logo SDS
Dnešní datum: 25. 08. 2019   | Hlavní stránka | Tématické skupiny | Seznam rubrik | Download |  
zelené návěští   Hlavní menu zelený nadpis
Hlavní stránka
Kdo jsme - něco o SDS
Stanoviska SDS
Tiskové zprávy SDS
International
Staré stránky SDS

Ankety
Download
TOP 50
Tématické skupiny
Seznam rubrik (témat)

červené návěští   Rubriky červený nadpis

zelené návěští   Čtenář zelený nadpis

Jméno (přezdívka)
Heslo


Úprava osobního účtu

červené návěští   Evropská levice červený nadpis


Na web SEL

Manifest SEL
Čtěte o SEL u nás


zelené návěští   Nejčtenějąí/rok zelený nadpis
Praľské jaro i jeho dozvuky a ohlasy na stránkách SDS
(26. 08. 2018, 783x)

Chinese Reaction to the 1968 Occupation of Czechoslovakia
(10. 09. 2018, 768x)

Sovětská revizionistická renegátská klika bezostyąně posílá jednotky k okupaci Československa
(10. 09. 2018, 684x)

Praha není stádo?
(25. 08. 2018, 678x)

Praľské jaro mohlo prokázat přednosti „socialismu s lidskou tváří“
(12. 09. 2018, 673x)

Socialismus, nový pohled a strategie
(06. 09. 2018, 642x)

Pouľívá generální ątáb naąe vojáky v Afghánistánu v souladu s mandátem operace?
(19. 10. 2018, 531x)

Zástupce SDS v pořadu "Politické spektrum"
(23. 11. 2018, 424x)


červené návěští   SDS červený nadpis
Strana demokratického socialismu
Přípotoční 869/19
101 00 Praha 10
Návątěvy po předchozí dohodě
tel.:
(420) 608 630 506
(420) 608 181 054
(420) 728 074 253 (nejlépe SMS)
Bankovní spojení - transparentní účet pro příjem darů: 2101181284/2010
Případné dárce žľádáme, aby ve "zprávě pro příjemce" uvedli účel daru, např.: "příspěvek na činnost SDS" a identifikovali se jménem a příjmením. Děkujeme.
secret@sds.cz
(c) SDS

Kanál RSS

TOPlist

zelené návěští   Interní statistika zelený nadpis
Denni
Max. 33
Prům. 17.9
21 denni
Max. 475
Prům. 312.9

Nyní si čte web : 56 uživ.

02. Články, statě, projevy

* Idea vs. strategie vs. taktika

Vydáno dne 29. 01. 2006 (10124 přečtení)

Pohled na českou politickou scénu poskytuje žalostné zjištění, jak si politické strany pletou a zaměňují své ideje (programy), svou strategii a taktiku. A tak čtenáři nabízíme - na tomto místě zcela atypicky - marketingový pohled na uvedené pojmy. Naštěstí pro politiku trpí zjevně byznys podobnou nemocí.

Každodenní praxe i literatura je v oblasti strategického řízení plná různých pojmů. Strategické plánování, strategie, strategické cíle, vize, poslání, konkurenční výhoda, odlišení, taktika, základní firemní hodnoty atd. Naším cílem v tomto článku však není věci komplikovat, k pochopení celého procesu nám budou stačit tři termíny: idea; strategie a taktika.

Co je předpokladem úspěšného byznysu? Je to relevantní idea, kde idea = jak profilovat byznys na trhu, jak se odlišit. Ideu si také můžeme představit jako určitý příběh, kde příběh = odpověď na otázku „Proč bych si měl koupit značku XY?“

Příběh je důležitý, protože paměť je na příbězích založena. Mezi zapamatovaným obsahem a existencí příběhu existuje hluboká spojitost. Příběhy, které si vytváříme jsou vzpomínkami, které máme. Při vyslovení názvů např. WalMart, Volvo, Jeep, Subaru, Porsche, Oskar či Starobrno si každý z nás dokáže poskládat celkem jasný příběh. A co je stejně důležité, tento příběh si již neposkládáme při vyslovení jakéhokoli jiného názvu.

Idea v určitých případech působí jako základní organizující princip firmy, kterému se podřizuje vše ostatní. Funguje také jako filtr pro všechna firemní rozhodnutí. Idea společnosti umožňuje, aby namísto pouhého mechanismu fungovala jako organismus.

