Interview časopisu Der Spiegel se Slavojem ®iľekem, rozhovor vedl Romain Leick, pro web SDS přeloľen i perex.Slovinský filozof Slavoj Žižek je jedním z výrazných
intelektuálů dnešní Evropy, hlásícím se k levici. Ve svém nejnovějším díle
tvrdí, že Evropa by neměla být tak tolerantní vůči islamizaci, a že proto Starý
kontinent potřebuje „vůdčí kulturu“ osvícenství.
Slavoj Žižek nechce být nazýván profesorem. Když ho lidé
titulem oslovují, žertuje tak, že se ohlíží přes rameno a toho profesora hledá.
Na univerzitách učil skutečně jen zřídka. Žižek (65) se stal globálně vlivným
intelektuálem především díky své plodné publikační činnosti. Jeho přednášky a
vystoupení všude po zeměkouli z něj učinily jednoho z nejslavnějších současných
myslitelů a kulturních teoretiků světa.
Přes svůj vliv je velmi těžké vystihnout jeho politický a
filozofický postoj. Jako rodák z Ljublany, kde dnes stále žije, patřil ke
Komunistické straně až do roku 1988. Měl velmi složité vztahy s vrcholovým
vedením strany, protože jeho myšlenky nebyly považovány za dostatečně
marxisticky ortodoxní a též mu nikdy nebyl na domácí půdě přiznán titul
profesora. Přesto byl schopen odejít na univerzitu do Paříže, kde v letech
1981-1985 studoval psychoanalýzu podle J. Lacana. Těsně před rozpadem
Jugoslávie (1990) se zúčastnil presidentských voleb za Slovinské liberální
demokraty i přes svůj velmi kritický postoj k politickému liberalismu,
kterému vytýkal nedostatečný obsah a přesvědčivost.
Žižkův myšlenkový svět se orientuje na německý idealismus,
na Hegela a Marxe a soustřeďuje se na vývoj autonomního subjektu a zkoumá jeho
uvěznění ve stále se měnící ideologii a identitě. Od Latinské Ameriky po Asii
je oceňován za svou kritiku globálního kapitalismu a jako vůdčí osobnost
intelektuálního zázemí levicového protestního hnutí. Šok vyvolaný nedávným
teroristickým útokem v Paříži jej inspiroval k napsání polemické filozofické
eseje na adresu islámu a modernismu. Všímá si v ní především rozkolu mezi
tolerancí Západu a nenávistným radikálním islámským fundamentalismem namířeným
proti západnímu liberalismu. Žádá po Západu, aby trval na odkazu osvícenství a
jeho univerzálních hodnot. Tvrdí, že opravdová nezávislost lidí je možná jen
obnovou levice.
SPIEGEL: Pane Žižeku, finanční a následná ekonomická krize
nám ukázaly, jak zranitelný může být systém volného trhu. Vytýčil jste si úkol
prozkoumat rozpory současného kapitalismu. Očekáváte novou revoluci?
Žižek: Bohužel ne.
SPIEGEL: Ale chtěl byste ji osobně zažít? Jste stále
komunistou?
Žižek: Mnozí mne považují za bláznivého marxistu, který čeká
na konec věků. Mohu být velmi výstřední, ale nejsem šílený. Jsem komunistou z
nedostatku něčeho lepšího a ze zoufalství nad situací v Evropě. Před šesti
měsíci jsem byl v Jižní Koreji, abych tam přednášel o krizi globálního
kapitalismu – takové to obvyklé bla bla bla. Najednou se posluchači začali smát
a říkat: „O čem to tady mluvíte? Vždyť se na nás podívejte: Číně, Jižní Koreji,
Singapuru a Vietnamu se daří ekonomicky velmi dobře. Takže kdo se tedy propadl
do krize? Jste to vy v západní Evropě – přesněji vy v částech západní Evropy.“
SPIEGEL: Ale tak jednoduché to přece není.
Žižek: Ovšem, ale je v tom velký kus pravdy. Proč si my
Evropané myslíme, že naše nešťastná situace je plnohodnotnou krizí? Myslím, že
to, co cítíme, není otázka, zda říci kapitalismu ANO či NE, ale je to spíše
otázka budoucnosti západní demokracie. Na horizontu se formuje něco velmi
temného a první závany této bouře nás právě ovanuly.
SPIEGEL: Chcete říci, že ekonomická krize může vyústit v krizi
politickou?
