V rámci programové diskuse SDS jsme mimo jiné
zabrousili k problému maloburžoazní ideologie a jejího vlivu na život
kolem nás. Při pátrání jsem narazil na knížku „Making Capitalism without
Capitalists. The New Ruling Elite in Eastern Europe“ autorů Gil Eyal, Iván
Szelényi a Eleanor Townsley. Vyšla poprvé v roce 1998 a já jsem se
k ní dostal až po patnácti letech. Nicméně to pro mne bylo poutavé čtení a
chci se o zážitek ze zajímavé metodologie podělit. Jen ještě jednou připomínám dobu
jejího vzniku.
Materiálním základem pro vznik této knihy byly údaje získané v rámci rozsáhlého projektu „Reprodukce a cirkulace elit ve východní
Evropě“ (v letech 1993 a 1994), který proběhl v pěti zemích
(Bulharsko, Česká republika, Maďarsko, Polsko a Rusko). Na projektu se podílely
dvě socioložky – Maďarka Erzsébet Szalaiová a Polka Jadwiga Staniszkisová – a
jeden „Maďaroameričan“ Iván Szelényi, který se na konci 70. let proslavil
knihou Intelektuálové na cestě k moci (společně se spisovatelem Györgyem
Konrádem. Na zpracování se podíleli i dva bývalí Szelényiovi studenti – Gil Eyal
a Eleanor Townsleyová, kteří se stali spoluautory odborných publikací, ale i
zmíněné knihy.
Sebraných údajů bylo velké množství a jsou uvedeny
v přílohách knihy. Pro mne bylo – a možná i pro čtenáře tohoto příspěvku
bude – nejzajímavější, jak byla data zpracovávána a interpretována.
Autoři knihy nabídli novou teorii přechodu ke kapitalismu
tak, že jinak vyprávěli příběh, jak v postkomunistické střední Evropě
budovala technokraticko-intelektuální elita kapitalismus bez kapitalistů,
tedy bez třídy soukromých vlastníků před zavedením tržního mechanismu.
Hned na počátku ovšem říkají, že kapitalismus bez
kapitalistů není nutně kapitalismus bez buržoazie. Pro autory je buržoazie
(měšťáctvo) společenská skupina složená jak z držitelů materiálního
vlastnictví (ekonomická buržoazie), tak držitelů kultury či znalosti (kulturní
buržoazie). Odtud se pak odvíjí představa autorů, že postkomunistický
kapitalismus rozvíjela především inteligence, která se upsala věci buržoazní
společnosti a institucí kapitalistické ekonomiky.
Tenhle postoj mne zaujal – vzpomněl jsem si při svém věku na
to, jak se reálně socialistický režim neustále střetával a vyrovnával s maloburžoazní
ideologií. Dobře si pamatuji na to, jak jsem někdy na konci
sedmdesátých let na pražské konferenci pionýrských pracovníků narazil na tehdy
pro mne starou soudružku, která jako členka návrhové komise odmítala můj podaný
návrh – jeho obsah už jsem dávno zapomněl – s tím, že jsem
z Vinohrad, z toho „buržoazního obvodu“.
Tehdy mne to šokovalo a urazilo, protože jsem si byl jist,
že s tím můj návrh absolutně nesouvisí. To jsem ovšem nevěděl, co vím
dnes. S maloburžoazní ideologií systém sice neustále „neúnavně“ bojoval,
ale ona se šířila a šířila, protože byla hluboce vrostlá do lidí i včetně
samotného vedení komunistické strany. Výrobní prostředky byly sice zestátněny,
ale touha po vršení soukromého majetečku mohla být naplňována.
Jenže ono v tom „maloburžoazním“ chování bylo asi i
něco víc než jen touha po majetku, než prostá závist. Byla v tom snaha
vyrovnat se „vrchnosti“, překonat nějakým způsobem pocit malosti, možná zděděný
z minulosti. Pamatuji se, že mne vlastně po letech ani moc nepřekvapilo,
když jsem se z otevřených archivů stenozáznamů z jednání politbyra KSČ dozvěděl,
že si Marta Gottwaldová nechávala po roce 1948 doma od služebnictva líbat ruce
a říkat „milostivá paní“.
Snaha „žít život těch nahoře“ v české společnosti
každopádně existovala. I ty pověstné „dačy“ sovětských vrcholných představitelů
našly na konci 50. let svůj obraz ve stavbě tehdy luxusního střediska ve
Vystrkově na břehu Orlické přehrady. Možná právě tohle spustilo
v Československu celonárodní hon na chaty a chalupy. A Rudé právo
mohlo klidně bojovat s maloburžoazní ideologií.
