... termín stalinismus je vlastně nepřesný. Přesnějí je hovořit sociálně mytologické ideologii a nedemokratické politické praxi třídy řídícího aparátu reálného socialismu. Problém stalinismu nelze v ádném případě bagatelizovat a tvrdit například, e je neaktuální... kdy v poslední době narůstá ... politický tlak určitých skupin lidí spjatých ... s bývalou vládnoucí třídou řídícího aparátu reálného socialismu ...U při prvním čtení Stalinova článku O dialektickém a historickém materialismu ve sborníku Otázky leninismu zjistíme, e Stalin zmiňuje ze zákonů dialektické metody pouze zákon jednoty a boje protikladů + zákon přeměny kvantitativních změn ve změny kvalitativní, vynechává zákon negace negace, zkoumání mechanismu zprostředkování a řeení rozporu. (Viz J. V. Stalin: Otázky leninismu; Svoboda, Praha 1950, str. 533-539). Toto opomenutí není pouze důsledkem Stalinovy osobní averze vůči Hegelově dialektické filosofii. Odráí a projevují se v něm zvlátnosti stalinského pojetí dialektiky.
Jestlie provedeme rozbor politické linie na likvidaci kulactva jako třídy, můeme zobecnit, e podstatou stalinského pojetí dialektiky je absolutizace protikladnosti a boje protikladů. Podle Stalinova pojetí zostřování třídního boje, které je přímo úměrné úspěchům při výstavbě socialismu, vítězství socialismu a dělnické třídy = likvidace kapitalismu a kapitalistů, socialistické společenské vlastnictví = formálně právnímu aktu vyvlastnění kapitalistických vykořisovatelů, zestátnění a zdrustevnění výrobních prostředků. Nevývojové mylení, aplikující formálně logické schéma abstraktní rozdílnosti (vzorec : socialismus = ne kapitalismus, abstraktní negace kapitalismu), tak zplotilo a zvulgarizovalo původní Marxův koncept překonání staré společenské dělby práce.
Na konci třicátých let prohlásil Stalin, e v Sovětském svazu vzniklý ekonomický a politický systém je socialismus. Formuloval tak logický princip stalinismu: ztotonění existujícího a skutečného, ztotonění bezprostředně daného se zpředmětněním socialistického ideálu, v něm se socialismus chápe jako nevývojová podstata. (Vasil Bilak byl veden stejnou logikou, kdy podal svou klasickou definici reálného socialismu: socialismus je to, co tu máme). Socialismus sovětského typu lze pochopit jako pouze negativní překonání, první negaci kapitalismu. Stalinismus je ideově teoretickým výrazem této skutečnosti, proto Stalin odmítl platnost zákona negace negace. (O pojmu negativní překonání soukromého vlastnictví viz K. Marx: Ekonomicko-filozofické rukopisy z roku 1844; Svoboda, Praha 1978, str. 74-76).
Tak vzniká i tautologické pojetí jednoty teorie a praxe, v něm teoretické mylení ztrácí nezávislý a kritický charakter a praxe přestává být kritériem pravdivosti a zdrojem rozvoje teorie. Ve stalinismu dochází k vývoji socialismu od vědecké teorie k mýtu, mytologii. Existuje mnoho dokladů o tom, jak byla praxe stalinského modelu socialismu plna nejrůznějích rituálů obrozené pohanské mytologie. Rituálními slovními obraty byly přeplněny i politické projevy i vědecká díla. (Stalinismus tak svérázným způsobem souvisí s onou tendencí ve vývoji společenského vědomí a sebevědomí, kterou Nietsche vyjádřil formulí od vědy k mýtu).
