Pokračování textu E. Cromeho. První část ZDE.
Problém perspektivní změny
Východ Evropy se konečně zase stal periferií Západu, kterou byl ji před socialistickými revolucemi. Otázka, která se v této souvislosti často klade, je, zda to muselo nutně přijít takovým způsobem. Roli zde jistě hrály různé faktory. Jedním byl ten, e byl hospodářsky stále přítomný světový kapitalistický systém (Wallerstein, 2002). Kdy chtěly v osmdesátých letech státy RVHP mezi sebou vyměňovat nedostatkové zboí, činily to také mezi sebou na základě aktuálních cen na světových trzích v dolarech. A mnozí ekonomové to velebili jako vymoenost. Od padesátých let zdůrazněná idea, e vznikl vlastní světový hospodářský systém socialismu, který je odliný od systému kapitalistického, ztroskotala ji dříve, ně tento reálný socialismus zanikl. A reálný socialismus byl povaován také v hlavách mnoha stranických a státních kádrů za ztroskotaný. To zesílilo přijetím Leninovy mylenky o nutně vyí produktivitě práce poněvad tato byla nií, nemohl mít tento socialismus převahu. Nebyla dokonce pouita jiná kritéria alternativního ivota. Chtěli porazit kapitalismus na svém vlastním poli, za daných společenských podmínek to ovem přirozeně být nemohlo. Zároveň ovem působil demokratický deficit, který ji v roce 1918 identifikovala Rosa Luxemburgová. Ani ve sféře politických rozhodování, ani ve sféře samotné hmotné výroby nebyli dělníci pány poměrů, které svým jménem vytvořili. Proto neviděli v oné krizi kolem roku 1989 ádný důvod hájit socialistické cíle. Naopak: často to byli dělníci, kteří v oněch prvních svobodných volbách volili konzervativně, od trního hospodářství očekávali zlepení svých ivotních poměrů. A protoe porovnávací rovina nebyla situací dělníků v Rusku před rokem 1917 nebo situací dělníků v Indii a Brazílii, nýbr těch v západní Evropě, doufali tam v podobné ivotní poměry. To, e sociální podmínky v západní Evropě byly vynuceny tamějím bojem dělníků a také konkurencí s reálným socialismem, platilo jako komunistická propaganda. Teprve nyní, kdy se mnohé z toho demoluje také v západní Evropě, se znovu objevuje tato mylenka, teď ovem zatím bez následků.
Zdrenlivost dělníků ulehčovala bývalým stranickým a státním funkcionářům chovat se předevím jako faktičtí disponenti výrobních sil a sjednat s reprezentanty opozice a mezinárodního kapitálu odpovídající dohody o rozdělení výrobního kapitálu (vude tomu tak bylo s výjimkou NDR). Protoe se ve svých hlavách rozloučili s mylenkou socialismu, učinili to také tak v praxi. A činili to často s horlivostí novopečeného konvertity. Nakonec byli hrdi na to, e patří k nové třídě vlastníků kapitálu.
Propagandistické centrály mezinárodního kapitálu přely na podzim roku 1989 samy na to, e interpretovaly změnu poměrů ne jako vítězství demokracie, nýbr jako vítězství trního hospodářství nad centrálním plánovaným hospodářstvím. Tím měla být ona idea, která by řeila problém demokracie kapitalistických poměrů, v zárodku uduena a připravena cesta celosvětové expanzi kapitalismu. Nemělo by být moné, aby demokracie jako sociální demokracie ve smyslu Rosy Luxemburgové byla mylena bez kapitalismu. To je výzva pro 21. století.
Mnoho vymoeností třídního boje v západní Evropě práva vstupovat do odborů, tarifní práva, právo na práci jsou ve východní Evropě pokládány za diskreditované, za přeitek komunismu, zatímco jsou přece primárními pracovními právy, která je třeba neustále znovu obhajovat. Nejen stalinský způsob vlády udělal socialistické mylence ve východní Evropě patnou pověst, nýbr antisocialistická interpretace je také výsledkem změn poměrů v letech 1989 / 1991.
Přeměna autoritativního socialismu na socialismus demokratický se ve východní Evropě v letech 1989 / 1991 nezdařila. Je to historicky dodnes nevyřeený problém.
Závěr
Komunistický systém moci tak, jak vznikl od roku 1917 za zvlátních historických okolností po ruské říjnové revoluci, se ukázal jako slepá ulička. Byl patnou odpovědí na správnou otázku: na otázku ohledně řeení sociální otázky, jak ji nezbytně nutně a neustále předkládá kapitalismus a na otázku ohledně vekerých jejích projevů v politice, kultuře, v otázce rovnosti pohlaví, ekologii atd. Dějiny lidstva jsou novým způsobem opět otevřené. Máme co do činění s novými sociálními a politickými boji, jejich výsledek závisí na nové konstelaci sil v 21. století.
Esej z knihy Sozialismus im 21. Jahrhundert, Zwölf Essays über die Zukunft, autor Erhard Crome, vydáno BerlinKarl Dietz Verlag, 2006
Texty Nadace Rosy Luxemburgové (Rosa Luxemburg Stiftung), Berlin sv. 17
Přeloeno s podporou RLS v rámci společného projektu SPED (Společnost pro evropský dialog) a Rosa Luxemburg Stiftung, přeloila Barbora Molnárová