Vlastní text Encykliky papee Jana Pavla II. z 1. 5. 1991 (está kapitola).VI. kapitola
Člověk je cesta církve
53. Ohledně bídy proletariátu Lev XIII. řekl: S důvěrou a s plnou oprávněností přistupujeme k projednávání tohoto předmětu ... Kdybychom mlčeli, nutně by to vyvolávalo dojem, e jsme zanedbali svou povinnost.[107] Církev v uplynulých sto letech opakovaně vyjadřovala své stanovisko, kdy zblízka sledovala vývoj sociální otázky. Nečinila to jistě proto, aby získala nazpět minulá privilegia, nebo aby vnucovala jiným své názory. Jejím jediným cílem byla péče o člověka a odpovědnost za tohoto člověka, kterého jí svěřil Kristus, a který je, jak zdůraznil 2. vatikánský koncil, jediným tvorem na zemi, kterého Bůh stvořil kvůli němu samému, to je, aby měl podíl na věčné spáse. Nejde o abstraktního člověka, nýbr o člověka skutečného, konkrétního a historického. Jde o jednoho kadého člověka, nebo kadý je zahrnut do tajemství vykoupení, s kadým je Kristus tímto tajemstvím navěky spojen.[108] Z toho plyne, e církev nesmí člověka opustit a e tento člověk je jakoby první cestou, kterou musí církev kráčet při plnění svého úkolu ... cestou, kterou vytýčil sám Kristus a která neměnně vede tajemstvím vtělení a vykoupení[109].
Toto je jediná zásada, kterou se řídí sociální nauka církve. Jestlie církev tuto zásadu, předevím od data, které si dnes připomínáme, systematicky vykládala, pak proto, e horizont celého bohatství církevní nauky představuje člověk ve své konkrétní realitě, jako hříník i jako spravedlivý.
54. Dnení sociální nauka se zaměřuje zvlátě na člověka, který je vřazen do stavby moderní společnosti spletitým předivem vztahů. Společenské vědy a filozofie slouí k výkladu ústředního postavení člověka ve společnosti; díky nim je člověk schopen lépe chápat sebe sama jako sociální bytost. Avak pouze víra mu plně odhaluje jeho pravou identitu. Z této identity vychází sociální nauka církve. Jejím cílem je za přispění věd a filozofie pomáhat člověku na jeho cestě ke spáse.
Encykliku Rerum novarum lze povaovat za významný příspěvek k rozboru společenské a hospodářské situace končícího 19. století. Její zvlátní hodnota vak spočívá v tom, e je dokumentem magisteria, který se spolu s mnoha dalími dokumenty tohoto druhu začleňuje do evangelizačního úkolu církve. Z toho plyne, e sociální nauka má význam nástroje zvěstování víry. Jako taková zvěstuje kadému člověku Boha a mysterium spásy v Kristu a odhaluje tak člověku člověka samého. Pouze a výhradně v tomto světle se zabývá jinými otázkami: lidskými právy jednotlivce, zvlátě proletariátu, rodinou a výchovou, úkoly státu, národním a mezinárodním uspořádáním, hospodářským ivotem, kulturou, válkou a mírem, respektováním ivota od okamiku početí a do smrti.
55. Církev přijímá smysl člověka z Boího zjevení. K poznání člověka pravého, celého člověka je třeba poznat Boha, řekl Pavel VI. a citoval hned poté svatou Kateřinu Sienskou, která v modlitbě vyslovila tuté mylenku: V tvé povaze, věčný Boe, poznám svou vlastní povahu.[110]
Proto je křesanská antropologie ve skutečnosti kapitolou teologie a sociální nauka církve, která se ujímá člověka a stará se o něho a o jeho chování ve světě, patří z tého důvodu do oblasti teologie, zvlátě teologie morální[111]. Ukazuje se, e teologická dimenze je neodmyslitelná jak pro výklad, tak i pro řeení dneních problémů lidského souití. Platí to, abychom to vyjádřili se ví zřetelností, jak o ateistickém řeení, které olupuje člověka o jeho základní, toti duchovní stavební kameny, tak i o permisivních a konzumistických řeeních, která se pod různými záminkami snaí přesvědčit člověka o jeho nezávislosti na vekerých zákonech a na Bohu tím, e ho uzavírají do egoismu, kodlivého pro něho samého i pro ostatní.
