Kapitola VIII. samizdatového učebního textu Svět a Československo ve 20. století z roku 1988, který vyšel v únoru 1990 v Nakladatelství Horizont. Vedle Miloše Hájka se na textech podíleli Jarmila Ryšánková, Vojtěch Mencl, Milan Otáhal a Erika Kadlecová.1. Československo po skončení války
V prvních květnových dnech 1945 dokončila sovětská a
americká vojska osvobození československého území. Obě spojenecké armády
zůstaly v zemi do listopadu, kdy byly staženy. Výkonu moci se však ihned po
osvobození ujaly československé orgány.
Skončil strach z náletů, z gestapa. Mizely německé nápisy a
hákové kříže, národ se radoval ze znovunabyté svobody a jeho většina věřila, že
nová republika bude lepší a pevnější než předmnichovská. Na radost a naděje
však padal smutek nad těmi, kteří se května nedožili.
Válečné ztráty
Ztráty českého a slovenského národa byly vysoké, i když
podstatně nižší, než utrpěly Polsko, Jugoslávie, Sovětský svaz — nebo Německo. Počet
mrtvých v Československu se odhaduje na 200—300 000, většinu z nich
tvoří oběti teroru, mezi nimi pak převážně Židé, jichž bylo zavražděno asi 140 000.
Desetitisíce lidí se vracely z koncentračních táborů nebo z nucené práce v
Německu.
Hospodářství bylo silně poškozeno, i když ne do té míry jako
v řadě jiných zemí. Nejvíce utrpělo Slovensko, po jehož území
postupovala fronta přes půl roku. České země byly tohoto údělu uchráněny, ani
škody způsobené anglo-americkými nálety nebyly srovnatelné s Německem či
Rakouskem, nicméně Škodovka v Plzni, libeňská Českomoravská a Kralupy nad Vltavou
ležely v troskách, i řada dalších měst byla citelně poškozena. Měna byla
znehodnocena, vláda provedla peněžní reformu, podle níž bylo každému
vyměněno jen 500 Kčs.
UNRRA – pomoc správy OSN
Značnou pomocí v první fázi obnovy hospodářství byly dodávky
správy OSN pro pomoc postiženým zemím ve výši 13 miliard Kčs. Avšak obnova
mírového hospodářství závisela především na práci československého lidu.
Obtížný proces přechodu z válečné výroby na mírovou byl ještě ztížen podmínkami
národní a sociální revoluce. Zaměstnanci velkozávodů, vyčerpaní dvanáctihodinovými
směnami, si oddychli, jakmile zmizeli němečtí popoháněči. Ti, jež byli do
továren nuceně nasazeni, odešli ke svým původním povoláním, u těch, kteří
zůstali, silně poklesla pracovní morálka a jen postupně se zvedala.
Odsun Němců
Obyvatelé německé národnosti byli zbaveni československého
státního občanství a odsunuti do Německa. Jejich majetek byl zabaven. Celkem
byly odsunuty přes 2 milióny lidí; v tom čísle nejsou zahrnuti ti, kteří sami
uprchli. Zůstali jen antifašisté a lidé hospodářsky nepostradatelní (horníci).
Do pohraničí přicházeli čeští osídlenci, kteří získávali německý majetek
za velmi nízké ceny. Mezi nimi bylo pochopitelně mnoho kořistníků; brzy se jim
začalo říkat zlatokopové.
Očista
Hrůza nacistických zločinů vyvolala vlnu rozhořčení a
pomstychtivosti, které padla v prvních týdnech za oběť řada Němců. Vzhledem ke
zločinné povaze nacistické politiky byly — stejně jako v jiných zemích — přijaty
retribuční dekrety. (To znamená dekrety postihující za činy spáchané
před jejich vyhlášením, což je v normálním právním řádu nepřípustné.) Na jejich
základě byly zřízeny mimořádné soudy. Celkem odsoudily 713 osob k smrti, 741 k
doživotnímu vězení a téměř 20 000 k dočasným trestům na svobodě. Popraveni
byli německý státní ministr K. H. Frank, prezident slovenského státu
Jozef Tiso a jeho ministerský předseda Vojtěch Tuka. Z českých politiků byli k
nejdelším trestům odsouzeni nejen někteří ministři protektorátní vlády, ale i
ti, kteří se v době ohrožení republiky paktovali s fašisty a nesli odpovědnost
za to, že celá výzbroj československé armády padla do rukou okupantů (Beran,
Stříbrný, Syrový).
