Druhá část kapitoly o kapitálu Rukopisů Grundrisse. Označení začátků stránek odpovídá knize.[*227]
[I. 1. Obecný pojem kapitálu. 2. Zvlátnost kapitálu: oběný kapitál, fixní kapitál. (Kapitál jako prostředek k ivotu, jako surovina, jako pracovní nástroj.) 3. Kapitál jako peníze. II. 1. Kvantita kapitálu. Akumulace. 2. Kapitál měřený sám o sobě. Zisk. Úrok. Hodnota kapitálu: tj. kapitál na rozdíl od sebe jako úroku a zisku. 3. Oběh kapitálů. α) Směna kapitálu za kapitál. Směna kapitálu za důchod. Kapitál a ceny. β) Konkurence kapitálů. γ) Koncentrace kapitálu. III. Kapitál jako úvěr. IV. Kapitál jako akciový kapitál. V. Kapitál jako penění trh. VI. Kapitál jako zdroj bohatství. Kapitalista. Po kapitálu je třeba pojednat o pozemkovém vlastnictví. Potom námezdní práce. Předpokládáme-li vechny tři, <je> pohyb cen jako oběh nyní určen ve své vnitřní totalitě. Na druhé straně <jsou> tyto tři třídy kladeny jako výroba v jejích třech základních formách a jako předpoklady oběhu.[*221] Potom stát. (Stát a občanská společnost. Daně, čili existence neproduktivních tříd. Státní dluh. Populace. Stát navenek: Kolonie. Zahraniční obchod. Směnečný kurs. Peníze jako mezinárodní mince. Nakonec světový trh. Občanská společnost přesahuje stát. Krize. Rozklad výrobního způsobu a formy společnosti, které jsou zaloeny na směnné hodnotě. Reálné kladení individuální práce jako společenské a naopak.)][200]
[*228]
Produkt a kapitál. Hodnota a kapitál. Proudhon
(Ze veho nejnesprávnějí je způsob, jak ekonomové a právě tak socialisté chápou ve vztahu k ekonomickým podmínkám společnost. Například Proudhon říká proti Bastiatovi (XVI, 29): Pro společnost neexistuje rozdíl mezi kapitálem a produktem. Tento rozdíl přísluí individuím a je zcela subjektivní.[201] Tedy právě společenskost nazývá subjektivní; a subjektivní abstrakci nazývá společností. Rozdíl mezi kapitálem a produktem spočívá právě v tom, e jako kapitál vyjadřuje produkt určitý vztah, vlastní historické formě společnosti. Takzvané chápání z hlediska společnosti neznamená nic jiného ne to, e se přehlíejí právě ty rozdíly, které vyjadřují společenský vztah (vztah občanské společnosti). Společnost se neskládá z individuí, nýbr vyjadřuje sumu vztahů, poměrů, v nich jsou tato individua k sobě navzájem.[202] Jako kdyby chtěl někdo tvrdit: z hlediska společnosti neexistují otroci a svobodní občané: obojí jsou lidé. Naopak, lidmi jsou mimo společnost. Být otrokem a být občanem, to jsou společenská určení, vztahy lidí A a B. Člověk A jako takový není otrok. Otrokem je ve společnosti a prostřednictvím společnosti.[203] To, co tu pan Proudhon říká o kapitálu a produktu, znamená u něho, e z hlediska společnosti neexistuje rozdíl mezi kapitalisty a dělníky, tedy právě rozdíl, který existuje jen z hlediska společnosti.)
(Proudhon v polemickém spisu proti Bastiatovi: Gratuité du Crédit dochází nakonec jen k tornu, e chce redukovat směnu mezi kapitálem a prací na prostou směnu zboí jako směnných hodnot, na momenty prostého oběhu, to jest e abstrahuje právě od specifického rozdílu, na něm vechno záleí. Říká: Kadý produkt se v daném okamiku stává kapitálem, protoe vechno, co se spotřebovává, se v jistém okamiku spotřebovává reproduktivně. To je velmi nesprávné, ale na tom nezáleí. Co způsobuje, e pojem produktu se náhle přeměňuje v pojem kapitálu? Způsobuje to mylenka hodnoty. Tím chceme říci, e k tomu, aby se produkt stal kapitálem, musel projít autentickým zhodnocením, byl prodán nebo koupen, [*229] jeho cena kolísala a byla fixována nějakou legální dohodou. Např. kůe, tak jak vychází z řeznictví, je produktem řezníka. Koupil kůi koeluh? Hned ji připojí nebo její hodnotu připojí ke svému provoznímu kapitálu. Koeluhovou prací se tento kapitál znovu stává produktem atd. Kadý kapitál je tu une valeur faite[*222]. Peníze jsou valeur la plus parfaite[204], vytvořená hodnota v nejvyí potenci. To tedy znamená: 1. produkt se stává kapitálem tím, e se stává hodnotou. Čili kapitál není nic jiného ne prostá hodnota. Neexistuje mezi nimi rozdíl. Proto mluví Proudhon střídavě jednou o zboí (přírodní stránka zboí vyjádřeného jako produkt), jindy o hodnotě nebo spí, protoe předpokládá akt koupě a prodeje, o ceně. Protoe se peníze jeví jako dokonalá forma hodnoty, jako je tomu v prostém oběhu, jsou peníze i pravou vytvořenou hodnotou.)