Žižek: Čína, Singapur, Indie – nebo blíže k nám Turecko
nevěstí pro budoucnost nic dobrého. Je to čistě moje domněnka, že moderní
kapitalismus se vyvíjí směrem, kde lépe funguje bez plně rozvinuté
demokracie. Vzestup takzvaného kapitalismu s asijskými hodnotami vzbuzuje v
posledních 10 letech přinejmenším pochyby a otázky: „Co když je autoritářský
kapitalismus čínského modelu indikátorem toho, že liberální demokracie, jak ji
my chápeme, již není podmínkou ani hnací silou ekonomického rozvoje, ale spíše
jeho překážkou?
SPIEGEL: Demokracie tu přeci není od toho, aby kapitalismu
dláždila cestu. Je tu proto, aby odvrátila skrytá nebezpečí kapitalismu, což ji
činí stále více nenahraditelnou.
Žižek: Ale jedná-li se o takový případ, musí v tom být něco
více než jen princip svobodných voleb. Svoboda výběru může nasměrovat
společnost do libovolného směru. V tomto smyslu jsem leninistou. Lenin se vždy
ironicky tázal: Svoboda – ano, ale pro koho? A k čemu?
SPIEGEL: Svoboda k sebeurčení. A především součástí toho je
rovněž svoboda slova a názorů.
Žižek: Skvěle! Nejsem stalinista, který se vysmívá občanským
svobodám a provolává, že pouze stranická linie je tou jedinou pravdivou,
skutečnou svobodou. V osobní a soukromé rovině je svoboda výběru na vzestupu,
dokonce i v Číně. Odkazuji na oblasti sexuální svobody, volného pohybu, volné
výměny zboží a svobody zbohatnout. Ale uvažuji, jestli je to dostatečné a zdali
není tento druh osobní svobody volby ve skutečnosti pastí. Zisky v oblasti
osobní svobody maskují ztráty v oblasti společenské svobody. Klasický sociální
stát je právě demolován. Ztrácíme z dohledu to, kam se ubírají společenské
procesy i to, v jaké společnosti vlastně chceme žít. Pole možností, v jehož
rámci můžeme realizovat osobní svobody, musí být znova definováno.
SPIEGEL: Jinými slovy – postrádáte širší systémovou diskuzi.
Jednu jsme mohli pozorovat během studentských bouří roku 1968, ale ta
nevyústila v žádné hmatatelné důsledky, s výjimkou zvýšení
liberálně-občanských svobod. V kontrastu k touze po osobní svobodě, nečíhají
někde totalitářská pokušení při mobilizaci kolektivní touhy překonat stávající
systém?
Žižek: Dvacáté století je za námi. Totalitní režim není
schopen v delším časovém úseku přežít. Pokud si chceme podržet obraz nás
samých, jací jsme my na Západě, musíme revidovat neodbytné otázky, týkající se
expanze demokratických svobod a procesu sebe-emancipace. Právě zde je Evropa
nejvíce ohrožena. Považuji se za eurocentrického levičáka. V levicových kruzích
se stalo módou kritizovat eurocentrismus ve jménu multikulturalismu. Já jsem
však přesvědčen, že nyní potřebujeme Evropu více než kdy jindy. Jen si
představte svět bez Evropy: zbydou vám jen dva póly – USA s jejich brutálním
neoliberalismem a takzvaný asijský kapitalismus s jeho autoritářskými
politickými strukturami. Mezi nimi se ocitá Putinovo Rusko se jeho expanzivními
choutkami. Ztratili bychom nejcennější část evropského odkazu, kde demokracie a
svoboda vedou ke kolektivní akci, bez níž by rovnost a férovost nebyly vůbec
možné.
SPIEGEL: To je ten odkaz osvícenství – přechod od
sebezraňující nedospělosti k autonomnímu sebeurčení.
Žižek: Přesně! Nepatřím sice mezi nejlepší přátele Jürgena
Habermase, ale v tomto s ním zcela souhlasím. Dokonce více než kdykoli předtím
musíme trvat na pokračování projektu evropského osvícenství. To je totiž jediná
věc, která nám umožní měnit kontury toho, co se zdá možné a proveditelné.
SPIEGEL: Neočekává tento cíl až příliš moc od liberální
demokracie?
Žižek: Ano. Měli bychom jít za meze liberální demokracie.
