Pokračování úvodní stati knihy Stalin a my. Stalinismus a rehabilitace rakouských obětí. První část
ZDE.Stalinův triumf
Stalin prohlásil 17. sjezd v r. 1934 za sjezd vítězů. Na 18. sjezdu v r. 1939 bylo pak toto vítězství úplné. Jak úplné, to objasňuje následující: Svého času nejnebezpečnějí protivník v boji o moc a po desetiletí hlavní nepřítel, Trockij, mohl opustit Sovětský svaz v r. 1929 ivý, na popravu nebo uvěznění zakladatele Rudé armády v té době nebylo ani pomylení. Naproti tomu 18. sjezd mohl Stalin nechat zahájit významně v den výročí posledního ze třech moskevských monstrprocesů, které připravily o ivot mnohé z vysoce postavených protivníků.
Veřejný ani vnitrostranický odpor proti systému vytvořenému a řízenému Stalinem u neexistoval. Dějiny strany (Krátký kurs dějin VKSb), v r. 1938 redigované samotným Stalinem a schválené ÚV, doplnily vítězství hodnocením událostí.[23] Staly se svého druhu katechismem komunismu stalinské raení.
V jednom z dopisů, které se vztahují ke kontroverzi s E. Wimmerem při přípravě dějin KPÖ v r. 1985, argumentuje Garscha: Povauji za nesprávné, děláme-li, jako by ji v letech 1922/23 bylo jasné, e výhradně Stalin zná cestu k dokončení tohoto velkého díla a e vechny (...) jiné názory by vedly ke zkáze (...) To sice odpovídá falování dějin, jeho se sám Stalin horlivě účastnil od počátku 30. let, přičem postupně znemoňoval kadé vědecké zkoumání dějin strany (...) a nakonec v r. 1938 sám předloil přehodnocení dějin ve svém duchu (nebo Krátký kurs není jen učebnicí marxismu-leninismu stalinského raení, nýbr také předpisem, jak se od nynějka musí pohlíet na dějiny strany), ale musíme se řídit podle toho?[24]
Musíme? Dokonce potom, co byl Krátký kurs staen z oběhu, a to bez toho, aby byla větina z jeho základních tezí podrobena kritice, generace komunistických funkcionářů a funkcionářek se seznamovaly s marxismem, studovaly jej a vyučovaly téměř výhradně tak, jak byl aprobován na reálně socialistických vysokých kolách. Stalinská dogmatika se tradovala jetě po desetiletí - a dodnes je mnohými zcela zaměňována za marxismus.
Ve smyslu tohoto marxismu se oddělovalo a vydělovalo. A v této době mohly být v Rusku v plném znění publikovány paměti komunistické feministky Alexandry Kollontajové.[25] Zahrnuta řády a vyznamenáními, ale jako radikální teoretička potlačena za svého ivota i po smrti. Texty, z nich lze některé číst jako feministickou kritiku sovětské skutečnosti, byly v 70. a 80. letech zpřístupněny jen díky malým radikálně levicovým vydavatelstvím na Západě, pokud k tomu vůbec dolo. Sám Karel Marx byl občas v nemilosti, jak ukazuje osud jeho Ekonomicko-filosofických rukopisů (z r. 1844). Byly sice publikovány v rámci prvního vydání sebraných spisů Marxe a Engelse (MEGA) v r. 1932, ale potom co vyvolaly mimo jiné debaty o odcizení za socialismu (jak bylo nasnadě), zůstaly v r. 1955 mimo druhé ruské vydání a také následující vydání v NDR.[26]
Ústřední místo při prosazování stalinské dogmatiky zaujímá pojem marxismus-leninismus, tj. přehodnocení resp. kanonizace Leninova díla. Franz Marek, významný teoretik KPÖ, který sestavoval ve 40. a 50. letech přehojné ódy na Stalina, se posmíval ve své knize Co skutečně řekl Stalin z r. 1970: A ije leninismus!, A ije marxismus-leninismus! Vlastně není úplně srozumitelné, proč přát vědecké teorii revoluce prospívání.[27]
Přitom nesmí dojít k nedorozumění: při kritice Stalinem zavedeného pojmu marxismus-leninismus není tématem ani Marx, ani postavení, jaké zaujímal Lenin ji během svého ivota jako teoretik a praktik revoluce. Právem platí Lenin za nejvýznamnějího Marxova áka. Leninův návrat k Marxovi byl protikladem falování Marxovy teorie představiteli Druhé internacionály. V tomto smyslu také platí jeho dílo za modelový příklad, avak nikoli, a to je rozhodující rozdíl, jako jedině moná varianta rozvoje a propagace marxismu.
