Spisovatelka, signatářka Charty 77 a aktivistka Lenka Procházková v rozhovoru
pro ParlamentníListy.cz
Prezident Miloš Zeman nakonec do Moskvy
pojede, ale nezúčastní se vojenské přehlídky na Rudém náměstí, jak se očekávalo.
Hrozilo navíc, že by vláda náklady cesty nepokryla. Jak vnímat celou tu diskusi
kolem toho? A je podle vás v pořádku, že prezident sice v Moskvě bude, ale během
přehlídky bude jednat se slovenským premiérem?
Jatka druhé světové války zabila 72 milionů lidí. Stále ještě žijí pamětníci té
hrůzy. Například moje maminka, které gestapáci umučili otce, protože odmítl při
výsleších prozradit členy své odbojářské skupiny. Svého dědečka jsem tedy
nepoznala, nemá ani hrob. Jmenoval se Přemysl Micka. Byl to učitel. Takových
statečných lidí, kteří se vítězství nedožili, byly v naší zemi tisíce. I v
jejich jménu se konají vzpomínkové slavnosti v Moskvě. Mrtví nekádrují,
kdo ze současných světových politiků by měl nebo neměl pozvání na oslavy konce
války přijmout. Pokud česká vláda vzala roli kádrováků na sebe, čí zájmy
zastupuje? „Hrůzné“ představy členů vládního kabinetu o tom, vedle koho by český
prezident třeba (nedej bože) mohl na tribuně stát, vlastně prezentují jen jejich
úsilí o to, aby oni sami dál mohli sedět ve vládě. Jejich křesla jsou křesly
satrapů a nikdo to nemá jisté na celou sezonu. Kolektivní zbabělost satrapů
donutila prezidenta ke kompromisu. Nicméně jeho předchozí vzkaz velvyslanci USA
tím není smazán. Jako autorka divadelních her dovedu ocenit dobrou repliku a
tahle byla opravdu dobrá! Takže na dálku českému prezidentovi gratuluju a
děkuju.
V souvislosti se sedmdesátiletým výročím
konce druhé světové války se objevují různé nové historické pohledy a „módní
trendy“ ve způsobu výkladu historie. Vedle historiků jde také o prohlášení
polských či ukrajinských politiků nebo i českých publicistů jako je Tomáš
Klvaňa. Jak lze dle vás dávat pozor, aby nové způsoby
výkladu neznamenaly zároveň překrucování historických faktů?
Ještě se vrátím ke svému dědečkovi a taky k paní Květě Legátové. Ona byla také
členkou té odbojové skupiny a i jí zachránil svým mlčením život. Jednou mi
řekla: „Tvůj dědeček byl nejstatečnější muž, kterého jsem v životě poznala.“
Paní Věra, což je její občanské jméno, byla profesí učitelka. Psaní pokládala za
méně důležité než výchovu žáků. Díky ní jsem taky začala učit, nejdřív na
Literární akademii a teď na filmové škole v Písku. Je to tzv. drobná práce, jak
by řekl Tomáš Masaryk. Ale malý národ může být veliký svou vzdělaností a
kulturou. Naše děti, žáci a studenti, to je naše jediná deviza. A učit je
otevřít oči, hledat a pak předávat, je naše povinnost. Navzdory „módním trendům“
a jepičím politickým zakázkám musí kantoři znovu a znovu osívat to pole. Ale
samozřejmě i rodiče! Přepisování dějin je jako znásilňování mrtvého. Mně
nekrofilové byli vždycky odporní. Ale útěchou je, že z takového ukojení nic
životaschopného vzejít nemůže. Proti odporným praktikám je ale nutné vždy, v
každé době a za každého režimu, veřejně vystupovat. Nejen z přirozené úcty k těm
mrtvým, ale i ze související obavy před przněním živých (duší).
