V noci na středu napadla skupinka útočníků poslance a místopředsedu KSČM Jiřího Dolejše před jeho bytem v Praze. Tři muži mu sprostě nadávali a pak do něj deset minut
tloukli a kopali. Mají se bát komunisté o své životy? Jiří Dolejš odpovídal čtenářům iDNES. 28.04.2006 11:00OTÁZKA (cheos)
Soudruhu poslanče, dokážete se teď už vžít do pocitů nevinně bitých politických vězňů ? Vy se z toho brzy dostanete. Mnozí z těch, které měli vaši spolustraníci v "péči" to štěstí neměli. Ani jim ani Vám jsem to nepřál a přeji brzké uzdravení. Doufám, že se teď na některé věci budete dívat trošku jinak.
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 11:09 )
S těmi, na kterých bylo pácháno násilí (nejen fyzické ale i psychické), jsme cítil i před tím a lhostejno za jakého režimu. Moje osobní zkušenost z polltické "argumentace" bitím těch co mají jiný názor na tom nemůže nic změnit. Svůj případ nezveličuji, vím, že jiní to odnesli daleko víc. Ale i tato běžná "nakládačka" za poltickou příslušnost snad nepatří k něčemu, co lze přehlížet. Jinak děkuji za přání.
OTÁZKA (Michal Jitrovec)
Přeji vám brzské uzdravení, pane poslanče. Jak to vypadá s vaším okem a kdy se vrátite do Parlamentu?
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 11:10 )
Lékaři jsou optimisti a já také. Věřím, že už na schůzi 9. května nebudu chybět. Dnes mi lékař napsal vycházky na čerstvém jarním vzduchu.
OTÁZKA (Miroslav Vysmahlo)
Co jste myslel tím, že kdyby vás více znali, tak by vás třeba nezbili?
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 11:15 )
Protože si myslím, že objektem jejich násilí nebyl nějaký Jirka z Bubenče, ale reprezentant KSČM, o které mají velmi zprostředkovanou představu. Ve svém okolí mám řadu lidí, kteří komunisty nemají rádi, ale s komunisty které znají (se mnou) se baví slušně. Já osobně nepatřím mezi agresivní lidi a sažím se co nejobjektivizovat obraz KSČM v očích negativně zaměřené části společnosti vůři KSČM. A především se snažím vlastní prací dokazovat, že poltikau lze dělat slušně. A to by snad neměla být příčina nebo spouštěč nějaké agrese.
OTÁZKA (Olin)
Nelíbí se mi co se Vám stalo a přeji Vám brzké uzdravení. Ale dotaz: Co si myslíte o reakci pana Paroubka ? Mě připadá demagogická a neseriouní. Děkuji
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 11:22 )
Celkové poltické klima ve společnosti spoluutváříme všichni. A nadměrná agresivita ve společnosti nepochybvně je - myslím že předvoloebnmí kampaň by mohla být ještě věcnější, ale anive yvspělých demokraciích není prosta určitých teatrálních prvků, aby pronikla do vědomí zejm. apolitických spoluobčanů. Duel ODS a ČSSD nechci komentovat, nutně je v něm z obou stran hodně populismu. Způsob této teatrálnosti si každá stran volí sam. Mobiliační akce ODS proti levici se dají srovnávat s varováním před Modrou šancí. Co se ale vymyká jsou tvrzení např. o noci dlouhých nožů atp. Takových historických konotací by se měli všichni vyvarovat. Tím netvrdím, že na mne ty "bouchače" poslala nějaká poltická strana, ale že překročení únosné míry může na některé jednotlivce působit nepřímo.
OTÁZKA (PlnouParouBack)
Nesnažíte se s Vašeho napadení vytlouct politický kapitál ?