Kdy církev zvěstuje člověku Boí spásu, nabízí mu prostřednictvím svátostí ivot věčný; kdy dává jeho ivotu orientaci přikázáním lásky k Bohu a lásky k blinímu, přispívá k obohacení důstojnosti člověka. Tak jako se nikdy nemůe vzdát svého náboenského a transcendentního poslání pro člověka, je si církev vědoma, e její působení i dnes naráí na obtíe a překáky. Proto se s novými silami a novými metodami poutí do evangelizace, která podporuje rozvoj celého člověka. I na začátku třetího tisíciletí zůstává znamením a zátitou transcendence lidské osoby[112], tak jako se o to snaila od počátku své existence na společné cestě s člověkem celými dějinami. Encyklika Rerum novarum je toho výmluvným důkazem.
56. V den stého výročí této encykliky bych chtěl poděkovat vem, kdo se zaslouili o studium, prohlubování a íření křesanské sociální nauky. Při tom je nezbytná spolupráce místních církví, a mým přáním je, aby toto jubileum bylo novým podnětem ke studiu, íření a uplatňování této nauky v nejrůznějích oborech.
Zvlátě si přeji, aby vela ve známost a uplatňovala se v zemích, kde se po pádu reálného socialismu projevuje váná dezorientace při práci na obnově. Hrozí nebezpečí, e západní země budou v tomto ztroskotání jednostranně spatřovat vítězství svého hospodářského systému a nebudou dbát o uskutečňování potřebných korektur svých systémů. Země třetího světa se nalézají více ne kdy dříve v dramatické situaci zaostalosti, která je kadým dnem vánějí.
Poté, co Lev XIII. vyloil zásady a směrnice pro řeení dělnické otázky, napsal v závěru encykliky rozhodující větu: A se kadý ujme svého úkolu, a to co nejrychleji, aby se ohromné zlo, které se u zahnízdilo, nestalo nenapravitelným tím, e se léčení odkládá. A dále dodal: Pokud jde o církev, nikdy a nikterak nezanedbá své povinnosti ani v této věci.[113]
57. Církev nesmí pohlíet na sociální poselství evangelia jako na teorii, nýbr předevím jako na základ a motivaci jednání. Pod vlivem tohoto poselství rozdali někteří křesané svůj majetek chudým a vydali tak svědectví, e navzdory rozdílnému sociálnímu původu je moné mírové a solidární souití. Čerpajíce sílu z evangelia, obdělávali mnii po staletí půdu, řádoví bratři a sestry zakládali nemocnice a útulky pro chudé, bratrstva, mui a eny ze vech vrstev se starali o potřebné a okrajové skupiny společnosti. Byli přesvědčeni, e Kristova slova: Cokoliv jste učinili jednomu z těchto mých nepatrných bratří, mně jste učinili (Mt 25, 40), nesmějí zůstat zboným přáním, nýbr se musejí stát konkrétním ivotním závazkem.
Církev si dnes více ne kdy jindy uvědomuje, e její sociální poselství nalezne věrohodnost a autoritu spíe ve svědectví činů ne v jeho vnitrní důslednosti a logice. I z toho vědomí pramení její prvořadé nasazení pro chudé, které nikdy nevylučuje ani nediskriminuje jiné skupiny. Jde o nasazení, které se netýká pouze materiální chudoby, protoe, jak známo, zvlátě v moderní společnosti se setkáváme s četnými formami ne pouze hospodářské, nýbr i kulturní a náboenské chudoby. Svou láskou k chudým, která je rozhodující a patří k jejím pevným tradicím, se církev obrací ke světu, v něm navzdory technickému a hospodářskému pokroku hrozí nebezpečí, e chudoba nabude gigantických forem. V západních zemích máme rozmanitou chudobu okrajových skupin, starých a nemocných, obětí konzumismu, a kromě toho jetě bídu četných emigrantů. V rozvojových zemích se na obzoru rýsují dramatické krize, nebudou-li včas přijata mezinárodně navzájem koordinovaná opatření.
