Kapitola VI. samizdatového učebního textu Svět a Československo ve 20. století z roku 1988, který vyšel v únoru 1990 v Nakladatelství Horizont.
Vedle Miloše Hájka se na textech podíleli Jarmila Ryšánková, Vojtěch Mencl, Milan Otáhal a Erika Kadlecová.Po okupaci českých zemí přijel Hitler do Prahy a na
Hradčanech vyhlásil Protektorát Čechy a Morava. (Protektorát je forma
koloniální nadvlády; do roku 1939 byly protektoráty jen v Africe a Asii.) Tento
protektorát byl součástí tzv. Velkoněmecké říše, kdežto Slovensko zůstalo
formálně samostatným, ve skutečnosti loutkovým státem. Nicméně režim v
obou částech ujařmeného Československa byl odlišný a osudy obou národů se v
nejbližších letech ubíraly různými cestami.
1. České země pod nacistickým protektorátem
Protektorátní zřízení
Nacisté ponechali Čechům jejich vlastní správu. Státní
aparát byl po politické a rasové "čistce" ponechán ve službě, s výjimkou
armády, která byla rozpuštěna. Nejvyšším představitelem české správy byl státní
prezident, kterým zůstal E. Hácha, výkonnou moc měla protektorátní vláda.
Hácha i protektorátní vláda byli podřízeni říšskému protektoru, od roku 1943
též německému státnímu ministru pro Čechy a Moravu Karlu Hermannu Frankovi,
který se stal hlavní postavou okupačního režimu. Dozor nad činností českých
orgánů vykonávaly úřady tzv. Oberlandrátů a na klíčová místa protektorátní
správy a do vedení důležitých podniků byli dosazováni Němci. Role politické
policie připadla gestapu, jemuž bylo podřízeno i protektorátní četnictvo
a policie. Obyvatelé protektorátu se dělili na dvě hlavní kategorie: Němce,
kteří byli říšskými občany, a občany protektorátu (především Čechy). Tyto dvě
skupiny měly nestejné právní postavení - a po zavedení lístkového systému i
nestejné příděly potravin.
Cíle nacistů
Konečným cílem nacistů bylo vyhladit česky národ.
"Rasově vhodní" Češi měli být germanizováni, odbojní vyhlazeni a ostatní
vysídleni do území mimo Říši. Plán však nebylo možné uskutečnit za války,
naopak, český průmysl byl pro Německo velmi důležitý a nacisté potřebovali
maximálně využít české pracovní síly.
Proto jejich represe postihovala mimo židy jen aktivní
odbojáře nebo ty lidi, kteří svůj nesouhlas s režimem dali najevo před
udavačem. V tom byly poměry v protektorátu odlišné od okupačního režimu v
Polsku, kde občas nacisté uzavřeli celou varšavskou ulici a všechny chycené
osoby poslali do koncentračního tábora. Český občan, který se nestavěl na
odpor, neměl židovské prarodiče, pracoval a veřejně nenadával, měl velkou šanci
přežít válku. Jeho potravinové příděly, i když se stále snižovaly a klesaly pod
hranici podvýživy, stačily spolu s černým trhem k tomu, aby mohl dále pracovat.
Ne každý mohl ovšem pracovat ve svém domově. 600 000 mladých mužů muselo
z rozhodnutí úřadů práce odejít do Německa.
První projevy odporu
Národ zbavený svobody sdružování a shromažďování si našel
formy, jak vyjádřit svůj nesouhlas s okupací. Převozu ostatků Karla
Hynka Máchy (původně pohřbeného v Litoměřicích) na vyšehradský hřbitov se
zúčastnily statisíce lidí. Podobný demonstrační ráz měla i oslava výročí Jana
Husa a tradiční katolické pouti. Ve výroční den mnichovské dohody
bojkotovali Pražané tramvajovou dopravu.
V prvních měsících byly české země přímo zaplaveny ilegálními
tiskovinami. Velký počet letáků a celá řada časopisů, opisovaných na stroji
i cyklostylovaných, se dostaly do rukou miliónů lidí.
Demonstrace 28. října 1939
Ve výroční den vzniku republiky 28. října 1939 došlo v
Praze k masovým a v několika dalších městech k menším demonstracím.
Demonstranty většinou rozehnala protektorátní policie bez použití střelných
zbraní, hodně účastníků však zatklo gestapo a jednotky SS několik lidí
zastřelily. Když zraněný student Karlovy univerzity Jan Opletal po dvou týdnech
zemřel, stal se jeho pohřeb velkou studentskou demonstrací. Nacisté reagovali
brutálně: 17. listopadu 9 studentů zastřelili, přes 1 000 uvěznili v
koncentračním táboře Sachsenhausen a české vysoké školy zavřeli.
J. Opletal 17. listopad 1939
Sedmnáctý listopad se stal symbolem odporu (později
byl v Anglii prohlášen za Mezinárodní den studentstva), zároveň však znamenal konec
dosavadních forem hromadného odporu. Demonstrace ustaly, ilegální tisk se
stal raritou. Hlavním projevem vůle po národní svobodě se od té doby stává
organizovaný odboj. Jako ve všech zemích fašistické diktatury se i v Čechách a
na Moravě odboje zúčastnila jen menšina národa. Tvořili ji lidé, kteří byli
ochotni v dlouhém zápase s gestapem obětovat i svůj život. Většina okupanty
nenáviděla - a tato nenávist s postupem času a stupňováním teroru rostla - v
kruhu známých lidí na ně nadávala, hodně poslouchala Londýn (což se trestalo
káznicí), ale dalším rizikům se vyhýbala. Jejím hlavním heslem bylo: přežít
válku.
Kolaborace
Protipólem menšiny odbojářů byla menšina kolaborantů. Tábor
kolaborace byl ovšem diferencovaný. Uvědomělých fašistů byla hrstka a jejich
vliv na společnost byl zanedbatelný, Němci je proto nebrali vážně. Vedoucí
místa v protektorátní správě svěřili starým byrokratům, protože potřebovali,
aby hladce fungovala. A našlo se dosti těch, kteří - aniž by měli Němce rádi -
sloužili horlivě.
