V Haló novinách 13. 8. vyšel článek KSČM pro rudozelený program, obsahující mj. myšlenku J. Dolejše, že socialismus není ze své přirozenosti automaticky ekologický. To napadl 14. 8. V. Věrtelář, s ním nesouhlasil 17. 8. V. Balín a 25. 8. M. Prokeš. Protože v článku, který mi vyšel v Haló novinách 23. 8. K úkolům marxistické filozofie, jsem chtěl právě k této otázce říci podstatné a z rozsahových důvodů to nešlo, je nutno, abych se ozval teď.
Kritika V. Věrteláře je naprosto správná. J. Dolejš nemá pravdu.
Vím, co J. Dolejš a M. Prokeš mínili: mračna popílku a absenci odsiřovacích zařízení u staveb z padesátých let, exhalace ničící Krušné hory i Krkonoše, lesy zaprášené od cementu na jihozápad od Prahy a severovýchod od Brna i jinde, znečištěné řeky a hlavně Černobyl; mohl bych pokračovat dlouhým výčtem ekologických hříchů let padesátých až osmdesátých a zanedbanou ekologickou výchovou, což jen částečně napravilo např. hnutí Brontosaurus atd. Ano, to byly chyby stranického vedení, které ve snaze zvýšit životní úroveň občanů zanedbalo nutnou ochranu životního prostředí a teď se nám to vrací s úroky. Chyby vyplývaly ze zvrácené interpretace marxismu čím víc vyrobíme, tím se budeme mít lépe bez zřetele k tomu, že blahobyt uprostřed zničené přírody a zkaženého prostředí nejen netěší, ale škodí zdraví a zkracuje délku života.
To všechno jsou ale jevy, nikoli podstata socialismu. Ani Marx, ani Lenin svou vizí budoucnosti nemínili postupný zánik druhu Homo sapiens po odebrání těch vlastností prostředí, které potřebujeme k důstojnému životu. Pozorným studiem klasiků marx-leninismu najdeme řadu myšlenek o nutnosti harmonické budoucnosti člověka mezi lidmi a v prostředí, které bude vyhovovat všem. Klasikové však žili v době, kdy výrobní síly ještě nebyly rozvinuty tak, aby se vyjevily všechny hrozící rozpory a všechny ty důsledky produktů civilizace, o nichž dnes víme. Je třeba postupovat dialektickou metodou a dialektika nás učí rozlišovat mj. podstatu od jevu. Podstatou socialismu je každý podle svých schopností, každému podle jeho práce nejen o materiálních hodnotách, ale i o tom, co se nedá prodávat a kupovat, např. o kulturních statcích, myšlení, výměně názorů, zdraví a samozřejmě o prostředí v nejširším slova smyslu, nejen o prostředí přírodním.
Socialismus tedy ze své přirozenosti je ekologický, což pochopí ten, kdo dialekticky myslí.
Haló noviny, 31. srpna 2004