Politické strany se u nás staly firmami, které prosazují jen zájmy svých manaerů
České politické strany se stále více odcizují voličům. Stranické ideologie se vyprazdňují, politici se stávají ve značné míře exponenty lobbystických skupin. Můeme s tím jako občané něco dělat?
Po listopadu 1989 výrazně ovlivňovaly vznik a formování politických stran dva činitelé, které logicky ve standardním prostředí západní Evropy nenacházím: diskontinuita a kontext postkomunismu. I kdy okrajově lze na příkladech KSČM a KDU-ČSL zaregistrovat kontinuitu ve smyslu programového a voličského zázemí, ostatní strany vznikly víceméně na zelené louce.
V té či oné míře se vechny vládní, případně i parlamentní strany podílely na demokratizaci a přechodu k trní ekonomice. Problém vak spočíval ve způsobu ekonomické transformace, privatizace. Během unikátního rozsáhlého transferu státního majetku do soukromého vlastnictví dolo k mnoha nevyjasněným bankrotům bank, k tunelování a dalím druhům ekonomické kriminality. Konsolidační agentura pak obhospodařovala několik set miliard nesplacených dluhů.
Kuponová privatizace a nedostatečné nastavení právních pravidel umonily, e se z Česka na několik let stal zlatý důl. Ti, kdo by mohli překáet jedinečné hostině, byli odstaveni na vedlejí kolej či dehonestováni. A tak se nejdříve Česko muselo oddělit od překáejícího Slovenska, Středoevropská univerzita jako kritické akademické centrum byla vytlačena z Prahy do Varavy a Budapeti a právníci upozaděni. K dovrení atmosféry ve zahalovala propaganda hlásající, e Česko se v historicky krátké době stane středoevropským tygrem.
Jene propagandistická bublina brzy splaskla, ekonomika se dostala do nesnází a najednou hlavní hráči - politické strany - zůstali nazí. Ukázalo se, e bylo běné nosit do stranických sekretariátů kufry plné peněz a politická korupce se zakrývala uváděním falených, dokonce ji mrtvých sponzorů.
Jistě, dnes v roce 2004 se situace poněkud modifikovala. Obsah vak zůstal stejný. Pouze forma se upravila, jaksi zjemnila. Bezskrupulózní masovou politickou korupci nahradily jen méně viditelné nepřímé korupční praktiky. V souhrnu se tomuto jevu říká klientelismus, který je charakterizován neprůhlednými vazbami mezi politickou a ekonomickou sférou. Zpravidla jde o vedlejí produkt politické činnosti ve vech demokraciích. Jestlie se vak politika ve větí míře stává speciálním odvětvím byznysu, jako tomu je v ČR, pak se sniuje kvalita demokracie i výkonnost ekonomiky.
Praktiky korupce
V jakých formách se klientelismus vyskytuje? Patří sem například případy, kdy soukromé firmy zvaly na své útraty poslance a senátory na karlovarský filmový festival, nebo kdy soukromé lesní společnosti zvaly vlivné poslance na myslivecké hony s cílem zablokovat přijetí zákona o ochraně přírody. Podobně se nechávali vrcholní političtí představitelé zvát od soukromých firem do luxusních lóí během MS v hokeji v Praze v roce 2004. Pavol Frič, expert na korupci, uvádí, e jde o jasný úplatek. Politik je okamitě zaháčkovaný a podnikatel můe kdykoli přijít s jakoukoli ádostí... Takové věci jsou v
zahraničí zakázané. Pokud se něco podobného provalí, politik musí odstoupit. U nás nejsou ádná pravidla pro lobbing.
Dalí forma klientelismu: poslanci jsou členy správních a dozorčích rad státních a polostátních podniků, odkud politikům plynou nemalé příjmy a nepatřičný vliv. Také na komunální úrovni stále existuje praxe multiplikační angaovanosti některých zastupitelů, kteří zasedají v pěti, esti, sedmi statutárních orgánech.
Pěkně to řekl bývalý ředitel TV Nova Vladimír elezný: Politika není nic jiného ne prosazování skupinových zájmů mírovou cestou. Kadý politik je představitelem nějaké skupiny. A na otázku, jaká skupina stojí za ním, odpověděl: Momentálně zemědělci ČR. Za jinými skupina bankovnictví, těkého průmyslu, skupina privatizační...
Politické strany se v postkomunistickém Česku staly do značné míry firmami, které prosazují osobní a skupinové zájmy svých manaerů na celostátní, regionální a komunální úrovni. Hlavním smyslem jejich existence není prosazování ideových hodnot a zájmů společenských skupin, ale dosaení ekonomického a mocenského profitu úzké skupiny stranických manaerů. Poslanecké či jiné mandáty jsou nabízeny na politickoekonomickém
trhu silným ekonomickým hráčům, kteří zpětně svým zastupitelům poskytují své sluby.
