Pochází-li někdo z vydavatelské a knihkupecké rodiny jako já, má doma řadu
knížek, z nichž některé byly v různých dobách minulých páleny nebo házeny do
stoupy. Dnes se zatím knihy nepálí, ale narazíte na případy, kdy jsou stará díla
vydávána, avšak redakce vydavatelství „musela reagovat na čas, který od
původního vydání již uplynul“. Tento osud potkal např. Filosofický slovník pro
samouky neboli Antigorgias Vladimíra Neffa. Dílo vznikající za okupace muselo
podle mne reagovat na fašismus a nacismus,
který rodnou zem spisovatelovu řádně devastoval. Nové vydání (Mladá fronta,
Praha, 2007) už tyto zmínky neobsahuje. Reagovalo na čas nebo na politické
zadání? Nevím. Ale původní vydání mám, takže se s vámi o jedno staré heslo
podělím.
(Milan Neubert) DEMOKRACIE A KAPITALISMUS
Démos značí po řecku lid, krató je vládnouti; demokracie tedy je vláda
lidu, lidovláda - zřízení politické, v němž veřejnost, tedy lid, sama sobě
vládne a samu sebe poslouchá namísto aby jí vládl král, jak tomu je v
monarchii, nebo určitá vrstva, určitá privilegovaná skupina lidí, jak
tomu je v oligarchii. V demokracii není nebo nemá být privilegovaných
skupin lidí; proto hlavní zásady a předpoklady moderních zřízení
demokratických jsou rovnost a svoboda všech občanů. Kladu důraz na
slovo moderní, protože uctívaná stará demokracie řecká se týkala jen malé
menšiny obyvatelstva: otroci a chudáci z ní byli vyloučeni.
I. Člověk člověku ovšem roven není: někdo je chytřejší, někdo je hloupější,
někdo má lepší, někdo horší paměť‚ někdo má větší, někdo menší fysickou
sílu, obratnost a krásu; s tím se nedá nic dělat, s tím se dá jen počítat
- ostatně lidská společnost by se zhroutila v dvou dnech, kdyby všichni
lidé najednou z ničeho nic byli stejně chytří, silní a krásní. Příroda
nás udělala nerovnými a věděla, co dělá. Všichni lidé však mají něco společného:
lidství. Masaryk vyjádřil tento předpoklad demokracie metafysicky: všichni
lidé mají nesmrtelnou duši. Prakticky řečeno: kdyby má posluhovačka měla
ducha paní Curiové, Selmy Lagerlöfové nebo básnířky Sapfo, zajisté by mi
nevařila čaj ani by mi neklepala koberce. Posluhovačka ta však může zplodit
druhou paní Curiovou, Selmu Lagerlöfovou a básnířku Sapfo. Lidé si tedy
nejsou rovni prakticky, nýbrž v možnosti, in potentia, jak říkali staří
scholastikové; jde o to, aby tato jejich možnostní rovnost nebyla dušena
- aby dcera mé posluhovačky nebyla odsouzena posluhovat jako její matka,
i kdyby se jí tajemným božím úradkem dostalo výjimečných, nadprůměrných
schopností.
S tohoto hlediska se musíme dívat na rovnost demokratickou. Všichni občané
demokratického státu jsou stejnou a rovnou měrou lidmi, mají nebo mají mít
stejná, rovná práva a povinnosti. Všichni jsou si rovni před zákonem
a všichni jsou si rovni politicky, což znamená, že všichni mají
podle svých schopností stejný přístup k všem veřejným úřadům. V tomto ohledu
podává náš mladý demokratický stát příklad nejskvělejší: jeho první president
byl syn kočího a jeho druhý president byl nejmladší z deseti dětí chudého
chalupníka. -Občanská, právní a politická rovnost v demokracii by však byla
papírová, pokrytecká a tudíž nemravná, kdyby se nevyvíjela k rovnosti
hospodářské jako k svému cíli. Dokud budou chudí a bohatí od narození,
praví Durkheim, nebude spravedlivých smluv. Společenská třída, která shromáždila
ve svých rukou většinu výrobních prostředků, získala tím možnost ovládat
veřejné mínění, především tisk, a kompromituje tak politickou rovnost v
demokracii. Třída hospodářsky privilegovaná bude samozřejmě vyhledávat a
podporovat talenty pouze ve svých vlastních řadách a z nedostatku talentů
bude prosazovat na vedoucí místa i své neschopné syny a dcery, čerta se
starajíc o děvče s duchem paní Curiové, Selmy Lagerlöfové a básnířky Sapfo,
jež se v našem příkladě zrodilo z chudé posluhovačky. Nechci říci, že hospodářská
nerovnost staví ve všem všudy všechny demokratické zásady na hlavu a že
společnost nesocialistická není a nemůže být demokratická. Jisto však je,
že nespravedlivé rozdělení statků nesmírně škrtí a kompromituje základní
předpoklady demokratického zřízení a že teprve v hospodářské rovnosti demokracie
plně najde sebe samu.