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 11:25 )
nevím z čeho tak v případě mé osoby usuzujete. To že jsem napadení oznámil polcii a jako ústavní činitel jsme informoval Poslaneckou sněmovnu jsem považoval za svou povinnost. Kauzu myslím nenafukuji - ostatně zbitý občan je skutečně dfaleko častější věc, u poltika to má jenom symbolickou hodnotu (i když taky cedí krev, když dovolíte).
OTÁZKA (Frantík)
Dobrý den, proč se nepřejmenujete, nedistancujete, slova niho nezabijí přece a budete mít klid?
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 11:30 )
To by bylo na dlouhou odpověď, ale přinejmenším, nedalo by se to chápat jako kličkování - důležitější je obsah a jeho vývoj, ne ? Ostatně v zemích kde se komunisté přejmenovali jsou stále mnohými vnímání jako "ti bolševici" - viz německá Die Linke. Tuto otázku si musíme řešit sami, bez vnějšího tlaku.
OTÁZKA (Pompo)
Ať už šlo v minulosti o komunisty nebo fašisty, jejich totalitně smýšlející funkcionáři vždy zastrašovali své oponenty ve vlastních řadách. Z počátku tím, že je nechávali zbít najatými mlátičkami, později je likvidovali definitivně. Můžete vyloučit, že se vám, který reprezentujete v KSČM liberální proud, nedostalo podobné výstrahy od stalinistického křídla vaší vlastní strany?
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 11:35 )
Tuším, že už jeden stranický kolega v médiích diplomaticky konstatoval, že možné je všecno. Ale i když znám jeden tragikomický bonmot že "některé soudružské vztahy mohou být horší než třídní boj" sám si to nemyslím. krystalizace názorů v KSČM i v té neformální rovině nemá takovou podobu. I v tomto jsme už jiní.
OTÁZKA (Aleš MAJA Slabý)
Mám dotaz. Nelibí se mi opravdu Vaše zmlácení, ale můj soukromý názor je takový, že komunistům v této zemi se musí škodit (na vsech frontach). Sám jsem podnikatel, miliony nemám, ale vím, že byste mě zničili. Moje prarodice a pribuzne vas rezim neprimo zabil. Aleš Slabý (22)
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 11:38 )
právo na názor je svatá věc a dokonce chápu i jeho osobní rozměr jako ve vašem případě - ale přesto si mylsím, že bych slůovo škodit raději nahradil něčím jiným - porazit, překonat atp. Takhle to vypadá jako kdyste nám chěl propichovat třeba pneumatiky a to jistě nechcete.
OTÁZKA (Jiří Koubek)
Vážený pane místopředsedo, na internetu se objevili spekulace, že za útokem na Vaší osobu mohou také stát radikalní komunisté, kteří se neztotožňjí s Vašimi názory. Co si o tom myslíte? Přeji Vám velmi brzke uzdravení.
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 11:42 )
Předchozí dotaz byl obdobný - nehovořil ale o radikálních komunstech. Tudíž ještě jednou - takovou agresi z vlastbníchj řad vylučuji Na rozdíl od příznivců krajních řešení (extremistů) pro radikalisty mám pochopení. Toto slovo má kořen v latinském radix, tedy kořen a jít ke kořeni, do hloubky, k podstatě věci je i mojí snahou. I když se možná s některými neshodnu, co tou podstatou je. A díky za přání.
OTÁZKA (acol)
Co rikate vyjadreni Paroubka, ze za utokem na vas stoji ODS
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 11:43 )
Obecněji už jsme reragoval - přímou vazbu na jakoukoliv poltickou stranu vylučuji. Ale všichni bychom mělui v kampani vážit slova, abychom u agresi nakloněnějších jedninců nerozdmýchávali vášně. Antokomunismus ODS je někdy až příliš peprný.
OTÁZKA (steve)
Máte pocit že útok na Vaši osobu byl politicky motivován?
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 11:46 )
Logiku vidím v tom, že ti co na mne zaútočili mne neznali osobně, ale z médií jako poltika. A jejich verbální útoky proti komunistům, které tomu fyzikému útoku předcházeli to podle mne naznačují vcelu jasně. Sorry, ale dostat přes hubu na tancovačce třeba kvůli holce by asi bylo lidštější.