Idea však k samotnému úspěchu nestačí, ideu nutno převrátit do strategie.

Strategie = způsob, jakým budeme ideu či příběh uskutečňovat. K tomu máme arsenál strategických nástrojů (minimálně) v podobě produktu, ceny, distribuce, komunikace. Je-li naší ideou bezpečnost, čtyřkolky nebo off-roady, potom produkt + cena + distribuce + komunikace musí tomuto příběhu odpovídat.

Taktika = akce, kontakt.

Jestliže strategie = dělat správné věci, potom taktika = dělat věci správně. Spousta firem je řízena tzv. taktiky. Nezajímá je, co bude za půl roku. Žijí akcí, včerejškem a dneškem. Nezajímá je plánování, žijí konkrétní bitvou.

Metaforické přirovnání vztahu mezi ideou a strategií může být následující:

  • Předpokladem silné strategie je relevantní idea, která funguje na bojišti zvaném lidská mysl.
  • Mysl je také jediným místem, kde se strategie realizuje.
  • Jestliže idea = hřebík, potom strategie = kladivo. Idea diktuje strategii, potom strategie pohání ideu.
  • Idea nás diferencuje od konkurence; strategie dává nápadu křídla, aby se náš byznys pěkně vznášel.

Říci, že jedno je důležitější než druhé, je nepochopení celé věci. Kouzlo spočívá v jejich vzájemném vztahu.

A jak poznáme správnou ideu?

  • Je odvážná? Když nebude, všimne si jí někdo?
  • Je zřejmá? Když nebude zřejmá nám, nebude zřejmá ani trhu
  • Udělá čáru přes rozpočet konkurenci?

Na základě výše uvedeného si mnozí z nás dokáží vybavit značky (společnosti), které fungují ve vzájemné symbióze idea vs. strategie vs. akce. Dokážeme si však vybavit i ty značky, kterým základní idea chybí. Jejich filozofie by se dala nazvat „Kam vítr, tam plášť“. Ano, mají produkty. Tyto produkty i běžně naleznete v obchodech. Mají i komunikaci. Dokonce i inovují. Jsou akční. Akorát jim pořádně nerozumíte. Nedokážete si poskládat žádný příběh.

V souvislosti s tímto tématem je nutno zmínit i zaměstnance resp. management (nakonec, kdo jiný je autorem idejí, strategií či taktik?). Myslím tím kompetentní, schopné, znalostmi a dovednostmi nabyté zaměstnance. Nenaleznete snad jediné prohlášení firmy, ve kterém by nebyl kladen největší důraz právě na zaměstnance. Jistě, jsou velmi důležití. Ale ne důležitější, než základní idea. Když zaměstnanci nevědí, čemu mají sloužit (jakému vyššímu principu), pak i jejich vrcholné sportování nad inovacemi, komunikací, distribucí stěží přinese pronikavé úspěchy (a to je to, co každý akcionář očekává, ne?).

Ještě jedna zmínka ohledně managementu. Rozdíl mezi lídrem a vizionářem, stratégem. Někdy mohou být jednou a též osobou. Ale většinou nejsou. Problém nastává ve chvíli, kde je CEO velmi dobrým vůdcem, ale špatným vizionářem (nicméně v jeho vlastních očích je – jak jinak - dobrým vůdcem i vizionářem a proto si žádného vizionáře na pomoc nepřizval anebo ho neposlouchal). Lídr tak dokáže lidi vést. Strhnout je na svou stranu. A pro svou špatnou ideu, špatnou vizi.

Pro příklad nemusíme chodit příliš daleko. Stanislav Gross jako předseda ČSSD. Nemyslím si, že byl neskonalý vůdce, nicméně strana jej následovala (ať už jsou důvody jakékoli). Kráčela za ním. Pouze ten směr, kterým kráčela, se až příliš podobá destinaci, kam jeden druhého občas posíláme.

