
První máj v Praze, to byla tentokrát antifaistická demonstrace pořádaná Československou anarchistickou federací. Jaká byla? Můeme být spokojeni? A co udělat pro to, abychom s přítím prvním májem mohli být jetě spokojenějí?
V minulosti bývaly anarchistické první máje zaměřené jak anarchisticky (a té anarchopunkově, se vím dobrým i patným, co k tomu patří), tak i antifaisticky. V roce 1992 v Praze se jednalo o vítězství nad neonacisty, v roce 1999 o slavnou poráku utědřenou policisty, kteří neonacisty bránili, přičem anarchistická protidemonstrace tehdy významným způsobem přispěla ke zviditelnění hrozby plynoucí z politizace neonacistické scény. Naopak fiaskem byl loňský první máj v Brně, kde se sela necelá stovka anarchistických antifaistů, jim organizátoři oznámili, e kvůli výhrůkám policie akci ruí. Neonacistům se tak, spíe symbolicky, postavila jen skupinka ani ne dvou desítek ekologů, anarchistů, autonomů i členů Strany zelených.
Proti faismu, proti rasismu ANTIFA!
Letos se neonacisté rozhodli vydat do Prahy, kde uspořádali demonstraci a pochod za práva dělníků demokratické mládee. Zda si tak hloupý účel shromádění vymysleli sami nebo zda jde o zmatený překlad z němčiny se můeme jen dohadovat. e to ale s tou demokratickou mládeí nebude tak horké, dali jasně najevo v pozvánce, v ní označili demokracii za teror a proti ní vytýčili heslo proti teroru teror. Pro státní orgány tak vznikl jasný zákonný důvod jejich demonstraci rozpustit (odchýlila se od účelu shromádění). Spoléhat se na státní orgány, e se budou řídit svými vlastními zákony, by ale nebylo nejen moc anarchistické, ale ani příli logické. Znamenalo by to toti zapomenout na minulé zkuenosti, kdy stát nejen neonacistické demonstrace umoňoval, ale jeho policie na nich fungovala jako jakási neonacistická ochranka.
Proto Československá anarchistická federace svolala protidemonstraci na stejné místo, na jakém se měli sejít neonacisté (Palackého náměstí), avak o dvě hodiny dřív. Cílem bylo náměstí, na něm se mohou konat demonstrace bez nahláení, zablokovat. Pochopitelně, e se jednalo spíe o přání a snahu, vzhledem k velikosti náměstí, počtům policie a předpokládané účasti se počítalo s tím, e se zdaří spíe minimální varianta: co nejvíc neonacistům znepříjemnit jejich setkání.
A to se také vydařilo. Dvě stovky odpůrců faismu se setkaly v jedenáct hodin a jejich počet do třinácté hodiny, kdy oficiálně začínala neonacistická demonstrace, přesáhl 300. (Odhadovat přesné počty je vdycky obtíné. Média informující o anarchistické akci se pohybovala v rozmezí od 150 do 400 osob, přičem počty neonacistů udávala stejná, nebo o něco nií. Samotní neonacisté udávají 400-500 vlastních demonstrantů a 200 odpůrců. Podle některých svědků obou shromádění bylo ovem neonacistů více ne antifaistů. Nehodláme se nechat zatáhnout do virtuálního boje na téma Heč, nás bylo víc. Necháváme na čtenářích, aby si udělali obrázek sami.)
Viditelní byli zejména anarchisté, punks a také aktivní skupina antifaistických skinheads (i s transparentem), ale na náměstí byla i řada dalích mladých lidí. Zviditelňovala se ovem také Strana zelených, ač organizátoři dali jasně a veřejně najevo, e si na demonstraci propagaci politických stran nepřejí a někteří jiní účastníci to respektovali (třeba trockisti nebo lidé z Humanistické strany). Náměstí v té chvíli patřilo několika černorudým vlajkám a také piketům s hesly jako Ná odpor není národní, Útok na faismus = obrana lidství, Národní socialismus, autonomní nacionalismus jiná maska, stejné svinstvo či Kein Reich Kein Volk Kein Führer!