Vraťme se ale ke knížce. Jakmile se autoři rozhodli pracovat
s konceptem měšťáctva (buržoazie) bez kapitálu, nutně se jejich pohled musel
lišit od jak od klasických společenských a ekonomických teorií Adama Smithe a
Karla Marxe, tak od následných teorií Ralfa Dahrendorfa či Daniela Bella. Ti
všichni předpokládali, že musí nutně existovat kapitalisté před kapitalismem –
proto se zabývali i tzv. původní či primitivní akumulací.
Existence a růst velkých korporátních firem, rostoucí role
finančních institucí a význam vědy vede některé teoretiky k úvahám o
formách kapitalismu po kapitalistech, což autorům knihy umožnuje
snadněji pracovat s jejich koncepcí. Jejich hlavní snahou je pochopit a
vysvětlit, jak se může zrodit kapitalismus v ekonomickém systému bez
vlastnící buržoazie, kdo byl tedy hlavním aktérem budování postkomunistického
kapitalismu, koho jménem vystupoval a čí zájmy hájil. První představitelnou možností
je technokratická elita bývalých státně socialistických společností. Druhou
variantou je, že liberální inteligence jednala jako „intelektuální avantgarda
ekonomické buržoazie“. Třetí možnost spočívá v tom, že se ve střední Evropě
vůbec nevytvoří velkoburžoazie, že tedy elity povedou své země historickou
zkratkou do nejpokročilejší fáze korporátního kapitalismu, kde se již manažeři
míjejí s třídou individuálních vlastníků.
Autoři zdůrazňují, že střední Evropa vykazuje dva výjimečné
rysy. Tím prvním je zcela jiná dynamika v porovnání
s přechodem ke kapitalismu od feudalismu. Přes podobnost instituce
soukromého vlastnictví byla tehdy rychlost přechodu podstatně nižší, což
umožnilo růst majetné kapitalistické třídy a promíchávání aristokracie
s buržoazií. Za socialismu bylo vlastnictví plně zespolečenštěno a i
v nejliberálnějších komunistických zemích bylo soukromé vlastnictví zcela
marginální. Proto se toto sekundární hospodářští činitelé ani nepokusili
usilovat o politickou či ekonomickou moc. Moc proto převzala technokratická
frakce bývalé komunistické nomenklatury, bývalí disidentští intelektuálové nebo
jejich nejednoduchá koalice. Existují data, že sekundární ekonomičtí činitelé
z dob konce reálného socialismu (malí živnostníci) patřili
v postkomunistickém přechodu nakonec k poraženým.
Druhým rysem přechodu je jeho průběh
v podmínkách relativně rozvinuté „občanské společnosti“. Budování
kapitalismu probíhalo pod dohledem demokraticky zvolených parlamentů a
svobodných médií. Díky tomu byl vznik třídy vlastníků po systémovém kolapsu
velmi pomalý. Stará komunistická elita se přitom na kolaps mohla připravovat
zhruba od poloviny roku 1988. Řada komentátorů předpokládala, že vzniknou
zákony, které promění pozice nomenklatury do jiných forem postkomunistických
privilegií. To ale ve střední Evropě nenastalo, oproti Rusku, kde akumulace
bohatství do soukromých rukou předběhla vytvoření tržních institucí. Tam
vznikli kapitalisté bez kapitalismu.
Ve střední Evropě je tedy možné odmítnout hypotézu
politického kapitalismu. Nejsou pro ni žádné podstatné důkazy, i když se mezi
lidmi „velká loupež“ ze strany středoevropské komunistické nomenklatury často
traduje. Statisticky se ukazuje, že bývalé komunistické elity ztratily moc ze
svého dosahu, žijí skromně, vykazují malou hospodářskou aktivitu, mají omezené
manažerské vlastnictví atd.
Autoři proto ve své knize rozvíjejí teorii přechodu ke
kapitalismu ve střední Evropě jako „kapitalismus bez kapitalistů“. Inovativně
si vypůjčili pojmy jako ekonomický, sociální a kulturní kapitál, sociální
prostor a habitus od Pierra Bourdieu, který je ovšem používal ne pro
systémovou změnu, ale pro popis společenské reprodukce v kontextu stabilní
kapitalistické Francie. Autoři ale udělají s pojmy neomarxisticky dialektický
obrat: prohlásí „plus ça change, plus c'est la même chose“ (čím více
se věci mění, tím více zůstávají stejné). Proto také habitus nenahlížejí
jako pouhý atribut aktérů ve stabilním sociálním prostoru, ale spíše jako
jejich „znalost pravidel hry“, tedy zdůrazňují dialektickou interakci
mezi aktéry a jejich pozicemi. Budovaná teorie sociální změny pak zkoumá aktéry
a jejich životní strategie během masivní společenské změny, během níž musí
aktéři reinterpretovat svou zkušenost a přeorientovat svůj světový názor, aby
se přizpůsobili měnící se společenské logice.