Běžná demokracie funguje takto: většina voličů je zdá se spokojena s přetvářkou
svobody volby, ale ve skutečnosti konají, jak se jim řekne. Říká se, že pro
Němce je oblíbený způsobem vlády velká koalice. Ze
strachu muset učinit opravdu radikální průkopnická rozhodnutí jednají lidé,
jakoby tato rozhodnutí považovali za svá vlastní, založená na okolnostech, na
praktických omezeních a v předem daných podmínkách. Ale někdy prostě musíte
změnit pole významů místo pouhé zručné analýzy stavu věcí a přizpůsobit se jim.
Vývoj všeobecné vůle (Rousseau: volonté générale) takto neprobíhá. Vývoj vůle
zůstává individualizovaný a soukromý a je svrchovaně apolitický. To je nejlepší
živná půda pro kapitalismus, neboť liberálně demokratická svoboda a
individualizovaný hedonismus mobilizují jednotlivce pro účely kapitalismu a
mění je na workoholiky.
SPIEGEL: A co tedy vidíte jako alternativu?
Žižek: Není cesty zpět ke komunismu. Stalinismus byl v
určitém smyslu ještě horší než fašismus, zvláště když vezmeme v úvahu, že ideál
komunismu byl pro osvícenství konečným výsledkem sebeosvobození lidí. Ale
znamená to rovněž tragédii dialektiky osvícenství. Stalinismus pro mne stále
zůstává záhadou. Fašismus nikdy neměl osvícenské ambice, výhradně sledoval
konzervativní modernizaci užitím kriminálních prostředků. Do jisté míry nebyl
ani Hitler dostatečně radikální a zločinecký.
SPIEGEL: Cože, to snad nemyslíte vážně, ne?
Žižek: Snažím se říci, že fašizmus mohl vytvořit reakci na
banalitu a sebeuspokojení buržoazie, ale že též zůstal polapen v horizontu
buržoazní společnosti a páchal přesně to samé sebeuspokojení. Sdílím pohled
Waltera Benjamina na fašismus: každý vzestup fašismu je produktem nepovedené
revoluce. Úspěch fašismu je selháním levice a dokazuje to, že ačkoli ve
společnosti byl revoluční potenciál, tak že jej levice nedokázala využít.
SPIEGEL: Jaký je stav současných základních hodnot
liberalismu: svobody, rovnosti a férovosti? Je liberální demokracie dostatečně
silná, aby odolala útokům nesvobody?
Žižek: Pochybuji, že je schopná těm výzvám čelit. Globální
kapitalistický systém se přibližuje nebezpečnému bodu nula. Jeho čtyři
apokalyptičtí jezdci jsou klimatická katastrofa, zřejmé důsledky biogenetického
výzkumu, nedostatek seberegulace finančních trhů a rostoucí počet lidí, kteří
jsou „vyloučeni“. Čím více se trhy globalizují, tím silnějšími se stávají síly
sociálního apartheidu.
SPIEGEL: Ta nebezpečí byla rozpoznána a byla široce
diskutována. Jste přesto ještě přesvědčen, že se bezmocně potácíme směrem k
propasti?
Žižek: Nedostatek jasně formulované alternativy nemůže
znamenat, že jednoduše protahujeme stávající stav. Jestliže se stávající systém
pouze reprodukuje, pak směřujeme k jeho implozi. Jediná věc, která může
spasit liberální demokracii, je obnova levice. Jestli levičáci tuto šanci
propásnou, nebezpečí fašismu nebo alespoň nového autoritářství bude narůstat.
SPIEGEL: Tyto trendy už dnes sledujeme – v náboženském
fundamentalismu, v pravicovém populismu a v agresivním nacionalismu.
Žižek: To je pravda, a odpovědí na to nemůže být obvyklá
levicová reakce zahrnující toleranci a porozumění. Nikoliv! Pokud se tak stane,
liberalismus by sám sebe postupně kousek po kousku podkopal. Máme právo
stanovit limity. My v Evropě se cítíme příliš provinile - naše multikulturní
tolerance je výronem špatného svědomí, komplexem viny, který může přivést
Evropu k záhubě. Největším ohrožením Evropy je její netečnost, její návrat ke
kultuře apatie a všeobjímajícího relativismu. Jsem v tomto smyslu dogmatický.
Svoboda nemůže být udržena bez jistého množství dogmatismu. Nechci vše
zpochybňovat nebo zpytovat. Liberální dogmatismus je založen na tom, co Hegel
nazval morální podstata. Proto jsem proti každé formě politické korektnosti,
která se pokouší ovládnout něco, co by mělo být součástí naší morální podstaty
se společenskými nebo právními zákazy.
SPIEGEL: Cožpak nemá každá kultura svůj práh bolesti pro
nesnášenlivost?