Kapitál a práce. Směnná hodnota a uitná hodnota za směnnou hodnotu. Peníze a jejich uitná hodnota (práce) v tomto poměru kapitálem. Sebezmnoení hodnoty jejím jediným pohybem. vást, e ádný kapitalista by nevynakládal svůj kapitál, kdyby mu to neneslo zisk. Kapitál je co do látky zpředmětněná práce. Protiklad k tomu je ivá produktivní (tj. hodnotu obsahující a zmnoující) práce. Práce produktivní a práce jako výkon sluby. Produktivní a neproduktivní práce. A Smith atd. Zloděj v Lauderdalově smyslu a produktivní práce
Přechod od jednoduché směnné hodnoty a jejího oběhu ke kapitálu můe být vyjádřen také takto[*223]: V oběhu se směnná hodnota projevuje dvojace: jednou jako zboí, podruhé jako peníze. Je-li v jednom určení, není v druhém. To platí pro kadé zvlátní zboí. Ale celek oběhu, vezme-li se o sobě, spočívá v tom, e tá směnná hodnota, směnná hodnota jako subjekt, se klade jednou jako zboí, jindy jako peníze, a je právě tím pohybem, který se klade v tomto dvojím určení a uchovává se v kadém z nich jako jeho opak, ve zboí jako [*230] peníze a v penězích jako zboí. To je o sobě přítomno v prostém oběhu, ale není na něm kladeno. Směnná hodnota kladená jako jednota zboí a peněz je kapitál a samo toto kladení se projevuje jako oběh kapitálu. (Který je vak spirála, roziřující se křivka, a ne jednoduchý kruh.)[205]
Nejprve provedeme rozbor jednoduchých určení, která jsou obsaena v poměru mezi kapitálem a prací, a tak objevíme jak vnitřní souvislost těchto určení, tak i jejich pokročilejích forem s tím, co tu bylo dříve.
Prvním předpokladem je, e na jedné straně je kapitál a na druhé práce, obojí jako vůči sobě samostatné útvary; oba jsou si tedy také vzájemně cizí. Práce, která stojí proti kapitálu, je cizí práce a kapitál, který stojí proti práci, je cizí kapitál. Extrémy, které stojí proti sobě, jsou specificky odliné. V prvním kladení jednoduché směnné hodnoty byla práce určena tak, e výrobek nebyl pro pracovníka bezprostřední uitnou hodnotou, nebyl přímým prostředkem obivy. To bylo veobecnou podmínkou vytváření směnné hodnoty a směny vůbec. Jinak by dělník vyráběl jen výrobek bezprostřední uitnou hodnotu pro sebe nikoli vak směnnou hodnotu. Tato směnná hodnota vak byla materializována ve výrobku, který měl jako takový uitnou hodnotu pro jiné a byl jako takový předmětem jejich potřeb. Uitná hodnota, kterou můe pracovník nabídnout kapitálu, kterou tedy vůbec můe nabídnout jiným, není materializována v nějakém výrobku, neexistuje vůbec mimo něj, neexistuje tedy skutečně, nýbr jen co do monosti, jako jeho schopnost. Skutečností se stává teprve tehdy, kdy o ni projeví zájem kapitál, kdy ji uvede do pohybu, protoe činnost bez předmětu není ničím, je to nejvý činnost mylenková, a o tu zde nejde. Jakmile jí kapitál dal pohyb, existuje tato uitná hodnota jako určitá produktivní činnost pracovníka; je to sama jeho ivotnost, zaměřená k určitému účelu, a proto se projevuje v určité formě.
V poměru mezi kapitálem a prací jsou směnná hodnota a uitná hodnota poloeny do vzájemného poměru, jedna stránka (kapitál) [*231] stojí nejprve proti druhé stránce jako směnná hodnota[*224], a druhá (práce) proti kapitálu jako uitná hodnota. V prostém oběhu můe být kadé zboí chápáno střídavě v jednom nebo druhém určení. V obou případech, platí-li za zboí jako takové, vystupuje z oběhu jako předmět potřeby a je úplně mimo ekonomický vztah. Pokud je zboí fixováno jako směnná hodnota peníze snaí se zbavit také formy, ale tak, e vnitřně vstupuje do ekonomického vztahu. Rozhodně mají zboí ve směnném vztahu (prostém oběhu) význam jen potud, pokud mají směnné hodnoty; na druhé straně má jejich směnná [*232] hodnota jen přechodný význam, protoe ruí jednostrannost jen určitého individua se týkající a proto bezprostředně pro ně existující uitečnost, uitnou hodnotu , ale neruí tuto uitnou hodnotu samu; naopak ji klade a prostředkuje; jako uitnou hodnotu pro jiné ad. Pokud je vak směnná hodnota jako taková fixována v penězích, stojí proti ní směnná hodnota u jen jako abstraktní chaos; a právě odloučením od své substance se vrací sama do sebe a chce se dostat ze sféry jednoduché směnné hodnoty, jejím nejvyím pohybem je prostý oběh a jejím vrcholným naplněním jsou peníze. Uvnitř této sféry samé existuje vak fakticky rozdíl jen jako povrchní odlinost, jako čistě formální rozdílnost. Samy peníze jsou ve své vrcholné fixovanosti opět zboím a jako takové se od jiných zboí lií jen tím, e vyjadřují směnnou hodnotu dokonaleji, ale právě proto ztrácejí jako mince svou směnnou hodnotu jako imanentní určení a stávají se pouhou uitnou hodnotou, i kdy uitnou hodnotou <pouívanou> pro stanovení cen atd. zboí. Tato určení spadají jetě bezprostředně vjedno a právě tak bezprostředně se rozpadají. Tam kde se vůči sobě chovají jako samostatná, pozitivní, jako ve zboí, které se stává předmětem spotřeby, přestávají být momentem ekonomického procesu; kde se chovají negativně, jako v penězích, stávají se bláznovstvím; ovem bláznovstvím, které je momentem ekonomie a činitelem určujícím praktický ivot národů.