Generál Eliáš
V nejvyšší sféře byla však situace natolik složitá, že
nebylo snadné rozeznat hranici mezi kolaborací a odbojem. Hácha a předseda
protektorátní vlády generál Alois Eliáš byli ve spojení s Benešem a
jednali v dohodě s ním. Gestapo o jejich kontaktu vědělo a tolerovalo ho. Ale
jen do té doby, dokud to okupanti považovali za vyhovující svým zájmům. Po
příchodu Heydricha do Prahy byl Eliáš zatčen a odsouzen k smrti. Hácha a zbytek
protektorátní vlády rezignovali a zůstali ve funkcích proti Benešovu přání.
Hranice, za níž začínala kolaborace, se stala zřetelnou. Nejvýraznějším
kolaborantem se stal ministr školství Emanuel Moravec, bývalý plukovník
generálního štábu československé armády.
Vznik odbojových organizací
V boji proti dokonale organizované nacistické policejní a
vojenské mašinérii mohl větších výsledků dosáhnout pouze organizovaný odboj.
Proto se od prvních dnů okupace vytvářely odbojové organizace. Vznikaly shora i
na nižších úrovních, slučovaly se a zanikaly; po prvních měsících formování
působily v českých zemích tři velké odbojové organizace: Obrana národa, Petiční
výbor Věrni zůstaneme a Komunistická strana Československa.
Obranu národa (ON) založili důstojníci. Snažili se
vytvořit zakonspirovanou velitelskou strukturu, sahající až do jednotlivých
míst, která by v kritické situaci byla doplněna na plné stavy a mohla vojensky
vystoupit proti okupantům. Mimo strukturu ON vznikla i řada vojenských
zpravodajských organizací.
Jádrem Petičního výboru Věrni zůstaneme (PVVZ) byla
skupina intelektuálů, kteří již dříve tvořili opoziční skupinu v sociální
demokracii a organizovali akce na obranu demokratického Španělska. Jejich
čelným představitelem byl docent Josef L. Fischer. Byl také hlavním
autorem programu PVVZ, který nežádal pouhé obnovení první republiky, ale
považoval za nutné, aby po válce došlo k hlubokým politickým a sociálním
změnám.
Ústředí vedení domácího odboje
Brzy se s PVVZ sblížila druhá vedoucí garnitura Obrany
národa, vedená podplukovníkem Josefem Balabánem. Výsledkem tohoto
sblížení bylo vytvoření jednotné organizace nekomunistického odboje, nazvané Ústřední
vedení odboje domácího (ÚVOD), která přijala socialistický program
navržený PVVZ.
Postoj ilegální KSČ
Komunistickou stranu zastihl 15. březen již v
podzemí. Avšak ilegalita v zemi, nad kterou rozprostřelo své sítě gestapo, byla
něčím zcela novým a KSČ musela svou organizaci přebudovat, tj. znovu vytvářet.
Po podepsání sovětsko-německého paktu o neútočení se KSČ samozřejmě podřídila
linii Kominterny, což se projevilo tím, že odmítla spolupracovat s jinými
odbojovými skupinami a ve svém tisku útočila i na Beneše a západní velmoci.
Údery gestapa ji však postihovaly nadále. Tato izolace skončila, když počátkem
roku 1941 komunisté navázali kontakt s odbojem orientovaným na londýnskou
vládu. V září 1941 se KSČ a UVOD dohodly na vytvoření společného vrcholného
orgánu odboje. Ten však nemohl rozvinout činnost vzhledem k tomu, že atentátem
na R. Heydricha vznikla zcela nová situace.
Formy odboje
Po 17. listopadu 1939 přestali lidé pomýšlet na demonstrace
a začaly se uplatňovat nové formy odporu. Zpočátku došlo k několika krátkým
stávkám, v nichž dělníci žádali zvýšení mezd nebo zlepšené zásobování. Po zdích
se psala protifašistická hesla. Postupně se rozšířily i sabotáže a diverze,
a to jak v továrnách, tak na železnicích: železničáři přeřezávali brzdové
hadice a sypali písek do ložisek.
Nejúčinnějším výkonem českého odboje, zejména
nekomunistického, byla zpravodajská činnost. Díky jí dostaly spojenecké
mocnosti, především Velká Británie, řadu vojensky velmi důležitých informací. K nejvyšší
formě odporu, k ozbrojenému boji, došlo až v poslední fázi války, neboť
podmínky pro něj byly mimořádně nepříznivé. V zemích, které se postavily
hitlerovskému vpádu na odpor, zůstala i po porážce jistá část zbraní mezi
lidmi. V Čechách a na Moravě padly téměř všechny zbraně do rukou okupantů. Ani
zeměpisné podmínky nebyly příznivé pro partyzánskou vá]ku. Charakteristickým
rysem českého hnutí odporu byla skutečnost, že to byl převážně odboj beze
zbraní.
Atentát na Heydricha
Heydrich patřil k lidem z blízkého okolí Hitlera. Když se po
napadení Sovětského svazu zvedla v českých zemích vlna odporu, byl poslán
do Prahy ve funkci zastupujícího říšského protektora. Vyhlásil stanné právo
a dal popravit řadu již dříve zatčených odbojových předáků.
Beneš ve spolupráci s britskou tajnou službou rozhodl
zorganizovat na Heydricha atentát. S tímto úkolem byla v Čechách vysazena
skupina československých vojáků-parašutistů a 27. května 1942 dva její příslušníci
atentát úspěšně provedli. Odplata nacistů byla hrozná: tisíce lidí povraždili,
Lidice a Ležáky srovnali se zemí. Údery gestapa zasáhly těžce i odboj.
ÚVOD byl zlikvidován a nekomunistickému odboji se nepodařilo vytvořit nový
ústřední orgán. Vznikla však rozvětvená organizace Rada tří, která
působila až do konce války.
Významnou ilegální organizací se po rozbití ÚVOD stala KSČ.
Již do heydrichiády sice ztratila dva ústřední výbory, ale podařilo se jí
vytvořit třetí vedení. I to však vydrželo jen do léta 1943. Téměř všichni
zatčení členové ústředních výborů byli zavražděni, nejvýznamnějšími postavami
mezi nimi byli Jan Zika a Karel Aksamit - oba zahynuli při
zatýkání. V roce 1943 byla již pozatýkána převážná většina komunistů,
kteří na začátku okupace začali ilegálně pracovat. Řady KSČ se včak doplnili
mladou generací, která teprve za války dospěla. Tato generace také vytvořila
nezávisle na staré struktuře skupinu Předvoj, která se stala
nejpočetnější a nejrozvětvenější ilegální organizací. I ta však byla gestapem
na konci války rozbita.
