Dokument, schválený 18. sjezdem Komunistické strany Československa 3.-4. listopadu 1990, ve své úvodní části shrnuje závěry odborných historických komisí, zřízených mimořádným sjezdem KSČ v prosinci 1989. V současné diskusi o stalinismu je zajímavý mj. tím, e označuje reálný socialismus za neostalinismus a model výstavby a činnosti KSČ do listopadu 1989 za stalinský.
Příčiny historické poráky strany
Touha po vytvoření sociálně spravedlivé společnosti provází lidstvo odedávna. Pokrokové, humánní a demokratické tradice jsou pevně vryty i v mylení naich národů. Teorie Marxe, Engelse i dalích socialistických myslitelů zakotvily v politickém ivotě české a slovenské společnosti, staly se základem činnosti dělnických stran a hnutí, získaly přesvědčené stoupence ve vech společenských vrstvách.
V roce 1921 vznikla Komunistická strana Československa jako součást procesu hledání východisek z krize dělnického hnutí po I. světové válce. Faktické selhání II. Internacionály, tragická zkuenost I. světové války i obě ruské revoluce v roce 1917 radikalizovaly členy jednotlivých socialistických stran a posouvaly těitě i charakter jejich činnosti směrem doleva. Byl to jev obecný a z hlediska dané historicko-společenské situace zcela pochopitelný, reagoval mj. i na neschopnost tehdejích vládnoucích skupin řeit vysoce vyostřené rozpory světa. Rozhodujícím způsobem k tomu přispělo poznání lidí z neprivilegovaných vrstev, e milióny ivotů přily nazmar ve válce, která s jejich zájmy neměla nic společného, která byla válkou těch, kteří se vůči nim dopoutěli nových a nových sociálních nespravedlností, kteří okleovali jejich práva a odsuzovali je k ivotu zcela nedůstojnému člověka. Za této situace byl vznik levicových revolučních stran logickou reakcí na neudritelné poměry ve společnosti, československou nevyjímaje.
Vznikem komunistických stran dolo k vyhranění rozkolu dělnického hnutí na dva proudy formující se u před válkou reformistický a radikálně revoluční. Reformistický, jeho hlavními představiteli se v nově vzniklém Československu stali zástupci sociálně demokratických a socialistických stran, představoval prvky kontinuity, snahy o evoluční prostředky v úsilí o sociální spravedlnost. Proud radikálně revoluční, inspirovaný Komunistickou internacionálou, naopak počítal s diskontinuitními prvky, předpokládal brzkou sociální revoluci, dobytí politické moci a nastolení diktatury proletariátu.
KSČ vznikla jako strana masová. meralovo vedení KSČ, sloené větinou z vůdčích osobností marxistické levice v sociální demokracii, si od počátku uvědomovalo těkosti, které mohou vzniknout z jednoznačného přiklonění se ke Komunistické internacionále, spojeného s nekritickým přejímáním ruských zkueností. Sám B. meral se obával mechanické aplikace teorie i praxe ruských boleviků. Zastával názor, e revoluční dělnická strana se v Československu nemá formovat na základě popření sociálního demokratismu, ale naopak, výběrem toho nejlepího z něho. Politika meralova vedení tvoří proto bezesporu jednu z nejúspěnějích a nejdemokratičtějích etap v historii strany.
Prvé desetiletí existence komunistické strany u nás bylo provázeno řadou nesporných politických úspěchů, předevím tím, e se prosadila do vědomí iroké veřejnosti. e dokázala důsledně, v mnoha politických rovinách, včetně parlamentu, hájit práva a zájmy pracujících, zejména v sociální oblasti. Je moné připomenout velkou stávku středočeských kovodělníků, horníků a iroké hnutí proti drahotě v polovině dvacátých let. Ne náhodou získala KSČ v parlamentních volbách v roce 1925 téměř milión hlasů a stala se překvapivě druhou nejsilnějí politickou stranou v Československu. Komunisté dokázali získat důvěru rozhodující části levicově orientovaných představitelů české kultury, vědy a umění, aktivně působili v dělnické a pokrokové tělovýchově, jako jediná politická strana si získali respekt vech národů a národností ijících v Československu.
Od poloviny dvacátých let se vak pod přímým tlakem vedoucích orgánů Kominterny postupně stále více prosazovala v praxi komunistických stran i KSČ tzv. bolevizace, která nebyla tvůrčím uplatňováním sovětských zkueností, ale pouze vynuceným kopírováním stalinských metod řízení a činnosti strany. Příčiny, které k ní vedly, byly mnohé. Poráka revolučního vystoupení v Německu, Bulharsku a Polsku nutila Komunistickou internacionálu hledat nová strategicko-taktická hlediska. Nalezla je v nové revoluční vlně, jejím cílem mělo být násilné nastolení diktatury proletariátu. V tomto rámci se postupně zrodila i teorie sociálfaismu a heslo třída proti třídě, přijaté na VI. kongresu Kominterny v roce 1928. Vyhlaovalo nesmiřitelný boj nejen kapitálu, ale i sociálním demokratům a socialistickým stranám označovaným za největí nepřátele dělnického hnutí a spojence buroazie, ačkoli lo reálně o nejblií potenciální spojence. Velký a dosud stále málo objasněný vliv zde měly ostré vnitrostranické boje v KSSS, které vyvrcholily úplným vítězstvím Stalina a porákou jeho odpůrců.
Tvořící se mechanismus kultu osobnosti a od roku 1926 stále častějí Stalinovy zásahy do činnosti Kominterny negativně ovlivnily celý dalí vývoj mezinárodního komunistického hnutí. K nim patřila i teorie o monosti vybudování socialismu v jedné zemi, obklíčené pevnosti, z ní nutně musel vyplynout závěr, e jednotlivé sekce Kominterny musejí bezvýhradně přejímat sovětský model.
Bolevizace, přesněji řečeno stalinizace KSČ, se pak plně projevila na V. sjezdu v roce 1929. Jeho delegáti, zastupující členskou základnu nespokojenou s Jílkovým vedením obviňovaným z neakceschopnosti, zvolili nové, mladé a radikální, Kominternou prosazované vedení v čele s Klementem Gottwaldem. Je historickým paradoxem, e právě Jílek se do čela strany dostal na III. sjezdu KSČ v roce 1925 jako představitel levičáckého křídla jednoznačně prosazujícího v KSČ závěry V. kongresu Komunistické internacionály a 5. rozířeného zasedání její exekutivy o bolevizaci komunistických stran. Gottwaldovské vedení tvořili i mnozí schopní, obětaví, stateční dělničtí i intelektuální revolucionáři, kteří čestně obstáli v pozdějích těkých zkoukách strany, země, veho lidu.
