Vlastní text Encykliky papee Jana Pavla II. z 1. 5. 1991 (pátá kapitola).V. kapitola
Stát a kultura
44. Lev XIII. velmi dobře věděl, e je zapotřebí zdravé teorie státu, aby bylo mono zaručit normální rozvoj duchovní a materiální aktivity, pro ivot člověka nezbytné.[89] V jiné pasái encykliky Rerum novarum proto předkládá uspořádání společnosti na základě zákonodárné, výkonné a soudní moci; to bylo v tehdejí době v učení církve novinkou.[90] Toto uspořádání odráí realistický pohled na sociální povahu člověka, která vyaduje odpovídající zákonodárství k ochraně svobody vech. Za tímto účelem je lépe, je-li kadá moc vyrovnávána jinými úřady a oblastmi kompetence, které nepřekračují své zákonné hranice. Je to princip právního státu, v něm vládne zákon, a nikoli lidská svévole.
Na rozdíl od tohoto pojetí zastává v moderní době totalitarismus marxisticko-leninského raení názor, e někteří lidé se na základě hlubího poznání zákonů vývoje společnosti, třídně podmíněného zvlátního postavení nebo kontaktu s vlastními zdroji kolektivního vědomí nemohou mýlit a mohou proto uplatňovat nárok na vykonávání absolutní moci. Kromě toho totalitarismus vzniká z popření pravdy v objektivním smyslu; neexistuje-li transcendentní pravda, které posluen dospěje člověk ke své úplné identitě, pak neexistuje ani zásada, která by spolehlivě zaručovala spravedlivé vztahy mezi lidmi. Jejich třídní, skupinové a národní zájmy je nevyhnutelně uvádějí do vzájemného rozporu. Není-li uznávána transcendentní pravda, triumfuje síla moci a kadý se snaí beze zbytku vyuívat prostředků, které má k dispozici, k prosazování svých zájmů a názorů bez ohledu na práva ostatních. Člověk je pak respektován pouze do té míry, e ho lze vyuít jako nástroje pro egoistický cíl. Kořeny moderního totalitarismu tkví tedy v popírání transcendentní důstojnosti člověka, který je viditelným obrazem neviditelného Boha. Právě proto je na základě své povahy subjektem práva, které nesmí poruit jednotlivec, skupina, třída, národ ani stát. Nesmí to učinit ani společenská větina tím, e vystupuje proti menině, utlačuje ji, vykořisuje nebo se ji snaí zničit.[91]
45. Kultura a praxe totalitarismu s sebou nesou také popírání církve. Stát nebo strana, která věří, e dokáe v dějinách uskutečňovat absolutní dobro, a která sama sebe nadřazuje vem hodnotám, nemůe připustit, aby bylo uznáno objektivní kritérium dobra a zla, liící se od vůle vládnoucích kruhů. Toto kritérium by toti za určitých okolností mohlo slouit ke kritickému posuzování jejich jednání. To vysvětluje, proč se totalitarismus snaí církev zničit nebo si ji alespoň podrobit tím, e z ní učiní nástroj svého ideologického aparátu.[92] Totalitní stát má stále jetě tendenci pohltit národ, společnost, rodinu, náboenská společenství a samého člověka. Obranou svých svobod hájí církev zároveň svobodu člověka, který musí být posluen Boha více ne člověka (srov. Sk 5,29), svobodu rodiny, nejrůznějích společenských organizací a národů, kteří vichni mají svou vlastní samostatnost a svrchovanost.
46. Církev si váí systému demokracie, protoe zajiuje účast občanů na politickém rozhodování, zaručuje ovládaným monost volit a kontrolovat své vlády a v případě nutnosti je pokojnou cestou vyměnit.[93] Nemůe proto schvalovat vytváření úzkých vůdčích skupin, které si uzurpují moc na základě svých zvlátních zájmů nebo ideologických záměrů.
