Úvodní sta Radovana Richty ke knize Rukopisy Grundrisse z roku 1971. Označení začátků stránek odpovídá knize.[*7] Konečně, více ne 30 let od prvého a 18 let od druhého vydání v originále, dostává ná čtenář do rukou po částech český překlad Marxova rukopisu, který veel do povědomí
teoretické obce pod názvem Grundrisse der Kritik der politischen Ökonomie: téměř tisíc stran pracovních textů, náčrtů a poznámek, které Marx napsal během několika měsíců koncem padesátých let minulého
století v Anglii - převáně německy, částečně anglicky, místy té francouzsky, s příměsí slov asi 5 dalích jazyků. V dnení bouřlivé době, kdy do světa proniká nejhlubí společenská revoluce, kdy převraty
v civilizační základně problematizují den ze dne tradiční jistoty lidského ivota, kdy kadý krok směrem k řeení základních problémů člověka se stává stále zřetelněji závislým na pochopení celku třídně
rozděleného světa - v těchto podmínkách představuje pro nás vydání Marxových Základů kritiky politické ekonomie opravdový ediční čin dalekého dosahu a hlubokého smyslu.
Osudovou přitalivost Marxova díla pro soudobou civilizaci rozpoznávaly pronikavějí hlavy tohoto světa u od přelomu století - od doby, kdy obrovský společenský stroj, vytvořený ve znamení kapitálu,
začal produkovat slepé uličky, z nich se zvedaly vlny sociální revoluce. Vytvoření Sovětského svazu a socialistické soustavy postavilo tuto přitalivost mimo pochyby. Druhá polovina 20. století přinesla
navíc pozoruhodný, historicky jedinečný úkaz: ve světě najdeme dnes vlastně u jen dvě skupiny lidí: zařadíme-li do jedné ty, kdo se Marxe tak či onak na kadém kroku dovolávají - a právem nebo neprávem
- pak ve druhé najdeme u jen ty, kdo i bez odvolávání [*8] fakticky z Marxe na kadém kroku něco opisují a přitom s ním a proti němu zápolí - a u s patřičnou dávkou nevědomosti,
anebo s plným vědomím, e jen falováním marxismu lze dnes vést ideologický boj proti Marxovu odkazu, e jen stavěním marxismu proti leninismu lze Marxovo dílo odtrhnout od jeho dneních třídních úkolů.
Slyeli jsme ovem nesčetněkrát, e Marx by u měl být odepsán; e jako člověk 19. století je dávno překonán; e jeho mylenky vyadují základní revize; e Marxem naich dnů je někdo jiný atd. S tvrdoíjnou
důsledností vak tyto nároky vdy znovu následovalo vystřízlivění a ozdravující návrat k pramenům. Pokadé znovu a víc se ozvěnou vracelo poznání, e k vlastni kodě se soudobý svět dosud plně nevyrovnal
s tímto mylenkovým bohatstvím.
Marxovo dílo nesporně stárne - ale ne víc ne skutečnost, civilizace, z její kritiky vyrostlo; udruje si proto stále původní schopnost obohacovat se praktickou přeměnou tohoto světa. V jistém smyslu
dokonce teprve současná doba, je rozevřela dokořán Marxem zjitěné protiklady, můe plně ocenit jeho myslitelskou sílu. Ani pro celou dohlednou epochu nebude zřejmě hodina pravdy spojena s opoutěním
Marxovy cesty, nýbr naopak s pronikáním dál k jejím pramenům. Za jediného předpokladu: e Marxovo dílo nebude zkresleno a zkomoleno čili e se Marxovi přívrenci, jejich řady se nesmírně rozrostly spolu
s postupem socialistické revoluce, budou řídit přáním Lessingovým, které snad nikdy a na ádné dílo neplatilo víc: Aby nás méně vynáeli a pečlivěji četli...
Čtenáře, který se opravdu ponoří do Marxových prací a který je přitom by i zběně obeznámen s jejich různorodou aktuální interpretací, nepochybně zarazí nepoměr mezi mnostvím jednotlivých dílčích
poznatků a pohledů, je časem přely do povědomí lidí a jsou tak či onak veobecně pouívány (dokonce i odpůrci marxismu), a skutečným porozuměním Marxovu dílu a jeho pokračování u Lenina, je je vdy
znovu mařeno snahami po jeho revizi.
Vlastní příčinu dluno pravděpodobně hledat hloub: vznik socialismu, nesporně impozantní postup revoluce - to ve prakticky ověřilo [*9] Marxovy závěry natolik, e je
prostě nelze popřít. Tváří v tvář těmto skutečnostem ovem různé civilizační, sociální a kulturní struktury buroazního či třetího světa, v nich se Marxovo jméno jako symbol kritiky ujalo, reagují
pouze na určité úryvky z jeho díla, na jednotlivá hesla, odpovídající (či naopak příčící se) jejich zájmovým okruhům, úrovni veobecné vyspělosti, dobovým cílům či zvlátním podmínkám. Stranou zůstává
potom nejednou Marxův způsob přístupu, Marxova cesta, je tvoří základ jeho díla a v ní právě leí specifická pravda naí epochy: cesta revoluce, po ní dovedl vést Lenin.
Vimněme si u jen toho, e Marxova příslovečná íře záběru vyvolává útrpný úsměv a podezření z diletantství u nejednoho odborníka, jen vězí oběma nohama v půdě specializace, rozvinuté průmyslovým
systémem do vpravdě úděsných rozměrů. Na druhé straně Marxova vědecká svědomitost a jemnost jeho pojmového aparátu se zdá být pouhým zanedbatelným vrtochem pro nejednoho nedouka, pokud má sklon přijímat
mylenkový svět jen z hlediska okamité módy.