Jak jsme viděli u výe, nedá se říci, e se směnná hodnota realizuje v prostém oběhu.[*225] To se vak děje proto, e proti ní nevystupuje uitná hodnota jako taková, jako uitná hodnota určená směnnou hodnotou samou; naopak uitná hodnota jako taková nemá vztah ke směnné hodnotě, nýbr stane se určenou směnnou hodnotou jen tím, e se na ni klade vnějí měřítko společenství uitných hodnot to, e jsou pracovní dobou. Jejich jednota se jetě bezprostředně rozpadá a jejich rozdíl spadá jetě bezprostředně vjedno. Tím je nutně dáno, e uitná hodnota jako taková je zprostředkována směnnou [*233] hodnotou a e směnná hodnota prostředkuje samu sebe jen přes uitnou hodnotu. V peněním oběhu byly jen různé formy směnné hodnoty (cena zboí peníze) nebo jen různé uitné hodnoty (Z-Z), pro ně jsou peníze, směnná hodnota, jen mizícím prostředkováním. Skutečný poměr mezi směnnou hodnotou a uitnou hodnotou tu nebyl. Zboí jako takové jeho zvlátnost je tedy také lhostejný, jen náhodný a veobecně představovaný obsah, který leí mimo ekonomický vztah forem; čili ekonomický vztah forem je jen povrchní forma, formální určení, skutečná substance je mimo jeho oblast a toto určení nemá k této substanci vůbec ádný vztah; má-li tedy být toto určení formy jako takové zachováno v penězích, mění se pod rukou ve lhostejný přírodní produkt, v kov, na něm se stírá poslední vztah, a u k individuu nebo ke styku individuí. Kov jako takový nevyjadřuje samozřejmě ádné společenské vztahy; je na něm setřena i forma mince, poslední známka jeho společenského významu.
Směnná hodnota, která vystupuje proti uitné hodnotě samé, pokud je kladena jako stránka poměru, vystupuje proti ní jako peníze, ale peníze, které takto proti ní vystupují, nejsou u peníze ve svém určení jako takové, nýbr jako kapitál. Uitná hodnota čili zboí, které vystupuje proti kapitálu čili proti kladné směnné hodnotě, není u takové zboí, jak se jevilo vůči penězům, zboí, jeho formové určení bylo právě tak lhostejné jako jeho obsah, a které se jevilo jen jako nějaká substance vůbec. Za prvé jako uitná hodnota pro kapitál, tj. tedy jako předmět ve směně s ní neztrácí kapitál své hodnotové určení, jako např. peníze, kdy se smění za určité zboí. Jediná uitečnost, kterou můe vůbec mít nějaký předmět pro kapitál, můe být jen v tom, e jej buď dostane, nebo e jej zmnoí. Viděli jsme u u peněz, jak hodnota osamostatněná jako taková čili veobecná forma bohatství není schopna jiného pohybu ne kvantitativního; zmnoování.[*226] Podle svého pojmu je shrnujícím pojmem vech uitných hodnot; ale protoe to je vdy jen určité mnoství peněz (zde kapitál), je její kvantitativní [*234] mez v rozporu s její kvalitou. Je proto v její přirozené povaze, e stále usiluje o překročení své vlastní meze. (Jako poitkářské bohatství, např. v době římského císařství, se proto projevuje jako bezmezné plýtvání, které se snaí povznést do fantazijní bezmeznosti i sám poitek, jí se salát z perel atd.) Pro hodnotu, která se zachovává o sobě jako hodnota, splývá u proto zmnoování se sebezachováním a hodnota se uchovává právě jen tím, e se ustavičně snaí dostat za svou kvantitativní mez, která odporuje určení její formy, její vnitřní obecnosti. Obohacování je tak samoúčelem. Účelnou činností kapitálu můe být jen obohacování, tj. zvětování, zmnoování sebe sama. Určitá suma peněz (a peníze existují pro svého dritele vdy jen v určité kvantitě, jsou dány vdy jako určitá suma peněz) (to je třeba vyloit u v kapitole o penězích[*227]) můe naprosto stačit k určité spotřebě, v ní právě přestávají být penězi. Ale jako reprezentant obecného bohatství nemůe. Jako kvantitativně určená suma, omezená suma, jsou peníze také jen omezeným reprezentantem veobecného bohatství nebo reprezentantem omezeného bohatství, které sahá právě tak daleko jako jeho směnná hodnota; dá se jí exaktně měřit. Rozhodně tedy nemají schopnost, kterou by měly mít podle svého obecného pojmu, toti schopnost kupovat vechny poitky, vechna zboí, totalitu materiálních substancí bohatství; nejsou soupis vech věcí[150] atd. Fixovány jako bohatství, jako obecná forma bohatství, jako hodnota, která jako hodnota platí, jsou tedy neustálou snahou překročit svou kvantitativní mez: nekonečný proces.[32] Jejich vlastní ivotnost záleí výlučně v tom; uchovávají se jen jako směnná hodnota, odliná od uitné hodnoty, platící pro sebe, a to tím, e se neustále zmnohonásobují. (Pro pány ekonomy bude zatrápeně obtíné přejít teoreticky od sebezachování hodnoty v kapitálu k jejímu zmnohonásobení; mám na mysli toto zmnohonásobení nejen jako akcidens nebo výsledek, ale jako základní určení. Viz např. jak Storch uvádí toto základní určení adverbiem vlastně.[209] Ekonomové se to ovem [*235] snaí vpravit jako něco podstatného do kapitálového vztahu, ale pokud to nedělají hrubou formou, toti e kapitál je určen jako to, co nese zisk, kdy je tedy zmnoení kapitálu samého kladeno u jako zvlátní ekonomická forma v zisku, děje se to jen kradmo a velmi nesměle, jak ukáeme později krátkým přehledem veho toho, co přinesli ekonomové k pojmovému určení kapitálu.[210] vást, e by nikdo nevynakládal svůj kapitál, kdyby mu to neneslo zisk,[211] je buď jalové povídání, e dobří kapitalisté by zůstali kapitalisty, i kdyby nevynakládali svůj kapitál, anebo se tu jen velmi sousedskou formou říká, e vynakládání nesoucí zisk je v samém pojmu kapitálu. Dobrá. Pak by to právě bylo třeba dokázat.) Peníze jako penění suma se měří svou kvantitou. Toto měření odporuje jejich určení, které je nutně orientováno na bezměrno.[*228] Vechno to, co se tu říká o penězích, platí zvýenou měrou o kapitálu, v něm se peníze vlastně teprve rozvíjejí ve svém vrcholném určení. Proti kapitálu jako takovému můe jako uitná hodnota, tj. jako něco uitečného, stát jen něco, co jej zmnouje, zmnohonásobuje a co jej tedy zachovává jako kapitál.
