Pojednání o člověku
POZNÁMKY
- V. I. Lenin " Materialismu s a empiriokriticismus",
Praha 1952, str. 107 až 128. Další přímé citace kap. I.: B. Engels "AntiDűhring
. . .", Praha 1952, sír. 75; G. V. Plechanov "O vývoji monistického názoru
na dějiny", Praha 1951, str. 15; V. I. Lenin "Stát a revoluce . . .",
Praha 1949, str. 31 a n.
zpět
- Čtenáře, který přehlédl datování předmluvy, na ně
upozorňuji. Po porážce pokrokových sil naší společností v roce 1956 až
1957, jsem začal pracovat na zachyceni některých rozhodujících rysů porevolučního
socialismu. Tato práce vznikla jako pomocná studie k charakteristice "zbožního
člověka" s jeho nevyžitou a administrativně potlačovanou antropologickou
zbožní potřebou. Nebyla původně určena pro publikování. Rukopis dokončený
začátkem roku 1967 jsem pro vydání, poněkud upravil, zejména vykrátil.
Prozatím nevidím nutnost aktualizačních, nebo zásadních obsahových změn.
Několika svým přátelům děkuji za sympatie, s kterými moji práci přijali
a dodali mi sebedůvěru k jejímu opublikování. Zejména děkuji ar. Zbyňku
Fišerovi a dr. Karlu Houbovi, vedoucímu redaktoru nakladatelství Melantrich,
který mi rok před "pražským jarem" s takovým porozuměním vyšel vstříc.
V Praze, duben 1969. J. S.
zpět
- "Možnost sice není skutečnost, ale v určitém smyslu
je možnost jakousi skutečností: že člověk může nebo nemůže něco udělat,
je důležité k tomu, aby se mohlo ocenit to, co se skutečně dělá. Možnost
znamená "svobodu". Míra svobody je součástí pojmu člověka." - A. Gramsci
"Historický materialismus a filosofie Benedetta Croceho", Praha 1966,
str. 79.
zpět
- Připustíme-li, že celistvost člověka je rozrušena,
pak zpětná vazba komunikuje nikoli signály, ale převážně šumy. Patrnější
je to u společnosti: varovné signály nemusí vůbec stihnout své centrum,
pokud toto centrum prostě není. A mohou být sebevarovnější.
zpět
- T. W. Adorno "Sociologie a empirický výzkum", přednáška
na fil. fak. UK v Praze 1966. Další přímé citace v kap II.: R. Garaudy
"Od klatby k dialogu", Praha 1967, str. 34; J. P. Sartre "Marxismus a
existencialismus", Praha 1966, str. 150, 149; W. Heisenberg "Fyzika a
filosofie", Praha 1966, str. 22, 31; J. P. Sartre, c. d" str. 145; R.
Garaudy, c. d., str, 35, 36; Marxova šestá, třetí, první téže o Feuerbachovi;
A. Gramsci, c. d. str. 72, 73, 76.
zpět
- Vedle známých míst z Marxova "Kapitálu" (pavouk a
tkadlec apod.), stojí za pozornost vymezení specificky lidského sklonu
ke směně a čachru: "Zvláštní vlastnosti různých plemen jednoho druhu zvířat
jsou od přírody výraznější než rozdílnost lidské vlohy a činnosti. Ale
protože zvířata nedovedou směňovat, nemá žádné zvířecí individuum užitek
z odlišné vlastnosti zvířete téhož druhu, ale odlišného plemene. Zvířata
nejsou schopna shromáždit odlišné vlastnosti své species; . . . naproti
tomu u člověka si nejrozdílnější vlohy a nejrůznější způsoby činnosti
vzájemně prospívají, protože mohou shromáždit své rozdílné produkty na
jednu společnou hromadu .. . V pokročilém stavu je každý člověk obchodníkem,
společnost obchodní společností." K. Marx "Ekonomicko-filosofické rukopisy
z roku 1844", Praha 1961, str. 99 a 121. Je dobré mít to na paměti, aby
bylo jasné, že při našich úvahách o zbožním člověku jsme si této pozitivní
stránky věci vědomi.
zpět
- "Jestliže však chápeme člověka jako souhrn společenských
vztahů, objeví se, že je nemožné srovnávat lidi v čase, protože jde o
věci rozdílné, ba i naprosto různorodé. Protože je na druhé straně člověk
také souhrnem svých životních podmínek, je možno kvantitativně změřit
rozdíl mezi minulostí a přítomností, poněvadž můžeme měřit stupeň, jak
člověk ovládl přírodu a náhodu." A. Gramsci, c. d. str. 79.