Třicátá léta jsou pro KSČ obdobím střetů předevím dvou tendencí. Tendence přejímání stalinského modelu a tendence ivě a pruně reagovat na společenskou realitu, na potřeby pracujících, na situaci v Československu a v Evropě. Tato druhá tendence přinesla nesporné výsledky zejména v hospodářských a sociálních bojích vrcholících Mosteckou stávkou v roce 1932, kde vedle sebe po dlouhé době stanuli komunisté a sociální demokraté, a pak předevím v boji proti faistickému ohroení republiky zevnitř i zvenčí.
Přes existující ideologickou strnulost a netolerantnost, která se projevovala v ideových postojích i praktické činnosti strany, působily v KSČ proudy i jednotlivci, například J. verma, J. Guttmann, J. Budín, V. Clementis, L. Novomeský a dalí, kteří dál zápasili o tvůrčí chápání marxismu a otevřenou lidovou i národní politiku strany. V této souvislosti lze připomenout zápas o prosazení mylenek VII. kongresu Komunistické internacionály, postoj komunistů při projednávání státního rozpočtu v roce 1935 a samozřejmě postoj při volbě dr. E. Benee prezidentem Československé republiky. Ve druhé polovině 30. let vznikala v řadě míst republiky spontánně spojenectví pokrokových demokratických sil za aktivní účasti komunistů, mnohde dokonce z jejich iniciativy. Zásadním způsobem se měnil vztah československé veřejnosti ke komunistům v době Mnichova, kdy se KSČ zcela jednoznačně postavila na obranu demokracie a republiky. Zvlá je třeba zdůraznit postoj německých členů KSČ, kteří zůstali v československém pohraničí prakticky jedinou oporou československé státnosti a demokratického charakteru země. Ne náhodou se po obsazení pohraničí na podzim roku 1938 a nacistické okupaci na jaře přítího roku stali komunisté spolu se sociálními demokraty, představiteli pokrokové inteligence a nositeli národních idejí, prvním terčem faistické zvůle.
Na základě výsledků II. světové války, dohod vítězných mocností a tím prakticky vytvoření nově rozdělených sfér vlivu v Evropě, se stala nae země součástí formujícího se tzv. sovětského bloku. Je přitom nesporné, e poválečný vývoj v naí zemi silně předznamenala a ovlivnila zkuenost Mnichova 1938, který prakticky znamenal krach politické prestie větiny tehdejích vládních stran, konec politického systému I. republiky a do značné míry i autority západních spojenců naí země. Větina naeho lidu proto zvolila jinou poválečnou orientaci a dala své sympatie komunistické straně, její členové se významnou měrou podíleli na protifaistickém odboji a národně osvobozeneckém boji, v nich přinesli tisíce obětí. Svůj vliv měla i autorita největího spojence KSČ Sovětského svazu. Málokdo v té době tuil nebezpečí stalinských deformací i to, do jaké míry bude politika KSČ skutečně politikou československé strany vycházející z tradic demokratického politického ivota u nás.
Síla komunistického odboje, dohody s tzv. londýnskou emigrací a březnové dohody z roku 1945, stejně jako Slovenské národní povstání prokázaly, e komunisté se stanou v poválečné atmosféře důleitou politickou silou. V nové republice Klement Gottwald a vedení KSČ v prvním období prokázali politickou prozíravost, prunost a smysl pro taktiku, které byly později, pod nátlakem Sovětského svazu, tak neblaze oputěny. Jetě v roce 1946 se mluvilo v KSČ o specificky československé cestě k socialismu, i kdy se tím fakticky mínila cesta k diktatuře proletariátu.
Toto období v politice i činnosti KSČ zpřetrhala studená válka, vytlačení komunistických stran z vlád v Itálii a Francii, co utvrdilo Stalina v názoru, e v zemích sovětského vlivu komunistické strany musejí získat monopol moci revolučními prostředky a udret jej za kadou cenu. Československo bylo nuceno, ve jménu přátelství k Sovětskému svazu, vzdát se účasti v Marshallově plánu. Svéráznou odpovědí Moskvy na nastolenou otázku znovusjednocení Německa se stalo zaloení sektářského a dogmatického Informačního byra. KSČ začala rychle ztrácet monost prosadit jakoukoliv vlastní cestu k socialismu a mnozí komunisté, nechápající podstatu stalinismu, ho automaticky a bezelstně přejímali a pokládali za jedinou monou podobu socialismu.
V těchto objektivních mezinárodních podmínkách spěla komunistická strana k rozhodujícímu okamiku v zápase o uchopení moci. Přesto únor 1948 odmítáme nazvat mocenským pučem. Těm, kteří komunistické straně dali v Únoru svoji důvěru, dělníkům, rotníkům, drobným ivnostníkům, mnoha umělcům a dalím přísluníkům inteligence, mládei, lo předevím o společenský pokrok, o upřímnou snahu vybudovat u nás socialismus jako spravedlivějí a svobodnějí společnost. V předcházejících dvou letech toti KSČ získala respekt značné části veřejnosti jak svým programem poválečné obnovy země, tak zvlátě tím, e větina komunistů byla v práci ostatním příkladem. Nezitné budovatelské nadení, k němu dokázali strhnout mnoho ostatních, nemohlo zůstat bez odezvy.
Komunistická strana v únoru 1948 tedy získala rozhodující politickou moc. Ale tím, e odmítla pluralitní demokratický politický systém, v něm by musela o udrení získané politické moci usilovat konkrétními kroky a výsledky ku prospěchu země a jejího lidu, tím, e se nedokázala vzepřít prosazení sovětského modelu společnosti jako jediného moného, vlastně poloila základy své budoucí historické poráky. Připomenout je vak třeba i skutečnost, e Stalin byl připraven řeit situaci vlastními mocenskými prostředky v případě, e by únorové střetnutí o moc v Československu dopadlo jinak.
Vedení strany si v dalím poúnorovém vývoji přivlastnilo mocenský monopol. Ostatní politické strany a společenské organizace včetně odborů byly systematicky oslabovány, některé likvidovány, anebo se staly prakticky nevýznamným sledovatelem politiky KSČ, občas jejímu prosazování i napomáhaly. Dolo ke spojování a prolínání mnohdy profesionálně nekvalifikovaného stranického a státního aparátu, uplatňování tvrdých centralistických a byrokratických metod řízení, potlačování svobody názorů a postihování kritiky. Oficiální ideologie byla prezentována jako jediná vědecká, přitom vak hrubě zkreslovala samotné základy marxistické teorie. Jednostranně a zkresleně interpretovaný a uskutečňovaný internacionalismus vedl k odmítání národních specifik, k okleování samostatnosti i suverenity a podřizování se zájmům Sovětského svazu.
