Pokračování
kapitoly IV. samizdatového učebního textu Svět a Československo ve 20. století z roku 1988, který vyšel v únoru 1990 v Nakladatelství Horizont.
Vedle Miloše Hájka se na textech podíleli Jarmila Ryšánková, Vojtěch Mencl, Milan Otáhal a Erika Kadlecová.
Začátek IV. kapitoly naleznete
ZDE.
4. Zánik první republiky (1933—1939)
Nastolení fašistické diktatury v Německu změnilo situaci v
celé Evropě a bezprostředně ohrozilo existenci Československa. Příklon většiny
německého obyvatelstva k nacismu poskytoval Hitlerovi záminku k útokům
proti republice. Vyhrocená protičeská agitace Hlinkova byla též desintegračním
momentem v národnostním státě. I v maďarské menšině se aktivizoval směr
usilující o odtržení od ČSR. V české pravici dále zesilovaly
fašistické tendence.
Změny v zahraniční politice
Za nové mezinárodní konstelace nastala změna v
československé zahraniční politice: v červnu 1934 navázala ČSR se Sovětským
svazem diplomatické styky a v květnu 1935 — těsně po uzavření francouzsko-sovětského
spojenectví — s ním podepsala spojeneckou smlouvu. Podle ní se SSSR zavazoval
poskytnout Československu pomoc, bude-li napadeno a splní-li svůj závazek
Francie. Na hranici s Německem budovala ČSR opevnění.
Pokles průmyslové výroby rokem 1933 skončil, nastalo
znovu oživení, ale bylo pomalé. Do konce první republiky
nedosáhla průmyslová výroba stavu z konce dvacátých let. A ještě pomalejší byl
pokles nezaměstnanosti; ta zůstávala stále několikanásobně vyšší než ve
dvacátých letech. (Viz tabulku č. 4.)
Vláda „silné ruky“
Vládní koalice se snažila čelit nacionální radikalizaci
menšin i sociální radikalizaci omezením demokratických práv a svobod. Byla
přijata řada zákonů omezujících svobodu tisku a podvazujících činnost
radikálních opozičních stran. Tato opatření byla zaměřena proti nacistům,
luďákům a komunistům.
Henleinovci
Koncem roku 1933 rozpustila vláda německou
nacionálněsocialistickou stranu, ale tento krok nebyl účinný, její členové
našli útočiště v nové sudetoněmecké straně, založené ašským učitelem
tělocviku Konrádem Henleinem. Její vedení se zpočátku neztotožnilo s
nacismem, mělo blíže k italskému fašismu a navazovalo kontakty s německými
agrárníky a křesťanskými sociály. Ale nacisté v ní postupně převládli.
Luďácký autonomismus
Luďáci demonstrovali svou sílu a průbojnost při
oslavách výročí založení prvního křesťanského chrámu knížetem Pribinou, které
se konaly v srpnu 1933 v Nitře. Slavnost byla připravována pod patronátem
vlády a měla zdůraznit československou jednotu. Ovládly ji však masy luďáků,
kteří rozbili původně připravovaný průběh oslav a změnili je v protičeskou
autonomistickou demonstraci. Současně se v Nitře konala schůzka luďáků s
českými fašisty. Vláda zakročila proti jednotlivým vůdcům Hlinkovy strany a
proti jejímu tisku, tyto zákroky však na Slovensku jen podněcovaly novou
protičeskou vlnu.
Neúčinné kroky KSČ
Zásahy proti KSČ postihovaly její tisk; když v
souvislosti s prezidentskou volbou v květnu 1934 vydali komunisté leták s
heslem „Ne Masaryk — ale Lenin“, byl na Gottwalda a tři další poslance vydán
zatykač. Ti se však vyhnuli trestu odjezdem do Moskvy. KSČ v té době žádné
reálné nebezpečí pro demokracii nepředstavovala. Její ultraradikální hesla
se pohybovala v rovině abstraktní a neúčinné propagandy. Kromě toho i v jejích
řadách dozrávalo přesvědčení, že dosavadní politika je chybná. Avšak první, kdo
s tímto názorem otevřeně vystoupil, Josef Guttmann, byl na nátlak Kominterny
vyloučen.
