Rozhovor Renaty Kalenské s prezidentem České křesanské akademie Tomáem Halíkem pro Lidové noviny ze dne 20. 12. 2004LN: Mění se smysl Vánoc? Sám jste kdysi říkal, e si váíte lidí, kteří dokáou ocenit spiritualitu tohoto svátku a neberou to jen jako komerci...
Společnost se samozřejmě diferencuje. Jsou lidé, kteří je proívají jako orgie konzumu, jsou lidé, kteří je proívají jako generálku na silvestrovskou pijatyku, jsou ti, kteří shánějí mnoství dárků, aby uplatili své děti za to, e jim dluí blízkost a péči. Pak jsou křesani, kteří Vánoce slaví tradičně bohoslubou. Jsou i vlaní křesani, kteří přicházejí dvakrát do roka do kostela... Ale myslím, e přibývá lidí, kteří mají jakousi ízeň po spiritualitě. Vidím to například v tom, jak proívají slavnosti rozsvěcování adventního věnce na první neděli adventní. Já v tom vidím stesk po tradicích.
LN: Těch lidí, kteří Vánoce proívají jako orgie konzumu, ubývá? Nebo si zapálí svíčku na adventním věnci a nahrnou se do supermarketu?
Tady se neodváím dělat statistiku. Kadý má svobodu slavit Vánoce podle svého gusta.
LN: V Brně Vánoce moná naruí Libor Halík, který před porodnicí hlasitým zpěvem almů protestuje proti interrupcím. Povaujete jeho cestu za správnou?
Já jsem se s panem Liborem Halíkem nikdy neviděl a kdybychom se viděli, tak bychom si nerozuměli, protoe ná styl proívání a prezentování víry je hodně odliný. Na druhé straně vím, e v pravoslavné církvi je tisíciletá tradice jurodivých. Tedy těch, kteří se z lásky ke Kristu chovají tak, e je ostatní povaují za blázny. Ale takový člověk můe být v očích Boích vyí ne já se svými snahami o náboenský dialog s liberály. Take se neodvauji po něm hodit kamenem odsuzujícího slova.
LN: Já neříkám, abyste po něm hodil kamenem. Ale eny, které v porodnici čekají na interrupci, a to třeba i z důvodu, e je těhotenství ohrouje na ivotě, jistě musejí proívat psychickou újmu, kdy slyí jeho protesty...
Já jsem se v ivotě snail pomáhat mnoha enám, a u jako psychoterapeut, nebo zpovědník. Pomáhal jsem věřícím i nevěřícím a zvlátě těm, které podstoupily potrat a které třeba uvěřily sloganu Mám právo na své břicho. Potom měly velké pocity viny. Kadopádně by se k nim mělo přistupovat citlivěji.
LN: Proč myslíte, e se začíná měnit postoj křesanských demokratů? Dnes u nejsou tak razantní, u nemluví tolik o zákazu interrupcí, ale spí o větí prevenci. Je to proto, e jsou liberálnějí, nebo nechtějí přijít o voliče a chovají se pragmaticky?
Na jedné straně není moné s nenarozeným ivotem zacházet jen jako se zhoubným nádorem, na druhé straně je třeba, aby církev i tou sociální, charitativní a pastoračně-psychologickou péčí pomáhala osamělým matkám i enám po potratu. Křesan v politice musí přistoupit na demokratickou hru, ve které vítězí větinové mínění. Měl by vědět, e mezi mravním zákonem a legislativou nemůe být úplné rovnítko.
LN: K jakým posunům dochází v otázce, zda katolík smí, nebo nesmí mít rodinu?
Katolík má mít rodinu co největí.
LN: Vy víte, e myslím celibát.
Ptáte-li se na závazek celibátu, tak myslím, e přibývá jak katolických laiků, tak i renomovaných teologů a dokonce i biskupů, kteří se domnívají, e povolání ke kněství a povolání k celibátu jsou dvě věci, které nutně nemusí být spojeny. Domnívají se, e i některý z budoucích papeů dojde k názoru, e vedle sebe mohou být kněí celibátní a kněí enatí. Ale tento pape patrně svůj názor nezmění. Myslím, e rapidní pokles kněských povolání si v relativně krátké době tohle řeení vyádá. I kdy krize kněské role je v církvi a společnosti hlubí.