Stalin, jak poznamenal Trockij, nahradil vztah k Leninovi jako revolučnímu vůdci vztahem k němu jako k vrcholku kněské hierarchie.[28]
Ve svých proslavených přednákách O základech leninismu předloil Stalin následující historickou definici: leninismus je marxismem epochy imperialismu a proletářských revolucí. Zahrnuje ve, co vytvořil Marx plus to nové, čím obohatil Lenin pokladnici marxismu, a co vyplývá jako nutnost z toho, co bylo vytvořeno Marxem.[29]
Leninovo dílo, jeho hodnota pramenila právě z blízkosti realitě, z mnohostrannosti a rozpornosti, tak bylo přeměněno na uzavřený systém, marxismus-leninismus, synonymum pro Stalinem pronesené poučky. Bylo tedy mono u něj číst: Leninská teorie proletářské revoluce vychází ze tří základních pouček. První poučka (...) Druhá poučka (...) Třetí poučka (...).[30] Tři poučky, jedno schéma, v něm mělo být zahrnuto ve, co vytvořil Marx a co z toho nevyhnutelně vyplývá (...) Není těké představit si, s jakou ironií by sám Lenin hodnotil takovou interpretaci svého díla.
Avak Stalinovy formulky představovaly mnohem více, ne karikaturu leninismu. V první řadě slouily k ukázňování a k vylučování. Otázka stojí tak, vmetá v tvář svým oponentům v agrární otázce, buď tato nebo jiná cesta (...) Není ádné třetí cesty, a nemůe jí být.[31] Dialektika, ta sjednocená dvojakost věcí (Goethe), tak byla nahrazena moralizujícím mylením přítel-nepřítel, strnulým - o zničení usilujícím - dualismem. Kdo není s námi, je proti nám.[32]
K politické funkčnosti tohoto dualismu cituje Trockij z rozhovoru s Kameněvem. Vy věříte řekl Kameněv, e Stalin přemýlí o tom, co vám odpoví na vai poslední kritiku? Mýlíte se, přemýlí o tom, jak by vás mohl zničit (...) Nejprve morálně a pak půjde-li to, i fyzicky (...) Stalin bojuje na docela jiné rovině ne vy.[33]
Na 15 sjezdu strany r. 1927 bylo vyloučení Trockého, Zinovjeva, Radka, Kameněva, Pjatakova, Preobraenského, Rakowského a dalích zdůvodněno tím, e se úplně politicky rozeli s leninismem.[34] Na dubnovém plénu r. 1929 byly mytické vzývání Lenina a zničující dualismus namířeny proti Bucharinovi, Tomskému a Rykovovi: Jedno, to je generální linie strany, revoluční, leninská linie strany. Druhé, to je linie Bucharina a jeho skupiny (...) která odporuje generální linii stany téměř ve vech otázkách. To je linie pravé odchylky.[35]
To, co slouilo jako zdůvodnění pro odstranění z funkcí a vyloučení ze strany, z toho během několika let, po vzestupu do absurdity a monstrosity, vyrostl poetilý kleb monstrprocesů. Ve třetím monstrprocesu r. 1938 přiznali obalovaní (Bucharin aj.) dokonce, e plánovali zavradění Lenina ...
