
Berlínská republika má za sebou dalí - dohromady s bývalou bonnskou ji kolikáté? - osudové volby. Jak se zdá, vývoj stále spěje k velké koalici CDU/CSU a SPD. Schröderův vstřícný signál vůči konzervativcům při tom negoval ve, co kancléř před volbami slíbil.
Kromě uskupení Levicové strany (LS) jsou de facto vechny ostatní subjekty spolu volně kompatibilní, překáky mezi nimi netvoří ani tak rozdílné programy jako spíe antipatie a rivalita mezi lídry. Pokusme se tedy doloit tezi, proč hlasování voliče, který chtěl změnu, nakonec nezmění vůbec nic.
Ústřednímy tématy voleb byly práce, sociální stabilita a zahraničněpolitická orientace země. To, e kritický potenciál nenael větí zvýraznění ve volebním výsledku a e nad ním přes zřejmý odpor větiny občanů ke kandidatuře bývalého Kohlova děvčete Merkelové visí přízrak jejího kancléřování, vyvolává otázku po mechanismech moci v rámci pravidel zastupitelské demokracie. Ačkoliv v průzkumech sdílela velká část tázaných s Novou levicí kritiku poměrů, povaovalo ji jen 22 procent respondentů za schopnou vládnout.
Větina je nespokojena
Z toho plyne, e existuje kritický potenciál voličstva, který silně přesahuje oněch 8,5 procenta získaných Levicovou stranou, ale zároveň velká část potenciálních voličů opět odevzdala hlas dosavadní rudozelené koalici.
Částečně z obavy o ztracené hlasy ve prospěch CDU/CSU, částečně z přesvědčení, e kritika je sice správná, ale nabízené recepty jsou neuskutečnitelné. Po volbách zjistila televize ZDF, e přes 80 procent voličů je nespokojeno s výsledkem voleb.
Jak si vysvětlit tuto politickou schizofrenii spolu s bezmála nekonečnou trpělivostí voličů, kteří volí realisticky jen proto, aby se kadé čtyři roky nakonec rozčilovali nad politiky, kteří si ,dělají, co chtějí?
Odpověď je nutné hledat v psychologii voliče. Ponecháme-li stranou sociálně orientovanou část konzervativního voličstva, která má rovně problémy se zdivočelým turbínovým kapitalismem, a vezmemeli čistě matematický výsledek voleb, bude v parlamentě malá levicová větina, která by se mohla pokusit uskutečnit aspoň něco z ideálů, ke kterým se hlásí, a vytvořit politickou alternativu k černo-luté neoliberální vizi.
Trojstranná spolupráce vak byla od počátku vyloučena jak sociálními demokraty, tak Zelenými - Volební alternativa práce a sociální spravedlnosti (WASG) jako západní součást LS je prý populistická a PDS (Strana demokratického socialismu) jako východní část LS zase příli spjatá s reimem v bývalé NDR. V obou případech jsou argumenty nahrazovány tvrzením.
V Berlíně ji rudo-rudá koalice existuje, a pokud by měly být východoněmecké ivotopisy překákou, musela by se předevím CDU rozloučit s mnoha členy včetně Angely Merkelové. Ve skutečnosti je důvodem nehezký poměr vedení SPD k lídrovi LS Oskaru Lafontainovi a patné svědomí: LS toti obsadila terén, který SPD a Zelení ji dávno opustili.
Jen volba meního zla?
Sociální demokraté i Zelení prokázali i v minulosti značnou povolební flexibilitu, a tak úvodní kroky k odbourání sluného sociálního státu a první německé angamá ve válce po roce 1945 (útok na Jugoslávii) nevedla konzervativně-liberální pravice, nýbr socialisticko-pacifistická levice.
Reformy i válka proly u překvapeného občana snadněji a v parlamentu bez problému, jeliko proti nim neexistovala opozice.
V základech ambivalentního postoje občanů ke stranám a politice vůbec je způsob mylení přijímající ideologii, kterou formuloval americký politolog Francis Fukujama: současná liberální demokracie amerického typu je konečným stadiem ve vývoji lidstva. Kdo této politické eschatologii uvěří, podřídí se logice panujícího hospodářsko-politického systému, v něm se politika stala byrokratickým přívěkem ekonomiky, nevolí pak lepí alternativu, ale mení zlo v podobě té či oné strany.
Odevzdání hlasu
Vztah rozhodujících stran a jejich reprezentantů k občanům provází jejich přinejmením sporný poměr k právu. Kdy na začátku září doel Spolkový správní soud k závěru, e postoj německé vlády k iráckému konfliktu není neutrální, nýbr e se pasívní podporou amerických a britských jednotek chová z hlediska německé ústavy, Charty OSN i statutu NATO protiprávně, nekonala se ani parlamentní debata.
Média k tomu mlčela, a tak rudozelený volič ije v přesvědčení, e se Německo díky chrabrému kancléři a jeho ministru zahraničí na válce nepodílí. To ukazuje, e vláda vzelá ze stranického systému reprezentativní demokracie je zodpovědná vemu monému, jen ne občanovi a právu - odevzdaný hlas tak lze chápat v původním slova smyslu.
Společenské nevary se sice veřejně konstatují, ale neanalyzují. Předvolební klání v televizi není soubojem programů a alternativ, nýbr exhibicionismem ctiádostivců magnetizovaných mocí.
O poadavku méně státu nedebatují holička, prodavačka v supermarketu či nezaměstnaný, ale profesionální politik, univerzitní profesor, filmová hvězda a průmyslový manaer. Vichni mluví v mnoném čísle o nutnosti etřit a televizní moderátor se jich nezeptá, koho slůvkem my vlastně myslí.
Je tedy otázkou, kam půjde politický vývoj v Německu poté, co se volič nenechá na dalí čtyři roky odstavit na vedlejí kolej velkou koalicí stranické arogance. Ne přijde odpověď, budeme se muset spokojit s větou, která nyní koluje na četných pohlednicích: Kdyby volby něco změnily, byly by zakázány.
(Autor je publicita a působí v Německu)
Právo, 5. 10. 2005, Ring volný, Petr Schnur