Z takových úhlů se právě to, v čem se zračí podstata marxismu, jeví jako vnějí náhoda, osobní osud či věc individuální povahy, talentu.
Proč vlastně začínají Marx a Engels v raných pracích kritikou německé filosofie a filosofie vůbec či účtováním se svým dřívějím filosofickým svědomím - tedy kritikou, je v nejobecnějí poloze
postihuje způsob činného sebeuplatnění člověka v buroazní průmyslově civilizaci? Proč pokračují kritikou politiky a národohospodářství - jak zní Marxem zamýlený titul textů označovaných obvykle jako
Ekonomicko-filosofické rukopisy? Proč se nakonec soustřeďují na kritiku politické ekonomie - natolik, e toto rčení provází jako titul či podtitul téměř vechna dalí Marxova díla? Proč uprostřed
této práce, kterou povaují za klíčovou, nejednou naznačují potřebu jít dál ke kritice veobecných určení produkce, celého způsobu osvojování světa - a tak se vlastně opět z opačné strany vracejí k výchozí
problematice?
Marx a Engels kriticky zpracovávají látku filosofie, politiky a ekonomie, protoe právě v těchto formách se konstituovaly obrysy ivota [*10] v buroazní průmyslové civilizaci.
Právě a jen jejich kritickým přezkoumáním bylo mono teoreticky otevřít proces překonávání kapitalismu a průmyslové civilizace, je se realizovala v jeho znamení: Právě a jen tím bylo moné uvolnit cestu
revolučnímu hnutí, které pracujícím tohoto světa dovoluje jeho úplnou praktickou přeměnu. Ukazuje se, e Marxova a Engelsova univerzalita, jejich schopnost zvládnout vrcholy německé klasické filosofie,
francouzské politické a sociální teorie a anglické politické ekonomie nebyla vůbec jen astnou shodou okolností či neobvyklým osobním darem, nýbr zároveň strohou podmínkou, bez ní nebylo moné vypracovat
totální, vnitřně konzistentní kritiku buroazní průmyslové civilizace - a tedy být Marxem či Engelsem. Jen na tomto základě bylo mono najít cestu, která vychází z úrovně nejvyího dosaeného stupně
civilizace (buroazní systém) a zároveň tento stupeň kriticky překonává a otvírá nové horizonty vývoje. Praktické úsilí revolučního hnutí, které vychází z tohoto mylenkového bohatství, se ovem můe
a dokonce musí brát nejrůznějími cestami, často velmi rozsáhlými oklikami, s pouitím velmi odlehlých zkueností. Avak nejhlubí, rozhodující poznatky vědy o společnosti se přitom vdy nabízejí pouze
na magistrále ivota na marxisticko-leninské cestě boje o vyí společenskou formaci.
Po řadu desítiletí od Marxovy smrti byli jeho přívrenci odkázáni na hotové výsledky, na publikace ponejvíce z pozdějí doby. Uprostřed stále se roziřujícího zápasu o elementární předpoklady revoluce
na půdě politické moci bylo a je ovem právě toto strhující revoluční dědictví nejpodstatnějí. Pokud vak z prací, je se podařilo Marxovi a Engelsovi dokončit a vydat, nebylo plně vidět celou cestu
jejich revoluční kritiky, mohly být jednotlivé jejich mylenky chápány vulgarizovaně jako pouhé izolované poučky či hesla. Tím spíe, e Marxův způsob uvaování byl svou úrovní i dosahem tak odliný od
tehdy běného přístupu.
V tomto světle jak to např. popisuje K. Kautsky - se pak sám Marx jevil jednou jako pouhý vysoce specializovaný ekonom, jindy jako pouhý obratný politický taktik, s jeho učením je mono spojit
[*11] kteroukoli filosofii apod. Problémy kritiky buroazní ekonomie, politiky i filosofie, souhrn výbuných otázek seberealizace člověka, ve to, co od počátku bytostně
provázelo Marxovu cestu, se zdálo být pouhou radikální formulaci či epizodou hodnou zapomnění anebo nezralými plody či eschatologickými prohřeky Marxova mládí.
A naopak: jakmile se ve 20. a 30. letech naeho století objevily rozsáhlejí Marxovy rukopisy z raných dob, svědčící výrazně o filosofické a ryze vědecké fundamentaci jeho cesty, začaly se romanticky
laděným interpretům jevit jeho pozdějí díla, předevím systematicky postupující kritika politické ekonomie, jako ustrnutí a úpadek, jako ztráta revoluční bezprostřednosti či ústupek organizaci, hnutí.
Tak začal postupem času figurovat mladý Marx proti starému, zralý Marx proti nezralému a naopak - bez ohledu na to, e kadé takové postavení otázky u předpokládá tak či onak redukci
Marxova díla na uzavřený okruh, který vzhledem ke své vnitřní omezenosti a rigidnosti fatálně propadá tak jako buroazní ideologie - tradičnímu cyklu mládí (období objevování, bouří a kvasuŤ), zralosti
(období klasického rozvoje a systematizace) a stáří (období vyčerpání a úpadku).
Tam, kde srovnání Marxových přípravných textů s hotovými publikovanými pracemi vykázalo zřetelné rozdíly v logice podání (Marx sám v dodatku ke Kapitálu přesně definuje rozdíl mezi metodou bádání
a výkladem), začala se zcela obdobně konstruovat trhlina mezi exoterickým a esoterickým Marxem - jak to formuloval např. H. Klages - protiva mezi Marxem-vědcem a Marxem-revolucionářem apod.
