
Vždycky jsem si o sobě myslel, že mám slušně vyvinutý smysl pro humor a že jsem i při svém věku dost otužilý na to, aby mne jen tak něco
vyvedlo z míry. Včera se to ale stalo. Při návštěvě serveru
www.epravo.cz na mne vyskočila reklama na důchodové připojištění, kterou vidíte vpravo, a ta mne vyvedla z omylu. Rychle jsem vystřízlivěl.
Ten pohyblivý obrázek mne nadlouho znechutil a několik hodin mi procházel hlavou.
To ale možná autoři reklamy chtěli. Tak takhle to fakt nepůjde!
Nemám rád dlouhodobě reklamy, kde se objevují malé děti a kde jejich autoři působí na city rodičů a prarodičů, aby koupili nějaký "nezbytně nutný" krém na prdelku nebo jemný prací prášek, bez jehož
vůně nemůže být jejich malá holčička šťastná. Vadí mi reklamy,
které pak působí na starší generace přímo a nabízejí jim prostředky odstraňující bolest kloubů a všeho dalšího, co si sám ještě dnes ani představit neumím. Jsou často namluvené či dokonce zahrané známým hercem z
nějakého televizního seriálu.
Tahle reklama však jde ještě o krok dál. Tváří se, že nabízí zásadní změnu budoucnosti. Podprahově lidem lže, že mohou totálně změnit svou budoucnost. "Nelíbí se Vám stáří? Tak ho s námi zrušte!" Přitom
svou budoucnost může každý jeden ovlivnit jen trochu.
Vadí mi neskonale, že působí na nejhlubší emoce lidí kvůli možnému kapitálovému zisku. A když si ještě představím, že v budoucnu nepůjde jen o důchodové připojištění, ale že nás neoliberální
reforma důchodů bude nutit k osobnímu rozhodnutí o kvalitě budoucího života vůbec, je mi z toho nanic.
Pojišťovny se už jistě radostně chystají na nový kšeft. A chystají své prodejce teplé vody, která bude už při prodeji poněkud vychladlá. Hony na lišku byly nedávno v Británii zakázány, v Čechách
naopak jeden velký hon začne. Kolikpak asi dostane
takový lovec za "kůži" jednoho důchodce? Tři nebo pět tisíc? A jak to bude tentokrát s "jistotou desetinásobku"? A kdo tuto reklamu a všechny podobné budoucí zaplatí?
Tahle reklama dnes přichází jako nenápadné tušení budoucnosti, trochu jiné tušení, než možná její autoři zamýšleli vybudit. Po čisté vodě, vzdělání a zdraví se dalším zbožím stává stáří.
Marketingoví mistři už stačili naučit společnost heslům: "Investujte do svého zdraví a do vzdělání! Investice se Vám vrátí!" Před námi je nová kampaň: "Investujte do svého stáří!" Jsem jen zvědav, jak
se vyrovnají s argumentem o návratností investice.
Milan Neubert, 15. 12. 2004