Na úvod demonstrace zazněl projev Československé anarchistické federace, který se zaměřil na hodnoty, na nich stojí faismus (autoritářství, falená jednota, válka), a postavil proti nim různost, kritiku moci a také mír, který ovem neznamená pacifismus, ale zahrnuje v sobě i odhodlání bránit se. Následovalo vystoupení anarchistické Jiřiny vorcové, tedy aktivisty, který zarecitoval básně Neumanna a Nezvala, a anarchistické Anety Langerové, folkového zpěváka Miloe, který hrál pro zájemce déle ne hodinu. Čekání na neonacisty pomohlo zkrátit i hraní s míčem.
Ale pak u nastala třináctá hodina a v druhé části náměstí se začali srocovat neonacisté. Náměstí toti bylo rozděleno policií a jejími zábranami do dvou jakýchsi ohrádek jedna pro jedny extremisty, druhá pro druhé. Jasněji u stát nemohl dát najevo, e antifaisty pokládá za stejné exoty jako neonacisty. I tak se ale na Hitlerovy pohrobky, jejich řady postupně rostly (nakonec asi na 300 kusů) a začaly se vlnit značným počtem praporů v barvách schwarz-weiss-rott (černá-bílá-rudá, jedná se o tzv. barevný kánon nacismu schválený samotným Adolfem Hitlerem v dobách nacistické třetí říe.
Lepí způsob, jak definovat svůj národní odpor si četí neonacisté opravdu vybrat nemohli. Moná by bylo vhodné uvaovat o novém názvu například Nadnárodní odpor či Německý odpor nebylo by nutné ani měnit zaběhnutou zkratku NO. Ovem je také pravda, e v názvu Národního odporu není nikde jasně řečeno, o jaký Národ se má vlastně jednat. Je vak celkem jasné, e rozhodně ne o český), snesl pokřik hesel i nadávek a také trocha shnilé zeleniny a plastových lahví... neonacisté ale část této munice házeli zpět mezi antifaisty. Oba tábory se pod bedlivým dohledem policie překřikovaly asi hodinu.
Pak se neonacisté i antifaisté vydali na pochod. Oba průvody přitom končily na náměstí Kinských, kam dorazili dřív anarchisté, cestu jim ale přehradila policie. Policejní řady obstoupily u pochod, kterému po cestě Smíchovem mávali (nejen) místní Romové, asi aby lidem jasně naznačil, e by se k nám neměli přidávat. V obklíčení antifaistické demonstrace policisté pokračovali i na náměstí Kinských, kde dělali problémy i s odchodem lidí, kteří potřebovali odejít na záchod nebo spěchali na vlak z Prahy. I přes mohutnou policejní asistenci nicméně antifaisté přivítali neonacisty (kdy se ti konečně doplazili na náměstí) dalím skandováním a pak společně odeli na Anděl. Stále uniformnějí stoupence neonacismu, aky, kteří by v případě skutečného nástupu nějakého nového Hitlera čekal osud povraděných SA-manů z třicátých let, čekal jetě kraounký projev varující před přívalem uprchlíků (lidských sarančat) a před vlivem jakéhosi tajemného zlého člověka, kterému říkali jen ten někdo, protoe prý na vyslovení jeho jména jsou zákony, kadopádně vak prý má ďábelské plány.
koda rány, která padne vedle?
Anarchisté se nepokusili vyprovokovat střet, i kdy vzhledem k agresivitě policistů i neonacistů by nebylo nic snazího. Proč se ale poutět do předem prohraných bitek, které potěí leda tak policejní mlátičky? Řada účastníků na demonstraci nebyla příli zkuená, pro některé to byla jejich první demonstrace. Je potěitelné, e byli ochotni vystoupit proti faismu a bylo by zbytečné a hloupé vystavovat je nepřiměřeným rizikům. Pochopitelně by se nám více líbilo, kdyby se selo třeba několik tisíc antifaistů (co není vůbec nereálné) a mohli jsme se skutečně pokouet o blokádu, v mezích moností ale byla akce jednoznačným úspěchem.