Zvláštní pozornost věnovali autoři sociálnímu prostoru,
který se ve střední Evropě v posledních desítkách let intenzivně měnil –
během života aktérů se několikrát změnila kritéria definující, co je „nahoře“ a
co „dole“. Proto vypracovali rámec, který zkombinoval Weberovo rozlišení statusu
a třídy s Bourdieuho teorií forem kapitálu, a na jeho
základě porovnali struktury sociálního prostoru prekomunistické, komunistické a
postkomunistické společnosti. V tomto prostoru pak sledují konflikty,
které nejsou primárně ani mezitřídní, ani vnitrotřídní, ale spíše mezielitní,
protože nové třídy se teprve vytvářejí. Studium údajů o deseti letech vývoje
v zemích střední Evropy totiž jasně ukazuje na snahu elit vytvořit novou
buržoazii (a tedy i proletariát) a stát se jejími organickými intelektuály.
Celá kniha je rozdělena do pěti kapitol, jejichž výsledky se
dají shrnout do následujících pěti tezí, které mírně rozvinu.
Teze 1. Postkomunistická společnost může být popsána jako
společenská struktura, v níž je hlavním zdrojem moci, prestiže a
privilegií kulturní kapitál. Vlastnictví ekonomického kapitálu posouvá aktéry
pouze do středu společenské hierarchie a konverze původního politického
kapitálu do soukromého vlastnictví je spíše výjimkou než pravidlem. Konverze
původního komunistického privilegia do postkomunistického ekvivalentu nastává
pouze v případech, kdy mají společenští aktéři ten správný typ kapitálu.
Ti, kdo byli na vrcholu společenské hierarchie za státního socialismu, tam
mohou zůstat, jedině pokud byli schopni „nastavit svou trajektorii“, což
prakticky znamená, že byli obdařeni kulturním kapitálem. Naopak ti, kdo výlučně
záviseli na nyní znehodnoceném politickém kapitálu, nejsou schopni ho
transformovat na cokoli hodnotného a pravděpodobně budou společensky klesat.
Na základě této teze navrhují autoři k vysvětlení
společenské změny ve střední Evropě několik inovací.
- Zavádějí prekomunismus, komunismus a postkomunismus jako tři různé stratifikační režimy
definované dominancí různých typů kapitálu.
- Tvrdí, že postkomunismus je historicky jedinečný systém stratifikace, v němž
dominuje kulturní kapitál.
- Přechod k postkomunismu je posunem od socialistického řádu statusů ke
kapitalistické třídní stratifikaci, kde ale „kapitalismus bez kapitalistů“
zůstává na systémové škále mezi statusem a třídou („Bildungsbürgertum“ není ani
status, ani třída).
- Jednotlivci se vyrovnávají se změnou sociální struktury tak, že proměňují znehodnocené
formy kapitálu do nových, hodnotnějších forem.
- Mezi habitem a institucionální pozicí je dialektický vztah: nové pozice mění své
držitele, ale noví držitelé spoléhají na svůj habitus, když interpretují, jak
má instituce fungovat.
- Sociální změnu lze chápat jako proces nastavení trajektorie. To má za následek evoluční
nastavení vůči novým výzvám a simultánní, na okolnostech závislou transformaci
původních institucí. Jednotlivci, jejichž habitus neslouží v čase
společenské změny jako spolehlivý kompas, mohou vyvolávat „archeologii“, tj.
v procesu nastavování trajektorie se také vyvolávají předkomunistické
sociální zkušenosti, které byly potlačeny za komunistického období
v kolektivním podvědomí.
Teze 2. Protože státní socialismus ve střední Evropě
omezoval rozvoj třídy soukromých vlastníků, je to kulturní měšťáctvo („druhé
Bildungsbürgertum“), která pravděpodobně vede historickou misi tvorby buržoazní
společnosti a kapitalistického hospodářského řádu. Ta byla zatím úspěšná spíše
v ustavení tržních institucí moderního kapitalismu než při tvorbě třídy
individuálních soukromých vlastníků, zejména v korporátním sektoru.