2. Nový politický systém
Ačkoli byla košická vláda sestavena pouze z emigrantů (z
domácích odbojářů v ní zasedli pouze ti, kteří později uprchli do zahraničí),
byla přijata se souhlasem drtivé většiny obyvatelstva. Její složení
stejně jako nálada lidu byly výrazem celoevropského posunu doleva. Lidé
očekávali nejen národní svobodu a likvidaci všech prvků fašismu, ale i větší
míru sociální rovnosti. Všichni političtí činitelé chápali, že sociální rozdíly
za první republiky byly veliké a že je třeba je zmenšit, nejvíce to ovšem
zdůrazňovali komunisté. Ve všeobecné poválečné nouzi to však nebylo možné jinou
cestou než poklesem úřednických příjmů (které byly před válkou značně vyšší než
dělnické — viz tabulku č. 4) a snížením mzdové diferenciace mezi dělníky.
Zákonodárná činnost
Do října 1945 neexistoval parlament, funkci zákonů plnily dekrety
prezidenta republiky, který je podepisoval po schválení ve vládě. V říjnu
1945 bylo ustaveno Prozatímní národní shromáždění dohodou mezi
politickými stranami na základě parity. To zůstalo ve funkci zákonodárného
orgánu až do května 1946, kdy se konaly volby do Ústavodárného národního
shromáždění.
Národní fronta
Politický systém nové republiky, která se začala nazývat
lidově demokratickou, se podstatně lišil od republiky předmnichovské. Z
jejích tří mocenských sfér — bankovně-ekonomických centrál, Hradu a vládní
koalice —- byla první sféra vyřazena. Změnilo se i postavení prezidenta.
Beneš získal za války obrovskou autoritu a v prvních dvou poválečných letech mu
nemohl žádný politik co do popularity konkurovat. Avšak mocenské postavení
Hradu, oslabené již před Mnichovem, nenabylo po válce významu, který mělo ve
dvacátých letech. Naproti tomu nabyla na váze nová koalice — Národní
fronta (NF).
Na rozdíl od předmnichovských koalic nestála proti Národní
frontě opozice. NF byla uzavřený systém, rozhodnutí se tam přijímala jednomyslně,
jiné politické strany mohly vzniknout pouze s jejím souhlasem. (NF
povolila existenci dvou nových stran na Slovensku, ty však byly velmi slabé.)
Novým prvkem ve struktuře nejvyšších státních orgánů se
stalo předsednictvo vlády. Skládalo se z předsedy a jeho pěti náměstků.
V praxi rozhodovalo o všech důležitých politických otázkách a stálo ve skutečnosti
nad vládou a nad parlamentem. Bylo obdobou předmnichovské koaliční pětky s tím
rozdílem, že z jeho středu nebyl tak snadný přechod do opozice.
Národní fronta též prohlásila některé oblasti státní a
vládní politiky za nekritizovatelné: to se týkalo vztahu k Sovětskému
svazu a jeho politice, projevů a činnosti prezidenta republiky a některých
rozhodnutí, jako bylo znárodnění.
Národní výbory
Územními orgány správy se staly zemské, okresní a místní
národní výbory. Oproti první republice došlo ke dvěma podstatným změnám. Na
jedné straně byla ve srovnání s předválečnými zastupitelstvy značně
rozšířena jejich pravomoc — zahrnovaly i berní správu, pracovní a sociální
úřady a bezpečnost — na druhé straně však stoupla podřízenost nižších
národních výborů vyšším. Až do parlamentních voleb v květnu 1946 byly
národní výbory (stejně jako Prozatímní národní shromáždění) složeny paritně:
každá strana v nich měla stejný počet zástupců.