V úvahu je vak třeba brát objektivně působící skutečnosti, v nich se tato politika strany prosazovala. Bylo to v době, kdy se stupňovalo mezinárodní nepřátelství, zvyovalo nebezpečí globálního válečného konfliktu, kdy z obou stran existovaly zřetelné snahy o střet mezi protikladně vnímaným světem kapitalismu a socialismu. Proto dnes nikdo nedokáe objektivně odpovědět na otázku, zda by Stalin a Moskva naí straně po únoru 1948 dovolili jiný kurs. Protoe čtyři desetiletí od konce II. světové války bylo sovětské vedení odhodláno udret si svůj vliv a diktovat svá přání vemi dostupnými prostředky.
Skutečností vak bylo, e varianta socialistické cesty v Československu byla zpočátku přijímána a masově podporována velkou částí obyvatelstva. Výrazem toho byla mj. i velká společenská a pracovní aktivita, která v měsících po únorových událostech doprovázela zásadní celospolečenské přeměny.
Obětavost a úsilí lidí ve vech oblastech ivota byly zdrojem toho, e společnost jako celek la kupředu. Budovatelské nadení v padesátých letech výrazně změnilo řadu oblastí a krajů v celé republice. Přes vechny chyby a nedostatky uplatňovaného systému moci, řízení, plánování, přineslo několikanásobné zvýení průmyslové výroby, industrializaci rozsáhlých území, předevím Slovenska, růst ivotní úrovně lidí, monost společenského uplatnění lidem z neprivilegovaných sociálních skupin, demokratizaci a zpřístupnění kultury a vzdělání iroké veřejnosti. Výraznými změnami procházela česká a slovenská vesnice, kde zemědělské drustevnictví, přes řadu negativních doprovodných jevů, sehrálo důleitou roli při celkovém růstu dodnes evidentních sociálních jistot a ivotní úrovně vesnice.
Vcelku vak musíme konstatovat, e přes tato pozitiva nebylo dosaeno sociální spravedlnosti, pracující se ve skutečnosti nestali vlastníky výrobních prostředků, nedolo k naplnění zásad odměňování podle mnoství a kvality práce, lidé měli stále více jen formální podíl na rozhodování a řízení.
Jednou z nejsmutnějích kapitol dějin komunistických stran se staly politické procesy, kterým se na počátku 50. let nevyhnulo ani Československo. Hysterie moné jaderné války ivená systematicky a důsledně z obou proti sobě stojících táborů opět vrhla komunisty k vulgárnímu heslu kdo není s námi, je proti nám. Přitom se tento nepřítel hledal jak vně komunistických stran, tak také uvnitř těchto stran. Přes jednoznačně dominující vnějí příčiny politických procesů a direktivní podněty, které je vyvolávaly, nelze přejít osobní podíl a vinu na nich u mnoha představitelů tehdejího vedení strany, předevím osobně Klementa Gottwalda, Antonína Zápotockého, Alexeje Čepičky, Václava Kopeckého, ale i Rudolfa Slánského a dalích, kteří se nakonec sami stali jejich oběmi. Tento hon na čarodějnice porodil nejen mocnou strukturu bezpečnostních orgánů, která v dalích letech výrazně působila na lidi i společnost, ale předevím vyvolal u větiny spoluobčanů, stejně jako mezi členy strany, pocit strachu. Lidé se začali komunistické strany bát.
Ve druhé polovině 50. let, zejména po XX. sjezdu KSSS, dochází k viditelným změnám v komunistické straně i společnosti. Stále výraznějí přitom bylo poznání, e problémy doprovázející společensko-ekonomický vývoj v Československu nejsou jen výsledkem subjektivních chyb a omylů, ale mají hlubí příčiny pramenící ze samotného stalinského modelu společnosti a uplatňování monopolu moci vládnoucí strany.
Tyto tendence byly od počátku 60. let v Československu výraznějí ne v jiných socialistických zemích. Nejene rostla kritika stávajících poměrů a politiky KSČ, ale začaly se objevovat konkrétní náměty a způsoby reformních řeení vech oblastí ivota strany i společnosti. Na pořad dne byly nastoleny otázky reformy národního hospodářství, politického systému, demokratizace a odstranění následků kultu osobnosti, státoprávního uspořádání. Reformní proudy stále sílily uvnitř i vně komunistické strany. Podařilo se jim v roce 1965 prosadit perspektivní ekonomickou reformu, k pozitivním změnám postupně docházelo v rozvoji vědy, kultury. Poadavkům na zásadní reformu politickou vak Novotného vedení strany vzdorovalo a do roku 1968.
Střetnutí obrodného směru v komunistické straně s její dogmatickou a konzervativní částí, která bránila socialismus v jeho stalinské podobě, bylo hlavním obsahem událostí roku 1968 v Československu. lo o historicky nejvánějí a irokými vrstvami lidu nejpodporovanějí pokus o zásadní reformu socialismu v celé jeho historii.
Vítězství reformního křídla v KSČ na lednovém zasedání ÚV KSČ v roce 1968 a zahájení demokratizačního procesu shora, z iniciativy stranického vedení, bylo československými občany přijímáno s nadějemi a masovou podporou. Byla prokazována nebývalou společenskou a pracovní aktivitou. Potvrdila se politická vyspělost naeho lidu i jeho hluboké sociální a demokratické cítění. Akční program KSČ z dubna 1968 byl, a to nejen komunisty, přijímán jako program demokratického socialismu, jako směr dalího vývoje společnosti. Příznivé vnitřní podmínky pro celkovou změnu předcházející praxe socialismu vak ostře kontrastovaly s mezinárodní situací. Demokratizační proces v Československu byl s velkou nelibostí sledován tehdejím vedením vládnoucích stran v ostatních socialistických zemích, předevím v SSSR. Moskva, ale i Berlín a Varava, dávaly stále otevřeněji najevo svůj nesouhlas s vývojem v Československu a pod hesly obrany socialismu před nebezpečím kontrarevoluce a imperialismu vyvíjely silný tlak na vedení KSČ.
Současně byla politika vedení komunistické strany bezprostředně ovlivňována procesy demokratických přeměn uvnitř země, jejich prohlubováním, stupňováním a kladením dalích poadavků. Ty zákonitě směřovaly k vytvoření podmínek pro přechod k trnímu ekonomickému mechanismu a pro vznik pluralitního politického systému. Postavit se proti těmto poadavkům by znamenalo, e by strana ztratila podporu nejirích mas. S tím by bylo spojeno sníení, moná i ztráta autority dubčekovského vedení.