Při zmiňovaných nových výkladech historických
faktů v souvislosti s koncem druhé světové války hrají významnou roli současné
geopolitické třenice a spory s Ruskem, což často souvisí s argumentací o
bezpečnostních hrozbách v Evropě. Jde o varování před Ruskem, které i tehdy jako
SSSR v roce 1945 „vpadlo“ do Československa nebo Německa, aby nikoli primárně
osvobodilo dané země, ale zajistilo si tam vliv na desítky let dopředu. Jak na
tyto snahy máme nahlížet? A co z toho je ještě v pořádku a co bychom měli vnímat
spíše ostražitě?
Jak na to nahlížet? Nejspíš optikou někdejších konferencí v Teheránu a v Jaltě.
Tehdy se parcelovalo. A pak znovu po roce 1989. Nebudu to rozebírat, ať si
studenti tu chronologii dohledají, dokud ještě mají k dispozici internet.
Několikrát jsme už také slyšeli, že Sovětský
svaz má sice výrazný podíl na našem osvobození, ale byli to spíše ukrajinští,
nikoli ruští vojáci, tudíž bychom se při výročí konce války měli jezdit klanět
spíše do Kyjeva než do Moskvy…
V Kyjevě už se klaněl satrapa Zaorálek, při nedávných oslavách Majdanu, kdy
slavil výměnu vlády zlodějů za vládu vrahů. Jsem zvědavá, kdo pojede 2. května
do Oděsy? Myslím, že tamní vrahové ještě metály nedostali.
Co se týče národnostního složení Rudé armády, stačí zajít 9. května na Olšany a
pozorovat rysy těch, co svým mrtvým předkům nosí květiny. Jsou to rozličná
etnika a nikdo netvrdí, že jenom Rusové. Osvobozovali nás přece i Rumuni atd.
V souvislosti s druhou světovou válkou se
pravidelně občas objevují zprávy o oslavných pochodech v Lotyšsku na počest
tamních veteránů Waffen SS s tím, že tyto akce jsou oficiálně povolené. Jak si
to vysvětlujete? Máme to chápat tak, že nikomu nevadí, když v členské zemi EU
oficiálně oslavují nacistické veterány?
Politici EU stále opakují mantru o evropských hodnotách, mluví o kořenech, ke
kterým je nutné se vrátit. Nacismus je plevel, ovšem i ten má kořeny. Stříhat
plevel pár centimetrů nad zemí může nakonec dopadnout jako pravidelná údržba
trávníku. Lotyšsko by si samo netrouflo, ale když vidí, že EU legalizovala
pučistickou vládu v Kyjevě a legendárního geroje Banderu, přihnojuje svou
zahrádku taky. Nacismus a fašismus jsou spojené nádoby. Loni se zástupci
několika českých občanských iniciativ rozhodli zorganizovat vzpomínkovou akci k
uctění památky vlastenců, kteří v době Pražského povstání padli v bojích o
Hlavní nádraží. Pieta byla řádně nahlášená, zajistili jsme si ozvučení, sešli
jsme se u pamětní desky, zavěsili stužku s nápisem: Chybíte nám! Fašismus se
vrací. Lidé nás obklopili, poslouchali, ale pak přišla česká policie a během
mého projevu vyškubla kabel ze zástrčky. Pod záminkou, že Hlavní nádraží není
veřejným prostorem a že to tam má nějaká firma pronajaté. Takže ani to
sarkastické pořekadlo, že stěžovat si můžeme jenom na Hlavním nádraží, už nelze
používat.
Nedávno Českem projížděl americký vojenský
konvoj, nyní se koncem dubna chystá „konvoj“ ruský, tedy ta známá spanilá jízda
ruských, Putinovi blízkých motorkářů mířících do Berlína uctít oběti druhé
světové války. Je to v pořádku? Neměli bychom takovou jízdu ruských motorkářů
přes mnohé evropské země, včetně České republiky, považovat za provokaci?