Nedá se popřít, e tento postoj vylučování na desetiletí deformoval utváření teorie a politické kultury v komunistických stranách.
Z hlediska státu představuje stalinismus jednostranný důraz na výkon moci a pouití násilí. Z leninské mylenky pouít v zaostalém Rusku diktaturu proletariátu při výstavbě nové společnosti a současně také při kulturní revoluci vyplývalo zřízení státu s funkcí výchovné diktatury. V tomto rámci se měla vyvinout socialistická hegemonie. Podle klasického marxismu by měla v souladu s mírou dosaeného sociálního a kulturního pokroku postupně ustupovat potlačovatelská funkce státu a být nahrazována hegemoniální. Marxismus vdy představuje v historické perspektivě vizi společenské samosprávy a odumírání státu.
Tato perspektiva byla jistě zamlena izolovaným a ohroeným postavením Sovětského svazu. Abnormální situace ztěovala nalezení rovnováhy mezi posluností a pochopením, mezi příkazy a kontrolou, mezi kázní a iniciativou. V takové situaci bylo lehké přivyknout společnost na politické pouívání násilí. Má se tedy stalinismus ospravedlňovat zvlátní historickou shodou okolností?
Podstata stalinismu
Stalinismem jsou takové excesy moci, které nejsou zakotvenu v úkolech výchovné diktatury[36], tak zní známá definice Wernera Hofmanna. Nebo jinak řečeno: Objektivní situace, v ní stát dorůstá vynuceným úkolům, ani by ve společnosti existovaly sociální a institucionální korektivy, je jedním z předpokladů stalinismu, ale nevysvětluje jej úplně. Poměry podobné občanské válce a teror koncem 20. let byly následkem politického nasměrování proti potřebám společnosti. Teroristická diktatura se upevňovala právě v době, kdy vnitřní a vnějí postavení země umoňovaly uvolnění.
A u se Stalin a Trockij liili v polovině 20. let jakkoliv v názoru na to, nakolik lze vybudovat socialismus v jedné zemi, v jejich pohledu na praktická opatření, která k tomu budou potřebná, nacházíme - z dneního pohledu - pozoruhodné paralely. V Permanentní revoluci psal Trockij v r. 1928: Dobytí moci proletariátem neuzavírá revoluci, ale jen ji otevírá. Socialistická výstavba je myslitelná jen na základně třídního boje v národním a mezinárodním měřítku. Za podmínek rozhodující převahy kapitalistických vztahů ve světové aréně povede tento boj nevyhnutelně k výbuchu, tj. uvnitř k občanské válce (...) V tom spočívá permanentní charakter socialistické revoluce.[37]
Zcela v tomto smyslu a jako samo sebe naplňující proroctví mohl Stalin r. 1929 konstatovat svůj zákon narůstání třídního boje v průběhu úspěné socialistické výstavby. A bude ná základní sovětský aparát dobrý nebo patný (...) odumírající třídy se budou (...) stavět na odpor. V tom je sociální základ zostření třídního boje.[38] Bez ohledu na logiku tak bylo zkonstruováno teoretické zdůvodnění teroru a masových represí. Za daných podmínek se musel zákonitě se zostřující třídní boj odehrával hlavně v komunistické straně samotné. K tomu byla jako ostrá politická zbraň pouita elezná stranická disciplina a podřízení členů strany této disciplině.
U jetě více: Soudruzi! My komunisté jsme lidé zvlátního raení. Jsme utvářeni ze zvlátního materiálu. (...) Jsme armádou soudruha Lenina. Není nic vyího nad členství ve straně, jejím vůdcem je soudruh Lenin. (...) Přísaháme ti, soudruhu Lenine, e tento tvůj příkaz s ctí splníme.[39]
Ve stalinském chápání se stala stranická disciplina protikladem racionálně odůvodněného politického chování jednotlivce v dané situaci, stala se pseudonáboenským zápalem, podřízením se Přikázání, Slovu, Písmu, Vůdci.