Zahraniční odboj
Každá okupovaná země měla v zahraničí svou politickou
reprezentaci, ale v případě Československa měla jeho politická emigrace mimořádný
význam. Zatímco z většiny obsazených zemí odešli jejich ústavní
představitelé do Británie, ústavními činiteli ČSR v březnu 1939 byli Hácha a Beranova
vláda a ti s diplomatickou zdvořilostí pozdravili Hitlera na Hradčanech.
Beneš byl soukromou osobou. Vláda, kterou v exilu ustavil, byla teprve po pádu
Francie uznána Británií za prozatímní československou vládu. Až o rok později,
když vstoupil SSSR do války a uznal ji za jedinou a skutečnou představitelku
Československa, přiznala jí tento status i britská vláda.
Samostatné čs. vojenské jednotky
Po boku spojeneckých armád bojovaly i samostatné československé
vojenské jednotky. Jednotka ve Francii měla před jejím pádem přes 10 000
mužů, jednotka na Blízkém východě 1 000. Významná byla zejména její účast
v bojích o Tobruk pod vedením generála Karla Klapálka. V závěru války
tvořili českoslovenští vojáci na západě tankovou brigádu, která obléhala Dunkerque
v severní Francii. Téměř 1 000 našich letců bojovalo v řadách
britského letectva. V Sovětském svazu se utvořila z československých občanů
vojenská jednotka, která se časem, zejména přílivem přeběhnuvších vojáků
slovenské armády a vstupem volyňských Čechů, rozrostla na armádní sbor;
na podzim 1944 měl 17 000 mužů. Zúčastnili se řady významných bitev,
zejména o Kyjev a o Duklu. Velitelem sboru byl generál Ludvík Svoboda. V
řadách jugoslávských partyzánů bojovalo 7 500 Čechů a Slováků.
2. Vývoj ve slovenském státě
Situace na Slovensku se velmi lišila od českých zemí. Češi
viděli v Háchovi a v protektorátních ministrech jen dosazený nástroj německé
nadvlády, kdežto Slováci získali poprvé v dějinách svůj národní stát. Jejich
většina totiž oprávněně nepovažovala první republiku za národní slovenský stát
a ztotožňovala ji s pražským centralismem a oficiálním čechoslovakismem. Proto
měl prezident Jozef Tiso a vláda v čele s Vojtěchem Tukou u
značné části národa prestiž. Ideologie luďácké diktatury byla směsí klerikalismu,
protičeského a protimaďarského nacionalismu a fašismu. Spisovatel Dominik
Tatarka nazval slovenský stát výstižně farskou republikou.
Klerofašistická luďácká diktatura
Loutkový charakter slovenského státu byl zjevný - německá
vojska vstupovala na jeho území, kdykoliv uznala za vhodné, a spory mezi
luďáckými vůdci řešil sám Hitler. Tato podřízenost však zdaleka nebila do očí
tak jako v českých zemích, kde byly německé posádky umístěny trvale a všechny
nápisy byly německo-české.
Ve slovenském odboji nemohl proto protiněmecký nacionalismus
se-hrát tak významnou roli jako v českém. Slovenský odboj byl od počátku
především antifašistický, tj. zaměřený proti domácímu luďáckému režimu,
a sociální. Došlo k řadě stávek za lepší postavení dělníků, z nichž mnohé
nabývaly i politického zabarvení. Charakter slovenského státu se odrazil i na
struktuře odboje. Politický katolicismus, který byl tvůrcem státu a vládl v
něm, nebyl v odboji zastoupen. Agilní ilegální organizací byla od počátku komunistická
strana, odbojovou činnost vyvíjely také organizace spjaté s londýnskou
emigrací; ty se opíraly hlavně i o evangelíky.
Vypovězení války Slovenského státu SSSR
Přepadení SSSR bylo pro Slovensko ještě výraznějším mezníkem
než pro Čechy a Moravu. Slovenská vláda vypověděla Sovětskému svazu válku:
účast slovenské armády na východním tažení přinesla zkušenost války do každé
vesnice. Přechod k válečnému hospodářství a s ním spojené zásobovací potíže
postihly část městského obyvatelstva. Nucený výkup zemědělských výrobků
vyvolával od léta 1941 určitou nespokojenost také u rolnictva. Na druhé straně
tzv. arizace židovského majetku a snadná politická kariéra připoutávala k
režimu jak arizátory, tak značnou část inteligence.
Odpor proti válce se projevil zejména mezi vojáky:
postupně se množily případy ignorování rozkazů, opožděného nástupu k útvarům i
přebíhání k Rudé armádě.
Slovenští odbojáři byli zatýkáni a vězněni. Ovšem ve
srovnání s protektorátem byla perzekuce mírná: do povstání nebyl vykonán ani
jeden rozsudek smrti. Rozdíl je zjevný z osudů pozatýkaných komunistických
předáků. Do roku 1943 byly zlikvidovány tři ústřední výbory KSČ a čtyři ÚV KSS.
Ze Slováků nepřežil vězení jeden - Ján Osoha, z Čechů téměř žádný.
Vánoční dohoda 1943
Mezi komunisty a ostatními odpůrci režimu nebyla dlouho
žádná spolupráce; příčiny byly zejména v sektářství vůdců KSS. Teprve pátý
ústřední výbor pod vedením Karola Šmidkeho a Gustáva Husáka začal
spolupracovat s bývalými agrárníky, soustředěnými kolem Jozefa Lettricha.
O vánocích 1943 utvořili společně Slovenskou národní radu s paritním
zastoupením. Tato instituce však nezahrnovala všechny slovenské odbojáře,
stranou zůstali zpočátku zejména protiluďáčtí vojáci, jejichž mluvčím byl
podplukovník Ján Golian.
Vánoční dohoda, na jejímž základě byla vytvořena Slovenská
národní rada (SNR), vyŹtyčovala především úkoly národně osvobozeneckého boje v
jeho poslední fázi. To znamenalo vést jednotně ve spolupráci s londýnskou
vládou a celým zahraničním odbojem zápas proti německé a domácí fašistické
diktatuře, převzít ve vhodném okamžiku moc a předat ji svobodně zvoleným
zástupcům slovenského národa či orgánům Československé republiky.