II. Vedle rovnosti, řekli jsme, druhá nejdůležitější zásada demokracie
je svoboda. Jenže svoboda je potměšilý ptáček. Už Aristoteles říkal,
že správně chápaná svoboda nezáleží v tom, že každý dělá to, co chce a že
žije tak, jak se mu líbí a „s Euripidem řečeno, podle přání srdce svého“
(Politika, V., 9). Zastánci naprosté svobody vraští při takovém mudrování
čelo. Jest první předpoklad svobody, praví, že jsem svoboden rozumět svobodě
po svém; svoboda pro mne přestává být svobodou, jakmile mi někdo začne předpisovat,
jak mám svobodu chápat. Toto mínění se zdá správným; bohužel lidstvo takovéto
svobody dosud mravně nedorostlo a je marné a neužitečné přemýšlet, doroste-li
jí kdy. To věděl Platon, když se ptal, „zdali… nenasytné užívání této věci
(t. j. svobody) a zanedbávání ostatních nepůsobí převrat i v této
ústavě (t. j. v demokracii) a nepřipravuje vznik snahy po tyrannidě?“
„Kdykoli demokratická obec v záchvatu žízně po svobodě má právě v čele
špatné číšníky a přes míru se opije jejím silným vínem, trestá své správce,
jestliže nejsou zcela povolní a neposkytují jí plné svobody, obviňujíc je
jako ohavy a duše oligarchické... Jest tedy přirozeno, že tyrannis nepovstává
z jiné ústavy než z demokracie, z největší svobody největší a nejsurovější
otroctví.“ (Ústava VIII., 14, 15). Není snad třeba připomínat, že
to, čemu Platon říkal tyrannis, jmenuje se dnes fašismus, respektive nacismus.
K převratu neomezované svobody v tyrannidu ovšem nedochází u ohromných moderních
států tak prostě jako u malinkých států řeckých, u nichž se často režimy
měnily ze dne na den bez vážných změn strukturních, vnitřních. V starém
Řecku jsi dnes měl svobodu, zítra jsi jí pozbyl a pozítří jsi ji měl zas;
v moderní Evropě je všechno daleko bolestnější, krvavější a hlavně delší.
Evropský člověk, po tisíciletí postrádající vší individuální myšlenkové,
náboženské a hospodářské svobody, musil se k demokratické svobodě nového
věku pomalu a bědně prokousávat etapami feudalismu a absolutismu
až po anglickou revoluci měšťáckou z druhé půli XVII. věku, revoluci severoamerických
osadníků z druhé půli XVIII. věku a revoluci francouzskou, která zavedla
právní řád pro všechny občany rovný, svobodu vědeckého bádání, umění a náboženského
přesvědčení, zastupitelský systém, dávající všem vrstvám obyvatelstva právo
spolurozhodovat o politických osudech státu, a zaručila bezpečnost soukromého
majetku - zkrátka položila základy k oné liberálně-buržoasní demokracii,
která se v západní Evropě a v Americe udržuje dodnes. Nesmíme ovšem
měřit události z konce XVIII. věku dnešními sudidly: jelikož sedláci až
do té doby nebyli vlastníky půdy, na níž pracovali, nýbrž uživateli, jež
vrchnost mohla, kdykoliv se jí zlíbilo, vyhnat, bylo ustavení obecného práva
na soukromé vlastnictví revolučním útokem městské a zemědělské třídy na
vládnoucí třídu feudální. Ovšem buržoasie tím, že pronikla k moci a vyhlásila
celý složitý systém majetkových práv, položila základy k budoucí vzpouře
proletariátu, který do té doby, ač vykořisťován, postrádal vědomí třídní
sounáležitosti: jeden to z nejtypičtějších příkladů klikatého vývoje dějin.