zpět
R. Garaudy, c. d. str. 35, 39 a n. Další přímé citace
v kap. III.: R. Richta a kolektiv "Civilizace na rozcestí", Praha 1966,
str. 113, 114; K. Marx, c. d. str. 97; R. Richta, c. d. str. 106.
zpět
R. Gembala "Práce a kultura, k dialektice objektivních
a subjektivních stránek vývoje společnosti", Praha 1965.
zpět
Ve své dřívější prácí - "Člověk a technika v revoluci
našich dnů", Praha 1963 - má R. Richta toto pozoruhodné místo:". .. Dosavadní
kulturní revoluce socialismu převrátí se nakonec v novou všeobecnou a
stálou normu osobního života. Ostatně oba tyto procesy bezpodmínečně splývají,
jakmile dostoupl určitého stupně zralosti. Tvůrčí činnost člověka - to
je jediná půda lidského života, v níž se scházejí a mohou splynout civilizace
a kultura. Není pochyb o tom, že v budoucnu se život vůbec přestane rozpadat
na dobu, odevzdávanou civilizaci a zcela ztracenou pro kulturu a naopak..."
zpět
O funkcionálních teoriích vcelku lze mluvit jen podmínečně,
modelově. Pro naše úvahy nám radu podnětů poskytla práce Ing. M. Halouzky
"Cílevědomá činnost člověka a společnosti", rkp. 1965, a "Funkční analýza
člověka ve společnosti" (stať ve sborníku "Věda a řízení společnosti"),
Praha 1967. Kategorie "cílevědomá činnost" je analogická kategorii "úroveň
uvědomělého jednání", jak je použita Z. Fišerem ("Útěcha z ontologie",
Praha 1967). S Fišerovou prací je v našich úvahách několik paralel, i
když jsem ji neznal a nemohl použít: za nejvýznamnější považuji jeho pokus
o nesubstanciální ontologický model, resp. jeho dialekticko- materialistické
vyvrácení substanciálního modelu. Jeho modelování je paralelní s naším
pokusem o model člověka (viz kap. IV).
zpět
E. Fromm: Člověk a psychoanalýza , Praha 1967, str.
21 a n. Na str. 23 a 24: Lidskou přirozenost samo o sobě nelze nikdy pozorovat,
jenom její zvláštní projevy ve zvláštních situacích. To je jedna z teoretických
konstrukcí, která je odvozena z empirického studia lidského chování. V
tomto ohledu se věda o člověku ve svém úsilí vykonstruovat model lidské
společnosti ničím neliší od jiných věd, které operují pojmy entit, jež
jsou založeny nebo kontrolovány závěry pozorovaných skutečností, sami
však nemohou být bezprostředně pozorovány .
zpět
A to třeba i v překonaných podobách. Pokud jde např.
o konflikty různých lidských společností o různé systémové struktuře,
nemusí vůbec přímo platit, že vývojově vyšší společenská struktura je
v konfliktní situaci stabilnější než vývojově nižší. Dějiny parcializované
společnosti často mluví o opaku. Uspořádanost vyššího je vyšší, ale případný
konflikt může být konfliktem nerovným právě opačně, než se má běžně zato:
nižší systém poráží vývojově vyšší, protože ten je více odkázaný na vnější
látkovou výměnu , apod.
zpět
.. . Existence objektivních podmínek, možnosti nebo
svobody ještě nestačí: je nutno je znát a dovést jich využít. A je třeba
chtít jich využít. Člověk je v tomto smyslu konkrétní vůlí, to jest praktickým
uplatněním abstraktivního chtění nebo životního impulsu na konkrétní prostředky,
které tuto vůli realizují. A. Gramsci, c. d. str. 79. Pro nás je to důležitě
zejména tam, kde nám půjde o dialektiku projektu člověka.
zpět
Vlastní osobnost člověka se vytváří tímto způsobem:
1. tím, že se určitě a konkrétně ( racionálně ) usměrní vlastní životní
impuls nebo vůle; 2. tím, že se zjistí prostředky, kterými se tato vůle
stane konkrétní a určitou, nikoli jen svévolnou;3. tím, ze se podle vlastních
sil a nejplodnějším způsobem přispěje ke změně souhrnu konkrétních podmínek,
které realizují tuto vůli A. Gramsci, c. d. str. 79.
zpět
Psychologie považuje za statisticky vyčíslitelný
soubor pokus už s osmi až deseti jedinci: v tomto souboru je už patrný
přechod od individuálních způsobů reagování ke skupinovým. Statistika
sama považuje za soubor skupinu od třiceti výše. Demoskopicky je soubor
nejistý do 800, při dvoutisícovém vzorku se stabilizuje do přípustné tolerance.