Na jedné straně tedy byly tyto poadavky, na druhé straně rostoucí odpor dogmatických a konzervativních politických sil doma i v zahraničí. Tato skutečnost stavěla vedení strany do stále obtínějí situace. Toto dilema se fakticky nepodařilo vyřeit, a je otázkou, zda bylo moné nalézt reálný kompromis a zabránit násilnému vstupu vojsk pěti států Varavské smlouvy do Československa 21. srpna 1968.
Vojenská agrese bez výraznějího nesouhlasu či odporu vlád západních zemí včetně USA byla okem pro větinu obyvatelstva i demokratickou světovou veřejnost. Byla odmítnuta vemi československými ústavními institucemi. Jednoznačně ji odsoudil mimořádný, vysočanský sjezd KSČ, který je třeba právě v této souvislosti plnoprávně zařadit znovu do historie strany.
Realita mocensky rozděleného světa se ukázala jako nepřekonatelná. I přesto, e se díky rozhodnému odporu československé veřejnosti nepodařilo sovětskému vedení a konzervativním silám v KSČ, které se po srpnu dostaly do ofenzívy, uskutečnit ihned jejich záměry, vojenskou agresí započatá poráka reformních sil ve straně i společnosti u byla neodvratná. Bylo moné uvaovat jen o eventuálních variantách, různých cestách, ale ty nemohly vést jinam, ne k naprosté likvidaci výsledků obrodného procesu a obnovení prosovětského, svou podstatou neostalinského byrokraticky mocenského systému.
Normalizační proces, realizovaný politickým uskupením v čele s G. Husákem, V. Bižakem, A. Indrou a některými dalími, byl největí stranickou čistkou v dějinách KSČ. Ideově bylo vítězství konzervativních sil zdůvodněno v tzv. Poučení z krizového vývoje ve straně a společnosti po XVIII. sjezdu KSČ. Tento dokument byl nepravdivým a tendenčním hodnocením událostí z pozice dosazených vítězů. Ten, kdo se proti Poučení nepostavil, měl monost dál pracovat v mnoha odvětvích a oborech, měl i monost stranické a funkční perspektivy. Ten, kdo ho odmítl, či s ním nesouhlasil, byl povaován za nepřítele socialismu a postihován. Poučení vak řada členů strany, kteří události let 1968 a 1969 nezaili, anebo je proili v dětském věku, take neměli vlastní zkuenost, mohla povaovat za pravdivý dokument.
Potlačení reformního hnutí v Československu mělo závané mezinárodní důsledky. Znamenalo posílení konzervativních sil v komunistických stranách socialistických zemí, celkové oslabení reformního hnutí, značně ztíilo účinnost působení komunistických a dělnických stran v dalích zemích. Reforma a zásadní přeměna stávajícího modelu socialismu samotnými komunistickými stranami se v těchto letech ukázala jako nereálná. Pokud existovala do té doby jetě důvěra lidí v monost zásadních změn modelu socialismu, který byl vyhlaován za jediný moný a platný, pak tato důvěra byla srpnem 1968 definitivně ztracena.
Období normalizace bylo uzavřeno XIV. sjezdem KSČ v roce 1971. Jeho závěry i následující politika vedení strany byly pokusem přizpůsobit neostalinský model socialismu novým podmínkám a nalézt cestu jeho dalího rozvoje bez jeho zásadnějích přeměn. Tento pokus vak historicky zkrachoval, a jak ukázal pozdějí vývoj, byl od svého počátku mylný a jeho důsledky pro nai zemi neblahé.
Snahy o ekonomickou reformu v následujících dvou desetiletích nebyly důsledné a naráely na zkostnatělost a nehybnost politického systému. Staré i nově se objevující ekonomické i politické problémy nebyly řeeny důsledně, často byly obcházeny, anebo se o nich mlčelo. Krátkodobá prosperita počátkem 70. let, projevující se předevím růstem ivotní úrovně a sociálních jistot, byla zajiována na úkor budoucího vývoje. Jejím výsledkem byla mimo jiné ztráta dynamiky ekonomického rozvoje, vyčerpání hospodářských zdrojů, radikální zhorení ekologické situace a stále výraznějí zaostávání za průmyslově vyspělými zeměmi.
Tvrdá centralizace, potlačování jiných, ne oficiálních názorů, omezování demokratických svobod i neustále ivý komplex roku 1968 vedly k pasivitě, depresi či resistenci velké části společnosti. Hlubokou krizí procházela i samotná KSČ, která se stávala v očích veřejnosti představitelkou stagnace, viníkem vech nepořádků, a vzhledem k nekompetentnosti a nízké profesionalitě řady tzv. nomenklaturních řídících kádrů stranou, která společnost nemůe vést.
Rozpad systému reálného socialismu v Československu byl od počátků 80. let zřejmý. Otázkou vak bylo, jak dlouho bude jetě doívat, kým, jakými politickými silami, jakou cestou, jak rychle a do jaké hloubky bude poraen a rozloen. Jaké budou základní rysy modelu nově se tvořící podoby společenskoekonomického systému v naí zemi.
lo jít jinou cestou?
Jednou z moných cest vývoje bylo, při vyuití zkueností z druhé poloviny 60. let u nás a procesu přestavby a demokratizace v Sovětském svazu, s přihlédnutím k objektivnímu mezinárodnímu vývoji, pokusit se reformní cestou, postupně, bez výraznějích politických a sociálních otřesů, za přímé účasti komunistické strany a z její iniciativy, o vytvoření pluralitní demokratické společnosti. V polovině 80. let byla značná část komunistů, ale i obyvatelstva, této monosti nakloněna.
To vak předpokládalo řadu zásadních změn. A to předevím personálních, zejména ve vedení strany, stejně tak vak i ve státních orgánech a společenských organizacích. Rychle vyměnit mnohdy dvě desetiletí vládnoucí kádry osobně spojené s událostmi roku 1968. Spolu s tím podrobně analyzovat vývoj v Československu ve druhé polovině edesátých let, zejména rok 1968, odmítnout vstup cizích vojsk na nae území 21. srpna a celé následné období normalizace. Jen tak bylo moné okamitě začít s nápravou chyb a nespravedlivých postihů z let 19681970. Vrátit do politického a veřejného ivota ty osobnosti praského jara, které by o to měly zájem, protoe jejich reformní úsilí bylo stále jetě ivé ve vědomí několika generací. Bylo třeba kriticky zhodnotit hospodářskou situaci země i morální stav společnosti. Vytvořit předpoklady pro důslednou ekonomickou reformu a přechod k sociální trní ekonomice. Provést zásadní reformu politickou, vytvořit prostor pro uplatnění různých názorů, postojů a aktivit, nestavět nikoho za jeho politické přesvědčení mimo společnost a zákon. Vytvořit tak podmínky pro irokou společenskou aktivitu, plně zaručit vechna lidská práva a svobody.