Ve skutečnosti vak vechny podobné kontrapozice různých Marxů proti sobě bývají pouze důsledkem neschopnosti vniknout do povahy Marxova díla jako celku, anebo vyjadřují vědomý pokus o jeho revizi,
rozbití na odporující si sloky. V takové interpretaci se nutně ztrácí právě cesta revoluční kritiky, která charakterizuje Marxovo dílo. Nebo pravda - celá pravda - není nikdy dosaitelná na půdě
pouhých pouček; jejím skutečným ivlem a kritériem je cesta, spojení [*12] teorie a metody, kritiky a praktické přeměny světa. K pravdě nepatří jen výsledek, ale také
cesta - tato podivuhodná, zcela moderně znějící slova, je si kdysi Marx poznamenal, ve své důsledné aplikaci zdvihla jeho pojetí rázem vysoko nad tradiční základy společenské vědy a vědecké kritiky,
tvoří dodnes zdroj jeho neopakovatelné badatelské síly - a zároveň i zdroj obtíí, častý kámen úrazu pro výklad jeho mylenek.
Čím víc se toti mění civilizační podmínky, za nich se uskutečňuje společenský vývoj, čím víc postupuje společenská revoluce do nitra soudobého světa, tím bezmocnějí je pochopitelně představa o marxismu,
která jej rozbíjí do třítě dílčích pouček, hesel a pohledů, je dodnes plní hlavu tak mnohého z těch, kdo sek Marxovi hlásí a přitom jeho dílo pustoí v duchu revizionismu. Nebo tato představa se nutně
stále vzdaluje od bohatství cesty, po ní se realizuje pravda marxismu jako světového názoru dělnické třídy.
Stalo se proto holou nezbytností pro rozvoj marxistického mylení zvládnout nejen výsledky Marxovy myslitelské činnosti, ale také cestu, po ní je těchto výsledků dosahováno. Svéráznou
roli v tom má seznámení s rukopisným dědictvím, z něho je patrno, jak se tato cesta prakticky konstituovala od počáteční expozice problémů buroazní průmyslové civilizace a k postupnému zvládnutí celého
komplexu její kritiky. Po vydání Marxových raných rukopisů má tu klíčové postavení několik rozsáhlých přípravných textů ke Kapitálu. Z nich zřejmě nejdůleitějí jsou právě Základy kritiky politické
ekonomie.[*1]
Význam těchto rukopisů není ovem ani v bohatství autoritativních citací, ani ve vyčerpávajícím podání látky. Čtenář, který by hledal v Marxových výrocích sumu pouček, bude na prvý pohled spíe
zděen, kdy ho ovane dech tvořivě myslitelské činnosti. Snad nic [*13] v tomto rukopise není hotové a vyčerpávající; snad na ádnou formulaci nelze bez rozvahy přísahat.
Marx se tu přímo před očima Čtenáře propracovává k novým pojmům a novým koncepcím (viz např. změny v pojetí peněz, krystalizace pojmů práce, pracovní síla atp.); z nejrůznějích stran a nečekaných
úhlů vrací se ke svým předpokladům; uvádí postupně do pohybu kategorie, které si vulgární interpretace zvykla povaovat za neměnné, za věčnou konstrukci, do ní lze bez zvlátní myslitelské námahy
vtěsnat společnost i dějiny. Znovu a znovu odliuje Marxova analýza ve společenské realitě určení, náleející poměrům mezi lidmi, od jejich věcných tvarů a skořápek, sledujíc zároveň jejich vnitřní vazbu;
opět a opět se tu dostávají ke slovu pojmy naplněné bohatým obsahem (práce, zboí, kapitál apod.) - tam, kde běný rozum zůstává u jednorozměrných představ a abstraktních určení. Celistvost, vzájemná
podmíněnost a pohyblivost společenské skutečnosti tvoří vude základní hledisko; neexistuje společenský fenomén, jeho vývojová logika by nebyla určena vlastní matérií, skutečností, praxí. Nad stránkami
Základů kritiky politické. ekonomie nejlépe pochopíme, jak hluboce pronikl do podstaty Marxova přístupu Lenin, kdy v jeho vědecké metodě zkoumání společnosti shledával historismus provedený
do vech důsledků.
Tam, kde předmětem Marxova zkoumání je u plně rozvinutý osamostatněný, odcizený systém společenských poměrů (jako je tomu v buroazní průmyslové civilizaci), kde tedy duchovní reprodukce skutečnosti
probíhá tak, e v prvém článku je u v zárodku obsaeno celé dalí rozvinutí rozporů (tak postupuje Marx v Kapitálu), mohou se ovem veobecná abstraktní určení této společnosti jevit čtenáři,
jen není zasvěcen do jejich fenomenologie, jako absolutní existenční formy, v nich se pohybuje kadá dějinná skutečnost - a tedy i jako obecné kategorie a nazírací formy společenského vývoje
vůbec. V této představě je pravdivé to, e vývoj nejrozvinutějí třídní formace poskytuje abstraktní prostředky, je dovolují objasnit i méně vyvinuté třídní systémy. Avak v mezích této představy je
zas zároveň dějinný vývoj uzavřen do abstraktních forem třídní společnosti, za nimi [*14] musíme předpokládat vznik vyích forem historického pohybu. Na stránkách Základů
kritiky politické ekonomie je sledován sám vznik veobecných abstraktních forem. Vedle buroazní průmyslové civilizace se tu bezprostředně zkoumá i několik odliných společenských a civilizačních
okruhů. Analyzuje se tu např. vznik a vývoj vlastnických forem u od antiky (předevím privátu) i raně buroazních forem (zboněpenění cirkulace) a po rozvinuté podmínky kapitalismu. Vystupuje tu
proto na povrch mnohem zřetelněji historická podstata a hranice těch nejabstraktnějích veobecných forem a kategorií, je bývají povaovány za věčné konstanty, za obecný rámec společenského
ivota a dějin vůbec; ve skutečnosti jde o produkty zcela specifického stupně civilizačního vývoje, za něho jsou třídní poměry odděleny od lidí a rozvinuty samostatně do formy veobecnosti - a tak je
tornu právě v buroazním průmyslovém systému. Jsou bezprostředně prakticky pravdivými vlastně jen pro tyto poměry.