Politické strany
Všechny české politické strany, jakož i slovenští komunisté
navazovali na svou předválečnou podobu. Změnila se však jejich síla a sociální
složení jejich členů a voličů. Posun doleva se projevil tím, že značná
část sociálních demokratů a menší část národních socialistů a agrárníků se
stala komunisty (Na prvním poválečném sjezdu KSČ tvořili 21% delegátů bývalí
sociální demokraté, 3% bývalí národní socialisté, 2% bývalí agrárníci.) Komunisté
se stali ze strany menšiny dělnické třídy představiteli její většiny a získali
i značný vliv mezi rolníky (bývalými stoupenci agrárníků) a městskými středními
vrstvami. Lidová strana si udržela svůj předválečný vliv a byla posílena
přílivem stoupenců zakázaných pravicových stran. Národním socialistům
část jejich členů odešla k levici, avšak úbytek byl vyvážen přílivem z řad
agrárníků a národních demokratů. Jedinou českou stranou, která na těchto
přesunech neprofitovala, byla sociální demokracie. Odliv mnoha jejích
členů do KSČ nebyl kompenzován stejně velkým přílivem zprava.
Socialistický blok v NF
Komunisté, sociální demokraté a národní socialisté utvořili
v rámci NF socialistický blok. Ten však byl nepevný a brzy se stal formálním.
Národním socialistům byli lidovci bližší než obě partnerské strany z bloku.
Sociální složení českých politických stran lze vcelku
charakterizovat takto: komunisty podporovala většina dělníků a značná část
středních vrstev (zejména rolníků a tvůrčí inteligence), opora sociální demokracie
byla v obou zmíněných sociálních skupinách stejně velká. Většina středních
vrstev podporovala lidovce a národní socialisty, kteří měli ještě podporu malé
části dělnické třídy. Buržoazie, která ztratila svou legální politickou
reprezentaci, podporovala lidovce nebo národní socialisty.
Slovenští demokraté
Zcela novým útvarem byla Demokratická strana na
Slovensku. Vznikla z agrárních členů Slovenské národní rady a opírala se zprvu
především o evangelíky. To však omezovalo její možnosti, proto se v dubnu 1946
dohodla s katolíky, že jim vyhradí 70% stranických i veřejných funkcí. Tím se v
ní ovšem zvýšil vliv bývalých luďáků, což vyvolávalo nedůvěru nejen slovenských
odbojářů, ale všech českých politických stran.
Společenské organizace
Strany Národní fronty se dohodly, že nebudou vytvářet
vlastní zájmové organizace, že odbory, jakož i organizace zemědělců, družstev,
mládeže, tělovýchovné aj. mají být jednotné. To se zcela nepodařilo, nicméně
vzniklo jednotné Revoluční odborové hnuti a Jednotný svaz českých zemědělců.
V odborech, jejichž předsedou se stal Antonín Zápotocký, převládl vliv
komunistů, ve svazu zemědělců vliv národních socialistů.
3. Revoluční zásahy do společenské struktury
Znárodnění
V Košickém programu bylo stanoveno, že klíčový průmysl a
banky budou postaveny pod všeobecné státní vedení. To ovšem nebyla jasná
formulace. Většina vlády nepochybovala o nutnosti znárodnění, avšak ani
komunisté nepovažovali zprvu situaci za zralou. Ale vůle dělníků byla
jednoznačná. Proto ministr průmyslu, sociální demokrat Bohumil Laušman,
začal připravovat znárodňovací dekrety. Rovněž Beneš doporučil přípravu
znárodnění a v polovině července se pro ně vyslovil i místopředseda vlády Gottwald.
Když se ani národní socialisté nepostavili proti znárodňování, přikročilo se v
socialistickém bloku k vypracování dekretů. Spor mezi partnery se pak vedl o
rozsah znárodnění. Komunisté chtěli znárodnit co nejvíce, národní socialisté co
nejméně.
Dekrety prezidenta republiky z 24. října 1945 byly
znárodněny banky a klíčový průmysl. Znárodněný sektor zahrnoval 61% zaměstnanců
průmyslu. Soukromý zůstal malý a střední průmysl, stavebnictví a velkoobchod.
Tak vznikla smíšená ekonomika, zahrnující socialistický, kapitalistický
a malovýrobní sektor.