Pro vědecké mylení je největím problémem ověření a důkaz pravdivosti teoretických závěrů, aby pojem byl mylenkovým výrazem skutečnosti. Mytologické vědomí řeí bravurně rozpor mezi pojmem a realitou tím, e má v sobě zabudovány mechanismy výkladu a úpravy empirických faktů, take skutečnost je vdy v dokonalém souladu i se sebeabsurdnějími mylenkovými schématy. Dějiny VKS(b) se patrně jen z vrozené skromnosti opomněly zmínit o tom, e Stalin po jistou dobu spolu s Trockým odmítal Leninův plán na ozbrojené povstání, e v průběhu Říjnové revoluce hrál Trockij význačnějí organizátorskou úlohu ne Stalin. Zřejmě ze stejného důvodu se Dějiny VKS(b) také nezmínily o Leninově dopisu, v něm Lenin navrhoval odvolat Stalina z funkce generálního tajemníka strany. Základním problémem mytologicko-fetiistického vědomí je ale to, e uctívaná modla se časem mění v modlu zavrenou. Je známo, jak se z fotografií, zachycujících únorové události roku 1948, vyretuovávala po procesu se spikleneckým a protistátním centrem postava Rudolfa Slánského. (Winston Smith, hlavní hrdina Orwellova románu 1984 vymyslel pro účel ovládání minulosti univerzálně pouitelný typ soudruha Ogilvyho).
Spolu s logickým a gnoseologickým kořenem má stalinismus i sociálně třídní kořen, který vyrůstá ze zbytnění, zveličení lokální a dílčí vlastnické funkce pracovníků řídícího aparátu, co brilantně popsal ve svých studiích doktor Josef Heller. (Viz J. Heller : Socialistická dělnická třída jako subjekt společenského vlastnictví v podmínkách staré společenské dělby práce, Filozofický časopis 5/1983 a Aktuálnost Marxova a Engelsova pojetí vztahu vlastnictví a dělby práce, Filozofický časopis 3/1985). Pouze celotřídní a nejúplněji, nejdokonaleji společenská vlastnická subjektivita přísluníků dělnické třídy se v reálném socialismu nestala vlastnickou subjektivitou celospolečensky integrující, co vedlo k oslabování reálné společenskosti reálně socialistických vlastnických vztahů. Zbytněním se lokální a dílčí vlastnická subjektivita pracovníků řídícího aparátu v systému reálného socialismu stala potenciálně nespolečenskou a zájmově dvojakou, obsahovala tendenci k vytváření jako celospolečensky integrujících vlastnických forem fungujících podle logiky soukromokapitalistického vlastnictví. Z toho důvodu byl předlistopadový systém pouze werdende Form, a nikoli gewordene Form socialismu a svérázná logika vlastnického jednání třídy řídícího aparátu byla základní, objektivní, vnitřní systémovou příčinou zhroucení systému reálného socialismu. (Poznámka na okraj: problémy se zveličením vlastnické role pracovníků řídícího aparátu měl i reálný kapitalismus, a to zvlátě v souvislosti s rozvojem sociálně trního hospodářství a sociálního státu po druhé světové válce. Ukazuje to teorie o revoluci manaérů).
Upozorním jetě na jeden moment: nutnost realizovat společenské vlastnictví v reálném socialismu prostřednictvím sloitě horizontálně i vertikálně organizovaného a strukturovaného systému lokálních a dílčích vlastnických funkcí vyadovala, aby ve funkci svorníku bývalé vládnoucí třídy řídícího aparátu vystupovala osobnost politického vůdce strany a státu. Zveličeně lokální vlastnická role přísluníků třídy řídícího aparátu tak podmiňovala nedemokratické, autoritářské, příkazově administrativní metody řízení v politicko-ideologické nadstavbě reálného socialismu. Utvářel se tak pro systém reálného socialismu typický trojúhelník rozporů, v něm figurovaly tyto společenské subjekty: vůdce třída řídícího aparátu lid (=dělnická třída a ostatní pracující). Tak jako se aparát stavěl nad pracující lid a diktatura proletariátu se stále více měnila v diktaturu aparátu nad proletariátem, tak se i politický vůdce stavěl nad aparát a sjednocoval třídu řídícího aparátu pomocí permanentních čistek a teroru. Stalinova smrt signalizovala mimo jiné i to, e se úplně vyčerpala funkčnost diktátorských, mocenskou zvůlí jednotlivce poznamenaných, metod politického řízení společnosti. Dvacátý sjezd KSSS byl ovem vlastně revoltou aparátu opírajícího se o podporu, či spíe pasivitu lidu proti vůdci, proto bylo objektivním výsledkem dvacátého sjezdu umocnění zbytnělé lokální vlastnické funkce řídícího aparátu na druhou, co se velmi brzy promítlo i do technicko-organizační stránky řízení. (Egon Bondy říká, e k této revoltě aparátu proti vůdci dolo ji na devatenáctém sjezdu KSSS). Čínská kulturní revoluce byla naopak revoltou o lid se opírajícího vůdce proti aparátu.