Na tomto rozsáhlém, ale skrytém bazaru slueb a protislueb nemají ideje ádnou hodnotu. Zpravidla platí, čím větí stranický klientelista, tím více se zaklíná a zapřísahá svou pravověrnou pravicovostí či ryzí levicovostí.
Zakonzervovat stav
Klientelistická praxe nadstranické a bezideové politiky nejeví zájem o jasně stanovená pravidla pro lobbing, nerespektuje pravidla slunosti. Označení politického konkurenta či kritického novináře za idiota se povauje za div ne roztomilost a zpestření, je oivuje prý nudnou politiku. Klientelistická praxe také produkuje studené technology moci, kteří se vyznačují jistou mírou korupčního potenciálu. Jestlie některým z nich by jetě nedávno mnozí nepodali ruku, dnes jsou nezastupitelní právě svými klientelistickými vazbami, a proto okupují nejvyí místa stranických hierarchií. V té či oné míře se
to týká předsedů vech parlamentních stran i funkce hlavy státu.
Imperativem doby je udret si pozice, zacyklit kruh dosavadních stranických elit, zabránit regenerační obměně. Jde o to zabránit vstupu nových silných osobností na politický trh. Klasickým příkladem takového chování se stala účelová kritika Pavla Teličky. Prý kvůli dvouletému členství v komunistické straně je nepřijatelný do funkce komisaře EU. lo vak o selektivní kritiku těch, kteří ve svém nejbliím okolí vlastní spolustraníky vůbec nekritizovali, a ji za jejich členství v komunistické straně, za národněfrontovní aktivitu či za spolupráci s StB. Takto účelově vedená kritika měla odstranit z politické scény silnou osobnost, je by po návratu z Bruselu mohla aspirovat na nejvyí funkce ve státě. V tuto chvíli nás v Bruselu reprezentuje naprostý protipól Teličky Vladimír pidla s nulovým charismatickým potenciálem.
Politické strany se vzdalovaly občanům do té míry, e spustily proces odcizování se občanům. Strany stále více obsluhovaly samy sebe a přestávaly plnit svou zastupitelskou úlohu. Míra deideologizace v konání parlamentních stran v Česku zpochybňuje, zda lze jetě hovořit o programatice stran v tradičním smyslu. Ideje a ideologie slouí k manipulaci. Názvy stran se vyprazdňují. Jejich nositelé přestávají jakýmkoliv idejím věřit. Nicméně umně s nimi onglují, nebo významná část občanů jetě ije ve věku ideologií.
Část - a snad lze říci i rozhodující část - politické elity v parlamentních stranách se vymkla ideovému kontextu. Je proto na místě opatrnost při klasifikaci politických stran v Česku dle programového kritéria. To, e určitá strana deklaruje svou ideovou koncepci a e se voliči na tomto základě se stranou identifikují, neznamená, e stranická činnost skutečně respektuje koridor vymezený oním ideovým programem.
Vzniká chaos a nedorozumění u občanů. Kdo je vlastně zrazuje? Zrazuje pravicové voliče ODS, nebo US? Zrazuje levicové voliče Zeman, pidla nebo Gross?
Můeme subjekty působící v českomoravské kotlině přiřadit do rodin sociálnědemokratických, liberálních, konzervativních, křesanských... stran? Předevím pouít v souvislosti s politickými stranami v Česku pojem rodina je nepřípadné a moná i uráející pro sluné rodiny, i kdy také rodinná společenství procházejí obdobím turbulence. Jak lze mluvit o rodinách politických stran, kdy je zpochybněna sama jejich programová identita? Strany z tohoto hlediska představují více či méně oficiální formu s vyprázdněným obsahem.
Strany kartelu
S umenením vlivu ideově-programové sloky se ve stranickém prostoru oslabuje ústřední rozliovací faktor. Hranice mezi stranami se částečně stírají. Přestávají fungovat běné konkurenční vztahy. Nepatřičně se sbliují a propojují zájmy stranických elit. Z profesní skupiny politiků se formuje jakýsi neoficiální cech lidí, jen provozuje politiku v hlavním pracovním poměru. Jejich společným zájmem je udret se co nejdéle ve vrcholné politice a zároveň si zajistit výsadní postavení v sociálně-profesní struktuře. Mnohé z toho se jim daří, nebo ovládají hlavní rozhodovací páky státního soustrojí. Můeme si také vimnout, e v Česku poslanci celého politického spektra jednají ve shodě, kdy hlasují o svých platech, o platbách pro vlastní strany, o poslaneckých bytech, o rozsahu své imunity atd. V takových momentech se na stranickou disciplínu nehledí.
