Rozhovor s Lubomírem Ledlem, členem Celostátního výboru SDS, který je na kandidátní listině KSČM pro volby do Evropského parlamentu, přinesla 23. 2. 2009 Nae pravda, příloha Haló novin.Kdo, kdy ne levice? Jak, kdy ne společně?
Jste kandidátem do Evropského parlamentu za KSČM, ač jste členem Strany demokratického socialismu, jak to chápete?
Já sám to chápu předevím jako důkaz a doklad toho, e nastoupený trend pokračuje. Jednou z priorit činnosti SDS je vytvářet podmínky a svými silami přispívat ke spolupráci komunistické a nekomunistické levice, chcete-li, spolupráce antikapitalistických sil.
Myslím, e v tomto směru bylo zejména v posledních několika letech uděláno mnoho a troufám si tvrdit, e SDS, by malá strana, udělala v tomto směru poměrně dost, určitě víc, ne by odpovídalo její velikosti, materiálním a organizačním monostem, počtu členů a tak dále. Velevýznamnou roli sehrály v tomto směru například příprava a konání 2. sjezdu Evropské levice v Praze před více ne rokem, jeho hostitelem a organizátorem byla právě nae strana.
Troufám si tvrdit, e se nám za těch asi osm měsíců příprav podařilo ukázat, e slova o akční spolupráci levice nemusí být jen zboným přáním. Kromě členů SDS a KSČM, kteří hráli mezi organizátory klíčovou roli, se velice aktivně podílely desítky dalích, od členů KSČ, přes aktivisty různých levicových nevládních iniciativ, a například po příznivce ČSSD.
Příkladů je samozřejmě mnohem víc. A patří mezi ně v poslední době také stále častějí účast členů SDS na kandidátkách KSČM ve volbách od úrovně obcí a po volby do PSP v roce 2006.
Přestoe jsem přesvědčen, e taková akční spolupráce zatím daleko zaostává za tím, co by bylo potřeba, je určitě vidět posun správným směrem a u dnes je česká levice dál ne řada naich soudruhů v mnoha jiných evropských zemích.
Jestlie ale vnímáme potřebu prohloubení co nejirí spolupráce na domácí úrovni jako akutní, na evropské (a vůbec mezinárodní) úrovni ji povauji za jetě daleko naléhavějí. Proto povauji skutečnost, e hned dva členové celostátního výboru SDS figurují na kandidátce KSČM do EP, za důleitý signál nejen pro českou veřejnost, ale i pro evropskou levici jako takovou. Například před pěti lety při minulých evropských volbách se kandidát navrený SDS mezi tehdy čtyřiadvacítku ani nedostal.
Myslím, e tento přístup je správný, a e na druhou stranu zvyuje i presti KSČM v kruzích evropské radikální levice. Chtěl bych zde připomenout jetě jednu dost důleitou věc, i kdy přímo nesouvisí s vaí otázkou. KSČM má také jako jedna z mála významných evropských stran dobré vztahy jak s příznivci , tak i s odpůrci evropské integrace v levici. Přitom se v některých případech jedná o strany, které i díky tomu, spolu, jak se říká, moc nemluví .
Lií se vá pohled na fungování Evropského parlamentu od pohledu KSČM?
Podle mého názoru se v zásadě nelií. Záleí samozřejmě, který aspekt jeho fungování máme zrovna na mysli. Navíc se mi zdá, e rozhodující je, jak se přitom díváme na evropskou integraci vůbec, co si slibujeme od Evropské unie, jaké a jestli vůbec vidíme nějaké plusy a minusy atd. A tady není velký rozdíl mezi KSČM a SDS. Spíe se lií názory uvnitř KSČM i SDS, ne mezi oběma stranami navzájem. Myslím, e to je i důsledkem chybějící otevřené diskuse, moná nechuti k ní, moná strachu, abychom se nerozhádali uvnitř i navenek. No a jedním z důsledků je potom i to, e co se týká formování, ovlivňování, případně prosazování evropské integrace se nejen česká, ale i evropská levice spíe drí stranou, i to je jedním z důvodů, proč chybí na tyto otázky nějaké společné pohledy, ale i návrhy na levicová řeení .
Pokud se například shodneme, e jen více demokracie v EU přinese také něco pro lidi, nejen pro banky a byrokraty, a má anci přiblíit rozhodování blíe lidem a jejich potřebám, tak musíme říci i to b - e je třeba posílit roli EP. Ale také evropských nevládních a občanských organizací, odborů, politických stran a dalích struktur, které mají anci reprezentovat a prosazovat zájmy těch neprivilegovaných . Jinak to zůstane jako dosud, e zatím úspěněji vyuívají EU a integrace obrazně řečeno ty banky a byrokraté.
Buďme naprosto konkrétní. Co byste chtěl ve své práci europoslance, pokud byste byl zvolen, předevím prosazovat?
To potom vyplývá z výe řečeného. První a naprosto samozřejmou podmínkou je schopnost se efektivně pohybovat v celé té parlamentní mainérii, stoprocentně zvládnout roli v EP jako takovém. Tady si troufám tvrdit, e mám celkem dobré předpoklady. Mám na mysli předevím jazykové znalosti, vzdělání - jak to formální, tak vekeré postgraduální kurzy, odborná kolení v nejrůznějích oborech, a u doma nebo v zahraničí, ale předevím zkuenosti z práce v řadě mezinárodních organizací, ve Federálním shromádění, v evropských mládenických strukturách a dalí.