O tom, jak agresivní byla policie, svědčí i to, e napadla členku Strany zelených, kterou sotva kdo můe podezírat z nějaké militantnosti. Obrázek matky zmlácené sadistickým policistou před očima jejích dětí (ponechme teď stranou otázku, jestli je rozumné brát na takovou demonstraci děti) zvedl ze idle leckoho a vzhledem k tomu, e zmlácená je kandidátka na poslankyni a zaměstnankyně Úřadu vlády, nepodařilo se přejít její napadení mlčením a řečmi o extremistech.
Nakonec útok vyvolal správné otázky dokonce i v tak reimních novinách, jakými je MF Dnes. To by se to zametalo pod rohoku, kdyby terčem byla nějaká anonymní anarchistická lůza, napsal tam den poté Jan Jandourek. A kdyby Jacques nebyla Jacques? Bylo by ticho tak se jmenoval článek jinak pravičáckého zástupce éfredaktora Viliama Bucherta. A religionista Ivan O. tampach rovnou napsal: policie (se) v posledních letech demaskuje jako úderná pěst anonymní Moci proti občanům... Policie v podstatě zahájila občanskou válku proti ochráncům lidských práv. Ve skutečnosti vede policie občanskou válku proti antifaistům u dlouho, je ale hezké, e si toho vimli i v MF Dnes.
Jak dál?
Z naich vlastních řad bylo několikrát kritizováno, e je zbytečné dělat na prvního máje antifaistickou demonstraci a poskytovat tak médiím, policistů i neonacistům nechtěnou tafá. První máj je připomenutím boje dělníků za osmihodinovou pracovní dobu, kterou dnes vichni berou jako samozřejmost. e mají tuto samozřejmost jen díky neúnavnému boji anarchistických a dalích dělnických extremistů si uvědomuje málokdo. Právě toto máme na prvního máje připomínat e svobody, které dnes pokládáme za samozřejmé, vůbec samozřejmé nejsou a e je máme jen díky tvrdému boji naich předchůdců, který někteří z nich zaplatili vlastním ivotem.
Na této kritice něco je. I kdy srocení národně-odporných vlajkonoů mohlo na někoho působit hrozivě, nemylme se a nevěřme jejich natřásání. Sami píí o sobě na svých stránkách: Hnutí, které kdysi bývalo silné a o něm si mnozí myslí, e je silné dodnes, je v troskách. Jestlie letos bylo lepí uspořádat první máj jako antifaistickou akci, můeme to přítí rok úspěněji zopakovat, anebo můeme udělat vlastní demonstraci zaměřenou předevím na propagaci anarchistických názorů.
Předevím si ale musíme uvědomit, e první máj který mnozí vnímají jako nejdůleitějí anarchistický svátek vůbec není ničím jiným ne výsledkem aktivit z celého předchozího roku. Nebudeme-li v přítím roce aktivní, nemůeme čekat ani úspěch na prvního máje. Anarchistická aktivita toti není záleitost jednoho dne v roce, ale trpělivé, kontinuální aktivity, oné drobné práce, o ní v jiných souvislostech mluvil u buroazní tatíček Masaryk.
Nalijme si čistého vína. Nae hnutí zdaleka není v troskách. Mnohé projekty docela dobře fungují. Problém je spíe v rozdělení práce. Mnoho aktivit dělá malé mnoství lidí, kteří se přitom unavují, opotřebovávají a buď časem odpadnou, nebo si vypěstují mentalitu zdeptaných, unavených a osamělých aktivistů pohrdajících neaktivním okolím, mentalitu, která příli neodpovídá anarchistickým mylenkám vzájemnosti, solidarity a rovnosti. Přitom proti tomu existuje snadná pomoc kadý z nás se můe zamyslet, čím můe a chce přispět anarchistickému hnutí. Jaká činnost by mě bavila a naplňovala, která z pestré palety československých anarchistických aktivit mi je blízká? Pak u jen zbývá podat pomocnou ruku.
ČSAF, 5. 5. 2006, Ondřej Slačálek