Sebepoznání jakožto proměnného čísla však používaly a reprodukují je především
jiné společenské procesy: procesy výrobní a místo člověka v nich, procesy
konzumní a nutnost člověka se jim podřídit, procesy manipulační atd. Čím
dále tím zřetelněji neumírá člověk, ale proměnné číslo se rodí, roste,
vyrábí, miluje, reprodukuje se, umírá. Tento lidský stav zrodil matematickou
statistiku, nikoliv naopak.
zpět
A to nejen obecně, obsahem celého díla, ale i speciálně:
přírodní vědy zasáhly "prostřednictvím průmyslu do lidského života a přetvořily
jej a připravily lidskou emancipaci, jakkoli bezprostředně musely přispívat
k odlidštění." Prostřednictvím pochopení tohoto vztahu "dospěje se i k
porozumění lidské podstaty přírody anebo přirozené podstatě člověka, přírodní
věda. . . stane se základnou lidské vědy." "Příroda rodící se v lidských
dějinách - v aktu vznikám lidské společnosti - je skutečnou přírodou člověka
..." "Přírodní věda později do sebe pojme vědu o člověku, stejně jako
věda o člověku do sebe pojme přírodní vědu: Bude jedna věda." "Společenská
skutečnost přírody a lidská přírodní věda nebo přirozená věda o člověku
jsou totožné výrazy." - K. Marx "Ekonomicko-filosofické rukopisy", str.
101 a 102. zpět
Udiv nad jeho faktem tak či onak prostupuje prakticky
celou současnou publicistiku - až po zpravodajství frontová a válečná.
Pochopitelně vstoupil i do vědecké literatury (K. Jaspers, E. Fromm a
další). Nejvýrazněji jej obráží poezie a beletrie, umění. Arnošt Lustig
právě tomu zasvěcuje celé své literární dílo a přiřazuje k tomu další
naléhavou otázku: cožpak po miliónech zavražděných nezůstalo nic, vůbec
nic? Tedy "jak pochopit" a "co zůstává". Podobně začal hledat odpověď
Ludvík Vaculík ("Sekera") smysl neopakovatelné existence. Ne tedy náhodou
jsou právě tito dva nejsilnějšími tvůrčími osobnostmi naší poválečné literatury,
protože i jejich tázání je silné.
zpět
Změnit vnější svět a obecné vztahy znamená umocnit
sama sebe a rozvíjet sama sebe. Že by mravní "zlepšení" bylo jen čistě
individuální, je klam a omyl. Syntéza konstitutivních prvků individuality
je "individuální", ale tato syntéza se neuskutečňuje a nerozvíjí se bez
činnosti směrující navenek bez činností, jez mění vnější vztahy, od vztahů
k přírodě až po vztahy k ostatním lidem, kteří patří k různým stupňům
společenské hierarchie , k různým společenským vrstvám, až k vrcholnému
vztahu, který zahrnuje celé lidstvo." A. Gramsci, c. d. str. 79.
zpět
A. Podgórecki "Sociologie práva", Praha 1966, str.
45. - Sebevrah byl rádně souzen a sťat jako vrah. V obžalovací řeči náčelník
k mrtvému tělu říkal doslova: ". .. a zabíjíš-li nás, považuješ nás za
divou zvěr." zpět
"Nelze promlčet", rozhovor R. Augsteina s K. Jaspersem
pro časopis Spiegel (česky 100+1, roč. 2, č. 9, str. 20 a n.). Karl Jaspers
vymezuje rozdíl zločinů proti lidskosti a zločinu proti lidstvu vzhledem
k existenci nebo neexistenci zločinného státu. Z tohoto hlediska kobercové
bombardování, nebo vyvraždění 3000 zajatců včetně žen a dětí Napoleonem,
ba ani Hirošima se nejeví ještě jako zločin proti lidstvu, ale ještě jako
zločin proti lidskosti. Pro specifický příklad řešený Jaspersem a Augsteinem
lze jejich řešení přijmout. Převedeno do perspektivních možností vývoje
lidstva je Jaspersova úvaha mimořádně podnětná, ale už ne dostatečná.
