
Pro někoho je první máj svátkem lásky. Někdo jej bere jako svátek práce, tak je ostatně i zapsán v kalendáři. Státní socialisté během něj oslavují podíl práce na polidtění opice, katolická církev svatého Josefa dělníka a neonacisté
práci pro národ, vůdce a říi. My, anarchisté a radikální antifaisté, se setkáváme ze zcela jiného důvodu.
Z důvodu, který paradoxně celkem dobře připomněli neofaisté z Vlastenecké fronty a Národního sjednocení. První máj je pro nás toti dnem boje. Dnem, kdy si připomínáme dějinné okamiky, v nich se neprivilegovaná větina společnosti rozhodla povstat.
Dnem vyjádření odporu vůči systému, který nás ovládá a vykořisuje. První máj je pro nás svátkem boje, během něho přestáváme být čísly či lidskými zdroji a stáváme se lidskými bytostmi, které chtějí měnit věci kolem sebe. První máj připomíná, e svou svobodu musíme bránit před násilím vládnoucích, jinak o ni přijdeme. Ta míra svobod, kterou zatím máme, toti není dárečkem dobrotivých mocných, ale tvrdě vybojovaným výsledkem úsilí mnoha generací.
Vlastenecká fronta a Národní sjednocení správně připomínají, e tento boj měl své oběti. Nemluví ovem o dělnících zastřelených policií, ani o anarchistických obětech justiční vrady. Lidé, kteří bojovali za svou emancipaci, jsou toti podle naich neofaistů levicoví teroristé. Oběmi, které si podle neofaistů zaslouí připomínat, jsou padlí policisté. Ve stejné logice by byl teroristou kadý, kdo se kdy pokouel o nějakou zásadnějí společenskou změnu.
Těko říct, proč si neofaisté vybrali zrovna nás, anarchisty. Proč nedemonstrují například proti americkým a francouzským revolucionářům, bez nich by neexistovaly moderní demokracie? To přece z jejich z hlediska byli teroristé jedna báseň. A co teprve vichni zakladatelé nejrůznějích států, v nich byly jako v inkubátoru vypiplány naimi neofaisty tolik obdivované národy?
To jejich činy by přece byly skvělým tématem pro diskuzi o terorismu. Zatímco anarchističtí dělníci v Chicagu zabili v sebeobraně několik policistů, vládci kvůli svým výbojům a válkám o ten či onen hraniční patník pozabíjeli miliony lidí. Za své zločiny se přitom dostali do učebnic dějepisu jako zakladatelé národů, tvůrci států či otcové vlasti. Chicagtí anarchisté mají být sto dvacet jedna let po dobových událostech označováni neofaistickými nedovzdělanci za teroristy.
Nesetkali jsme se tu ale jen kvůli Vlastenecké frontě a Národnímu sjednocení. V Brně dnes probíhá demonstrace otevřených neonacistů z Národního odporu. Ten tam jsou doby, kdy se nám tvrdilo, e neonacismus není hrozbou a e odpor proti němu je pouhým extremismem. Ten tam je doba, kdy se mohlo s vánou tváří tvrdit, e neonacisty zastaví policie. Její protiextremistická oddělení měla rovným dílem rozdělovat represi mezi Hitlerovy fanouky a jejich odpůrce, asi aby bylo spravedlnosti učiněno zadost. Neonacisté na policejní represi zareagovali v duchu Friedricha Nietzsche: Co tě nezabije, to tě posílí.
Nyní se na odporu proti rasistickému násilí a vizím totalitního státu přiivují i politici. My s nimi dnes nebudeme pochodovat v jednom iku. Ne proto, e bychom byli sektáři přesvědčení o své jediné moné pravdě. Nehodláme ale hrát roli statistů v kapárkovém divadle, jeho smyslem je mediální zviditelnění nějaké dalí politické celebrity. A předevím chceme, aby ná odpor proti faismu a nacismu byl opravdu důsledný. Musíme se proto zamyslet nad jejich kořeny.