Zesílení fašismu
Mezi Čechy se růst fašistických tendencí projevoval na
vývoji národní demokracie. V únoru 1934 vystoupila z vlády, protože
nesouhlasila s devalvací koruny, jak navrhl v dohodě s agrárníky profesor Karel
Engliš. Proti devalvaci se postavila Živnobanka, neboť odhodnocení měny
bylo proti jejímu úzkému zájmu jako věřitele. Na podzim 1934 se její generální
ředitel Preiss vrátil z Německa nadšen Hitlerovým režimem a dal pokyn i peníze
k založení polofašistické strany, v níž se národní demokracie sloučila se
Stříbrného fašistickou stranou pod názvem Národní sjednocení; předsedou se stal
Karel Kramář.
Národní sjednocení zahájilo mohutnou kampaň k parlamentním
volbám. Jeho hlavní heslo „Nic než národ“ bylo ztělesněním radikálního
nacionalismu, ovšem v očích voličů bylo značně znehodnoceno tím, že
Národní sjednocení příliš napodobovalo německé fašisty. A to jak v heslech, tak
v symbolech: jeho členové se zdravili vztyčenou pravicí. Hlavním tématem
předvolební agitace Národního sjednocení byly otázky zahraniční politiky.
Odmítalo spojenectví se Sovětským svazem, záštitu československé bezpečnosti
vidělo ve spolupráci s malými středoevropskými státy pod patronací
Itálie. Vůdcové Národního sjednocení nemohli ovšem vážně pomýšlet na svou
vlastní diktaturu proti agrárníkům. Spíše užívali fašistické demagogie, aby
posílili svůj vliv a přiměli agrární stranu ke spolupráci za změněných
podmínek, pro ně příznivějších. A samozřejmě též na základě aspoň částečného
ústupu od demokracie.
Volby 1935
Vládní koalice šla do voleb s programem boje proti
fašismu. Volby se konaly v květnu 1935 a znamenaly pro Národní sjednocení
fiasko: zůstalo nadále malou stranou. Ukázalo se, že v českém národě nejsou
předpoklady pro masové fašistické hnutí. Luďáci však zaznamenali slušný
přírůstek hlasů. A katastrofálně skončily volby v pohraničí: Henleinova
strana obdržela dvě třetiny německých hlasů. (Viz tabulku č. 2 ) Česká
politika, která půldruhého desetiletí nechtěla umírněným Němcům přiznat práva
odpovídající jejich postavení ve státě, dostala nyní za partnera silnou a
agresivní fašistickou stranu — prodlouženou ruku Berlína.
Dva hlavní politické trendy
Od voleb v květnu 1935 se při vší složitosti ve státě 6
národností a 14 politických stran rýsují dva hlavní trendy: trend k dohodě
všech konzervativních a fašistických sil a trend ke spolupráci
demokratů a antifašistů. První trend představovali henleinovci, vedení
agrárníků, Národní sjednocení a luďáci, ve druhém trendu figuroval Hrad,
většina lidové strany, socialisté a komunisté. Nešlo o zformované bloky,
ale o tendenci k zaujetí společného stanoviska v jednotlivých
stěžejních otázkách. V politice KSČ došlo v polovině třicátých let k
významnému obratu: navrhla socialistickým stranám, aby s ní podobně jako
ve Francii a ve Španělsku vytvořily lidovou frontu, aniž by přitom
vystoupily z vlády. Socialisté tento návrh nepřijali, ale vztahy mezi
levicovými stranami se zlepšily. Spolupráce mezi komunisty, socialisty a
demokratickými osobnostmi bez stranické příslušnosti přestala být výjimkou (například
na půdě Šaldova výboru pro pomoc německým emigrantům nebo výboru pro pomoc
demokratickému Španělsku).
Mezinárodní fronta boje mezi fašismem a demokracií probíhala
i Československem. Pravicový tisk vychvaloval „pořádek“ v Itálii a Německu,
sympatizoval s italským vpádem do Etiopie i s povstáním
fašistických generálů proti republikánské vládě ve Španělsku.
Volba prezidenta E. Beneše
Agrárníci se již po květnových volbách vyslovili pro
vstup henleinovců do vlády, jejich koaliční partneři však tento návrh
odmítli. K otevřené konfrontaci obou trendů došlo v prosinci při prezidentské
volbě. T. G. Masaryk ve svém pokročilém věku abdikoval a za svého nástupce
veřejně doporučil Edvarda Beneše. Konzervativní fašistická fronta proti
Benešovi postavila svého vlastního kandidáta. KSČ, kterou v té době řídili Jan
Šverma a Rudolf Slánský, prohlásila, že bude volit Beneše, a
rozhodnutí padlo, když svou podporu Benešovi oznámili na pokyn Vatikánu luďáci.
