Slavoj iek o Evropě a o ŘecíchPředstavte si scénu z anti-utopického filmu, který zachycuje nai společnost v blízké budoucnosti. Uniformované stráci hlídkují v poloprázdných ulicích centra a loví přistěhovalce, zločince a tuláky. Do nalezených se poutějí brutálně. Co se jeví jako fantazijní hollywoodský obraz, to je realita dneního Řecka. Černokoilatá domobrana z holocaust popírajícího neofaistického hnutí Zlatý úsvit která získala v posledním kole voleb 7 procent hlasů a měla prý podporu 50 procent aténské policie po nocích hlídkovala na ulici a bila vechny imigranty, které nala: Afghánce, Pákistánce, Alířany. Takhle se Evropa brání na jaře roku 2012.
Problém s obranou evropské civilizace před hrozbou přistěhovalců spočívá v tom, e zuřivost obrany je větí hrozbou pro civilizaci ne jakýkoliv počet muslimů. S takto přátelskými obránci Evropa ádné nepřátele nepotřebuje. G. K. Chesterton popsal před sto lety slepou uličku, v ní se ocitli kritici náboenství: Mui, kteří začnou bojovat proti církvi v zájmu svobody a lidskosti končí tím, odhazují svobodu a lidskost, hlavně kdy jen mohou bojovat proti církvi ... Sekularisté nezničili boské věci; ale sekularistů zničili sekulární věci, pokud to je to nějak uklidní. Mnozí liberální válečníci tak touí bojovat proti anti-demokratickému fundamentalismu, e končí příděly svobody a demokracie, hlavně e mohou bojovat proti teroru. Jsou-li teroristé připraveni zničit tento svět z lásky k jinému, nai válečníci proti teroru jsou připraveni zničit demokracii z nenávisti k muslimské straně. Některé z nich milují lidskou důstojnost natolik, e jsou připraveni legalizovat mučení kvůli její obraně. Je to jen opak procesu, kterým fanatičtí zastánci náboenství začínají útok na moderní sekulární kulturu a kterým nakonec obětují své vlastní náboenské renomé v dychtivosti vymýtit aspekty sekularismu, který nenávidí.
Řečtí obránci proti přistěhovalcům vak nejsou hlavním nebezpečím: jsou jen vedlejím produktem skutečného hrozby, politiky úsporných opatření, která způsobila Řecku sloitou situaci. Dalí kolo voleb v Řecku se bude konat 17. června. Evropský establishment nás varuje, e tyto volby jsou rozhodující: nejen osud Řecka, ale moná osud celé Evropy je na vákách. Jeden výsledek ten pravý, argumentují, umoní bolestivý, ale nezbytný proces obnovy pomocí pokračujících úsporných opatření. Alternativa pokud vyhraje extrémně levicová" strana SYRIZA by byla hlasem pro chaos, pro konec (evropského) světa, jak ho známe.
Proroci zkázy mají pravdu, ale jinak, ne mají v úmyslu. Kritici naich současných demokratických reimů si stěují, e volby nenabízejí skutečnou volbu: místo ní dostáváme volbu mezi středopravicovou a středolevicovou stranou, jejich programy jsou téměř k nerozeznání. Dne 17. června bude volba skutečná: na jedné straně současné zřízení (Nová demokracie a PASOK), na straně druhé SYRIZA. A jak je v těchto případech skutečné volby obvyklé, uvnitř zřízení dochází k panice: chaos, chudoba a násilí bude následovat, říkají, pokud bude proveden patný výběr. Pouhá monost vítězství strany SYRIZA prý poslala vlny strachu prostřednictvím globálních trhů. Ideologická personifikace má svůj den: Trhy mluví, jako by se jednalo o osoby, a vyjadřují jejich starost, co se stane, kdy volby vytvoří vládu s mandátem vytrvat s programu EU a MMF fiskální úspornosti a strukturální reformy. Občané Řecka nemají čas starat se o tyto perspektivy: mají dost starostí ve svém kadodenním ivotě, který se stává ubohým ve stupni nevídaném v Evropě po celá desetiletí.