Přední politologové Peter Mair a Richard Katz označili podobně fungující strany za strany kartelového typu. Před takovým vývojem stranictví varovali. Znepokojoval je zvlátě trend, kdy se politická profesní skupina v podmínkách oslabené konkurenceschopnosti zapouzdřuje ve svých výsadách. Narůstající nespokojenost z oficiální politiky se můe projevit v hledání radikálních východisek ze situace.
Jaká řeení se nabízejí ke zlepení stavu stranictví v ČR? Chování stran víceméně odráí chování celé společnosti a jejich dílčích částí. Jestlie mnozí fotbaloví činovníci a rozhodčí jsou skrz naskrz zkorumpovaní, nelze očekávat, e politici budou jako lilie. Vdy politici toho mohou na skrytém korupčním trhu nabídnout neporovnatelně více ne jen nadrování při fotbalových utkáních.
Účinný lék
Chceme-li najít účinný lék na nemoc zvanou odcizování politické elity občanům, musíme popsat parametry prostředí, které přispívají k bujení přísluných bakterií. Ideálem egoistického a kořistnického politického stylu je povolební zhasnutí. Účelem tu je oslabení kontrolních mechanismů a naruení systému brzd a protivah.
K takovému zhasnutí a zatemnění dochází, nahlííme-li na politiku očima zaslepeného stranického fandy. Proto je zaprvé důleité odloit růové, červené či modré brýle různých ideových a ideologických mámení a přiznat si, e se politická sféra transformuje dle trních zákonitostí. Politický trh se přibliuje pravidlům ekonomického trhu. Strany se stávají profesionálními firmami, které obsluhují politickou sféru. Podnikají jako firmy na základě nabídky a poptávky. Pouívají ideové koncepce jako významnou součást reklamních čili volebních kampaní. Jakmile jsme se jednou zbavili ideologických klapek a povaujeme
jistou míru deideologizace a vpád trních sil do politického prostoru za něco přirozeného, musíme činit dalí kroky. Druhé systémové opatření se týká způsobu hodnocení výkonu profesionálních stranických elit. Jestlie toti ideologické koncepce zastarávají a moc se nenosí, zdá se racionálnějí poměřovat stranickou praxi méně podle deklarovaných idejí a více na základě kvantifikovatelných kritérií. Lze například pomocí indexů zohlednit míru ekonomické konkurenceschopnosti, míru státního zadluení, ochrany ivotního prostředí, vnitřní a vnějí bezpečnosti, vzdělanosti, debyrokratizace, řeení problémů politické korupce apod.
Posvime si na lobby
Za třetí, na bakterie odcizování si musíme pořádně posvítit. Zde mají primární úlohu média. Právě televize, rozhlas, noviny a časopisy by měly prosvěcovat vechny kouty pokoutného politikaření. Náročné mediální prostředí by mělo rozliovat mezi méně či více klientelisticky orientovanými politiky. Mohla by se pravidelně sestavovat ligová tabulka parlamentních stran. Pořadí by se určilo součtem bodů přidělených za pro/protiklientelistické činnosti. Do tabulky by se započítávaly body za účast na akcích typu hony na baanty, za členství ve správních a dozorčích radách, za neuspokojivé vysvětlení neuvěřitelně nabytého majetku, ale té za návrhy a přijatá opatření proti klientelistickým praktikám. Podobné tabulky by se mohly zpracovávat i pro regionální a místní politiku. K transparentnosti politiky a k orientaci voličů by napomohl seznam vech hlasování ve prospěch určitých lobby.
Média jsou nezastupitelná ve své kontrolní funkci. Nicméně proti zneuívání moci je také třeba zajistit nezávislý výkon soudů, policie, administrativy, České národní banky i Ústavního soudu. Proti rozpínavosti stranického státu můe rovně účinně zasahovat rozvinutá občanská společnost. Sem patří mj. spolky, sdruení, obce a profesní komory. V neposlední řadě by k navození prostředí, kde by se přestalo vyplácet korupční jednání v politice, mohl přispět soubor účinných zákonů.
Na závěr zbývá dodat, e 9. prosince se v Londýně koná setkání předních britských politologů. Zvolené téma je What's Happened to Democracy? (Co se stalo s demokracií?). Účastníci se budou zamýlet nad problémy poklesu volební účasti i členství v politických stranách.
* * *
Strany stále více obsluhují samy sebe a přestávají plnit svou zastupitelskou úlohu. Ideje a ideologie slouí k manipulaci. Názvy stran se vyprazdňují. Jejich nositelé přestávají jakýmkoliv idejím věřit.
Lidové noviny, 4. 12. 2004, Michal Klíma; politolog