První nápor konzervativně fašistických sil byl tak odražen.
Postup agrární pravice a fašistů
Henlein však upevňoval své pozice, navázal veřejný kontakt s
Hitlerem a získal podporu vlivných kruhů v Anglii. Úsilí agrární strany
o dohodu s ním pokračovalo. V té době v ní bylo hradní křídlo zcela
zatlačeno do pozadí, hlavní slovo měl její nový předseda Rudolf Beran.
Ten se ve spojení s henleinovci a luďáky snažil změnit dosavadní zahraniční
orientaci, zejména zrušit smlouvu se Sovětským svazem a dohodnout se
s Německem. Byl ochoten přistoupit na požadavek teritoriální autonomie pro
sudetské území, což by znamenalo vydat veškeré německé obyvatelstvo diktátu
henleinovců. Domníval se, že touto cestou je možné zachránit existenci
Československa. Hrad viděl nadále záruky československé samostatnosti ve
spojeneckých smlouvách s Francií a se Sovětským: svazem.
Čeští demokraté a komunisté odmítali ustupovat před henleinovci
a navrhovali k řešení německé otázky plány, v nichž se objevují
požadavky hospodářské pomoci pohraničním oblastem, zlepšení sociální a
zdravotní situace německého obyvatelstva a změna složení státního aparátu podle
národnostního klíče. Ale žádné dohody se nedosáhlo, neboť již nešlo o pouhou
vnitřní záležitost ČSR.
Předmnichovská krize
Jestliže dříve agrárníci navrhovali vstup Henleina do vlády
jen v zákulisí, na Nový rok 1938 se Beran pro něj již vyslovil veřejně, v
novinách.
Hodža pak jednal v tomto smyslu s henleinovci i s luďáky;
cílem bylo vytlačit z vlády socialisty. Avšak sudetoněmecká strana již
dohodu nechtěla, jejím cílem bylo jen připojení pohraničního území
k Německu. To by ovšem pro ČSR znamenalo, že by ztratila opevněné
pásmo a byla vydána Hitlerovi na milost a nemilost. Po březnové anexi Rakouska
vytyčila sudetoněmecká strana na svém karlovarském sjezdu požadavek
vytvoření uzavřeného německého sídelního území a přihlásila se
k nacionálněsocialistickému světovému názoru. Pod jejím náporem se zhroutily
zbývající dvě německé buržoazní strany — agrární a křesťansko-sociální: obě
přistoupily k henleinovcům. V květnových obecních volbách pouze
desetina Němců volila sociální demokraty nebo komunisty.
O osudu ČSR se rozhodovalo především v zahraničí. Britská
vláda sledovala politiku dohody s Německem, Francie byla
v jejím vleku. Obě velmoci nejdříve československou vládu přinutily, aby
zahájila s henleinovci jednání. Když ustoupila jejich nátlaku a nakonec —
počátkem září — přijala karlovarské požadavky, předaly jí ultimátum žádající
vydání sudetského území Německu. V dalších dnech vzneslo územní nároky
i Polsko a Maďarsko.
Příprava Mnichova
Odpor českého a slovenského národa proti hrozbě německého
vpádu a proti britsko-francouzskému nátlaku byl oslabován vážnými vnitřními
rozpory. Beran a Preiss byli proti obraně republiky, pro dohodu s Hitlerem
a chtěli se zároveň zbavit Beneše jako překážky této dohody. A v
nejkritičtějších dnech vytyčili luďáci požadavek okamžité autonomie Slovenska.
