Pojednání o člověku
POZNÁMKY
  - V. I. Lenin " Materialismu s a empiriokriticismus", 
  Praha 1952, str. 107 až 128. Další přímé citace kap. I.: B. Engels "AntiDűhring 
  . . .", Praha 1952, sír. 75; G. V. Plechanov "O vývoji monistického názoru 
  na dějiny", Praha 1951, str. 15; V. I. Lenin "Stát a revoluce . . .", 
  Praha 1949, str. 31 a n.    
  zpět 
 
  - Čtenáře, který přehlédl datování předmluvy, na ně 
  upozorňuji. Po porážce pokrokových sil naší společností v roce 1956 až 
  1957, jsem začal pracovat na zachyceni některých rozhodujících rysů porevolučního 
  socialismu. Tato práce vznikla jako pomocná studie k charakteristice "zbožního 
  člověka" s jeho nevyžitou a administrativně potlačovanou antropologickou 
  zbožní potřebou. Nebyla původně určena pro publikování. Rukopis dokončený 
  začátkem roku 1967 jsem pro vydání, poněkud upravil, zejména vykrátil. 
  Prozatím nevidím nutnost aktualizačních, nebo zásadních obsahových změn. 
  Několika svým přátelům děkuji za sympatie, s kterými moji práci přijali 
  a dodali mi sebedůvěru k jejímu opublikování. Zejména děkuji ar. Zbyňku 
  Fišerovi a dr. Karlu Houbovi, vedoucímu redaktoru nakladatelství Melantrich, 
  který mi rok před "pražským jarem" s takovým porozuměním vyšel vstříc. 
  V Praze, duben 1969. J. S.   
  zpět
 
  - "Možnost sice není skutečnost, ale v určitém smyslu 
  je možnost jakousi skutečností: že člověk může nebo nemůže něco udělat, 
  je důležité k tomu, aby se mohlo ocenit to, co se skutečně dělá. Možnost 
  znamená "svobodu". Míra svobody je součástí pojmu člověka." - A. Gramsci 
  "Historický materialismus a filosofie Benedetta Croceho", Praha 1966, 
  str. 79.    
  zpět 
 
  - Připustíme-li, že celistvost člověka je rozrušena, 
  pak zpětná vazba komunikuje nikoli signály, ale převážně šumy. Patrnější 
  je to u společnosti: varovné signály nemusí vůbec stihnout své centrum, 
  pokud toto centrum prostě není. A mohou být sebevarovnější.   
  zpět 
 
  - T. W. Adorno "Sociologie a empirický výzkum", přednáška 
  na fil. fak. UK v Praze 1966. Další přímé citace v kap II.: R. Garaudy 
  "Od klatby k dialogu", Praha 1967, str. 34; J. P. Sartre "Marxismus a 
  existencialismus", Praha 1966, str. 150, 149; W. Heisenberg "Fyzika a 
  filosofie", Praha 1966, str. 22, 31; J. P. Sartre, c. d" str. 145; R. 
  Garaudy, c. d., str, 35, 36; Marxova šestá, třetí, první téže o Feuerbachovi; 
  A. Gramsci, c. d. str. 72, 73, 76.    
  zpět 
 
  - Vedle známých míst z Marxova "Kapitálu" (pavouk a 
  tkadlec apod.), stojí za pozornost vymezení specificky lidského sklonu 
  ke směně a čachru: "Zvláštní vlastnosti různých plemen jednoho druhu zvířat 
  jsou od přírody výraznější než rozdílnost lidské vlohy a činnosti. Ale 
  protože zvířata nedovedou směňovat, nemá žádné zvířecí individuum užitek 
  z odlišné vlastnosti zvířete téhož druhu, ale odlišného plemene. Zvířata 
  nejsou schopna shromáždit odlišné vlastnosti své species; . . . naproti 
  tomu u člověka si nejrozdílnější vlohy a nejrůznější způsoby činnosti 
  vzájemně prospívají, protože mohou shromáždit své rozdílné produkty na 
  jednu společnou hromadu .. . V pokročilém stavu je každý člověk obchodníkem, 
  společnost obchodní společností." K. Marx "Ekonomicko-filosofické rukopisy 
  z roku 1844", Praha 1961, str. 99 a 121. Je dobré mít to na paměti, aby 
  bylo jasné, že při našich úvahách o zbožním člověku jsme si této pozitivní 
  stránky věci vědomi.    
  zpět 
 