3. Slovenské národní povstání
Slovenská národní rada
Jak se Rudá armáda blížila ke slovenským hranicím, začalo se
v protiluďáckých důstojnických kruzích i ve Slovenské národní radě uvažovat o přípravě
povstání. V červnu 1944 se dosáhlo dohody, podle níž přežlo vedení celého
odboje do rukou SNR. Ta vyslala 4. srpna do Moskvy svou delegaci - Karola Šmidkeho
a podplukovníka Mikuláše Ferjenčíka - aby projednala koordinaci povstání
s postupem sovětských vojsk.
Partyzánské oddíly
Mezitím přistálo na Slovensku 26 desantů z SSSR, které se
staly jádry partyzánských oddílů; koncem srpna čítaly asi 15 000
mužů.
Jejich úkolem bylo zejména ničit spoje, jichž užívala
německá armáda. Od 25. srpna začali partyzáni obsazovat některá města (Martin,
Liptovský Mikuláš, Brezno, Podbrezovou, Liptovský Hrádok), v Martině zajali a při
pokusu o odpor postříleli německou vojenskou misi. Němci na to reagovali tím,
že 29. srpna překročili u Čadce a Púchova slovenské hranice. V této situaci
vyzval J. Golian slovenské posádky k odporu proti německé armádě. Povstalecká
vojska a partyzáni ovládali v té době většinu země, SNR se rozšířila o další
odbojáře a převzala veškerou moc. Centrem povstání se stala Banská Bystrica.
Vypuknutí SNP -Banská Bystrica
Povstání vypuklo živelně, předčasně, bez koordinace s
postupem Rudé armády. Dvě divize, umístěné na východním Slovensku, které měly
sovětským vojskům otevřít karpatské průsmyky, byly Němci odzbrojeny. Sovětská
vláda poskytla povstání největší možnou pomoc. Rudá armáda změnila svůj
operační plán a zahájila útok na Dukelský průsmyk. Němci se však úporně
bránili, způsobili sovětským vojskům i dvěma československým brigádám těžké
ztráty a jejich postup v průsmyku zadrželi. Ani vyslání československé
paradesantní brigády a velkého množství zbraní nemohlo zachránit povstání před
porážkou. Přesila nepřítele byla velká, Němci krok za krokem postupovali
a 27. října obsadili Banskou Bystricu. Partyzáni ustoupili do hor a s nimi i
někteří příslušníci povstalecké armády. (V řadách partyzánů byli také
Češi, Francouzi, Američané a příslušníci dalších národů.) Byli zajati velitelé
povstání v čele s generály Golianem a Viestem a později popraveni. Německé
oddíly rozpoutaly s pomocí Pohotovostních oddílů Hlinkový gardy masový teror. V
hromadných hrobech byly nalezeny 4 000 obětí, téměř 30 000 osob bylo
odvlečeno do koncentračních táborů.
Význam SNP
Přes svou porážku přispělo Slovenské národní povstání
významně k vítězství nad Německem. Rozrušilo v týlu německé fronty
komunikační systém a vázalo jistý počet německých divizí. Politický vývoj na
povstaleckém území se stal počátkem národní a demokratické revoluce a vytváření
nové československé státnosti. Porážkou povstání ozbrojený boj neskončil: v
závěru roku působily na Slovensku partyzánské oddíly v síle 13 000 mužů.
4. Vyvrcholení českého odboje
Slovenské národní povstání mělo velký ohlas v českých
zemích. Mnoho mladých mužů odešlo na Slovensko k povstalcům. Karl
Hermann Frank vydal nařízení, aby každý, kdo se pokusí překročit slovenskou
hranici, byl odsouzen k smrti.
Rozvoj partyzánské činnosti v českých zemích
Po porážce slovenského povstání přešla řada partyzánských
oddílů na Moravu, sovětská a britská letadla vysadila další skupiny, které se
staly jádrem nových partyzánských oddílů. Tak se v několika oblastech
protektorátu, zejména v Beskydech a na Českomoravské vrchovině,
rozvinula partyzánská činnost. Celkem operovalo přes 90 skupin s 8 000
příslušníky ve vlastních řadách nebo v pomocných ilegálních sítích.
Od října do dubna 1945 osvobozovala Rudá armáda postupně
Slovensko, do konce dubna obsadila velkou část Moravy, včetně Brna a Ostravy. V
té době pronikla již americká armáda do západních Čech.
Česká národní rada
V dubnu se dovršil proces vytváření vrcholného orgánu
národního odboje - České národní rady (ČNR). Spojily se v ní
komunistická strana, ilegální odborové hnutí, Rada tří a hnutí zemědělců a
mládeže. S mnoha odbojovými organizacemi však ČNR neměla kontakt.
V prvních květnových drnech se lid dostal na pokraj
povstání. Začalo živelně v různých městech, často strháváním německých nápisů a
vyvěšováním vlajek. Teprve brutální zásahy okupantů zbořily iluzi mnoha lidí,
že půjde o reprízu 28. října 1918.
Pražské povstání
Vyvrcholením bylo pražské povstání. I ono vypuklo živelně -
5. května. Do jeho čela se postavila Česká národní rada, vedená profesorem Albertem
Pražákem, která však neměla spojení se všemi bojujícími jednotkami,
případně vůbec nevěděla o jejich existenci. Pražané se vrhli do ulic a
postavili tisíce barikád, ztěžujících pohyb německých tanků. Proti barikádníkům
bojovaly především oddíly SS, které měly velkou převahu, zejména v technice.
Pomoc bojovníkům pražského p vstání poskytli vlasovci (oddíly Němci zajatého
ruského generála Andreje Vlasova), kteří odmítli bojovat na straně hitlerovců.
Celkem zahynulo 3 700 Pražanů, z toho polovina padla a polovina byla
barbarsky zavražděna. Čtvrtého dne povstání podepsala Česká národní rada s
německým velitelstvím dohodu, jež zaručovala německým vojákům volný odchod k
Američanům s tím, že si podrží lehké zbraně, kdežto těžké zanechají na okraji
Prahy. 9. května, den poté, co Německo bezpodmínečně kapitulovalo, vstoupila
Rudá armáda do Prahy a zakončila tak válku v Evropě.