III. V buržoasních liberálních demokraciích porevolučních tedy byla mimo
jiné oficiálně uznána a nadekretována hospodářská svoboda taková, jak si
ji v Anglii představovali liberalističtí národohospodáři Smith, Bentham
a Ricardo (viz Socialismus, I., též Právo a stát, VIII.) nebo
v předrevoluční Francii tak zvaní fysiokraté, především Francois
Quesnay (1694—1774) a markýz Victor de Mirabeau (1715—1789),
kteří považovali bezpečnost soukromého vlastnictví za základní a neporušitelné
lidské právo: soukromé vlastnictví, učili, spojené s naprostou svobodou
hospodářskou, stane se pilířem blahobytu lidstva. Proto „laissez faire,
laissez passer, la nature va d‘elle-même“ - ať to běží, jak to běží, příroda
ví, co dělá. Fysiokraté, budiž poznamenáno pro úplnost, byli sice zaujati
pro zemědělství a považovali obchodníky a průmyslníky za neproduktivní,
neplodný stav, ale buržoasní společnost porevoluční potlačila tuto stránku
jejich nauk a převzala z nich pouze princip nedotknutelnosti soukromého
majetku, zatím co zásadu svobody a rovnosti uplatnila prakticky jen vůči
království, církvi a šlechtě, nikoli vůči lidu.
IV. Vítězné porevoluční měšťáctvo, zvané - vedle stavu církevního a šlechtického
- třetím stavem, dovedlo své těžce dobyté svobody, o niž usilovalo
pět set let, jaksepatří využít. Údobí buržoasních liberálních demokracií
jest věk neuvěřitelného rozmachu industrialismu a kapitalismu; je
to éra tak zvaného moderního pokroku, páry, uhlí, elektřiny, mechanisace
života člověkova a rozvoje věd přírodních. Splnil se Aristotelův starý sen
o tkalcovském člunku, který by běhal sám; Baconovy fantasie, zapsané v
Nové Atlantidě, se stávaly skutečností. Kdo přitisknuv ucho k zemi,
uslyšel hukot strojů, pracujících pro člověka, kdo viděl, jak mračna továrních
dýmů pohlcují slunce, kdo pozoroval závody parolodí, předhánějících se v
službě člověku, nemohl nežehnat krvavě zaplacené svobodě a nemohl si nepředstavovat,
že lidský duch, zbavený staletých pout, dovrší zanedlouho svůj úspěšný zápas
s hmotou konečným vítězstvím, po němž člověk bude jednou provždy zbaven
těžké dřiny, bude jen užívat a oddávat se ušlechtilým zábavám a biblická
kletba „v potu tváři své chléb jísti budeš“ upadne v zapomenutí.
Zatím co technicista devatenáctého století takto horoval a snil, odehrávala
se divná paradoxní komedie. Strojům přibývalo kapacity, i dalo se čekat,
že svalová, fysická práce člověkova se zanedlouho stane přežitkem dávnověku;
že postačí zmáčknout knoflík a neúnavní železní dělníci sami automaticky
vyrobí všechno, čeho bude třeba. Děl se však pravý opak. Roku 1821, tedy
na samém začátku průmyslové porevoluční éry, otiskl v novinách Robert
Owen, průkopník socialismu (viz Utopie, utopismus), tyto překvapující
cifry: roku 1790 byla v Anglii zaměstnána námezdnou prací průmyslovou jedna
čtvrtina obyvatelstva; byli to výhradně jen dospělí muži. Roku 1821, kdy
Owenovy články vyšly, byla už námezdnou prací průmyslovou zaměstnána celá
jedna třetina obyvatelstva — ne pouze dospělí muži, nýbrž i ženy a děti.
Stroje tedy místo aby člověka osvobozovaly od fysické práce, ujařmovaly
ho stále více. Průmyslové podniky rostly, potřebovaly dělníků a dělníci
se poslušně rodili: za třicet let Owenových statistik vzrostlo obyvatelstvo
britských Ostrovů z 15 milionů na 18. Produktivních sil Britanie přibývalo
neuvěřitelně: roku 1790 připadala na jednoho Angličana jedna produktivní
síla. V roce 1821 připadlo na jednoho Angličana dvanáct produktivních sil.
