Jednomu studentovi, který mi řekl, e některé teorie, které jsem vysvětloval (nikoliv mé vlastni), jsou příli zjednoduené, a byl okován, kdy jsem mu odvětil, e toto je právě jejich hlavní výhoda.Milý L.!
Dobré mylení vyaduje intelektuální styl. Styl pozůstává hlavně v tom, e se vyhýbáme některým zásadním chybám, které jsou bohuel stejně tak rozířené jako jsou kodlivé. Mylení si ádá, abyste pouíval vhodného nástroje, a nástroj, o kterém vám chci říci, je moná ze vech nejskromnějí a přitom v mnohých teoriích a argumentech tak neznatelný, e si někteří lidé jeho existenci ani neuvědomují. Přesto se tento nástroj pouívá. A nejen to: jestlie se nepouije, nemůete dělat vědu. A podle mého názoru nemůete přemýlet o vůbec ádném problému, a vědeckém nebo jakémkoli, má-li to dávat vůbec nějaký smysl. A dovolte mi, abych zael jetě dále. Existuje určitý rozdíl mezi těmi, kteří tohoto nástroje pouívají, a těmi, kteří ne. A pro tyto dva druhy lidí je vdycky těké, mají-li se spolu domluvit. Tento nástroj má latinský název, který jej činí úctyhodným a záhadným a nazývá se ceteris paribus, co je v překladu jetě klamnějí, protoe je to tak jednoduché: ostatní se nemění. Strávíte-li trochu času uvaováním nad tím, co tato věta skutečně znamená, jak se dá vyuít, připadnete brzy na některé velice důleité aspekty intelektuálního stylu.
Abych vysvětlil důleitost tohoto nástroje, dovolte mi citovat příklad, který je jen zčásti neskutečný. Dejme tomu, e vás překvapuje, jak lidé mohou dospět k rozhodnutí v situaci, kdy nemají přístup ke vem patřičným informacím. Lidé kupují losy, ani by věděli, která čísla budou taena. Ucházejí se o zaměstnání, ani by věděli, zdali jsou těmi nejlepími kandidáty. Chovají se přátelsky k lidem, jim by bylo lépe se vyhnout. Víte, e v takových situacích se lidé obvykle nějak rozhodnou, jestlie se domnívají, e to můe přinést výsledek, který očekávají, a jestlie očekávaný výsledek je ádoucí. Viml jste si, a je to vá velký objev, e pravděpodobnost, e lidé učiní rozhodnutí, se dá předpovědět vynásobením těchto dvou činitelů. To jest, můete-li změřit pravděpodobnost úspěchu a ádoucnost výsledku, pak výsledek těchto dvou měření vám dá pravděpodobnost, e subjekt bude takto jednat. (Ponechávám stranou technickou stránku věci, kterou jste si u jistě coby horlivý matematik vyřeil.) Tento princip má zajímavé důsledky. Zdá se například předpovídat, e lidé stejně pravděpodobně učiní určitá rozhodnutí ve dvou různých situacích: (a) kdy výsledek je vysoce ádoucí, i kdy není pravděpodobné, e k němu dojde, a (b) kdy výsledek není sice tak ádoucí, ale je o něco pravděpodobnějí. To je důsledek vaí mylenky s násobením: součin je stejný, jestlie jeden člen proporcionálně klesá a druhý stoupá. Vá objev vás docela uspokojí, protoe se jasně hodí na mnoho různých situací. Můete si tak vysvětlit, proč jsou některé loterie oblíbenějí ne jiné. Také si můete vysvětlit, proč se lidé ucházejí o práci, kdy mají jen malou naději, e ji dostanou, která je vak pro ně velice ádoucí.
Dejme tomu, e předloíte svůj objev různému publiku. V této imaginární situaci nikdo dosud nikterak formálně nezvaoval činění rozhodnutí ani nejistotu, take vá princip je něčím zcela novým. Mohu předpovědět, e se vám dostane dvou druhů reakcí, kdy ponecháme stranou lidi, kteří prostě nerozumějí, o čem je řeč. Za prvé budou někteří lidé mít nejrůznějí námitky k různým stránkám vaí teorie. Řeknou například, e byste neměl mluvit o pravděpodobnosti úspěchu anebo o ádoucnosti výsledku, nýbr o tom, co subjekt vnímá jako takové. Lidé nejednají na základě toho, jak se věci skutečně mají, ale na základě toho, jaké si myslí, e jsou. Vae publikum vám také řekne, e vá princip by byl realističtějí, kdybyste přidal do rovnice třetí faktor, toti náklady, zahrnuté do činění rozhodnutí. Kdyby lidé dostali stejnou anci vyhrát stejný obnos, koupí los spí, bude-li lacinějí. Takovýchto námitek bude celá řada. Asi to uslyíte dost nerad, protoe se tím projeví nedokonalost vaí teorie. Ale jste opravdový vědec a hledání pravdy je pro vás důleitějí ne pouhá jeitnost. A tak zpět k rýsovacímu prknu.