5. Ustavení vlády Národní fronty
V březnu 1945 odjela londýnská vláda do Moskvy, kde byla při
jednáních s vedením KSČ ustavena Národní fronta Čechů a Slováků a bylo dosaženo
dohody o složení první domácí vlády a o jejím programu. Ten byl vyhlášen na
prvním zasedání vlády, které se konalo 5. dubna v Košicích.
Košický program
Košický program byl přijat na základě návrhu komunistů a
znamenal, že osvobozená republika se bude podstatně lišit od předmnichovské
ve čtyřech hlavních oblastech: v národnostní struktuře, v soustavě
politických stran, v hospodářském systému a v zahraničněpolitické orientaci.
Tyto zásadní změny nebyly něčím zcela novým; košický program byl vyústěním
programové činnosti domácího i zahraničního odboje, jejímž nejvýznamnějším
dokumentem byl program ÚVOD, vypracovaný především Josefem L. Fischerem.
Konečná podoba vládního programu vznikla po bouřlivých diskusích mezi
představiteli našeho zahraničního odboje.
Nová národnostní struktura
Na rozdíl od první republiky bylo Československo prohlášeno
za národní stát Čechů a Slováků. To znamenalo, že se opustila koncepce
čechoslovakismu a Slováci byli uznáni za svébytný národ; vztah Čechů a
Slováků se měl řídit zásadou rovnosti. Toto pojetí česko-slovenského vztahu
bylo výsledkem konfliktního procesu. Program ÚVOD chápal ještě slovenský
problém spíše regionálně než národně a Beneš hájil do poslední chvíle tezi o
jednotném československém národě. Na druhé straně byla mezi slovenskými
odbojáři dlouhou dobu dosti silná orientace na samostatné Slovensko. Myšlenka
společného státu s Čechy se prosadila nejdříve v armádě, a to hlavně v
československém vojsku v SSSR. Masa slovenských vojáků ztratila iluze o
nezávislosti Slovenska a o národním rázu bratislavské vlády a začala se
spontánně hlásit k Československé republice.
Také řešení německé otázky bylo výsledkem dlouhého
procesu. Myšlenka odsunu se zrodila v řadách ÚVOD. Beneš ji zprvu odmítal, ale
pod tlakem jak domácího odboje, tak britských oficiálních míst s ní vyslovil
souhlas. Při jednáních v Moskvě v prosinci 1943 o tomto záměru informoval jak
vedení KSČ, tak Stalina. Českoslovenští komunisté souhlasili pouze s odsunem
nacistů, Stalin však zásadu násilného vystěhování všech Němců schválil. Po
válce vyslovila s tímto řešením souhlas postupimská konference Velké trojky;
byli vysídleni všichni Němci s výjimkou antifašistů.
Maďarská menšina byla v Košickém programu postavena
na roveň Němcům. Požadavek jejího odsunu však mírová konference neschválila a
po roce 1948 dostali Maďaři občanská a menšinová práva obdobná těm, které
Košický program zaručil menšině ukrajinské a polské. Zakarpatská Ukrajina
byla odstoupena Sovětskému svazu.
Politické strany
Soustava mnoha (nejméně deseti) českých a slovenských
politických stran za první republiky byla v očích lidí značně
zdiskreditována. Všechny programové úvahy v řadách odboje počítaly s tím, že se
po válce nemá obnovit. Vojáci z Obrany národa chtěli po válce přechodně nastolit
vojenskou diktaturu, v programu ÚVOD se návrat k předmnichovskému stranictví
zcela vylučoval. Beneš se vyslovoval pro redukci počtu stran na tři: levicovou,
konzervativní a střed. Komunisté se však nehodlali sloučit s ostatními
socialistickými stranami a existenci pravicové strany odmítli, takže do
osvobozené republiky vstoupily čtyři české politické strany: komunistická,
sociálnědemokratická, národněsocialistická a lidová. Na Slovensku byly jen dvě:
komunistická, k níž se připojili za povstání i sociální demokraté, a
demokratická, utvořená z agrárních členů SNR. Strany žudová a agrární, strana
národního sjednocení a jiné pravicové strany byly vzhledem ke své fašistické
nebo polofašistické minulosti Košickým programem zakázány.
Sociální přeměny
Odbojové hnutí se silně přiklánělo k názoru, že v obnovené
republice musí být omezena moc kapitálu. Toto stanovisko nevycházelo jen z pohnutek
sociálních, ale i národních a demokratických. Bylo reakcí na roli, kterou mnoho
českých a slovenských kapitalistů sehrálo svou podporou fašistických tendencí a
snah o dohodu s henleinovci. ÚVOD ve svém programu žádal zespolečenštění
důležitých výrobních prostředků, Beneš formuloval svůj postoj tezí o
socializující demokracii. Košický program stanovil, že majetek Němců a kolaborantů
bude vyvlastněn a dán pod prozatímní národní správu a že klíčový průmysl a
banky budou postaveny pod všeobecné státní vedení.
Zahraniční orientace
Zahraničněpolitická orientace Československa byla předurčena
již v prosinci, kdy Beneš navštívil Moskvu a uzavřel tam československo-sovětskou
spojeneckou smlouvu. Toto rozhodnutí londýnské vlády bylo logickým závěrem
z Mnichova. Beneš se obával, že by se německý imperialismus mohl i po porážce
znova vzkřísit, a ze zkušenosti roku 1938 vyvodil, že se nelze spoléhat jen na
Západ. Podpis smlouvy byl doma přijat s naprostým souhlasem, souhlas daly
Benešovi po jistém váhání i západní mocnosti. Ve velmocenském myšlení to ovšem
znamenalo, že Československo je považováno za součást sovětské zájmové sféry.
Košický program označil spojenectví s SSSR za základ československé zahraniční
politiky.
Vláda byla sestavena paritně, každá strana dostala
tři křesla. Předsedou se stal sociální demokrat Zdeněk Fierlinger, do té
doby československý vyslanec v Moskvě, ministerstvo vnitra, z mocenského
hlediska klíčové, dostali komunisté.