Žižek: Jsou věci, které tolerovat nelze, „l'impossible-à-supporter,“
jak věc postavil Jacques Lacan. Co by se stalo, kdyby se nějaký časopis
otevřeně smál holocaustu? A co vtipy, které se vnímají jako sexistické nebo
rasistické? Levicově liberální či libertariánský postoj k obecné ironii nebo ostrému
humoru má tendenci jít opačným směrem – směrem ke zvýšené citlivosti vůči bezbrannosti
ostatních. Víte, obscénní vtipy jsou dobrou zkouškou prahu tolerance mezi mnoha
kulturními skupinami. Ty miluji.
SPIEGEL: Já jsem v pokušení se zeptat, vážně?
Žižek: V bývalé Jugoslávii měla každá svazová republika vtip
o ostatních. Například Černohorci byli považováni za lenochy. Černá Hora má
zemětřesení. Takže: proč Černohorec strká svůj penis do každé díry nebo štěrbiny?
Čeká na další zatřesení, protože je příliš líný, než by sám masturboval. Nebo
si vezměte židovské vtipy – ty bývají báječné, jak se vysmívají sami sobě. Znáte
tenhle? Židovka polského původu – ty jsou považovány ve své podstatě za zvláště
vážné – se ohýbá, když čistí dlaždicovou podlahu. Když její manžel přijde domů
a vidí její vystrčený zadek, povytáhne jí ve vzrušení sukni a zezadu si ji vezme.
Když skončí, ptá manželky, zda také dosáhla vyvrcholení. Ne, řekne ona, já mám před
sebou ještě tři další dlaždice. Bez obscénních výměn jako tahle nemáme žádný
skutečný vzájemný – jen chladnou úctu.
SPIEGEL: Já bych síle takových testů příliš velkou důvěru nedával.
Žižek: Samozřejmě že existují limity. Výbušný problém
nastane, pokud musí společně žít v těsné blízkosti dvě etnické či náboženské
skupiny, které mají neslučitelné způsoby života a které vnímají kritiku svých
náboženství či způsobu života jako útok na svou vlastní identitu.
SPIEGEL: Není to přesně ta výbušnost zabalená v prohlášení,
které se v poslední době stalo tak populárním – totiž že islám je také
součástí Evropy?
Žižek: Tolerance tady není řešením. Potřebujeme to, čemu
Němci říkají Leitkultur, vyšší vůdčí kultura, která upravuje způsob, jímž na
sebe působí subkultury. Multikulturalismus s jeho vzájemným respektem vůči citlivosti
ostatních přestává fungovat, když už se dostaneme do fáze „impossible-à-supporter“.
Zbožní muslimové považují za nemožné tolerovat naše rouhačské obrázky a náš
neuctivý humor, které tvoří součást naší svobody. Ale i Západ s jeho liberální
praxí také nedokáže tolerovat nucené sňatky nebo segregaci žen, které jsou
součástí muslimského života. Proto já jako levičák tvrdím, že musíme vytvořit
vlastní vůdčí kulturu.
SPIEGEL: Co by to mělo být? Co by mohla taková vůdčí kultura
vypadat? I univerzální uplatňování lidských práv se někdy zpochybňuje jménem
kulturní odlišnosti.
Žižek: Evropská vůdčí kultura je univerzálnost osvícenství, v jehož
rámci jedinci vidí sebe sama prostřednictvím této univerzálnosti. To znamená,
že musíte být schopen obejít se bez vaší charakteristiky a ignorovat vaše
konkrétní sociální, náboženské či etnické postoje. Nestačí jen navzájem se tolerovat.
Musíme mít schopnost prožívat naši vlastní kulturní identitu jako něco
podmíněného, něco nahodilého, něco, co může být změněno.
SPIEGEL: Univerzální jedinec je abstrakcí. Ten v reálném
životě neexistuje. Ve skutečnosti patří každý do nějaké skupiny či komunity.
Žižek: Univerzální jedinec je v našem životě velmi reálný. Vedle
jablek, hrušek a hroznů by mělo být místo i pro ovoce jako takové. Mám rád
krásu této platónské myšlenky. Lidé patří do určité skupiny, ale zároveň jsou součástí
univerzálního rozměru. Po celou dobu mého života nezůstávám stejný, ale stále zůstávám
svůj. Ani komunita není uzavřená. Člověk může opustit jednu a připojit se k
druhé. Naše identita je tvořena několika identitami, které mohou existovat
postupně i současně.
