě nedokázalo vnést prvky nového řádu, ba dokonce pouze zvyovalo bariéru mezi kapitalismem a socialismem, dotud její poadavek domáhat se obzvlá radikálních reforem, od jejich prosazení vak nelze očekávat ádné podstatné změny kapitalistické společnosti, dotud tento poadavek zůstával politicky sterilní a směřoval rychle do politické izolace.
Zkuenosti z revolucí v letech 1917 a 1918 vak vyvedly Rosu Luxemburgovou i přes tento rozpor mezi revolucí a reformou. Vzhledem k slabosti levice hledala alternativní způsoby socializace a chytila se mylenky rad. I v podmínkách ztroskotané revoluce se nechtěla vzdát této nové cesty samoorganizace a samosprávy, která by se mohla, jak doufala, rozvíjet i jinak, ne v mezích starého svazku mezi sociální demokracií a odbory. Nyní se musíme soustředit na systém dělnických rad. Organizace nemusí vznikat kombinací starých forem, odborů a strany, je třeba je vystavět na zcela novém základě. Podnikové rady, dělnické rady, a dále vzestupně, docela nová struktura, která nemá nic společného se starými zděděnými tradicemi.[13]
Namísto generálního útoku navrhla Rosa Luxemburgová novou strategii vytváření prvků nové společnosti v lůnu té staré. Otázku uchopení moci si musíme předloit jako otázku: Co dělá, co můe, co by měla dělat kadá dělnická a vojenská rada v celém Německu? V tom toti spočívá moc. Musíme oslabit buroazní stát zdola tím, e ji nebudeme oddělovat veřejnou moc, zákonodárství a správu, ale naopak je sjednotíme, a předáme do rukou dělnických a vojenských rad.[14] Tímto by mohl být problém revoluce a reformy nově vytýčen: Socialistická transformace ji není výlučně chápána jako onen rozhodující den, nýbr jako proces, který můe začít tady a teď změnou poměru sil, změnou mocenských a vlastnických struktur, institucionálními inovacemi a reformami překonávajícími kapitalismus.
Ne kadá společenská a demokratická reforma vytěsňuje kapitalismus. Naskýtá se tu ale otázka, zda neexistují reformy takové, které by měly transformativní, ve své podstatě revoluční potenciál. Rosa Luxemburgová se domnívala, e rady mají takové prvky a principy nové společnosti, které se vyplatí prosazovat nezávisle na převzetí politické moci ve státě. Pokud je to prava, pak se jí podařilo zdolat ono staré oddělování cesty od cíle, reformy od revoluce. Tímto začala rozvíjet stanoviska, v nich znamená cesta reálný pokrok směrem k cíli (ji ne pouze ve smyslu vyhrocování rozporů a posilování revolučního vědomí) a cíl se váe přímo na způsoby kadodenního boje a zastupování konkrétních zájmů tak, aby přitom mohly být dosahovány reálné pokroky k reálnému cíli.[15] Takovýto přístup by mohl být označen při překonání starého protikladu reformy a revoluce jako socialistická transformační politika, politika, která hledá takovou cestu změny reálných vztahů, vlastnických a mocenských vztahů, aby přitom byl vytěsňován kapitalismus a vznikaly zárodky nekapitalistických vztahů.
Tato koncepce můe navazovat na určité Marxovy představy, který napsal v souvislosti se zákonným omezení pracovního dne ve Velké Británii na deset hodin: Návrh zákona na desetihodinovou pracovní dobu
nebyl pouhým praktickým výdobytkem, znamenal vítězství principu. Poprvé byla skolena politická ekonomie střední třídy za jasného denního světla politickou ekonomií dělnictva.[16] Enrico Grassi poukazuje na prvky vzniku společenské racionality (dále označována jako společenská logika na rozdíl od logiky kapitálu), jak se projevuje v některých oblastech kultury
, sociální péče a zdravotnictví, ochrany přírody
, infrastruktury, v těch oblastech tedy, kde se prosazují první známky nepopíratelného vlastnictví celé společnosti.[17] Poukazuje té na prvky přestavby při přípravě komunismu[18], předevím jak by měly být zosobněny v různých formách občanské společnosti, a reaguje na přísluné diskuze zejména ve francouzských a italských komunistických hnutích let edesátých a sedmdesátých, v nich byla rozvinuta i názorová opozice, která vycházela z toho, e proměna jednoho výrobního způsobu v druhý se uskuteční v celé struktuře najednou, bez předelých důleitých transformací v jednotlivých oborech.[19]
Načrtnutá koncepce socialistické transformační politiky se opírá o řadu teoretických předpokladů, o kterých je třeba vést hlubí diskuzi[20]. Vyaduje předevím zavrhnout představu, e by mohla existovat kapitalistická společnost, která by nebyla formována silnými nekapitalistickými oblastmi. K tomu je ale nutné kapitalismus nevnímat jako totalitně uzavřenou formu zhodnocování kapitálu, která si chce ve beze zbytku podmanit. Rosa Luxemburgová narazila na tento problém ve spojitosti s analýzou kapitalistické akumulace. Podnětem jí byly průzkumy britského ekonoma Johna Hobsona v jeho díle Imperialism. A study, který viděl v nedostatečné spotřebě dělníků příčinu toho, e si kapitalistické státy s vojenskými prostředky konkurují o externí nekapitalistická odbytitě, a tak se dostávají do imperialistické hospodářské soutěe. Rosa Luxemburgová se domnívala, e rozířená koupěschopná poptávka nemůe sama principielně vzniknout z procesu kapitalistické akumulace[21], a dola k závěru, e při nejmením přidaná hodnota, která se má realizovat, a jí odpovídající část kapitalistické produkce nemůe být realizována uvnitř kapitalistických kruhů, a e musí hledat své odběratele bezpodmínečně vně těchto kruhů, v nekapitalisticky produkujících společenských vrstvách a společenských formách,[22].