Tak je tornu s pojmem práce: vystupuje bezprostředně ve své abstraktní podobě práce vůbec, abstraktní práce pouze v nejrozvinutějím systému dělby práce - v kapitalistické továrně, u pásu,
v průmyslu zaloeném na strojové soustavě. Avak podobný osud mají i pojmy, na nich je zaloena celá soudobá sociologie (jako je společnost vůbec, abstraktní individuum apod.): zdají se být předpotopním
základem vekerých dějin, ačkoli v této abstraktní podobě, jako reálná abstrakta jsou vlastně produktem zcela určitého dějinného rozvoje - toti právě buroazní průmyslové civilizace.
Běná představa rozumí obdobně marxistickému pojmu výrobních sil tak, e v nich vidí nikoli určitou historicky vznikající charakteristiku společenské a lidské praxe, způsob přetváření světa
a sebeutváření člověka, nýbr spíe jednou provdy vymezený soubor věcných činitelů výrobního procesu. Podle toho dochází pak v dějinách vlastně jen ke kvantitativnímu rozmnoování těchto předem jako
výrobní síly určených věcí. Základy kritiky politické ekonomie zcela vyvracejí tuto vulgarizaci. Líčí proces dělby práce a pouívání přírodních sil, v něm se výrobní síly lidského ivota oddělují od
člověka i od naturálního [*15] prostředí. Vytváří se tak celá kála společenských i technických činitelů produkce lidského ivota s proměnlivou strukturou i dynamikou. A
konečně v moderní průmyslové produkci (ve dvojici strojových mechanismů a pracovních sil) se shledáváme s výrobními silami o sobě - s abstraktními jednotkami výrobních sil ve formě věcí. Podle nich
je pak zpětně i kupředu modelována představa výrobních sil vůbec, která ovem v sobě nese meze, z nich povstala.
Samo postavení člověka ve světě výrobních sil se ve skutečnosti mění: v určitých fázích pouívá člověk jako stěejní výrobní síly sama sebe či druhého člověka, později nechává společnost vystupovat
vedle toho své výtvory, aby konečně ze sféry bezprostřední výroby vyřadila pracovní sílu člověka a nahradila ji technickou aplikací vědy - této nejdynamičtějí výrobní síly lidského společenství, nejsolidnějí
formy bohatství. Tím se vak podstatně mění a obohacuje sám pojem výrobních sil, pro něj u přestávají stačit představy, odvozené a převzaté z tradičního průmyslového systému. Právě od pronikání
vědy jako bezprostřední výrobní síly společenské práce očekává Marx v Základech kritiky politické ekonomie vytvoření předpokladů k realizaci převratu v hmotných základech ivota lidí na bázi socialismu.
Ve vech těchto úvahách se Marxova cesta s plastickou názorností odděluje od klasické karteziánské představy o vztahu objektu a subjektu v historickém procesu, ve společenské praxi. Ve vnějích,
člověkem modifikovaných, ale od člověka oddělených podmínkách ivota vidí Marx různé dějinné stupně a roviny sebeutváření společenského člověka. Zároveň na druhé straně Marx chápe historicky nejen objektivní
svět - to samo by vedlo do slepé uličky relativismu - ale i sám subjekt, společnost a člověka.
Společnost nepovauje Marx za prostý souhrn jednotlivců, nýbr za sumu vztahů, za komplex poměrů, v nich vystupují individua v produkci lidského ivota navzájem. Představuje tedy strukturu,
je se mění a vlastně teprve vypracovává v procesu dělby práce a součinnosti lidí ve výměně látek s přírodou. Společnost ve své abstraktní formě vzniká rozkladem naturálních, niích vazeb kmenových,
stavovských; [*16] společnost ve své vlastní pozitivní podobě předpokládá posléze i překonání hranic a protiv třídních na půdě komunismu.
Obdobně oproti tradičnímu zvěcněnému pojetí člověka jakoto jedince, pro kterého je společnost a svět něčím vnějím, k čemu můe být i nebýt lhostejný, shledává Marx v Základech kritiky politické
ekonomie naopak člověka, který svou individualitu teprve utváří, vypracovává z vázanosti na prostředí, který se zjednotlivuje historickým procesem - tedy mění se z pouze naturálního jedince a stádní
bytosti v individuum určené ze vech stran společensky.
Tím, e se člověk vyděluje z původních naturálních svazků s druhými i s okolím, e postupně proti sobě kupí předmětné moci, je vyrůstají ze společenství - avak je mu nepřísluejí a jim podléhá
- dostává sám povahu sebeodcizené bytosti - abstraktního individua. Avak tím zároveň člověk nabývá teprve monost vstupovat jakoto formálně svobodné a na okolí nezávislé společenské individuum
do různých poměrů s druhými i s přírodou. Teprve překonáním tohoto stadia je pak toto individuum s to nabývat cílevědomě nového poměru i k sobě samému. Takový historický proces staví nakonec člověka
nutně před otázku univerzálního osvojení svých odcizených sil, svého vlastního rozvoje jakoto společenského individua. Vývoj výrobních sil a vlastnických forem v buroazní průmyslové civilizaci
tak ukrývá - třebae jetě v abstraktních protikladných formách - veobecnou konstituci společenského individua jakoto individua, které je schopno - kdy jsou odstraněny třídní meze a protiklady - univerzálního
a stálého rozvoje. V tomto svém lidském určení u ovem není individuum pouhým produktem přírody, nýbr je vysloveně produktem dějin - socialistické revoluce a vysoce rozvinuté civilizace.