SPIEGEL: „Dni odcházejí já tu jsem“ říká v básni Guillaume
Apollinaire.
Žižek: Řečeno křesťanskými pojmy: Duch svatý je v nás všech
– všichni ho sdílíme, bez ohledu na to, zda je naše identita spojena s určitou
komunitou. Já jsem ateista, ale obdivuji emancipační jádro křesťanské učení:
opusť svého otce, svou matku a pojď za mnou, říká Kristus. Opusť svou komunitu,
abys našel cestu k univerzálnosti lidství!
SPIEGEL: Emancipace je aktem násilí – loučení a vytrhávání z
kořenů. Islám ale lidem nepovoluje opustit komunitu věřících.
Žižek: Neexistuje žádná svoboda, alespoň žádná univerzální svoboda
bez momentu násilí. Loučení s kořeny je docela násilný proces, ale tato síla,
která nemusí být fyzická, má v sobě něco vykupitelského. Nezapomínejte, že
nejde o ničení, co nás ozvláštňuje. Jsme spjati se svou osobitostí. Ale musíme si
uvědomit, že to konkrétní je založeno na podmíněnosti, na náhodě, které sama
není podstatná. Univerzálnost je otevřenost radikální podmíněnosti.
SPIEGEL: Co to znamená pro politiku?
Žižek: Íránský revoluční vůdce Chomejní kdysi řekl: My
muslimové se nebojíme západních zbraní nebo ekonomického imperialismu. Máme
strach ze západní morální korupce. Extrémní formou tohoto odporu je islámský
stát, nebo dokonce ještě více, Boko Haram. Zvláštní úkaz! Sociální a politické
hnutí, jehož hlavním cílem je udržet ženy nevzdělané a odsunout je dolů na
jejich místo. Staré heslo z šedesátých let, že všechno je sexuální, je také
politické, teď je mu dáván nečekaný nový význam: zachování přísné sexuální
hierarchie se stává nejdůležitějším politickým imperativem. A nezažili jsme jen
slabší formu téhož postoje v ruské reakci na soutěž Eurovision Song
Contest, protože vyhrála vousatá Conchita Wurstová?
Ruský nacionalista Vladimír Žirinovský řekl loni v květnu: „V Evropě už neexistují
žádní muži nebo ženy, prostě jen ono.“ Dokonce i naše katolická církev vyvolává
stejnou paniku svým odporem vůči manželství osob stejného pohlaví.
SPIEGEL: Je nespoutaný individuální hédonismus to jediné, co
máme, s čím se postavíme proti tomuto fundamentalismu?
Žižek: Ne, ze dvou důvodů. Prvním důvodem je, že naším
soupeř není ve skutečnosti náboženství. Živko Kustić, chorvatský katolický nacionalistický
kněz prohlásil katolicismus za symbol skutečnosti, že lidé nejsou ochotni vzdát
se svého národního a kulturního dědictví – „celkového chorvatství.“ Z tohoto
prohlášení je zřejmé, že tu již nejde o otázku víry a její pravdy, ale spíše o politicko-kulturní
projekt. Náboženství je zde jen nástrojem, ukazatelem naší kolektivní identity.
Je to o tom, kolik veřejnosti ovládá jeho vlastní strana, jde o množství
hegemonie, kterou „naše“ strana uplatňuje. Proto Kusti souhlasně cituje
italského komunistu, který tvrdí: „Já jsem ateistický katolík.“ Ze stejného
důvodu norský masový vrah Anders Breivik, který sám není příliš náboženský, uvedl
křesťanské dědictví jako základ evropské identity. Druhým ještě více rozhodujícím
důvodem je to, že nespoutané osobní svoboda volby výborně pasuje s dnešním
kapitalismem v tom smyslu, že globální sociální a ekonomický proces se stává stále
více neproniknutelným. Individuální hédonismus a fundamentalismus se navzájem
posilují. Do fundamentalismu se můžete účinně pustit pouze s novým kolektivním
projektem radikální změny. A nic triviálně požitkářského v tom není.
SPIEGEL: Kdo určuje, co je podmíněné a co je podstatné? Pro
ortodoxního muslima není šátek podmíněný, pro něj je podstatný.
Žižek: V tom spočívá výbušný problém. Dívka, žena se
tom musí rozhodnout sebeurčujícím způsobem. Aby to mohla udělat, musí být
osvobozen od tlaku rodiny a komunity. A tady působí emancipační násilí: jedinou
možností pro autonomii vytržení z kořenů, vytržení sebe sama z přizpůsobovacího
tlaku komunity. Proto je jedním z mých hrdinů Malcolm X. To „X“ znamená
vytrhávání. Nenutilo ho to hledat své africké kořeny. Právě naopak to viděl
jako svou příležitost dosáhnout nové univerzální svobody.