Všeobecná mobilizace
Dne 21. září Hodžova vláda britsko-francouzské ultimátum
přijala. Jakmile byla tato zpráva v podvečer oznámena, došlo v Praze
k demonstracím žádajícím odstoupení vlády a odmítnutí ultimáta. Druhý den
vstoupili pražští pracující do generální stávky, před parlamentem se
konala masová demonstrace, na níž byl hlavním řečníkem Gottwald, významný
projev pronesl i Ladislav Rašín, poslanec Národního sjednocení. Hodžova
vláda odstoupila a utvořila se úřednická vláda v čele s generálem
Janem Syrovým, jenž v očích lidu ztělesňoval vůli k obraně. Stará
koalice zůstala v pozadí, ale určovala politiku nové vlády. Příští den — 23.
září — vyhlásil prezident všeobecnou mobilizaci, při níž Češi a Slováci
znovu výrazně demonstrovali své odhodlání bránit se. I Francie částečně
mobilizovala. Sovětský svaz stáhl 30 pěších divizí k západní hranici a
oznámil Polsku, že v případě polského útoku na Československo se nebude
cítit vázán vzájemnou smlouvou o neútočení. Hitler sdělil 26. září
britskému velvyslanci, aby do 28. září 14 hodin přijalo
Československo jeho požadavky, jinak se německá armáda dá do pohybu. Toho dne,
těsně před vypršením ultimáta, navrhl Chamberlain Hitlerovi setkání.
Mnichov
Dne 29. září se v Mnichově sešli Hitler, Mussolini,
Chamberlain a Daladier a po několikahodinovém jednání rozhodli, aby bylo
sudetské území během 10 dnů odstoupeno Německu. Poté sdělili své rozhodnutí
československému vyslanci. Syrového vláda na zasedání
za předsednictví Beneše, se souhlasem velitelství armády a všech politických
stran mimo KSČ, následujícího dne mnichovský diktát přijala. V lidu
převládala vůle k obraně, kromě komunistů se postavila proti kapitulaci i
řada generálů a politiků z jiných stran, většina jejich vedoucích orgánů však
rozhodnutí vlády schválila.
Mnichov znamenal konec první republiky. Přes tento tragický
závěr byla první republika významným obdobím v československých
dějinách. Dokázala možnost a životaschopnost samostatného československého
státu, pro Slováky byla dokonce záchranou před násilným pomaďarštěním. Vytvořila
fungující demokratickou soustavu, která byla krokem vpřed proti
Rakousku-Uhersku, a obstála v situaci, kdy se v okolí všechny
demokratické režimy hroutily. Měla ovšem své vážné strukturální vady.
Achillovou patou byla národnostní otázka, také hospodářská politika pokulhávala
za moderními západními koncepcemi. Tyto vady oslabovaly její životnost a
usnadnily její porobení německým imperialismem.
Druhá republika
Období od Mnichova do úplné likvidace ČSR se nazývá druhou
republikou. Byla zmenšena o německé, maďarské a polské oblasti. Jednotný
stát se rozpadl. Slovensko dostalo autonomii, moci se tam chopili luďáci
a zlikvidovali demokracii. Všechny politické strany od krajní
pravice až po národní socialisty se s nimi pod nátlakem sloučily, KSČ a
sociální demokracie byly zakázány. Při volbách do slovenského sněmu byla
připuštěna pouze luďácká kandidátka. Rovněž na Podkarpatsku, které získalo
autonomii a nazývalo se od té doby Karpatská Ukrajina, se vytvořil systém jedné
strany. Statisíce Čechů odcházely z německého pohraničí, ze Slovenska i z
Podkarpatska do českého vnitrozemí.
Také v českých zemích probíhal proces fašizace, i když
nezašel tak daleko jako ve východní polovině republiky. Všechny pravicové
strany se pod vedením agrárníků sloučily ve Straně národní jednoty, připojila
se k nim i většina vůdců národních socialistů. Jejich menšina vstoupila do
Národní strany práce, která vznikla na základě bývalé sociální demokracie, KSČ
byla rozpuštěna.
Prezident E. Hácha
Předsedou vlády se stal Rudolf Beran. Beneš záhy po
Mnichovu abdikoval a odjel do Anglie, prezidentem byl zvolen politicky naprosto
nezkušený Emil Hácha. Program národní jednoty byl polofašistický, straně
práce bylo dáno najevo, že může být pouze tolerována jako opoziční strana a že
nemá naději převzít někdy vládu.
Mnichovský komplex — zrada Francie a vydání pevností bez
boje — šokoval veřejné mínění. V českých zemích se zvedla vlna štvanic
proti Benešovi a Masarykovi (před půl rokem naprosto nepředstavitelná), na
Slovensku vlna protičeského nacionalismu. Uchopení moci luďáky proběhlo
za souhlasu značné části národa a bez odporu těch, kteří
nesouhlasili.