LN: A jaký je vá osobní názor na celibát?
Myslím, e pro člověka, který ho na sebe svobodně přijme s vědomím vech rizik, můe celibát vytvořit lepí prostor pro jeho slubu ne závazky vůči rodině. Na druhé straně ale znám hodně lidí, pro které celibát vytvořil těký psychický problém. Ale pro určitý typ kněského nasazení, zvlátě v misionářské oblasti, která opravdu vyaduje člověka celého, je celibát přínosem. A zase - znám spoustu lidí, kterým celibát rozhodně rozvoj osobnosti nezvýil.
LN: Vy osobně byste i po případných změnách zvolil celibát?
Já jsem si na celibát zvykl. V době komunismu, kdy jsem byl knězem v ilegalitě, pro mě bylo velkou úlevou, e jsem to riziko vzal na sebe sám. Byl jsem jednou nohou v kriminále a netrpěla tím moje rodina. A při současném nasazení, kdy pracuji na několika stavech, na univerzitě, ve veřejném ivotě, v kostele, je to tak náročné, e si nedovedu zodpovědnost za rodinu představit.
LN: Zkuste mi říci jedním dvěma slovy, jaké místo má mít náboenství v politice.
Jedním dvěma slovy... Dnes je třeba hledat model odliení a zároveň kooperace. Kdy dvě slova, tak kompatibilita a kooperace.
LN: Budu citovat ředitelku vysílání Rádia Svobodná Evropa v Praze Joyce Davisovou, která na praské Konferenci mezináboenského dialogu řekla: My diskutujeme nad tím, jak izolovat extremisty, jak je dostat pod kontrolu, aby nepřekrucovali náboenství. Lze to?
Je třeba o to se snait. Já se léta angauji v mezináboenském dialogu. Efektem je předevím to, e si spolu rozumějí vzdělaní lidé z jednotlivých náboenských oblastí. Je to dlouhodobá práce, ve které není moné očekávat rychlý efekt.
LN: S univerzitními profesory jiných vyznání si dobře rozumíte. Ale problém s extremisty je stále větí. Myslíte si, e to lze vyřeit jen dialogem se vzdělanci?
Samozřejmě to nemůe být jediná cesta. Podobně jako od konferencí onkologů nelze očekávat, e okamitě zmizí nádorová onemocnění. Je třeba dlouhodobé terapie, která musí probíhat v různých rovinách.
LN: Při léčbě nádoru volíte cestu dlouhodobé terapie. Není ale účinnějí ho vyříznout?
To nejde. Kdy u jsme zůstali u té metafory nádoru - dnes u ta společnost je v takovém stavu, e...
LN: Je plná metastáz?
Ano. A ty metastázy nemůeme radikálním zásahem odstranit. Je potřeba nejen dlouhodobý dialog učenců, ale také - skoro se bojím pouít to slovo - osvěty.
LN: Kdy debatujete s islámskými intelektuály, jak oni vidí naději na vyléčení extremismu v jejich vlastních řadách?
Oni tvrdí, e dělají co mohou pro to, aby rozruili takový ten obraz nepřítele, který mají mnozí vyznavači islámu, kteří Západ znají jen z odpadkových hollywoodských filmů a dělají si podle toho představu o západní společnosti. Samozřejmě e obrazy z iráckých věznic, kde ena v americké uniformě sexuálně poniuje zajatce... To je něco, co pro Araby je poníením a traumatem. Stejně tak my, kdy se díváme na záběry teroristů, kteří uřezávají hlavy, neměli bychom si z toho udělat obrázek o arabské civilizaci. Bohuel ijeme v době expresivních obrazů.
LN: Já se na to ptám i proto, e Zarkávího teroristická skupina dnes vyhrouje jetě horím 11. zářím.
To Bushovské kovbojské dobrodruství v Iráku rozhodně nepřispělo k potlačení terorismu, ale bohuel ho spíe povzbudilo. Tady byl dlouhodobý dialog samozřejmě tvrdě naruen. Chápu, e se západní společnost musí někdy bránit silou, ale je třeba pro to volit vhodný cíl a vhodnou dobu.
LN: Můou spolu po 11. září svět islámu a křesansko-idovské kultury koexistovat?