  - "Jestliže však chápeme člověka jako souhrn společenských 
  vztahů, objeví se, že je nemožné srovnávat lidi v čase, protože jde o 
  věci rozdílné, ba i naprosto různorodé. Protože je na druhé straně člověk 
  také souhrnem svých životních podmínek, je možno kvantitativně změřit 
  rozdíl mezi minulostí a přítomností, poněvadž můžeme měřit stupeň, jak 
  člověk ovládl přírodu a náhodu." A. Gramsci, c. d. str. 79.   
  zpět 
 
  
  R. Garaudy, c. d. str. 35, 39 a n. Další přímé citace 
  v kap. III.: R. Richta a kolektiv "Civilizace na rozcestí", Praha 1966, 
  str. 113, 114; K. Marx, c. d. str. 97; R. Richta, c. d. str. 106.   
  zpět 
  R. Gembala "Práce a kultura, k dialektice objektivních 
  a subjektivních stránek vývoje společnosti", Praha 1965.  
  zpět 
  Ve své dřívější prácí - "Člověk a technika v revoluci 
  našich dnů", Praha 1963 - má R. Richta toto pozoruhodné místo:". .. Dosavadní 
  kulturní revoluce socialismu převrátí se nakonec v novou všeobecnou a 
  stálou normu osobního života. Ostatně oba tyto procesy bezpodmínečně splývají, 
  jakmile dostoupl určitého stupně zralosti. Tvůrčí činnost člověka - to 
  je jediná půda lidského života, v níž se scházejí a mohou splynout civilizace 
  a kultura. Není pochyb o tom, že v budoucnu se život vůbec přestane rozpadat 
  na dobu, odevzdávanou civilizaci a zcela ztracenou pro kulturu a naopak..."  
  zpět
  O funkcionálních teoriích vcelku lze mluvit jen podmínečně, 
  modelově. Pro naše úvahy nám radu podnětů poskytla práce Ing. M. Halouzky 
  "Cílevědomá činnost člověka a společnosti", rkp. 1965, a "Funkční analýza 
  člověka ve společnosti" (stať ve sborníku "Věda a řízení společnosti"), 
  Praha 1967. Kategorie "cílevědomá činnost" je analogická kategorii "úroveň 
  uvědomělého jednání", jak je použita Z. Fišerem ("Útěcha z ontologie", 
  Praha 1967). S Fišerovou prací je v našich úvahách několik paralel, i 
  když jsem ji neznal a nemohl použít: za nejvýznamnější považuji jeho pokus 
  o nesubstanciální ontologický model, resp. jeho dialekticko- materialistické 
  vyvrácení substanciálního modelu. Jeho modelování je paralelní s naším 
  pokusem o model člověka (viz kap. IV).   
  zpět
  E. Fromm: Člověk a psychoanalýza , Praha 1967, str. 
  21 a n. Na str. 23 a 24: Lidskou přirozenost samo o sobě nelze nikdy pozorovat, 
  jenom její zvláštní projevy ve zvláštních situacích. To je jedna z teoretických 
  konstrukcí, která je odvozena z empirického studia lidského chování. V 
  tomto ohledu se věda o člověku ve svém úsilí vykonstruovat model lidské 
  společnosti ničím neliší od jiných věd, které operují pojmy entit, jež 
  jsou založeny nebo kontrolovány závěry pozorovaných skutečností, sami 
  však nemohou být bezprostředně pozorovány .   
  zpět
  A to třeba i v překonaných podobách. Pokud jde např. 
  o konflikty různých lidských společností o různé systémové struktuře, 
  nemusí vůbec přímo platit, že vývojově vyšší společenská struktura je 
  v konfliktní situaci stabilnější než vývojově nižší. Dějiny parcializované 
  společnosti často mluví o opaku. Uspořádanost vyššího je vyšší, ale případný 
  konflikt může být konfliktem nerovným právě opačně, než se má běžně zato: 
  nižší systém poráží vývojově vyšší, protože ten je více odkázaný na vnější 
  látkovou výměnu , apod.    
  zpět
  .. . Existence objektivních podmínek, možnosti nebo 
  svobody ještě nestačí: je nutno je znát a dovést jich využít. A je třeba 
  chtít jich využít. Člověk je v tomto smyslu konkrétní vůlí, to jest praktickým 
  uplatněním abstraktivního chtění nebo životního impulsu na konkrétní prostředky, 
  které tuto vůli realizují. A. Gramsci, c. d. str. 79. Pro nás je to důležitě 
  zejména tam, kde nám půjde o dialektiku projektu člověka.   
  zpět
  Vlastní osobnost člověka se vytváří tímto způsobem: 
  1. tím, že se určitě a konkrétně ( racionálně ) usměrní vlastní životní 
  impuls nebo vůle; 2. tím, že se zjistí prostředky, kterými se tato vůle 
  stane konkrétní a určitou, nikoli jen svévolnou;3. tím, ze se podle vlastních 
  sil a nejplodnějším způsobem přispěje ke změně souhrnu konkrétních podmínek, 
  které realizují tuto vůli A. Gramsci, c. d. str. 79.    
  zpět
  Psychologie považuje za statisticky vyčíslitelný 
  soubor pokus už s osmi až deseti jedinci: v tomto souboru je už patrný 
  přechod od individuálních způsobů reagování ke skupinovým. Statistika 
  sama považuje za soubor skupinu od třiceti výše. Demoskopicky je soubor 
  nejistý do 800, při dvoutisícovém vzorku se stabilizuje do přípustné tolerance. 
  Sebepoznání jakožto proměnného čísla však používaly a reprodukují je především 
  jiné společenské procesy: procesy výrobní a místo člověka v nich, procesy 
  konzumní a nutnost člověka se jim podřídit, procesy manipulační atd. Čím 
  dále tím zřetelněji neumírá člověk, ale proměnné číslo se rodí, roste, 
  vyrábí, miluje, reprodukuje se, umírá. Tento lidský stav zrodil matematickou 
  statistiku, nikoliv naopak.    
  zpět 
  A to nejen obecně, obsahem celého díla, ale i speciálně: 
  přírodní vědy zasáhly "prostřednictvím průmyslu do lidského života a přetvořily 
  jej a připravily lidskou emancipaci, jakkoli bezprostředně musely přispívat 
  k odlidštění." Prostřednictvím pochopení tohoto vztahu "dospěje se i k 
  porozumění lidské podstaty přírody anebo přirozené podstatě člověka, přírodní 
  věda. . . stane se základnou lidské vědy." "Příroda rodící se v lidských 
  dějinách - v aktu vznikám lidské společnosti - je skutečnou přírodou člověka 
  ..." "Přírodní věda později do sebe pojme vědu o člověku, stejně jako 
  věda o člověku do sebe pojme přírodní vědu: Bude jedna věda." "Společenská 
  skutečnost přírody a lidská přírodní věda nebo přirozená věda o člověku 
  jsou totožné výrazy." - K. Marx "Ekonomicko-filosofické rukopisy", str. 
  101 a 102.    zpět 
  