Za druhé.[*229] Kapitál je co do svého pojmu penězi, ale penězi, které u neexistují v jednoduché formě zlata a stříbra, ani jako peníze v protikladu k oběhu, nýbr ve formě vech substancí ve zboí. Potud tedy nejsou jako kapitál v protikladu k uitné hodnotě, nýbr existují mimo peníze právě jen v uitných hodnotách. Samy tyto jejich substance jsou tedy nyní pomíjivé; kdyby neměly uitnou hodnotu, neměly by ani směnnou hodnotu; jako uitné hodnoty vak ztrácejí svou hodnotu, jsou likvidovány prostou přírodní výměnou látek, nejsou-li skutečně spotřebovávány; a opravdu zmizí teprve tehdy, kdy jsou skutečně spotřebovány. Z tohoto hlediska nemůe být opakem kapitálu zase nějaké zvlátní zboí; nebo jako takové není protikladem kapitálu, protoe substance kapitálu samého je uitná hodnota; kapitál není to nebo ono zboí, nýbr kadé zboí. Společná substance vech zboí, tj. zase jejich substance ne jako jejich [*236] materiální látka, tedy fyzické určení, nýbr jejich společná substance jako zboí a tedy směnných hodnot je to, e jsou zpředmětněná práce.[*230] Jediné, co je rozdílné od zpředmětněné práce, je práce nezpředmětněná, práce teprve se zpředmětňující, práce jako subjektivita. Čili zpředmětněná, tj. jako prostorově přítomná práce můe být také jako minulá práce postavena proti práci časově přítomné. Pokud má být přítomna jako časová, jako ivotná, můe být přítomna jen jako ivoucí subjekt, v něm existuje jako schopnost, jako monost; tedy jako dělník. Jediná uitná hodnota, která tedy můe tvořit protiklad ke kapitálu, je práce (a to práce tvořící hodnoty, tj. produktivní.[*231] Tato poznámka zde předbíhá; musí se teprve postupně vyloit. Práce jako pouhý výkon sluby k uspokojení bezprostředních potřeb nemá s kapitálem vůbec nic společného, protoe kapitál ji nevyhledává. Dá-li si kapitalista natípat dříví, aby si mohl upéci skopovinu na roni, je nejen ten, kdo mu to dříví típá, ke kapitalistovi ve vztahu prosté směny, ale v tém vztahu je i kapitalista k němu. Ten člověk mu dává svou slubu, uitnou hodnotu, kterou nezmnouje kapitál, nýbr v ní se kapitál spotřebovává, a kapitalista mu za to dává jiné zboí ve formě peněz. Tak se to má se vemi slubami, pracovníci je přímo směňují za peníze jiných osob, a tyto sluby jsou těmito osobami spotřebovávány. Je to spotřeba příjmu, co jako takové patří vdy do prostého oběhu, a ne spotřeba kapitálu. Protoe jedna ze smluvních stran nestojí proti druhé jako kapitalista, nemůe výkon člověka poskytujícího slubu spadat do kategorie produktivní práce. Takové čeládky je plno, od kurvy a po papee. Ale patří sem také poctivý a pracující lumpenproletariát; např. celá spousta pomocníků a poskoků atd. v přístavních městech atd. Ten, kdo reprezentuje peníze, [*237] poaduje slubu jen kvůli její uitné hodnotě, která pro něho bezprostředně mizí; ale poskok poaduje peníze, a protoe tomu, kdo vydává peníze, jde o zboí, a tomu, kdo poskytuje zboí, o peníze, představuje jeden pro druhého jen dvě stránky prostého oběhu; je jasné, e poskok, jako ten, komu jde o peníze, tedy bezprostředně o veobecnou formu bohatství, se chce obohatit na úkor svého improvizovaného přítele, co tohoto, protoe to je zkuený kalkulant, trápí o to víc, e tato sluba, kterou právě teď potřebuje, se dá připsat jen na účet jeho veobecně lidské slabosti, rozhodně ji vak nepotřebuje jako kapitalista. A. Smith měl se svou produktivní a neproduktivní prací v podstatě pravdu, alespoň z hlediska buroazní ekonomie.[212] To, co proti tomu namítají jiní ekonomové, jsou buď vásty (Storch[213], Senior jetě nanicovatějí[214] atd.), e toti kadá činnost má přece nějaký výsledek, pletou si tedy produkt v přírodním a ekonomickém slova smyslu; to je pak i kadý lotr produktivním pracovníkem, protoe nepřímo produkuje knihy o kriminálním právu; (tato argumentace je přinejmením asi stejně správná, jako kdyby se o soudci říkalo, e je produktivní pracovník, protoe chrání před zlodějstvím).