Pravá demokracie je moná pouze v právním státě a na základě správného pojetí člověka. Vyaduje vytvoření nezbytných předpokladů pro podporu jednotlivců výchovou a vzděláváním ve jménu pravých ideálů a rovně pro podporu subjektivity společnosti vytvářením struktur účasti a spoluodpovědnosti. Dnes se projevuje sklon k tvrzení, e agnosticismus a skeptický relativismus jsou filozofií a základním postojem, je odpovídají demokratickým politickým formám, a e vichni, kteří jsou přesvědčeni, e znají pravdu a trvají na ní, nejsou z demokratického hlediska důvěryhodní, protoe neakceptují, e pravda je určována větinou, případně e kolísá podle rozdílné politické rovnováhy. V této souvislosti je třeba říci, e neexistuje-li ádná konečná pravda, která řídí politické jednání a dává mu orientaci, lze ideje a přesvědčení snadno zneuít pro mocenské účely. Jak dokazuje historie, demokracie bez hodnot se snadno mění v otevřenou nebo skrytou totalitu.
Církev nezavírá oči ani před nebezpečím fanatismu nebo fundamentalismu těch, kteří se domnívají, e ve jménu pseudovědecké nebo pseudonáboenské ideologie mohou jiným lidem vnutit svou představu o tom, co je pravdivé a dobré. Křesanská pravda taková není. Křesanská víra, která není ideologií, nechce pestrou sociálně-politickou skutečnost vtěsnávat do přísného schématu. Uznává, e v historii se ivot člověka odehrává v rozdílných a ne vdy dokonalých podmínkách. Proto patří k přístupu církve, která vdy potvrzuje transcendentní důstojnost lidské osoby, respektování svobody.[94]
Svoboda vak nabývá své plné hodnoty teprve přijetím pravdy. Ve světě bez pravdy ztrácí svoboda svůj základ a člověk je vystaven síle vání a otevřených nebo skrytých podmíněností. Křesan ije ve svobodě (srov. Jan 8,31-32) a slouí jí, kdy podle pravdy, kterou poznal, stále plní své poslání. V dialogu s ostatními lidmi věnuje pozornost kadému projevu pravdy, s ním se setká v ivotě a kultuře jednotlivců a národů; nepřestává vak dosvědčovat vechno to, čemu ho naučila jeho víra a správné pouívání rozumu.[95]
47. Po pádu komunistické totality a četných jiných totalitních reimů a reimů národní bezpečnosti proíváme dnes převahu, by ne nespornou, demokratického ideálu, spojeného s ivým povědomím lidských práv a péčí o jejich dodrování. Právě proto vak musejí národy, které nově formují své vnitřní uspořádání, poskytnout demokracii výslovným uznáním těchto práv věrohodný a pevný základ.[96] Z nejdůleitějích práv je třeba uvést právo na ivot, k němu patří významné právo růst po zplození v matčině lůně, právo ít v úplné rodině a v mravném prostředí, vhodném pro vývoj a rozvoj osobnosti, právo dovést svůj rozum a svobodu ke zralosti hledáním a nalézáním pravdy, právo podílet se na práci při vyuívání statků země a získávat z ní obivu pro sebe a své blízké, právo svobodně zaloit rodinu a plodit a vychovávat děti za odpovědného uplatňování vlastní sexuality. Zdrojem a syntézou těchto práv je v určitém smyslu náboenská svoboda, chápaná jako právo ít v pravdě vlastní víry a v souladu s transcendentní důstojností vlastní osoby.[97]
Ani v zemích s demokratickými formami vlády nejsou tato práva vdy plně respektována. Nemáme zde na mysli pouze skandální jev umělého přeruení těhotenství, nýbr i různé známky krize demokratických systémů, které, jak se zdá, ztrácejí schopnost rozhodovat se pro obecné blaho. Poadavky společnosti se v těchto zemích v současné době nehodnotí podle kritérií spravedlnosti a mravnosti, nýbr spíe z hlediska volebního postoje nebo finanční síly skupin, které je podporují. Takovéto deformace politického chování vyvolávají časem nedůvěru a lhostejnost a pak i slábnutí politické účasti a pocitu pospolitosti mezi obyvatelstvem, které se cítí podvedeno a zklamáno. Z toho vyplývá rostoucí neschopnost začlenit jednotlivé zájmy do irokého pojetí obecného blaha. Toto pojetí není jen prostým součtem jednotlivých zájmů, znamená jejich zhodnocení a uspořádání na základě vyváené hierarchie hodnot a konečně na základě jasného pochopení důstojnosti a práv lidské osoby.[98]
Církev respektuje oprávněnou samostatnost demokratického řádu. Nepřísluí jí vyjadřovat se ve prospěch toho či onoho institucionálního nebo ústavodárného řeení. Jejím přispěním k tomuto řádu je pohled na důstojnost lidské osoby, která se v plné íři projevuje v tajemství Slova, které se stalo člověkem.[99]
48. Tyto veobecné úvahy se odráejí i v úloze státu v hospodářské oblasti. Hospodářství, zvlátě pak trní hospodářství, se nemůe odehrávat v institucionálním, právním a politickém vakuu. Naopak, předpokládá jistotu individuální svobody a vlastnictví, jako i stabilní měnu a výkonné veřejné sluby. Hlavním úkolem státu proto je zaručovat tuto jistotu tak, aby ten, kdo pracuje a vyrábí, mohl uívat plodů své práce a byl motivován k tomu, aby ji vykonával efektivně a řádně. Nedostatek jistoty provázený korupcí státních úřadů a ířením nečistých zdrojů obohacování a snadného zisku, dosaeného protiprávní nebo čistě spekulativní cestou, je jednou z hlavních překáek rozvoje a řádného stavu hospodářství.