Mytologická povaha stalinistického světonázorového modelu umoňovala zakrývat předevím skutečnou třídní strukturaci socialismu sovětského typu. Proto se stalinismus mohl stát ideologií třídy reálně socialistického řídícího aparátu, a to v celém procesu jejího vývoje a transformace. Proto stalinismus nezemřel se Stalinovou smrtí, naopak se dynamicky rozvíjel i po dvacátém sjezdu KSSS v roce 1956, který ve zredukoval na kult Stalinovy osobnosti, nezákonnosti a deformace socialismu, nedokázal odhalit sociálně ekonomické základy stalinského modelu socialismu. (Závěry dvacátého sjezdu tak byly v plném souladu s logikou mytologicko-fetiistického vědomí, je mění modlu uctívanou v modlu zavrenou).
I Stalinovu osobnost je ostatně třeba zkoumat bez glorifikace či démonizace, která je kultem osobnosti převráceným naruby viz Alexandr Solenicyn v Souostroví Gulag. Myslím si, e tyto rozbory musí vycházet z jednoho faktu, který se mi zdá být nepopiratelný : Stalin jako politik i filosof, státník i teoretik je bytostně spjat s utvářením třídy reálně socialistického řídícího aparátu, se vzestupnou fází jejího vývoje, kdy hrála relativně pokrokovou společenskou úlohu při urychlování procesu prvotní akumulace kapitálu, co Sovětskému svazu umonilo, aby tempy, je nemají v dějinách obdoby uskutečnil industrializaci, zvítězil ve druhé světové válce a stal se světovou velmocí prvního řádu. Odtud tendence ke glorifikaci i démonizaci.
Stejnou charakteristiku můeme dát i společenské úloze N. S. Chručova, který se po dvacátém sjezdu KSSS dostal do čela sovětského stranického a státního vedení.. Chručov byl také stalinista. Chručov i Stalin byli politickými představiteli jedné a tée společenské třídy reálně socialistického řídícího aparátu. A stejně tak i M. S. Gorbačov. Proto je nesmysl tvrdit, e základní příčinou zhroucení reálného socialismu byla zrada Gorbačova, která historicky koření v revizionizmu a oportunismu Chručova, jen na dvacátém sjezdu popinil Stalinův obraz v myslích a srdcích pracujícího lidu. Stalin, Chručov a Gorbačov se lií pouze tím, e zosobňují různé vývojové etapy historické role třídy řídícího aparátu reálného socialismu : Stalin zosobňuje proces jejího utváření, kdy sehrála relativně pokrokovou společenskou úlohu; Chručov zosobňuje její neschopnost nalézt a překonat sociálně ekonomické základy stalinského modelu socialismu; Gorbačov zosobňuje proces jejího rozkladu, zániku a transformace v kompradorskou lumpenburoazii.
Ideologický horizont formující se třídy reálně socialistického řídícího aparátu nepřesahovaly ani koncepce, které v Sovětském svazu dvacátých a třicátých let tvořily alternativu Stalinovým názorům a byly spjaty předevím se jmény Lva Trockého a Nikolaje Bucharina. Trockého rozbory hovořily o byrokratické degeneraci sovětské moci, jejich Achillovou patou vak bylo, e vyjadřovaly zájmy oné skupiny nomenklaturní elity, je v boji o moc prohrála. Předností Stalinova řeení krize NEPu ve druhé polovině dvacátých let ve srovnání s Bucharinovou koncepcí vrůstání kulaků do socialismu bylo, e zakládalo politickou strategii komunistické strany na vytváření vlastnických forem, které urychlovaly akumulaci a koncentraci kapitálu, co dále umoňovalo co nejrychlejími tempy industrializovat a dosáhnout obranyschopnosti země.