[215] Nebo se u z moderních ekonomů stali takoví sykofanti buroy, e mu chtějí namluvit, e je produktivní práce, kdy mu někdo hledá vi na hlavě nebo ho drbe po chvostu, protoe mu touto činností patrně vyčistí jeho tupou hlavu blockhead aby přítí den mohl jaksepatří zaujmout místo ve své kanceláři. Je proto zcela správné ale zároveň také charakteristické, e pro důsledné ekonomy jsou například pracovníci luxusních řemesel produktivními pracovníky, ačkoli lidi, kteří takové předměty konzumují, výslovně zatracují jako neproduktivní marnotratníky. Je fakt, e tito dělníci jsou opravdu produktivní, protoe rozmnoují kapitál svého zaměstnavatele;[*232] neproduktivní jsou co do materiálních výsledků své práce. Ve skutečnosti má tento produktivní dělník na sračičkách, které musí vyrábět, stejný zájem jako sám kapitalista, který jich pouívá a který [*238] se čerta ptá, odkud se ty krámy berou. Uvaujeme-li vak přesněji, ukáe se fakticky, e správná definice produktivního dělníka spočívá v tomto: Je to člověk, který potřebuje a vyaduje přesně tolik a o nic víc, ne kolik je nutné k tomu, aby byl schopen přinést svému kapitalistovi co největí prospěch. Je to vechno nesmysl. Odbočení. Ale vrátit se k tomu a blíe prozkoumat, co je produktivní a co neproduktivní).[*233]
Dva různé procesy při směně kapitálu za práci. (To, co se směňuje za kapitál, patří zde spolu se svou uitnou hodnotou do určenosti ekonomické formy atd.)
Uitná hodnota, která vystupuje proti kapitálu jako proti kladené směnné hodnotě, je práce. Kapitál se směňuje, čili je v této určenosti jen ve vztahu k ne-kapitálu, k negaci kapitálu, a ve vztahu k ní je jedině kapitálem; skutečný ne-kapitál je práce.
Podíváme-li se na směnu mezi kapitálem a prací, shledáváme, e se rozpadá na dva procesy nejen formálně, nýbr i kvalitativně rozdílné a dokonce protikladné:
1. Pracovník, dělník směňuje své zboí, práci, uitnou hodnotu, která jako zboí má i cenu, jako vechna ostatní zboí za určitou sumu směnných hodnot, určitou sumu peněz, kterou dostane od kapitálu.
2. Kapitalista získává směnou samu práci, práci jako činnost kladoucí směnné hodnoty, jako produktivní práci; tj. získává směnou výrobní sílu, kterou kapitál udruje a rozmnouje a která se tak stává výrobní silou a reprodukující silou kapitálu, silou patřící kapitálu samému.
Odloučení obou těchto procesů je tak nápadné, e se mohou v čase rozpadat a vůbec nemusejí spadat vjedno. První proces můe být dovren a mnohdy je do jisté míry dovren jetě předtím, ne ten druhý vůbec začne. Dokončení druhého aktu předpokládá dokončení výrobku. Placení mzdy na ně nemůe Čekat. Uvidíme, e právě to, [*239] e se na dokončení nečeká, je dokonce podstatným určením tohoto poměru.[*234]
Při jednoduché směně, při jednoduchém oběhu tento dvojitý proces neprobíhá. Smění-li se zboí a za peníze b a ty zase za zboí c, určené ke spotřebě za původní objekt směny za a pak uití zboí c, jeho spotřeba, je úplně vně oběhu; poměru formy se to vůbec netýká, je to úplně mimo sám oběh, a je to čistě látkový zájem, který vyjadřuje u jen poměr individua A v jeho přirozenosti k předmětu jeho izolované potřeby. Co udělá se zboím c, je otázka, která je mimo ekonomický poměr. Zde se naopak jeví uitná hodnota toho, co je vyměňováno za peníze, jako zvlátní ekonomický poměr, a určité upotřebení toho, co se směňuje za peníze, je konečný účel obou procesů. To tedy odliuje u formálně směnu mezi kapitálem a prací od prosté směny dva různé procesy.
Vimneme-li si dále, jak se co do obsahu lií směna mezi kapitálem a prací od jednoduché směny (oběhu), zjiujeme, e tento rozdíl nevyplývá z vnějího vztahu nebo srovnání, ale e v totalitě druhého procesu druhá forma odliuje samu sebe od první formy, e samo toto srovnání je implikováno. Rozdíl druhého aktu od prvního druhý akt je toti zvlátní proces, jím si kapitál přisvojuje práci je přesně ten rozdíl, kterým se lií směna mezi kapitálem a prací od směny, kterou prostředkují peníze mezi zboími. Ve směně mezi kapitálem a prací je prvním aktem směna, úplně zapadá do obyčejného oběhu; druhý akt je proces od směny kvalitativně odliný, a je to jen omyl, e se vůbec mohl nazývat směnou jakéhokoli druhu. Stojí přímo proti směně; bytostně jiná kategorie.