Závodní rady
Zároveň se znárodňovacími dekrety podepsal prezident dekret
o závodních radách. Ty vznikaly revoluční cestou a v prvních měsících byly
často faktickými pány továren. Závodní rady nabyly podle prezidentského dekretu
značné pravomoci v sociální a pracovněprávní oblasti, měly i právo kontroly a
účasti na řízení podniků jak znárodněných, tak soukromých.
Nesocialistické strany a národní socialisté se snažili
prosadit paritu nebo volbu podle stranického klíče. To se jim nepodařilo,
závodní rady byly voleny na základě kandidátky sestavené odborovou organizací,
musela však dostat 80% hlasů. Dostala-li méně, volby se opakovaly, když ani ve
druhém kole kandidátka neprošla, jmenovaly odbory náhradní orgán. Ve volbách na
jaře 1947 bylo v 1. kole zvoleno 74% závodních rad, ve 2. kole 17%.
Pozemková reforma
Velkým zásahem do vlastnických poměrů byla také pozemková reforma.
Ta měla ve své první etapě vysloveně národní charakter: byla zabavena půda
Němců a kolaborantů a přidělována za velmi nízký obnos uchazečům, především
z řad chudých rolníků a zemědělských dělníků. Touto cestou byly osídleny
pohraniční vesnice. Celkem byly v pohraničí zkonfiskovány 2 milióny ha půdy (z
toho 1,3 miliónu ha zemědělské), z nich bylo 938 000 ha rozděleno mezi 158 000
uchazečů. Podstatně menší rozsah měla pozemková reforma ve vnitrozemí.
Když se v NF jednalo o maximální výměře půdy přidělované
jednotlivým uchazečům, národní socialisté a lidovci navrhovali hranici 30 ha,
komunisté a sociální demokraté však prosadili hranici 13 ha. První
návrh sledoval ekonomický cíl — dosáhnout co nejvyšší tržní produkce a
produktivity, druhý návrh cíl sociální — uspokojit co nejvíce uchazečů.
Znárodněním a pozemkovou reformou nastaly významné změny ve struktuře
české společnosti. Ta se nivelizovala, zmizely její dva krajní póly:
finanční oligarchie a nejchudší vesnické vrstvy. Naproti tomu slovenská
společnost ztratila pouze jeden pól: bohatství. Vesnická chudina zůstala,
protože na Slovensku nebyla německá půda jako v českých zemích. Proto tam
setrval mnohem silnější sociální radikalismus.
4. Volby do Ústavodárného národního shromáždění
V květnu 1946 se konaly volby do Ústavodárného národního
shromáždění. Jejich výsledky byly v českých zemích a na Slovensku odlišné. KSČ
dostala 40% hlasů, národní socialisté 24%, lidovci 20% a sociální demokraté 16%.
Na Slovensku získali demokraté 62% a KSS 30%. V celostátním měřítku dosáhli
komunisté 38%.
Úspěch českých komunistů
Vítězství českých komunistů bylo následkem řady příčin. KSČ
vzhledem ke své celé minulosti nejvíce těžila z autority, kterou získal Sovětský
svaz díky svému podílu na porážce fašismu. Prestiž komunistů však stoupla i v
důsledku jejich účasti v odboji. Většinu odbojářů netvořili komunisté, ale KSČ
byla jedinou stranou, která Mnichovem nepřestala existovat, a aktivně se
podílela na organizování odporu a mohla se vykázat velkým počtem obětí — 12 000.
Stejně důležité pro volební úspěch KSČ však bylo získání souhlasu s její
politikou. Mnoho lidí souhlasilo se znárodněním, s přísnými tresty nacistům
a kolaborantům a s politikou ve prospěch chudších vrstev. Nejvyšší procento
hlasů dostali komunisté v pohraničí. KSČ nesla hlavní odpovědnost za
činnost vlády a ta vykazovala hmatatelné úspěchy: výroba stoupala, válečná
podvýživa byla překonána. Komunisté nejenže vyzývali k řádné práci — která
ještě nebyla na všech pracovištích samozřejmostí — ale stali se iniciátory
dobrovolných bezplatných brigád.
Rozhodly rolnické hlasy
Důležitý podíl na vítězství KSČ měly i rolnické hlasy.