Obsazení českých zemí německou armádou— konec ČSR
Beranova vláda se podřizovala přáním z Berlína, a to i
ve vnitřní politice Doufala, že se tím zajistí udržení statu quo. Ale
Hitler dal již brzy po Mnichovu příkaz k vypracování vojenského plánu na likvidaci
Československa a v únoru 1939 dal luďákům na srozuměnou, že chtějí-li
od Německa pomoc, musí rozbít republiku. Dne 14. března 1939 vyhlásil
slovenský sněm samostatnost slovenského státu. Druhého dne německá
armáda bez odporu obsadila české země.
5. Kultura Čechů a Slováků v první republice
Vzestup matematických a přírodních věd
Období po první světové válce charakterizuje, jak již bylo
řečeno, zejména v jeho počátcích úleva a radost z míru, o němž se pevně věřilo,
že bude trvalý. V tomto klimatu se přirozeně dařilo i české a slovenské kultuře
v tom nejširším smyslu. Prudce vpřed se posouvá věda, zvláště její
exaktní a technické obory. Velký vzestup zaznamenává matematika, fyzika, chemie
a astronomie. Potvrzuje se a vědecky ověřuje platnost Einsteinovy teorie
relativity. Mnoha úspěchy se může chlubit medicína, jména jako Josef
Pelnář, Jaroslav Heyrovský, Josef Švejcar, Arnold Jirásek,
František Karel Studnička, Zdeněk Mysliveček, Ladislav
Haškovec či Otakar Teyschl mají mezinárodní zvuk. Farmaceutické
firmy produkují řadu léků, používaných dodnes (acylpyrin, veralgin, contraspan,
hysteps aj.).
Filozofie, sociologie, historické vědy
Ale zatímco se exaktní a přírodní vědy internacionalizují
(alespoň nakrátko) a snaží se najít společnou cestu, o humanistických vědách to
v takové míře neplatí. Zejména ve filozofii nabývá nové podoby prastarý
antagonismus mezi materialistickým a nematerialistickým (nepřesně
idealistickým) východiskem. Marxismus se po vítězné bolševické revoluci záhy
etabluje jako hotový a víceméně uzavřený systém, který české vědce (Bedřicha
Václavka, Zdeňka Nejedlého, Jana Slavíka) ovlivňuje jen
částečně; nemarxistická filozofie se v tomto dvacetiletí honosí celou škálou
nových (ale také starších, renovovaných) směrů od novokantismu, pragmatismu a
novopozitivismu až po existencialismus.
V české filozofii tohoto období se setkáváme jak s pragmatismem
(Emanuel Rádl, Josef Ladislav Fischer), tak s novoidealismem
(Karel Vorovka, Vladimír Hoppe), poměrně značná část tehdejší
české filozofie vychází ze základního hlediska náboženského, ať už evangelického
(Josef Bohuslav Kozák, Josef Hromádka), nebo katolického (Josef
Kratochvíl). Pozitivismus, resp. novopozitivismus si udržuje pozice
zvláště v sociologii (Arnošt Bláha, Josef Král, František
Krejčí, Josef Tvrdý). Není třeba zdůrazňovat, že na tehdejší
filozofické myšlení u nás, stejně jako na pojetí dějin (škola Gollova a
Pekařova) nebo na prosazování etických myšlenek v denním životě, měl značný
vliv T. G. Masaryk, a to především svým pojetím humanity.
Architektura
Svou tvářnost mění v poválečném období architektura.
Tzv. moderna se snaží spojovat umění, techniku a účelnost. Jejím tvůrcem u nás
je Jan Kotěra. Tato moderna se také programově rozchází se secesí. To má
ovšem za následek, že se potom poměrně dlouho secese tvrdě a nelítostně
podceňuje. Dalšími architektonickými směry tohoto období jsou kubismus a
dekorativismus. Kubismus jako nesporně zajímavý, přitažlivý, ale zároveň
rozporuplný směr je u nás spojen se jménem architekta Josefa Gočára. Ve
dvacátých a třicátých letech se v souladu se světovým trendem uplatňuje ve
stavitelství funkcionalismus a konstruktivismus. Jeho česká a
slovenská podoba se do značné míry prostupují a překrývají. Konstruktivistická
stránka je často chápána jako technická složka při realizaci projektu
vytvořeného v duchu funkcionalismu. Oba pohledy spojuje například
charakteristika z roku 1923: Metodou moderní architektury je metoda
funkcionálního myšlení, čili metoda konstruktivismu.