Pro provedení těchto změn existovaly v polovině 80. let určité příhodné podmínky. Relativně stabilní sociálně ekonomická situace země k tomu byla sluným základem, velká část komunistů i dalí veřejnosti takové změny očekávala a chtěla se na nich podílet. Na rozdíl od roku 1968 byly takovému vývoji mnohem víc nakloněny mezinárodní podmínky, postupující proces celosvětového uvolnění i první náznaky integrujících evropských snah, zejména vak proces přestavby v Sovětském svazu. Zůstává vak otázkou, zda by, zejména v důsledku předcházejícího hlubokého poklesu autority, který byl následkem politiky normalizace, zůstala KSČ iniciátorem takových změn a mohla je dál určovat. Je vak pravděpodobné, e by i po ztrátě vedoucí úlohy ve společnosti mohla působit v příznivějích podmínkách a společenská krize by nedosáhla takové hloubky, jako po 17. listopadu 1989.
Naděje na uskutečnění takových změn nesplnil ani XVII. sjezd KSČ v roce 1986, ani změny provedené ve vedení komunistické strany na 7. zasedání ÚV KSČ v prosinci 1987. Větina vedoucích stranických představitelů osobně spojených s normalizační politikou nebyla schopná a ochotná, z obav o ztrátu svého postavení a vlivu, z důvodů mylenkové strnulosti a nízké morálky, proto, e nedokázala reálně zhodnotit ani domácí, ani zahraniční situaci a vývoj, k těmto změnám přikročit. Své osobní, úzce egoistické zájmy, svoji výjimečnost a z ní plynoucí výhody, postavila proti zájmům a potřebám společnosti i přáním a poadavkům větiny komunistů.
K přestavbovým procesům v Sovětském svazu se stranické vedení přihlásilo pouze slovně, a to jen proto, e muselo vyjít vstříc naléhavým poadavkům členské základny strany a veřejnosti. Byly vyhláeny určité zásady společenských změn, byly učiněny i některé reformní pokusy, od kterých se vak vzápětí upustilo. Postupně bylo stále zřetelnějí, e ve vedení KSČ převaují síly kalkulující s neúspěchem přestavby v SSSR a pádem jejího představitele M. S. Gorbačova. Za uplynulých několik desítek let zkompromitované heslo Sovětský svaz ná vzor, bylo najednou oputěno ve jménu československých specifik. Stále otevřenějí byla orientace na autoritářské reimy v NDR a Rumunsku.
Kosmetické změny a přestavbová frazeologie nemohly zakrýt upevnění politiky tvrdých mocenských opatření. Zákroky proti opozičním skupinám, stupňující se od počátku roku 1988, se setkávaly se stále zřetelnějím odporem veřejnosti i mnoha komunistů. Namísto politického řeení problémů se stále častěji přistupovalo k řeení mocenskému a administrativnímu. Tento přístup byl uplatňován nejen vůči politické opozici, protestující veřejnosti, zejména části mládee, ale i uvnitř strany. Sílící centralizace, neustálé zdůrazňování nutnosti stranické disciplíny a ideové pevnosti, odmítání kritických připomínek, přehlíení váných upozornění i výzev ke změnám, které přicházely z členské základny, z některých niích stranických článků, vytvářely ve straně atmosféru apatie, znechucení a pasivity. Stranická vedení, a to jak na úrovni centra, tak i v krajích, okresech, v převáné větině ztratila důvěru naprosté větiny komunistů. Projevilo se to bezprostředně po 17. listopadu, kdy se za zkompromitované, neschopné představitele strany prakticky nikdo, ani ve straně, ani ve veřejnosti, ani v zahraničí, nepostavil.
Dogmatická politika, narůstající a neřeené problémy, vyvolávaly proti vedení strany stále větí odpor veřejnosti, ale i komunistů. Závané a pro komunistickou stranu zvlá nepříznivé bylo, e s politikou mocenského centra byla spojována a diskreditována celá strana.
Dvě desetiletí perzekuce reformních sil ve straně, potlačování samostatného kritického mylení, jednostranné preferování posluných kádrů, přesných, disciplinovaných a snaivých vykonavatelů nařízení shora, nacházely své vyjádření v neschopnosti větiny stranických orgánů a aparátů provádět samostatnou a iniciativní politickou práci. Mnoho komunistů ve sféře státních orgánů i v národním hospodářství se změnilo na vzájemně si zavázané vykonavatele vůle politbyra strany. A to i takové politiky, o její správnosti a prospěnosti mnozí z nich nebyli plně přesvědčeni, v tichosti s ní nesouhlasili.
Přes stále sílící názorovou diferenciaci se v důsledku existujícího zdeformovaného vnitrostranického mechanismu, byrokratického centralismu, před 17. listopadem 1989 nevytvořily reálné podmínky pro její zásadní vnitřní přeměnu, které mohly otevřít cestu k zásadním změnám v celé společnosti. Reformní jednotlivci či skupinky sice ve straně byli, v rámci svých moností se snaili o politiku odlinou od politiky vedení strany, ale působili víceméně izolovaně, nenala se osobnost, která by je dokázala sjednotit. K bliím vzájemným kontaktům mezi nimi začalo docházet a v průběhu roku 1989. Citelná nespokojenost se situací ve straně i společnosti, první formulace projektů a procesů nutných k nezbytným změnám, se nejvýrazněji projevovaly v řadách reformních komunistů mezi technickou i tvůrčí inteligencí, v některých dělnických stranických organizacích, v některých státních orgánech, v armádě i bezpečnosti, ve společenských organizacích. Tento sílící názorový proud se vak nedokázal spojit a získat takovou váhu, aby mohl situaci ve straně i společnosti zásadně ovlivnit jetě před 17. listopadem 1989. Nové vlně reformních komunistů se k tomu, aby z iniciativy komunistické strany začal proces zásadních, nezbytných změn v celé společenské íři, u nedostalo času.
Proč neuspěl reálný socialismus?
Existence Československa i jeho vnitřní společenskopolitická a ekonomická podoba byla od vzniku samostatného státu podmíněna celkovou politickou situací v Evropě. Tato existence vdy závisela, diky geografické poloze ve střední Evropě na straně jedné, vzhledem k velikosti státu, počtu obyvatel, ekonomickému potencionálu a omezeným monostem nerostných zdrojů na straně druhé, na tom, která evropská mocnost či mocnosti měly v naí zemi v daném historickém okamiku nejsilnějí postavení.