Bohuel můe být vá princip i nadále podroben kritice. Někteří lidé budou mít námitky nikoliv ke způsobu, jak jste svou teorii vykonstruoval, ale k samotné mylence takové teorie. Řeknou vám toto: Nemá smysl mluvit čistě abstraktně o lidech činících rozhodnutí, ani byste uváil kontext. Za prvé se rozhodnutí činí v různých situacích. Kupování losu není toté jako ádost o zaměstnání, proč by tedy tyto různé situace měly mít stejnou 'logiku'? Určitě to, co dělají s losy, záleí na jejich představě loterie a to, co dělají s ádostí o zaměstnání, závisí na jejich ambicích a vy musíte podrobně prostudovat tento specifický kontext. Za druhé vichni známe lidi, kteří jednají nerozumně. Moná jsou opilí, kdy si los kupují, mohou mít nereálné představy o svých vlastních schopnostech a v mnohých případech jsou vedeni iracionálními pudy a váněmi. A tak vá princip nedává ádný smysl.
I tentokrát se můete cítit dotčen, e na lidi neudělá vae teorie patřičný dojem - ale při této imaginární výměně názorů máte vy pravdu a mýlí se oni, a myslím, e je důleité pochopit, proč tomu tak je. A vás přejde hněv, asi si pomyslíte, e jim prostě uniká smysl vaí teorie. A můete zvolit následující pichlavou odpověď:
Za prvé nebylo mou ctiádostí vypsat vechno o hazardních hrách anebo ádostech o zaměstnání. Jestlie popisujete to, co mají dvě situace společného, pak to není proto, e byste si mysleli, e mají vechno společné, nýbr proto, e si myslíte, e stránky, které mají společné, mohou být důleité. Za druhé jsem se snail popsat, co by dělal rozumný člověk, jestlie by se snail dojít k ádoucím výsledkům a vyhnout se výsledkům neádoucím. Úmyslně jsem pominul zcela výjimečné případy, kdy se lidé perverzně snaí neuspět nebo jsou mentálně naruení. Jak tedy můe někdo přijít s tak irelevantními námitkami?
Můe, protoe nepochopil, e vá princip, kdy jste ho formuloval, měl v úvodu větu ostatní se nemění. Moná, e ani vy sám jste si to neuvědomil. Lidé mohou mít nepatřičné připomínky, protoe si neuvědomují, co tato věta znamená, anebo proto, e se jim nelíbí její intelektuální styl. Pro mnohé lidi dělat vědu znamená objevovat to, co se doopravdy děje za hranicemi předsudků a obecně chápané moudrosti. Vědci jsou chápáni jako lidé, kteří popisují věci takové, jaké skutečně jsou. A tak se zdá, e jakékoliv teorie by vdycky měly být ivotně pravdivé. To ve je pro vědce velice lichotivé, ale je to také úplný nesmysl. Vědecké teorie jsou ivotně pravdivé jenom v tom smyslu, e důkazy jsou tím jediným tribunálem, který rozsoudí, co je ve vědě správné a co mylné. Rozpačitý, nedostatečně vysvětlený fakt má větí váhu ne uspokojivá elegantní teorie, a právě proto je vědecká činnost někdy tak beznadějná. Jinými slovy: vědecké mylenky nejsou, nemohou být a neměly by být ivotně pravdivé. A to je ten celý smysl věty ostatní se nemění.