Za typické stavby tohoto druhu jsou označovány bývalý
Veletržní palác, budova Elektrických podniků, kostel sv. Václava ve Vršovicích
a další obchodní, administrativní nebo obytné budovy v Praze (Radiopalác, palác
Dunaj, obytná čtvrť Zahradní Město aj.), tovární a obytné objekty Baťova Zlína
a dalších českých, moravských i podkarpatských měst apod. V tomto stylu se
stavějí nemocnice, školy, pojišťovny, nádraží atd. Přispívá k novému vzhledu továren
a energetických zařízení i elegantních oblouků výškových mostů.
Novou tendenci přejímají nejen tvůrci starší generace a
stylů, jako Josef Gočár, Jan Kotěra, Josef Chochol, ale v
různých obměnách vytváří architektonický styl první československé republiky i
střední a nejmladší generace, i když mnohá z děl zůstala nerealizována nebo
došla svého uplatnění až po druhé světové válce. Jmenujme za mnohé alespoň
Bedřicha Feurestaina, Jiřího Krohu, Oldřicha Starého, Vladimíra
Karfíka, Jaromíra Krejcara, Františka Kyselu, Bohuslava
Fuchse, Josefa Pavlíčka, Pavla Janáka, Jaroslava Frágnera;
na Slovensku to byl Kotěrův žák Klement Šilinger, dále Emil Belluš
aj. Značná část těchto architektů inklinovala i k současnému modernímu
výtvarnému umění a literatuře, což se odrazilo v četných společných uměleckých
manifestech, časopisech, výstavách a jiných uměleckých projevech této doby.
Kromě konstruktivisticko-funkcionalistické architektury se v
meziválečném období uplatňovala také architektura vycházející z tradicionalistických
názorů, která byla zdařile využívána zejména při rekonstrukci řady
významných památek (například Josip Plečnik — úpravy Pražského hradu).
Sochařství
České sochařství opouští předválečnou
symbolicko-secesní symbiózu a přechází k zajímavé verzi novoklasicismu.
Vychází přitom z novoklasicismu francouzského, vzešlého z tzv.
postimpresionistického syntetismu, reprezentovaného slavným Augustem Rodinem.
Nadšeným stoupencem tohoto směru se stal sochař-medailér Otakar Španiel.
K dalším čelným představitelům českého sochařství v tomto období patřili Jan
Štursa, Vlastimil Beneš, Jaroslav Horejc, Otto Gutfreund,
Jan Lauda, Karel Dvořák, Karel Pokorný a Karel Lidický.
Z řady pozoruhodných prací patří k nejznámějším Štursův Raněný,
Gutfreundův pomník Babičky Boženy Němcové a Pokorného pomník zasypaným havířům
v Oseku. Slovenští tvůrci se přidržují vesměs lidové slovanské tradice (Dušan
Jurkovič, Ferdiš Kostka).
Malířství
V českém malířství doznívají zpočátku ještě některé
předválečné avantgardní i tradičnější směry (kubismus, impresionismus, symbolismus),
ale záhy se v něm začínají projevovat výrazné civilistní a sociální prvky.
Malíři se zajímají o život prostých lidí v městských perifériích, vytyčuje se i
heslo proletářského umění (Jan Rambousek, Vladimír Silovský, Václav
Mašek). Skupina mladých malířů (Pravoslav Kotík, Miloslav Holý,
Karel Holan) zobrazuje prosté výjevy z městského života s citlivým
sociálním zaměřením. Josef Čapek okouzluje mladou generaci kromě svých
kreseb také svou knížkou Nejskromnější umění. Mnozí se vracejí ke krajinomalbě
a dodávají jí nové dimenze (Václav Rabas, Vlastimil Rada, Vojtěch
Sedláček, Josef Lada). K skvělým tvůrcům tohoto období patří
dále Václav Špála, Vincenc Beneš, Otakar Nejedlý, Rudolf
Kremlička a Jan Zrzavý. Otakar Kubín zůstal ve Francii, kde
se naturalizoval jako Coubine. Objevila se i tzv. surrealistická větev (Jindřich
Štýrský, Toyen, Josef Šíma, František Muzika). Senzualistickou
větev reprezentovali Jaroslav Grus a Miloslav Holý, impresionisty
zůstali Ludvík Kuba a Oldřich Blažíček.