Časté revoluce či jiné váné politické zvraty, podporované, inscenované či přímo řízené zvenčí, se staly po rozpadu Rakouska-Uherska charakteristickým politickým rysem ivota naí země. Přitom je nutné vidět, e v jejím čele stála vdy taková politická reprezentace, která nejlépe odráela, vyjadřovala zájmy, cíle, zvyky i kulturu těch mocností, které měly na naem území rozhodující vliv.
V tomto století dolo v Československu k osmi závaným zvratům vnitřního společenskopolitického systému, které se odehrály na pozadí, anebo jimi byly přímo vyvolány, celoevropských přeměn.
Právě v této souvislosti je třeba si uvědomit, e bez významných změn v Sovětském svazu, následně ve východní Evropě, by ani listopadové události 1989 u nás, by by měly sebevětí podporu veřejnosti, neměly naději na úspěch, nikdy by nemohly být odstraněny tak rychle a tak snadno vládnoucí byrokratickou garnituru a celý mocenský autoritativní systém.
Listopadové události byly výsledkem naprostého selhání modelu stalinského a neostalinského socialismu známého v posledních letech pod pojmem reálný socialismus.
Nepodařilo se mu uskutečnit humanistický Marxův projekt socialistické společnosti svobodných, rovnoprávných a tvořivých lidí, v praxi naplnit ideály spojované se socialismem a vytvořením komunistické společnosti.
Přinesl naopak nové formy nerovnosti, omezování demokracie, svobody, ale i bezpráví. Zrodil nové privilegované vrstvy řídícího aparátu, stranickou hierarchii, která se stála vrstvou vládnoucí. Státní vlastnictví a centrálně byrokratický systém řízení ekonomiky nedokázaly zabezpečit účinné prosazení celospolečenských zájmů, svazovaly aktivitu a tvořivost lidí, nedokázaly překročit rámec extenzívního hospodaření.
Privilegované postavení řídícího aparátu vedlo k nedemokratickému charakteru politiky, k postátnění strany, k její přeměně v nástroj mocenského monopolu a manipulace lidí. Marxistické mylení bylo zdeformováno tzv. ideologií marxismu-leninismu, která výhradně slouila k prosazování a uplatňování zvolené politiky a zájmů vládnoucí politické garnitury a vyznačovala se hrubým zkreslením pojmů demokracie, svoboda, rovnost, demokratický centralismus atd.
V tomto systému se nepodařilo ani realizovat Marxovu mylenku o vedoucí úloze dělnické třídy jako hlavním garantu prosazování celospolečenských zájmů, to, e diktatura proletariátu je předpokladem k zaručení demokracie. Dělnická třída se nestala rozhodujícím vlastnickým a politickým subjektem, ale byla zatlačena do role manipulovaného objektu bez vánějího vlivu na probíhající ekonomické a politické procesy, bez monosti rozhodování, bez monosti kontroly prováděné politiky. Do vedoucích funkcí byly sice vybírány takzvané pravé dělnické kádry, které vak se skutečným významem slova dělník měly pramálo či vůbec nic společného. Stranické pičky se zaměřovaly ne na prosazování zájmů dělnické třídy a ostatních pracujících, ale zájmů svých nebo úzce skupinových. Vládnoucí skupina, spojující ve svých rukou fakticky vechny stranické, státní, hospodářské a společenské funkce, nebyla v podstatě kontrolovatelná společností, ale ani samotnými komunisty.
Tento model socialismu neprokázal schopnost vlastního dynamického vývoje, nedokázal pruně reagovat na měnící se vnitřní i vnějí podmínky. Několik pokusů o jeho transformaci v lepí socialismus, v socialismus s lidskou tváří bylo likvidováno, a tak systém přestal být reálnou a přitalivou alternativou vyspělé, demokratické, prosperující společnosti se silným sociálním zabezpečením.
Vedení komunistické strany, byrokraticko-mocenský aparát, který řídil stranu, stát i společnost před 17. listopadem 1989, zásadní přeměny v zájmu lidí uskutečnit nechtěly a nemohly. To byla hlavní příčina, e se stále početnějí vrstvy společnosti začaly přiklánět k formám odporu a politické aktivity rozvíjeným protikomunistickými opozičními skupinami. Jejich morálně politická autorita začala zejména po roce 1987 rychle narůstat. Tento proces byl umocňován rozkladem vládnoucí mocenské elity, která pro své zachování a přeití pouívala stále častěji tvrdá opatření. Na stranu aktivit nesouhlasících s reimem se začaly přiklánět značné části sociálních, profesních, zájmových i věkových skupin, zejména pak inteligence a mláde. Otevřeně a jednoznačně se proti politice komunistické strany postavila prakticky celá kulturní fronta.
Od 17. listopadu do mimořádného sjezdu
Události 17. listopadu 1989 vyvolaly ivelný výbuch občanské aktivity bez rozdílu politické orientace či sociálního postavení. Signálem k tomuto hnutí se stala akce studentů a mládee, kterou okamitě podpořili pracovníci kultury, předevím herci. Této vlny se významně zúčastnila i větina komunistů, kteří si u dlouho před listopadem uvědomovali potřebu zásadních změn ve společnosti. Aktivita a přístupy mnoha komunistů v listopadových dnech byly jedním z faktorů, který umonil, e se zhroucení celého tehdejího systému odehrálo bez konfrontace.
Strana jako celek vak byla překvapena, dezorientována rychlým obratem v mylení a jednání lidí nejen proti vládnoucí garnituře, ale i proti společenskému systému, komunistické straně, mylenkám a hodnotám socialismu. V této situaci se proto zcela zákonitě politickým vůdcem staly opoziční nekomunistické struktury. Rozhodující pozici mezi nimi zaujalo iroce koncipované a rychle etablované Občanské fórum, je svým charakterem, stejně jako osobnostmi, které ho reprezentovaly, nejvíce vyhovovalo potřebám ivelné lidové aktivity a přímé demokracie, dokázalo sjednocovat a vyjadřovat zájmy, ale i iluze velmi irokého spektra sociálních i politických sil.
KSČS nepovauje události ze 17. listopadu 1989, ze dnů, které mu předcházely, za uspokojivě vyjasněné. Strana nemá pravomoce ani přísluné kompetence, aby přesvědčila o nutnosti pravdivě a úplně informovat o událostech kolem 17. listopadu 1989 tehdejí vedoucí představitele KSČ, přísluných státních orgánů a dalích sloek. Je v jejím vlastním zájmu, aby se o těchto událostech dozvěděla plnou pravdu. Proto podporuje důsledné vyetření 17. listopadu 1989 vyetřovací komisí Federálního shromádění ČSFR a dalími k tomu kompetentními orgány.
