Teze k diskusi před programovou konferencí SDS (materiál připravený pro jednání CV 13. 9 .2014, upravený po diskusi)Struktura materiálu
1.
Úvod
2.
Jakou stranou by měla SDS
být? (vnitrostranická část programu, taktika a formy činnosti strany)
3.
O co by měla SDS usilovat?
(středně- a dlouhodobé cíle strany)
4.
Jak by se měla SDS
prezentovat? (promítnutí programu SDS do dokumentů pro veřejnost, volby, ap.)
5.
Doporučená témata k diskusi
6.
Postup od programové
konference a časový plán
7. Přílohy – programové dokumenty
*
* *
1. Úvodem
Uspořádání programové konference
(PK) je téměř rok starým rozhodnutím sjezdu SDS. Odkládání jejího termínu je
jistým výrazem naší nejistoty s ohledem na měnící se vnitropolitické podmínky
(volby, vznik - neočekávané – „levostředové“ koalice), ale i na nové hrozby
mezinárodního vývoje (konflikt na Ukrajině, okolnosti jeho vzniku a jeho
důsledky).
Tento materiál se snaží o
shrnutí hlavních otázek, jimiž by se PK měla zabývat, včetně nástinu možných alternativ
odpovědí. Není tedy textem, který by měla PK projednávat, ale spíše „startérem“
pro přípravu nových programových dokumentů. Aktuálně předpokládáme, že výstupem
PK jen jakýsi „koncept“, který bude dále upřesňován v předsjezdové diskusi.
(Viz podrobněji v části 6 tohoto materiálu.)
SDS samozřejmě není bez
programových dokumentů (některé z nejdůležitějších, platných i historických,
jsou součástí příloh v bodě 7), ale všeobecně je pociťována potřeba jejich
upřesnění a doplnění s ohledem na nové skutečnosti i s ohledem např. na
dosavadní zkušenosti ze spolupráce v rámci Spojenectví práce a solidarity
(SPaS).
Původní představa o nových
dokumentech byla do jisté míry „chronologická“ - SDS by podle ní měla tři „úrovně“
programových dokumentů: krátkodobý (bezprostřední úkoly, vč. hlavních
aktuálních volebních a politických „témat“ strany), střednědobý („čeho bychom
chtěli dosáhnout v dohledné budoucnosti“) a dlouhodobý (jaká je naše „vzdálená
vize“) program.
Domníváme se, že výhodnější by
bylo debatu (přinejmenším v této fázi) strukturovat kolem věcných otázek. Jsme
si přitom vědomi, že a) se tyto přístupy prolínají a doplňují, a b) vyjasnění
stanovisek ve „věcné rovině“ se nakonec může promítnout do přípravy dokumentů „chronologických“.
V této věcné rovině vidíme tři
skupiny otázek, jak je zhruba vymezují následné body 2. až 4.
Dosavadní diskuse uvnitř strany
již také vedla k počátečnímu výčtu programových témat, která by měla být
každopádně předmětem diskuse jak na programové konferenci, tak v následném
období do sjezdu SDS v roce 2015 (bod 5).
*
* *
2. Jakou stranou by měla SDS
být
O této otázce jsme ve straně patrně
nikdy naplno a šířeji nediskutovali, musíme tedy vycházet především z postojů
členů CV SDS (a věřit, že se nebude příliš lišit od většinového stanoviska
členů SDS).
Naskýtá se zde několik otázek:
I. Má SDS vůbec pokračovat
jako politická strana? (alternativy: ukončení činnosti, přechod na jinou
formu - např. občanské sdružení, klub, neformální iniciativu, vstup do jiného
existujícího subjektu buď kolektivní, nebo individuální).
Naše odpověď - a opíráme se při
ní i o výsledky naší ideové konference v dubnu loňského roku - je stále ANO.
Domnívám se, že každá jiná forma činnosti (resp. její ukončení) je ústupem i
proto, že znemožňuje náš (byť spíše jen potenciální a hypotetický) vstup do
reálné politiky a prosazování našich názorů. Nebo jinak: dosud nevidíme na
české politické scéně stranu, která by zastávala postoje obdobné našim.