Ze Základů kritiky politické ekonomie vyplývá, e Marx ani v této době intenzivních příprav Kapitálu v nejmením neopustil své zaměření k řeení základních lidských problémů. Zdánlivě pouze ekonomické
problémy, jak se zračí ve zboní výrobě, v penění cirkulaci, v poměru kapitálu a práce analyzuje Marx jako problémy různých historických stupňů přetváření světa a sebeutváření člověka.
[*17] Produkce není u Marxe pouhým produkováním věcí, nýbr předevím produkováním lidského ivota - procesem, v něm nejen člověk produkuje, ale také je produkován
a reprodukován. Jeví-li se na povrchu soudobé společnosti primárním produkování věcí, je to právě důsledkem specifické, převrácené podoby buroazní průmyslové produkce a omezenosti lidského ivota, který
je v ní reprodukován. Teprve po přečtení Základů kritiky politické ekonomie pochopíme, jaké mylenkové bohatství je ukryto v tisíckrát opakované Marxově větě, je definuje jeho pojetí dějin: Ve společenské
produkci svého ivota vstupují lidé do určitých, nutných, na své vůli nezávislých vztahů, které odpovídají určitému vývojovému stupni jejich materiálních výrobních sil.
Snad se to můe zdát paradoxem, ale právě předchozí kritika filosofie umonila Marxovi nejpronikavějí kritiku politické ekonomie. Klasická politická ekonomie byla s to zobrazit nanejvý, jak se produkuje
uvnitř buroazních poměrů, nikoli vak jak se produkují samy tyto poměry a zároveň jak se produkují podmínky pro jejich zruení.
Marx pochopil, e zákonitý civilizační proces není jednorozměrným pochodem, probíhajícím podle jediné logiky a stejných forem. Rozestupuje se naopak do sloité dialektiky člověka a jeho díla, zprostředkované
té celým předivem ekonomiky. Zboní výroba, penění cirkulace, rozířená reprodukce kapitálu atd. - spolu s dělbou práce, rozvojem obchodu, vznikem průmyslu apod. - představují různé momenty a dějinné
vrstvy civilizačního procesu. Lií se v postavení subjektivních a objektivních prvků výrobního procesu, a přináejí proto i některé modifikace do zákonitostí společenského pohybu.
V prvé části Základů kritiky politické ekonomie sleduje Marx zboně penění cirkulaci, jak se vyvinula jetě před vznikem vlastní buroazní průmyslové produkce. Konstatuje, e v této cirkulaci,
zaloené na existenci peněz, dochází k radikální změně v tom smyslu, e se směnná hodnota jako zprostředkovatel koloběhu konstituuje v samostatný aktivní subjekt. Čím víc se tu vychází z vědomé vůle a
zvlátních účelů individuí, tím víc se objevuje totalita procesu jako [*18] objektivní vazba a cizí moc, která neleí ve vědomí individuí a není podřízena jejich celku.
Zde u nejde o pouhou kritiku zboního fetiismu a s ním spojeného rozchodu mezi podstatou a jevem v novodobé společnosti, který kdysi konstatoval Rousseau. Jádro této Marxovy kritiky spočívá mnohem
hloub v pochopení změn, je do struktury objektu a subjektu přináí rozvoj zboně penění cirkulace. Oproti prostému fetiismu zboí, v něm je subjektivita zvěcněných společenských poměrů omezena zvlátní
uitnou hodnotou zboí, objevuje se v penězích veobecná zprostředkující síla, je zpřetrhává celé předivo naturálních souvislostí lidí a věcí. V penězích dostává společenský poměr samostatnou, na kadém
jednotlivém zboí nezávislou jsoucnost: dochází tu ke skutečné transsubstanciaci společenských svazků ve věcnou moc nad hlavami lidí. Cirkulace, zprostředkovaná penězi, je proto prvou oblastí, v ní
vystupuje vlastní podoba odcizení, kde se produkty civilizace skutečně začínají zmocňovat vlády nad člověkem.
V druhé části Základů kritiky politické ekonomie Marx dokazuje, e v kapitálu postupuje konstituování odcizené společenské moci jetě mnohem dál. Dostává činnou podobu: kapitál tím, e vstupuje
do poměru s ivou prací, zdvihá se v totální pohyblivý subjekt, v hodnotu, je se sama k sobě chová jako hodnota, v sebezhodnocující se hodnotu, v přesahující subjekt nejen odcizený, ale té odcizující,
jen se realizuje v celém systému průmyslové civilizace.