Jaké jsou předpoklady úspěšného strategického plánovače:

  1. Dostat se do nálady zákazníků, nalézat inspiraci přímo na frontě.
  2. Ubránit se tendenci jednat způsoby, které jsou logické, spíše než způsoby, které jsou podpořeny fakty. Když se logika a realita dostávají do rozporu, realita prohrává. „Logika je bez hříchu“.
  3. Selský rozum (vzácný jak sibiřský tygr):
    • nelze podlehnout tlakům vlastního ega (VW Phaeton)
    • nutno se vyhnout zbožným přáním (do jednoho roku dobýt Ameriku)
    • trocha cynismu je vždy na místě (konkurence nebude jenom hloupě přihlížet).
  4. Schopnost myslet jinak, abychom dokázali myslet jinak, musíme být nejprve sami jiní, jinak skončíme na tom samém místě, jako všichni ostatní (viz Konformisté vs. nekonformisté).
  5. Schopnost nést riziko, být ochoten opustit zónu pohodlí (vstoupím pouze tam, kde už předtím někdo byl).
  6. Nikdy neignorovat zřejmé – marketéři mají tendenci věřit složitostem (kterým ani sami nerozumí), namísto toho, aby třeba důvěřovali svému vlastnímu úsudku.
  7. Skvělé interpersonální komunikační dovednosti - nápad musím nejprve prodat uvnitř firmy.

Správný manažer (tj. i strategic planning manager) by měl být ochoten upravit či přehodnotit své původní předpoklady v závislosti na nové informaci, která tyto předpoklady staví do jiné roviny (je-li tato nová informace opravdu pravdivá, jak moc může ovlivnit to, co chci dělat?).

Firmy si musí při strategickém plánování uvědomit existenci Zákona oběti: „Abych něco získal, musím něco obětovat“. Co chci získat? Co hodlám obětovat? Chci být silný pouze někde anebo být všude a slabý?

Veškerý byznys je vlastně výklenkářský byznys. Pouhý rozdíl je v tom, že výklenek lídra je větší, než výklenek ostatních. A jak je velký, silný a relevantní příběh, tak velký bude výklenek.

Marketingové noviny, 11. 4. 2005, Pavel Rypáček
Zvýraznění textu redakcí SDS.


Poznámka SDS:

Výklenkářský byznys je ne zcela běžné označení pro podnikání, které hledá své příležitosti v dosud neobsazených výklencích (niche) daného segmentu trhu. Je nejčastěji šancí pro malé podnikatele, protože pro velké kolosy bývají niche nezajímavé.


Související články:
(ČR - politika obecně)