Dalím úkolem státu je kontrolovat a řídit dodrování lidských práv v hospodářské oblasti. Prvořadou odpovědnost v této oblasti vak nenese stát, nýbr jednotlivé skupiny a sdruení, na ně se společnost dělí. Stát by nemohl přímo zajistit právo vech občanů na práci, ani by organizoval vekerý hospodářský ivot a potlačoval svobodnou iniciativu jednotlivců. To vak neznamená, e nemá v této oblasti vůbec ádnou pravomoc, jak tvrdí ti, kdo prosazují naprosté zruení pravidel v hospodářské oblasti.
Naopak, stát má dokonce povinnost podporovat činnost podniků tím, e vytváří podmínky pro zajitění pracovních příleitostí. Musí tuto činnost podněcovat tam, kde se jeví jako nedostatečná, případně brát pod svou ochranu v krizových obdobích.
Stát má dále právo zasahovat, kdy monopoly brzdí rozvoj nebo mu brání. Kromě těchto úkolů koordinace a řízení rozvoje vak můe ve výjimečných případech převzít zástupné funkce, jsou-li sociální skupiny nebo podnikatelské systémy příli slabé nebo teprve vznikají, a nejsou proto dosud schopny plnit svou úlohu. Takové intervence, k nim vedou naléhavé důvody obecného blaha, vak musejí být časově co nejvíce omezeny, aby nezbavovaly uvedené skupiny a systémy trvale jejich vlastní pravomoci a aby nadměrně nezvětovaly rozsah státních zásahů. To by kodilo jak hospodářské, tak občanské svobodě.
V posledních letech jsme byli svědky značného rozíření těchto intervencí, co vedlo do určité míry k novému typu státu, k sociálnímu státu. Tento vývoj probíhal v některých státech s cílem vhodně překonat četné nedostatky a uspokojit nejrůznějí potřeby odstraněním forem bídy a vykořisování, nedůstojných člověka. Vyskytlo se vak nemálo různých výstřelků a případů zneuívání, které zvlátě v poslední době vyvolaly ostrou kritiku sociálního státu, který byl označován za zaopatřovací stát. Funkční poruchy a nedostatky v sociálním státě vycházejí z nesprávného pochopení úkolů státu. I v této oblasti musí platit princip subsidiarity. Nadřazená společnost nesmí zasahovat do vnitřního ivota podřízené společnosti tím, e by ji oloupila o její pravomoci. Má ji nanejvý podporovat a pomáhat jí k tomu, aby sladila své jednání s jednáním ostatních společenských sil s ohledem na obecné blaho.[100]
Sociální stát, který přímo zasahuje a olupuje společnost o její odpovědnost, způsobuje ztrátu lidské energie a přebujelost státních aparátů, které ovládá více byrokratická logika ne snaha slouit občanům; ruku v ruce s tím jde nesmírné zvyování výdajů. Zdá se, e nouzi skutečně lépe zná a nakupené potřeby dokáe lépe uspokojovat ten, komu jsou nejblií a kdo se stává bliním strádajících. Je třeba dodat, e často nevyaduje určitý druh potřeb pouhou hmotnou podporu, nýbr e je třeba vyslyet hlubí lidskou bídu a poadavky. Pomysleme na situaci uprchlíků, přistěhovalců, starých nebo nemocných lidí a vech těch, kdo potřebují podporu a péči, jako je tomu v případě narkomanů. To vechno jsou lidé, kterým můe účinně pomoci jen ten, kdo jim nabídne kromě potřebné léčby také upřímnou bratrskou pomoc.