Také zde je třeba poznamenat: s leninskou stranou nového typu, její přísná disciplina vyplývala z tvrdých podmínek ilegálního boje za carismu, má stalinské povýení strany na monolit ze zvlátního materiálu, na drahokam, jeho jas se jen zvyuje kadým dalím odtípnutím atd., společné jen to, e se prosazovalo mytickým odvoláváním se na Lenina. Přitom nezůstává stalinismus v oblasti teorie výstavby strany a politické metodiky vůbec jevem omezeným na Sovětský svaz. Vdy i pro Komunistickou internacionálu byl r. 1929 Rokem převratu.
V Německu a v Číně nasměrovala Kominterna své sekce ke katastrofálním porákám. Za nevydařené povstání v Hamburku (1923) a krvavé rozbití dělnického hnutí v anghaji (1927) nese podstatnou spoluzodpovědnost KI. Ale místo toho, aby se zahájila debata o strategii a struktuře Třetí internacionály, byly poráky připsány k tíi zrádcům ve vlastních řadách - Brandlerovi a Thalheimerovi v KPD; Radkovi a Zinovjevovi v ruské straně.
Komunistické strany mimo Rusko, mezi nimi předevím německá, byly stále více zatahovány do frakčních bojů VKS(b).[40] Jako výsledek střetů mohl Stalin prohlásit pod heslem bolevizace svůj model politiky a strany za veobecně závazný, a na tomto základě nechat zglajchaltovat nebo vyměnit vedení jednotlivých komunistických stran.
Zatímco KS Číny se stále více vymaňovala z vlivu Kominterny[41], měla stalinizace KPD osudové důsledky pro německou politiku. Na VI. kongresu Třetí internacionály r. 1929 prosadil Stalin generální linii, podle ní je třeba zostřit boj proti sociální demokracii jako společenské opoře kapitalismu a předevím proti jejímu levému křídlu. Aby byl boj proti sociální demokracii veden úspěně, vysvětloval, je nezbytné zaostřit otázku na boj proti levému křídlu sociální demokracie (...) nebo je jasné, e překonat sociální demokracii není vůbec moné, pokud neutědříme zničující poráku levým sociálním demokratům.[42] Patří k zásadním prvkům stalinistického mylení, e boj uvnitř levice je veden a do konečných důsledků - a dělo se tak i v době, kdy bylo zřejmé nebezpečí uchopení moci nacionálními socialisty. Přitom je úder směřován vdy také na části vlastní strany: Proti pravým úchylkářům, kteří usilují o přizpůsobení komunismu sociáldemokratismu[43]. Vedle sociádemokratizátorů, pravičáků ve straně se lo také proti usmiřovačům. Podle Stalina je tomu toti tak: Kdy se vyhlásí válka pravicové úchylce, pak se praví úchylkáři obvykle přebarví na usmiřovače. Je proto nezbytné, nastolit otázku rozhodného boje proti usmiřovačství.[44]
Po lednu 1933 se ale přísluníci levice Německa potkávali ve věznicích gestapa, v uličkách koncentrační táborů, praví i leví sociální demokraté, stalinisté i praví úchylkáři a usmiřovači ... Je tedy historickou lí vidět jen vinu sociálních demokratů a popírat spoluvinu stalinismu na poráce s tak těkými následky.
Pro Německo přiel dokonalý obrat Kominterny na VII. kongresu r. 1935 k akční jednotě a k politice irokých antifaistických aliancí příli pozdě. Od samého začátku byla ostatně věrohodnost nové politiky, její jádrem byly výzvy komunistů k ochraně faismem ohroených demokratických a humanistických hodnot, otřesena vývojem v Sovětském svazu. (Nadto naráela v KPD, před r. 1933 největí komunistické straně mimo Rusko, na značný politický odpor.)