Kapitál a moderní pozemkové vlastnictví. Wakefield
[Kapitál.[216] I. Obecnost: 1. a) Vznikání kapitálu z peněz. b) Kapitál a práce (prostředkuje se cizí prací). c) Prvky kapitálu, rozloené podle svého poměru k práci (Produkt. Surovina. Pracovní nástroj.) 2. Ozvlátnění [*240] kapitálu: a) oběný kapitál, fixní kapitál. Oběh kapitálu. 3. Jednotlivost kapitálu: Kapitál a zisk. Kapitál a úrok. Kapitál jako hodnota, rozdílný od sebe jako úroku a zisku. II. Zvlátnost: 1. Akumulace kapitálů. 2. Konkurence kapitálů. 3. Koncentrace kapitálů (kvantitativní rozdíl kapitálu jako současně kvalitativní, jako míra jeho velikosti a působení). III. Jednotlivost: 1. Kapitál jako úvěr. 2. Kapitál jako akciový kapitál. 3. Kapitál jako penění trh. V peněním trhu je kapitál kladen ve své totalitě; v ní určuje ceny, dává práci, reguluje výrobu, zkrátka je zdrojem výroby; ale kapitál nejen jako produkující sebe sama (materiálně průmyslem atd., tím, e určuje ceny, rozvíjí výrobní síly), ale současně jako tvůrce hodnot, musí klást nějakou hodnotu nebo formu bohatství, od kapitálu specificky odlinou.[*235] A to je pozemková renta. Je to jediná hodnota, kterou kapitál vytváří jako hodnotu od sebe sama, od své vlastní produkce odlinou.
Jak svou povahou, tak historicky je kapitál tvůrcem moderního pozemkového vlastnictví, pozemkové renty; proto se také jeho činnost jeví jako rozklad staré formy pozemkového vlastnictví. Nová forma vzniká působením kapitálu na starou formu. Tak je kapitál z jedné stránky tvůrcem moderního zemědělství. V ekonomických poměrech moderního pozemkového vlastnictví, které se jeví jako proces: pozemková renta kapitál námezdní práce (forma závěru můe být chápána i jinak: jako námezdní práce kapitál pozemková renta; ale kapitál se musí vdy jevit jako činný střed)[14], je tedy kladena vnitřní konstrukce moderní společnosti, čili kapitál v totalitě svých vztahů. Nyní se naskýtá otázka, jak probíhá přechod od pozemkového vlastnictví k námezdní práci? (Přechod od námezdní práce ke kapitálu vyplývá sám ze sebe; protoe kapitál se tu vrací do svého aktivního základu.) Historicky je přechod nesporný. Spočívá ji v tom, e pozemkové vlastnictví je produktem kapitálu. Zjiujeme proto vude, e tam, kde se zpětným působením kapitálu na starí formy pozemkového vlastnictví toto vlastnictví mění v penění rentu (toté se odehrává [*241] jinak tam, kde se vytváří moderní sedlák) a kde se tedy současně zemědělství, provozované kapitálem, mění v průmyslovou agronomii, se nutně z chalupníků, nevolníků, robotných sedláků, dědičných pachtýřů, podruhů atd. stávají nádeníci, námezdní dělníci, to znamená námezdní práce ve své totalitě je vytvářena a působením kapitálu na pozemkové vlastnictví a potom, jakmile je u jednou vypracována jako forma, pozemkovým vlastníkem samým.[*236] Tento vlastník sám pak očiuje[*237], jak říká Steuart, pozemky od přebytečných krků, odtrhuje děti země od její hrudi, na ní vyrostly, a přeměňuje tak samu práci se zemí, která se svou povahou jeví jako bezprostřední existenční zdroj obivy, v prostředkovaný existenční zdroj obivy, závislý čistě na společenských vztazích.[51] (Vzájemná závislost musí být vypracována v čisté podobě dříve, ne se můe pomýlet na skutečné sociální společenství. Vechny poměry jsou kladeny společností, nejsou určeny přírodou.)[*238] Jedině tak je teprve moné uplatnění vědy a můe být plně rozvinuta produktivní síla. Nemůe tedy být pochyb o tom, e námezdní práce ve své klasické formě, jako forma, která prostupuje celou íři společnosti a která místo země činí samu sebe půdou, na ní stojí, je vytvořena a moderním pozemkovým vlastnictvím, tj. pozemkovým vlastnictvím jako hodnotou vytvořenou kapitálem samým. Proto tedy pozemkové vlastnictví ukazuje zpět k námezdní práci. Z jistého hlediska není pozemkové vlastnictví nic jiného ne přenesení námezdní práce z měst na venkov, tedy námezdní práce rozířená na celou íři společnosti. Starý pozemkový vlastník, je-li dost bohatý, nepotřebuje k tomu, aby se stal moderním pozemkovým vlastníkem, ádného kapitalistu. Stačí, kdy přemění své pracovníky v námezdní dělníky a kdy začne vyrábět pro zisk, a ne pro důchod. Pak se v jeho osobě předpokládá moderní pachtýř i moderní pozemkový vlastník. Není vak formální rozdíl, e se mění forma, v ní pobírá svůj důchod, nebo forma, v ní platí dělníky, nýbr tento rozdíl předpokládá úplné [*242] přeformovaní výrobního způsobu (zemědělství) samého; má tedy přeměna předpoklady, které jsou zaloeny na určitém vývoji průmyslu, obchodu a vědy, zkrátka výrobních sil. Výroba zaloená na kapitálu a námezdní práci se vůbec od jiných výrobních způsobů lií nejen formálně, nýbr předpokládá i totální revoluci a rozvoj materiální výroby. Ačkoli se kapitál jako obchodní kapitál můe plně rozvinout (jen ne kvantitativně) i bez tohoto přeformování pozemkového vlastnictví, ne u jako průmyslový kapitál. Dokonce i vývoj manufaktur předpokládá počínající