Ministrem zemědělství byl komunista Július Ďuriš — s jeho jménem byly
spjaty příděly půdy. Ďuriš dělal vysloveně politiku ve prospěch menších
rolníků; zavedl trojí výkupní ceny zemědělských výrobků: nejvyšší dostávali
rolníci vlastnící půdu do 20 ha, nižší bohatší sedláci (20 až 50 ha] a nejnižší
statkáři a velkostatkáři. Většina rolníků sice volila lidovce nebo národní
socialisty, ale podíl komunistických hlasů byl značný.
Úspěch slovenských demokratů
Vítězství Demokratické strany na Slovensku bylo způsobeno
řadou specifických faktorů. Hlad po půdě nebyl ukojen, a pokud ji
rolníci dostali, sklízela za to volební ovoce strana, která měla pověřence zemědělství,
tj. demokraté. V jejím úspěchu hrály značnou roli hlasy bývalých luďáků. Vliv
luďáctví přežil slovenský stát a po dohodě Demokratické strany s katolíky
stoupl i v jejích řadách.
Důsledky voleb
Ústavodárné shromáždění zvolilo prezidentem republiky
jednomyslně opět Edvarda Beneše.
Volbami skončila parita. Předsedou vlády se stal Klement
Gottwald, ministerská křesla byla rozdělena podle volebních výsledků, čímž
se postavení komunistů posílilo. Rovněž složení národních výborů se změnilo v
souladu s výsledky parlamentních voleb. V důsledku vítězství Demokratické
strany na Slovensku se změnilo i postavení slovenských orgánů.
Postavení slovenských orgánů
Podle Košického programu se staly nejvyššími orgány moci
Československé republiky na Slovensku Slovenská národní rada a sbor pověřenců.
Princip „rovný s rovným“, na němž měl být založen vztah mezi oběma národy,
se nerealizoval v podobě federace, ale v tzv. asymetrickém modelu: české
země neměly své národní orgány a byly spravovány přímo ústřední vládou. Dělba
pravomoci mezi pražskou vládou a slovenskými orgány se měnila. Rozhodující
iniciativu i slovo v této otázce měli komunisté, neboť byli nejsilnější stranou
a také jedinou československou stranou; přistupovali k ní ovšem z hlediska
svých mocenských zájmů.
Podle první poválečné dohody příslušela Slovenské národní
radě vládní a výkonná moc na Slovensku ve všech věcech, které nebyly vyhrazeny
československé vládě. Když Demokratická strana získala ve Slovenské národní
radě silnou většinu, byla v nové dohodě pravomoc SNR a sboru pověřenců
značně omezena ve prospěch centrálních institucí. Pověřenci byli sice
nadále jmenováni Slovenskou národní radou, ale až po předchozím schválení
vládou. KSČ mohla své stanovisko prosadit jen díky podpoře ostatních českých
stran, zejména národně socialistické a lidové, jejichž český nacionalismus
se dostal do konfliktu s nacionalismem slovenských demokratů.
Avšak ani komunisté nebyli prosti nacionalismu. Na
Gottwaldův nátlak byl Karol Šmidke vystřídán ve funkci předsedy KSS Viliamem
Širokým, což neodpovídalo smýšlení slovenských komunistů.
5. Zápas o další vývoj republiky
Proklamování specifické cesty k socialismu KSČ
Představy o dalším vývoji společnosti se lišily.
Nejpropracovanější koncepci měli komunisté. Zdůrazňovali od počátku, že jim jde
o specifickou československou cestu k socialismu, ale specificky československá
měla být pouze cesta. Neuměli si představit jiný model socialismu než ten,
který existoval v Sovětském svazu. Možnost odlišné cesty ovšem vedla i k
úvahám o možnostech odlišného modelu; ve vedení strany byli lidé, kteří
nepomýšleli na násilnou kolektivizaci, na likvidaci soukromé malovýroby a
maloobchodu. Ale o nutnosti mocenského monopolu nikdo z nich nepochyboval. KSČ
se zaměřila na upevňování znárodněného sektoru, stavěla se proti růstu
kapitalistického sektoru v průmyslu a chtěla jej omezit v zemědělství. Udržela
si přitom iniciativu v hospodářské politice. Pro léta 1947—1948 vypracovala dvouletý
plán s cílem překročit předválečnou úroveň výroby o 10%. Jedním z nejdůležitějších
úkolů dvouletky bylo zahájit industrializaci Slovenska.