II. Jaký typ strany má SDS
představovat? Jsme přesvědčeni, že musí být stranou „založenou na myšlence“
(tedy řekněme stranou „ideovou“, nikoliv však „ideologickou“). Pro nás - a
věříme, že i pro většinu našich členů - je to dnes už podmínka jakékoliv
osobní politické angažovanosti. Ideovým zakotvením strany máme na mysli to, že
je zaměřena k nějakému definovanému cíli (byť třeba spíše tušenému než
plně definovanému), a že je tudíž ve svých postojích konzistentní a
předvídatelná. (Alternativy: strana „jednoho muže“, strana jako výtah
ke kariéře pro straníky, strana „jednoho problému“ - např. svobody internetu,
vystoupení z EU apod., strana „pro všechny slušné lidi“ definovaná jen
svou „slušností“, strany „práva a pořádku“, zaměřené jen na disciplinaci
společnosti).
Je třeba připustit, že takové
ukotvení (zejména je-li, jako v našem případě, vyjádřeno nějakým „nepopulárním“
slovem, např. socialismus, levice apod.) je současně faktorem, který může část
občanů a voličů odpuzovat - viz současná obliba stran bez jasných kontur,
různých „Hnutí nezávislých“ apod. Pevně ale věříme, že jde spíše o jev dočasný
(ve vztahu k oblibě „nezávislých“), resp. že naše slovní pojmenování bude časem
méně provokující (ať už díky změně společnosti, nebo díky změně pojmenování).
III. Jakými principy se má
strana řídit? To, že odmítáme myšlenku „strany založené na slušnosti“,
neznamená, že bychom byli pro odmítnutí principu „slušnosti“ v činnosti strany.
Myslíme, že pro nás jako hnutí vyrostlé z komunistické strany (a bylo by
pošetilé tyto naše kořeny zapírat nebo ignorovat) je ovšem nejdůležitějším faktorem
základní poučení - odmítnutí představy o „monopolu na pravdu“, a odmítnutí
pojetí strany jako jakési „avantgardy“. Za samozřejmost považujeme odmítnutí
všech forem potlačování diskuse mocenskými prostředky - názory mají vítězit
svou přesvědčivostí.
IV. Jak by měly vypadat
vnitřní organizace a vnitřní život strany? Z hlediska organizačního
uspořádání vidíme dlouhodobě jako formu, která by zmíněnému pojetí odpovídala
nejlépe, nějaké relativně volné (konfederativní či federativní) spojení skupin
(stran, hnutí, inciativ, neformálních skupin), které a) mají k sobě blízko z
hlediska svého ideového zakotvení, b) jsou schopné a ochotné spolupracovat při
realizaci konkrétních politických cílů a c) sdílejí představu o vzájemné
toleranci a demokratické diskusi uvnitř seskupení.
Měli bychom také promyslet a do
stanov zakotvit kontrolní mechanismy, které by zabránily případným
reprezentantům SDS ve veřejných funkcích tyto funkce zneužívat k vlastnímu
prospěchu. Ne snad, že bychom takové nebezpečí považovali za aktuální (takové
funkce nejsou zatím nikde na obzoru), ale existence takových „pák“ je vhodnou
zárukou do budoucna a důležitým argumentem při jednání s řadou dnes politicky
nezařazených skupin a iniciativ.
*
* *
3. O co by měla SDS usilovat?
I. Demokratický socialismus.
Rozbor této otázky je podle našeho soudu třeba začít stanovením onoho „úběžníku“,
ideové kotvy činnosti strany. Nepodařilo se nám zatím nalézt lepší myšlenku,
než je ona okřídlená „společnost, kde svobodný rozvoj každého je podmínkou
svobodného rozvoje všech“, neboli společnost, kde není rozvoj žádného
jednotlivce podmíněn potřebou potlačit svobodný rozvoj jednotlivce jiného (nebo
jiných). Pro nás už asi navždy je tato představa spojena se slovy „demokratický
socialismus“, otázkou je, nakolik je tomu tak i ve společnosti okolo
nás.