To ale není ve, dokonce to moná není ani to nejdůleitějí. Moná to bude znít trochu kacířsky nebo namyleně, ale za daleko důleitějí povauji vyuít autoritu, snadnějí přístup k informacím, institucím, ke sdělovacím prostředkům a toho veho, co má europoslanec prostě k dispozici v zásadě ke dvěma úkolům. Za prvé, abychom si my, evropská levice (nebo chcete-li levice v Evropě ), uvědomili, e neseme spoluodpovědnost za dalí vývoj Evropy a jeho směr, a e to asi nepůjde bez hledání síly i ochoty ke spolupráci, spojování sil i vlastní integraci. Za druhé k tomu, abychom se my doma naučili a začali vyuívat EU jako nástroj na udrení a posílení sociálních a kulturních hodnot, které pravice u nás, ale nakonec v Evropě jako celku, bezohledně, krok za krokem, a zatím úspěně, likviduje.
Prostě tím, e je levicový politik zvolen do Bruselu , nesmí na pět let zmizet z domácí politické scény, spíe naopak.
Jak vnímáte současné hrátky kolem Lisabonské smlouvy?
Trochu bych i souhlasil s termínem hrátky . Nechci samozřejmě celou tu diskusi zlehčovat, uznávám, e formální, strukturální rámec dalího vývoje EU je důleitý, souhlasím, e Lisabonská smlouva je tak trochu trik po odmítnutí Evropské ústavní smlouvy. Povauji také za mimořádně důleité jasně zdůrazňovat, e levice má váné výhrady k Lisabonské smlouvě, ale také to, e tyto výhrady máme ze zcela jiných, dokonce větinou zcela opačných důvodů ne významná část české pravice a tak dále.
Uvedu příklad. Solidarita a rovnoprávnost mezi lidmi, regiony i státy, kvalita ivota Evropanů jsou bezpochyby hodnoty, které patří neodmyslitelně k levici. Stejné hodnoty ale tvoří oficiálně (alespoň podle vech dokumentů) také jeden ze základů Unie. Tak jak je moné, e v praxi to zatím vypadá, jako by EU slouila v první řadě k prosazování pravicových neoliberálních pravidel hry.
Abych byl upřímný, je pak skoro jedno, jestli si budeme nakonec lámat hlavu jak lépe vyuívat ustanovení smlouvy z Nice nebo smlouvy z Lisabonu. V některých bodech je pro nae cíle lepí Lisabonská smlouva (např. Listina práv, pravomoci EP, monosti vynucení si referenda, monost EU vystupovat aktivněji při řeení konfliktů, ve prospěch míru ve světě apod.), v některých budí naopak obavy (větí váha velkých hráčů atd.). Nepovauji to ale za tak klíčovou otázku, abychom se z toho museli tak dojímat jako v současné době např. ČSSD.
Je vlastně europarlament za současných pravomocí vůbec potřebnou institucí?
Z toho, co jsem říkal doposud, je asi zřejmé, e povauji EP za instituci potřebnou, myslím dokonce, e pokud se EU nemá vydat zcela cestou byrokratického molocha ve slubách privilegovaných kruhů, měl by se EP stát jetě důleitějí institucí s irími pravomocemi. Musí se ale hledat cesty jak zkrátit cestu mezi voličem a procesem tvorby rozhodnutí v EU.
Ne náhodou je právě v Lisabonské smlouvě výrazné rozíření pravomocí EP, zřejmě jako určitá protiváha k jiným změnám, které podle mého názoru naopak voliče od rozhodovacího procesu odcizují . Ale to by asi bylo na samostatný rozhovor.
Znovu ale zdůrazňuji, e za zásadní povauji celkovou demokratizaci EU, a tu nelze zuovat jen na kompetence, roli, velikost a já nevím jaké dalí charakteristiky parlamentu. Zásadní roli musí podle mého názoru sehrát vechny moné dalí nástroje a instituce, které si veřejnost na národní úrovni k obraně svých zájmů vytváří, které ale na té regionální (EU), evropské, nebo dokonce globální úrovni neexistují. Připomínám jen, e vlastníci, banky, kapitál, sdělovací prostředky, a já nevím kdo vechno dalí u globalizovaní jsou, veřejnost, odbory, politické strany atd. k tomu mají jetě daleko.
Co podle vás, jakoto informovaného občana České republiky, by se v činnosti Evropské unie mělo změnit?
To je zase dost iroká otázka, ale za klíčové opravdu povauji neustále a tvrdoíjně prosazovat, aby se ty hodnoty, které EU deklaruje jako základní, mohly také prakticky uplatňovat. To znamená také neustále vytvářet lepí instituty a podmínky k tomu, aby se více dbalo na jejich dodrování. Ale to zase záleí na tlaku, který se nám na to podaří vytvořit. Jsme například svědky postupného úpadku vzdělanosti, oslabování vzdělávacích institucí, kdy to trochu přeenu, tak se dá říci, e v České republice prakticky neexistuje bytová politika, start mladých rodin do ivota je dost mimo zájem státu, o seniorech ani nemluvím, pracovní právo je u nás skoro sprosté slovo, věnovat zvlátní pozornost těm, kdo si poprvé v ivotě hledají práci se u nás nenosí a tak dále. Přitom ve vech těchto oblastech existují tzv. politiky, určité standardy, kde by stačilo důsledně trvat na jejich uplatňování a situace by byla lepí, ne je dnes. A pochybuji, e to budou úředníci v Bruselu nebo nae vládní garnitura, kdo o to bude v potu tváře usilovat. Je to prostě hlavně na nás, změnit bychom se měli také my.
Myslím, e si tohle vechno vichni tak nějak uvědomujeme. Vyjadřují to i hesla, která jsou správná, a která často pouíváme. Já mám taky jedno: Kdo, kdy ne levice? Jak, kdy ne společně? . Teď u vlastně zbývá jen to poslední . Pustit se do toho a vydret. A dret si palce.
23. února 2009, Jaroslav KOJZAR