58. Láska k člověku a předevím k chudému člověku, v něm církev vidí Krista, nabývá své konkrétní podoby v podporování spravedlnosti. Nikdy ji nebude mono plně uskutečnit, budou-li lidé v potřebném člověku, který prosí o pomoc pro svůj ivot, spatřovat nevítaného dotěravce nebo břemeno, a ne příleitost k dobrému, monost získat větí bohatství. Teprve toto vědomí jim dodá odvahu postavit se riziku a změně, které v sobě skrývá kadá věrohodná snaha pomoci jinému člověku. Nejde pouze o to, dávat z přebytku, nýbr otevřít celým národům přístup do sféry hospodářského a lidského rozvoje, z ní jsou vyčleněny nebo vyloučeny. K tomu nestačí dávat z přebytku, který ná svět hojně produkuje. Je k tomu zapotřebí předevím změny způsobu ivota, modelů výroby a spotřeby a zkostnatělých mocenských struktur, je dnes ovládají společnost. Nejde o to, ničit nástroje společenského řádu, které se osvědčily, nýbr orientovat je na správně chápané obecné blaho celého lidstva. Dnes stojíme před takzvaným celosvětovým hospodářstvím jevem, který jistě nelze zavrhovat, nebo obsahuje mimořádné monosti ke zvýení prosperity. Stále důraznějí je vak poadavek, aby této vzrůstající internacionalizaci hospodářství odpovídaly účinné mezinárodní kontrolní a řídící orgány, které by orientovaly hospodářství na obecné blaho. Toho není jednotlivý stát, byt by byl nejmocnějí na světě, sám schopen. Aby se dospělo k takovému výsledku, musí zavládnout shoda mezi velkými zeměmi a v mezinárodních orgánech musejí být spravedlivě zastoupeny zájmy velké lidské rodiny. Je také nutno, aby se při posuzování důsledků jejich rozhodnutí vdy přihlíelo k těm národům a zemím, které na mezinárodním trhu nemají přílinou váhu, nýbr v kterých se nahromadila nejkrutějí a největí bída a které potřebují větí rozvojovou pomoc. V této oblasti toho jetě bezesporu zbývá mnoho vykonat.
59. Aby tedy bylo učiněno spravedlnosti zadost a aby byly snahy lidí o její dosaení úspěné, je zapotřebí daru milosti, který pochází od Boha. Jejím působením se v součinnosti se svobodou člověka uskutečňuje ona tajemná přítomnost Boha v historii, která je Prozřetelností.
Novou zkuenost proitou v následování Krista je třeba ostatním lidem sdělit v konkrétnosti jejich obtíí, sporů, úkolů a problémů, aby byly osvíceny světlem víry a zlidtěny. Tato víra toti pomáhá nejen nalézt řeení, nýbr rovně umoňuje lidsky proívat situace utrpení tak, aby se v nich člověk neztratil a nezapomněl na svou důstojnost a na své poslání.
Sociální nauka kromě toho obsahuje důleitou interdisciplinární dimenzi. S cílem lépe uplatnit v různých a stále se měnících sociálních, hospodářských a politických oblastech pravdu o člověku vstupuje tato nauka do dialogu s různými disciplínami, které se člověkem zabývají, sjednocuje jejich příspěvky a pomáhá jim otevřít se v irím horizontu slubě člověku, poznanému a milovanému v plné íři jeho poslání.
Kromě interdisciplinární dimenze je pak nutno zmínit se o praktické a v určitém smyslu experimentální dimenzi této nauky. Ta je zaloena na střetávání křesanského ivota a svědomí se situacemi tohoto světa a projevuje se úsilím, které vyvíjejí jednotlivci, rodiny, kulturní a veřejní činitelé, politici a státníci, aby dali křesanskému ivotu podobu a uplatnění v dějinách.
60. Kdy Lev XIII. vyhlaoval zásady řeení dělnické otázky, napsal: Tato nesmírně důleitá otázka vyaduje také práci a úsilí i jiných činitelů.[114] Byl přesvědčen o tom, e obtíné problémy vyvolané průmyslovou společností lze řeit jen spoluprací vech sil. Toto konstatování se stalo trvalou součástí sociální nauky církve. To mimo jiné vysvětluje, proč Jan XXIII. věnoval svou encykliku o míru také vem lidem dobré vůle.