Z tohoto rozvoje měli prospěch pouze vlastníci půdy a strojů, kdežto množící
se masy bezejmenných, kteří jim sloužili, chudly: mzdy klesaly, přibývalo
bídy, nevědomosti, zločinů a válek. (Beer, str. 310 a n.)
Tyto Owenovy údaje jsou tím zajímavější, že zachycují začátek rozběhu
průmyslové éry jedné z nejprůmyslovějších zemí světa. V ostatních hospodářsky
osvobozených zemích byl industrialisační start možná méně bouřlivý, ale
celkový vývoj nebyl o nic příznivější. Stroje chrlily nejen tovary, nybrž
i chudinu, proletariát. Protože proletariát neměl peníze, aby mohl skoupit
zboží, jež sám vyrobil, kapitalisté musili hledat odbytiště v zahraničí,
hlavně v zámoří. Bernard Shaw správně poznamenává, že Britská říše se svými
ohromnými državami nevznikla na základě pečlivě uváženého politického plánu,
nýbrž „řadou obchodních dobrodružství, do nichž jsme byli vehnáni kapitalisty,
které jejich vlastní systém donutil, aby se honili za cizími odběrateli
ještě dříve, než byly potřeby jejich vlasti z jedné desetiny ukojeny.“
(Průvodce inteligentní ženy, kap. 39).
V. Vyvrcholení tohoto světového nesmyslu zažili všichni dnešní čtenáři
této knihy na vlastní kůži. Industrialismus a kapitalismus ovšem nezůstal
uzavřen v hranicích zemí demokratických; do zemí, jež si zachovaly státní
zřízení absolutistické, především Německo a Rakousko-Uhersko, pronikl industrialismus
také, leč mnohem později; intensivní industrialisace Německa začala až po
roce 1871, tedy o osmdesát let později než v Anglii. A co se stalo v Anglii,
stalo se i zde: stroje vyráběly víc než domácí trh mohl skoupit, bylo nutno
hledat zámořská odbytiště - jenže zámořská odbytiště už byla vesměs v rukou
západních demokracií. Tak došlo k první světové válce, v níž demokratické
země, na jejichž straně stála také Itálie a absolutistické carské Rusko,
jak nepochybně každému známo, zvítězily. Vítězství toto rozmetalo poslední
zbytky absolutismu v Evropě: Rakousko-Uhersko se rozpadlo v řadu samostatných
liberálních demokratických republik, zdemokratisováno bylo i Německo a carismus
v Rusku byl povalen revolucí, která determinovala všechen další vývoj evropského
lidstva. Neboť revoluce tato, vyvrcholená ustavením socialistického státu
na místě bývalého státu absolutistického, byla prvním vítězstvím proletariátu,
onoho čtvrtého stavu, jejž industrialisace Evropy a Ameriky - podivná to
hra - vyvolávala k životu, zmnožovala jej početně, současně jej utlačujíc.
Viděli jsme v statistikách Owenových, že během prvých třiceti let industrialisace
vzrostlo obyvatelstvo Anglie o tři miliony: ovšem nikoli o tři miliony lordů,
velkostatkářů a průmyslníků, nýbrž o tři miliony nádeníků, dělníků, horníků,
bezzemků. Tento překotný vzrůst proletariátu pokračoval stejným tempem až
do sedmdesátých let devatenáctého století, kdy se poněkud zpomalil, aniž
se však zastavil. V ostatních průmyslových zemích byl vývoj obdobný; zajímavý
doklad vlivu industrialisace na populaci podává Japonsko, jehož počet obyvatel
po celé století (od roku 1723—1846) nepatrně kolísal kolem třiceti milionů,
ale přijetím moderních hospodářských method skokem vyrostl na 60 milionů.