Vzpomínka Ondřeje Neffa (10.05.2016)
Slovo o pluku Hamáčkově (28.11.2014)
Ještě Amazon a demokracie "po brněnsku" (či po "jihomoravsku"?) (24.03.2014)
Amazon a demokracie - jak Brno! (20.03.2014)
K hlasování o důvěře Rusnokově vládě (07.08.2013)
Druhé kolo rozhoduje! (18.10.2012)
Mimoparlamentní levice v Politickém spektru (13.04.2012)
Otázky (11.04.2012)
Hierarchie zpupnosti (27.03.2012)
"V této chvíli nevím a tak vám ani neodpovím ..." aneb "I obráceně !" (11.02.2012)
Místo nekrologu ... (21.12.2011)
Parlamentní obstrukce v Politickém spektru (21.11.2011)
SPaS za těch pár měsíců udělal hodně práce (25.10.2011)
Čekání na Jánošíka, nebo Kozinu? (24.06.2010)
Co bylo ukradeno, mělo by být vráceno! (27.05.2010)
Politické spektrum se zástupcem SDS (11.01.2010)
Na levici jednotně? (15.09.2009)
Bez žalobce není soudce? (07.09.2009)
Den poté (26.03.2009)
To jsem zvědav (11.09.2008)
Minulost změnit nemůžeme, ale můžeme a musíme se z ní poučit (19.05.2008)
O pocitu ponížení a nezamýšleném účinku (10.04.2008)
Citát pro tento den aneb život tropí hlouposti (15.02.2008)
Příspěvky vyplacené politickým stranám a hnutím v roce 2007 (14.02.2008)
Volební řád pro volby konané Poslaneckou sněmovnou a pro nominace vyžadující souhlas Poslanecké sněmovny (08.02.2008)
Novoroční projev prezidenta republiky 1. 1. 2008 (01.01.2008)
Unser Traum ist eine vereinigte Linke (19.10.2006)
Naším snem je sjednocená levice (19.10.2006)
Když dva dělají totéž? (22.09.2006)
Volební kampaň s otazníky? (07.09.2006)
NE základnám! (16.08.2006)
Společně to dokážeme (27.03.2006)
Senátor chce kvůli stíhání měnit zákon (22.03.2006)
Dokopec, skopec (07.03.2006)
Ta naše politika česká (05.02.2006)
Novoroční projev prezidenta republiky 1. 1. 2006 (01.01.2006)
Novoroční projev předsedy vlády 1. 1. 2006 (01.01.2006)
Projev na IV. sjezdu Svazu dramatických umělců (21.12.2005)
Srdcem Evropy obchází strašidlo (05.12.2005)
Beze sporu zajímavá otázka (11.11.2005)
Odtikávání mesaliance, když kapitál uzavírá mocenské sňatky z rozumu s lumpenproletariátem (04.11.2005)
CVVM: Ve volbách by získala většinu levice (02.11.2005)
Etický kodex politika (17.10.2005)
Komunistická idylka dle Václava Žáka (07.10.2005)
S komunisty se nemluvilo a už se mluví (05.10.2005)
K čemu je dobrá mobilizace proti rudnutí ČSSD (04.10.2005)
Stav a možnosti české levice před volbami 2006 (02.10.2005)
Technohrátky politické scény (02.08.2005)
Orientace a perspektivy (28.06.2005)
Pomáhá Paroubek KSČM z ghetta? (22.06.2005)
ÚVV se usnesl, že krize skončila - a krize to nevzala na vědomí (25.04.2005)
Gross s Kalouskem před Gottwaldem (21.04.2005)
Komunisté a antikomunisté (13.04.2005)
Česko pohltilo Evropu (12.04.2005)
Neptej se, komu zvoní hrana - zvoní tobě (11.04.2005)
Pohled z galerie (07.04.2005)
Nemusíme spolu souhlasit, ale musíme se respektovat (23.03.2005)
Sektářství mírotvůrců (22.03.2005)
Vyzýváme KSČM, aby ukončila nátlak na občanskou společnost (22.03.2005)
Mantinely a zákony (22.03.2005)
Jak jsem se mýlil v politice (03.03.2005)
2. kapitola DDP ČSSD (29.01.2005)
Ideologie v současné české společnosti (29.01.2005)
K Masarykově „České otázce“ (25.01.2005)
Poznámky - Dvě o radikalismu (25.01.2005)
Odstup nade všechno (15.01.2005)
Nestojím o pochopení (12.01.2005)
Novoroční projev prezidenta republiky 1. 1. 2005 (01.01.2005)
Pravidla korupčního trhu (04.12.2004)
Pravdy každému přejte (10.02.2003)
Česká cesta k zavřené společnosti (14.09.2000)
Je politika vždycky svinstvo? (30.04.1994)

[Akt. známka (jako ve škole): 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5

Celý článek | Autor: Pavel Rypáček | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek | Zdroj: Marketingové noviny

červené návěští   Hlavní zprávy červený nadpis

zelené návěští   Novinky zelený nadpis
16.04.2018: Letní univerzita Evropské levice 2018
Letní univerzita EL se koná ve dnech 11. aľ 15. července 2018 ve Vídni pod mottem "Dialog pro pokrok v Evropě. 200 let od narození Karla Marxe, 100 let od konce 1. světové války. Bliľąí informace o účastnickém poplatku a registrační formulář jsou k dispozici na stránkách Evropské levice.

16.06.2017: Opět útoky spamovacích robotů
Doąlo k opakovaným útokům robotů sázejících do komentářů texty s podivnými "inzeráty" (podle vąech známek činskými). Jen poslední dvě dávky představovaly více neľ 200 těchto pseudokomentářů, které maľeme.

16.06.2017: Někdo/něco zde krade ľ a ą?
V uplynulých dnech doąlo k technické závadě, v jejímľ důsledku se "beze stop" z některých článků (ale i z větąiny komentářů) ztratila vąechna písmena "ľ" a "ą" (nebo jenom jejich část). Za závadu se omlouváme a na jejím odstranění pracujeme (zatím pátráním po příčině).

09.05.2017: Pietní akt na Oląanech
Jako kaľdoročně, i letos poloľila 9. 5. v 9 hodin delegace zástupců CV SDS a výboru praľské organizace SDS květiny k památníku padlých rudoarmějců na oląanském hřbitově. Při té přileľitosti jsme pietně vzpomněli i padlých daląích armád (včetně československé), kteří jsou na Oląanech uloľeni.