Rosa Luxemburgová tvrdila na tomto pozadí, e existuje ekonomický tlak zhodnocování kapitálu, aby byli stále nalézáni noví nekapitalističtí odběratelé kapitalisticky vytvářeného zboí, často i nejbrutálnějím násilím. Vycházeje z této teze se podařilo Rose Luxemburgové, alespoň v jejích vlastních očích, prokázat něco, v čem Marx selhal a co ona povaovala za základní podmínku vědeckého socialismu - ryze ekonomické odůvodnění nevyhnutelného kolapsu kapitalismu: Kapitalismus je první ekonomickou formou s propagandistickou silou, formou, která má tendenci roziřovat se po zeměkouli a vytlačovat ostatní ekonomické formy. Je ale zároveň také první, která by sama bez ostatních ekonomických forem coby svého prostředí a ivné půdy nedokázala existovat. Kvůli své tendencí stát se celosvětovou formou ztroskotá na své vnitřní neschopnosti takovou celosvětovou formou výroby být.[23]
A u to dopadne s teoretickou odpovědí na problém, na něj Rosa Luxemburgová poukázala, jakkoliv, je třeba na tomto místě potvrdit, e v kadém případě odhalila jeden základní fakt o moderních společnostech - toti e nejsou jako výlučně kapitalistické společnosti ivotaschopné.[24] Také pozdějí feministické analýzy narazily na tuto skutečnost a upozornily na velkou oblast neplacené společenské práce, předevím práce en.[25] Nové tendence kapitalizace vědomostí a slueb[26] svědčí podle ní o tom, e na jednu stranu vznikají nové oblasti, které alespoň zpočátku stojí mimo vyuití kapitálem. Historické boje v minulosti ale také dokazují, e je moné také určité oblasti za jistých okolností vymanit z kapitálového zhodnocování.
Z analýzy Rosy Luxemburgové by el také dovodit závěr, e kapitalismus se nezhroutil právě proto, e do něj byly v historických bojích vneseny prvky a oblasti nekapitalistického způsobu výroby, které ho překonávají a které chce neoliberalismus dnes opět vytlačovat. Ji Marx získal tento poznatek: Dokud je kapitál slabý, shání se sám po berlích minulých či jeho vznikem zaniklých výrobních způsobech. Pokud se vak cítí silný, odhazuje tyto berly a pohybuje se podle svých vlastních zákonů. Jakmile začne sám sebe pociovat za omezení vývoje, hledá útočitě u forem, je se jeví jako zbaveny panství kapitálu a je jsou díky zkrocení volné konkurence současně ohláením jeho likvidace a likvidace výrobních způsobů, které jsou na něm zaloeny.[27].
Vycházeje z těchto zkueností by lo tvrdit, e moderním společnostem jsou vlastní dvě tendence - ustavičná kapitalizace vech oblastí ivota (kapitálová logika) a usměrňování výroby, spotřeby, politiky a kultury podle společenských zájmů (společenská logika). Vzájemný vztah těchto dvou oblastí je určován jednak konkrétními poadavky zespolečentění na přísluném stupni vývoje výrobních sil, potřeb a kultury , jednak mocenskými poměry té které společnosti.
I uvnitř oblastí, bezprostředně zaměřených na zhodnocování kapitálu, jsou ve vzájemném rozporu zájmy zhodnocení kapitálu a zájmy námezdných pracujících, společenské zájmy na zachování ivotního prostředí, na komunální rozvoj atd. Závazek majetku slouit obecnému blahu je ústavně právní formou uznání této skutečnosti. Ortodoxně marxistická představa o ustavičně větím podřízením práce kapitálu, neustálé redukování práce na pouhé vynakládání vycvičené přirozené síly člověka se nepotvrdila stejně jako představa o nevyhnutelném zbídačení. Tak jak tyto tendence existují a jsou v mnoha zemích a hospodářských sektorech zcela dominantní, tak se objevují neustále protitendence, které vyplývají z poadavků vyvíjejících se výrobních sil a nových potřeb, stejně jako ze společenských bojů.
Rosa Luxemburgová popisuje kapitalistickou společnost v její ryzí formě, jak se jí představila v první světové válce, jako sebezničující a vekerou humanitu bořící barbarství: Zničená, zneuctěná, v krvi se brodící, z ní stéká bláto - tak tu stojí buroazní společnost, taková ona je. Ne kdy si hraje, mravně a upraveně, na kulturu, filosofii a etiku, na pořádek, mír a právní stát, - jako dravá bestie, jako čarodějnický slet anarchie, jako morový dech pro kulturu a lidstvo ukazuje svou pravou a obnaenou podobu.[28] Toto se dnes zřejmě vrací nazpět jako výsledek nespoutané kapitalistické globalizace, ve které je autoritářská moc ekonomické a politické reakce propojena s neskrývaným hororem ekonomie, s dominancí militarismu a se ířením policejního státu[29]. Proti tomu se zformoval iroký odpor, který poaduje jiné formy globalizace a regionalizace. Ukáe se, zda-li se podaří, jako dříve v boji proti tzv. manchesterskému kapitalismu, imperialismu a kolonialismu, faismu a nacionálnímu socialismu, mobilizovat dostatek sil, aby se proti tomuto barbarství postavila na odpor moc humanity, svobody a rovnosti, míru a právního státu.