Většinově jsme obecně odpůrci
změn názvů (už z důvodů praktických a logistických), a nejsme přesvědčeni, že
by výhody případné změny názvu převážily nad nevýhodami. Je ovšem možné, že
tento pohled je „generační“, a že časem se situace změní (bude-li ještě jaká
SDS existovat).
Myslím, že je neproduktivní
zabývat se „detaily“ toho, jak by měl být demokratický socialismus v budoucnu
uspořádán, a diskutovat o tom, zda v něm bude armáda nebo policie. Naopak je
ale nutné postavit si otázku základních předpokladů pro dosažení takové
společnosti.
II. Soukromé vlastnictví.
Není sporu, že základním faktorem, který v dnešní společnosti brání naplnění
výše uvedené teze, je ovládání člověka majetkem. Přesněji řečeno ovšem
jde o ovládání lidí lidmi pomocí ovládaného majetku. Je tedy zřejmé, že
překonání tohoto stavu si bude vyžadovat osvobození člověka od ovládání
majetkem - a je možné, že se tak stane omezením ovládání majetku lidmi
(od určitých omezení vlastnických práv až po vyvlastnění), nebo omezením
ovládání lidí majetkem (rozbití závislosti na kapitálu např. základním
příjmem, posílení spolurozhodování zaměstnanců apod.). Jsme přesvědčeni, že SDS
musí podporovat všechny kroky v obou směrech.
III. Nejširší demokratická
spoluúčast na rozhodování. Znakem skutečné demokracie je to, že se lidé
mohou plně podílet na rozhodování o svém osudu - vedle „zastupitelské“
demokracie je tedy nezbytné využívání demokracie přímé, ale také
maximální decentralizace rozhodování - vyšší úrovně samosprávy by měly
přebírat jen ty pravomoci, které nejsou na nižší úrovni reálně zvládnutelné.
Takový samosprávný systém by měl fungovat nejen ve veřejné sféře, ale i v ekonomice.
IV. Mír není jen
odmítnutím války. Současný vývoj nám naléhavě připomněl, jak křehkým
statkem je mír, a jak snadno by se i dnes mohl svět octnout ve válečném
konfliktu. Ačkoliv uznáváme prioritu úsilí o zachování míru (člověk musí
nejprve žít, aby mohl žít dobře a svobodně), je dobré také připomenout staré
heslo: Není míru bez spravedlnosti! (No justice, no peace!) snaha o zachování
míru nemůže být pacifismem za každou cenu, v hodnocení konfliktů a jejich
vzniku je třeba být schopen rozlišovat míru viny jednotlivých stran, a
podporovat stranu, která usiluje o zachování mírového stavu nebo dosažení
míru.
V. Mír ve společnosti je
nezbytnou podmínkou jejího zdravého vývoje. V této souvislosti odmítáme
také každé utlačování lidí, i kdyby se dělo ve jménu vznešených myšlenek.
Svobody nelze dosáhnout ujařmením, a nečisté metody nakonec zákonitě pošpiní i
nejčistší myšlenky a nejkrásnější cíle. Tak jako v mezinárodních vztazích, ani
ve společnosti nelze upřednostňovat násilí před pokojným řešením konfliktů: ale
i zde platí požadavek na spravedlnost řešení a právo na obranu před
útokem.
*
* *
4. Jak by se měla SDS
prezentovat?
Volební a propagační dokumenty („programy“)
SDS by měly vycházet z výše uvedených záměrů a „konstant“ v činnosti strany.
Přitom musí současně odpovídat na „aktuální témata“, jejichž vymezení a
nastolování není zatím v moci SDS (a po pravdě řečeno, příliš ani levice jako
celku). Přijetí naznačených východisek by ale mělo být zásadním vodítkem pro
veřejné postoje strany v rozhodujících otázkách vývoje společnosti, a mělo
by tak být základem její „čitelnosti“ pro veřejnost.