OTÁZKA (Pompo)
Snad budete souhlasit se známou tezí, že vražda na tyranu není zločinem. Proč by tedy paralelně s tím mělo být zločinem zbití předního představitele strany, která například podporuje tiskovinu Mladá pravda, kde se otevřeně vyzývá k třídnímu boji a svržení demokratického režimu?
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 11:51 )
A o tom , kdo je tyran rozhodne kdo ? legitimní ústavní politickou sílu a její představitele těžko můžete obvinit z tyranie. Tolik za právní řád tohoto státu. A kdybyste šel ke zdrojům a nečerpal jenom ze zprostředkovaných informací, tak byste věděl, že KSČM z prostého faktu, že existují společenské třídy s rozpornými zájmy nevyvozuje ani v nejmenším comkoliv co by vedlo k třídní nenávisti a násilí.
OTÁZKA (pepa)
kam se ztratil p.Exner ne že by se mi oněm stýskalo??
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 11:51 )
doporučuji exner@psp.cz
OTÁZKA (občan z kraje města)
Mohli Vás slovně napadnout jiní lidé, než ti co Vás napadli fyzicky?
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 11:54 )
Nepovažuji to za pravděpodobné. Mezi místem slovního napadení (kde bylo světlo) a fyzického napadení (kde byla tma) je pár metrů. A na tomto poměrně přehledném úseku žádní jiní lidé nebyli. Inu, otočil jsme se k hloučku provokatérů zády, to jsme asi neměl dělat.
OTÁZKA (Freud)
Mohou být rozum a chtíč v opozici natrvalo?
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 11:55 )
Mohou, ale ve většině případů s trvalými následky.
OTÁZKA (Z-K-P-M)
Kdyby byl zmlacen nejaky nacek z nezajimave pidi strany, inicializoval byste ci podporil byste akci podobnou te co byla v poslanecke snemovne po vasem napadeni?
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 12:02 )
Omezit násilí na ulicích mají ve volebních programech všechny poltickcé strany - různé Mordy a zabijačky" jsaou bohužekl příliš časté. kromě systémových aklegislativních opatření jde i o otázku hodnot společnosti - akce proti násilí, proti politickému násilí ale i např. proti zneužití pravomocí jsou proto na místě. V takovým případech nesmí stát politik stranou. myslím, že politik i z menší strany nebo novinář by asi pozornsti médií neunikl. pro určitý symbolický mediální význam, který to má. Osobně má za špatné, když se dostatek pozornosti nepřikládá i jiným násilným projevům, jako třeba je-li důvodem rasismus nebo xenofobie.
OTÁZKA (Mirek)
Komunisti jsou zlocinecka organizace tak se nedivte. Obeti komunistu dopadly hur jak vy.
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 12:15 )
Zločiny páchané pod hlavičkou komunismu jsou skutečně odsouzeníhodné - to ale neopravňuje automaticky přiřazovat charakteristiku zločinný k myšlence, straně nebo dokonce ke každému členu KSČM. Je mi líto, že tohle nerozlišujete. Navíc snad byste nechtěl aby to cose odehrávalo v minulosti znovu a znovu ožívalo i dnes ?
OTÁZKA (Ludmila C.)
Nejde mi do hlavy, že vás mlátili a kopali násilníci asi 10 minut, že se to nedostalo do záběru kamer. To přece není možné. Jinak je mi líto, že se to stalo zrovna vám, který děláte ve vaší straně trochu vítr.
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 12:16 )
Díky, věřím, že na svěží povětří je nás tam víc.
OTÁZKA (Igelitak)
Jak si myslite, ze dopadnou volby a preji si aby jste nebyli v koalici vladnoucich stran a aby jste se vylecil z napadeni. Vy mate jaka prani? Zivotni, politicka, ekologicka?