Proto naše úvaha vychází z jiného předpokladu a nutně se dostává k radikálnějším
závěrům, protože ničení lidstva (zločin proti lidstvu) je nám současně
zločinem sebeničení, kterému je třeba postavit hráze jakožto ničení.
zpět
E. Urbánek ve studii "K problematice asijského výrobního
způsobu", ("Vědecké informace Ústavu marxismu leninismu pro vysoké školy",
Filosofie, Praha 1965, str. 150 a n.), dokazuje diferenci mezi Marxovým
a Stalinovým pojetím třídní společnosti. Z hlediska Urbánkem řešeného
problému je skutečně zásadní rozdíl mezi kapitalistickou a předkapitalistickými
formacemi. V tom případě by ale logickým důsledkem toho muselo být, že
asijský způsob výroby je nikoliv nedozrálý výrobní způsob, který na západě
dozrává v kvantitativně i kvalitativně jiném (novém) výrobním stavu kapitalismu,
ale prostě jiný výrobní způsob. Podobně oprávněná je úvaha, vycházející
z totožného všech třídně ekonomických vývojových epoch, pokud jejím smyslem
je poznání rozdílného třídního a netřídního.
zpět
A. Schaff v přednášce “K problému odcizení” (Weg und
Ziel, 12/66), ukazuje, že procesy odcizení v etapě socialismu pokračují.
A dále: “Co se dá v tomto ohledu říci o komunismu? Za současné situace
tak málo, že to lze z určitého hlediska pokládat za prakticky
bezvýznamné. Na rozdíl od iluzí, jež vládly v určitém období, lze dnes s
určitostí říci, že nás od společnosti dovršeného komunismu — a jenom ta
nás zde zajímá — dělí ještě dlouhá cesta. Již proto, že praktická
realizace Stalinovy teze, podle níž může být komunistická společnost
budována v rámci státního systému s odpovídajícím aparátem fyzického
potlačování a byrokracií, musí být zavržena jako neodůvodněná revize
marxismu. V důsledku toho je na místě vrátit se k Marxově tezi, že
komunismus může zvítězit jen ve světovém měřítku, protože jedině v tomto
případě — alespoň teoreticky — je možné likvidovat stát, odstranit
možnost ozbrojených konfliktů a vybudovat materiální základnu umožňující
přejít k rozdělování statků podle zásady “každému podle jeho potřeb”.
Jinak totiž, jak říká sám Marx, hrozí nebezpečí, že se staré svinstvo
vrátí v nové podobě. ” V dalším A. Schaff dodává, že “tvářnost této
budoucí společnosti ve světovém měřítku bude diferencovaná”, a že
“teoreticky není vznik jevů odcizení vyloučen ani ve společnosti tohoto
typu”. Podle našeho soudu je objektivace subjektu zákonem vývoje lidské
společnosti a člověka, a zákonitá je tedy i reprodukce stavů, které dnes
chápeme jako odcizení a sebeodcizení. Významná je tu ovšem Marxova teze,
že totiž “Komunismus je nutná forma a energický princip nejbližší
budoucnosti, ale komunismus jako takový není cílem lidského vývoje — je
to forma lidské společnosti” (“ Ekonomicko-filosofické rukopisy”, str.
104). zpět
M. Machovce úvaha o smyslu lidského života vrcholí
paradoxem naděje: “Právě proto, ze máme jen naději, máme naději .. .”, a
to i naději, že budeme vůbec žít…” . Z tohoto hlediska posuzuje Machovec
i problém zjednostraňování lidského zájmu: “ Řešení jedné oblasti pomůže
— právě pro existenciální vyhraněnost daného problému — i oblasti druhé,
obrácení pozornosti k vesmíru donutí lidi prohloubit i zápas o “člověka.”
(M. Machovec “Smysl lidského života. Studie k filosofii člověka”, Praha
1965.) zpět
K. Marx “Ekonomicko-filosofické rukopisy z roku
1844”, str. 100, a v dalších souvislostech str. 105, 106, 109, 111, 102,
129, 113. zpět