Přesto zůstává z prakticko-politického hlediska stálou zásluhou VII. kongresu, který měl být posledním v dějinách Kominterny, e strategicky zdůvodnil účast komunistických stran v irokých aliancích. V teoretické oblasti otevřel bránu radikální obnově komunistického mylení, a načrtl monou a nutnou syntézu socialismu a demokracie.
Nová politika Kominterny umonila nejen volební vítězství Lidové fronty ve panělsku r. 1936 ale také celosvětový vzestup vlivu po vojenském rozdrcení faismu antihitlerovskou koalicí. Komunisté se podíleli na vládách nejen v lidových demokraciích, ale bezprostředně po osvobození také ve velkých kapitalistických státech jako je Itálie a Francie.
Ukázalo se ovem brzy, e obrat, který provedla Kominterna r. 1935, nebyl v mnoha stranách nijak hluboko zakořeněn. Se začátkem studené války a rázným ukončením lidově demokratických experimentů ve prospěch vynucené stalinizace východní Evropy dolo od r. 1947/8 k nové vlně represí. Scénáře represálií v letech 1947 a 1953 se v nejednom ohledu shodují se zákonitým zostřováním třídního boje ve 30. letech. Téměř se zdálo, e se dějiny budou opakovat. Také monstrprocesy proti Slánskému (ČSR), Rajkovi (Maďarsko) a Kostovovi (Bulharsko) byly zaloeny na absurdních konstrukcích a vynucených přiznáních.
Novým momentem byl ovem odpor, s jakým se mohlo vedení jugoslávské KS postavit Stalinovi. Rezoluce Kominformbyra, přijatá v červnu 1948, mohla sice Tita a jeho stranu vyloučit z mezinárodního komunistického společenství, ale ne zbavit jej moci.
Výsledný konflikt měl negativní následky také pro KPÖ. Tisíce slovinských členů strany v Dolních Korutanech byly během kampaně zahájené vedením strany proti údajným nebo skutečným sympatizantům titofaistů vyhnány z KPÖ.
Není to ádný ojedinělý příklad. V r. 1948 byla po stranické čistce nařízené vedením SED vyhnána čtvrtina z 250 000 členů KPD (Západ). Ve stejném roce byl místopředseda strany Fritz Sperling vylákán k důkladným lékařským vyetřením do Berlína a po faleném obvinění, e je agentem USA, vězněn a do r. 1957. To ve souviselo s faktem, e analogicky k jiným lidovým demokraciím byl také v NDR připravován politický monstrproces, a to proti členu politbyra Paulu Merkerovi. (U k tomu nedolo, Merker zůstal uvězněn a v polovině 50. let byl rehabilitován.)
Odvratitelnost stalinismu
Stalinismus nebyl historicky nevyhnutelný a nelze ani souhlasit s těmi, kdo prohlaují, e vyplýval logicky z východisek komunistické ideologie. Jak jsem se pokusil ukázat, spočívá jeho jádro v praktické a teoretické negaci humanistického obsahu komunismu. V tomto smyslu je stalinismus skutečným anti-komunismem.
Vedle toho ale s pohledem na ná dnení svět, ohroený stále větí nerovností a globálními nebezpečími, rozhodně tvrdíme: Revoluční projekty, které začaly realizovat komunistické strany v minulém století, byly nejen heroickými pokusy jak ukončit války, potlačování a vykořisování, ale lo také o legitimní odpovědi na dodnes nevyřeené krize. V tom je stále platný historický význam ruské Říjnové revoluce. Sovětský svaz byl nejen do té doby neznámým příkladem vývojem k dohánění (Robert Kurz). Ze zaostalé agrární země na periferii kapitalismu se v historicky krátké době stal silný průmyslový stát s pozoruhodnými sociálními a kulturními vymoenostmi. Lidé v Sovětském svaze přinesli vojensky rozhodující příspěvek k poráce faismu. Sovětským svazem vytvořený mezinárodní poměr sil je v zásadě odpovědný za to, e bylo zabráněno Třetí - jaderné - světové válce a e se rozpadl koloniální systém.