Výsledky revoluce 1945
Porážka fašistického Německa znamenala pro Československo
vítězství národní, demokratické a sociální revoluce. Nová státní moc, budovaná
na troskách protektorátu a slovenského státu, nebyla obnovou první republiky.
Moc velkého kapitálu byla zlomena a o osudu země začali rozhodovat mnohem více
než v minulosti drobní lidé. Namísto agrární hegemonie nastala hegemonie
komunistická. Závislost na spojenecké Francii byla vystřídána závislostí na
spojeneckém Sovětském svazu.
6. Česká a slovenská kultura za druhé světové války na
pozadí kultury ostatních zemí
Druhá světová válka znamenala jedno z dalších selhání
kultury civilizovaného světa, zároveň však pozvedla síly na její záchranu.
Věda ve válečných službách, uplatnění techniky
V oblasti přírodních věd lze hovořit o období
urychlené a plánované aplikace vědeckých poznatků, zejména z oblasti fyziky, elektroniky
a chemie, do praxe. Ve válečných službách bylo navázáno úzké spojení mezi
pracovníky vědeckého výzkumu a průmyslovými organizacemi. Nejvýrazněji se tento
trend uplatnil v USA. Hlavního technického pokroku bylo dosaženo ve spojích,
dopravě a ve válečné výrobě. Přenosná přijímačka a vysílačka, buldozery,
obojživelný vůz a jeep jsou pro druhou světovou válkou stejně charakteristické
jako raketové zbraně, létající pevnosti a posléze atomová bomba. S jejím
vznikem a použitím jsou spojena zvláště jména Nielse Bohra a Jacoba
Roberta Oppenheimera. Na základě fyziky radiace a teorie informací se
rozvíjela telekomunikace, byly vyvinuty stopovací protiletadlové granáty, radar
aj. Československý průmysl přispěl k válečnému arzenálu těžkým kulometem Bren.
Potřeba chránit vojáky před nedostatkem a nemocemi, zvláště v tropických a
pouštních oblastech, a snaha snížit na minimum následky zranění vedly k pokroku
v biologii a v medicíně. V podstatě válečnými výrobky jsou DDT,
penicilin, paludrin a streptomycin.
Humanistické vědy
Humanitní vědy, včetně filozofie se vyznačují dvojím trendem
- návraty a úniky. Nejtypičtejším filozofickým (a nejen filozofickým) směrem se
stává existencialismus, který v průběhu války vrcholí zejména ve
Francii. A protože jeho francouzská modifikace vyjadřuje víru v možnost úniku
individua z drsné reality, proběhne téměř celou nacisty okupovanou
Evropou. V adaptované podobě zasahuje především slovesné umění.
Umění v průběhu druhé světové války většinou ustupuje
do pozadí a válečné prožitky jsou zúročeny až v době poválečné. To, které se navzdory
válečné vřavě udržuje při životě, má ve válčících zemích rozdílný charakter.
Umění Třetí říše
V agresivních fašistických státech je umění zcela
podřízeno ideologickým hlediskům, což znamená, že moderní umění s humánním
obsahem je završeno i se svými tvůrci. V německé třetí říši hoří na
hranicích vyřazené knihy, cenzura řádí v knihovnách, tisku, rozhlase i filmu.
Umělci hodni toho jména emigrují nebo rezignují. Dočasní vítězové v okupovaných
zemích rabují a odvážejí do Německa umělecké památky všeho druhu (v tomto směru
neblaze proslul H. Göring) nebo je ničí. Ministr propagandy Goebbels přikládal
velkou důležitost působení filmu, takže pro kina neplatila ani v Německu,
ale ani například v Protektorátu Čechy a Morava omezení, která jinak
postihovala kulturní a společenský život (zákaz shromažďování, vytápění
veřejných místností apod.). Výtvarné umění zde mělo ráz hrubého naturalismu,
slovesné umění zcela sloužilo propagandistickým účelům. Zneužívána byla i hudba
(ceněn byl Richard Wagner) a její interpreti (Herbert von Karajan).
Itálie
Poněkud mírnější dopad má fašistická ideologie na umění v
Itálii. Na filmový festival v Benátkách jsou přijímána alespoň v prvních
letech války i díla z některých okupovaných států, postupně jsou ovšem - jako v
celé Evropě - zakázány filmy z USA, Velké Británie, Polska a SSSR. Také cenzura
není tak tvrdá a jsou publikováni autoři sice konformní nebo režimu oddaní, ale
přece jen vytvářející umělecky hodnotná díla; například Curzio Malaparte
umělecké reportáže z ruské fronty Kaput (1941), Alberto Moravia
satira na diktátora Maškaráda (1940), Gianni Stuparich válečný román
Nevrátí se (1944). Pro ideové a umělecké formování italské literatury a pro
modifikaci některých literárních směrů má význam období tzv. resistence od
října 1943 do dubna 1945. Kromě filmu hraje v Itálii velkou roli i divadlo (Luigi
Pirandello).
Francie
V obsazených zemích se umělci snaží využít k
prezentování svých děl legálních možností, aniž by upadli do kolaborace s
okupanty, nebo vydávají svá díla ilegálně. Ve Francii vzniká slavná
Půlnoční edice. Alegorického charakteru nabývají díla ovlivněná
existencialismem [Jean Paul Sartre povídka Zeď (1939), Simone de
Beauvoirová román Návštěvnice (1943), Albert Camus novela Cizinec
(1942)] i díla realistická, vracející se často do minulosti [Louis Aragon
román Cestující z imperiálu (1943), Jean Anouilh tragédie Antigona
(1952), hrána 1944, Vercors, vydávající své novely zčásti ilegálně aj.].
Velké účinnosti dosahuje poezie, rovněž často vydávaná nelegálně (Paul Éluard,
Louis Aragon, Jacques Prévert). Jen malá část umělců sklouzává do
pozice kolaborace. Řada autorů tvoří díla, která vycházejí bezprostředně po
ukončení války.
Ostatní okupované země
Obdobná situace jako ve Francii je i v Norsku, Nizozemí a
Belgii, v Řecku, Jugoslávii a Albánii. Specifický charakter má umění v
neválčících státech s fašistickým režimem ve Španělsku a Portugalsku, kde je
využíváno legálních, pololegálních i ilegálních forem jeho zveřejňování.