Sociálně mytologickou povahu měly vechny teorie, které vyjadřovaly zájmy nomenklaturní vlastnické a mocenské elity reálného socialismu. Stačí jmenovat teorie o rozvinutém socialismu, stírání sociálně třídních rozdílů, (o čem ostatně mluví ji právě Stalin jako o základní tendenci vývoje sociálně třídní struktury socialistické společnosti viz Stalin, citované dílo, str. 509-511), velidovém státě, demokratické přestavbě, socialismu s lidskou tváří atd. Pro tyto pravicové varianty stalinistické ideologie je typické, e se v nich třída řídícího aparátu stále otevřeněji rozchází s filosofickými a metodologickými východisky marxismu. (Které se nahrazují například pozitivistickou stratifikační metodologií, technokratickými, meritokratickými a scientokratickými koncepty překonání staré společenské dělby práce). Tyto koncepce si uchovaly stalinistickou povahu, přestoe hlasitě mluvily o destalinizaci a návratu k leninismu.
Kořenem zla v reálném socialismu proto vůbec nebyla vedoucí úloha komunistické strany, ale právě ona zvlátní sociálně ekonomická privilegovaná role řídícího aparátu, pro ní měla komunistická strana instrumentální funkci. Právě tato třída, a nikoli komunistická strana větina členů komunistické strany ádný monopol na politickou moc neměla -, nese plnou odpovědnost za zločiny stalinismu, kupříkladu inscenované politické procesy. (Je dávno známo, e například proces se Slánským byl výslednicí mocenského soupeření mezi různými skupinami v tehdejím stranickém vedení). Zkoumáme-li vývoj vědomí a sebevědomí třídy řídícího aparátu, zjistíme, e se v něm stále výrazněji prosazuje tendence k teoretickému zdůvodnění nahrazení politického monismu, demokracií a pluralismem. Komunistická strana se stále více stávala politickým subjektem, podřízeným zájmům třídy řídícího aparátu. Není vůbec náhodou, e v Československu roku 1968, v Sovětském svazu období perestrojky, v Číně období modernizace a ekonomické reformy dochází pod vedením komunistické strany k vytváření vlastnických forem, fungujících podle logiky soukromokapitalistického vlastnictví, čemu nezabránil ani princip demokratického centralismu. (Je příznačné, e kdy svého času vedl Miloslav Ransdorf rozhovor s Alexandrem Kramerem v Právu, tohoto argumentu nepouil).
Stalinská mýtodialektika přeila i reálný socialismus. Stačí připomenout Klausovo tvrzení, e ekonomická transformace je v podstatě dokončena, nebo Havlův výrok o tom, jak ji vyraily výhonky demokratické občanské společnosti. Proklamovaná diskontinuita je sociálním mýtem, zakrývajícím kontinuitu předlistopadového a polistopadového systému. (Přesněji řečeno, jde o sociální mytologii obsahově převrácenou na ruby a umocněnou na druhou, její základní funkcí je zakrývání podstaty závislého kapitalismu a kompradorské lumpenburoazie).
