Vyústění do praxe
Co vyplývá z toho, co jsme si doposud řekli, resp. na co nás studium mikroekonomie připravilo? Pokusme
se to nejdůležitější stručně shrnout v bodech:
- Žijeme v době, kterou lze nazvat jako počátek přechodu ke vzdělanostní společnosti, tj. společnosti,
ve které se stává dominantním ekonomickým sektorem sektor produkce lidských schopností (lidského kapitálu
a sociálního kapitálu). Dominantním sektorem se produkce lidských schopností zejména formou vzdělání
stává tento sektor:
- V tom smyslu, že produkuje rozhodující množství statků (vzdělanostních služeb sloužících k uspokojování schopnostních potřeb).
- V tom smyslu, že nejvíce ovlivňuje uspokojování potřeb a utváření jejich struktury (tj. nejvýznamnějšími
potřebami člověka se stávají schopnostní potřeby, potřeby uspokojované rozvojem a realizací jeho schopnostní).
- V tom smyslu, že v tomto sektoru nejintenzivněji probíhají inovační procesy.
- V tom smyslu, že se do tohoto sektoru přesouvá těžiště ekonomické akumulace (tj. v tomto sektoru
se nejvíce hromadí fixní kapitál).
- V tom smyslu, že v tomto sektoru vzniká nejvíce čistého přebytku, který se stává zdrojem akumulace
fixního kapitálu působícího v tomto sektoru (přičemž fixním kapitálem se stávají samotné schopnosti
člověka).
Proces konstituování vzdělanostní společnosti má řadu obdobných rysů jako proces vzniku průmyslové
společnosti, resp. průběh průmyslové revoluce.
- K prosazení vzdělanostního sektoru jako dominantního ekonomického sektoru může docházet jen tam,
kde se potřebným způsobem rozvine tržní mechanismus a vytvoří vhodné spolupůsobení trhu a státu. To
znamená zejména:
- Vývojem kapitálového trhu dojde k eliminování bariéry rozpočtového omezení při investování do rozvoje
lidských schopností, která je hlavní příčinou vzniku a existence trvalých monopolů působících v této
oblasti i v dalších oblastech ekonomiky a která vytváří hlavní omezení vstupu do odvětví produkce a
nabývání lidských schopností39).
- Změní se poměr mezi investováním do společenské pozice a lidských schopností ve prospěch investování
do lidských schopností, v návaznosti na to vzroste i role kooperujících sítí založených na využívání
lidských schopností.
- O subjektech a produkci vzdělanostní společnosti si lze s využitím teorie učinit konkrétnější
představu:
- Hlavními subjekty budou univerzity poskytující vzdělání rozvíjející inovační schopnosti, vzdělání
založené na univerzalitě (všestrannosti).
- Produkcí univerzit se stávají kooperující absolventské sítě, které se však současně mění v součást
univerzitního subjektu.
- Předpokladem přeměny stávající univerzit resp. vysokých škol v univerzity jako hlavní produkční
subjekty vzdělanostní společnosti je již zmíněné zdokonalení tržního mechanismu tak, aby byly zainteresovány
na uplatnění své produkce (svých absolventů), na jejich příjmovém a společenském vzestupu40).
- Pro vyústění teoretických závěrů do praxe má význam i další rozvoj teorie a zvyšování efektivnosti
výuky:
- V obecně teoretické rovině bude hrát významnou roli zkoumání vlivů podmiňujících utváření jednotlivých
druhů sítí. V prakticko aplikační rovině bude hrát významnou roli rozpracování projektů sociálního investování
a reformování stávajících sociálních subsystémů.
- Při zvyšování efektivnosti výuky bude hrát důležitou roli promítnutí požadavku univerzality do
obsahu vzdělávacího procesu.