Nevystačíme si toti s tvrzením, e Hitler představoval zlo, či e se jednalo o činy zvráceného ílence. Polome si otázku: co přesně Hitler udělal, co bylo jeho nejhorím zločinem? Snadná odpověď: rozdělil lidstvo na nadlidi a podlidi, na ty, kdo si podle něj zasluhují přeít a panovat, a na ty, jejich ivot nemá hodnotu. Výsledky vichni známe. Ceká řada historiků a autorů z různých oborů společenských věd ale upozorňuje, e Hitler ve skutečnosti v radikální podobě provedl to, co evropské státy u pět set let páchaly na území svých kolonií. I zde bylo domorodé obyvatelstvo označováno za jakési podlidi, i zde bylo na základě toho zotročováno a masakrováno. Hitler přenesl do nitra Evropy přístup, který dosud Evropa vyváela do světa.
Ale Hitler navázal jetě na jedno rozdělení lidí. To neexistovalo mezi jednotlivými společnostmi, ale jimi napříč. Hitlerovo dělení na nadlidi a podlidi má své kořeny rovně v třídním rozdělení společnosti. Zatímco jedni mají v třídní společnosti rozličné svobody a monosti, s jinými se počítá jen jako se zdroji, jako s obsluhou strojů a lidským materiálem, který jde po milionech nechat umírat ve válkách.
I kdy se různě proměnila jejich podoba, i dnes existuje jak útlak chudých zemí bývalých kolonií, tak i třídní rozdělení společnosti. Důsledkem toho, by třeba nepřímým, je i neonacismus a neofaismus. Ano, chceme těmto hnutím čelit co nejúčinněji, chceme se jim stavět, kdekoli se objeví, chceme je poslat do politických věčných lovi. Ale právě proto se na ně nesmíme dívat povrchně a vnímat je jen jako projev jakéhosi blíe neurčeného zla či primitivní chudáčky. Musíme čelit příčinám faismu a nacismu.
Jak jsme si ukázali, na té nejhlubí rovině je charakteristikou a příčinou faismu a nacismu nerovnost. Je jedno, jestli se jedná o nerovnost na základě rozdíleného postavení v mezinárodní dělbě práce, které bývá ospravedlňováno na základě rasy, nebo o nerovnost danou na základě třídy. Obojí nerovnosti je třeba překonat, proti oběma těmto nerovnostem je třeba bojovat. V tom je pro nás inspirativní odkaz anarchistů z Chicaga roku 1886, ne exhibice současných politiků, kteří se tváří, kdovíjak bojují proti rasismu, ačkoli ve skutečnosti ulpívají na povrchu a pomáhají manaovat systém, který faismus a rasismus vytváří.
Setkáváme se na místě, které je označováno jako pomník obětem komunismu. Mnozí by přitom mohli říct, e nae mylenky boje za rovnost jsou podobné komunismu, který tyto oběti způsobil. Někdo by nás tedy mohl označit za cyniky, kteří si obětí minulého reimu neváí. Není tomu tak. Váíme si obětí vech totalitních diktatur, a se tyto diktatury oháněly hákovým či normálním kříem, nebo se odkazovaly na srp a kladivo. Reim vybudovaný Leninem a Trockým, dovedený k totalitní dokonalosti Stalinem a posléze rozířený mnoha dalími je nám samozřejmě odporný.
Domníváme se ale, e neměl sebemení nárok označovat sám sebe za komunistický. Jednalo se jen o dalí nerovnost, o systém, kde si slovy klasika George Orwella vichni byli rovni a někteří jetě rovnějí. Jeho oběti nebyly oběmi komunismu, ale oběmi totalitního státu a kapitalistického systému, v něm byl stát jediným zaměstnavatelem.
Skutečné komunistické mylenky nejsou mylenkami útlaku, ale plného osvobození kadého člověka. Takové pro nás budou, na rozdíl od praxe údajně komunistických stran a států, inspirací pro kadodenní podvracení faismu i bolevismu, a předevím jejich společného předpokladu, nerovnostářské kapitalistické společnosti.
CSAF.cz, 2. 5. 2007, Antifaistická skupina 1. máje 2007