  Udiv nad jeho faktem tak či onak prostupuje prakticky 
  celou současnou publicistiku - až po zpravodajství frontová a válečná. 
  Pochopitelně vstoupil i do vědecké literatury (K. Jaspers, E. Fromm a 
  další). Nejvýrazněji jej obráží poezie a beletrie, umění. Arnošt Lustig 
  právě tomu zasvěcuje celé své literární dílo a přiřazuje k tomu další 
  naléhavou otázku: cožpak po miliónech zavražděných nezůstalo nic, vůbec 
  nic? Tedy "jak pochopit" a "co zůstává". Podobně začal hledat odpověď 
  Ludvík Vaculík ("Sekera") smysl neopakovatelné existence. Ne tedy náhodou 
  jsou právě tito dva nejsilnějšími tvůrčími osobnostmi naší poválečné literatury, 
  protože i jejich tázání je silné.  
  zpět 
  Změnit vnější svět a obecné vztahy znamená umocnit 
  sama sebe a rozvíjet sama sebe. Že by mravní "zlepšení" bylo jen čistě 
  individuální, je klam a omyl. Syntéza konstitutivních prvků individuality 
  je "individuální", ale tato syntéza se neuskutečňuje a nerozvíjí se bez 
  činnosti směrující navenek bez činností, jez mění vnější vztahy, od vztahů 
  k přírodě až po vztahy k ostatním lidem, kteří patří k různým stupňům 
  společenské hierarchie , k různým společenským vrstvám, až k vrcholnému 
  vztahu, který zahrnuje celé lidstvo." A. Gramsci, c. d. str. 79.  
  zpět 
  A. Podgórecki "Sociologie práva", Praha 1966, str. 
  45. - Sebevrah byl rádně souzen a sťat jako vrah. V obžalovací řeči náčelník 
  k mrtvému tělu říkal doslova: ". .. a zabíjíš-li nás, považuješ nás za 
  divou zvěr."    zpět 
  "Nelze promlčet", rozhovor R. Augsteina s K. Jaspersem 
  pro časopis Spiegel (česky 100+1, roč. 2, č. 9, str. 20 a n.). Karl Jaspers 
  vymezuje rozdíl zločinů proti lidskosti a zločinu proti lidstvu vzhledem 
  k existenci nebo neexistenci zločinného státu. Z tohoto hlediska kobercové 
  bombardování, nebo vyvraždění 3000 zajatců včetně žen a dětí Napoleonem, 
  ba ani Hirošima se nejeví ještě jako zločin proti lidstvu, ale ještě jako 
  zločin proti lidskosti. Pro specifický příklad řešený Jaspersem a Augsteinem 
  lze jejich řešení přijmout. Převedeno do perspektivních možností vývoje 
  lidstva je Jaspersova úvaha mimořádně podnětná, ale už ne dostatečná. 
  Proto naše úvaha vychází z jiného předpokladu a nutně se dostává k radikálnějším 
  závěrům, protože ničení lidstva (zločin proti lidstvu) je nám současně 
  zločinem sebeničení, kterému je třeba postavit hráze jakožto ničení.  
  zpět 
  E. Urbánek ve studii "K problematice asijského výrobního 
  způsobu", ("Vědecké informace Ústavu marxismu leninismu pro vysoké školy", 
  Filosofie, Praha 1965, str. 150 a n.), dokazuje diferenci mezi Marxovým 
  a Stalinovým pojetím třídní společnosti. Z hlediska Urbánkem řešeného 
  problému je skutečně zásadní rozdíl mezi kapitalistickou a předkapitalistickými 
  formacemi. V tom případě by ale logickým důsledkem toho muselo být, že 