SPIEGEL: Vy toto násilí vítáte?
Žižek: Já toto násilí přijímám, protože je to cena za
skutečnou podmíněnost a za osvobození sebe sama. Je to jako sadomasochistická
sexuální hra. Ti zaangažovaní se mohou zúčastnit všech zvráceností. Ale v
každém okamžiku má každý právo říci: „Stop, to je ono, já už dál nejdu a odcházím.“
Pokrok západní demokracie se sestává z neustále se rozšiřujícího rozsahu
univerzálnosti a tím také diverzifikace svobodu volby mezi podmíněnými
rozhodnutími. Ale podmíněnost neznamená banalitu. Naše nejcennější kolektivní
úspěchy jsou podmíněné – přicházejí odnikud a rozcházejí se s našimi podstatnými
identitami.
SPIEGEL: Je neúnavná práce na rozšiřování veřejného volné
prostoru prací pro veřejně činné intelektuály, jako jste vy? To připomíná více
otevřenou společnost Karla Poppera než Marxovu proletářskou revoluci.
Žižek: Proboha, jen ne Popper! V tomto smyslu jsem stále
marxista, protože pro mě je důležitá infrastruktura svobody spjaté s institucemi.
Specialisté – idioti v původním slova smyslu – se starají o řešení konkrétních
problémů. Intelektuál se zabývá novým způsobem kladení otázek a uvažuje o
společenských podmínkách pro výkon osobních občanských svobody. Kant ve své
eseji „Co je osvícenství“ rozlišuje mezi soukromým a veřejným užitím rozumu. To
je dnes aktuální víc než kdykoliv dříve. Pro Kanta veřejné užívání rozumu znamenalo
svobodné myšlení zbavené politických nebo náboženských tlaků, zatímco použití
rozumu ve státních službách je soukromé. Náš dnešní boj – a to zahrnuje WikiLeaks
– je udržet veřejný prostor naživu.
SPIEGEL: Takže jak můžeme rozvíjet emancipační solidaritu
mezi skupinami, které jsou kulturně odlišné?
Žižek: Moje odpověď je bojovat. Prázdná univerzálnost zjevně
nestačí. Střet kultur nemůže být překonán pocitem globálního humanismu, ale
spíše prostřednictvím všeobecné solidarity s těmi, kdo zápasí v rámci
každé kultury. Náš boj za emancipaci by měl být spojen s bojem proti
indickému kastovnímu systému a s odporem pracujících v Číně. Na tom závisí
všechno: bitva o Palestince a proti antisemitismu, WikiLeaks a Pussy Riot – to všechno
jsou součásti téhož boje. Pokud ne, pak se můžeme všichni rovnou zabít.
SPIEGEL: Pan Žižeku, děkujeme vám za tento rozhovor.
Z anglické
http://www.spiegel.de/international/zeitgeist/slavoj-zizek-greatest-threat-to-europe-is-it-s-inertia-a-1023506.html
a slovinské
http://disput.me/slavoj-zizek-najveca-prijetnja-evropi-je-njena-inertnost-der-spiegel-intervju/
verze pro web SDS přeložili Milan Neubert a Jan Šlemenda.
[1]
Vládnoucí koalice, která slučuje dvě největší strany - středolevé sociální
demokraty a konzervativní křesťanské demokraty (poznámka editora Der Spiegel
pro anglické vydání).
[2]
Verš z básně „Pod mostem Mirabeau“ v překladu Jaroslava Seiferta. Jiří
Žáček totéž překládá jako „Dny prchají Já zůstanu“, Karel Čapek „A plynou dny
já zůstávám“ (pozn. mn)
[3]
Thomas „Tom“ Neuwirth (* 6. listopadu 1988, Gmunden, Rakousko), známý též jako
Conchita Wurst, je rakouský gay drag queen umělec a zpěvák. V květnu 2014
zvítězil na Eurovision Song Contest 2014 v Kodani. Se soutěžní písní „Rise Like
A Phoenix“ získal 290 bodů. Pseudonym „Wurst“ si Neuwirth dle svých slov vzal z německého
úsloví „Das ist mir Wurst“ („Je mi to buřt“), tedy otevřenost odlišnosti.
(pozn. Wikipedia)