Z dokumentů, které má strana k dispozici, vyplývá, e tehdejí vedení strany podcenilo rychlou eskalaci občanské nespokojenosti bezprostředně po zákroku na Národní třídě v Praze. Mnozí členové předsednictva ÚV KSČ nebyli zřejmě jetě ani v neděli 19. listopadu informováni o závanosti situace, někteří dokonce neměli představu, k čemu dolo. Potvrzují to první reakce vedení strany, které naprosto neodráely závanost rychle se vyvíjející situace a viditelně zaostávaly za realitou politického vývoje. Události byly jetě několik dní po 17. listopadu hodnoceny jako izolovaná provokace vnitřních a zahraničních protisocialistických sil, která nemá irí podporu obyvatelstva. Prokázalo to televizní vystoupení předsedy vlády ČSR F. Pitry v neděli 19. listopadu i dalí oficiální prohláení na počátku týdne. Pro vechna byla charakteristická přestavbová frazeologie, víceméně potvrzovala oprávněnost zákroku bezpečnostních sloek proti účastníkům manifestace na Národní třídě. Tato prohláení konstatovala údajnou podporu pracujících postupu vedení strany. Bez rozdílu postrádala konkrétní návrhy na řeení vzniklé situace.
Racionální návrhy nebyly obsaeny ani v prohláení vlád ČSSR, ČSR a SSR k událostem 17. listopadu vydaném v pondělí 20. listopadu, ani v provolání předsednictva ÚV KSČ z tého dne. Přesto, e jednání předsednictva byl předloen návrh textu, ve kterém bylo mj. poadováno přezkoumání událostí 17. listopadu, navrhováno okamité zahájení jednání se studenty, umělci, představiteli občanských iniciativ. Předsednictvo ÚV KSČ vak tento návrh odmítlo jako nepřijatelný, jako neprincipiální ústupek ulici. Jeho výsledné stručné stanovisko neuspokojilo veřejnost ani členskou základnu strany.
Vedení strany nebylo schopné rozliit rozdíl mezi 17. listopadem a zejména následujícími dny, která předcházejícími manifestacemi a demonstracemi, zejména v Praze v průběhu let 1988 a 1989. Odmítalo připustit hlubokou izolaci, do ní se dostalo, skutečnost, e u vůbec nepředstavuje názory a vůli členské základny, nato pak větiny lidu. Tak, jak bylo léta zvykem, zatiovalo se několika dopisy, které poadovaly tvrdé zúčtování s nespokojenou veřejností. Místo zahájení dialogu se zástupci studentů, herců, nově se formujících politických uskupení, se představitelé strany scházeli naprosto formálně se zástupci struktur, například SČSP, které situaci naprosto nemohly ovlivnit. Pokračovalo tak ve zcela chybné kabinetní politice, přijalo několik objednaných delegací dělníků a zemědělců proto, aby vedení strany vyjádřili svoji podporu.
Jednou z nejvánějích chyb bylo, e nebyl okamitě svolán ústřední výbor KSČ, který se seel a po velkém váhání a ostré kritice členské základny teprve v pátek 24. listopadu 1989. Výsledky zasedání byly naprosto nepřijatelné. Úvodní vystoupení M. Jakee bylo tendenční, frázovité, netvořilo ani základní podklad pro jednání ústředního výboru. V následující diskusi bylo podrobeno mnohokrát kritice. Členové předsednictva ÚV KSČ odmítli přijmout svoji odpovědnost za situaci v zemi. Chyby hledali jinde, a to i v samotné členské základně. Ústřední výbor místo toho, aby se zabýval tím, jak reagovat na situaci, soustředil svoji pozornost na kádrové otázky. Tehdejí vedoucí představitelé strany sice správně tuili, e hlavní problém je v nich samotných, ale to nestačilo. Jednání prokázalo neschopnost tehdejího ústředního výboru řeit vzniklou situaci, potvrdilo nízkou politickou úroveň a schopnosti celé řady jeho členů. Na jednání docházelo k řadě hádek a malicherných sporů o nepodstatných tématech. Nakonec byl vechen jednací čas promarněn v kádrových sporech. Závěry zasedání nepřinesly ádné náměty pro následující postup strany. Znovuzvolení některých zkompromitovaných jednotlivců do vedení strany se ukázalo být pro větinu komunistů i pro veřejnost zcela nepřijatelné. Veobecný nesouhlas s výsledky zasedání byl příčinou toho, e o dva dny později, 26. listopadu, se musel ústřední výbor KSČ sejít znovu. Poadavky na zásadnějí politické i kádrové změny tu zazněly ji mnohem výrazněji. Nicméně jednání i závěry zasedání jen potvrdily neschopnost ústředního výboru ve stávajícím sloení plnit úlohu nejvyího orgánu strany mezi sjezdy, a tím spíe v nových společenských podmínkách. Výsledkem nepruného, starého a byrokratického přístupu k řeení závaných problémů byl i naprosto pozdě stanovený termín svolání mimořádného sjezdu KSČ a na 26. ledna 1990. Rozířený počet a nové sloení předsednictva ÚV KSČ nebylo zásadním řeením, ale dalím kompromisem, jakýmsi ústupkem poadavkům členské základny a veřejnosti, nikoliv vak vyjádřením nutnosti postavit do čela strany lidí nové, kompetentní a rozhodné. Ústřední výbor se domníval, e zvolením do předsednictva některých členů takříkajíc zdola, z hnutí, z dělnických profesí, přesvědčí stranu a veřejnost, e politiku strany budou nadále uskutečňovat nezkompromitovaní lidé z praktického ivota. Řada nově navrhovaných členů předsednictva funkci nechtěla přijmout, jiní o ni naopak otevřeně usilovali, dalí museli být přesvědčováni, aby ji přijali.
Výsledkem nakonec bylo, e nově zvolené předsednictvo nebylo ve své větině schopné reagovat na situaci ve straně i společnosti, přijímat účinná opatření. Někteří jeho členové výslovně odmítali hovořit a jednat se zástupci nově se formujících sil, setrvávali na u neplatných stranických pozicích, slibovali nemoné, veřejně zaručovali nesplnitelné a neudritelné. I jejich zásluhou strana prakticky jen dál sledovala, jak jde vývoj ve společnosti fakticky mimo její vliv.