Zde autory inspiroval německý sociální historik Jürgen Kocka. Středoevropští intelektuálové jsou přitahováni různými ambiciózními
historickými projekty, které mocenské bloky ovládající současný postkomunismus
podporují. V prvním projektu se sami středoevropští intelektuálové 19.
století označovali jako Bildungsbürgertum. Považovali se za část
buržoazie (měšťactva) a věřili, že jejich historickou úlohou je prosazovat
ideály buržoazní společnosti a podporovat růst slabých středoevropských tříd
vlastníků. Cíl modernizace (utopický projekt buržoazní společnosti) podle
nich nemusela nést jen ekonomická buržoazie (Wirtschaftsbürgertum), ale
i vzdělané střední třídy spolu s osvícenou byrokracií státní správy.
Druhý projekt středoevropské inteligence byl reakcí
na pomalou modernizaci – klíčoví vůdci inteligence se začali zabývat
protiburžoazními myšlenkami a hledáním zkratky, která by překonala
kapitalistický vývoj. Tím byl projekt Bildungsbürgertum fakticky ukončen a
intelektuálové se obraceli na radikální levici či pravici. Část inteligence se
považovala za avantgardu proletariátu nebo alespoň za držitele
racionality, která překoná iracionalitu „neviditelné ruky“ kapitalistického
trhu.
Třetí intelektuální projekt ve střední Evropě se
zrodil za komunistické éry. Disidentští intelektuálové se začali po porážce
nacismu a po prožitku stalinistických deformací znovu vracet k buržoaznímu
liberalismu, tedy ke druhému projektu Bildungsbürgertum, který nakonec vedl
k nesnadnému spojenectví bývalých disidentů a bývalých komunistických
technokratů. Ačkoliv je to sňatek z rozumu, má své hluboké historické
kořeny.
Teze 3. Duch postkomunismu lze vysledovat do časů vzniku
druhého projektu Bildungsbürgertum, který chtěl zpočátku reformovat komunismus
i antikomunistický disent. Když se stal druhý Bildungsbürgertum aliancí
disidentských intelektuálů a reformních komunistických technokratů, našel jeho
duch kořeny jednak v myšlence občanské společnosti, jednak v ekonomickém
racionalismu. Touto cestou se stal managerialismus ideologií nového mocenského
bloku. Managerialismus neznamená, že vládnou manažeři nebo technokraté. Je to
spíš způsob myšlení či mentalita vládnutí, která zapojuje různé části
postkomunistické elity do hegemonického mocenského bloku.
Základem ideologie postkomunistické technokracie je
reinterpretovaný monetarismus. Realitou postkomunistické ekonomické politiky je
omezování rozpočtů, které v rozporu s volnou rukou trhu vyžaduje
praktické řízení ekonomických procesů zblízka. Pro bývalé komunistické
technokraty jde o rozpočtování, které připomíná plánování z dob
socialismu. Tím se i tvoří spolupráce mezi technokraty a podnikovými manažery.
Podniky jsou spokojeny také s vládou, která nabízí dotace a má průmyslovou
politiku, politiku zaměstnanosti a zahraniční spolupráce. Hlavním východiskem
bývalých disidentů byla myšlenka občanské společnosti a fungující neviditelné
ruky trhu, kterou má cenu ovládat jen na dálku. V realitě však disidenti
vyvinuli řadu strategií ovládání společnosti nablízko. Intelektuální avantgarda
vyvinula rituály, které slouží jako nástroje k řízení společenských a
kulturních záležitostí v procesu transformace. Vznikly tři základní
rituály – očistný, obětní a doznávací, všechny na antikomunistickém základě.
Komunistický systém byl „nečistý“, takže musel být čištěn, aby se vytvořil „čistý“
občanský jednotlivec; to vyžadovalo ekonomické oběti od všech a mohlo to
fungovat jedině tehdy, když byli lidé konfrontováni se svou kolektivní vinou
v rituálu veřejné zpovědi. Obětování i čištění se přesunulo do ekonomické
oblasti a dnes slouží čistě k technokratickým účelům.
Teze 4. Obecná teorie politického kapitalismu nenabízí
pádné vysvětlení třídní dynamiky postkomunistického přechodu. Oproti jejím
předpokladům si velká část komunistické elity nepodržela během transformace své
pozice. Pokud vlastnili jen politický kapitál, ale žádný kulturní, ztratili svá
privilegia, moc a prestiž. Pokud naopak bývalé kádry kulturní kapitál měli,
budou patřit k vítězům transformace. Většina ekonomických příkaznických
pozic v postkomunistickém korporátním sektoru byla obsazena bývalými
komunistickými technokraty, kteří byli mladší a vzdělanější než starší kádry.