Na této větě není nic tak straně komplikovaného. Ve skutečnosti jste v předelém odstavci vysvětlil, co to znamená, ve své odpovědi na ty hloupé námitky. Abychom to vyjádřili abstraktněji: Vyslovit nějakou teorii jetě neznamená vzít v úvahu vechny moné stránky jevu, který popisujete. Naopak to znamená, e se soustředíte na některé stránky, které lze popsat v rozmezí abstraktních generalizací a v zájmu zjednodueně předpokládat, e vechny ostatní stránky jsou neutralizované, tj. e jsou stejné. A tady právě někteří lidé zneklidní a řeknou vám, e nejsou vechny ostatní věci stejné, e se od situace k situaci mění. Jak se jen můete rozhodnout nebrat v úvahu to, co se doopravdy děje v celé své bohatosti a sloitosti? A chcete vysvětlit jakékoliv jevy, musíte mít na paměti, e vechny zdravé teorie jsou zaloeny na rozhodnutí povaovat vechny ostatní věci za stejné. Bez toho nelze popsat ani ty nejjednoduí jevy. Ve skutečnosti k tomu najdeme příklady v naem kadodenním prostředí.
Dovolte mi uvést jednoduchý příklad, který nemá nic společného s pokročilou vědou. Kdy vám zkouejí zrak, obvykle měří vai ostrost vidění tak, e vám dají číst písmena na obrazovce asi tři metry od vaí idle. Jsou to jednotlivá velká písmena, promítaná na jasný panel. Zbytek místnosti je v polotmě, tak aby panel jasněji vynikl. Lékařům vyhovuje takto změřit vá zrak a předepsat vám čočky na základě vaeho výkonu v tomto druhu testu. Jestlie nevíte nebo nechápete princip ceteris paribus, můete k takovému ujitění vznést námitky na základě toho, e test nebere v úvahu přirozený kontext obvyklého vidění. Co obvykle čteme, jsou smysluplná slova a věty, nikoliv jednotlivá velká písmena. Zřídka kdy čteme něco z jasného panelu v tmavé místnosti. A ve větině případů předměty vykazují barvu a sloení a některé blízké spojitosti s jinými předměty. Take to, co lékař změřil, nemůe být vae skutečná ostrost zraku.
Dovolte mi, abych se vrátil k vaí vědecké teorii o rozhodování. S vaím principem (který, jak si myslím, je velice jednoduchý a je nadto i pravdivý) jste právě nastoupil skvělou kariéru jako specialista na činění rozhodnutí za stavu nejistoty. Irelevantní námitky by vás neměly obzvlá znepokojovat. Musíte si vak uvědomit, e vae cesta bude poseta takovými absurdními argumenty. Protoe kamkoliv půjdete, setkáte se s lidmi, kteří nepochopí zásadu ceteris paribus, spí ne s těmi, kteří ji pochopí. Mají jiný duevní rámec a náleí ke dvěma rozdílným kulturám. Právě toto měl na mysli ruský spisovatel Alexander Zinovjev, kdy psal ve své knize Zející výiny o dvou principech, které ovládají intelektuální aktivitu: Vědecký princip produkuje abstrakce, antivědecký je ničí na základě toho, e to a to se nevzalo v úvahu. Vědecký princip stanoví přesné pojmy, antivědecký princip je činí dvojakými pod záminkou, e odhaluje jejich pravou různorodost.
Ale proč bychom měli tento vědecký program vůbec přijímat? Hlavní důvod, proč myslet tímto způsobem, proč izolovat různé činitele a mimo realitu je idealizovat, je, e chcete dělat vědu a e věda je dosud úspěnějí ne jakékoliv jiné intelektuální podnikání. Vysvětlila o světě víc ne jakýkoliv jiný druh mylení. A tak je to prostě jen lepí... ve ostatní se samozřejmě nemění.
PASCAL BOYER je vědecký pracovník a docent na Kings College v Cambridi. Jeho hlavní výzkum se týká styčných zájmů antropologie a kognitivní vědy a snaí se ukázat, jak jsou různé kulturní jevy omezovány obecnými vlastnostmi lidské mysli. V průběhu posledních pěti let obrátil svou pozornost k náboenským představám a zabývá se experimentální kognitivní prací na dětech a dospělých. Smyslem tohoto výzkumu je ukázat, e lidská mysl je obzvlátě náchylná k uchování představ, které poruují její intuitivní, mlčenlivé pochopení přirozeného světa. Náboenské představy nejsou odpověďmi na univerzální lidské otázky ani neskýtají vysvětlení pro sloité zkuenosti. Spíe jsou vedlejími účinky těch druhů poznávacích schopností, které nám dala evoluce: Antropologické aspekty výzkumu jsou prezentovány v jeho knihách Tradition as Truth and Communication a The Naturalness of Religious Ideas.
Esej z knihy Jak se věci mají s podtitulem Průvodce mylenkami moderní vědy (ed. John Brockman a Katinka Matsonová), kterou v překladu Evy imečkové vydalo bratislavské nakladatelství Archa v roce 1996.