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 12:21 )
profesi poltika musím brát váže, jinak by to asi nemělo smysl. takže nepřekvapím přáním dobrého volebního výsledku pro KSČM a pro otevření možnosti vládnutí do leva (do vlády přitom skutečně nemusíme). Osobní plány mohou souviset třeba i s tou ekologií, dříve jsem často jezdil do přírody (jako každého městkého člověka mne zajímala) a mám na to nyní málo času. Kdo mne zná tak ví, že to není nenáročné přání - lépe si rozložit čas - na frajk dostává třeba i čas na dceru, četba literatury, kamarádi ...
OTÁZKA (Kafka)
Proč jste se tak po tom útoku předváděl? To jste se neumyl úmyslně?
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 12:26 )
Mohu vá ujistit, že mám hygienické návyky v pořádku. Ale i přesto, že jsem byl během dne několikrát ošetřován a i povrchové rány v obličeji mají tendenci vytvrvale krvácet. Do jednacího sálu ve Sněmovně jsme šel rovnou od lékaře,protože se zrovna hlasovalo o usnesení a chtěl jsem si to alespoň poslechnout. Pro někoho by to byl možná profesní handicap, ale teatrálnost mi není vůbec vlastní.
OTÁZKA (Jesuslives)
Dobry den, prestoze se "s komunisty nemluvi", u vas udelam vyjimku. Pripadate mi jako jeden z mala slusnych politiku KSCM (narozdil od panu Exnera apod.), stale se vase "liberalni" frakce s ultralevicaky nemuze shodnout. Ptam se vas tedy: Proc jste si vybral zrovna KSCM? Cim vas tahle strana pritahuje? Stoji vam to za to i s vedomim, co zde rezim pred r. 89 provadel (prestoze vy osobne se od toho narozdil od strany distancujete)??? Diky za odpoved
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 12:38 )
vstupoval jsem do |KSČ zachycené perestrojkou v roce 1989. Od vzniku KSČM v roce 1990 jsme jí pomáhal budovat. Pravda od píky, tj. od základní organizace před okres až po nejvyšší funkce. Myslím, že za trěch 17 let udělala kus cesty i když bych logicky mnohé viděl ještě jinak. Jsme obecně levicově založený, jako bývalý teoretik tíhnu k důkladnému systémovu uvažování, co ž není v rozporu s radikální mi mylšenkami, ale je to v rozporu s jejich povrchním chápáním nebo s hloupím fanatismem. Z této oblasti se také rekrutují mí nejčastější oponenti. Jako ekonom zase vnímám věci poměrně realisticky, takže strategický přesah poltiky pro mne není nějaké utopické snílkovství nýbrž zcela věcné zadání s konkrétními nároky na zdroje, efektivnost atp. Před minulostí spojenou s KSČ se nedá utéci a její obejtivní reflexe je přímo povinností každého reprezentanta KSČM. Bud se nechá KSČM nostalgikům a nebo se vyvede do nových časů jako levicová alternativní politická síla užitečná pro lidi. Tercium non datur.
OTÁZKA (volič)
Proč nemáte Váš volební program podrobně vyčíslený aby bylo vidět jak je nereálný??
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 12:44 )
Výtka na obecnost volebních programů nep=latí jen na KSČM. Jeho konkretizace je možná ještě během kampaně, kandidáti tu mají šanci v kontaktu s médii i s občany. vedle toho ještě běží výzva pro opbčany aby přispěli svou trochou do mlýna, která bude ještě v květnu vyhdnocena. A na volební priogram navazující propagandistické materiály. Jinak na rozdíl zejm. od vládních stran na KSČM nepracují tými z decizní sféry. Naše odborné zázemí je dobrovolné, složené z různých sympatizantů popř. z lidí, kteří mají pocit, že pomlžeme prodadit jejich myšlenky a věřím, že se proměnuje s tím, jak stoupají nároky na naši přímou dopovědnost. Reálnost anšeho rpogramu je m.j. i v tom, že nevyžaduje ani zvyšování daní ani další zadlužení ekonomiky.