Vedení strany v čele s K. Urbánkem vak nelze upřít určitou snahu o překonání rychle rostoucí izolace KSČ, přistoupilo i k některým kádrovým změnám a opatřením, jejich cílem bylo zbavit monosti ovlivňovat stranu nejvíce zkompromitovanými volenými funkcionáři i pracovníky aparátu ústředního výboru. Předsednictvo ÚV KSČ na svém zasedání 7. prosince vyloučilo ze strany M. Jakee a M. těpána, z ústředního výboru byli odvoláni V. Bilak, K. Hofmann, J. Lenárt a M. Zavadil, někteří jeho členové, např. G. Husák, A. Indra, J. Fojtík i dalí na členství v ÚV KSČ rezignovali sami. Z Ústavy byl vyputěn článek o vedoucí úloze komunistické strany, toto rozhodnutí na svém jednání 28. listopadu Klub komunistických poslanců Federálního shromádění.
S kladnou odezvou se setkalo rozhodnutí předsednictva ÚV KSČ ze 27. a 30. listopadu 1989 objektivně posoudit události z roku 1968 a 1969 včetně okolností vstupu cizích vojsk do Československa. Ze strany předsednictva ÚV KSČ rovně vzela iniciativa, aby sovětské vedení přehodnotilo svůj názor na 21. srpen 1968 a celý dalí vývoj, co se stalo ve vystoupení M. Gorbačova při jednání s G. Bushem na Maltě.
Nové pohledy na Poučení z krizového vývoje a postoj k vyloučeným a vykrtnutým členům strany po roce 1969, z nich někteří se u zúčastnili prosincových obvodních a okresních konferencí strany, se setkaly s podporou členské základny. Byl to první krůček k tomu, aby se strana zbavila těkého balvanu tzv. krizových let.
Předsednictvo ÚV KSČ mělo rovně jiný názor na sloení vlády ČSSR z 3. prosince 1989, kdy navrhovalo, aby ve federální vládě byla jen polovina členů KSČ. Toto stanovisko vak nebylo při sestavování nové vlády akceptováno. Jestlie se sloení federální vlády stalo předmětem ostrého nesouhlasu veřejnosti a bylo chápáno jako neochota KSČ zohlednit reálnou politickou situaci, pak to nebylo vinou strany a jejího tehdejího vedení.
Mezi nesporně přínosná rozhodnutí tehdejího předsednictva ÚV KSČ patřilo 12. prosince 1989 to, e pochopilo vůli a přání členské základny, to, jakou má nedůvěru ke stávajícímu ústřednímu výboru, a rozhodlo tento orgán u nesvolávat. Naopak vzalo na sebe nespornou zodpovědnost a rozhodlo o svolání mimořádného sjezdu v nejkratím moném termínu, tedy v naprosté shodě s názorem větiny komunistů, u na prosinec 1989.
Podobně jako v KSČ v českých zemích se vyvíjela i situace KSS na Slovensku. Zasedání ÚV KSS, které se uskutečnilo 26. a 27. listopadu v Bratislavě, sice přijalo řadu opatření, ale větina z nich byla znovu jen kompromisem a ústupkem pod velkým tlakem. Součástí tohoto přístupu byly i v celku nevýznamné kádrové změny ve vedení KSS. Nicméně dalí vývoj v KSS pokračoval rychlejím tempem. 4. prosince 1989 rozhodlo předsednictvo ÚV KSS svolat mimořádný sjezd slovenských komunistů na 17. prosince, zasedání ÚV KSS 6. prosince rozhodlo odvolat vechny členy předsednictva a sekretariátu ÚV KSS a vytvořit akční výbor KSS. Mimořádný sjezd KSS pak pozastavil členství ve straně bývalým členům předsednictva a sekretariátu ÚV KSS, přistoupil k řadě významných organizačních i obsahových opatření, mj. přijal Akční program KSS. Dokument, který svým pojetím a charakterem vysoce převyoval první návrh Akčního programu KSČ, jeho zpracování byrokratickými stranickými rutinéry v aparátu ÚV KSČ se setkalo v členské základně s negativním ohlasem.
Souhrnně řečeno, komunistická strana od 17. listopadu do mimořádného sjezdu výrazně zaostávala za dynamikou i trendem vývoje ve společnosti. Nebyla schopna tento vývoj ovlivňovat. Nové podmínky v zemi byly předevím charakteristické rychlou ztrátou postavení komunistické strany ve společnosti, jejím morálním odsouzením a faktickým vytlačováním ze struktury politického systému země, který se rychle přeměňoval pod tlakem Občanského fóra. To se také stalo mluvčím a realizátorem politických postojů značné části veřejnosti. Ofenzivnost Občanského fóra, schopnost rychlé politické reakce, zvolená taktika a stupňování poadavků, vyuívání zákonných prostředků, nálad a emocí lidí, tlaku masových akcí, ostře kontrastovaly s převáně defenzivní a často i rozporuplnou politikou KSČ. Neujasněné postoje vedení strany k řadě závaných otázek, například dalí existenci Lidových milicí, postavení ZO KSČ na pracovitích apod., chybné hodnocení reálných moností strany, dále zvyovaly spontánní odpor vůči KSČ, stupňovaly stále masovějí antikomunismus.
K rychlé diferenciaci docházelo uvnitř členské základny strany. Pocit hlubokého zklamání z dřívějí politiky, jejího krachu, značná nedůvěra v činnost nového vedení, vedly na jedné straně k hluboké depresi, ztrátě důvěry v monosti přeměny strany, v monost realizace socialistických a komunistických mylenek. Projevilo se to v masovém odchodu tisíců komunistů ze strany, případně v naprosté rezignaci a pasivitě části členské základny. Stranu vak začali houfně opoutět i vyslovení kariéristé, kteří s předvídavostí sobě vlastní okamitě převlékli kabát a stali se těmi, kteří proti KSČ začali vehementně vystupovat.
Na druhé straně vak sílily tendence prosadit zásadní změny v politice strany, a to i těmi nejradikálnějími způsoby, včetně rozputění strany a zaloení strany nové. Velkou názorovou diferenciaci potvrdily i okresní a obvodní konference KSČ a KSS, které proběhly 9. a 10. prosince 1989. Závanou úlohu při postupných přeměnách politiky strany sehrálo Demokratické fórum komunistů zaloené v Praze 27. listopadu 1989, které některými svými poadavky a postoji předstihlo pomalejí názorové procesy ve vedení KSČ a v její členské základně.
Celkově se strana ocitla v situaci, kdy se rozhodovalo o její samotné existenci. Období přípravy mimořádného sjezdu bylo poznamenáno chaosem, bezradností ve straně, nedostatkem rozvahy a politického přehledu, ale předevím hlubokým nepochopením reálné situace, zejména toho, e strana fakticky utrpěla historickou poráku. A pokud má nadále existovat, musí se od základů změnit, protoe bude pracovat v zásadně odliné podobě společnosti.
(pokračování ZDE)