Nízký stupeň propojení a provázanosti dílčích vlastnických funkcí a omezeně společenská vlastnická subjektivita řádícího aparátu přetvářely pro reálný socialismus typický stálý a trvalý převis poptávky nad nabídkou v logiku fungování deficitní ekonomiky. Třída řídícího aparátu tak obrůstala dalími privilegovanými sociálně ekonomickými skupinami z oblasti obchodu a slueb, jejich přísluníci neměli často v§bec nic společného ani s komunistickou stranou, ani s ideály a hodnotami socialismu. Vyjádřím to moná a příli lapidárně : kdejaký řezník či zelinář měl více vedoucí úlohy ne větina předsedů základních organizací komunistické strany. Je příznačné, e ve svém eseji Moc bezmocných hovoří Václav Havel s velkými sympatiemi právě o sociálním typu zelináře, neboli o těch vrstvách, které měly v deficitní ekonomice reálného socialismu privilegované postavení a po státním převratu v roce 1989 si jejich přísluníci počali nárokovat zásluhy za ekonomický odboj proti totalitní diktatuře. V tom byl smysl Havlových sentencí o vítězství ivota nad entropickým politickým reimem. (Viz V. Havel: Moc bezmocných sborník V. Havel: O lidskou identitu; Rozmluvy, Praha 1990, str. 55-133). Na tyto vrstvy se vědomě či podvědomě orientovalo militantně antikomunistické, havlovsko-bendovsko-rumlovské křídlo disidentského hnutí, které tak muselo převzít i mytologicko-fetiistickou povahu jejich vědomí a sebevědomí. Sametová mocenská elita nemohla vyplodit nic jiného ne stupidní moralizující blábolení o vítězství pravdy a lásky nad lí a nenávistí. (Folkový zpěvák Karel Kryl kdysi trefně poznamenal, e Havel nikdy nerozuměl dělnické třídě).
Vědomí a sebevědomí vech sociálních subjektů v reálném socialismu bylo ovládáno sociální mytologií privilegovaných sociálně ekonomických skupin. Proto nedokázal reálný socialismus zrodit ádnou sociálně ekonomickou skupinu, která by jej dokázala pozitivně překonat. Lze to doloit na revoltách proti totalitní komunistické diktatuře, ke kterým dolo během maďarských a polských událostí v roce 1956, nebo na činnosti demokratické opozice během praského jara v roce 1968. Čínská kulturní revoluce byla jedinou revoltou proti třídě řídícího aparátu, která byla vedena z levicových ideologických pozic. Ani ona vak nevyústila v dokonalejí formu zespolečentění ne ve stalinském modelu socialismu.
K teoretické emancipaci od stalinismu je zapotřebí předevím pochopit, e samospráva není jedna vlastnická forma vedle jiných vlastnických forem, ale typ vlastnické subjektivity, jeho podstata spočívá v integraci dílčích vlastnických a podnikatelských aktivit na celospolečenské úrovni. Myslím si, e je moné zkonstruovat hierarchický, vícestupňový model samosprávné vlastnické subjektivity, který bude zahrnovat lokální dílčí vlastnickou subjektivitu pracovníků řídícího aparátu, vlastnickou subjektivitu kapitalistických vlastníků a podnikatelů a na úrovni celospolečenského zájmu podřízení i této subjektivity přímé a bezprostřední vlastnické subjektivitě dělnické třídy, těch sociálně ekonomických skupin, které jsou z hlediska výrobně technické a organizačně ekonomické dimenze společenské dělby práce před tím jmenovaným skupinám podřízeny. K výrobně silovým předpokladům uskutečnění tohoto teoretického modelu náleí růst volného času jako základního výrobního prostředku pro rozvoj lidské individuality, který je spjat s vědecko-technickou revolucí a rozvíjením intenzivních technologií. Mezi předpoklady výrobně vztahovými budou hrát důleitou roli hodnotové vztahy, logika peněních toků a finančně úvěrového systému. Řečeno jednou větou : rozvíjet a zdokonalovat se můe i podstata socialismu (= socialistické zespolečentění). (O tom, e proměnlivé jsou i podstaty jevů viz V. I. Lenin : Filozofické seity, Sebrané spisy sv.29., Svoboda, Praha 1988, str. 245). V systému vlastnických vztahů úplnějího a dokonalejího zespolečentění výrobních prostředků, ne tomu bylo ve stalinském modelu socialismu, by ji neměla být přímá a bezprostřední celotřídní vlastnická subjektivita dělnické třídy nahrazována politickou aktivitou, realizována jedině skrze vedoucí úlohu komunistické strany, která, jak ukazuje historická zkuenost, nedokázala zabránit třídě reálně socialistického řídícího aparátu, aby se ideologicky a politicky transformovala v kompradorskou lumpenburoazii ve snaze uchovat alespoň pro některé transformace schopné sloky privilegované sociálně ekonomické postavení.
