říká
Lubomír Ledl, vedoucí kandidát KSČM do Zastupitelstva hl. m. Prahy v VI. volebním
obvodu (MČ P 10, 14, 20, Dolní Počernice, těrboholy)Jako zastupitel na Praze 10 jste neměl monost pozorovat jednání Zastupitelstva hlavního města Prahy přímo. Nicméně, co vás rozhodně neuspokojovalo na jeho práci v právě končícím volebním období?
Upřímně řečeno, nebylo by toho asi málo. Ale jako základní problém vidím, e vztah občan město a město jeho majetek je stále anonymnějí a méně kontrolovatelný. To má řadu příčin (posilování role rady na úkor zastupitelstva, vyvádění majetku města a jeho správy do různých společností apod.), ale hlavně potom řadu negativních důsledků. Jako problém vidím také velmi častou snahu ze strany města, ale i městských částí, obcházet veřejnost při příjímání důleitých rozhodnutí. Jedním z příkladů, který se týkal a týká částečně i naí městské části, byla třeba ťkauza TrojmezíŤ.
Jak se podle vaeho názoru dařilo komunistickým zastupitelům prosazovat svůj program či své návrhy?
Vím, jak je těké prosadit něco významnějího v situaci, kdy je vás est ze sedmdesáti a spojenci se hledají obtíně. A v takové situaci nai zastupitelé v ZHMP byli. Přesto ale bylo z řady usnesení často cítit, e nemlčeli a v některých oblastech (zejména kolské a sociální věci) spojence nali. Navíc, protoe jako zastupitel městské části jsem výsledky jednání ťna městěŤ sledoval více, tak vím, jak často nai zastupitelé vystupovali kriticky a upozorňovali na nepravosti. Pravda ale také je, e v médiích se o tom člověk prakticky nedozvěděl.
Není vyloučeno, e ODS po komunálních volbách přijde o svou pozici v zastupitelstvu (převaha 42 hlasů), a tedy i ve vedení města, a e její zastupitele vystřídají ťvlčáciŤ z TOP 09, popřípadě z Věcí veřejných. Věříte jejich ujiování, e nebudou pokračovat ve způsobu, jakým vládla ODS?
Nevěřím, a to z mnoha důvodů. Uvedu jen jeden příklad. Kdyby člověk bral váně předvolební masáe TOP 09, tak by to vypadalo, e tím rytířem na bílém koni by měl být lídr TOPky Zdeněk Tůma. Jak tomu ale má někdo věřit, kdy víme, e do ČNB přiel krátce poté, co se ťlegálněŤ připravila o zhruba 60 tun měnového zlata (tzv. zlatý poklad republiky). kody, které tím dodnes vznikly (a nejen finanční), si ani netroufám vyčíslit. A nevzpomínám si, e by nový guvernér někdy, by slovem, zmínil tuto kauzu, e by vůbec bylo nějaké vyetřování, nato, e by někdo byl potrestán. Naopak vichni, kdo se na tom podíleli, odeli do výnosných funkcí bez ohledu na toto selhání. A ostatní ťčističiŤ na tom nejsou o mnoho lépe.
Jaká potom bude pozice zastupitelů za KSČM, pokud se jim ve volbách podaří prosadit se do zastupitelstva?
Předpokládám, e volby přinesou větí rovnováhu ne dosud. To by teoreticky mělo otevírat větí prostor pro vyjednávání, a tudí i větí váhu kadého mandátu, který získáme. Ale nakonec to bude v první řadě záleet na těch, kdo budou zvoleni, a na tom, jak budou fungovat.
Nezbývá, ne se smířit s realitou sedmi volebních obvodů v Praze. Jak náročná to pro vás bude práce v případě vaeho zvolení do Zastupitelstva hlavního města?
Předpokládám, e ti, kdo si umějí spočítat, co bylo cílem účelového rozdělení Prahy na sedm obvodů a sníení počtu zastupitelů, si uvědomí, co je v sázce, a v okamiku volby udělají to, co je třeba pro zachování alespoň nějaké plurality. Kadý kříek pro kandidátku nebo i jednotlivého kandidáta KSČM bude hlasem proti fakticky jednobarevnému zastupitelstvu. V kadém případě bude pozice naich zastupitelů těká. Ale to u například znám z Prahy 10, kde jsme na vechno byli jen tři.
Vy osobně do praského zastupitelstva jste na kandidátce KSČM jako člen, resp. místopředseda Strany demokratického socialismu. Jak se projevuje spolupráce mezi oběma těmito stranami?
Ono se někdy říká, e Praha, a je jakákoli, tak se tam vechno děje jaksi ťo chvilku dříveŤ. Proto jsem rád, e je to právě v Praze, kde prakticky 10 procent kandidátů KSČM do ZHMP je členů, nebo příznivců SDS. Myslím, e je to důleitý signál pro ostatní levicové a dalí demokratické strany, iniciativy, hnutí apod., e usilujeme o rozvoj akční spolupráce. To je jedna z cest k překonání nepochopitelného rozdělení, které jsme si vichni nechali vnutit. Vdy vem by mělo jít o toté zabránit dalímu prohlubování toho marasmu, do kterého se nae společnost stále více propadá.
Co vy sám byste změnil na práci praského zastupitelstva?
Nejdříve bych se měl asi ťrozkoukatŤ. Nemám rád lidi, kteří u dopředu vechno vědí nejlépe. Ale myslím si, e závaným problémem velkých obcí, a tedy i Prahy, je odcizování samosprávy a občana. Lidé prostě nevědí, jaká vlastně mají práva, kde a jak si případně stěovat, nebo se domáhat aktivně nápravy. Často neznají ani ta řeení, která jim jejich město u třeba nabízí. Proto bych chtěl ve spolupráci s ostatními, kteří se mnou budou souhlasit, hledat nějaké řeení. Jednou z cest můe být takový praský ombudsman, nebo něco podobného.
Ve svém programu hovoříte o potřebě větí podpory aktivit v oblasti sportu, kultury, lidové tvořivosti apod. Je to ve finančních monostech hlavního města? A co vy sám byste pro to chtěl udělat?
Není to vdy v penězích, v jejich mnoství, ale v tom, jak se vyuijí. Dokonce v mnoha městských částech v Praze vyrostla řada dobrých a vyuitých zařízení i za vlád ODS ale problém je, za kolik to bylo peněz. Za velmi ádoucí povauji také vechny kroky, které povedou ke zpřístupnění kvalitní kultury více lidem. Mám na mysli různá roční předplatná, zvýhodněné vstupné, jednorázové akce apod., které přivedou do muzeí, divadel i knihoven nové návtěvníky.
Co byste chtěl vzkázat praským voličům, pochopitelně kromě toho, aby dali svůj hlas kandidátům za KSČM?
V první řadě, aby neváhali a k volbám přili. Aby si uvědomili, e rozdělení Prahy na sedm volebních obvodů má za cíl monopolizovat Prahu pro dvě strany, a co by to znamenalo pro jejich ivot. Důsledky takového monopolu v podání jedné strany známe z posledních čtyř let.
No a věřím, e potom by naim kandidátům mohli dát část svých hlasů i ti, kteří nám normálně z různých důvodů tak úplně nefandí.
Haló noviny, 15. 9. 2010, Miroslav KANTEK