Antifašistickými díly se v třicátých letech proslavili Emil
Filla (cyklus Boje a zápasy) a Josef Čapek (cyklus Oheň). Slovenští
národní tvůrci vyzrávají až v období meziválečném, navazují však na některé
významné malíře úzce spjaté s českými výtvarníky, jako jsou Ľudovít Fulla,
Mikuláš Galanda, Bedřich Hoffstödter, Cyprián Majerník a Ján
Želibský.
Literatura
Nejúplnější svědectví o dvaceti letech masarykovské
republiky však vydává literatura. Především poezie. V ní se nejsilněji
obráží radost z obnovy národní nezávislosti v prvních poválečných měsících a
letech. Tato radost, spojená s důvěrou v budoucnost, vyzařuje z šrámkovského vitalismu,
neumannovské civilizační poezie i z následného poetismu, který
zasáhl téměř bezezbytku všechny básníky zejména mladší generace. V roce 1918
zde stojí celá plejáda renomovaných básníků, jako Otokar Březina, Antonín
Sova, Viktor Dyk, Stanislav Kostka Neumann, Josef
Svatopluk Machar, Fráňa Šrámek, Josef Hora nebo Karel
Toman. Záhy se k ní připojuje generace nadaných „mladíků“, jimiž byli Jaroslav
Seifert, Jiří Wolker, František Halas, Vítězslav Nezval,
Jan Čarek; brzy přicházejí další a další. Dovršuje se to, s čím už začala
generace dvacátých let a ještě před nimi generace Vrchlického — okna do Evropy
a světa se otevřela dokořán. Nelze už hovořit o přebírání impulsů jediným
(převážně německým) prostřednictvím. Československá poezie přebírá nyní přímé
podněty především z Francie a ze Sovětského svazu. Zejména mladá
sovětská poezie přitahovala. A to nejen jmény jako Majakovskij či Jesenin, ale
především svým sociálně humanistickým a revolučním nábojem. Do tehdejší
české poezie se tento náboj promítl v podivuhodném rozsahu, od
chiliastických projevů soucitu s chudými a utlačovanými až po uvědomělou
proletářskou poezii. Jejími nejvýraznějšími představiteli se stali dva generačně
vzdálení tvůrci — Neumann a Wolker. U jiných, jako třeba u Hory a Seiferta,
představuje toto období jen jednu etapu v jejich tvorbě. Ke známým
teoretickým mluvčím této generace patřil zejména Karel Teige.
Poetismus i proletářskou poezii střídají postupně směry
nové, ať už je to surrealismus či novosymbolismus: poezie tohoto
období si však stále uchovává ve svém celku vysokou úroveň a je neotřesitelným
svědectvím o kulturním růstu první republiky. K vrcholu se česká poezie vzepjala
zvláště v tragickém roce 1938. Jmenujme alespoň dva z těchto vrcholů:
Halasovu sbírku Torso naděje a Seifertovu Zhasněte světla.
Próza
Pokud jda o prózu tohoto období, je příznakem doby,
že se ve výčtu autorů objevuje řada žen: Anna Marie Tilschová, Božena
Benešová, Helena Malířová, Jarmila Glazarová, Marie
Majerová. Stejně jako pro poezii byla i pro českou prózu na počátku tohoto
období mocným inspiračním zdrojem právě skončená válka: hledala a objevovala v
ní osudy a postoje člověka, především českého člověka. Nemohla ovšem reagovat
tak rychle jako poezie. Haškovy Osudy dobrého vojáka Švejka dosáhly
proslulosti světové, žel, ne vždycky, a především u nás doma, je toto poselství
správně chápáno. V jejich stínu se někdy neprávem ocitají mnohé výborné
prózy na toto téma, ať už je to trilogie Boženy Benešové (Oder, Podzemní
plameny, Tragická duha), Konrádův Rozchod, Johnovy Večery na
slamníku, Vančurova Pole orná a válečná či nedokončený románový cyklus Karla
Poláčka (Okresní město, Hrdinové táhnou do boje, Podzemní město,
Vyprodáno). A patří sem i početná literatura legionářská, k jejímž nejlepším
tvůrcům patřili především František Langer a Josef Kopta.