Za druhé světové války je dokonce i v prostředí věznic a
koncentračních táborů vyvíjeno mezi vězni nesmírné úsilí udržet mezi sebou a
zejména pro děti kulturní život (školní vyučování v Terezíně a Osvětimi,
organizování divadelních představení, koncertů apod.); vznikají zde však i
umělecká díla (za včechny jmenujme verše francouzského básníka Roberta
Desnose). O udržení základní vzdělanosti se snaží ve své okupované, vlasti
také polští intelektuálové, což má charakter ilegální činnosti stejně jako
každé další kulturní působení.
SSSR
V Sovětském svazu je kultura značně oslabena
stalinskými čistkami z konce třicátých let. Ještě v lednu 1940 je zastřelen Isaak
Babel a v únoru Michail Kolcov a Vsevolod Mejerchold. Úděl
svých bližních a útoky na svou osobu neunesla básnířka Marina Cvetajevová,
končící sebevraždou. Nicméně v průběhu války vzniká řada vynikajících děl
ovlivněných utrpením a statečným bojem národů Sovětského svazu (například verše
Alexandra Tvardovského a Konstantina Simonova, reportáže a
povídky Ilji Erenburga, román Mladá garda Alexandra Fadějeva,
jejž ovšem musel autor po válce přepracovat v duchu socialistického realismu).
Řada děl, která vzniká v době válečné, se objevuje těsně po jejím skončení.
Úspěchy zaznamenalo výtvarné umění, fotografie a dokumentární film, válka
inspirovala i hudební tvůrce.
Anglie a USA
Anglie a USA se staly azylem mnoha
vynikajících umělců ze zemí okupovaných fašisty. Pouze někteří z nich byli
schopni překonat trauma z emigrace a tvořit. Ani velký improvizátor Salvador
Dalí se nedokázal zcela adaptovat na odlišný způsob života americké
společnosti. Přesto v tomto období vznikala vynikající umělecká díla, tvořená
vlastními umělci i emigranty, a to v oblasti výtvarného, hudebního i slovesného
umění, fotografie a filmu.
V Anglii reagují domácí autoři na válečné události
bezprostředně, ale všímají si spíše vnější stránky - mnohá z těchto děl se
stala předlohou k úspěšným filmům (například Monsarratovo Kruté moře). K těm,
kteří dospěli k hlubšímu pohledu, patří například válečný dopisovatel
australského původu James Aldridge. Překvapivý pohled do zákulisí
zbrojařských společností otevřela Balchinova kniha Pokojík vzadu (1943).
William Golding sledoval v řadě románů osudy židovských rodin v Anglii a
hitlerovské Evropě. Také u představitele "románu-řeky" Charlese Percy Snowa
najdeme ohlasy tohoto období. Svá nejvýznamnější básnická díla vydal za války Thomas
Stearns Eliot. Herbert George Wells ve svém posledním významném díle
Rozum v koncích vyjádřil své zoufalství z rozvratu společnosti a obavu z věcí
budoucích, a přiřadil se tak myšlenkově ke kritikům společnosti, zejména Georgu
Orwellovi.
Na události druhé světové války reaguje také celá řada amerických
autorů, z nichž mnozí se jich přímo účastní jako váleční dopisovatelé (Ernest
Hemingway a John Steinbeck). Ve svých dílech citlivě reflektují
pocity Američanů a jejich prožitky. Například Steinbeck píše za válkv příběh
posádky bombardovaného letadla Vypusťte bomby a krátký román Měsíc zapadá.
Exulantská literatura
Díky poskytnutému azylu v USA mohli dále tvořit Heinrich
a Thomas Mannové, z nichž Thomas dokončil biblickou románovou tetralogii
O Josefovi a jeho bratřích. Lion Feuchtwanger dopsal trilogii o životě
Josefa Flavia a vytvořil řadu dalších románů. Na amerických scénách je uváděno
dílo levicového dramatika Bertolta Brechta, který z válečné tematiky
čerpá náměty i pro své nové hry Strach a bída třetí říše, Matka Kuráž a její
děti, Galileo Galilei (otázka svědomí), Kavkazský křídový kruh a Dobrý člověk
ze Sečuanu. Mohli bychom jmenovat řadu dalších, a to nejen z oblasti slovesného
umění. Díky postoji USA byly za druhé světové války zachráněny nesmírné
kulturní hodnoty i řada jejich tvůrců.
Architektura té doby u nás a prakticky v celé
Evropě pochopitelně stagnuje.
České sochařství
České sochařství se umlčet nedalo. Pyšnou tečku za
krásným dvacetiletím masarykovské republiky učinilo v roce 1938 plastikou
Přepadení Československa, vytvořenou spoluprací Jana Laudy a Jana
Baucha. V následujících letech se - ostatně jako veškeré umění - uchyluje k
jinotajným alegoriím a symbolům. Uveďme alespoň dva příklady: Karel Dvořák
vytváří nadčasová torza České řeky, Osud a Život, Poesie; Karel Pokorný
modeluje návrhy na pomníky Boženy Němcové a Aloise Jiráska.
Malířství
Také pokud jde o české malířství, múzy se neodmlčely,
naopak. Vedle renomovaných představitelů generace starší vstupuje na scénu generace
mladá a nejmladší. Skupiny Sedm v říjnu, Skupina 42 a Ra daly
českému malířství celou řadu vynikajících jmen: Antonín Hudeček, Kamil
Lhoták, Karel Souček, František Jiroudek, Zdeněk Sklenář,
Josef Liesler, Jiří Trnka aj.
Na Slovensku vystupuje s originální tvorbou řada malířů, z
nichž někteří se sdružují ve skupině Mikuláše Galandy, jako například Vladimír
Kompánek a Andrej Barčík, jiní symbolicky vytvářejí Skupinu
výtvarných umelcov 29. augusta, jako Peter Matejka, Orest Dubaj,
Vincent Hložník aj.