Tyto předpovědi jsou sebenaplňujícím proroctvím, způsobují paniku a přináejí právě ty eventuality, před nimi varují. Pokud SYRIZA vyhraje, bude evropský establishment doufat, e dostaneme tvrdou lekci, co se stane, kdy dojde k pokusu přeruit začarovaný kruh vzájemného srozumění mezi bruselskou technokracií a protiimigrantským populismem. Proto také Alexis Tsipras, představitel strany SYRIZA, v nedávném rozhovoru jasně řekl, e jeho prioritou pokud SYRIZA vyhraje bude působit proti panice: Lidé budou zdolávat strach. Nepodlehnou, nebudou vydíráni. SYRIZA má téměř nemoný úkol. Jejich hlas není hlasem krajního levicového ílenství, ale hlasem důvodného protestu proti ílenství trní ideologie. Jejich připravenost převzít tento úkol jim umonila vyhnat levicový strach z převzetí moci; mají odvahu uklidit nepořádek vytvořený někým jiným. Budou muset provést impozantní kombinaci principu a pragmatismu, demokratického odhodlání a být připraveni jednat rychle a rozhodně v případě potřeby. Mají-li mít alespoň minimální anci na úspěch, budou potřebovat celoevropskou plejádu solidarity: nejen sluné zacházení ze strany vech ostatních evropských zemích, ale i dalí tvůrčí nápady, jako je prosazování solidární turistiky letos v létě.
Ve svých Poznámkách směrem k definici kultury poznamenal T. S. Eliot, e jsou chvíle, kdy jedinou moností volba kacířstvím a nevírou tedy kdy jediný způsob, jak udret náboenství při ivotě, je provést sektářské rozdělení. To je pozice v dnení Evropě. Pouze nové kacířství které v tuto chvíli zastupuje SYRIZA můe zachránit, co stojí za záchranu z evropského dědictví: demokracie, důvěra v lidi, rovnostářská solidarita apod. Evropa, která nám zůstane, bude-li SYRIZA vymanévrována, je Evropa s asijskými hodnotami co samozřejmě nemá nic společného s Asií, ale má to co do činění s tendencí současného kapitalismu suspendovat demokracii.
V demokratických společnostech existuje paradox svobodného hlasu: člověk si můe svobodně volit za předpokladu, e dělá správnou volbu. Proto se volba, kdy je patná (jak to bylo v případě Irska, kdy odmítlo ústavu EU), povauje za chybu, a establishment okamitě poaduje, aby se demokratický proces opakoval a aby tak byla chyba opravena. Kdy řecký premiér George Papandreou navrhl na konci loňského roku referendum o odchodu z eurozóny, bylo referendum odmítnuto jako chybná volba.
V médiích existují dva hlavní příběhy o řecké krizi: německo-evropský příběh (Řekové jsou nezodpovědní, líní, utráciví, daním se vyhýbající atd., musí být proto pod kontrolou a musí se učit finanční disciplíně) a řecký příběh (nae národní suverenita je ohroena neoliberální technokracií zavedenou Bruselem). Jakmile se stalo nemoným ignorovat těký úděl řeckého lidu, objevil se příběh třetí: Řekové jsou nyní prezentováni jako humanitární obě, která potřebuje pomoc, jako by zemi zasáhla válka nebo přírodní katastrofa. I kdy jsou vechny tři příběhy nepravdivé, ten třetí je pravděpodobně nejodpornějí. Řekové nejsou pasivní obětí: jsou ve válce s evropským ekonomickým establishmentem, a to, co potřebují, je solidarita s jejich bojem, protoe je to i ná boj.
Řecko není výjimka. Je to jedno z hlavních území pro testování nového sociálně-ekonomického modelu s potenciálně neomezeným pouitím: depolitizovaná technokracie kde smí bankéři a dalí odborníci demolovat demokracii. Záchranou Řecka před jeho tzv. zachránci zachráníme i Evropu samotnou.
Slavoj iek, 25. května 2012
http://www.lrb.co.uk/v34/n11/slavoj-zizek/save-us-from-the-saviours
Pro potřebu SDS přeloil Milan Neubert