(Wells, Práce, blahobyt a štěstí lidstva, II., 13). Popisovat, jak
početně rostoucí čtvrtý stav se pod vedením znamenitých vůdců upevňoval
organisačně, vnitřně, jak se bránil útisku hospodářsky vládnoucí menšiny
měšťanské a jak se domáhal rovnosti nejen politické, nýbrž i sociální, vymyká
se záměrům i rozsahu této knihy. Nevím a nedovím se, co si hospodářští vládcové
předválečné Evropy a Ameriky v skrytu duše myslili, když pozorovali tento
vývoj, a jak si představovali jeho konce. Není vyloučeno, že doufali, že
nenávistné, svých cílů vědomé, hospodářsky bezprávné masy se dají věčně
udržovat na uzdě vojskem, policií, systémem výluk a občasným pouštěním žílou,
to jest válkami. Ale na tom málo záleží; jisto je, že vládnoucí buržoasie
Evropy a Ameriky byla ruskou revolucí a zrodem socialistického státu sovětského
nesmírně poděšena, ale nic víc; poučení z ní nevytěžila žádné. Hospodářský
chod liberálně demokratického světa klidně pokračoval po starých cestách,
což znamená, že jakmile se Evropa vzpamatovala z následků první světové
války, počaly automaticky vyrůstat předpoklady k válce druhé. Uplynulo deset
let a kapitalistická Evropa a Amerika se vyznamenala novým mistrovským kusem
svého sobectví a své neschopností, obecně známým jako hospodářská krise,
nezaměstnanost a hlad, zaviněné nadbytkem zboží. Tato neuvěřitelná nehoráznost
se svými populárními průvodními zjevy pálení obilí a kávy a zalévání ovoce
petrolejem sama o sobě prokazuje názorně a dostatečně, že kapitalistické
řízení moderních demokracií se neosvědčilo a že musí být vystřídáno řízením
jiným. Výrobní kapacita moderního průmyslu je dnes tak veliká, že periodické
války se staly nutnými, aby nadbytečné zboží, jež lid nemůže skoupit, protože
na to nemá peníze, se čas od času hromadným zničením stalo vzácným.
Ale tato šílená nelidskost přece není v duchu demokratických idejí! Svým
půltisíciletým zápasem se středověkým feudalismem a absolutismem raného
novověku usilovalo evropské lidstvo o uznání přirozených práv všech jednotlivců
a tříd, o princip vzájemného respektu, o spravedlnost každého ke každému,
o praktické uplatnění zásad humanitních: a k takovým došlo koncům!
VI. Jak vykládá Marx (Die heilige Familie), svoboda, proklamovaná
měšťáckými revolucemi, byla pouze negativní - byla totiž negací starých
stavovských výsad; její positivní obsah je egoismus osvobozených individuí,
zkažených dosavadním vývojem. Nikdy nezapomenu na historku, již mi vypravoval
přítel architekt H. V roce osmadvacátém zvítězil v soutěži na stavbu úředního
paláce na kraji Žižkova. Ti, již o věci rozhodovali, nebyli zajedno, má-li
být stavba provedena z betonu nebo z železobetonu, Kdyby zvítězila strana,
přimlouvající se za železobeton, měly být dodávkou příslušného materiálu
pověřeny vítkovické železárny, jež právě začínaly trpět krisí. Strana protivná,
hlasující pro beton, byla silnější, a tak byl spor de facto rozhodnut dřív
než došlo k závěrečné schůzi. Zástupce vítkovických železáren byl této schůzi
přítomen, ale nezajímal se o její průběh, protože věděl, jak skončí. Tlustý,
zpocený červencovým parnem, netečně seděl, ovíval se reklamním papírovým
vějířkem a zdálo se, že neposlouchá, o čem se mluví; nezasáhl do debaty
ani slovem. Promluvil k mému příteli teprve když jednání, jak se očekávalo,
bylo rozhodnuto v neprospěch Vítkovic, „To nevadí,“ řekl, nepřestávaje mávat
vějířkem před svým lhostejným obličejem. „Za deset let tu máme válčičku
a ta nás zase postaví na nohy.“ Byl, připomínám, rok osmadvacátý; heslo,
vyvolané strašlivými zkušenostmi světové války, „nikdy válku víc“, tenkrát
ještě platilo. „Ale ano, vzpomenete si na má slova,“ odpověděl ten netečný
muž na udivené námitky mého přítele, vyvolané jeho prohlášením: „Nedá se
nic dělat; na lidičky musí být flintičky.“
VII. Buržoasie respektuje demokratická ustanovení jen pokud slouží k
ochraně a rozmnožování jejího vlastnictví. Jakmile jí však ta ustanovení
podle zákonů dialektického vývoje začnou přerůstat přes hlavu, ohrožujíce
její majetek, namísto aby jej podporovala, bez váhání se postaví proti nim,
což se stalo za zmíněné kapitalismem vyvolané hospodářské krise, když se
zhroutily vratké demokracie italská a německá, aby byly vystřídány režimem
ostře protidemokratickým, fašismem a nacismem. Nevadilo, že režimy
tyto naráz zrušily všechnu ideovou nadstavbu, jež byla chloubou demokracie
XVIII. a XIX. století, úctu k individuu, sympatii lidí a národů, úsilí o
mír, právo na život a svobodu, respekt k cizí myšlence a víře, a že tyto
zásady prohlásily za slabošství, vlastizradu a mezinárodní židovský švindl.