Ani hrůzy stalinistického panství - předevím v samotném Sovětském svazu - nemohou před historicky nepředpojatými posuzovateli zastřít tyto dosaené výsledky. Legitimitu minulých, dneních a budoucích revolučních pokusů nezruí, podle mého přesvědčení, ani stalinistické převrácení komunismu.
Nejde ale jen o ná pohled na dějiny 20. století. A do dnení doby platí: Jakmile se objevuje v komunistické debatě výrazněji stalinistický princip, představuje ničivou, resp. sebezničující tendenci v levici. Státy, které se pokouely o výstavbu socialismu a jim se přes opakované pokusy nepodařilo se emancipovat od tohoto principu, u neexistují. S nimi zanikl i komunistický diskurs, postavený na tradici stalinismu. Nejen proto, e ztratil své nejdůleitějí politické těitě, ale předevím proto, e je neschopen řeit úkoly vyrůstající z dnení skutečnosti. Ale to neznamená ani konec dějin, ani to nemusí být nutně konec komunismu jako takového.
Problémy, které se objevují před těmi, kdo pracují na komunistické obnově, poznal Georg Lukács ji ve druhé polovině 60. let: Protoe Stalin (...) mohl prosazovat, aby byl uznáván za legitimního Leninova dědice, jeho jediného autentického vykladače, za čtvrtého klasika, upevňoval se stále silněji neblahý předsudek o totonosti mezi stalinistickými teoriemi a základními principy marxismu.[45]
Jinak vyjádřeno: stalinismus a komunismus nebyly nikdy totoné, a mohly být přesto ztotoňovány předevím proto, e to komunistky a komunisté připustili. Současně byly antistalinistické pokusy, jich není v dějinách revolučních hnutí málo, ohraničovány, potlačovány a pronásledovány jako úchylky. Jakkoliv je tato okolnost tragická, znamená také, e nový komunismus nemusí začínat od nuly.
Dnes se nelze napojovat na stalinismus a jím formované polemiky - jejich morální, teoretické a politické překonání je pro komunistky a komunisty, kteří jimi chtějí zůstat, nevyhnutelnou nutností; nýbr na schopnost odporu, na internacionalismus, solidaritu a na rebelující demokratismus, který byl také součástí historického komunismu. Karel Marx vymezil v jednom raném textu kategorický imperativ: Převrátit vechny vztahy, v nich je člověk poníenou, znevolněnou, oputěnou, opovreníhodnou bytostí ...[46] V tomto smyslu bude nový komunismus také starým.
První část ZDE, k vlastní knize Stalin a my. Stalinismus a rehabilitace rakouských obětí.
(předchozí poznámky ZDE)
[23] Geschichte der KPdSu: Kurzes Lehrbuch. Dietz Verlag Berlin 1951
[24] W. R. Garscha: dopis v příloze k protokolu schůze historické komise z 11. prosince 1985 (nezveřejněno).
[25] K tomu, jak biedermeierovsky byla přijímána v SSSR a NDR Kollontajová, viz A. Kollontajová: Ich habe viele Leben gelebt. Autobiographische Aufzeichnungen, Berlin 1982. Vydavatelé přeruili běh autobiografického popisu v r. 1921, a navázali a rokem 1926. O příslunosti Kollontajové k dělnické opozici je mono číst: Kollontajová si brala svůj dočasný odklon od stranické linie velmi k srdci.
[26] G. Hillmann: Zum Verständnis der Texte, in: K. Marx: Texte zur Methode und Praxis.Pariser Manuskripte 1844, Rowohlt, Reinbek 1966.
[27] F. Marek: Was Stalin wirklich sagte. Molden-Verlag Wien 1970.