Silnou sociální motivací i vysokou uměleckou úrovní se
vyznačují prózy Ivana Olbrachta, ale i Majerové, Malířové a dalších.
Zjevem přinejmenším evropským je Karel Čapek, novinář, spisovatel a
především dramatik, jehož hry RUR, Válka s mloky (zdramatizovaná Pavlem Kohoutem)
či ze Života hmyzu (společné dílo bratří) žijí dodnes na mnoha světových
scénách. Celé jeho dílo je pak téměř vysoce uměleckou literaturou faktu či
podrobným průvodcem na dvacetileté cestě předmnichovské republiky. Jistě, nebyl
komunista, ale k ostudě padesátých let patří, že se děly pokusy o jeho
vygumování z české literatury. Zabránila tomu nakonec — sovětská literární
věda.
Vedle Čapka byl nejvýraznější postavou tohoto období Vladislav
Vančura, jehož celé dílo, ač jde o prózu, nese výraznou poetickou pečeť. Jeho
romány, povídky i dramatické zlomky patří k nejkrásnějšímu, co česká
literatura vytvořila. Nejsou ovšem masovou lektýrou pro povrchní čtenáře. Oba
zahynuli jako oběti fašismu. Čapek umírá uštván fašizující nenávistí tzv. druhé
republiky. A Vančura, který byl aktivním účastníkem protifašistického odboje,
je zastřelen za heydrichiády.
Rozkvět slovenské literatury
Rozkvět zaznamenává v tomto období i literatura slovenská.
Vymaňuje se postupně z tradicionalismu a dosavadního folklorismu, projevuje
podivuhodnou dynamičnost, stává se moderní. A díla slovenských básníků (Jána
Smreka, Laca Novomeského) i prozaiků (Mila Urbana, Petra
Jilemnického) vycházejí v pražských nakladatelstvích. Známými se stávají Dobroslav
Chrobák, Margita Figuli, Jozef Cíger Hronský aj.
Hudba
Ve své slavné tradici pokračuje také české hudební umění.
Období první republiky je u nás ve znamení tvůrčího rozmachu Dvořákových žáků Josefa
Suka, Vítězslava Nováka a především Leoše Janáčka, jehož
poselství hledí spíše do budoucnosti: hovoří tak k lidem téměř na celém světě
dodnes. První mezinárodní úspěchy zaznamenává Bohuslav Martinů. Patří
sem i mimořádné dirigentské zjevy — Václav Talich a Rafael Kubelík.
A nezapomeňme ani na Jaroslava Ježka, jehož Tmavomodrý svět i písně z
Osvobozeného divadla V+W (Jiřího Voskovce a Jana Wericha] zřejmě nikdy
nezestárnou.
Divadlo
Osvobozené divadlo patří v této době zároveň s „Déčkem“
E. F. Buriana k progresivním vrcholům dramatického, muzikálního a recitačního
umění. Jejich hry a inscenace jsou aktuální a v třicátých letech nabývají navíc
vyhraněně protifašistický charakter.
Oficiální scény — Národní a Vinohradské divadlo v Praze — po
období krize, kterou se pokoušejí překonat významní moderní dramaturgové a
režiséři Karel Hilar a Otakar Ostrčil — přinášejí nejen celou
řadu moderních inscenací, ale vychovávají herce, jako jsou Eduard Kohout,
Václav Vydra, Eva Vrchlická, Zdenka Baldová, Olga
Scheinpflugová aj.
1. ledna 1930 přechází Národní divadlo ze zemské správy do
správy státu. Nastupuje nová generace jak režisérů [například Jiří Frejka),
tak herců (Zdeněk Štěpánek, Hugo Haas, Bedřich Karen, Jan
Pivec, František Smolík, Ladislav Pešek aj.).
Divadelní obroda nastává i na Slovensku — do značné míry
vlivem českých umělců, brzy se však objevují i talenty vlastní. V této souvislosti
je nutné konstatovat, že jak na Slovensku, tak na Podkarpatské Rusi nastal
oproti Rakousko-Uhersku rozkvět kultury, ať již čerpala z vlastních zdrojů,
nebo ze vzájemné československé pospolitosti.