Každá akce vyvolává reakci, to jsou přírodní zákony. Své výhrady k americkému
konvoji a souhlasu našich satrapů s tou akcí, jsem vyjádřila v projevu při
demonstraci na Václavském náměstí 28. března. Česká televize, která byla
přítomna, zřejmě záznam odevzdala rovnou BISce či spřátelené rozvědce, k divákům
se informace nedostala. Předpokládám, že jízdu ruských „Nočních vlků“ česká
vláda jehňat nebude vítat. Já ostatně taky ne. Myslím, že nedostanou ani ubikace
v ruzyňských kasárnách. Ale doufám, že ani v ruzyňské Bastile. Ovšem než k nám
dorazí, spadnou klády v Polsku. Tedy zátarasy. Takže to asi bude adrenalinová
terénní jízda. Myslím a doufám, že na rozdíl do amerických vojáků, „Noční vlci“
nepovezou střelné zbraně.
Co aktuální dění na Ukrajině? Jak vnímat
zprávy, že Američané brzy zahájí vojenský výcvik Ukrajinců, a to včetně
žoldnéřského praporu Azov, který bývá spojován s neonacismem? A k tomu byl šéf
extremistického Pravého sektoru Dmytro Jaroš jmenován poradcem generálního štábu ukrajinské armády. Je to něco, co by
nám mělo vadit?
Vadit by nám to mělo! Ovšem na Hlavním nádraží stížnosti neberou. Pokud se
Američané domnívají, že ukrajinští náckové potřebují výcvik, tak budou mile
překvapeni jejich učenlivostí a kreativitou. Chybí jen církev, která by té
bohumilé kooperaci požehnala. Ale zdá se, že Kyjevský patriarchát si s tím
odpovědným úkolem poradí.
Jak je to podle vás s jednotou Evropské unie
v postupu a chování vůči Rusku a Ukrajině? Mluví se o tom, že Moskva by mohla
zrušit protisankce vůči Maďarsku, Kypru a Řecku. Nedávno byl v Moskvě řecký
premiér Alexis Tsipras, předtím zase Putin v Maďarsku…
Politika EU mi připadá sebevražedná. Jak jinak to nazvat, když místo svých zájmů
preferuje zájmy někoho jiného. Navíc to balí do katechismu demokracie a lidských
práv. Je neonacismus demokratický? Je v zájmu Evropy válka s Ruskem? Proč je
Rusko nazýváno agresorem, když jedná v defenzívě? Těch otázek jsou desítky. Je
jedinou souhrnnou odpovědí snad to, že se všichni evropští politici, až na
vzácné výjimky, pomátli? Postihl je nějaký virus? Zřejmě ano, ale není to virus
debility, je to seznání jejich bezmoci. Bezmoc ochromuje. Bezmoc je téměř to
samé jako zoufalství. Křesťanství nás učí, že zoufalství je hřích. Protože
věřící člověk si nezouvá, ale doufá v pomoc boží. Spojené státy ovšem nejsou
bůh. Natož slitovný bůh. Je to vyděrač, který své veliké problémy chce řešit
prostřednictvím svých vazalů. I tu válku chce vést tradičně mimo své území,
poskytne jen dodávky zbraní a instruktory. A brýle na noční vidění. Rusko vidí i
bez brýlí ostře, co se děje a kam to má vést. A snaží se té katastrofě předejít.
Jeho politika je realistická. Netvrdím, že prezident Putin je demokrat. Je to
státník, který brání zájmy své země, a to nikoliv rozséváním chaosu do jiných
zemí. Když si připomeneme jeho někdejší proslulý projev v Mnichově, musíme
uznat, že ten člověk disponuje svědomím a že nabízel skutečnou spolupráci. Ale
nebyl vyslyšen. USA a EU potřebovaly nového Jelcina. Tak teď ho mají. Jmenuje se
Obama. Není to sice opilec, ale u loutky je jedno, pod jakým vlivem vrávorá.