Nevadilo ani nacistické učení o nadřaděnosti nordické rasy a o jejím světovém
poslání, ovládnout všechny národy; nevadil ani antisemitismus, nevadila
veřejně hlásaná a prakticky uplatňovaná filosofie užitečné lži a lsti, nevadilo
pranic: stačilo, že fašismus a nacismus vyhlásil boj komunismu, stačilo,
že zaměřil nepokoj mas k cílům venkoncem jiným než k sociální revoluci,
aby kapitalistická buržoasie přivítala příchod těchto dvou režimů s úlevou
a aby jim poskytla finanční i politickou podporu. Dalšího důkazu hluboké
protidemokratičnosti kapitalismu není třeba.
VIII. Touto podivuhodnou a krvavou cestou se splnila slova Platonova
o nutnosti zvratu zneužívané svobody v její opak, tyrannidu. Liberalisticky
chápaná svoboda vedla k zotročení, zkrvavění a ochuzení lidstva. Je pravda,
že nacismus a fašismus, když začal svým anonymním podporovatelům a zástáncům
přerůstat přes hlavu, byl spojeným úsilím demokracie sovětské a buržoasních
demokracií západních povalen. Je pravda, že postup socialismu tím byl velmi
urychlen - ale pouze urychlen; svého konečného, světového vítězství dosud
nedobyl a v tom vězí zárodky nové zkázy. Moderní průmysl dosáhl nejen obrovské
výrobní, nýbrž i ničivé kapacity; v době, kdy jedna jediná bomba stačí k
zničení milionového města, nesmějí být osudy lidstva přenechány zvůli těch,
již se veřejně přiznávají k názoru, že na lidičky musí být flintičky. Věc
je zdánlivě prostá: rovnost právní a politická musí být doplněna rovnosti
hospodářskou a sociální, jinak řečeno, zásady demokracie musí být spojeny,
synthetisovány se zásadami socialismu. Sovětský svaz tuto synthesu provedl
po svém, po svém ji provede i ostatní svět, třebaže stísněný a svého konce
si vědomý nepřítel člověkův, kapitalista, bude tento postup chtít překazit
a bude chtít raději zničit celý svět než by se vzdal svých posic. O tom
viz též hesla Socialismus a Dějiny.
Filosofický slovník pro samouky
neboli
Antigorgias
Vladimír Neff
Vladimír Neff (* 13. 6. 1909 Praha, + 2. 7. 1983
tamtéž) byl výjimečným a pilným vypravěčem s velkým epickým rozmachem
vynalézavě fabulovaných románových kronik. Pocházel z pražské
patricijské rodiny, dostalo se mu studií na gymnáziu v Ženevě, pracoval
ve skladu porcelánu ve Vídni, byl volontérem v obchodním domě v Brémách,
pak cizojazyčným lektorem v pražském nakladatelství Melantrich a od roku
1939 spisovatelem z povolání. Do literatury vstoupil ve druhé polovině 30. let detektivními
parodiemi a aktuální politickou satirou. Za okupace Neff pracoval na
popularizujícím slovníkovém výkladu dějin filosofie Filosofický slovník
pro samouky neboli Antigorgias, jenž vyšel na samém sklonku období, kdy
byl ještě pluralitní výklad možný - roku 1948. Antigorgias byl vítězným dílem velké
literární soutěže, kterou vypsalo Vydavatelstvo Družstevní práce k svému
čtvrtstoletí (1947), vyšlo 1948, náklad 20.000.