Běné představě se zdá, e uvnitř průmyslové produkce, kde vůči sobě stojí u jen stroje a pracovní síly ve věcné podobě, vyhasíná ekonomický poměr a s ním i fenomén odcizení: avak toto zdání
je ve skutečnosti vyvoláno tím, e v průmyslovém systému je výrobní proces u v celé íři i ve své látkové podobě přetvořen ve výrobní proces kapitálu, e převrácení subjektu a objektu, podřízení ivé
práce práci zhmotněné, vláda odcizených mocí nad člověkem tu dostává věcnou podobu, je přítomna v kadém článku tohoto systému. Odcizení je tu rovnou měrou vtěleno do objektivních i subjektivních prvků
výrobního procesu. Člověk se tu setkává nejen s cizí objektivitou (výrobními prostředky, náleejícími kapitálu a účinkujícími jako ovládající moc), [*19] nýbr i s cizí
subjektivitou (tj. s vlastní činností jako s pouhou aplikací pracovní síly najaté kapitálem k obsluze mechanismů). V strojové soustavě je pracovní prostředek proměněn i co do svého látkového jsoucna
v adekvátním kapitálu. Na rozdíl od pouhého nástroje není stroj pouhým pracovním prostředkem jednotlivého dělníka, nezprostředkuje jeho činnost vůči přírodě. Naopak, dělníkova činnost je zprostředkována
a ze vech stran řízena pohybem strojové soustavy jakoto společenské výrobní síly. Sama činnost člověka je v buroazním průmyslovém systému rovně zcela přeměněna a redukována na pouhou abstrakci lidské
činnosti, na reálnou abstraktní práci: na čistě formální činnost, lhostejnou k určitému obsahu a zároveň na čistě věcnou činnost, lhostejnou k určité formě. Tato proměna zároveň pokračuje v celém mimopracovním
ivotě základní masy obyvatelstva, který je redukován na prostou reprodukci pracovní síly - aby dělník mohl druhý den znovu nastoupit k provádění tých průmyslových úkonů v rozířené reprodukci kapitálu.
V této souvislosti Marx v Základech kritiky politické ekonomie poprvé odhalil tajemství (a monosti) konzumního systému jakoto vnějího dosazování, umělého produkování potřeb a motivací, které podněcují
konzum, a přitom se pohybují v rámci stále tée reprodukce pracovní síly v zájmu rozířené reprodukce kapitálu.
Marxova analýza otevřela poprvé totální kritiku buroazní průmyslové civilizace jakoto vývojového stupně, v něm subjektivita mocí plynoucích z lidské součinnosti a zprostředkovaných v celé
produkci lidského ivota dosahuje maxima oproti subjektivitě kadého jednotlivého dělníka - co staví veobecně a v celé íři otázku úplného revolučního přetvoření společenských i látkových podmínek lidského
ivota. Zde vystupuje zároveň jak civilizační význam, tak mez kapitálu, který uvedl do pohybu bezohlednou tvorbu bohatství jakoto sebeúčelu, který vynutil veobecný vývoj na úkor bezvývojovosti větiny
lidí a přes jejich hlavy. Kapitál funguje jako podmínka pro rozvoj výrobních sil na onom stupni, kdy tento rozvoj potřebuje vnějí ostruhy; stává se jeho brzdou, jakmile se na scéně objevují výrobní
[*20] síly, které nepotřebují k rozvoji vnějí tlak, protoe vyvěrají přímo z veobecné součinnosti ve společnosti a z rozvoje lidských sil.
Romantická kritika, která si povimla převrácení subjektu a objektu v buroazním průmyslovém systému, se dodnes utápí v kontrapozici člověka a jím vytvořeného umělého světa, v perziflái vnějích
fenoménů odcizení a ve velkém odmítnutí moderní civilizace vůbec. Proti chladně věcným podmínkám, je tu sevřely lidský ivot, staví soudobého člověka (jakoto člověka vůbec). Teprve tváří v tvář
soudobé kulturní kritice můeme ocenit dalekozrakost Marxova pojetí: nikoli proto, e by Marxova kritika objektivních podmínek, s nimi se individuum setkává v buroazní průmyslové civilizaci, nela
tak daleko. Právě naopak - protoe jde mnohem dál; protoe postihuje celý rozsah mystifikace obsaené v tomto systému; protoe odhaluje vechny komponenty převrácení a odcizení - také na straně subjektu.
Meze buroazní průmyslové civilizace se toti realizují stejně tak v omezených vnějích ivotních podmínkách jako v omezeném způsobu činného sebeuplatnění člověka; vryly se i do profilu lidského ivota,
do úzkého kruhu potřeb a motivací pracovní síly, do omezeného chování abstraktního jedince k světu, k druhým lidem i k sobě samému. Odcizení objektivních ivotních podmínek je tak jen protějkem sebeodcizení
člověka. Nadvláda mocí vzelých z lidského společenství nad individuem je jen druhou stranou skutečnosti, e východiskem tu jetě není svobodné společenské individuum.
Konzumní systém, manipulace mas, pustota a jednorozměrnost buroazního ivota, zející protiva mezi člověkem a vnějím světem, oputění, je pociuje individuum čelící tlaku průmyslového mechanismu,
propast, která před námi vyvstane po prvotní teoretické kritice povrchového ivlu v nejvyvinutějích typech buroazní průmyslové civilizace - to ve jetě není jádrem této struktury, nýbr pouze zprostředkující
vrstvou mystifikované skutečnosti, ve které je ukryto jetě mnohem hlubí převrácení mezi subjektem a objektem v buroazní průmyslové civilizaci. Maloburoazní kritika, je s takovým árem postihuje tyto
fenomény, avak přitom ulpívá pouze v této rovině [*21] jevů a nejde za ně, stává se vlastně opět nekritickou vůči subjektivitě, realizované kapitálem v celé buroazní průmyslové
civilizaci. Má na zřeteli individuum vytvořené a omezené tímto systémem - tedy abstraktního jedince, který teprve vězí v utváření podmínek svého sociálního ivota, místo co by z nich vycházel: který pouze
protestuje proti vnějím podmínkám civilizace, protoe je - také v důsledku svých vlastních mezí není s to překonat; který ve svém díle, v civilizaci, nenachází jetě ovladatelné nástroje svého vlastního
rozvoje. Anebo se ohlíí zpět k jedinci, který se dosud vůbec neodtrhl od naturálních vazeb, nevypracoval své vztahy k druhým i k světu a nepostavil si je proti sobě jako nezávislé společenské moci. Postulát
návratu k člověku - ovem k člověku v jeho původní přírodní primitivnosti a neměnnosti, v jeho vázanosti na tradiční kmenové, náboenské, nacionální či politické pospolitosti - se můe zdát vzneeným
oproti modernímu průmyslovému světu, kde vládne produkce bohatství jakoto sebeúčel, kdeto lidský ivot se stává pouhým vedlejím produktem tohoto výrobního procesu, kde člověk sám je jen kolečkem průmyslového
mechanismu.