U spolu koexistovaly. Něco jiného je islám v Saúdské Arábii, něco jiného třeba v Maroku. A koneckonců ten Saddámův reim nebyl ádný islámský reim. To byl vlastně sekulární reim s mnoha socialistickými prvky. A právě tam, kde je takový násilný pokus westernifikovat nějakou arabskou zemi americkou invazí... To právě provokuje ty islámské extremisty. Take tady je třeba postupovat velmi citlivě. Ti teroristé se často rekrutují z lidí, kteří Západ znají. Obdivovali ho, ale nebyli přijati tak, jak očekávali, a z toho pocitu frustrace, potřeby pomsty a z té neschopnosti vrátit se do té své vlastní civilizace se ocitli v psychologické propasti, která je zdrojem jejich aktivit.
A k tomu zneuívají masy lidí, co o Západě nic nevědí. Samozřejmě e mezinárodní zločin musí být souzen a odsouzen.
LN: Jetě jednou k té koexistenci obou světů: je to otázka staletí, nebo se toho doijeme?
Je to spí běh na dlouhou tra.
LN: Jak se změnilo mylení lidí u nás během patnácti let od převratu?
Myslím, e jsme za těch patnáct let proli určitými etapami. Byla první etapa takové porevoluční euforie, kdy část lidí byla opilá idealismem a radostí ze svobody. A druhá část lidí vyuila toho oslabení represivního aparátu státu, aby rozkradla, co mohla...
LN: Vy jste byl opilý?
Ano, já jsem byl spí mezi těmi, kteří byli zmámeni idealismem. I kdy v oblasti církevní jsem dost realisticky varoval, kudy by bylo dobré jít a čeho se vyvarovat. Ten hlas slyen nebyl. Po první fázi pak přila doba, kterou nazývám dobou Koenou a eleznou. Můete to klidně napsat s velkými písmeny. Tehdy se prosazovala morálka běhu na krátkou tra. Vítězili lidé, kteří nebyli příli ohleduplní, měli ostré lokty, byli schopni ohromit, uhranout, odvést. Tohle podle mě trvalo přiblině deset let. Teď přicházíme do fáze běhu na dlouhou tra. A ten vyaduje úplně jiný styl a jinou morálku. Prostě je jasné, e podvody dříve nebo později vyjdou najevo. Vyaduje to spolupráci, spolehlivost, důvěru. Myslím, e třeba v ekonomické oblasti u existuje pár lidí a subjektů, kteří tohle pochopili. Z tohohle hlediska je dobré, e jsou tu některé zahraniční firmy, které to mají zaité a mohou i inspirovat. Ale pořád jetě je tady mnoho lidí, kteří myslí v krátkodobých kategoriích. Předevím na naí politické scéně je řada politiků a politických subjektů, co stále myslí v té peripetii čtyř- a estiletého volebního období. Straně málo politiků dnes dokáe myslet dopředu. Obávám se, e dnení mladá generace se na současnou politickou scénu dívá velmi skepticky. I kdy musím brát v úvahu, e k mládí patří třeba přehnaná kritičnost, tak musím říct, e v mnohém těmto postojům rozumím.
LN: Opět se zkuste v krátkosti vyjádřit k úrovni současné politické kultury v Česku.
Raději bych to moná vyjádřil nonverbálně gestem. A nevylučuji, e by to bylo i gesto nesluné.
LN: Kdo vás drádí? Já jsem z vaich úst zaznamenala názor, e se například velmi stydíte, kdy čtete některé projevy Václava Klause. Čím vás prezident zklamal?
Václav Klaus má u mě tu výhodu, e jsem mu od počátku nedůvěřoval a nic dobrého jsem od něho nečekal, take mě můe překvapit jen pozitivně. A já jistě na Klausovi oceňuji to, e se snaí prosadit cíle, o nich je zřejmě upřímně přesvědčen, e jsou pro tuto společnost dobré. Problém je v tom, e se domnívám, e se v těchto hodnotách velmi mýlí. Já mám velice důrazně jinou politickou filozofii, hodnotovou orientaci, ne má Klaus. A kadý, kdo mě zná, tak ví, e jsem nikdy neměnil svoje přesvědčení podle toho, e ten druhý stanul v nějaké mocenské pozici.