Avšak ani tato skupina neusilovala o politický kapitalismus: bývalí
komunističtí technokraté vykonávají manažerské funkce, ale nejsou údaje, že by
dosáhli podstatného soukromého bohatství. Tato skupina nemohla vykonávat moc
sama, ale vytvořila spojenectví s novou politokracií a vlivovou
intelektuální elitou, která často pochází z bývalých disidentských kruhů.
Oproti původním teoretickým očekáváním lze prokázat
sestupnou tendenci u bývalých komunistických elit. Řada z nich šla do
předčasných důchodů a nebyla prokázána jejich soukromá nadstandardní obchodní
aktivita. Členství v komunistické straně znamenalo obtížnější pozici u
členů nomenklatury. Přeměna politického kapitálu do ekonomického majetku se
neprokázala. Proto mohla být odmítnuta hypotéza politického kapitalismu
(Stanszkis a Hankiss), která očekávala, že se komunistická nomenklatura
transformuje na novou velkoburžoazii.
Rok 1989 by mohl být chápán jako úspěšná revoluce z pohledu
technokratické části komunistického režimu proti byrokratické části – bylo to
vítězství „expertů“ nad „rudými“. Většina držitelů ekonomických příkaznických
pozic pochází z oblasti bývalého managementu, zejména středního, kteří
měli jak politický, tak kulturní kapitál. Avšak ani tito manažeři plošně
neuspěli v dosažení manažerského vlastnictví, třeba formou odkupu státních
firem. Většina manažerů získala většinou podíly v soukromých
subdodavatelských firmách. Každopádně nemají rozhodující ekonomický podíl na
rozhodování.
Existující údaje o vlastnictví vedly ke zjištění, že
majetková struktura je ve střední Evropě velmi komplikovaná, a že skuteční
vlastnící jsou často neidentifikovatelní. Typické je přímé a nepřímé veřejné
vlastnictví, institucionální křížové vlastnictví, vlastnictví bankami nebo
privatizačními agenturami, sebevlastnění firem (firmy vlastní firmy, které je
vlastní). Taková je materiální báze pro velkou autonomii a výkon moci ze strany
nevlastnících technokratů a manažerů.
Těsně po pádu komunismu se místy snažila vlivová
intelektuální elita zbavit bývalé komunistické technokraty moci, ale zakrátko
pochopila, že není schopna vládnout sama. Během druhých postkomunistických
voleb se řada disidentů stáhla z politiky a k nové politické elitě se
přidali komunističtí pragmatikové. Tak tito podivní spojenci vytvořili
„nesvatou alianci“ postkomunismu.
Teze 5. Tvorba tříd za postkomunismu je velmi rozporuplný
proces. Jsou různí kandidáti na vytvoření třídy vlastníků –
technokraticko-manažerská elita, zahraniční investoři s jejich
kompradorskými intelektuálními spojenci a noví podnikatelé, kteří začali
podnikat s vírou na úspěch.
Postkomunismus může kulminovat v systému
s vytvořenou třídou soukromých vlastníků. Aktuálně však tato třída
neexistuje. Její členové by se mohli rekrutovat z bývalých komunistických
technokratů a manažerů. Systém však může fungovat i s marginální domácí
buržoazií a s klíčovými zahraničními vlastníky. Technokraté by však mohli
ovládnout difuzní vlastnické vztahy a získat ekonomické ovládání i bez
vlastnictví. Na tvorbě nové třídy bude mít nepochybně podíl skutečnost, že
transformační projekt byl vymyšlen a realizován postkomunistickým mocenským
blokem s hlubokými kořeny v historických bojích mezi skupinami
intelektuální elity.
V závěru vedou autoři diskusi na téma původu a
charakteru moderního kapitalismu i o vhodnosti těch či oněch metodologických
přístupů. To už není věc, která mne tak podstatně zajímá. Čtenáři jinak
zaměřenému doporučuji knížku si opatřit. Pro mne je podstatné, že autoři přes
provokativní název knihy nijak nezpochybnili kapitalistický charakter České
republiky a ostatních států střední Evropy a že ani omylem nevyloučili
vytvoření vlastnické třídy, tedy buržoazie. Takový byl stav teoretického
poznání po deseti letech postkomunistické transformace kolem nás. Asi začnu
pátrat po tom, jestli existuje nějaký aktuální obraz naší už nepochybně více
stratifikované společnosti.
Milan Neubert, 5. 1. 2015