OTÁZKA (Jakub Kříž)
Dobry den!nemyslite ze by bylo pro Vas, jako komunistickou stranu, lepsi zvolit jine jmeno. komunismus je prezitek, naprosto nerealny princip, ktery zde stejne uz nikdy nesmi byt a doufam ze ani neebude. meli by jste se odpoutat od Grebenicku a jim bodobnym. vzdyt jeho otec byl vrah ktery nedostal ani trest. toto vse je stin na Vasi strane, z podnehoz nikdy nevylezete, dokud budete mit jmeno ...KOMUNISTICKA.... dekuji za pripadnou odpoved
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 12:49 )
Chápu že tento pojem se svým nedávnou historií posunutým významem zanechává oprávněně v řadě lidí negativní dojem. Jsou dvě možnost - oprášit to původní humanistické (dokonce i předmarxovské) a rehabilitovat to v nových podmínkách (pokud to nechceme vzdát) a nebo takticky vzdát slovo a jít na to oklikou. Jak vidíte, zkoušíme tu složitější první cestu.
OTÁZKA (Pravicak)
Proc pan Kovacik v parmanetu lhal snemovne o okolnostech (cas, misto,...) vaseho preadeni ? Nevadi vam, ze snemovna prijala unseseni na zaklade lziveho prohlaseni vaseho soudruha ? Nevadi vam, ze levice haze vinu na ODS aniz by byl znam vinik ci motiv ?
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 12:53 )
To je jedno, že jste pravičák, předsedu klubu jsem už ráno informoval exaktně o stavu věci. Bez ohledu na ideologi informace byla taková, že mé napadení kousek od mého bydliště považuji za polticky motivované a jaké mne k tomu vedou důvody. Myslím, že jeho vystoupení, jakkoliv politické, se ve své fakticitě od jádra této mé informace neodchýlilo.
OTÁZKA (Jan Novotný)
Mám otázku zda-li pan poslanec souhlasí s výroky premiéra Jiřího Paroubka o tom, že za útokem na něj stojí studená válka, kterou vede ODS. Podle mého názoru pan Paroubek lže a mystifikuje lidi výroky, které nejsou podloženy jakýmikoliv důkazy. Jinak Vám přeji brzké uzdravení i přesto, že jsem příznivcem opoziční ODS a s Vašimi názory a pohledy na politiku se naprosto nestotožňuji. Děkuji
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 12:59 )
Bohužel česká společnost je do jisté míry rozdělená. Aby tomu tak nebylo (alespoń v menší míře), měli by se nad sebou zamyslet všichni politici - ostrakizace KSČM (a v návaznosti na ní i celé levice) z některých yvstoupení zejm. ODS čiší. Tím o ODS beříkám, že je to studenoválečnická strana, ale některými výroky k tomu přispívá.To, že s názory\ KSČM nesouhlasíte ještě neznamená, že polemiku nelze vést korektně. Ze svého psůbené v politice znám celou řadu představitelů ODS kteří korektní jsou a jejichž chování je i kolegiální. Takže houšť a větší kapky.
OTÁZKA (Robert)
Pane Dolejs, kdyz komunisti mlatili drive opozici tak to bylo v poradku?Aspon ted vidite jak drive za vasi vlady lidi trpeli....
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 13:01 )
Nebylo to v pořádku a dokonce se dostávali někdy i do rozporu s vlastními zákony. Alke kde není žalobce ... Snad byste ale nechtěl aby z toho byla u nás tradice ?
OTÁZKA (Quasar)
Jak se cítíte po třídním boji v praxi?