Překladová literatura
Jestliže jsme si řekli, že malířské múzy nemlčely, pak
literatura, divadlo a film slavily v tomto období nejeden triumf. Byly to
především návraty k tomu nejlepšímu, co česká kultura v minulosti vytvořila a
na co se dříve - dost nevděčně - zapomínalo. Pokud to ještě bylo možné,
zůstávala nadále dokořán okna do Evropy i ostatního světa. Bestsellery prvních
válečných let se staly zvláště romány Když nastaly deště Louise Bromfielda,
K domovu se dívej, anděli Thomase Claytona Wolfa, Jih proti Severu Margarety
Mitchellové, Hrozny hněvu Johna Steinbecka a severská trilogie Věčně
zpívají lesy, Vane vítr z hor a Není jiné cesty Trygveho Gulbranssena.
Česká válečná reportáž
V nacisty neokupovaném světě, zvláště ve druhém období
války, slavily triumf válečné reportáže. Ani my jsme nezůstali stranou.
Velmi dobrým válečným zpravodajem se stal v londýnském exilu Jiří Mucha.
Jako všechny další válečné reportáže mohly u nás vyjít pochopitelně až po
válce.
Česká poezie
Světlou stopu zanechává v tomto období česká poezie.
Nové vynikající sbírky vydávají Vítězslav Nezval (Pět minut za městem a
skvělá básnická adaptace Manon Lescaut), Josef Hora (Jan Houslista,
Zahrada Popelčina), František Halas (Naše paní Božena Němcová), Jaroslav
Seifert (Vějíř Boženy Němcové, Světlem oděná) i František Hrubín
(Země sudička). Souběžně vystupuje mladá básnická generace, o níž Václav
Černý napsal, že její poezie připomínala vysoko planoucí ohně. (A že to i
trochu děsilo: tak planou jen ohně před zánikem.)
Mluvčím této generace byl Kamil Bednář a Zdeněk
Urbánek a patřili k ní zejména Ivan Blatný, Pavel Bojar, Alena
Vrbová, Zdeněk Kriebel, Jan Pilař a nesporně největší a
nejnadanější příslušník této generace Jiří Orten, který, žel, ve svých
dvaadvaceti letech umírá. Tvorba této básnické generace nese - spíš neuvědoměle
než uvědoměle - silnou stopu existencialismu. A vyznačuje se též velkou úctou k
rodné řeči a básnickému slovu. Vytváří jinotaje, jimiž však jazyk neochuzuje,
ale naopak obohacuje. To platí zejména o Jiřím Ortenovi, zvláště o jeho
sbírkách Ohnice a Elegie a vynikající novoročence Jeremiášův pláč.
Česká próza
Česká próza se, jak už bylo řečeno, vyznačuje návraty
ke klasikům. (Poezie se zase často vracela k Máchovi, i když to nejlepší,
co bylo na toto téma vytvořeno, byly Horovy Máchovské variace, napsané
ke stému výročí básníkovy smrti.) Ale také ona vydala několik skvostů původních,
i když na tom pod drobnohledem cenzury byla hůře než poezie. A tak
jmenujme především velké, žel nedokončené Vančurovy Obrazy dějin národa
českého (skvěle ilustrované Karlem Svolinským), jejichž cena pro
posilování národního sebevědomí je nedocenitelná. K dalším nezanedbatelným
prózám patří Poláčkův Hostinec u Kamenného stolu. Musel vyjít pod jménem
malíře Vlastimila Rady, protože Poláčka už postihla okupační
antisemitská opatření. Z obdobných důvodů vyšly také Ortenovy sbírky pod jeho
vlastním jménem teprve po válce. Čtenářský úspěch mělo Drdovo Městečko
na dlani, Schulzův Kámen a bolest, Kožíkův Největší z pierotů a Bassův
Cirkus Humberto.
Nelze ovšem tvrdit, že vycházely jen dobré knihy. Hlad po české
knize a s ním spojená nakladatelská ochota vynesly občas na světlo i poezii a
prózu druhého a třetího řádu. Představovalo to ovšem téměř zanedbatelné minimum
a nic to nemění na faktu, že česká literatura se v tomto období nejen
nezpronevěřovala, ale naopak dosahovala vrcholů.
České i slovenské knihy vycházely v této době také v cizině,
především v Londýně. Nejvýznamnějším českým exilovým spisovatelem byl Egon
Hostovský.
Slovenská literatura
Slovenská literatura na území tzv. slovenského státu
pokračovala v rozvíjení slovenské poetisticko-surrealistické varianty tzv. nadrealismu.
Na druhé straně ovšem splácela, chtěně i nechtěně, také daň luďáckému
etablissmentu. Avšak značná část především mladých básníků záhy zaujímala ostře
protifašistický postoj, zvláště poté, co byli slovenští vojáci posíláni po boku
Němců na frontu. Dvousvazková antologie této poezie vyšla za války pod názvem Hnev
svätý v Londýně. Uspořádal ji a zasvěceným komentářem doprovodil Vladimír
Clementis. Dále tvoří, aniž by se zkompromitovali, Emil Boleslav Lukáč,
Ján Kostra, Janko Jesenský, Margita Figuli a další.
České divadlo a film
Čestnou kapitolu psalo v této době i české divadlo. Vracelo
se k domácím i světovým klasikům, zejména španělským; méně úspěchů slavilo v
tvorbě původní. Ale pamětníci jistě nikdy nezapomenou na uvedení Nezvalovy
Manon Lescaut, na Srnkovo Rozmarné zrcadlo a zvláště na Přecechtělovu
Pohádku o tanci, která měla tragickou dohru v uvěznění Emila Františka
Buriana a Niny Jirsíkové v koncentračním táboře; jednatel Kruhu
přátel D 41 Anton Straka ji dokonce zaplatil smrtí.
V těžkých podmínkách se dobře držela i česká kinematografie.
Vzniklo několik filmů trvalé hodnoty, jako Tulák Macoun, Městečko na dlani, To
byl český muzikant, Humoreska aj.
Česká hudba
Národní povědomí utvrzovala, jako nejednou v těžkých
obdobích našich dějin, také hudba. I ona se vracela ke klasikům - k Smetanovi a
Dvořákovi. A byla tu ještě celá generace Dvořákových žáků - i z jejich
díla a odkazu se čerpalo. Některá operní představení, především Smetanovy
Libuše a Prodané nevěsty, Dvořákovy Rusalky aj., se stávala manifestacemi,
které okupační moc nesla více než nelibě. V emigraci tvořil Bohuslav
Martinů a zemřeli tam nadaní skladatelé Vítězslava Kaprálová a Jaroslav
Ježek.