Na stránkách Britských listů se rozhořela diskuse o charakteru změny reimu v roce 1989 a o ádoucím obsahu dnení
demokracie. Diskusi ilustrujeme odpovědí éfredaktora na jeden čtenářský dopis:V demokracii by měly být povoleny takové názory, které říkají, e i názory jiné mohou mít pravdu, píe Jiří Červenka. Ideologie komunismu taková ale přece není. Take v tomto případě tedy nebudu zakazovat někomu mít svůj názor, ale vyloučím z kola ven toho, kdo zakazoval jiným tento názor mít. Myslím, e je to docela logické.
Odpověď Jana Čulíka: Pane Červenko,
to právě ne. To definujete demokracii přesně podle komunismu.
Podstatou demokracie je, e v ní dochází k pokroku na základě podvratných názorů, které zpochybňují názory oficiální a přijaté. O nich se vede otevřená diskuse, názory se podrobují zatěkávací zkouce, a pokud se v té zkouce zjistí, e jsou nosné, společnost jimi nahradí názory dosavadní.
Základní podmínkou vak přirozeně musí být, e máte právo říkat vechno.
Podstatou komunismu bylo, e se smějí říkat jen názory, vstřícné vůči tomuto reimu. Vy tvrdíte, e podstatou demokracie je, e se smějí říkat jen názory vstřícné vůči tomuto reimu. Jaký by pak byl mezi demokracií a komunismem rozdíl?
Podstatou demokracie je, e se v ní smí říkat i to, e demokracie je patná a e by se měla zavést totalita. Předpokládá se, e v otevřené diskusi společnost drtivou větinou takový názor odmítne, ale menině ho nebude zakazovat.
Pokud společnosti nedůvěřujete, e by nedemokratický názor odmítla, nejste demokrat, protoe nevěříte, e lidi mají schopnost rozumného úsudku. Pak jste stoupenec autoritářské vlády. Na tom nemusí být nic patného, ale nepředstírejte, e jste demokrat.
Britské listy, 19.12.2005, Jan Čulík