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 13:04 )
Sám nejsme proletář a ti chasníci taky nevypadali na kapitalisty. takže to přičítám spíš nízké poltické kultuře, že má někdo chuť řešit sv= názory takhle. A díky za optání, jde to - boule se nějak zhojí a rozumní lidé se snad zamyslí.
OTÁZKA (RV)
Dobry den pane poslance. Mate pro sva tvrzeni o "komunistickych svinich" taky nejake svedky nebo se budeme muset spolehnout jen na cestne slovo pravdomluvneho politika pred volbama a Modrou diktaturou?? Jinak Vam preji brzke uzdraveni.
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 13:09 )
Pokud si myslíte, že mne napadli proto, že jsem v mládí fandil Spartě nebo, že nemají rádi lidi skravatou a aktovkou, tak bohužel. S rozbitým nosem kvůli něčemu takému bych opravdu neotravoval, nejsem žádný mazánek. Ukazuje se, že i pro politické názory jsopu schopni někteří mlátit. Asi to pro ně bylo jednodušší než si vyslechout mé argumenty (třeba i pro ně nepřesvědčivé).
OTÁZKA (Míša)
Bude žalovat ODS za napadení. Podle vyjádření p.premiéra jsou právě oni viníci.
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 13:11 )
To je hloupost - pachatel neznámý, fyzické osoby, poíltický kontext tu jde mimo - i když má před volbami také svůj význam (necheme, aby za těch pět týdnů se ještě něco stalo, že ?).
OTÁZKA (tonda)
Není Váš postoj k důchodové reformě jenim populismus?? politici by měli být schopni dělat i nepopulární věci,že ??
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 13:15 )
Úsilí zachovat co nejsilnější tzv. první pilíř - tj. státem garantovaný důchod snad není populismus. Demografický efekt bude působit až později a proti němu stojí snižování nezaměstnanosti (větší počet plátců do systzému) a růst produktivity práce. Bohatší země si může dovolit silnější kapitálové připojištění, chudší země ho dosáhne jenom redukcí (privatizací) toho veřejného. A´t si pojištovací fondy seženou klinety na trhu a ne jako "nucený výsek" z pojištovacího kmene veřejného pojištění.
OTÁZKA (Hanka)
Dobry den. Mate pocit, ze za utokem na Vas stoji studena valka ODS? Dekuji za odpoved a preji brzke uzdraveni
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 13:21 )
Obdoba některých předchozích dotazů. Vinit přímo ODS z této události je nesmysl- apelovat na politiky aby si dali pozor na své vystoupení aby nepůsoblla "štvavě" proti některým skupinám obyvatel nutné. Mlčení kolem návodného sloganu na tričku "zabijte si svého komunistu" je nepřirozené. to už není recese, to má blízko k výzvě k trestnému činu. A takových "drobností" je víc. Když tu nechceme džungly tak nepodněcujme nízké pudy.
OTÁZKA (Yakuza)
Dobrý den. S útokem nesouhlasím. Ale bohužel se hlásíte ke straně, která v minulém režimu mlátila, zavírala a vraždila nepohodlné občany. Takže se nedivte, že Vám někdo JEN rozbil hubu.. A otázka zní: stojí Vám to za to? A myslel jste u toho na ty "nepohodlné" občany?? Děkuji
ODPOVĚĎ( 28.04.2006 13:25 )
když vás nmlátí , enjdou vám hlavou nějaké složité úvahy. Máte pravdu - mám jen pár šrámů. Ale kdyby na mém místě byl někdo křehčí konstituce ? A co když se podobné věci stanou znovu ? Takže - mlátit jakékoliv lidi bylo a je špatné - v tom není žádné mravní dilema, to je třeba dodržovat.
idnes.cz, 28. 4. 2006
Poznámky redakce SDS:
- Omlouváme se za již opravenou chybu, kdy jsme Vám místo dvou stránek rozhovoru nabídli jednu dvakrát.
- Někdy po skončení dostal na iDnes rozhovor název Dostat přes hubu kvůli holce by bylo lidštější