  asijský způsob výroby je nikoliv nedozrálý výrobní způsob, který na západě 
  dozrává v kvantitativně i kvalitativně jiném (novém) výrobním stavu kapitalismu, 
  ale prostě jiný výrobní způsob. Podobně oprávněná je úvaha, vycházející 
  z totožného všech třídně ekonomických vývojových epoch, pokud jejím smyslem 
  je poznání rozdílného třídního a netřídního.  
  zpět
  A. Schaff v přednášce “K problému odcizení” (Weg und 
  Ziel, 12/66), ukazuje, že procesy odcizení v etapě socialismu pokračují. 
  A dále: “Co se dá v tomto ohledu říci o komunismu? Za současné situace 
  tak málo, že to lze z určitého hlediska pokládat za prakticky 
  bezvýznamné. Na rozdíl od iluzí, jež vládly v určitém období, lze dnes s 
  určitostí říci, že nás od společnosti dovršeného komunismu — a jenom ta 
  nás zde zajímá — dělí ještě dlouhá cesta. Již proto, že praktická 
  realizace Stalinovy teze, podle níž může být komunistická společnost 
  budována v rámci státního systému s odpovídajícím aparátem fyzického 
  potlačování a byrokracií, musí být zavržena jako neodůvodněná revize 
  marxismu. V důsledku toho je na místě vrátit se k Marxově tezi, že 
  komunismus může zvítězit jen ve světovém měřítku, protože jedině v tomto 
  případě — alespoň teoreticky — je možné likvidovat stát, odstranit 
  možnost ozbrojených konfliktů a vybudovat materiální základnu umožňující 
  přejít k rozdělování statků podle zásady “každému podle jeho potřeb”. 
  Jinak totiž, jak říká sám Marx, hrozí nebezpečí, že se staré svinstvo 
  vrátí v nové podobě. ” V dalším A. Schaff dodává, že “tvářnost této 
  budoucí společnosti ve světovém měřítku bude diferencovaná”, a že 
  “teoreticky není vznik jevů odcizení vyloučen ani ve společnosti tohoto 
  typu”. Podle našeho soudu je objektivace subjektu zákonem vývoje lidské 
  společnosti a člověka, a zákonitá je tedy i reprodukce stavů, které dnes 
  chápeme jako odcizení a sebeodcizení. Významná je tu ovšem Marxova teze, 
  že totiž “Komunismus je nutná forma a energický princip nejbližší 
  budoucnosti, ale komunismus jako takový není cílem lidského vývoje — je 
  to forma lidské společnosti” (“ Ekonomicko-filosofické rukopisy”, str. 
  104).    zpět 
  M. Machovce úvaha o smyslu lidského života vrcholí 
  paradoxem naděje: “Právě proto, ze máme jen naději, máme naději .. .”, a 
  to i naději, že budeme vůbec žít…” . Z tohoto hlediska posuzuje Machovec 
  i problém zjednostraňování lidského zájmu: “ Řešení jedné oblasti pomůže 
  — právě pro existenciální vyhraněnost daného problému — i oblasti druhé, 
  obrácení pozornosti k vesmíru donutí lidi prohloubit i zápas o “člověka.” 
  (M. Machovec “Smysl lidského života. Studie k filosofii člověka”, Praha 
  1965.)    zpět 
  K. Marx “Ekonomicko-filosofické rukopisy z roku 
  1844”, str. 100, a v dalších souvislostech str. 105, 106, 109, 111, 102, 
  129, 113.    zpět