Tři poznámky na téma 17. listopad
1989
1. Byl to myslím Jaroslav Šabata, kdo
před lety napsal, že čeští komunisté budou emancipováni tehdy, až
pochopí, že Listopad 89 byl také pro ně vítězstvím, a také je
osvobodil.
Dost často jsem se nad touto větou
zamýšlel: chápal jsem její "ethos", vycházející z Marxova
pojetí komunismu jako společnosti dovršující emancipaci a osvobození
člověka tím, že jej osvobodí také od útlaku peněz a "společenské
dělby práce", že každému otevře možnosti osobního
rozvoje.
Nepochybně šlo tedy o hodnoty, které -
ani členům strany a komunistům - předlistopadová společnost
neposkytovala, a které, alespoň teoreticky, přinášela "Sametová
revoluce".
Teoreticky, to je oč tu běží: jen sotva
si jako své vítězství (nebo alespoň také své vítězství)
mohl polistopadový vývoj vykládat (bývalý) komunista, který byl v
jeho důsledku vyhozen ze zaměstnání (a nemusel to být zrovna někdejší
politický pracovník nebo člen ozbrojených sborů), nebo který byl
skandalizován či pronásledován za své někdejší postoje - a leckdy
víceméně bez příčiny (příkladů ze svého okolí znám dost a dost).
Polistopadová společnost tak záhy
začala bojovat s "rozporem slov a činů", s jevem,
který byl evergreenem kritiky (a to i kritiky "shora") na
schůzích KSČ v 80. letech.
2. Rozpor slov a činů mi přišel na mysl
opět včera, když jsem procházel v Dejvicích jakousi improvizovanou
galerií na počest Václava Havla - alejí asi třímetrových poutačů,
ozdobených jeho fotografiemi v nadživotní velikosti (občas ve
společnosti různých osobností) a citáty z jeho projevů a statí.
(Přiznám se, že jich bylo tolik, že jsem jich viděl jen menší část.)
Musím konstatovat, že jen málokterý z
uvedených citátů bych nepodepsal, a určitě všechny považuji za námět
k přemýšlení.
Na Václava Havla ovšem lze snadno
vztáhnout to, co napsal Karel Marx o jednom francouzském liberálním
novináři, kterého revoluce v r. 1848 vynesla do funkce ministra
zahraničí, a který pak musel každý svůj článek popřít alespoň
jednou svou diplomatickou depeší. Právě tak Havel - jako
prezident - musel téměř každý svůj článek popřít a negovat alespoň
jedním svým "státnickým aktem".
Stačí vzpomenout jeho vztah k NATO, k
bombardování na Balkáně, ale i k polistopadovým majetkovým přesunům
či lustracím.
Jistě, mnohdy takzvaně "nemohl nic
dělat", či se přiklonil k "menšímu zlu". Nevyžadovala
si ale snad jeho pozice "morální autority", aby se jasně
vymezil i za cenu případného odchodu z funkce? Protože to neučinil,
sotva je možné jej bránit proti závěru, že byl koneckonců obyčejným
pokrytcem, který lpěl na svém kousku moci právě tak, jako funkcionáři
normalizující se KSČ na přelomu let 1968-9.
3. Pokrytectví - a to i pokrytectví
zaštiťující se Havlem a humanismem. "láskou a pravdou", a
bojem za demokracii - vidíme kolem sebe i dnes, v době "boje se
Zemanem". Není třeba být podporovatelem Zemana na to, aby si
člověk uvědomil pokrytectví těch, kdo se svatouškovsky rozhořčují nad proneseným
"nesalonním" slovem z jeho úst, aby se jindy uvolněně
rozesmáli v divadle či v kině nad přivalem vulgarit z úst některých
idolů protizemanovského boje za slušnost. Jak se postavit k těm,
kteří do Zemana "buší" za jeho protiperoutkovské výroky
(které navíc neměly jako hlavní účel nějak hodnotit či zneuctít
Peroutku, ale měly sloužit jen jako určitá ilustrace), a přitom sami
ze sebe sypou nenávistné a hrubě zkreslující články o těch
osobnostech či dílech naší kultury, které se "nehodí do krámu"
jejich vlastním dnešním postojům (a jde články, které chtějí
zneuctít a na fakta se vůbec neohlížejí: naposledy jsem si takto "užil" útok Jana Urbana na Haškova Švejka)? Co si myslet o demokratech, kteří se dodnes
nedokázali smířit s porážkou svého kandidáta ve volbách?
Bojím se, že se tímto selháním elit,
opuštěním onoho proslaveného a obehraného "nejsme jako oni",
a neustálým přikrmováním nenávisti a pohrdání vůči "nevzdělaným,
venkovanům, milovníkům bůčku atd. atd." vyhloubil ve společnosti
příkop, který se jen sotva podaří v dohledné době zasypat. A proto se
- zatím? - nemohu odhodlat k tomu, abych Listopad 1989 považoval za
výhru - rozhodně ne za výhru pro sebe.
Jiří Hudeček, 16. 11 .2016