(Např. postoj k mezinárodní
integraci v NATO je jasně dán naším postojem k otázkám války a míru, protože
NATO není „obrannou aliancí“; postoj k integraci v EU je dán jejím vývojem
směrem k imperialistickému seskupení - uznáváme tedy její cenu jakožto
jednotícího prvku, schopného „moderovat“ případné spory mezi členskými státy, a
současně působit směrem k postupnému vyrovnávání sociálních rozdílů, ale
kritizujeme všechny nedůslednosti v těchto - pozitivních - trendech, a současně
požadujeme rozchod s imperiální strategií a výraznou demokratizaci rozhodování
v Unii).
Jsme přesvědčeni, že právě v
takové důslednosti a čitelnosti, předvídatelnosti postojů SDS by měla
být její síla (a proto jsme výše plédovali pro ideový charakter strany, který
je pro to předpokladem).
Vedle takových témat, která jsou
v očividném vztahu k ideovému vymezení SDS, budou ovšem nepochybně přicházet
také témata, kde je vztah méně zřejmý nebo kontroverzní (drogy,
svoboda internetu, pohybu osob přes hranice, práva homosexuálů, vyrovnávání
rozdílů mezi postavením mužů a žen), nebo kde je postoj závislý na odborném
posouzení a výpočtu nákladů, resp. poměru mezi náklady a přínosy.
Nedomníváme se, že by SDS měla v takových věcech přijímat dopředu nějaké
závazné programové „linie“ ve svých dlouhodobějších programech, ale raději
pokračovat v praxi monotematických stanovisek orgánů SDS (resp.
tuto praxi obnovit).
*
* *
5. Doporučená témata k
diskusi
Diskuse na programové konferenci
i v následující době do sjezdu SDS zabere čas, s nímž musíme nakládat
velmi zodpovědně. Nechceme dopředu vyloučit žádné téma z diskuse, ale
považujeme za klíčové, abychom se především soustředili na témata, která
by měla být součástí programového dokumentu se střednědobým charakterem.
Tato témata a jejich programová řešení by tedy měla mít určitou oporu
v ideovém vymezení SDS. Jinými slovy – nesmí se nám stát, aby naše střednědobé
cíle byly v rozporu s dlouhodobými cíli programu SDS. Pokud
bychom takový rozpor identifikovali, je třeba v diskusi přezkoumat
udržitelnost dlouhodobého cíle.
Z dosavadní programové
diskuse zatím vyplývá návrh na následující tematické okruhy (jejich
pořadí není podle významu):
·
obrana sociálního státu = zachování a posilování sociálních
jistot občanů
·
optimalizace mechanismů dosahování sociálního smíru; tripartita,
komory, odbory, odborná sdružení („cechy“)
·
zabránit devastaci státní správy, ztrátě schopnosti ministerstev
řešit samostatně běžné úkoly, privatizaci funkcí státu
·
ochrana hospodářských zájmů občanů ČR před nadnárodním finančním
kapitálem
(znemožnění daňových úniků do daňových rájů, Tobinova daň…)
·
boj s monopoly a skrytými monopoly, hledání kroků proti
„dobývání renty“ + korupce
·
boj proti TTIP – Evropa si musí nechat svoje standardy
·
podpora progresivní korporátní daně + daňové zvýhodnění, dojde-li
k investici v místě vzniku zisku
·
prosazování do prvků přímé demokracie do Ústavy ČR (referendum,
participativní rozpočty, zaměstnanecké samosprávy, …) + zavést pravidlo, že
klíčové změny ve státě se podrobují referendu
·
zajistit vyšší návrat daní do místa, kde skutečně vznikne zisk
prací
·
zvážit možnost nepodmíněného základního příjmu = „občanská renta“
místo slev na dani
·
podpora podniků vlastněných zaměstnanci (participace)
·
zvážit možnosti a rozsah daňové asignace
·
podpora zapojení občanů v radách – národní výbory + rady v
podnicích
·
otázka svobody a odpovědnosti médií; veřejnoprávní média
·
problém fašizace společnosti, hráz rasismu a xenofobii
·
hledat systémové cesty praktické pomoci obětem systému
·
podpora potravinové soběstačnosti republiky
·
podpora ekologické udržitelnosti rozvoje země
·
podpora protiválečného hnutí – tvorba evropské/světové sítě
·
EU – prosazovat maximální otevřenost jednání, požadovat od všech
národních delegací v Radě, aby jasně deklarovaly své cíle
Výše uvedený výčet témat je
pouze orientační. Případná další střednědobá témata jsou vítána.