Ve skutečnosti vak moderní průmyslové bohatství, kapitál, není ničím jiným ne v protikladné formě existující, součinností lidí vytvořená univerzalita potřeb, schopností, vztahů a produktivních sil
individuí. Ve vudypřítomné a vemocné subjektivitě kapitálu, jak je realizována v průmyslovém systému, se zračí člověkem vytvořená moc, schopná totálně manipulovat člověkem - věcnými podmínkami jeho
ivota stejně jako jeho vlastní společenskou aktivitou - moc, která ovem stojí nad základní masou společnosti. Avak monost totální manipulace je zároveň nezbytným předpokladem cílevědomého seberozvíjení
člověka a můe se stát jeho prostředkem, pokud je svrena protikladná forma této moci. Máme tak před sebou onen stupeň bohatství a civilizačního vývoje, který dovoluje uvést do pohybu hranice na straně
objektu i subjektu, a tedy vyvolat novou, vyí subjektivitu zaloenou na společenském rozvoji člověka. Teprve z této základny lze otevřít cestu k největímu obratu mezi subjektem a objektem této civilizace
[*22] - obratu, který spočívá v totálním osvojování společenské produkce lidského ivota socialistickou společností ve smyslu přeměny této produkce v proces veobecného
rozvoje lidí.
Marx proto povaoval krajní formu odcizení, jak se vyvinula v buroazní průmyslové civilizaci, za nutný historický průchozí bod k překonání odcizení vůbec, k svobodnému sebeurčování člověka, k vypracování
subjektivity, zaloené na veobecném rozvoji člověka a zprostředkované přetvářením celého komplexu objektivních ivotních podmínek. Individua si nemohou podřídit své ivotní podmínky, dokud je sama nevytvoří
a dokud v nich a pomocí nich nevytvoří předpoklady, nástroje a hnací síly svého vlastního rozvoje. Vznik mohutného, od člověka odděleného bohatství, ovladatelného moderního civilizačního ústrojí - kdy
je zbaveno třídních protikladů a mezí - se rovná vytvoření reálné báze, která nejen dovoluje veobecnou kultivaci bytostných sil člověka, ale dokonce si ji za jistých podmínek vynucuje, a postupně z ní
dělá základní existenční podmínku společnosti a člověka vůbec. Teprve touto oklikou a na této bázi se stává středem civilizačního procesu absolutní vypracování tvůrčích vloh člověka bez jakéhokoli jiného
předpokladu, ne je předcházející historický vývoj, co je vlastním cílem komunistického úsilí.
Problém novodobé civilizace se tedy neřeí odmítnutím produkce bohatství ve jménu člověka, nýbr rozvinutím bohatství ve společenskou hodnotu, přeměnou produkce bohatství v tvorbu, odhalování a uspokojování
bohatých lidských potřeb a sil. To předpokládá předevím zruení vech protikladných třídních forem, které brání velké části individuí v osvojování společenského bohatství - čili vytvoření socialistických
vztahů. To dále zahrnuje dosaení takové struktury a dynamiky výrobních sil, takových zdrojů bohatství, za nich by veobecný vývoj civilizace nebyl vykupován omezováním vývoje větiny jednotlivců, nýbr
kde by naopak univerzální a stálý progresívní rozvoj vech výrobních sil - tedy proces, jemu dnes říkáme vědeckotechnická revoluce - zakládal a současně vynucoval veobecný rozvoj člověka a jeho bytostných
sil.
[*23] Marxova kritika kapitálu zůstává dodnes - či přesněji zůstává stále víc - jediným mylenkovým projektem, který nejen vnikl do podstaty buroazní civilizace, ale
který proto té dovoluje nalézt východisko z jejích slepých uliček; tvoří nepochybně základnu vekerého moderního humanismu - humanismu boje o vítězství socialismu.
Marxovo zkoumání ovem není určeno ádným předsevzatým cílem, jen by nevyplýval z věci samé, ádnou absolutní metodou, je by stála nad matérií dějinného pohybu. Síla jeho kritické metody naopak spočívá
v tom, e vědomě volí vdy specifický způsob, odpovídající specifickému předmětu, struktuře a dynamice matérie, kterou sleduje. Na kadém stupni se proto v jeho textu znovu nutně mění nejen
teoretické výsledky, ale také způsob zkoumání. Kde se jedná o penění cirkulaci, funguje jako subjekt směnná hodnota; kapitola o kapitálu sleduje jako určující subjekt sám kapitál; tam, kde Marx nastiňuje
obrysy budoucího socialistického vývoje, opírá svůj postup o prosazující se subjektivitu společenské práce; a pro dalí perspektivu uvauje o podmínkách, za nich se směrodatná subjektivita přesune bezprostředně
k rozvoji člověka a jeho sil. Kadý takový obrat vkládá pochopitelně do civilizačního pohybu nové rozměry.