Proti koncepci samosprávného vlastnictví se často argumentuje zápornými zkuenostmi s tak zvaným jugoslávským modelem. Tento model ovem realizoval z vlastnických práv pouze právo podílet se na řízení v rámci podniku. Nedospěl ani k participační vlastnické praxi. (Formou různých projektů akciového vlastnictví zaměstnanců, nebo systému individuálních kapitálových účtů v mondragonských drustevních podnicích). Jugoslávský model nemohl překonat odcizenou, státně byrokratickou povahu reálně socialistického vlastnictví. Informace o vývoji v nástupnických státech bývalé socialistické Jugoslávie vak hovoří o tom, e dělníci zde mnohem aktivněji bránili své právo na spolurozhodování a vystupovali proti politice kapitalistické privatizace, ne tomu bylo v jiných zemích bývalého reálného socialismu. Podobnou zkuenost bylo údajně moné pozorovat i v Polsku jako paradoxní důsledek působení Solidarity.
Lze vyslovit předpoklad, e zárodky samosprávného vlastnického komplexu by měly vznikat ji v lůně kapitalismu. Na utváření třídy samosprávných vlastníků by se měla podílet předevím komunistická strana.
Vidíme, e termín stalinismus je vlastně nepřesný. Přesnějí je hovořit sociálně mytologické ideologii a nedemokratické politické praxi třídy řídícího aparátu reálného socialismu. Problém stalinismu nelze v ádném případě bagatelizovat a tvrdit například, e je neaktuální, e zabývat se jím znamená podléhat buroazní ideologii a oslabovat stranu. Zkoumání logicko-gnoseologických a sociálně třídních kořenů stalinismu má naopak zásadní význam pro budoucnost komunistického hnutí. Zvlátě kdy v poslední době narůstá i v KSČM politický tlak určitých skupin lidí spjatých svým předlistopadovým funkčním působením s bývalou vládnoucí třídou řídícího aparátu reálného socialismu. Tito lidé chtějí zaměřit práci na koncipování nového modelu socialismu tak, aby výsledný text studie obsahoval rehabilitaci společenské úlohy bývalé vládnoucí třídy. Z toho pak můe vycházet dalí krok politické strategie těchto sil a skupin revize hodnotové a programové identity KSČM, je můe vyústit a v obnovení nekritického oslavování Stalina. Snahy obnovovat kult Stalina náleí vskutku do oblasti politické patologie. Není těké si domyslet, e takovéto patologické politické jednání by fanatickému, paranoidnímu antikomunismu vládnoucí lumpenburoazie poslouilo jedině jako záminka k zákazu KSČM. Snahy obnovovat kult Stalina v komunistickém hnutí jsou proto projevem novodobého likvidátorství.
Frantiek Neuil, člen Rady TAP ÚV KSČM, duben 2002
Seznam pouité literatury
- Havel V.: Moc bezmocných. Sborník Havel V.: O lidskou identitu. Rozmluvy, Praha 1990.
- Heller J.: Socialistická dělnická třída jako subjekt společenského vlastnictví v podmínkách staré společenské dělby práce. Filozofický časopis 5/1983.
- Heller J.: Aktuálnost Marxova a Engelsova pojetí vztahu vlastnictví a dělby práce. Filozofický časopis 3/1985.
- Lenin V. I.: Filozofické seity. Sebrané spisy sv.29. Svoboda, Praha 1988.
- Marx K.: Ekonomicko-filozofické rukopisy z roku 1844. Svoboda, Praha 1978.
- Stalin J. V.: Otázky leninismu. Svoboda, Praha 1950.
SDS doporučuje:
Josef Heller - Co je to stalinismus