Prostě můj vztah ke Klausově filozofii je negativní. Jistě má právo na svoje euroskeptické názory, ale jestlie je prezentuje na mezinárodní úrovni jako prezident, pak tím váně pokozuje zájmy České republiky.
LN: Take vám vadí hlavně jeho strach z prohlubující se evropské integrace.
Vadí mi na něm řada věcí, ale tohle povauji za nejnebezpečnějí. Domnívám se toti, e české společnosti díky tomu nejvíce hrozí určitý návrat k normalizačnímu alibismu, kdy budeme stát a ukazovat na to, e je nad námi nějaká mocnost, která nám nedovolí se plně rozvinout. Jak nai pradědečkové nadávali na Rakousko-Uhersko, tak jsme my nadávali na Moskvu a myslím si, e by bylo velice neblahé, kdybychom začali nadávat na Brusel a svalovat na něj vechny nae neúspěchy.
LN: Proč chcete co nejuí a nejintenzivnějí integraci Evropy?
Já si myslím, e logika vývoje skutečně bude směřovat k tomu, e v budoucnosti tady vznikne Evropa jako jednotný politický národ s respektem k různým jazykovým, kulturním odlinostem. Národní hranice budou do jisté míry zrelativizované. Já to vidím na mladých lidech. Studují v zahraničí, nacházejí tam své ivotní partnery, je to pro ně jakási druhá vlast. A nemyslím, e by jen kvůli tomu, e mají irí spektrum pohledu na svět, nějak pohrdali svým národem, svou vlastí... Naopak. Jsou schopni hodnoty vlastního národa chápat v irím kontextu.
LN: Vy byste si představoval nějaký evropský superstát, nebo jakési spojené státy evropské?
Řekl bych, e Evropa bude subjekt analogický třeba ke Spojeným státům americkým, take nějaké spojené státy evropské. V dlouhodobějí budoucnosti k tomu vývoj směřuje. A myslím si, e není moné ho nějak překotně urychlovat, ale prostě neděsil bych se ho a rozhodně bych ho nebrzdil.
LN: Říkáte, e vy a vai přátelé jste velmi kritičtí k současné společenské, politické i církevní scéně. Nemyslíte, e následkem tohoto stavu pak například je, e bývalý lídr skinheadské kapely Orlík Daniel Landa zakládá svůj řád a chce bojovat proti zlým?
Ta kritičnost moje a mých přátel není nějaké skuhrání. A rozhodně to není projev nějakého totálního znechucení nebo blbé nálady. Prostě se snaíme rozliovat hodnoty.
Tohle, co jste zmínila, jsou takové křečovité pokusy... Rozhodně se k tomu nehlásím. Část té jeho bohosluby jsem viděl v televizi. Byl jsem z toho mírně řečeno velmi rozpačitý. Výkřiky Daniela Landy mi připadaly velmi křečovité. Myslím, e Václavu Malému, který se této bohosluby také zúčastnil, to muselo být hodně trapné.
LN: Připadá vám Landův řád jako sekta?
Neodvauji se takto známkovat. Ale určitě jsem měl spíe negativní dojem. Ale jestli je to nebezpečné, to nedokáu posoudit z jednoho krátkého záběru v televizi.
LN: Ocituji Landu: Jestli jsou to lidi plní agrese, pojďme přetavit tu agresi v sílu, která spí buduje, ne útočí... A ji lidi přetavěj v to, e se dají dohromady a postaví dětské hřitě... A k tomu hřiti za pár minut dodal: Jestlie postavíme park pro rodiny s dětmi a někdo tam bude dělat bordel a někoho napadat, tak ho seřeeme. Jsem ráda, e vás to rozesmálo. Mě to spí vyděsilo.
Nevím, jestli se mám smát, nebo...
LN: Vy si myslíte, e nae společnost je tak duchaplná a zralá, e na výzvy bývalých skinheadských ikon neuslyí?
Já se neodvauju tohle posoudit, ale opravdu mi to připadalo dost křečovité a trapné. Přetavit agresivitu v něco pozitivního je dobrá iniciativa, ale je potřeba pečlivě zváit, jakými prostředky se to dělá. Je to delikátní a dlouhodobá záleitost. A tak, jak jsem viděl Daniela Landu, na mě příli věrohodně nepůsobil. Ale znám ho příli málo.
Lidové noviny, 20. 12. 2004