49. V této oblasti církev, věrna přikázání Krista, svého zakladatele, odedávna přispívá svým dílem, aby poskytla potřebnému člověku materiální podporu, která ho neponíí a nedegraduje na pouhý objekt péče, nýbr pomůe mu dostat se z této patné situace tím, e podpoří jeho lidskou důstojnost. S velkou vděčností Bohu je nutno poukázat na to, e účinná láska k blinímu v církvi nikdy nevyhasla a dnes mnohostranně a potěitelně smí. Zvlátní zmínku zasluhují v této souvislosti dobrovolné sluby, které církev podporuje tím, e podněcuje vechny ke spolupráci a podporuje a povzbuzuje je v jejich iniciativách.
K překonání dnes rozířeného individualistického způsobu mylení je třeba konkrétní snahy o solidaritu a lásku, která začíná v rodině oporou, kterou si manelé poskytují navzájem, a pak vzájemnou péčí generací. Rodina se tak stává i pracovním a solidárním společenstvím. Stává se vak, e rodina, je-li ochotna plně dostát svému poslání, zůstane bez nezbytné podpory státu, a proto nemá dostatek prostředků. Je nezbytně nutné podporovat nejen rodinnou, nýbr i sociální politiku, jejím hlavním cílem musí být rodina sama. Jí je nutno pomáhat poskytováním odpovídajících prostředků a účinných forem podpory při výchově dětí i při péči o staré občany, aby se zabránilo jejich vyčlenění z uího rodinného kruhu, a tím znovu posílit vztahy mezi generacemi.[101]
Kromě rodiny plní i jiné společenské mezi skupiny významné úlohy a aktivizují specifické sítě solidarity. Tyto skupiny skutečně vyzrávají v pravá společenství osob, oivují společenské vztahy a brání odosobnění mas a jejich pádu do anonymity, co je v moderních společnostech bohuel častým jevem. Člověk ije v mnohotvárných mezilidských vztazích, z nich vyrůstá subjektivita společnosti. Jedinec je dnes často drcen mezi dvěma póly, státem a trhem. Mnohdy vzniká dojem, e člověk existuje pouze jako výrobce a spotřebitel zboí nebo jako objekt státní správy. Zapomíná se na to, e konečným cílem lidského souití není trh ani stát, nebo sám člověk má jedinečnou hodnotu, jí mají stát a trh slouit. Člověk je předevím bytostí, která hledá pravdu, snaí se podle ní ít a odhalovat její tajemství v trvalém dialogu, který zahrnuje i minulé a budoucí generace.[102]
50. Toto otevřené hledáni pravdy charakterizuje kulturu národa. Mladá generace vdy přehodnocuje dědictví předávaných a přejímaných hodnot. Přehodnocovat neznamená nutně ničit nebo předem odmítat. Znamená to předevím tyto hodnoty ověřovat ve vlastním ivotě a tímto existenčním ověřením si je ivotněji, aktuálněji a osobněji osvojit. Přitom je nutno rozliovat mezi tím, co tradičně platí, a mezi nepravdami, omyly a zastaralými formami, které lze nahradit jinými, současnějími.
V této souvislosti je třeba připomenout, e se do kultury národů zapojuje i evangelizace, která ji podporuje na její cestě k pravdě a pomáhá jí v její snaze o tříbení a obohacování.[103] Pokud se vak kultura uzavírá sama v sobě a snaí se zvěčňovat zastaralé ivotní formy, odmítá-li jakoukoliv komunikaci a jakýkoliv spor o pravdě o člověku, je neplodná a upadá.