rozklad starých ekonomických vztahů v pozemkovém vlastnictví. Na druhé straně vzniká z tohoto krátkodobého rozkladu[217] nová forma v celé své totalitě a íři teprve tehdy, kdy se u do vysokého stupně dokonalosti rozvinul moderní průmysl, který sám vak pokračuje vdycky tím rychleji, čím víc se rozvinulo moderní zemědělství a jemu odpovídající forma vlastnictví, odpovídající ekonomické vztahy. Proto je Anglie v tomto ohledu vzorovou zemí pro ostatní země evropského kontinentu. Právě tak: Předpokládá-li ji první forma průmyslu, velká manufaktura, rozklad pozemkového vlastnictví, pak je tento rozklad opět podmíněn podřízenějím rozvojem kapitálu, který probíhá ve městech, a to jetě v nevyvinutých formách (středověkých), a současně působením manufaktury, která rozkvétá v jiných zemích zároveň s obchodem (tak působí Holandsko na Anglii v 16. a v první polovině 17. století). V těchto zemích samých tento proces u proběhl a zemědělství u ustoupilo chovu dobytka a obilí se opatřovalo dovozem ze zaostalých zemí, jako z Polska atd. (zase Holandsko). Je třeba vzít v úvahu, e nové výrobní síly a výrobní vztahy se nevyvíjejí z ničeho, e nevznikají ani ze vzduchu, ani z lůna ideje, která klade sebe samu[218] nýbr e se vyvíjejí uvnitř daného vývoje výroby a převzatých, tradičních vlastnických poměrů a v protikladu k nim. Jestlie v dovrené buroazní soustavě kadý ekonomický vztah předpokládá jakýkoli jiný vztah také v buroazně ekonomické formě a tak vechno, co je kladeno, je současně předpokladem, je to tak s kadou organickou soustavou. Tato organická soustava sama má jako totalita své předpoklady, [*243] a její vývoj k totalitě spočívá právě <v tom>, e si podřizuje vechny elementy společnosti, nebo e si z ní vytváří orgány, které jí jetě chybí. Stává se tak totalitou historicky. Vznik této totality tvoří moment procesu této soustavy, jejího vývoje.[*239] Na druhé straně, jsou-li uvnitř nějaké společnosti rozvinuty ke své totalitě moderní výrobní poměry, tj. kapitál, a tato společnost se pak zmocňuje nového území jako např. v koloniích, shledává, toti její představitel, kapitalista shledává, e jeho kapitál přestává být kapitálem bez námezdní práce a e jedním z předpokladů k tomu není jen pozemkové vlastnictví vůbec, nýbr moderní pozemkové vlastnictví; pozemkové vlastnictví, které je jako kapitalizovaná renta drahé a jako takové vylučuje, aby individua bezprostředně obdělávala půdu. Z toho <vyplývá> Wakefileldova koloniální teorie, podle ní postupovala anglická vláda v praxi v Austrálii. Pozemkový majetek se tu uměle zdrauje, aby se pracovníci přeměnili v námezdní dělníky, aby se kapitál uplatnil jako kapitál a nová kolonie se stala produktivní; aby se v ní rozvíjelo bohatství, místo aby se jí, jako v Americe, uívalo k občasným dodávkám námezdních dělníků. Wakefieldova teorie je pro správné pochopení moderního pozemkového vlastnictví nesmírně důleitá. Kapitál jako to, co vytváří pozemkovou rentu, se tedy vrací zpět k produkci námezdní práce jako svého obecného tvořivého základu. Kapitál vychází z oběhu a klade práci jako námezdní práci; tak se vytváří a rozvíjí se jako celek, klade pozemkové vlastnictví jako svou podmínku i jako svůj protiklad. Ukazuje se vak, e tím jen vytvořil námezdní práci jako svůj obecný předpoklad. Tento předpoklad je tedy nyní třeba brát sám pro sebe. Na druhé straně se vak moderní pozemkové vlastnictví samo nejsilněji projevuje v procesu očiování statků[219] a v přeměně zemědělských pracovníků v námezdní dělníky. To je dvojí přechod k námezdní práci. To po pozitivní stránce. Negativně, kdy u vytvořil pozemkové vlastnictví a tím dosahuje svého dvojího cíle: 1. průmyslového obdělávání půdy a tím rozvoje produktivní síly půdy; [*244] 2. námezdní práce, tedy obecného panství kapitálu na venkově povauje kapitál samu existenci pozemkového vlastnictví za pouhý přechodný vývoj, který je nutný jako působení kapitálu na staré vztahy pozemkového vlastnictví, a <je> produktem jejich rozkladu; tento vývoj je vak jako takový kdy u dosáhl tohoto cíle jen pouhým omezením zisku a není vůbec pro výrobu nutný. Kapitál se tedy snaí rozruit pozemkové vlastnictví jako soukromé vlastnictví a přenést je na stát. To je negativní stránka. Celou společnost se uvnitř snaí přeměnit v kapitalisty a námezdní dělníky. Doel-li kapitál u tak daleko, pak je i námezdní práce tak daleko, e na jedné straně usiluje o odstranění pozemkového vlastníka jako zbytečného stvoření, aby se vztah zjednoduil, aby se zmírnily daně atd., a to v tée formě, jak to chce buroa; na druhé straně, aby se <dělník> zbavil námezdní práce a stal se samostatným výrobcem pro bezprostřední uitek, vyaduje rozbití velkého pozemkového vlastnictví. Pozemkové vlastnictví je tedy negováno ze dvou stran; negace ze strany kapitálu je jen přeměna formy, aby se kapitál stal jediným vládcem. (Pozemková renta jako veobecná státní renta (státní daň), take buroazní společnost reprodukuje