Rozkol v sociálně demokratické straně
Národní socialisté, lidovci a slovenští demokraté pozorovali
úsilí KSČ o mocenský monopol s obavami. Byli ovšem v defenzívě. Sociální demokracie
se po volebním neúspěchu ocitla v krizi. Krystalizovala se dvě křídla —
levé, Fierlingerovo, usilující o další spolupráci s komunisty, a pravé v čele s
ministrem výživy Václavem Majerem. Strana kolísala mezi dvěma póly: na
jedné straně podporovala řadu sociálních a hospodářských návrhů komunistů, na
druhé straně se sbližovala s pravicovými stranami NF v obraně demokracie.
Spor o konfiskáty
Brzy po volbách bylo třeba řešit otázku konfiskátů, tj.
továren, které nebyly znárodněny, ale jako německý majetek postaveny pod prozatímní
správu. KSČ a sociální demokracie navrhly, aby byly přičleněny k národním
podnikům, ostatní strany jejich návrh odmítaly. Nakonec došlo k dohodě, že
konfiskáty budou přičleněny k národním podnikům a jen ty, o které
nebudou mít zájem, i k ostatním sektorům. Současně bylo dohodnuto, že žádná
strana nebude v příštích dvou letech požadovat žádné znárodnění. Ukázalo se, že
stále ještě značně převažovala úspěšná snaha stran o řešení konfliktů
dohodou v rámci Národní fronty.
Spor o zemědělskou politiku
Ve snaze rozšířit svůj vliv mezi rolnictvem navrhla KSČ řadu
zemědělských zákonů. Jedním z nich byl návrh zcelovacího zákona, jehož realizace
by vedla k upevnění soukromého vlastnictví půdy. Nejvýznamnější však byl návrh
na revizi první pozemkové reformy z doby po první světové válce. Tento návrh
byl přijat parlamentem a znamenal likvidaci zbytkových statků a jejich
parcelaci rolníkům.
Mnohem větší odpor vyvolal návrh na parcelaci všech statků
nad 50 ha, přednesený Ďurišem v Hradci Králové. Spor o tento tzv. Hradecký
program se protáhl do období, kdy nastala zásadní změna v mezinárodních
vztazích, a tím i ve vnitřní situaci Československa, takže nebyl realizován v
proklamované podobě.
6. Počátek studené války a její dopad na Československo
Odmítnutí Marshallova plánu
Poválečná spolupráce spojeneckých velmocí slábla, vztahy
mezi nimi se zhoršovaly a dospěly do stavu nazývaného studenou válkou. Tato
změna záhy dopadla i na československý vývoj. SSSR se odmítl podílet na
Marshallově plánu a zakázal účast na něm lidově demokratickým státům, včetně
Československa, které se již k němu přihlásilo. Do Moskvy byla povolána
československá vládní delegace a Stalin jí dal zřetelně najevo, že účast na
Marshallově plánu by znamenala porušení spojeneckých a přátelských svazků s
SSSR. Poté československá vláda svou účast odvolala.
Hospodářské potíže
Změna v mezinárodní situaci se promítla do vnitřních poměrů
v době, kdy celá společnost začala prožívat hlubokou krizi. V polovině roku
1947 se objevily vážné hospodářské potíže. Příčinou byla ztráta konkurenční
schopnosti na zahraničních trzích, způsobená hlavně obtížemi ve znárodněném
průmyslu. Objem výroby se sice přibližoval předválečnému stavu, ale stoupaly
výrobní náklady, klesla rentabilita a produktivita. Ohlásily se též důsledky
ztráty kvalifikovaných dělníků, vzniklé odsunem Němců. Vývoz tradičních
strojírenských a textilních výrobků nestačil krýt ani dovoz surovin. Obnova
a rozvoj československého průmyslu zaostávaly nejen za průmyslem
západoevropských zemí, ale i za pomalu se obnovujícím průmyslem západoněmeckým.