51. Vekeré lidské konání se odehrává v kultuře a obojí na sebe vzájemně působí. K přiměřenému formování této kultury je třeba zapojení celého člověka, který v ní rozvíjí své tvůrčí schopnosti, svou inteligenci, své vědomosti o světě a o člověku. Kromě toho do ní vnáí svou schopnost sebeovládání, osobní oběti, solidarity a ochoty podporovat obecné blaho. Proto se první a nejdůleitějí práce uskutečňuje v srdci člověka. Způsob, jakým se člověk stará o budování své budoucnosti, závisí na tom, jak pojímá sám sebe a svůj cíl. V této rovině spočívá specifický a rozhodující přínos církve k pravé kultuře. Církev podporuje kvalitu lidských postojů, které dávají přednost kultuře míru před modely, které poniují člověka v lidské mase, podceňují úlohu jeho iniciativy a jeho svobody a jeho velikost spatřují pouze v konfliktech a válkách. Církev koná tuto slubu tím, e hlásá pravdu o stvoření světa, který Bůh dal do rukou člověka, aby ho svou prací zúrodňoval a zdokonaloval, a pravdu o vykoupení, kterým Syn Boí spasil vechny lidi a zároveň je spojil tím, e je učinil odpovědnými za sebe navzájem. Písmo svaté k nám neustále hovoří o účinné pomoci blinímu a konfrontuje nás se spoluodpovědností, která má obsáhnout vechny lidi.
Tento poadavek se nezastavuje na prahu vlastní rodiny ani národa nebo státu. Zahrnuje celé lidstvo, take ádný člověk nemůe být neúčastným nebo lhostejným k osudu jiného člena lidské rodiny. Nikdo nemůe tvrdit, e není odpovědný za osud svého bratra (srov. Gn 4,9; Lk 10, 20-37; Mt 25, 31-46). Právě pozorná a laskavá péče o bliního v nouzi, dnes usnadněná i novými komunikačními prostředky, které lidi vzájemně přiblíily, je zvlátě důleitá při hledání jiných moností řeení mezinárodních konfliktů, ne je válka. Dá se snadno tvrdit, e stralivé násilí a prostředky ničení, k nim mají přístup i střední a malé mocnosti, a stále těsnějí vzájemné vztahy mezi národy celé země ztěují nebo prakticky znemoňují omezení účinků konfliktu.
52. Pape Benedikt XV. a jeho nástupci jasně rozpoznali toto nebezpečí.[104] Já sám jsem u příleitosti nedávné dramatické války v Perském zálivu opakoval výzvu: Nikdy více válku!!! Ne, nikdy více válku, která ničí ivoty nevinných, učí zabíjet a ničí i ivoty těch, kteří zabíjejí, nikdy více válku, která zanechává trvalou stopu hněvu a nenávisti a ztěuje spravedlivé řeení problémů, které ji vyvolaly! Jako v jednotlivých státech konečně nadeel čas, kdy na místo osobní msty a odplaty nastoupila vláda zákona, je nyní naléhavě nutné, aby se podobný pokrok uskutečnil i v mezinárodním společenství národů. Nesmíme nikdy zapomínat, e válka má vdy reálné a závané příčiny: utrpěné bezpráví, maření oprávněných snah, bídu a vykořisování zoufalých mas lidí, kteří nevidí reálnou monost zlepení své situace pokojnou cestou.
Proto jiné jméno míru zní rozvoj.[105] Stejně jako existuje společná odpovědnost za zabránění válce, existuje i společná odpovědnost za podporování rozvoje. Stejně jako je na národní úrovni moné a nutné budovat sociální hospodářství, které orientuje fungování trhu na obecné blaho, tak je nutno přijmout vhodná opatření i na mezinárodní úrovni. Je tedy zapotřebí velkého úsilí o vzájemné porozumění, o vzájemné poznání a o zvýení citlivosti svědomí. To je ona vytouená kultura, díky ní roste důvěra v lidskou výkonnost chudého, a tím i v jeho schopnost zlepit svou situaci prací, popř. přispět k hospodářské prosperitě. K tomu je vak chudému a jednotlivci nebo národu třeba nabídnout skutečně přijatelné podmínky. Vytvořit takové podmínky je úkolem celosvětové spolupráce pro rozvoj. Znamená to rovně zříci se pozic zaručujících zisk a moc, jimi hospodářství průmyslových států disponuje k vlastnímu prospěchu.[106]
Můe to s sebou nést zásadní změny zavedeného ivotního stylu, aby se zabránilo plýtvání přírodními a lidskými zdroji a aby bylo vem národům a lidem země umoněno v dostatečné míře se na nich podílet. S tím se ovem musí pojit i vyuívání nových materiálních a duchovních statků jako plodů práce a kultury dneních okrajových národů, aby se tak dospělo ke globálnímu obohacení rodiny národů.
| Zdroj: 1. 5. 1991