červené návěští   Anketa červený nadpis
V současnosti rozvířil hladinu návrh přijmout do ČR 50 syrských válečných sirotků. Co si o něm myslíte?

V Sýrii ani ľádní váleční sirotci nejsou.
227 (227 hl.)
Nebrat! Jeątě by nás podřezávali.
226 (226 hl.)
Konečně někdo uvaľující lidsky.
169 (169 hl.)
A» se kaľdý stará o sebe, nic nám do nich není.
165 (165 hl.)
Je to sice politikum, ale krok správným směrem.
146 (146 hl.)
Raději bychom měli zvýąit svou ostudně nízkou rozvojovou pomoc.
174 (174 hl.)
Prohnilý humanismus !!
136 (136 hl.)

Celkem hlasovalo: 1243


zelené návěští   Vyhledávání zelený nadpis


na nových stránkách

Rozšířené vyhledávání
Tématické skupiny
Seznam autorů


Google

web
sds.cz
blisty.cz
bbc.co.uk

zelené návěští   Vaąe komentáře zelený nadpis
[15.05.2018 19:15:23]
josef mikovec
Bohumír ©meral - Mučedník ztracených a vysněných příleľitostí http://www.novarepublika.cz/2018/0 5/frantisek-ferdinand-s ...

[15.05.2018 18:54:53]
josef mikovec
Zde jest zkuąební kámen, na němľ se dokáľe, zdali jsme opravdu v dost zralí, dost socialističtí, abychom opravdu stali se v Rako ...

[21.03.2018 17:10:12]
n
Snad se něco doví,!

[19.11.2016 10:28:45]
l&s
Doplnění k Peroutkovi - Zemanův projev byl míněn dobře, bohuľel se v něm dopustil dehonestujícího přeąlapu, kdyľ prohlásil, ľe Per ...

[27.02.2016 10:01:56]
l&s
Článek pana Bělohradského není k dispozici, tak jen pár postřehů k této stati. Paní Neudorflová sice správně píše, že je chyba, k ...

[28.10.2015 09:08:14]
-ik
Dobrý den pane ©lemendo! To, co jste napsal, je konstatování stavu. A co navrhujete jako pokus o naznačení cesty? Já mysl ...

[04.09.2015 14:20:12]
n
Samozřejmě, ľe jiľ těąím na shromáľdění, jako posledně na Václaváku. Doufám, ľe nebude chybět pán ©afr, kterého tímto srdečně zvu. ...

[13.08.2015 13:11:01]
n
SDS leží v žaludku tomu zoufalému tapetáři, takže je moc známá a okolí se musí postarat o její prosazení. Prohra s US a tím i se s ...

[13.08.2015 01:44:03]
-ik
Jestli že se mi zdá, že militantní skupiny dosahují lepších výsledků, měl byc se podívat na sebe, zda nepracuji špatně. Oni mohou ...

[08.06.2015 21:05:37]
-ik
"význam evropské levice pro vývoj ve světě a její podíl na jeho spoluutváření (globalizace, přenos zkušeností z jiných čá ...

[25.05.2015 14:58:27]
n
Lidstvo v rozvinutých zemích a tím myslím i naąi zemi, jiľ dosáhli hranic daląího materiálního pokroku a jeho daląí zvyąování je n ...

[25.05.2015 08:21:23]
l&s
"Proč se myšlenka lidové fronty boje proti fašismu prosadila v našem hnutí, až když bylo fakticky pozdě? Bylo vůbec možné, ab ...

[13.05.2015 09:45:10]
Milan Neubert
-iku, napsal jste víc věcí, s řadou souhlasím. Jednu námitku ale mám: dospěli jsme k závěru, že virtuální diskuse na webu nebo na ...

[10.05.2015 23:25:51]
-ik
Mám pocit, pane Neuberte, že jste se o kontakt s lidmi ani moc nesnažil. Diskuse na stránkách SDS je nulová. A i v minulosti jst ...

[06.05.2015 10:38:48]
n
Vítám tapetáře. Čest tvoji práci. Podle množství zbytečné práce opravdu stojíš ...


Teze programu SDS
Teze programu SDS

Tyto stránky byly vytvořen prostřednictvím redakčního systému phpRS.