U každého střednědobého cíle je
zapotřebí v diskusi zvážit, jak dalece je daný cíl pociťován stávající
populací jako žádoucí, tedy rezonující se zájmy lidí, a hlavně jaké konkrétní
kroky je možné či nutné učinit pro jeho popularizaci a zejména pak
pro jeho prosazení. Střednědobý program by se měl sestávat především
z takových cílů, které by byly v případě většinové podpory ve
společnosti reálně uskutečnitelné.
*
* *
6. Postup od programové
konference a časový plán
Navrhujeme:
Vytvořit předpoklady pro co
nejširší možnou otevřenou, ale věcnou diskusi jak v průběhu programové
konference (PK), tak v období po ní do sjezdu SDS v roce 2015.
Rozeslat tento text s pozvánkou
na jednodenní PK 8. 11. 2014. Pozváni budou nejen delegáti - členové SDS, ale i
zástupci spřátelených organizací, sympatizanti nebo potenciální spojenci.
Umožnit přispět k cíli PK i těm, kdo se sami na PK přihlásí v termínu
týden před konferencí.
Podle počtu přihlášených
proběhne jednání PK v plénu, popř. ve více blocích. Účastníci konference,
kteří dopředu ohlásí svůj zájem vystoupit a kteří sdělí téma příspěvku, budou
přednostně zařazeni do diskuse, popř. do diskusního bloku. Délka jednotlivých
příspěvků bude jednotná v rozsahu 5-7 minut podle počtu přihlášených.
Všechny příspěvky budou
zachyceny na video a po vyslovení souhlasu účastníkem budou v této formě
zveřejněny. Dostane-li SDS text příspěvku v digitální formě, zveřejní ho
na svém webu. Prosíme o dodržení limitu 20.000 znaků.
Nejpozději do konce ledna 2015
vyhodnotí předsednictvo Celostátního výboru SDS diskusi a zpracuje materiál(y),
které by mohly sloužit jako programové dokumenty (dokument), případně navrhne
témata, k nimž bude vedena veřejná upřesňující diskuse.
Do konce března 2015 projedná materiály
CV SDS a poskytne straně i registrovaným sympatizantům „Programový nástin“ jako
předsjezdový materiál. Během předsjezdové diskuse vznikne k „programovému
nástinu“ i odpovídající akční plán realizace jeho jednotlivých bodů.
Na základě připomínek bude (případně
upravený) program projednán a schválen sjezdem SDS v roce 2015.
*
* *
6. Přílohy – přehled
programových dokumentů SDS
a. Platné dokumenty
1. Programová
východiska (2011)
http://www.sds.cz/view.php?cisloclanku=2011110601
2. Program
SDS (2003)
http://www.sds.cz/view.php?cisloclanku=2003112201
3.
Manifest demokratického socialismu (2003)
http://www.sds.cz/view.php?cisloclanku=2004112201
b. Dokumenty, jejichž
platnost byla zrušena (ale mohou inspirovat)
4. SDS
dnes a zítra (1999)
http://www.sds.cz/docs/dokument/sds_daz.htm
5. Program
SDS (1998)
http://www.sds.cz/docs/dokument/program.htm
6. Budoucnost
má vycházet z vlastních zkušeností (program LB 1996), kapitoly I. a II.
http://www.sds.cz/docs/dokument/pvlb96.htm
7.
Deset bodů LB (1996)
http://www.sds.cz/docs/dokument/10bodu.htm
*
* *
Předsednictvo CV SDS, 21. 10.
2014