[28] L. Trotzki: Mein Leben, s. 442
[29] J. Stalin: Über die Grundlagen des Leninismus (Přednáky na Sverdlovově universitě zač. dubna 1924), in: Fragen des Leninismus, s. 9 a násl.
[30] Ibid, s. 20
[31] Ibid, s. 338
[32] Pro ilustraci zničující tendence stalinistického diskursu: V Dějinách VKS(b) (viz pozn. 23) čteme v odstavci Degenerace bucharinců na politické obojetníky. Degenerace trockistických obojetníků na bělogvardějskou bandu vrahů a pionů (s. 404 a násl.) Sovětská moc trestá pevnou rukou tyto vyvrhele lidstva a bezohledně s nimi účtuje. (...) Bylo jasné, e Zinovjevova skupina byla maskovanou bělogvardějskou organizací, která si plně zaslouila, aby se s ní jednalo jako s bělogvardějci (...) Trockisticko-bucharinovská hrstka pionů, vrahů a kůdců (...), tato hrstka lidí, kteří nepochopili, e i ten poslední sovětský občan (...) stojí jako vě vysoko nad kadou zahraniční úřednickou kreaturou, kdo potřebuje tuto alostnou bandu, jakou by mohla mít cenu pro lid? (J. Stalin, Fragen des Leninismus, s. 709 a násl.)
[33] L. Trotzki: Stalins Verbrechen, s. 69.
[34] Cit. 23, s. 360.
[35] J. Stalin: Über die Rechte Abweichung in der KPdSU, in: Fragen des Leninismus, s. 318.
[36] W. Hofmann: Was ist Stalinismus, s. 48.
[37] L. Trotzki: Die permanente Revolution. Ergebnisse und Perspektiven. Arbeiterpresseverlag, Essen 1993, s. 185.
[38] J. V. Stalin: O pravé úchylce ve VKS(b). Z projevu na plénu ÚV VKS(b) v dubnu 1929. in: Otázky leninismu. Svoboda, Praha 1950, s. 232 (odkaz v orig. chybí, doplněno překladatelem).
[39] J. Stalin: Zu Lenins Tod. in: J. Stalin: Über Lenin. Verlag f. fremdspr. Literatur, Moskva 1956, s. 37.
[40] Srovnej: R. Fischer: Stalin und deutsche Kommunismus. Dietz Verlag, Berlin 1991.
[41] Na rozířené zasedání politbyra KS Číny v Cun-i (v lednu 1935) byl zvolen předsedou ÚV Mao Ce-tung. Delegát Kominterny Otto Braun, který se tohoto zasedání zúčastnil, píe ve svých pamětech: Zvlátě neblaze působilo, e v letech 1934/5 bylo vedení strany úplně izolováno od vnějího světa. Nemohlo získat pomoc ani rady od mezinárodního komunistického dělnického hnutí, ztělesněného Kominternou. Proto se mohly proti marxisticko-leninským kádrům prosadit maloburoazní, provinciální a nacionalistické nálady, které reprezentoval Mao Ce-tung. - O. Braun: Chinesische Aufzeichnungen (1932-1939), Dietz Verlag Berlín, 1973, s. 134. 29. června 1942 s zanesl do deníku P. P. Vladimirov, zástupce Kominterny u ÚV KS Číny toto: Mao Ce-tung provádí politiku, která odporuje základům a tezím Kominterny. - P. Wladimirow: Das Sondergebiet Chinas 1942-1945, Dietz Verlag Berlín, 1976, s. 57.
[42] J. Stalin: Fragen des Leninismus, s. 267 a násl.
[43] Ibid., s. 250.
[44] Ibid. s. 271.
[45] G. Lukács: Marxismus und Stalinismus. Rowohlt, Reinbek b. H. 1970.
[46] K. Marx: Zur Kritik der Hegelschen Rechtphilosphie, s. 385.