Při čtení starých výtisků Rudého práva z roku 1968 jsem narazil na zajímavý článek Ladislava
Novomeského z května. Má v zásadě tři části - v první se autor ohrazuje proti útokům části slovenské veřejnosti (a některých spisovatelů) na V. Mináče, V. Mihálika a další slovenské spisovatele "budovatelského období", ve druhé bojuje s postupně se
objevujícími pokusy využít "demokratizace společnosti" k protikomunistickým nebo dokonce protisocialistickým výpadům. Zatímco tyto dvě části příspěvku jedné z nejznámějších obětí procesů 50. let (byl spolu s G. Husákem obviněn a odsouzen jako "buržoazní
nacionalista") jsou zajímavé spíše pouze z pohledu na historii "obrodného procesu" roku 1968, třetí část, kterou přinášíme, má podle mého soudu platnost nadčasovou (JH)I mne vyzvali, abych se jménem humanity
obrátil s výzvou k naší veřejnosti a tak podpořil spravedlivé úsilí
Izraelců proti šovinisticko-nacionalistickým snahám Arabů. Nevyhověl
jsem. A nejen proto, že jsem se v spletité situaci na Blízkém východě
tehdy vyznal ještě méně než teď, ale proto, že mě můj přítel -
naštěstí pro mě! - přesvědčoval takovými argumenty, které se mi
očividně zdály antihumanistické, ba brutální, bezohledné. Perfektně
citoval šovinismem sršící protiizraelské výroky arabských prominentů
o tom, že téměř třímilionový izraelský národ "zaženou do moře",
ale velmi zchladil můj zájem, když mě ubezpečil, že o Araby se
skutečně nemusím zajímat, je to jen barbarská orientální sběř, jakási
neschopná, méněcenná chátra, i s těmi utečenci, jejichž počet dnes -
po izraelské anexi arabských zemí - už dosahuje počtu obyvatel
Izraele. Zkrátka jsem nic nenapsal, i když mě nenechávaly lhostejným
slzy úzkosti a strach našich Židů, kteří měli v Izraeli své příbuzné.
Bohaté a nezanedbatelné zkušenosti
poskytl i mír po týdenní válce Izraele, a to hlavně v tom smyslu, že
jestliže nenajde Izrael způsob, jak žít v pokoji s obrovským arabským
světem a uprostřed něho, nepřinese to Izraeli nic dobrého. Nemůže se
přece neustále spoléhat na obratnost a ráznost svých vojáků ani na
solidaritu světové humanity s ním, jež je - aspoň v
případě, který jsem uvedl - velmi děravá.
Po únavné schůzi o našich sporných
věcech v úterý večer jsem si se zájmem poslechl televizní rozhovor se
soudruhem Arnoštem Lustigem. Jeho vystoupení bylo ohnivě zaujaté,
proizraelské a prosionistické, až jsem záviděl "české"
části našeho spisovatelského Svazu, že má nejen Arnošta Lustiga, ale
velkou plejádu akribovaných expertů na izraelské téma, ba ve skrytu
své buržoazně nacionalistické dušičky jsem i záviděl, že naše domácí,
slovensko-česká problematika se nezmohla - kromě čestných, ale
nečetných výjimek - na stejně zapálenou přímluvu. A - odpusťte, že
odbočuji - potřebovala by jí. Hlavně v českém prostředí by byla
povolána rozptýlit s lustigovskou energií všechny skryté, ale i
zjevné rezervy, které obklopují myšlenku zrovnoprávnění slovenského
národa, vždyť současná demokratizace je jedinečnou příležitostí nejen
k odstranění nedorozumění, které nahromadilo slovensko-české soužití
za posledních padesát let, ale i sporů, výčitek a schválností,
otravujících naše vztahy od dob našeho národního probuzení.
Ale vraťme se k Lustigovi. Promiňte
také, že nejsem schopen citovat jeho autentické výroky. Jejich smysl
však nezkresluji. Dožadoval se porozumění a solidarity s postupem
Izraelců a těch, kteří jim nadržovali. Museli to dělat tak, jak to
udělali "před dvanáctou" a ne až potom, kdyby byli bývali
napadeni. V jejich podvědomí se silně zakořenil fakt, že v době války
jich šest milionů zahubili, bez toho, že by se byli mohli zmoci - s
některými výjimkami - na obranu. A tak podobně.
Byli bychom streicherovské antisemitské
hyeny, kdybychom chtěli přejít nad popelem šesti milionů Židů k
dennímu pořádku. Ale ani tato neslýchaná oběť nacistické zvůle -
opakuji, nacistické zvůle - přece nemůže poskytnout legitimaci pro
atrocity na arabském obyvatelstvu, a to ani v případě, kdy Araby
chceme považovat za méně hodnotnou národnost. To je jedna stránka
věci.
Druhá je tato: v nejstrašnější druhé
světové válce nezahynulo jen šest milionů našich židovských bratrů,
přátel, soudruhů a příbuzných, ale kromě nich ještě 45 - 50 milionů
příslušníků jiných národů a celý evropský a světový humanismus by byl
jen směšnou parodií, kdyby měl schopnost odmyslet si tento zdrcující
fakt. Rozumějte mi dobře: jsem, a prosím vás buďme!, proti válkám ve
jménu těch padesáti milionů obětí, které si druhá světová válka
vyžádala. Ale buďme proti ní, i když se chce se zápalem ospravedlnit
šesti miliony jejích bezbranných obětí! Humanita je jedna a všeobecná
a není možné ji rozměnit na drobné, např. pro Ameriku, pro Rhodesii
nebo i pro Izrael. Buď platí v celistvosti, nebo neplatí vůbec!
Rudé právo, 12. 5. 1968, str. 3 (stať
vyšla původně v Pravde 7. 5. 1968)