Pape Lev XIII. ovem s bolestí konstatoval, e ideologie tehdejí doby, zvlátě liberalismu a marxismu, tuto spolupráci odmítaly. Od té doby se mnohé změnilo, zvlátě v posledních letech. Dnení svět je si více vědom toho, e řeení váných národních a mezinárodních problémů není jen otázkou hospodářství nebo právního či společenského řádu, nýbr e vyaduje jasné eticko-náboenské hodnoty, jako i změnu smýlení, chování a struktur. Církev se cítí zvlátě povinována tento příspěvek poskytnout, a jak jsem ji napsal v encyklice Sollicitudo rei socialis, lze oprávněně doufat, e k tomu, aby sociální otázka získala nezbytný mravní základ, můe přispět i velká skupina lidí, kteří se nehlásí k ádnému náboenství.[115] V téme dokumentu jsem rovně vyzval křesanské církve a vechna velká světová náboenství, aby poskytly jednomyslné svědectví o společném přesvědčení o důstojnosti člověka, který byl stvořen Bohem.[116] Jsem toti přesvědčen, e náboenství připadne dnes i zítra prvořadá úloha při zachování míru a při budování společnosti důstojné člověka.
Na druhé straně se ochota k dialogu a ke spolupráci týká vech lidí dobré vůle, zvlátě pak těch osob a skupin, které mají na národní i na mezinárodní úrovni zvlátní odpovědnost v politické, hospodářské i sociální oblasti.
61. Téměř otrocká poroba na počátku průmyslové společnosti přinutila mého předchůdce ujmout se slova na obranu člověka. Tomuto závazku zůstala církev v následujících sto letech věrna. Zasáhla do bouřlivé fáze třídního boje po první světové válce, aby člověka hájila před hospodářským vykořisováním a před tyranií totalitních systémů. Učinila důstojnost člověka středem svého sociálního poselství po druhé světové válce, kdy trvala na univerzálním určení hmotných statků, na společenském řádu bez útlaku, zaloeném na duchu spolupráce a solidarity. Vdy zdůrazňovala, e člověk a společnost nepotřebují pouze hmotné statky, nýbr i duchovní a náboenské hodnoty. Stále více si uvědomovala, e příli mnoho lidí neije v blahobytu západního světa, nýbr v bídě rozvojových zemí, kde snáejí situaci, která je stále jetě téměř otrockou porobou, a proto církev cítila a cítí povinnost upozorňovat na tuto skutečnost s vekerou jasností a otevřeností, přestoe ví, e jejím výzvám nejsou vdy vichni příznivě nakloněni.
Sto let po zveřejnění encykliky Rerum novarum stojí církev opět před novými věcmi a před novými úkoly. Toto jubileum by proto mělo posílit vechny lidi dobré vůle a zvlátě věřící v jejich úsilí.
62. Tato moje encyklika se ohlíela do minulosti, je vak zaměřena předevím do budoucnosti. Stejně jako Rerum novarum stojí na prahu nového století a chce s Boí pomocí připravovat jeho příchod.
To skutečné a věčně nové pochází ve vech časech z nekonečné moci Boha, který říká: Hle, vecko tvořím nové (Zj 21,5). Tato slova se vztahují k závěru dějin, kdy Kristus odevzdá království Bohu a Otci ... a tak bude Bůh vecko ve vem (1 Kor 15, 24. 28). Křesan vak ví, e to nové, co očekáváme ve ví plnosti při návratu Pána, je přítomno ji od stvoření světa, přesněji od té doby, co se Bůh stal v Jeíi Kristu člověkem a s ním a skrze něj učinil člověka novým stvořením (2 Kor 5,17; Gal 6,5).
Závěrem této encykliky děkuji vemocnému Bohu, který své církvi daroval světlo a sílu provázet člověka na pozemské pouti k jeho věčnému určení. I v třetím tisíciletí bude církev věrně činit cestu člověka svou cestou s vědomím, e není na cestě sama, nýbr s Kristem, svým Pánem. On učinil cestu člověka svou cestou a jde se vemi lidmi, i kdy si toho nejsou vědomi.
Maria, matka Vykupitelova, která zůstává po boku Krista na jeho cestě k člověku a s člověkem a která předchází církev na pouti víry, nech svou mateřskou přímluvou provází lidstvo do třetího tisíciletí ve věrnosti tomu, který je tentý včera i dnes i na věky (srov. id 13,8) Jeí Kristus, v jeho jménu vem ze srdce ehnám.
Dáno v Římě u Svatého Petra,
1. května o památce svatého Josefa Dělníka roku 1991,
v třináctém roce mého pontifikátu.
Pape Jan Pavel II.
| Zdroj: 1. 5. 1991