Strana demokratického socialismu Přípotoční 869/19 101 00 Praha 10 Návątěvy po předchozí dohodě tel.: (420) 608 630 506 (420) 608 181 054
(420) 728 074 253 (nejlépe SMS) Bankovní spojení - transparentní účet pro příjem darů: 2101181284/2010 Případné dárce žľádáme, aby ve "zprávě pro příjemce" uvedli účel daru, např.: "příspěvek na činnost SDS" a identifikovali se jménem a příjmením. Děkujeme. secret@sds.cz (c) SDS
Posloupnost a časový rozvrh (transformace čsl. ekonomiky)
Vydáno dne 17. 01. 2008 (8387 přečtení)
Třetí část studie Jana Švejnara
Strategie ekonomické přeměny Československa, vzniklá na základě práce A Framework for the Economic Transformation of Czechoslovakia (časopis Planecon Report, sv. 5, č. 50, prosinec 1989). Studie byla předložena československé akademické obci v lednu 1990 a ministrům federální a české vlády a guvernérovi Národní banky na víkendovém zasedání na zámku v Kolodějích 2.-4. února 1990. Vyšla v české verzi v edici Archy Lidovych novin.
Postupný charakter některých opatření s sebou přináší i problém optimální posloupnosti a časového rozvrhu. V rámci strategie, navržené v této studii, můžeme uvažovat o celé řadě různých scénářů s různou posloupností a časovým rozvrhem jednotlivých kroků. Námi navrhovaný scénář se skládá ze tří fází:
1. fáze
je fáze přípravná, během níž by se provedly následující kroky:
přijaly by se příslušné zákony, připravily předpisy a nařízení, ustavily a personálně obsadily odpovídající instituce. Zákony by vymezily všeobecná pravidla hry pro budoucí hospodářskou činnost, zatímco nařízení a předpisy by definovaly detailně jednotlivá nástroje (míry zdanění, úroveň cel, rozdělení akcií obyvatelstvu atp.). V souladu s nimi by se ustavily nové a zreformovaly staré instituce (banky, burzy, odbory atp.)
diverzifikovaná sestava (portfolio) akcií by se počítačovým systémem rozvrhla na jednotlivce, ale ještě by se nedistribuovala
podniky a jejich nové dohlížecí orgány by připravily podnikové účetnictví podle nového (standardního) systému, přijaly by členy ředitelských rad, vybraly manažery, podepsaly dohody o průmyslových vztazích, o arbitráži, způsobu plateb, vyjednaly volné smlouvy o budoucích dodávkách s dodavateli i zákazníky, zahájily s bankami vyjednávání o úvěrech a zintenzívnily průzkum domácích i zahraničních trhů
výkonně orgány vlády by vypracovaly reformu státní správy a podnikly přípravy k zahájení ekonomické přeměny (zlepšily svou technickou připravenost a sestavily počítačové programy pro výpočet podpor, daní atd.)
jasně by se definoval program ekonomické přeměny a publikoval by se tak, aby si ekonomické subjekty mohly vytvořit přesnou představu o budoucím vývoji a své akce zahájit v souladu s ním.
2. fáze
V druhé fázi by se současně začala uskutečňovat základní opatření. Liberalizovaly by se ceny a devizové kursy, podniky by začaly pracovat na základě cenových signálů, a ne podle kvantitativních podnětů. Přidělily by se výchozí dotace a uložily příslušně daně, na trh by vstoupily nové podniky. V této relativně krátké fázi (odhadem 3-4 měsíce) by začal v zásadě působit nový systém, takže by byly zjištěny první nedostatky v zákonné a institucionální úpravě; byla by přijata první nápravná opatření.
3. fáze
Třetí fáze by zahrnovala přechodné období (asi 2-4 roky), ve kterém by byly postupně odbourávány dotace, pracovní a jiné zdroje by se přemísťovaly podle poptávky, realizovaly by se projekty v dopravě a jiných prioritních oblastech. Začala by fungovat burza, vybrané podniky by byly vydraženy. Přechodné období by skončilo tehdy, když by byl odstraněn systém dotací a podniky by se staly zcela autonomními subjekty.
4. Závěr
Strategie, načrtnutá v této studii, je přirozeně jen jedním možným příkladem, jak lze přistupovat k formulaci projektu ekonomické přeměny. Zaměřila se na problém, jak formulovat systém optimálních a současně vnitřně konzistentních opatření. Optimalizace se odráží ve zdůraznění nutnosti dosáhnout maximalizace ekonomických i sociálních efektů přechodu za minimalizace ekonomických ti sociálních nákladů na přizpůsobení. Cílem této strategie je vytvoření kompetitivního trhu a silných ekonomických podnětů. Současně bere navrhovaná strategie v úvahu socializovaný charakter čs. ekonomiky a vnitřní touhu obyvatel po udržení určitých sociálních jistot.
Poznámka SDS
Obecně medializovaná námitka, že se o odborné práci Jana Švejnara v Česku málo ví, je oprávněná. Už proto je zajímavé podívat se zpětně na Švejnarovy představy o ekonomické transformaci. Zájemcům doporučujeme shora uvedené odkazy na celou původní i do češtiny převedenou práci z prosince 1989. Odbornou diskusi uvítáme.
Související články: (Politiky - hospodářská a sociální)
Letní univerzita EL se koná ve dnech 11. aľ 15. července 2018 ve Vídni pod mottem "Dialog pro pokrok v Evropě. 200 let od narození Karla Marxe, 100 let od konce 1. světové války. Bliľąí informace o účastnickém poplatku a registrační formulář jsou k dispozici na stránkách Evropské levice.
16.06.2017:Opět útoky spamovacích robotů
Doąlo k opakovaným útokům robotů sázejících do komentářů texty s podivnými "inzeráty" (podle vąech známek činskými). Jen poslední dvě dávky představovaly více neľ 200 těchto pseudokomentářů, které maľeme. bahis siteleri
16.06.2017:Někdo/něco zde krade ľ a ą?
V uplynulých dnech doąlo k technické závadě, v jejímľ důsledku se "beze stop" z některých článků (ale i z větąiny komentářů) ztratila vąechna písmena "ľ" a "ą" (nebo jenom jejich emosčást). Za závadu se omlouváme a na jejím odstranění pracujeme (zatím pátráním po příčině).
09.05.2017:Pietní akt na Oląanech
Jako kaľdoročně, i letos poloľila 9. 5. v 9 hodin delegace zástupců CV SDS a výboru praľské organizace SDS květiny k památníku padlých rudoarmějců na oląanském hřbitově. Při té přileľitosti jsme pietně vzpomněli i padlých daląích armád (včetně československé), kteří jsou na Oląanech uloľeni.
Anketa
V současnosti rozvířil hladinu návrh přijmout do ČR 50 syrských válečných sirotků. Co si o něm myslíte?