jiným způsobem středověkou soustavu, ale jako její úplnou negaci.) Negace ze strany námezdní práce je jen zahalenou negací kapitálu, tedy i námezdní práce samé. Nyní je ji tedy třeba povaovat za nezávislou na kapitálu. Přechod je tedy dvojí: 1. Pozitivní přechod z moderního pozemkového vlastnictví čili <přechod> kapitálu prostřednictvím moderního pozemkového vlastnictví k veobecné námezdní práci; 2. negativní přechod: popření pozemkového vlastnictví kapitálem, tj. tedy popření samostatné hodnoty kapitálem, tj. právě popření kapitálu sebou samým. Ale jeho popření je námezdní práce. Pak popření pozemkového vlastnictví a jeho prostřednictvím popření kapitálu ze strany námezdní práce. Tj. námezdní práce, která se chce klást jako samostatná.][220]
[Trh, který se zpočátku objevuje v ekonomii jako abstraktní určení, dostává totální podoby. Předevím penění trh. Ten zahrnuje směnečný trh; vůbec úvěrový trh; tedy penění obchod, trh drahých kovů. [*245] Jako úvěrový penění trh se jeví i bankám, například diskont, účel diskontování: úvěrový trh, směneční prostředkovatelé atd.; ale dál také jako trh vech papírů nesoucích úrok: státní papíry a trh akcií. Ty se dělí na větí skupiny (za prvé akcie peněních ústavů samých; akcie bank; papíry akciových bank; akcie dopravních prostředků (z nich nejvýznamnějí elezniční akcie; akcie kanálů, paroplavební akcie, telegrafní akcie, omnibusové akcie); akcie veobecných průmyslových podniků (hlavně důlní akcie). Dále akcie dodávky veobecných potřeb (plynárenské akcie, vodárenské akcie). Skupina různé, na tisíce druhů. Ke skladování zboí (akcie doků atd.). Různé a do nekonečna, jako <akcie> na akciích zaloených podniků průmyslových nebo obchodních společností. A nakonec jako zabezpečení toho veho akcie pojioven veho druhu). Jako se trh vcelku dělí zhruba na trh domácí a cizí, tak se vnitřní trh opět dělí na trh vnitrozemských akcií, státních papírů atd. a zahraničních cizích státních papírů, cizích akcií atd. Tento vývoj je vlastně součástí <vývoje> světového trhu, co je nejen domácí trh ve vztahu ke vem cizím trhům existujícím vedle něho, ale zároveň i vnitřní <trh>vech zahraničních trhů jako stálých součástí domácího trhu. Je to koncentrace peněního trhu v jednom středisku uvnitř země, zatímco ostatní trhy se spíe rozptylují podle dělby práce; i zde je vak značná koncentrace na hlavní město, je-li zároveň vývozním přístavem.[*240] Na rozdíl od peněního jsou druhé trhy předevím tak rozmanité jako výrobky a odvětví výroby a tvoří právě tak rozmanité trhy. Hlavní trhy těchto různých produktů se vytvářejí v centrech, která jsou centry buď pro dovoz a vývoz, nebo proto, e jsou buď samy centry určité výroby, nebo místy, kam taková centra bezprostředně dodávají. Od pouhé rozmanitosti přecházejí vak tyto trhy jetě k dalímu víceméně organickému roztřídění do velkých skupin, které se samy nutně rozpadají podle základních prvků kapitálu na: trh produktů a trh surovin. Výrobní nástroj jako takový nevytváří zvlátní trh; nástroj je jako takový [*246] přítomen hlavně za prvé v surovinách samých, které se prodávají jako výrobní prostředek; pak ale zvlátě v kovech, protoe ty vylučují jakékoli pomylení na bezprostřední spotřebu, a pak v takových produktech, jako je uhlí, olej, chemické látky, které jsou určeny k tomu, aby zmizely jako doplňkové prostředky výroby. Právě tak barvy, dřevo, farmaceutické výrobky atd. Na základě toho:
I. Produkty. 1. Obilní trh se svými různými odvětvími. Např. plodinový trh: rýe, ságo, brambory atd. Tento trh je ekonomicky velmi důleitý; trh současně pro výrobu i pro bezprostřední spotřebu.
2. Trh koloniálního zboí. Káva, čaj, kakao, cukr; koření (pepř, tabák, jamajský pepř, skořice, cassia lignea, hřebíček, zázvor, mukátový květ, mukátový oříek atd.); 3. Ovoce. Mandle, rozinky, fíky, vestky, hruky, vinné hrozny, pomeranče, citróny atd. Melasy (pro výrobu atd.); 4. Potraviny. Máslo, sýr, slanina, unka, sádlo, vepřové maso, hovězí (uzené), ryby atd. 5. Alkoholické nápoje. Víno, rum, pivo atd. II. Suroviny. 1. Suroviny mechanického průmyslu. Len, konopí, bavlna, hedvábí, vlna, koeiny, kůe, gutaperča atd.; 2. Suroviny chemického průmyslu. Pota, ledek, terpentýn, dusičnan sodný atd. III. Suroviny, které jsou současně výrobními nástroji. Kovy (měď, elezo, cín, zinek, olovo, ocel atd.), dřevo. Surové dřevo. Stavební dříví. Barevná dřeva. Dříví na stavbu lodí atd. Doplňkové výrobní prostředky a suroviny. Farmaceutické výrobky a barviva. (arlat, indigo atd. Dehet. Lůj, Oleje. Uhlí atd.) Kadý produkt musí samozřejmě na trh; ale skutečně velké trhy, na rozdíl od obchodu v malém, tvoří jen velké produkty pro spotřebu (ekonomicky je důleitý jen obilní trh, trh čaje, cukru, kávy (do jisté míry trh vína a lihovin vůbec) nebo ty, které jsou surovinami pro průmysl: trh vlny, hedvábí, dřeva, kovů atd.).[221] Na kterém místě se musí zařadit abstraktní kategorie trhu, to se uvidí.]
Pokračování ZDE.