Marx se nesnaí o obecný nárys politické ekonomie jakoto ekonomické teorie platné pro vechny epochy. Vidí v politické ekonomii (přes její abstraktní veobecnost, či spíe právě pro ni) výraz zcela
určitých poměrů (toti poměrů, které se osamostatňují, zeveobecňují a nabývají povahy samostatné moci nad hlavami lidí, ačkoli jsou právě jen předivem veobecných poměrů mezi lidmi) v produkci lidského
ivota na zcela určitém stupni (pokud je toti zaloena na rozvinuté dělbě práce a trhu a nese s sebou vznik kapitálu a průmyslového systému) - je se tedy uplatňuje v plné podobě právě v buroazní průmyslové
civilizaci. Marx prostě píe kritiku politické ekonomie. Rozliuje přitom ekonomiku prosté zboní výroby, zaloené na směně výsledků vlastní práce, a ekonomiku kapitálu, opírající se o masové vyuití
cizí ivé práce zhmotněnou prací. Kapitál sám vak je pouze počáteční, protikladnou existencí celkové společenské práce (nahromaděné i ivé), [*24] a jsou-li zespolečentěním
výrobních prostředků odstraněny jeho bytostné protiklady, dostáváme se dále k ekonomice společenské práce, je je charakteristická pro socialismus. Tou měrou, jak se vytváření bohatství stává vůbec
nezávislým na mnoství jednoduché práce, angaované v produkci (nejprve ivé a pak i zhmotněné), a jak jsou do výroby lidského ivota zapojovány síly, jejich efektivnost není v ádném poměru ke kvantu
bezprostřední práce, kterou stojí jejich produkce, nýbr závisí na stavu vědy a rozsahu její aplikace - směřuje vývoj, pokud nenaráí na překáky zaloené v třídní struktuře, opět k novému typu ekonomiky,
který Marx zachycuje v podobě ekonomie času. Reálné bohatství se pak u nezračí v mnoství vynaloené či angaované práce (doby práce) ve společenském výrobním mechanismu, či v rozsahu a stupni
zhodnocování kapitálu, nýbr naopak v mnoství uetřené práce a uvolněných společenských fondů čili v kvantu vydobytého disposable time - doby, která je k dispozici člověku, která byla osvobozena
pro rozvoj člověka.
Ze Základů kritiky politické ekonomie - patrně plastičtěji ne z druhých Marxových prací - bezprostředně vystupuje do popředí tajemství jeho cesty; spojuje se na ní poznání objektivní skutečnosti
se sebereflexí subjektu, revoluční přeměna světa se sebepřeměnou společnosti a člověka.
Základy kritiky politické ekonomie rozhodně nejsou lehkou četbou. Ale zato jsou četbou, která osvobozuje: Nad jejich stránkami pochopíme, kolik ulo marxistické mylení ve 20. století po Marxově
cestě a jaké obrovské monosti se před ním otevírají v epoe vítězství socialismu, bude-li s to sledovat tuto revoluční Marxovu cestu s onou důsledností, s jakou po ní dovedl jít Lenin.
Pro československého čtenáře je četba Základů kritiky politické ekonomie dvojnásobně osvobozující: Tváří v tvář komplexu Marxových mylenek otevře se toti plastický pohled na souvislosti oné bolestné
krize, jí prola nae země, na povahu onoho mylenkového ovzduí, v něm se posléze zvedla vlna kontrarevoluce. To, co bylo u nás nejednou vydáváno za modernizaci či překonání Marxe, ukáe se
[*25] ve srovnání s jeho revoluční kritikou jako mělký, polovičatý odvar, plný iluzí o zděděné realitě a fakticky bezmocný vůči pozůstatkům kapitalismu na dnení třídně
rozdělené planetě. Tak se nám zjeví v novém světle bezstarostnost, v ní po léta ila nae ekonomická teorie i praxe vůči Marxově charakteristice vztahu mezi kapitálem a ekonomickými formami, v nich
se rozvinul (zboně penění vztahy apod.). Tak před námi vyvstanou v pravém světle některé filosofické úvahy o nezadatelné subjektivitě individua (fakticky vytvořeného buroazní civilizací) v dějinném
procesu vůbec, je udělaly z forem buroazní demokracie věčné principy.
Srovnáme-li tyto a podobné přístupy s Marxovou kritikou subjektivity kapitálu, jen převrátil vechny společenské i látkové podmínky ivota v buroazní průmyslové civilizaci ve výraz svého třídního
panství, pochopíme povahu onoho ideového tápání a rozvratu. V teoretickém povědomí naí společnosti, které se po 25 let pod vedením strany propracovává k důsledné a činorodé socialistické kritice zděděných
ivotních podmínek, nebyl boj jetě zcela uzavřen. Kritika dosud nepronikla vechny vrstvy procesu přeměny společnosti. Zůstala tu jetě řada nepřekonaných maloburoazních iluzí. Právě zde leí hlubí
zdroje zmatků, je na místo Marxova projektu socialismu a komunismu postavily komplex maloburoazních představ, které se s objektivní nutností v hodinách krize dostávají do slueb kontrarevolučních pokusů.
ádná společnost se nemůe vyhnout úplné kritice buroazní skutečnosti, má-li ji v praxi překonat. ádná společnost nemůe dojít k vyímu společenskému řádu, k rozvoji socialismu, na podkladě teoretické
bezstarostnosti či nepřekonaných iluzí. A tak představuje zpětný pohled Marxovy revoluční kritiky v naich podmínkách dvojnásob ivotodárný zdroj naí cesty vpřed.
Dobří 15. 4. 1969
Radovan Richta