Hospodářskou situaci velmi ztížilo sucho, které postihlo
celou střední Evropu. Nedostatek obilí a krmiv vedl k vybíjení dobytka, takže
ztráty v zemědělství dosáhly 15 miliard Kčs. Nepříznivě působila na
zemědělskou výrobu i pozemková reforma, která dala německou půdu novým,
nezkušeným hospodářům; ti dosahovali nižších výnosů. Mimo to zůstaly
desetitisíce hektarů v pohraničí neobdělány. V důsledku toho byly omezovány
příděly potravin, textil a obuv mizely z legálního prodeje na černý trh, na
němž stoupaly ceny.
Milionářská dávka
Představitelé všech politických stran se shodovali v
hodnocení situace jako vážné, ba kritické. Československá revoluce se ocitla
na rozcestí: bylo rozdáno vše, co bylo zabráno, a přesto se u všech vrstev
začala projevovat nespokojenost. Vznikla otázka, jak dál, jak překonat narůstající
obtíže.
Protože z hlediska KSČ nebyla revoluce ještě dokončena,
neboť strana dosud neměla monopol moci, rozhodla se využít nespokojenosti lidu
k útoku na pozice svých protivníků, a to v politické i ekonomické oblasti.
Komunističtí ministři navrhli, aby ztráty způsobené rolníkům suchem byly
uhrazeny zvláštní daní, kterou by zaplatili všichni, jejichž majetek dosahuje 1 miliónu
Kčs. Když většina vlády tento návrh zamítla, rozpoutali komunisté masovou
kampaň za tento požadavek a dosáhli souhlasu vedení sociální demokracie. V
jejích řadách se tím však vyhrotily rozpory mezi pravým a levým křídlem.
Slovenská krize
V září 1947 oznámilo pověřenectvo vnitra, že odhalilo
rozsáhlé spiknutí luďáků, do něhož byli zapleteni i vysocí funkcionáři
Demokratické strany. Důkazy státní bezpečnosti o protizákonné činnosti
obviněných nebyly dostatečně podloženy a zástupci lidové a národně
socialistické strany je při projednávání případu v NF odmítli přijmout. Nicméně
kontakty mezi demokraty a luďáky byly evidentní a vzbudily rozhořčení
značné, zejména chudší části slovenské společnosti. Sešla se konference
odbojových organizací, sjezd závodních rad a rolnická konference a žádaly
řešení palčivých otázek a demisi sboru pověřenců. Tyto požadavky byly podpořeny
krátkými protestními stávkami.
Krize skončila reorganizací sboru pověřenců a oslabením
pozic Demokratické strany, která v něm ztratila absolutní většinu. Avšak
jestliže se při jednáních o postavení slovenských orgánů z června 1946 vytvořila
fronta českých politických stran proti slovenským demokratům, pak se tato
fronta nyní rozpadla a místo ní se zformovala dohoda národně socialistické,
lidové a slovenské Demokratické strany proti komunistům.
Rozklad Národní fronty
Tento protikomunistický blok byl posílen vývojem v sociální
demokracii. V listopadu konala v Brně svůj sjezd a na něm byl místo Zdeňka Fierlingera
zvolen předsedou Bohumil Laušman. Poměr hlasů mezi oběma kandidáty
(192:283) ovšem ukázal, že levice je nadále silná a že otevřený přechod ke
společenství s národními socialisty a lidovci by vedl k rozkolu strany.
Událostmi z podzimu 1947 byla NF rozložena. Strany jejího
pravého křídla se domnívaly, že se jim vzájemnou dohodou podaří komunisty
izolovat. Počítali s možností demise nekomunistických stran a vytvořením
úřednické vlády. Na listopadovém zasedání UV KSČ Gottwald na tyto plány
upozornil, označil je za pokus o reakční puč a prohlásil, že v tomto případě by
lid dal zdrcující odpověď. Odpůrci komunistů mohli počítat s parlamentní
většinou a podporou prezidenta republiky, komunisté si byli vědomi, že jsou
schopni mobilizovat dělníky a ovládnout ulici. A nebylo síly, která by je
zastavila: ministerstvo vnitra bylo v jejich rukou a armáda byla
neutralizována. Krize vyvrcholila v roce 1948 únorovými událostmi.